Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

1. Ajattelen, että aiheemme kannalta on myös edeltävät jakeet.

Matteus 24:1-2: "Kun Jeesus oli tullut ulos temppelistä ja oli lähdössä pois, opetuslapset tulivat hänen luokseen näyttääkseen hänelle temppelialueen rakennuksia. Mutta Jeesus sanoi heille: 'Näettekö kaiken tämän? Totisesti: kaikki revitään maahan, tänne ei jää kiveä kiven päälle.'"

Oli kyse Jerusalemin temppelistä, niin sanotusta toisesta temppelistä. Ensimmäinen temppeli oli kuningas Salomon rakentama ja tuhoutui Jerusalemin hävityksen yhteydessä 586 eKr., kun babylonialaiset pisti paikat sileäksi. Pakkosiirtolaiset rakensivat temppelin uudelleen. Toinen temppeli, jonka tuhoutumisen Jeesus Jeesus ennustu, tuhottiin 70jKr. Asialla oli tällä kertaa roomalaiset, jotka tukahdutti juutalaiskapinan.

Jeesuksen apokalyptisessa puheessa puhutaan siis toisen temppelin hävityksestä, mutta myös Ihmisen Pojan tulemuksesta ja maailmanlopusta. Jo Vanhan testamentin teksteissä puhuttiin Herran päivästä, jotka ovat Uuden testamentin eskatologian taustalla. Olemme eläneet lopun aikoja tai viimeisiä päiviä viimeistään helluntaista asti. Olen samaa mieltä kanssasi, että kristittyjen tulee aina odottaa Jeesuksen paluuta. Emme tiedä ajankohtaa, mutta hän on luvannut palaavansa ja osoittautunut oikeaksi Messiaaksi ylösnoustessaan kuolleista.
  2. On ilmeisesti kyse Rantasen Pentistä. Tunnen Penttiä ja minustakin hän on rehti, reilu ja rehellinen ihminen. Neljä vuotta hän minua opetti. Pentti on ollut suosittu opiskelijoiden keskuudessa, hän on huumorintajuinen ja hänellä on massiiviset tiedot mm. kirkkohistoriasta. Monet on tykänneet hänestä, mutta myös melkein kaikista opettajista, ainakin lähes kaikki ne, joiden kanssa olen asiasta jutellut. Saat toki pitää käsityksesi, minä en sitä jaa. En usko, että Penttikään hirveästi ilahtuisi, jos lukisi näitä keskusteluja täällä. Hänellä siihen tuskin on kuitenkaan ylimääräistä aikaa, kun opiskelee nyt Helsingin yliopistossa.

Sen kerron, että kerran Simon kanssa hieman väänsin yhdestä asiasta ja valitin siitä Pentille. Pentti kuunteli ja tuki mutta sanoi kuitenkin minulle, että "Simoakin pitää ymmärtää". Simon kanssa sitten juttelin myöhemmin asiasta ja tällä kerralla oli kyse omasta väärinkäsityksestäni ja elämä jatkui. Simo joskus olettaa mielestäni ehkä vähän liian optimistisesti, että opiskelijoilla olisi suhteellisen hyvät pohjatiedot asioista. Kuitenkaan ei kaikki ole teologiaa lukeneet ennen opistoa. Sanoin hänelle, että minusta kannattaisi mielummin pyrkiä mahdollisimman selkeästi asioita ilmaisemaan, ettei tulisi väärinkäsityksiä.

On mielestäni yleensä todellisuuden yksinkertaistamista väittää, että toiset on hyviä ihmisiä ja toiset pahoja. Uskoisin, että ajatus siitä, että meissä kaikissa on jotain hyvää ja jotain pahaa on lähempänä todellisuutta,
  3. "Lintisen ohjaama joukko ihmisiä on merkitykseltään Jumalan valtakunnan tasolla jo nyt."
    Tuossa pitäisi olla Lintisen tilalla "Isän Jumalan, Jeesuksen Kristuksen ja/tai Pyhän Hengen". Muuten olen tulkinnastasi samaa mieltä.

"Jumalan valtakunta on täynnä ihmisyyttä."
    Minusta ihan hyvä ajatus, mutta se täytyy ymmärtää mielestäni oikein. Jumalan valtakunta koostuu ihmisistä, joita Jumala hallitsee. Ei ole kyse maantieteellisestä alueesta, vaan niistä, jotka uskovat Herraan ja seuraavat hänen opetuksiaan. Ihmisyyden arvosta kertoo myös inkarnaatio, Jumalan syntyminen ihmiseksi.

"Sanalla sanoen: hän hyökkäsi pahan voimia vastaan, tulivat ne sitten esiin pinttyneinä uskonnollisina rakenteina, valtapyrkimyksinä tai suorastaan pahojen henkien mielivaltana ihmisiä kohtaan."
    Tässä ei puhuta Simosta, vaan ihan historian Jeesuksesta evankeliumitekstien pohjalta.

"Jeesus ei myöskään perustanut Tooran lukupiirejä, jotta kaikki saisivat saman ymmärryksen tekstien kerrostumista ja merkitysvivahteista."
    Kyse on jälleen historian Jeesuksesta. Simo kritisoi tässä käsittääkseni osaa nykyistä akateemisesta teologisesta tutkimuksesta, joka on aika usein elämälle vierasta eikä edistä aina välttämättä kristinuskon asiaa.

Viittauksen Koraaniin eivät nouse Simon teksteistä. Olen silti samaa mieltä, että on Hybelsilta ja Willow Creekiltä aika erikoinen veto. John Piperin kanssa olisin itse varmaan tässä enemmän samoilla linjoilla jos olisin jenkeissä. En koe että koskee sillä tavoin itseäni, kun ei ole Hybels minulle, eikä kenellekään muullekaan tuntemalleni vapaakirkolliselle messias. Idoli/esikuva saattaa kyllä joillekuille olla, siinä olet ehkä ihan oikeassa, ei kuitenkaan itselleni. Ja luultavasti aika harvalle vapislaiselle.