pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia0 aloitusta · 6913 kommenttia
- Minähän lainaan Raamatun lauseita suoraan. Miten se silloin voisi edes muuttaa Raamattua? Esimerkiksi juuri tuo "vanhurskas"-sana löytyy kyseisestä Matt. kohdasta ja muualta Raamatusta.
- Voi sentään, minusta menet nyt yli Raamatun, olet niin sanotusti yliviivaillut kohtia. Raamattua lukiessa ei pidä mennä yli eikä ali. Raamattua voi lukea yliviivaten tai alleviivaten.
Ensinnäkin kyseinen Paavalin kirjoittama kohta tarkoittaa kaikkia syntiä tekeviä ihmisiä eli ihmisiä ylipäätään. Ja kuten Raamattu itse ilmoittaa "synnin palkka on kuolema". Tämän kuoleman voi nähdä tässä yhteydessä hengellisenä. Syntiä tekevä ihminen on "hengellisesti kuollut" eli erossa Jumalasta. Onneksemme Jeesus voitti kuoleman ja avasi sovitustyöllään ihmiselle pelastuksen oven.
Ei tässä Paavali sen enempää kuin Räsänenkään vaadi homoseksuaaleille kuolemaa. - Juuri tuosta varoitellaan että ei oteta rusinoita pullista. Eli Raamattu kokonaisuutena, ei edes yhtä sanaa voi jättää pois. Ja miksi pitäisikään? Jättämällä sanoja pois merkitys voi muuttua ihan toisenlaiseksi.
- Koska kirjoittajan teksti on Raamatussa on se silloin Raamatullinen. Itse koen että Raamattu on hyvinkin selkeä kirja. Toisaalta kaikki Raamatun esittämät asiat eivät avaudu tässä ajassa täydellisesti. Rajatun ihmisen on mahdotonta täysin ymmärtää rajatonta Jumalaa.
- Myös Paavalin käsitys on Raamatullinen. Ateistit yleensä varoittelevat että ei pidä poimia rusinoita pullasta eli kun kyseessä on Raamattu niin osia sieltä ja toisia täältä. Eli myös Paavalin kirjoitukset ovat osa Raamattua.
Raamatun kirjoittajia on noin 36. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu). - Onhan Radio Deikin jo ollut olemassa 22 vuotta ja toiminta jatkuu. Kyllä voi jo sanoa että kyseisellä kanavalla on ollut jatkuvuutta.
- Näinpä juuri. Itse ihmettelisin jos vain yksi kykenisi toimimaan pitemmän aikaa. Se että niitä toimii 3,5 on minusta jo huomattava saavutus. Enkä näe että pitäisikään olla enempää ei ainakaan niin että määrä korvaisi laadun.
- Itse lähestyisin asiaa siltä kantilta että ihminen kykenee pahaan vakaumukseen katsomatta. Kaikkien hirmutöiden yhteinen tekijä on juuri ihminen. Ja juuri tämä samainen ihminen kykenee käyttämään kaikkea, hyviäkin asioita, väärin. Jonkin asian väärinkäytös ei puolestaan kerro itse asiasta välttämättä mitään. Kuten on tapana sanoa abusus non tollit usum: jonkin asian väärinkäyttö ei turmele asian oikeaa käyttöä.
- En tiedä luetaanko minua "aitouskovaisiin". Mutta minua ei ainakaan haittaa. Minusta on yllättävää että näin pienessä maassa on näinkin monta kristillistä teevee- ja radiokanavaa. Varmaan haastavaa taloudellisesti ja muutenkin pyörittää valtavirrasta poikkeavaa toimintaa.
- Juuri Raamatun kielen mukaan se on näin. Ja kun puhumme Raamatusta on hyvä säilyttää sen mukainen opetus.
Room. 3:22:
Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa.
Apt:13:38:
ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi.
Tässä vain kaksi kohtaa asian varmistamiseksi, lisääkin on. - Olet siinä oikeassa että on joitakin konservatiivisia piispoja edelleen vaikka papisto liberalisoituu kiihtyvällä vauhdilla. Ehkä he eivät pidä enempää ääntä vaan pyrkivät ennemminkin maltillisempaan toimintatapaan.
Konservatiivisten liikkeiden ( siis kirkon sisällä toimivien) kompastuskivi taitaa olla juurikin tuo talouskysymys. Ei ole halpaa hommaa pyörittää tuollaista herätysliikettä ja jos rahahanat suljetaan sen rahavirran paikkaaminen vapaaehtoisvoimin on enemmän kuin haastavaa. Luther -säätiökin kamppailee talousvaikeuksien kanssa.
Toisaalta uskon että joitain suuriakin muutoksia tai irtaantumisia lähivuosina tulee tapahtumaan. Nähtäväksi jää. - Kiitoksia kirjoituksestasi, luin sen mielenkiinnolla. En osaa arvioida muiden palstalaisten toimintaa suhteessa Raamatun lukemiseen ja käyttävätkö ja jos käyttävät niin mitä apukeinoja. Omalta kohdaltani voin todeta että pyrin tutkimaan lukemiani Raamatun kohtia mahdollisimman monipuolisesti. Apunani käytän kommentaareja ja Uuden testamentin osalta alkukielistä tekstiä sekä muiden kielten käännöksiä, näin saa mahdollisimman monipuolisen kuvan sen oman tulkinnan lisäksi.
Tällä hetkellä olen hivenen erokoitunut muista ihmisistä, mutta esim. ihminen joka ohjasi minut uskontielle on bi-seksuaali. Ei hän minusta mitenkään poikkea muista ihmisistä, olen toki kohdannut elämäni aikana homoseksuaaleja, ja samanlaisia ihmisiä he ovat kuin muutkin.
Itse uskon että pedofilian kielto oli itsestäänselvyys ja siksi sitä ei Raamatussa erikseen mainita muuten kuin tuon lähisukulaisuuden osalta. Näen sen kattavan myös ei sukulaissuhteet. - Jeesus itse sanoi että Hän tuli täyttämään lain. Se oli Jeesuksen tehtävä maanpäällä. Ristillä ollessaan Jeesus totesi täyttäneensä lain, Hän sanoi "se on täytetty".
Uskovainen täyttää lain kun uskoo Jeesukseen. Saamme turvata Jeesuksen pelastus -ja sovitustyöhön, onneksi. Siitä kiitos Jeesukselle! - Samoin joutuivat natsien vainoamiksi Raamatussa pitäytyvät uskovaiset "tunnustuskirkon" jäsenet. Heistä kuuluisin Dietrich Bonhoeffer kuoli keskitysleirillä.
Jehovan todistajat olivat myös yksi ryhmä joka joutui natsien vainoamaksi. Tosin Jehovan todistajien oppi poikkeaa alkuseurakunnan opista, siksi he ovatkin oma erityinen ryhmänsä. - Professori tuo hyvin esille historian tutkimuksia ja taustaa tapahtuneelle. Valaisee moniuloitteista asiaa hyvin ja monipuolisesti. Sinä olet tietenkin oikeutettu pitämään kapea-alaisen näkemyksesi.
- Varmaan näinkin, koska ylin johto edustaa liberaalista näkemystä. Eli ei se kirkon katto ja seinät sitten kovin korkealla ja leveällä olekaan.
- Kun tekee Isän tahtomia tekoja tekee Jeesuksen tahtomia tekoja. Isä ja Jeesus kun ovat yksi.
Jeesus puolestaan kehottaa nimenomaan uskomaan Jeesukseen itseensä: Joh. 11:25-26
Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?"
Minä en rehellisesti sanottuna oikeen pysy mukana näissä sinun aatoksissasi. Ne poikkeavat Raamatun sanomasta oleellisesti. - Olet toki vapaa tulkintaasi. Itse luen asiaan perehtyneiden tutkijoiden ja teologien selityksiä lisätäkseni tietoa Raamatun teksteistä. Se ei tietenkään estä minua tekemästä omia päätelmiä kyseisistä teksteistä. Minulle Raamatun kielteisyys homoseksuaalisuuden harjoittamiseen on yksiselitteisen selvä.
- Hivenen avarampaa näkökulmaa talonpoikaskapinaan kirkkohistorian professorilta:
https://www.maansuola.fi/luther-profeetta-vai-vallanpitajien-hannystelija/ - Sentään on vielä rohkeita kristittyjä jotka uskaltavat puolustaa. Virkistävää vastapainoa kirkon ylimmälle johdolle joka vaikenee kuin muuri.