Miten käyttää vaihteita?

Ruusutalvi

Yleinen ajatus on, että vaihteen koolla säädetään polkunopeutta ja jotkut ovat kommentoineet, että perimmäinen tarkoitus on pitää sydämmen kuorma tasaisena.

Monissa pyörissä on kuitenkin kaksi vipua säätämässä etuvaihteita ja takavaihteita ja sarjat menevät päällekäin. Miten näitä olisi tarkoitus käyttää fiksusti?

5

186

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattipyöräilijä.

Pura se etuvaihtaja, se on turha.

• tosipyörääjä

fiksi on ainoa oikea pyörä.

• Taulukkolaskimeen voi syöttää hampaansa... jos sitä ei itse jaksa tehdä, niin valmiina löytyy esim tälläinen

http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html

ja omansa voi tallentaa
      http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html?R0=38&R1=50&R2=NaN&C0=12&C1=13&C2=14&C3=15&C4=17&C5=19&C6=21&C7=23&C8=25&C9=999&C10=999&CAS=0&WI=8&CR=172&RT=1&ST=1&RPM=90&SRT=1&lRPM=80&hRMP=100&G=show&S=no&TITLE=Omat&HL=1

Hyvää tuollasessa laskurissa on nähdä "päällekkäiset" alueet vaihteilla. Toisaalta kun tietää millä alueella suurin piirtein polkee, niin voi sitten seuraavan huollon yhteydessä ostella omaan käyttöön sopivat suhteet rattaisiin.

Laskuri ehdottaa maileja tunnissa oletuksena, jos nopeudet näyttää hassuilta & niitä ei huomaa vaihdella kph:ksi (kilometers per hour).

Omassa käytössä pienempi eturatas riittää normaaliajossa, paitsi alamäissä on käyttöä isommalle eturattaalle. Niissä pääsee polkemattakin eteenpäin, mutta ajankuluksi voi polkea :)

• Öljypoltin

Jos vaihdevivut ovat ohjaustangon alapuolella, niin ylemmästä vivusta ketju hyppää pienemmälle hammasrattaalle ja alemmasta vivusta ketju nousee isommalle hammasrattaalle. Vasemmanpuolimmaiset vaihtavat edessä ja oikeanpuolimmaiset takana. Ja rattaiden käytöstä lisää täällä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10630254#comment-55002520

• No X-crossing

Ketjun ristiinvetoa tulee välttää (eli ei edestä vasemalle ja takaa oikeaan reunaan ja päinvastoin), muuten vapaasti ja etuvaihtaja mielelään sellaisella rattaalla, että pärjää pääasiassa takavaihtajaa käyttämällä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe