Vapaa kuvaus

Vuosittain 4.000 M€ yltävä maataloustuki on vastikkeeton ja siten aiheeton rasitus veronmaksajille.

VASTUSTAN MAATALOUSTUKIAISIA!



Maanviljelijäeläkeläisten työeläkkeen maksu valtion varoista
on yksi pahimpia tasa-arvon vääristäjiä yhteiskunnassamme.



MyEL ON LAKKAUTETTAVA JA VILJELIJÄT SIIRRETTÄVÄ KANSANELÄKKEEN

PIIRIIN; SAMAAN JOUKKOON MUIDEN VÄHÄOSAISTEN KANSSA, JOTKA EIVÄT

KYKENE TYÖELÄKETTÄÄN KUSTANTAMAAN.



Suosikkibändit/artistit: xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Suosikkileffat: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lempikirjat: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vapaa-aikanani: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Katson tv:stä mieluiten: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kotieläimet: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

En pidä: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Parhaat matkakohteet: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ruoka & juoma: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



Koulutus: Ammattikorkeakoulu

Koulut:

Työskentelen:

Ase tai siviilipalvelus:

Yhdistykset/kerhot:

Aloituksia

184

Kommenttia

1811

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Hallitusohjelma voisi olla maatalouden osalta paljonkin tarkempi.

    Hallitus voisi esimerkiksi määrätä, että maataloustuki kohdennetaan pelkästään niille, jotka tuottavat ruokaa. Omaa osaamattomuuttaan se ei ehkä osaa tätä hoitaa, mutta vuorineuvos Reijo Karhinen antoi valtioneuvostolle jo v. 2019 selvät sävelet kuinka asian saa hoidetuksi: tuki pois kaikilta, joiden liikevaihto ruuantuotannosta jää alle 20.000 € per vuosi.

    Myös Karhisen ehdottama peltoreformi parantaisi aktiiviviljelijöiden taloudellista asemaa ilman ainuttakaan lisätukieuroa.

    KKV:n raportin mukaan eurot jakautuvat elintarvikeketjussa niin, että kaupan osuus on 25 %, elintarviketeollisuuden osuus 40 % ja alkutuottajan osuus 35 % arvonlisäverottomasta hinnasta.

    Kun esimerkiksi suurimmassa osaa lihateollisuudesta maataloustuottajilla itsellään on määräysvalta, ei pitäisi olle temppu eikä mikään niistää ETL:n osuudesta vähintäänkin 15 % lisää alkutuottajalle, mutta tähän tarvittaisiin hallituksen jeesiä maataloustuottajan kompetenssivajeen vuoksi.

    Kysyä sopii, miksi esimerkiksi Atria tarvitsee alleen 26 erillistä osakeyhtiötä ja kolme hallinnollisesti raskasta osuuskuntaa saadakseen sen lihamurikan alkutuottajalta kaupan tiskille.
    Johan tuossa siitä lihakilon myyntihinnasta suuri osa kuluu noiden yhtiöiden väliseen kommunikointiin, osakeyhtiöiden hallitusten kokouspalkkioihin, hallintoneuvostojen ja edustajistojen toimintaan, sekä muuhun turhan jauhamiseen ja papereiden pyörittelyyn.
  2. Ei taida tuoreempaa ohjeistusta Karhisen jälkeen olla olemassa, mutta toki Karhisen opit ovat tänä päivänä yhtä ajankohtaisia ja päteviä kuin vuonna 2019, sillä eihän tilannekuva esimerkiksi lihantuottajien osalta ole miksikään muuttunut.

    Edelleen lihantuottajat ovat määräävässä asemassa suurimmassa osaa lihateollisuutta. Edelleen on voimassa hähmäiset hybridiorganisaatiot, joissa osakeyhtiöt ja osuuskunnat, joiden himmeleihin alan elinvoima ja rahat saadaan kuihdutetuksi niin, että alkutuotannon hintoja ei ole varaa nostaa.

    Edelleen lihatuottajatkin vain tyytyvät, tekemiseen ryhtymistä vältellen vain huutelemaan: ”Maksakie tukiaissia, maksakie! Antakie rahhaa!”