Vapaa kuvaus

Oon uusi luomus Kristuksessa, Hän puhdisti mun verellään. Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän, toi elämän. Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti. Olen löytänyt aarteen kalleimman, olen löytänyt Jeesuksen. Sanat ja sävel: Heikki Raatikainen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

10

Kommenttia

318

1. Netmissionissa+on+käyty+keskustelua+Riikka+Halkosta:http://forum.netmission.fi/forum/yleiset/ihminen-ja-ihmissuhteet/8968-uusimmat-facebook-ihmettelyt?filter_time=time_lastmonthItse+en+ole+lukenut+hänen+Facebook+päivityksiään,+mutta+tuon+perusteella+hän+näyttäisi+julistavan,+että+uskovaisesta+tulee+synnitön.+Jeesuksen+vanhurskaus+toki+luetaan+meidän+hyväksemme+ja+Hänessä+olemme+kertakaikkisesti+pyhitettyjä,+mutta+vaelluselämän+pyhitys+jatkuu+loppuun+saakka.+Synnittömiä+eli+täydellisiä+ei+meistä+vielä+täällä+tule.
  2. Täydellisyys+eli+täysin+synnittömyys+on+mahdottomuus+tässä+ajassa.+Kaikki+olemme+vielä+vajavaisia+pyhittymisessämme.+Toki+on+itsestään+selvää,+että+pyrimme+kaikella+tavalla+pyhittymiseen+eli+synnistä+erottautumiseen+teoin,+sanoin+ja+ajatuksin.++Ajatuksissamme+esim+emme+helli+väärää+mm+haureellisuutta.+Siitä+olisi+tehtävä+täydellinen+pesäero.+Tässä+pitäisi+myös+unimaailma+olla+puhdas.+Ajatuksistahan+ne+unetkin+tulevat.+Eli+unimaailmakin+kuuluisi+luovuttaa+Herralle.Synnistä+eroon+pyrkiminen+toki+kuuluu+ehdottomasti+pyhitykseen,+eikä+sitä+pidä+vähätellä,+mutta+Jeesuksen+sovitustyön+kautta+vain+olemme+täydelliset.+Itsessämme+jäämme+hyvin+vajavaisiksi+jo+rakkaudessa+muita+ihmisiä+kohtaan.+Olenko+täydellinen+rakkaudessani+muita+kohtaan+selviää+itsetutkiskelun+avulla:+Pystynkö+noudattamaan+täydellisesti+rakkauden+kaksoiskäskyä?++Rakastanko+muita+täydellisellä+Jumalan+rakkaudella?+Rakastanko+sitäkin+henkilöä+täydellisellä+ja+jatkuvalla+Jumalan+rakkaudella,+joka+kohtelee+minua+väärin+ja+loukkaa+minua++jatkuvasti?+Ovatko+kaikki+ajatukseni+kaiken+aikaa+ja+jatkuvasti+vain+hyvät+ja+ajattelenko+vain+rakkaudellisia+ajatuksia+toisista+ihmisistä?+Olenko+joskus+jättänyt+tekemättä+jotain+hyvää+toiselle,+jonka+olisin+voinut+tehdä?+Onko+asenteeni+muita+kohtaan+täydellisen+rakkaudelliset+ja+hyvät?+Olenko+koskaan+halveksinut+ketään+toista+ihmistä?+Onko+motiivini+aina+ja+kaiken+aikaan+jatkuvasti+täydellisen+puhtaat+vailla+minkäänlaista+itsekkyyttä+ja+oman+edun+tavoittelua+tai+itsensä+korottamista?Keskeneräisiä+olemme+täällä+loppuun+saakka.+Jos+joku+kykenee+olemaan+tekojen+tasolla+täydellisen+synnitön,+niin+sekin+on+jo+syntiä,+että+jättää+tekemättä+hyvää+toiselle.+Lisäksi+on+hyvä+muistaa,+että+emme+pysty+olemaan+täysin+synnittömiä+ajatuksen+tasolla+–+läheskään+täysin+synnittömiä.+Kukaan+ei+kykene+ajattelemaan+aina+ja+joka+tilanteessa+vain+hyvää,+rakkaudellista+ja+Jumalan+mielenmukaista.+Kenenkään+asenteet+eivät+myöskään+voi+olla+aina+ja+jatkuvasti+täydellisen+rakkaudelliset+toisia+kohtaan.+Motiivimmekaan+eivät+voi+olla+täydellisen+oikeat+aina+ja+jatkuvasti.+Vai+löytyykö+täältä+sellaista+henkilöä,+joka+täyttäisi+nämä+kaikki+kriteerit+täydellisesti?
