"Tavispyöräilijälle" lukkopolkimet

TsäkäTsäkä

No niin, jostain kumman syystä olen kiinnostunut hiljattain lukkopolkimien hankinnasta. Olen pyörinyt netissä, etsien tietoa varusteista liittyen asiaan.

Kannattaako hankkia, jos pyöräily on pääsääntöisesti työmatkapyöräilyä, kaupassakäyntiä ja uimahallille polkemista vai onko lukkopolkimet tarkoitettu enemmänkin kuntoilumielessä polkeville?

Olen ensi viikolla menossa pyöräkaupoille katsomaan pyörää, joka sopii paremmin ympärivuotiseen-/talvipyöräilyyn kuin nykyiseni ja samalla kerralla olin ajatellut hankkivani lukkopolkimet ja kengät.

Ja kuinka hyvin ne toimii talvisin vai vaihdatteko tavalliset polkimet talveksi?

Käykö kaikki lukkopoljinkengät kaikkiin lukkopolkimiin vai onko eri valmistajilla eri kiinnitystavat?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

44

5128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä ne voivat tulla hyvinkin kysymykseen, varsinkin jos työmatka on pitkähkö.

      Lukkopolkimia ja -kenkiä on kahta päätyyppiä: maasto/trekking ja maantie. Maasto- ja trekking-kengillä voi myös kävellä, joten ne lienevät sinulle huomattavasti parempi vaihtoehto.

      Markkinoilla on muutamia talvipyöräilyyn tarkoitettuja kenkiä, mutta ne ovat hieman hinnakkaita.

      Useimpien valmistajien kengät käyvät useimpien valmistajien polkimiin. Polkimien mukana toimitetaan ns. klossit, jotka ruuvataan kenkien pohjiin.

      On myös olemassa kääntöpolkimia, joissa toisella puolella on lukko ja toisella tavallinen avopoljin. Itse en sellaisia kuitenkaan käytä, sillä minua arveluttaa ajatus oikean puolen hakemisesta esimerkiksi valoista lähdettäessä.

      Tuossa on tuollainen kirjoitus lukkopolkimista, tosin lähinnä maastopyöräilyn näkökulmasta: http://www.mtb-blogi.net/2008/08/lukkopolkimilla-lisaa-tehokkuutta-ajoon/

      • Kääntöpolkimet

        Minulla nuo kääntöpolkimet on ainakin painotettu niin, että lukkopuoli on yleensä ylempänä, eli tavallisella kengällä pitää yleensä pyöräyttää poljin oikeaan asentoon.
        Nämä kääntöpolkimet ovat normaalia pienemmät ja pehmeäpohjaisten lenkkarien kanssa ne eivät ole mukavat polkea, mutta lyhyillä matkoilla käy.


    • Fillarilla työmatkaa

      Kolme vaihtoehtoa:
      1) Vaihdat flätit talveksi, mitä en itse tee. En uskalla ajaa liukkaalla ilman lukkoja.
      2) Ostat kääntöpolkimet, joissa toisella puolella on lukot ja toisella puolella flätit. Polkimet ovat hankalat käyttää, koska aina täytyy katsoa, kumpi puoli on ylös.
      3) Hankit maastopolkimet, jotka toimivat hyvin likaisinakin. Itse suosittelen tuota viimeksi mainittua.

      Kannattaa ottaa huomioon, että jos aiot ajaa lukoilla ympäri vuoden, tulet ostamaan ennemmin tai myöhemmin kahdet kengät. Toiset ovat kesäkäyttöön ja toiset talveksi. Syksy ja kevät menee kesäkengillä ja suojuksilla melko pitkälle.

      Ei muuta kuin ostamaan crossaria tms. Kannattaa ostaa joko kuituinen tai teräksinen. Ne ovat mukavampia.

    • konamies

      Mulla työmatkahybridissä (anteeksi kirosana) kääntöpolkimet. Talvisin ajelen normi talvikengillä. Kesät menee lukkojen kanssa pyöräilykengillä. Ihan kätevät mun mielestä työmatkapyörään. Kun noihin tottuu, ei sitä oikeaa poljinpuolta kauaa tarvitse hakea.

      • Mulla kanssa on toisessa pyörässä kääntöpolkimet. Itse en ole sitä kokenut niitä ongelmaksi, kun pyöräilykenkien kanssa voi käyttää liikkeelle lähtiessä molempia puolia, joskin ne lukot tulee tottumuksesta yleensä päälimmäiseksi.

        Käyttääköhän kukaan enää varvaskoukkuja? Jotain etuja niistä saa flatteihin nähden, vaikka jalan irrotus ja laitto niihin onkin lukkoja hankalampaa.

        Polkimet ei ole iso kustannus kysymys, vaikka hankkisi lukot ja kääntöpolkimet. Mielellään molempien mukana saisi tulla samanlainen klossi, niin ei tarvii klosseja vaihtaa kenkien pohjassa.


    • testingtesting

      > ... onko lukkopolkimet tarkoitettu enemmänkin kuntoilumielessä polkeville?

      Ei tuollaisia kannata miettiä. Jos kiinnostaa, kokeile. Halvalla pääset esim. ostamalla Biltemasta polkimet. Siellä on ihan laadukkaita Welgo-polkimia B-laatikoissa. Mukana tulevat klossit. Kiinnitä ne mistä tahansa ostamiesi pyöräilykenkien pohjaan ja menoksi.

      Aluksi säädä polkimien jouset hyvin löysälle niin saat jalat helposti irti. Muista, että _jokainen_ aloitteleva lukkopolkimilla ajaja kaatuu ainakin kerran nollanopeudesta kyljelleen ennen kuin on kunnolla tottunut kenkien irroittamiseeen ajoissa. Kun olet sen kerran tehnyt, luultavasti toista kertaa ei tarvita. Irroittaminen tulee niin selkärangasta kun sitä on yhden kesän tehnyt.

      Klossien mallit ja kiinnitysten tavat vaihtelevat. Jos ostat polkimet, klossit ja kengät samasta paikasta kuin fillarin, saat varmasti hyvin yhteensopivat. Jos kokoat itse, kysele SPD-yhteensopivia. Silloin saat laajimman valikoiman mahdollisuuksia jatkoa ajatellen.

      • inssi'

        Näin on. Minulla on ollut nyt kolme kesää Bilteman kääntöpolkimet ja kengät. Ihan hyvät pelit, mutta ei niistä varsinaista hyötyä ole. Ehkä kuitenkin paremmat polkea kuin tavalliset.

        Mutta en missään tapauksessa laittaisi talvipyörään lukkopolkimia. Äkkitilanteessa niiden kanssa voi tulla viimeinen reissu.


      • Pomppukeppi
        inssi' kirjoitti:

        Näin on. Minulla on ollut nyt kolme kesää Bilteman kääntöpolkimet ja kengät. Ihan hyvät pelit, mutta ei niistä varsinaista hyötyä ole. Ehkä kuitenkin paremmat polkea kuin tavalliset.

        Mutta en missään tapauksessa laittaisi talvipyörään lukkopolkimia. Äkkitilanteessa niiden kanssa voi tulla viimeinen reissu.

        "Mutta en missään tapauksessa laittaisi talvipyörään lukkopolkimia. Äkkitilanteessa niiden kanssa voi tulla viimeinen reissu."

        Maastopyöräilyssä tulee vastaan jatkuvasti äkkinäisiä ja nopeita tilanteita joissa pitää nopeasti saada jalka maahan. Kuitenkin suurin osa vakavasti maastopöyräilevistä ajaa lukkisilla... Oman kokemukseni mukaan todella nopeissa kaatumisissa (yllätttäen vetinen jää renkaiden alla, linnunluun liukas juuri metsässä) ei jalkaa usein ehdi laittaa eteen oli sitten tavalliset tai lukkopolkimet, muuten taas ehtii molemmilla hyvin mukaan.


      • Fillarilla työmatkaa
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Mutta en missään tapauksessa laittaisi talvipyörään lukkopolkimia. Äkkitilanteessa niiden kanssa voi tulla viimeinen reissu."

        Maastopyöräilyssä tulee vastaan jatkuvasti äkkinäisiä ja nopeita tilanteita joissa pitää nopeasti saada jalka maahan. Kuitenkin suurin osa vakavasti maastopöyräilevistä ajaa lukkisilla... Oman kokemukseni mukaan todella nopeissa kaatumisissa (yllätttäen vetinen jää renkaiden alla, linnunluun liukas juuri metsässä) ei jalkaa usein ehdi laittaa eteen oli sitten tavalliset tai lukkopolkimet, muuten taas ehtii molemmilla hyvin mukaan.

        Lukkiksilla välttää monta kaatumista, kun ei lipsahda polkimelta ja pyörä seuraa mukana kaikissa kiemuroissa. Irrotusnopeus on niin suuri, ettei sillä ole merkitystä. Talvella pidän lukkikset aika löysällä.


      • inssi'
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Mutta en missään tapauksessa laittaisi talvipyörään lukkopolkimia. Äkkitilanteessa niiden kanssa voi tulla viimeinen reissu."

        Maastopyöräilyssä tulee vastaan jatkuvasti äkkinäisiä ja nopeita tilanteita joissa pitää nopeasti saada jalka maahan. Kuitenkin suurin osa vakavasti maastopöyräilevistä ajaa lukkisilla... Oman kokemukseni mukaan todella nopeissa kaatumisissa (yllätttäen vetinen jää renkaiden alla, linnunluun liukas juuri metsässä) ei jalkaa usein ehdi laittaa eteen oli sitten tavalliset tai lukkopolkimet, muuten taas ehtii molemmilla hyvin mukaan.

        Ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, että polkimesta irrallaan olevan jalan saa siirrettyä huomattavasti nopeammin kuin polkimeen lukitun jalan. Ja meille kaikille iskee hartialukko siinä vaiheessa kun on paniikki päällä.

        Aloittaja aikoo polkea työmatkaa, kauppareissuja ja uimahallille. Kuinka paljon sinun tapauksessasi noista tapahtuisi "maastossa". Esim. minun tapauksessani ei metriäkään.


      • Fillarilla työmatkaa
        inssi' kirjoitti:

        Ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, että polkimesta irrallaan olevan jalan saa siirrettyä huomattavasti nopeammin kuin polkimeen lukitun jalan. Ja meille kaikille iskee hartialukko siinä vaiheessa kun on paniikki päällä.

        Aloittaja aikoo polkea työmatkaa, kauppareissuja ja uimahallille. Kuinka paljon sinun tapauksessasi noista tapahtuisi "maastossa". Esim. minun tapauksessani ei metriäkään.

        Ei siinä irroituksessa kyllä ole parin kesän jälkeen oleellista eroa nopeudessa. Jalan liikerata vain muokkautuu vähän toisenlaiseksi. Liike lähtee kantapään käännöllä.

        Tuo maininta maastosta oli käsittääkseni vertaus. Jos maastossa pärjää lukkiksilla, niin miksi ei tasaisella pärjäisi. Itse pidän lukkoja turvallisempana, enkä varsinkaan liukkaalla edes uskalla ajaa ilman!

        Liukkaalla toki ajoni on rauhallisempaa kuin sulalla asfaltilla. Samoin käytän aina nastoja. Pyrin turvalliseen, mutta joutuisaan matkantekoon. Jotta pyörä on järkevä valinta työmatkalle, on sen oltava yhtä nopea kuin kilpailijoidensa.


      • inssi'
        Fillarilla työmatkaa kirjoitti:

        Ei siinä irroituksessa kyllä ole parin kesän jälkeen oleellista eroa nopeudessa. Jalan liikerata vain muokkautuu vähän toisenlaiseksi. Liike lähtee kantapään käännöllä.

        Tuo maininta maastosta oli käsittääkseni vertaus. Jos maastossa pärjää lukkiksilla, niin miksi ei tasaisella pärjäisi. Itse pidän lukkoja turvallisempana, enkä varsinkaan liukkaalla edes uskalla ajaa ilman!

        Liukkaalla toki ajoni on rauhallisempaa kuin sulalla asfaltilla. Samoin käytän aina nastoja. Pyrin turvalliseen, mutta joutuisaan matkantekoon. Jotta pyörä on järkevä valinta työmatkalle, on sen oltava yhtä nopea kuin kilpailijoidensa.

        Joo, mutta kuten sanottua, kun hartialukko iskee, niin mikään ei toimi kuten Strömsössä. Ja silloin on huomattavasti parempi, että jalat pääsevät liikkumaan vapaasti ilman kantapään kääntöjä.


      • Pliis...
        inssi' kirjoitti:

        Joo, mutta kuten sanottua, kun hartialukko iskee, niin mikään ei toimi kuten Strömsössä. Ja silloin on huomattavasti parempi, että jalat pääsevät liikkumaan vapaasti ilman kantapään kääntöjä.

        Jatka vaikka kuinka kauan, en osta teesejäsi. Aloittaessa heti kerrot että sinulla on lukkopolkimet mutta "ei niistä varsinaista hyötyä ole"... Se asettaa muutkin "faktat" heti oikeaan kategoriaan.

        Lukkopolkimista jalka lähtee tottuneella ajajalla tosi nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa. Tottumattomalla mikä tahansa tavallisuudesta poikkeava tapahtuma riittää vaaran aiheeksi. Turha tästä on väitellä kun kokemustaustat ovat selkeästi erilaiset.


      • ???????????
        Fillarilla työmatkaa kirjoitti:

        Ei siinä irroituksessa kyllä ole parin kesän jälkeen oleellista eroa nopeudessa. Jalan liikerata vain muokkautuu vähän toisenlaiseksi. Liike lähtee kantapään käännöllä.

        Tuo maininta maastosta oli käsittääkseni vertaus. Jos maastossa pärjää lukkiksilla, niin miksi ei tasaisella pärjäisi. Itse pidän lukkoja turvallisempana, enkä varsinkaan liukkaalla edes uskalla ajaa ilman!

        Liukkaalla toki ajoni on rauhallisempaa kuin sulalla asfaltilla. Samoin käytän aina nastoja. Pyrin turvalliseen, mutta joutuisaan matkantekoon. Jotta pyörä on järkevä valinta työmatkalle, on sen oltava yhtä nopea kuin kilpailijoidensa.

        Miksi et uskalla ajaa liukkaalla ilman lukkiksia?


      • inssi'
        Pliis... kirjoitti:

        Jatka vaikka kuinka kauan, en osta teesejäsi. Aloittaessa heti kerrot että sinulla on lukkopolkimet mutta "ei niistä varsinaista hyötyä ole"... Se asettaa muutkin "faktat" heti oikeaan kategoriaan.

        Lukkopolkimista jalka lähtee tottuneella ajajalla tosi nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa. Tottumattomalla mikä tahansa tavallisuudesta poikkeava tapahtuma riittää vaaran aiheeksi. Turha tästä on väitellä kun kokemustaustat ovat selkeästi erilaiset.

        Kokemustaustaa voi olla muualtakin kuin pyöräilyn vaativalta saralta. Tiedän, että vaikka kuinka hyvin osaa ja on tottunut, niin kun paniikki iskee, niin silloin eivät tavalliset opit päde. Koskee kaikkea muutakin kuin pyöräilyä.

