Mikä on hybridipyörä?

Hybrikö

Kaikki täällä kirjoittelee noista hybridipyöristä, mutta minulle ei oikein ole selvinnyt, mikä se sellainen oikein on.
Tulee mieleen sellainen sähköa-auto, jonka akut latautuvat aina polttomoottorilla ajettaessa.
Onko näissä hybridipyörissäkin akku, joka latautuu poljettaessa?
Onko niihin olemassa joku tarkka määritelmä, vai onko kaikki sellaiset pyörät hybridejä, jotka eivät ole kilpapyöriä tai maastopyöriä?

17

4131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.tuna

      "Onko niihin olemassa joku tarkka määritelmä, vai onko kaikki sellaiset pyörät hybridejä, jotka eivät ole kilpapyöriä tai maastopyöriä?"

      EI ole tarkkaa määritystä. Hybridi voi olla 18 kg painava napavaihteinen, jalkajarrullinen ja täysin varusteltu (lokarit, tarakka, runkolukko ym.) pyörä. Tai sitten alle 10 kg painava varustelematon suoratankoinen "maantiepyörä".

      • Hybrikö

        Elikkä siis kun joku tuolla kirjotti, että äläm osta hybridiä, niin vaihtoehdot jäävät aika vähiin, ellei sitten tyydy potkupyörään.


      • alkup.tuna
        Hybrikö kirjoitti:

        Elikkä siis kun joku tuolla kirjotti, että äläm osta hybridiä, niin vaihtoehdot jäävät aika vähiin, ellei sitten tyydy potkupyörään.

        No jäähän niitä vaihtoehtoja ilman hybridiäkin. Maastopyörä, maantiepyörä, matkapyörä, peruspyörä jne.


    • KansalaistenSuosikki
      • Hybrikö

        Kiitos


    • Laakasuo

      Kun hybridit tulivat markkinoille sanalla viitattiin ulkorenkaan erikoiseen muotoon, jossa keskellä on sileää ja sivulla maastopyörän renkaiden rosoisuutta. Renkaan muodon väitettiin takaavan sen, että pyörällä voi ajaa maantiellä ja maastossa.

      • Hybridit tuli maastopyöräinnostuksen jälkeen markkinoille. Maastopyörästä ei saanut kaikille sopivaa pyörää. Hybridiin otettiin osat periaatteessa maastopyörästä, mutta isommilla kiekoilla. Rungonkaan ei tarvinnut olla ihan yhtä ketterä kuin maastopyörässä.

        Hybridi ei taida määritellä rungon mallia pahemmin ja se nimi ei suoraan kerro mihin ja minkä tyyliseen käyttöön pyörä on ajateltu. Saattaa sopia maastoon, maantielle tai retkeilyyn...


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Tarkasti ottaen hybridin alkuperäinen ja myös nykyisin käytössä oleva määritelmä on maastopyörä, johon on vaihdettu maantiepyörän osia, jotta se olisi käyttökelpoinen kaupunkipyöränä tms. Esimerkiksi jostain vanhasta Tunturin 80-luvun teräsrunkoisesta maasturista voi tehdä hienon työmatkatykin.

      Fitnesspyörä, amerikaksi asphalt, on taas maantiepyörästä viritetty suoratankoinen kuntoiluun tarkoitettu versio. Kun katsoo mm. italialaisia mainoksia, niin maantiepyörää käytetään kuntoiluun ja fitnesspyörä lokareilla voidaan ostaa kakkospyöräksi Rooman tai Milanon kujille periaatteella puku päälle ja salkku tarakalle.

      Suuri osa Suomessa hybrideinä myytävistä pyöristä on heikkolaatuisia trekkingpyöriä. Eli lyhyille retkille tarkoitettuja suoratankoisia pyöriä. Erotuksena touringpyöriin, joissa on retkeilyyn paremmin sopiva droppi- tai perhostanko.

      • 37män

        "Suuri osa Suomessa hybrideinä myytävistä pyöristä on heikkolaatuisia trekkingpyöriä"

        Tarkoittaako tuo sitä, että pyörän ostajan hälytyskellojen pitäisi soida, jos pyöräkauppias yrittää myydä hänelle hybridiä, ettei vain ostaisi p##### valmiiksi pyörillä?

