Vapaa kuvaus

Satunnaista kirjoittelua harrastuksista. Vapaa-aikanani: Hiihtoa, pyöräilyä (maastossa ja maantiellä) muuta pientä ulkoilua Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

13

Kommenttia

241

  1. Jos ei käytä voitelurautaa (vanhaa silitysrautaa), niin kyllä pikaluistot myös auttaa. Itse olen toisinaan laittanut luistopastaa. Se on äkkiä levitetty ja 15min kuivumisen jälkeen harjataan (nailonharjalla), niin luistaa paremmin.

    Noista kylmänä voiteluista sanotaan, että kuluvat nopeasti pois. Onko tuo niin iso haitta aloittelevalla luistelijalla, kun matkat ei ole niin pitkiä vielä. Suksille ei tule niistä mitään vahinkoa, hiihtämisestä enemmän ... :)

    Voihan ne sukset viedä johonkin liikkeeseen voideltaviksi. Joku saattaa sielläkin laittaa luistopastan (& antaa lopun purkkia mukaan). Mulle yhdessä liikkeessä sanoi tuohon tapaan. Itse silloin tällöin laitan pohjustusluistovoiteen kuumentamalla ja jos huvittaa, niin kelin mukaista luistoa. Olennaisinta on ehtiä ladulle...
  2. Tässä tuli jo ihan hyviä ohjeita mäkiin.

    Kannattaa harjoitella ihan perustekniikkaa tasaisella. Perustekniikalle löytyy youtubesta aika paljon esimerkkivideoita. Hakuun vaikka https://www.google.com/search?q=youtube+vuorohiihto

    Esimerkiksi potkua voi harjoitella vain yhdellä suksella (toisessa jalassa mono). Vuorohiihdon potkujen harjoitelu ilman sauvoja on sitten vaativampaa. Sekin voisi kehittää tasapainoa. Toisaalta taas tasatyöntöä voi opetella ilman potkuja (vähän siinäkin jalat on mukana, pohkeet). Tasatyönnön harjoittelussa kannattaa toinen jalka pitää hivenen edempänä. Tasapaino säilyy paremmin. Tasatyönnön helppous/vaativuus riippuu siitä mitä ennen on tehnyt ja ei kannata ihmetellä, jos sillä alkuun väsähtää helposti.

    Amatöörin arvaus on että yläkropan lihasten vahvistaminen edistää tasapainoa. Oman kunnon mukaan kannattaa sitä tasatyöntöä tehdä. Varsin kokonaisvaltaista työskentelyä sekin, kun mukana on käsien ojentajat, vatsalihakset ja jalat (pieni kevennyt päkiöille lähdössä). Suurin työ tehdään vatsalihaksilla ei käsillä...

    Luisteluhiihtoa saa kokeilla, vaikka se onkin tasapainoltaan vaativampaa kuin perinteinen (paitsi mäen laskussa lyhyemmät sukset kääntyy helpommin). Luisteluhiihdon kanssa saman tapaisia on muut luistelut. Itse olen ensin hankkinut retkiluistimet ja kun oli jo luisteluun sopivat monot, niin ostin ne luistelusuksetkin. Matkaluistelussa (/retkiluistelussa) mäkiä on vähän ja tasaisella jäällä tasapainon opettelu on mukavaa. Sitä luistelua jaksaa aloittelijakin, mutta luisteluhiihdon kanssa on enemmän hiomista. Tuntuu vanhakin koira hitaasti oppivan uusia temppuja... mutta töitä se vaatii :)
  3. Millaisia nopeuksia yleensä tulee ajettua?

    Jos tykkää pienemmistä välityseroista ja yleensä maantiellä, niin 12-25:nen on yksi vaihtoehto (tai 12-28).

    Maantiellä 50/34 tietää etuvaihtajan isoa eroa ja hyppy on monessa tilanteessa turhan iso (mutta laiskuuttani en ole vielä vaihtanut 34:sta 38:ksi, ostettuna on).