        Aloittaja kysyi, kannattaako hänen hankkia lukkopolkimet. Koska talvi on tulossa, on vastaus selkeä: ei kannata. Kannattaa opetella talvipyöräilyä ihan peruspyörällä, missä ei ole mitään, mikä vie huomion pois pyörän hallinnasta. Lukkopolkimet kantapään kääntöineen on yksi näistä. Lukkopolkimista sinänsä ei ole mitään hyötyä tavalliselle kuntopyöräilijälle. Sen sijaan niiden yhteydessä käytettävät, esim. Bilteman pyöräilykengät ovat paremmat polkea kuin lenkkarit. Mutta nekin ovat jumalattoman liukkaat talvella, kun se äkkitilanne tulee.


      • Fillarilla työmatkaa
        ??????????? kirjoitti:

        Miksi et uskalla ajaa liukkaalla ilman lukkiksia?

        Ilman lukkoja on suurempi riski jalan lipsahtamisesta polkimelta.


      • Pomppukeppi
        inssi' kirjoitti:

        Kokemustaustaa voi olla muualtakin kuin pyöräilyn vaativalta saralta. Tiedän, että vaikka kuinka hyvin osaa ja on tottunut, niin kun paniikki iskee, niin silloin eivät tavalliset opit päde. Koskee kaikkea muutakin kuin pyöräilyä.

        Aloittaja kysyi, kannattaako hänen hankkia lukkopolkimet. Koska talvi on tulossa, on vastaus selkeä: ei kannata. Kannattaa opetella talvipyöräilyä ihan peruspyörällä, missä ei ole mitään, mikä vie huomion pois pyörän hallinnasta. Lukkopolkimet kantapään kääntöineen on yksi näistä. Lukkopolkimista sinänsä ei ole mitään hyötyä tavalliselle kuntopyöräilijälle. Sen sijaan niiden yhteydessä käytettävät, esim. Bilteman pyöräilykengät ovat paremmat polkea kuin lenkkarit. Mutta nekin ovat jumalattoman liukkaat talvella, kun se äkkitilanne tulee.

        "Tiedän, että vaikka kuinka hyvin osaa ja on tottunut, niin kun paniikki iskee, niin silloin eivät tavalliset opit päde. Koskee kaikkea muutakin kuin pyöräilyä."

        Olet siis ilmeisesti sitä mieltä että ihminen ei voi oppia ns. "selkäytimeen" mitään aikaisemmasta poikkeavaa tapaa reagoida? Siis jos on joskus ajanut jalkajarrullisella pyörällä, ei voisi koskaan siirtyä käsijarrulliseen koska ei silloin osaa vaaratilanteessa reagoida oikein? Vai mitä oikein tarkoitit?

        Kukaan meistä ei ole saanut syntymälahjana pyörällä ajon taitoa. Jokainen reagointi jonka pyörällä teemme on siis enemmän tai vähemmän jälkikäteen opittu, niin jarrutus, tasapainon pito kuin kaikki ohjausliikkeetkin. Miksi siis juuri lukkopolkimesta irrottautuminen olisi se tavalliselle ihmiselle ylivoimainen suoritus?

        Itse aloitin aikoinaan maastopyöräilyn suoraan lukkiksilla kun ostin ensimmäisen kunnollisen maasturini. En ollut koskaan ennen ajanut lukkiksilla millään pyörällä enkä maastossakaan kuin joitain helppoja polkuja. Silti oppiminen tuohon uuteen reagointiin jalan liikkeellä kesti muutaman päivän enkä onnistunut kertaakaan kaatumaan jalat polkimilla vaikka suurin osa sen kuulemma aluksi joskus tekeekin. Nyt on tämän jälkeen maastokilometreja takana tuhansia ja niihin liittyy luonnollisesti lukuisia kaatumisia ja nopeita pysähdyksiä. Ainut tilanne jossa olen jäänyt lukkoihin kiinni kaatuessa on yksi aika alukuaikana tapahtunut yllättävä tangon yli kierähdys ja yksi kyljelle meno melkein pysähdyksistä. Muuten ovat reaktiot aina toimineet ja jalka lähtenyt irti nopeasti. Minusta esim. jouheva vaihteiden käyttö maastossa ennakointeineen on paljon vaativampi suoritus kuin lukkiksilla ajo.

        Mutta näistä huolimatta en tyrkytä lukkiksia kaikille. Mutta jos on oikeasti niistä kiinnostunut, niitä kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti ja kokeilla josko ne sopisivat omaan ajotyyliin. Kaikille eivät varmaan sovi eikä siinä ole mitään pahaa.


      • inssi'
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Tiedän, että vaikka kuinka hyvin osaa ja on tottunut, niin kun paniikki iskee, niin silloin eivät tavalliset opit päde. Koskee kaikkea muutakin kuin pyöräilyä."

        Olet siis ilmeisesti sitä mieltä että ihminen ei voi oppia ns. "selkäytimeen" mitään aikaisemmasta poikkeavaa tapaa reagoida? Siis jos on joskus ajanut jalkajarrullisella pyörällä, ei voisi koskaan siirtyä käsijarrulliseen koska ei silloin osaa vaaratilanteessa reagoida oikein? Vai mitä oikein tarkoitit?

        Kukaan meistä ei ole saanut syntymälahjana pyörällä ajon taitoa. Jokainen reagointi jonka pyörällä teemme on siis enemmän tai vähemmän jälkikäteen opittu, niin jarrutus, tasapainon pito kuin kaikki ohjausliikkeetkin. Miksi siis juuri lukkopolkimesta irrottautuminen olisi se tavalliselle ihmiselle ylivoimainen suoritus?