        Olemmeko me kaikki jo tuon kansansuosikin ostajat petettyjä, vaikka tykkäämmekin ajella niillä?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        37män kirjoitti:

        "Suuri osa Suomessa hybrideinä myytävistä pyöristä on heikkolaatuisia trekkingpyöriä"

        Tarkoittaako tuo sitä, että pyörän ostajan hälytyskellojen pitäisi soida, jos pyöräkauppias yrittää myydä hänelle hybridiä, ettei vain ostaisi p##### valmiiksi pyörillä?

        Olemmeko me kaikki jo tuon kansansuosikin ostajat petettyjä, vaikka tykkäämmekin ajella niillä?

        Noilla romuilla ajavat vain ne, jotka eivät ole koskaan kokeilleet kelvollista polkupyörää. Sinua on petetty ja sinun on vaikea hyväksyä sitä, että tulit huijatuksi.

        On hyviäkin hybridejä. Esimerkiksi naapurilla on työmatkatykki tehty 80-luvun Tunturin teräsrunkoisesta maasturista. Samoin vanhoista Klaineista voi tehdä hienoja hybridejä.


      • ????????
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Noilla romuilla ajavat vain ne, jotka eivät ole koskaan kokeilleet kelvollista polkupyörää. Sinua on petetty ja sinun on vaikea hyväksyä sitä, että tulit huijatuksi.

        On hyviäkin hybridejä. Esimerkiksi naapurilla on työmatkatykki tehty 80-luvun Tunturin teräsrunkoisesta maasturista. Samoin vanhoista Klaineista voi tehdä hienoja hybridejä.

        Miten tykillä ajetaan?


    • 37män

      He he.
      Noin oletinkin jonkun vastaavan.

      Onko toi sinun esimerkkipyöräsi jo museorekisterissä?

    • Pyfpfjcuf

      Hybridipyörä on maantie pyörän ja maastopyörän sekoitus

      • egrsgrsgrs

        Ei niissä kyllä maasto-ominaisuuksia ole. Itse sanoisin enemmän kuntoilu/maantiepyörän ja työmatkapyörän sekoitus. Eli soveltuu niin kuntolenkille kuin työmatkallekin. Mukavampi työmatkalle/hyötykäyttöön kuin aito maantiepyörä, mutta maantielläkin kuntoiluun/retkeilyyn parempi kuin joku perus city-pyörä.

        Tässä esimerkkejä: http://www.nishiki.fi/pyorat/hybrid/


      • egrsgrsgrs

        Toki joissakin hybrideissä joustohaarukka ja karkeampi rengaskuviointi, mutta nämäkin enemmän sorateitä varten eikä varsinaisesti maastoon. Ei ainakaan itse tulisi mieleen mennä metsäpoluille 37mm kapeilla renkailla kuten hybrideissä.

        Useimmat hybridit kuitenkin maantie/kuntoilupyörän ja työmatka/kaupunkipyörän sekoituksia. Hyvä vaihtoehto jos haluaa monipuolisuutta pyörältä.


      • Maantiepyöräilijä
        egrsgrsgrs kirjoitti:

        Toki joissakin hybrideissä joustohaarukka ja karkeampi rengaskuviointi, mutta nämäkin enemmän sorateitä varten eikä varsinaisesti maastoon. Ei ainakaan itse tulisi mieleen mennä metsäpoluille 37mm kapeilla renkailla kuten hybrideissä.

        Useimmat hybridit kuitenkin maantie/kuntoilupyörän ja työmatka/kaupunkipyörän sekoituksia. Hyvä vaihtoehto jos haluaa monipuolisuutta pyörältä.

        Monipuolisuutta, eli pyörä ei oikein kunnolla kelpaa mihinkään käyttöön? Todellisuudessa suurin osa Suomessa hybrideinä myytävistä polkupyöristä on huonoja trekkingpyöriä.

        Joitakin hybridejä (maastopyörä, jota on tuunattu maantieosilla) on kaupan. Samoin on joitakin fitnesspyöriä (maantiepyörä, jota on tuunattu maasto-osilla).

        Pääosa oikeista hybrideistä on itse rakennettuja. Hintahaarukka näkemissäni on tuhansia euroja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe