Vapaa kuvaus

Satunnaista kirjoittelua harrastuksista. Vapaa-aikanani: Hiihtoa, pyöräilyä (maastossa ja maantiellä) muuta pientä ulkoilua Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

13

Kommenttia

241

  1. Paras tapa poista ne suksen pohjista on hiihtää 10km :) Siis lähtee selvästi helpommin kuin kuumana pohjaan laitettavat voiteet. Niitäkään ei laiteta pohjaan suojaamaan sitä kulumiselta. Nekin kuluu sieltä 100..200km hiihdolla.
  2. Tässä tuli jo ihan hyviä ohjeita mäkiin.

    Kannattaa harjoitella ihan perustekniikkaa tasaisella. Perustekniikalle löytyy youtubesta aika paljon esimerkkivideoita. Hakuun vaikka https://www.google.com/search?q=youtube+vuorohiihto

    Esimerkiksi potkua voi harjoitella vain yhdellä suksella (toisessa jalassa mono). Vuorohiihdon potkujen harjoitelu ilman sauvoja on sitten vaativampaa. Sekin voisi kehittää tasapainoa. Toisaalta taas tasatyöntöä voi opetella ilman potkuja (vähän siinäkin jalat on mukana, pohkeet). Tasatyönnön harjoittelussa kannattaa toinen jalka pitää hivenen edempänä. Tasapaino säilyy paremmin. Tasatyönnön helppous/vaativuus riippuu siitä mitä ennen on tehnyt ja ei kannata ihmetellä, jos sillä alkuun väsähtää helposti.

    Amatöörin arvaus on että yläkropan lihasten vahvistaminen edistää tasapainoa. Oman kunnon mukaan kannattaa sitä tasatyöntöä tehdä. Varsin kokonaisvaltaista työskentelyä sekin, kun mukana on käsien ojentajat, vatsalihakset ja jalat (pieni kevennyt päkiöille lähdössä). Suurin työ tehdään vatsalihaksilla ei käsillä...

    Luisteluhiihtoa saa kokeilla, vaikka se onkin tasapainoltaan vaativampaa kuin perinteinen (paitsi mäen laskussa lyhyemmät sukset kääntyy helpommin). Luisteluhiihdon kanssa saman tapaisia on muut luistelut. Itse olen ensin hankkinut retkiluistimet ja kun oli jo luisteluun sopivat monot, niin ostin ne luistelusuksetkin. Matkaluistelussa (/retkiluistelussa) mäkiä on vähän ja tasaisella jäällä tasapainon opettelu on mukavaa. Sitä luistelua jaksaa aloittelijakin, mutta luisteluhiihdon kanssa on enemmän hiomista. Tuntuu vanhakin koira hitaasti oppivan uusia temppuja... mutta töitä se vaatii :)
  3. Viimetalven pakkasilla pyörä joutui kovaan rasitukseen lämpötilaeroista. Jos nimittäin lähti lämpimästä tallista liikkeelle, niin jäähtyminen oli nopeata.

    Kiekkojen puolaus jäähtyy äkkiä ja ne kiristyy hetkessä. Meneekö liian kireälle (venyvät?) ja myöhemmin löystyy ja löysinä rasittuvat. Mulla meni nyt kesällä yksi puola poikki nippelin juuresta. Oli taittunut ja maastopyörän puola, että osunut johonkin oksaan metsässä?? Sopivalla kireydellä kestää pakkasetkin.

    Laakereissakin taitaa tulla vastaan hyvä voitelu ja sopiva kireys. Liika kireys ja vähäinen voitelu voi pakkasilla rasittaa laakerin pintoja myös.

    Alumiini ja teräs laajenee/kutistuu eritahtiin pakkasella ja siitä tulee lisäjännityksiä.