        Itse aloitin aikoinaan maastopyöräilyn suoraan lukkiksilla kun ostin ensimmäisen kunnollisen maasturini. En ollut koskaan ennen ajanut lukkiksilla millään pyörällä enkä maastossakaan kuin joitain helppoja polkuja. Silti oppiminen tuohon uuteen reagointiin jalan liikkeellä kesti muutaman päivän enkä onnistunut kertaakaan kaatumaan jalat polkimilla vaikka suurin osa sen kuulemma aluksi joskus tekeekin. Nyt on tämän jälkeen maastokilometreja takana tuhansia ja niihin liittyy luonnollisesti lukuisia kaatumisia ja nopeita pysähdyksiä. Ainut tilanne jossa olen jäänyt lukkoihin kiinni kaatuessa on yksi aika alukuaikana tapahtunut yllättävä tangon yli kierähdys ja yksi kyljelle meno melkein pysähdyksistä. Muuten ovat reaktiot aina toimineet ja jalka lähtenyt irti nopeasti. Minusta esim. jouheva vaihteiden käyttö maastossa ennakointeineen on paljon vaativampi suoritus kuin lukkiksilla ajo.

        Mutta näistä huolimatta en tyrkytä lukkiksia kaikille. Mutta jos on oikeasti niistä kiinnostunut, niitä kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti ja kokeilla josko ne sopisivat omaan ajotyyliin. Kaikille eivät varmaan sovi eikä siinä ole mitään pahaa.

        Vähän taitaa hihna luistaa sinulla.

        Aloittaja aikoo hankkia lukkopolkimet juuri talven alla, jota ei voi kukaan täysjärkinen suositella. Ainoastaan välinefriikit ja -onanoijat, joilla pitää olla viimeisen päälle vehkeet, vaikka tekeminen onkin vähän sitä ja tätä, voivat niitä kehua. Kun vaikkapa kolmekymmentä vuotta autoa ajanut ei osaa liirtotilanteessa tehdä muuta kuin laittaa silmät kiinni ja painaa jarrua, niin voi todeta, että ainakin hidasta se oppiminen on. Ja välttämättä niitä opettelukertoja ei tule kuin kaksi. Ensimmäinen ja viimeinen.

        Minä olen sitä mieltä, että tavallinen kuntopyöräilijä ei tee lukkopolkimilla mitään, ainakaan kaupunki- tai taajama-ajossa, jota useimmilla on kaikki työmatka-, kauppa- ja uimahallipyöräily. Siinä ei oteta tehoja viimeisen päälle, vaan poljeskellaan mukavasti paikasta toiseen. Ja jos sattuu olemaan sade tai vastatuuli, niin mennään autolla tai bussilla. Lukkopolkimiin liittyvät kengät ovat hyvät. Kunnolliset teräspedaalit toimivat hyvin talvella.

        Ei lukkopolkimiin jää kiinni. Jos olet jäänyt, niin väärin säädetty. Mutta niiden kanssa räpeltäminen äkkitilanteessa ja varsinkin talvella saattaa olla se kuuluisa viimeinen teko.


      • inssi' kirjoitti:

        Vähän taitaa hihna luistaa sinulla.

        Aloittaja aikoo hankkia lukkopolkimet juuri talven alla, jota ei voi kukaan täysjärkinen suositella. Ainoastaan välinefriikit ja -onanoijat, joilla pitää olla viimeisen päälle vehkeet, vaikka tekeminen onkin vähän sitä ja tätä, voivat niitä kehua. Kun vaikkapa kolmekymmentä vuotta autoa ajanut ei osaa liirtotilanteessa tehdä muuta kuin laittaa silmät kiinni ja painaa jarrua, niin voi todeta, että ainakin hidasta se oppiminen on. Ja välttämättä niitä opettelukertoja ei tule kuin kaksi. Ensimmäinen ja viimeinen.

        Minä olen sitä mieltä, että tavallinen kuntopyöräilijä ei tee lukkopolkimilla mitään, ainakaan kaupunki- tai taajama-ajossa, jota useimmilla on kaikki työmatka-, kauppa- ja uimahallipyöräily. Siinä ei oteta tehoja viimeisen päälle, vaan poljeskellaan mukavasti paikasta toiseen. Ja jos sattuu olemaan sade tai vastatuuli, niin mennään autolla tai bussilla. Lukkopolkimiin liittyvät kengät ovat hyvät. Kunnolliset teräspedaalit toimivat hyvin talvella.

        Ei lukkopolkimiin jää kiinni. Jos olet jäänyt, niin väärin säädetty. Mutta niiden kanssa räpeltäminen äkkitilanteessa ja varsinkin talvella saattaa olla se kuuluisa viimeinen teko.

        Jaaha, nyt alkoi sitten taas ad hominem kun asia-argumentit loppuivat.


      • Pliis...
        blaah kirjoitti:

        Jaaha, nyt alkoi sitten taas ad hominem kun asia-argumentit loppuivat.

