Vapaa kuvaus

Satunnaista kirjoittelua harrastuksista. Vapaa-aikanani: Hiihtoa, pyöräilyä (maastossa ja maantiellä) muuta pientä ulkoilua Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

13

Kommenttia

241

  1. Mikä on tilanne Ylläshallissa tällä hetkellä? Kannattaako sinne lähteä uteliaisuuttaan vähän hiihtelevän?

    Aamulla ennen töihin menoa sinne ei pääse kun aukeaa klo 10. Miten on illalla klo 18-20 aikaan? Onko lumi päivän aikana jo puuroutunut niin paljon että silloin lumi ei ole enää parhaimmillaan. Jos lumi ei ole pehmeää, niin onko sitten silloin liikaa ruuhkaa? Parasta olisi lähteä kesken työpäivän, mutta taitaa jäädä tekemättä.

    Voitelun suhteen luistelu olisi helpompi, mutta ei taida kannattaa kun oma luistelutekniikka on aloittelijan tasolla -- siis pehmeässä lumessa turhan raskasta. Perinteisen tyylin sukset kaipaa liisteriä? Mulle riittää voitelussa kohtalainen pito, kunhan ei mene pelkästään tasatyönnöksi.
  2. Siis ei se kadenssianturi ihmeitä maksa ja toisaalta siitä kadenssista kiinnostuneet on sen jo hankkinnu... Silti sopivasti laiska pyöräilijä voi joskus tarkistaa helposti kadenssinsa ilman mittareita. Mittarin puute ei ole este.

    Kun sitten pohtii "alkuperäistä" kysymystä pitkän matkan ajosta maastopyörällä ja asfaltilla, niin kyse on myös sopivan kadenssin löytymisestä. Satunnainen hitaampi polkija ajaa kenties 20..25km/h maantiellä sen maastopyörän kanssa. Siihen sopivat välitykset 8-lehtiselle 11-30 pakalle on alla.

    Nopeus, kadenssi ja välitys (renkaan kehän pituus 205cm eli ei mikään kapea maastorengas)
    20,6km/h 80 44/21
    20,8km/h 100 44/26
    21,0km/h 80 32/15
    21,6km/h 60 44/15
    22,8km/h 80 44/19
    23,2km/h 100 32/17
    24,2km/h 80 32/13
    25,0km/h 60 44/13
    25,5km/h 80 44/17

    Jos maastopyörän kanssa pyörittää suppealla kierrosalueella ja kadenssilla 60 pitkiä matkoja, niin tuntuuhan se. Välityksiä on harvassa pelkästään hitaasti pyörittävälle. Jos pyörittää 80-100, niin helpompi löytää sopiva kadenssi (sille omalle teholle). Pelkästään 80:n kadenssilla välitysten erot on isot 20,6 22,8 ja 25,5 --> maantiellä ei välttämättä löydä mukavaa kadenssia.

    Alkuperäinen väite maastopyörän sopimattomuudesta pitkälle matkalle näyttää myös lukujen perusteella ihan aiheelliselta väitteeltä silloin kun välitykset on harvassa.

    Nyt kun on tullut vaihdettua 9-lehtinseeen pakkaan 11-28, niin maantieosuudet menee vähän mukavemmin -- sopivan kevyt välitys löytyy vähemmällä laskemisella... Onhan sitä polkiessa aikaa laskea kadenssin mukaisia nopeuksia ;) Sinänsä maastossa/vuoristossa voisi olla 11-36:nen pakka, mutta ehkä sitten kun siirtyy 10-lehtiseen systeemiin??
  3. Musta on tuntunut kadenssin opettelemiseen riittäväksi kello ja laskeminen 10s aikana 15:een. Jos ajaa paljon samalla vaihteella ja pyörässä on nopeusmittari, niin siitä äkkiä huomaa ajaako sopivalla kadenssilla.

    Meitä on monta ja tapoja tuon kadenssin katsomiseen monia. Lähinnä senkään seuraamiseen ei tarvitse lisävälineitä. Mulla ei ole nopeusmittaria pyörässä (ja kännykkä ei ole tangossa kiinni). Tuntemuksien mukaan on hyvä ajella.

    Oma kunto ei ole mikään ihmeellinen, mutta kyllä sitä pystyy ajaan pidempikin matkoja 100:sen kadenssilla (periaatteessa). Se ei välttämättä ole optimi, mutta isommalla kadenssilla ajon ei tarvitse olla raskasta. Kovemmalla kadenssilla kyllä herkästi ajaa liian kovaa "huomaamatta".