  3. "Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat."+(Room+8:1)Meille+uskoville+on+annettu+hieno+lupaus,+kun+me+pysymme+Kristuksessa,+niin+meillä+ei+ole+mitään+kadotustuomiota.+Tätä+ei+kukaan+ihminen+voi+riistää+toiselta,+eikä+Jumala+puhuisi+Sanan+vastaisesti+-+vaan+jokainen+Hänen+omansa+saa+turvatua+tähän+mahtavaan+lupaukseen+-+aivan+jokainen!"Mutta+profetoiva+puhuu+ihmisille+rakennukseksi+ja+kehoitukseksi+ja+lohdutukseksi."+(1+Kor+14:3)Näin+Raamatun+mukaan+profetian+lahja+toimi.+Toki+profetiassa+voi+olla+varoitustakin,+mutta+profetiat+eivät+ole+tarkoitettu+hajottamaan+tai+tuhoamaan+tai+lyömään,+vaan+rakentamaan,+lohduttamaan+ja+kehottamaan.Raamatussa+Uudessa+Liitossakin+voidaan+nähdä+ääriesimerkki+siiitä,+että+joku+sai+profetian+kautta+sanoman+kuolemastaan,+mutta+tässäkään+yhteydessä+ihmiset+eivät+lausuneet+iankaikkista+kadotustuomiota.+Meillä+ei+siis+ole+oikeutta+lausua+kadotustuomiota.+Profetiat+siis+on+tutkittava,+ovatko+ne+Raamatun+mukaisia.+Jumala+ei+puhuisi+Sanansa+vastaisesti,+eikä+antaisi+kenellekään+"profeetalleen"+Raamatun+vastaista+profetiaa.Oletteko+muuten+ajatelleet+Luukas+6:37:ää+siltä+kannalta,+että+kadotustuomion+lausuja+voi+saada+itselleen+kadotustuomion?+Asia+on+mielestäni+hyvin+vakava.+Jumalalla+siis+vain+yksin+on+valta+lausua+kadotustuomio!Saamme+siis+pitää+edelleenkin+kiinni+tästä+lohdullisesta+lupauksesta:+"Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat."+(Room+8:1)Eikä+kukaan+toinen+ihminen+voi+kieltää+toiselta+-+joka+haluaa+pysyä+Kristuksessa+-+tätä+lupausta+vedoten+edes++saamaansa+"profetiaan".+Jokaiselle,+joka+haluaa+pysyä+Kristuksessa,+on+tämä+lupaus+annettu.+Emmekö+siis+edelleenkin+saa+pitää+kiinni+tästä+lupauksesta?
  4. Korneliuksen+perhekunta+oli+jo+tullut+uskoon+ja+olivat+täyttyneet+jopa+Pyhällä+Hengellä.+Ilman+uskoontuloa+ei+voi+täyttyä+Pyhällä+Hengellä+-+eikö+vaan?+Siinä+on+siis+selkeä+kohta+Raamatussa,+jossa+oli+jotapahtunut+uskoontulo+ja+sen+jälkeen+vasta+kastettiin.+Eli+tällainen+käytäntö+löytyy+Raamatusta+ja+on+siten+aivan+raamatullinen."Ja+kaikki+ne+uskovaiset,+jotka+olivat+ympärileikatut+ja+olivat+tulleet+Pietarin+mukana,+hämmästyivät+sitä,+että+Pyhän+Hengen+lahja+vuodatettiin+pakanoihinkin,++sillä+he+kuulivat+heidän+puhuvan+kielillä+ja+ylistävän+Jumalaa.+Silloin+Pietari+vastasi:+"Ei+kaiketi+kukaan+voi+kieltää+kastamasta+vedellä+näitä,+jotka+ovat+saaneet+Pyhän+Hengen+niinkuin+mekin?""+(Apt+10:45-47)