        Niin, sitä varten sillä on tuo pilkku tuossa nimimerkissä. Oikealla inssillä olisi asiaperusteita eikä tarvitsisi vängätä. ;-)

        aktiiviliikkuja (12.10.2011 17:34) on kirjoittanut juuri sellaisen asiallisen kommentin, jota tähän ketjuun vähän kaivattiin. Kiitos.


      • inssi'
        Pliis... kirjoitti:

        Niin, sitä varten sillä on tuo pilkku tuossa nimimerkissä. Oikealla inssillä olisi asiaperusteita eikä tarvitsisi vängätä. ;-)

        aktiiviliikkuja (12.10.2011 17:34) on kirjoittanut juuri sellaisen asiallisen kommentin, jota tähän ketjuun vähän kaivattiin. Kiitos.

        Kaksi edellistä kommenttia ovat malliesimerkkejä asiallisista kommenteista?

        Olen laittanut tähän ketjuun asiallisen vastauksen avaajan pohdiskeluun. Nuo muut kommenttini ovat sitten välinefriikeille ja -onanoijille, joilla ei ole mitään käsitystä tavallisesta pyöräilystä ilman ylimääräistä tilpehööriä. Te olette niitä, joiden mielestä 400 eurolla saa välttävät kiekot pyörään. Kun taas me tavalliset pyöräilijät saamme koko pyörän sillä rahalla. Tässä on se ero meidän välillämme.

        Toinen ero on tulo- ja älykkyystaso.


      • Fillarilla työmatkaa
        inssi' kirjoitti:

        Kaksi edellistä kommenttia ovat malliesimerkkejä asiallisista kommenteista?

        Olen laittanut tähän ketjuun asiallisen vastauksen avaajan pohdiskeluun. Nuo muut kommenttini ovat sitten välinefriikeille ja -onanoijille, joilla ei ole mitään käsitystä tavallisesta pyöräilystä ilman ylimääräistä tilpehööriä. Te olette niitä, joiden mielestä 400 eurolla saa välttävät kiekot pyörään. Kun taas me tavalliset pyöräilijät saamme koko pyörän sillä rahalla. Tässä on se ero meidän välillämme.

        Toinen ero on tulo- ja älykkyystaso.

        Oikea inssi ei kirjoittelisi tuollaista perustelematonta ja alatyylistä tekstiä. Kaikki lukoilla ajaneet ymmärtävät niiden edut.

        Ainoa pokkeus, mistä olen kuullut, oli aikoja sitten Fillarilehdessä. Vanha mies ajoi polvien kulumavikojen takia häkeillä, vaikka niistä on vaikeampi irrottaa jalka. Hän oli tosin kokeillut lukkiksia ilmeisesti aikana, jolloin niissä ei vielä ollut saatavissa vapaaliikettä.


      • inssi' kirjoitti:

        Kaksi edellistä kommenttia ovat malliesimerkkejä asiallisista kommenteista?

        Olen laittanut tähän ketjuun asiallisen vastauksen avaajan pohdiskeluun. Nuo muut kommenttini ovat sitten välinefriikeille ja -onanoijille, joilla ei ole mitään käsitystä tavallisesta pyöräilystä ilman ylimääräistä tilpehööriä. Te olette niitä, joiden mielestä 400 eurolla saa välttävät kiekot pyörään. Kun taas me tavalliset pyöräilijät saamme koko pyörän sillä rahalla. Tässä on se ero meidän välillämme.

        Toinen ero on tulo- ja älykkyystaso.

        Ja ad hominem vain jatkuu…


      • Pliis...
        inssi' kirjoitti:

        Kaksi edellistä kommenttia ovat malliesimerkkejä asiallisista kommenteista?

        Olen laittanut tähän ketjuun asiallisen vastauksen avaajan pohdiskeluun. Nuo muut kommenttini ovat sitten välinefriikeille ja -onanoijille, joilla ei ole mitään käsitystä tavallisesta pyöräilystä ilman ylimääräistä tilpehööriä. Te olette niitä, joiden mielestä 400 eurolla saa välttävät kiekot pyörään. Kun taas me tavalliset pyöräilijät saamme koko pyörän sillä rahalla. Tässä on se ero meidän välillämme.

        Toinen ero on tulo- ja älykkyystaso.

        Malliesimerkkiä asiallisesta kommentoinnista:

        > Vähän taitaa hihna luistaa sinulla.



        Jossain vaiheessa vaan viisaampi antaa periksi.


      • Fillarilla työmatkaa
        Pliis... kirjoitti:

        Malliesimerkkiä asiallisesta kommentoinnista:

        > Vähän taitaa hihna luistaa sinulla.



        Jossain vaiheessa vaan viisaampi antaa periksi.

        Inssi nimimerkillä on aikaisemminkin esitetty "asiantuntijalausuntoja". Joskus tuntuu, että moderaattori voisi olla hiukan tiukempi.


      • inssi'
        Fillarilla työmatkaa kirjoitti:

        Inssi nimimerkillä on aikaisemminkin esitetty "asiantuntijalausuntoja". Joskus tuntuu, että moderaattori voisi olla hiukan tiukempi.

        Saisiko tähän jonkin perustelun. Noin yleisesti ottaen.


      • inssi'
        Fillarilla työmatkaa kirjoitti:

        Inssi nimimerkillä on aikaisemminkin esitetty "asiantuntijalausuntoja". Joskus tuntuu, että moderaattori voisi olla hiukan tiukempi.

        Tässäkin ketjussa on tullut jo moneen kertaan todistettua, että välinefriikit, olipa kyseessä mikä laji tahansa, ovat ihan oma heimonsa. Jos heidän "tietojaan" jo "kokemuksiaan" asettaa kyseenalaiseksi, alkaa moderaattorilla uhkailu. Inssillä on sen sijaan ihan oikeaa tietoa ja koemusta monesta asiasta. Ja tuo kyllä tietonsa tietämättömien iloksi. Vaikka se korpeaakin joitakuita peruskoulusta "valmistuneita".

        Mitä tulee sitten lukkopolkimiin, niin yli 99 %:lle pyöräilijöistä niistä ei ole mitään hyötyä. Tosin monet niitä hankkivat, kun tuleehan siitä arvonantoa ympäristön taholta, kun koikkelehtii aamuisin työpaikalle vuollen parketista lastuja. Mutta kukaan meistä tavallisista pyöräilijöistä ei vedätä ylämäissä eikä muuallakaan.


      • Fillarilla työmatkaa
        inssi' kirjoitti:

        Tässäkin ketjussa on tullut jo moneen kertaan todistettua, että välinefriikit, olipa kyseessä mikä laji tahansa, ovat ihan oma heimonsa. Jos heidän "tietojaan" jo "kokemuksiaan" asettaa kyseenalaiseksi, alkaa moderaattorilla uhkailu. Inssillä on sen sijaan ihan oikeaa tietoa ja koemusta monesta asiasta. Ja tuo kyllä tietonsa tietämättömien iloksi. Vaikka se korpeaakin joitakuita peruskoulusta "valmistuneita".

        Mitä tulee sitten lukkopolkimiin, niin yli 99 %:lle pyöräilijöistä niistä ei ole mitään hyötyä. Tosin monet niitä hankkivat, kun tuleehan siitä arvonantoa ympäristön taholta, kun koikkelehtii aamuisin työpaikalle vuollen parketista lastuja. Mutta kukaan meistä tavallisista pyöräilijöistä ei vedätä ylämäissä eikä muuallakaan.

        Kuten sanoin, tämän "inssi" "asiantuntijan" voi moderoida pois häiritsemästä.

        Ei minulla ainakaan mennyt kovin montaa viikkoa, kun opettelin lukkisten käytön. Kadenssimittari auttaa siinä. Tekniikan saa nopeammin kuntoon.


      • inssi'
        Fillarilla työmatkaa kirjoitti:

        Kuten sanoin, tämän "inssi" "asiantuntijan" voi moderoida pois häiritsemästä.

        Ei minulla ainakaan mennyt kovin montaa viikkoa, kun opettelin lukkisten käytön. Kadenssimittari auttaa siinä. Tekniikan saa nopeammin kuntoon.

        Tuoko on syy moderoida joku pois tältä palstalta. Siis, että sinä opit lukkisten käytön.

        Entäpä, miten sujuu sukkahousujen paikalleen asettelu sinulta?


      • Lyhyesti:
        inssi' kirjoitti:

        Tuoko on syy moderoida joku pois tältä palstalta. Siis, että sinä opit lukkisten käytön.

        Entäpä, miten sujuu sukkahousujen paikalleen asettelu sinulta?

        "Inssin" tapaiset häiriköt on hyvä saada pois.


    • Check-raise

      Suosittelen lyhyesti SPD-kääntöpolkimia ja niiden kanssa yhteensopivia halvahkoja (maasto)kenkiä. Maastokengillä on tasapainoisempaa kävellä; maantiekengät ovat varsinkin talvella liukkaammat kuin Norjan maajoukkueen sukset.

      • feesc

        Ilmanmuuta lukot.Jos peli lähtee alta et pysty mitään tekemään,oli lukot tai ei.(ei koske alle 15km/h nopeuksia.)Nastoista pitäisi keskustella.


    • Moskaaa

      Eipä ole kertaakaan lipsunut jalka polkimelta vaikka ilman lukkiksia ajelenkin.

      • Siis ?????

        BMX flätit joissa kunnon piikit?


    • talvipolkija

      Itselleni ostin kokeilumielessä 3-4 vuotta sitten shimanon kengät ja kasipuoleiset polkimet. lähimmä juuri työmatka-ajoon.

      Polkimien flättipuolta en ole juurikaan käyttänyt, kyllä lukoilla on niin paljon parempi ajotuntuma.

      Toiseen pyörääni ostin sitten lukkopolkimet, joissa lukko on molemmilla puolilla, huomattavasti mukavammat käyttää, kun ei tarvitse pyöritellä poljinta.

      Vaimolle ostin (Biltemasta) Wellgon kaksipuoliset lukkopolkimet ja bilteman pyöräilykengät, sen jälkeen sekään ei ole juurikaan ilman lukkoja ajanut.

      Talvella (useampi talvipyöräilykausi takana) lukot on ehdottoman hyvät, koska jalka ei lipsu polkimelta, lisäksi takarenkaaseen on parempi tuntuma, kun on veto kokoajan päällä. Takarenkaan sutiessa voi myös koko ajan pyörittää ikään kuin mopolla tasakaasulla ajaisi.

      Ylämäissä lukot ovat tietysti vertaansa vailla.

      Vertaisin lukkopolkimia polttomoottorin toimintaan: Kyllähän pottomoottoreissakin kiertokanget on alapäästään kiinnitetty kampiakseliin!

      • talvipolkija

        Tulipa näköjään muutama kirjoitusvirhe nokittavaksi...


      • moskaa
        talvipolkija kirjoitti:

        Tulipa näköjään muutama kirjoitusvirhe nokittavaksi...

        Miten te oikein ajatte, kun saatte jalan lipsumaan? Minä ajan ilman lukkiksia ja ikinä ei ole ollut vaara tilannetta jalan lipsumisen takia. Kun sen polkimelle tällää, niin siinä se pysyy.


      • Pomppukeppi
        moskaa kirjoitti:

        Miten te oikein ajatte, kun saatte jalan lipsumaan? Minä ajan ilman lukkiksia ja ikinä ei ole ollut vaara tilannetta jalan lipsumisen takia. Kun sen polkimelle tällää, niin siinä se pysyy.

        "Miten te oikein ajatte, kun saatte jalan lipsumaan?"

        Talvella poljin täynnä jäätynyttä lunta ja kengän pohjan kuviot samoin... eli niitä talvipyöräilyn riemuja...

        Tosin ei ole aina herkkua hakkailla sitä lukkopoljintakaan puhtaaksi mutta siinä tulee kuitenkin sitten aina ne putsatuksi kun ei saa muuten jalkaa kiinni. Simpan polkimet eivät ole tässä suhteessa niitä parhaita. Crank Brothersin "vispilät" toimivat talvikelissä paremmin.


    • aktiiviliikkuja

      Miksi tehdä asia vaikeimman kautta, kun tekemisen helpottamiseksi on olemassa apuvälineitä? Lukkopolkimet, minkä tyyppiset tahansa, pitäisi kuulua jokaisen vähänkään enemmän pyöräilevän telluksentallaajan vakiovarusteisiin...

      Itse olen harrastanut pyöräilyä reilut 15 vuotta ja lähes koko ajan käyttänyt lukkopolkimia. Enimmäkseen ajan maantiellä (tänäänkin 85kilsan lenkin), mutta maastossakin on joskus tullut ajettua. Talviajo ei muuten poikkea kesäajosta muutoin, kuin että vierintävastus on lumella hiukan kovempi.

      Lukkopolkimilla oppii tekemään jaloilla työtä koko kammen pyörintäkehän alueella, kunhan vain opettelee pitämään pyörityksen riittävän nopeana, itselläni se on normaalilenkillä 90-100 kierroksen haarukassa per minuutti.

      Ja joku sitä jo täällä kommmentoikin: ainoat kerrat, kun olen lukkopolkimien kanssa kaatunut, ovat olleet, kun omaa tyhmyyttäni en ole ennen pyörän pysäyttämistä irroittanut jalkaa lukosta. Siinä sitä ihminen pohtii omaa yksinkertaisuuttaan, kun paikaltaan kaatuu kyljelleen fillarin kanssa! =0)

    • Akkaakka

      Olisi mukava kuulla onko ap. hankkinut lukkikset ja kuinka pyöräily sujuu?

    • Sivistynyt Moukka

      Täällä kaksipuoleiset polkimet. Käytän lukkoja aina paitsi törkeen pahoissa maastopaikoissa, ja ehkä jäällä ajaessa jos sellasta tulee eteen. Kaikista asioista tekin viittitte tapella. Ostakaa kaksipuoleiset polkimet ja maastokengät niin voite käyttää lukkoja tai olla käyttämättä, ja kävellä niillä kengillä normaalisti. Kannattaako hommata ittelleen sydäri ja skitsofrenia tappelemalla jostain polkimista netissä? Ehkä löytyis muutakin tekemistä kyllä.

    • TsäkäTsäkä

      No niin, nyt on kolmisen viikkoa ajoa takana kaksipuoleisilla Shimanon lukkopolkimiilla ja kengillä ja ne ovat tulleet jäädäkseen. Ekalla kerralla jo huomasin eron tavallisiin polkimiin esim. vaihteita ei tarvitse kelailla niin paljoa ja kuten joku hyvin aiemmissa vastauksissa sanoi "ylämäetkin menevät helpommin kun on takapyörällä kokoajan veto päällä".

      Ja varusteet kannattaa hakea alan liikkeestä, säästin n. 40 euroa kun hain kengät polkimet pyöräkaupasta enkä urheiluliikkeestä. Tosin, saattoi tämä ajankohtakin vaikuttaa kun sain pyöräliikkeestä hyvät alennukset.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Olet vaarallisella tiellä! Keväällä alat miettiä, onko maantiepyörä kuitenkin mukavampi kesäisin. (On se.) Ensin hankit ehkä alumiinirunkoisen. Seuraavaksi katselet tien vierustoja ja alat harkita täysjousto maastopyörää. Viimeistään tässä vaiheessa maantiepyörä vaihtuu kuituiseen tai teräksiseen, jollet hanki titaanista. Lopeta pyöräily kun vielä voit.


      • Testingtesting

        Mukavia kilometrejä!

        Totuttelun jälkeen ne kengät ja lukot vasta antavat sen parhaansa. Sitä odotellessa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe