Missä on normaaleja seurakuntia?

jossellaistaedeson

Kertokaa, mistä voi löytää sellaisen seurakunnan, jossa julistetaan ihan tavallista Jumalan sanaa ja evankeliumia. Ei torontolaisuutta tai mitään muutakaan outoa ja pelottavaa menoa.

56

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiujuioli

      19. Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
      21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. Totuus ei löydy seurakunnista koska ne ovat pahan vallassa ... Mitään Jumalan kuvia ei saisi palvoa vaan niin tehdään kirkoissa ... Juonet; kirkollisvero ... paljon muutakin

    • näinon1

      Ei semmoista ole.

    • Raamattu-tutuksi

      Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että Jumalan sana olisi "ihan tavallista"? Herran sana on kaikkea muuta, kuin tavallista! Jos etsit lääkettä omaan korvasyyhyysi, etsi muualta. Herra kutsuu kaikkia, mutta vain harvat ovat valitut ja noudattavat hänen tahtoaan.

      • kertoisin.alku.tekoina

        Kyllä aloittajan viesti on ymmärrettävää.
        Väärä suuntautuminen hengellisissä on hapatetta. Torontolaisuus on yksi esimerkki. Otetaan toiselta kristilliseltä suunnalta, luterilaisuudessa, on kansankirkko, joka on ajautunut Sanasta pihalle ihmisvetoiseen kirkkopalvelukseen.

        Eli korvasyyhystähän on kyse, josta aloittaja haluaa tulla ulos.

        Neuvoisin seurakunnassa sen, että aloitetaan lukemaan, yksikerrallaan kirjoituksia. Jätetään omakehutodistukset syrjään, minä sitä ja minä tätä. Kohdistetaan katse Kristukseen, eikä ylistyshumppaa enää jatketa. Jos seurakunnassa ei asia toimi, palataan kotikokouksiin. jne.

        Mutta, kirjoitukset, jopa niin, että ne "johdattelevat" astitarukoukukset jätätetään kunkin kohdalla "kotiin ja jokasen rukousalttari olisi sitten suljetunoven takana.
        Eli laulakaa hengellisisä lauluja, lukekaa sanaa ja kun näin aikanne johdatte kokouksessanne, kukin vuorollaan, aletaan palaamaan siihen raamattuun takaisin. Sana perkaa hapatteen sydämistä.


      • jotainmuutajo

        Kun ei sitä raamattuakaan aina jaksa lukea tai edes kuunnella. Välillä kaipaisi jo jotain muutakin, seurakunnassa käynti ahdistaakin tämän vuoksi.


      • murheenmurtama
        jotainmuutajo kirjoitti:

        Kun ei sitä raamattuakaan aina jaksa lukea tai edes kuunnella. Välillä kaipaisi jo jotain muutakin, seurakunnassa käynti ahdistaakin tämän vuoksi.

        Kirjoitanpa vielä tähän osioon tuntemuksiani.Tällainen toiminta kirkoissa,yksi narsistinen saarnaaja sooloilee ja vaatii itselleen palvontaa on syvältä.Minulla on ystäviä,jotka ovat kuuluneet hellareihin vuosikymmeniä,myöskin siskoni,jonka tähden täältä yritin saada apua,koska en kestä.He ovat minun mielestäni ei normaaleja ihmisiä.Kokouksista,kokouksiin.Minä nautin ihan tavallisista ihmisistä vaikka kahvilassa istuessani,niin hoitavia keskusteluja on syntynyt.Pelkkiä leipäpappeja ovat vapaidensuuntien papit.Risusavottaan nämä papit,miehisyys on heistä kadonnut.Ihailen palomiehiä ja muita,jotka panevat henkensä likoon muiden takia.


      • capiche

        Aloittaja tarkoittaa tietenkin, että julistetaan vain ja ainoastaan Jumalan sanaa, eikä kirkonmenoihin liity liiallista hihhulointia. Samaa Jumalan sanaahan kaikki julistavansa, mutta ongelmat syntyvät, kun aletaan korostaa tiettyjä jakeita niin, että ne ottavat ylivallan.

        Esim. Raamattu tosiaankin lupaa menestystä niille, jotka noudattavat Jumalan tahtoa. Mutta ihmiset tulkitsevat jakeita sen mukaan, mikä on heidän käsityksensä menestyksestä. Jumalan menestys on kuitenkin ensi sijaisesti sielun menestystä. Mutta ei sitäkään voi tosin kieltää, että Jumala ei siunaisi joitakin myös ajallisesti.

        Jos Raamatun ilmoitukseen perehtyy tarkemmin, niin huomaa, että Jumala ei lupaa meille vain kivoja asioita. Jokainen ihminen saa osansa myös kärsimyksestä. Kärsimyksen laji voi vaihdella, mutta vastoinkäymisiä on ihan kaikilla.

        Menestysteologiassa lähdettiin ihan oikeista Raamatun teksteistä ja sitten hurautettiin tulkinnassa 100 km tunnissa väärään suuntaan. Ja alettiin julistamaan, että Jumalan tahto on, ettei kukaan olisi köyhä, sairas tai kärsisi muulla tavoin. Ja pahimmassa tapauksessa syyllistämään niitä, jotka kärsivät. Tämä nyt on tosin ääriversio menestysteologiasta.

        Hellarit taas menivät aikanaan äärimmäisyyksiin kielilläpuhumisen armolahjan kanssa. Sitä alettiin vaatimaan osoituksena, että on kunnon kristitty. Ja syyllistettiin, jos joku ei armolahjaa saanut. Ja kuitenkin Pyhä Henki yksin päättää mitä armolahjoja se kenellekin arntaa. Onneksi tässä asiassa on ainakin helluntailiikkeen opin tasolla viisastuttu. Mutta oppi ei välttämättä ole saavuttanut kaikkia yksittäisiä seurakuntalaisia.


      • Iloasuuminussa
        jotainmuutajo kirjoitti:

        Kun ei sitä raamattuakaan aina jaksa lukea tai edes kuunnella. Välillä kaipaisi jo jotain muutakin, seurakunnassa käynti ahdistaakin tämän vuoksi.

        Etsi kristillinen tv7 vaikka netistä, ja sieltä Joyce Mayerin ohjelma Iloa arkeen. Tulee kuitattua samalla kertaa Jumalan sana ja sen soveltaminen arkielämään, eikä ohjelmassa ole unohdettu sitä, että vakavista asioita voi puhua hymy suupielessä (vähän samalla tavalla kuin toisen maailmansodan veteraanit toteavat koettelemuksistaan: Paska reissu, mutta tulihan tehtyä.) Eli tunnustetaan tosiasiat, mutta mennään eteen päin.


      • KerberossiKabanossi
        capiche kirjoitti:

        Aloittaja tarkoittaa tietenkin, että julistetaan vain ja ainoastaan Jumalan sanaa, eikä kirkonmenoihin liity liiallista hihhulointia. Samaa Jumalan sanaahan kaikki julistavansa, mutta ongelmat syntyvät, kun aletaan korostaa tiettyjä jakeita niin, että ne ottavat ylivallan.

        Esim. Raamattu tosiaankin lupaa menestystä niille, jotka noudattavat Jumalan tahtoa. Mutta ihmiset tulkitsevat jakeita sen mukaan, mikä on heidän käsityksensä menestyksestä. Jumalan menestys on kuitenkin ensi sijaisesti sielun menestystä. Mutta ei sitäkään voi tosin kieltää, että Jumala ei siunaisi joitakin myös ajallisesti.

        Jos Raamatun ilmoitukseen perehtyy tarkemmin, niin huomaa, että Jumala ei lupaa meille vain kivoja asioita. Jokainen ihminen saa osansa myös kärsimyksestä. Kärsimyksen laji voi vaihdella, mutta vastoinkäymisiä on ihan kaikilla.

        Menestysteologiassa lähdettiin ihan oikeista Raamatun teksteistä ja sitten hurautettiin tulkinnassa 100 km tunnissa väärään suuntaan. Ja alettiin julistamaan, että Jumalan tahto on, ettei kukaan olisi köyhä, sairas tai kärsisi muulla tavoin. Ja pahimmassa tapauksessa syyllistämään niitä, jotka kärsivät. Tämä nyt on tosin ääriversio menestysteologiasta.

        Hellarit taas menivät aikanaan äärimmäisyyksiin kielilläpuhumisen armolahjan kanssa. Sitä alettiin vaatimaan osoituksena, että on kunnon kristitty. Ja syyllistettiin, jos joku ei armolahjaa saanut. Ja kuitenkin Pyhä Henki yksin päättää mitä armolahjoja se kenellekin arntaa. Onneksi tässä asiassa on ainakin helluntailiikkeen opin tasolla viisastuttu. Mutta oppi ei välttämättä ole saavuttanut kaikkia yksittäisiä seurakuntalaisia.

        TÄmä oli virkistävän täysjärkinen kommentti!


      • tosimummo
        Iloasuuminussa kirjoitti:

        Etsi kristillinen tv7 vaikka netistä, ja sieltä Joyce Mayerin ohjelma Iloa arkeen. Tulee kuitattua samalla kertaa Jumalan sana ja sen soveltaminen arkielämään, eikä ohjelmassa ole unohdettu sitä, että vakavista asioita voi puhua hymy suupielessä (vähän samalla tavalla kuin toisen maailmansodan veteraanit toteavat koettelemuksistaan: Paska reissu, mutta tulihan tehtyä.) Eli tunnustetaan tosiasiat, mutta mennään eteen päin.

        Minun mieheni sattuu olemaan sotaveteraani ja voin kyllä todeta tuohon yksioikoiseen kommenttiin,että näinhän se ei vain todellisessa elämässä mene! Niillä varmasti meneekin,jotka eivät halua mitään asioita käsitellä tai sitten puoskaroiden ja väännelleen Jumalan Sanaa vain oman makunsa mukaiseksi saavat kokea hetkellisen voiman ja hallinnantunteen ongelmiensa keskellä,mutta eivät todella turvaudu Mestariin,vaan koroittavat ihmistä ja hänen näkemyksiään menestyksekkäästä elämästä(rahaa virtaa tyhjästä tällaisille "saarnaajille",kuten Joyce Meyerin puolivillaista psykologista höpinää paljon kuunnelleena tiedän. Menkää ammattiauttajalle,saatte taatusti vähemmällä rahalla parempia tuloksia!) Minä sanoudun täysin irti kaikesta siitä,mikä vähänkään haiskahtaa menestysteologialle-se on suoranaista Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen Herramme pilkkaa ja rienausta! Pilke silmäkulmassa on kyllä täyttä teatterimeininkiä! Jos minä kaipaan viihdykettä,menen ja ostan lipun kansallisteatteriin kunnolliseen näytelmään,en rahanahneiden narsismia pönkittääkseni osta yhtäkään kirjaa enää,en katso ohjelmia,en kuuntele hölynpölyä! Moniko teistä on ollut siellä,missä tapetaan naisia ja lapsia kuin karja,moniko teistä on kantanut asetta tappaakseen? Puoskareilta on turha todella kenenkään ihmisen hakea mitään apua,vain yksin Jeesus!!!


    • HoseeHAlapenjo
    • Perusevankeliumia
      • HyväOn

        Samaa mieltä!

        Olen havainnut: Raamatullinen opetus ja innokas evankeliointi. Virkistävä ylistys myös.Rakkaudellinen ja lämmin ilmapiiri. Srk pysyy erossa torontolaisuudesta, menestysteologiasta ja uusapostolisesta eksytyksestä yms. Vanhimmat opettavat ja suojelevat näiltä eksytyssuuntauksilta opetuksissaan. Siellä uskotaan myös armolahjojen toimintaan aikanamme, mutta raittiilla otteella ja koetellen .Voi suositella kyllä!


    • Kirjakääröt

      1Kor.11:18. Biblia. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin kuulen eripuraisuuden olevan seassanne, jonka minä myös puolittain uskon.

    • sairaat.uskonnot

      Kristinusko on vain taikauskoisuuden yksi ilmenemismuodoista.

      Siis silkkaa huu-haata.

    • Valitettavasti kaikki seurakunnat ovat enemmän tai vähemmän vajavaisia ja seurakunta muuttuu viimeistään siinä vaiheessa vajavaiseksi, kun itse menee sinne mukaan.

      Täydellisyys alkaa vasta taivaassa. Seurakunta on tärkeää uskovien yhteyden ja uskossa pysymisen ja kasvamisen takia. Jokaisesta seurakunnasta löytyy aivan varmasti virheitä, mutta virheiden etsimisen sijaan meidän tulee ennemmin rakentaa seurakuntaa, siunata sitä ja rukoilla sen puolesta.

    • UskovainenImmeinen

      Olisko Keravan helluntai-srk:ssa asiat aika kondiksessa?

      • sisartt

        Vantaan Kotikirkko on aito kristillinen seurakunta.


    • Rapanhapakko

      Mitenkäs körtit?
      En ole tavannut heitä. Mutta kuulemani mukaan körttiseuroissa ei hihhuloida. Eivät usko karismatarinoihin. Kenenkään ei tarvitse sanoa mitään jos ei halua. Seurat voi kuulemma pitää vaikka kotona itsekseen kahvipannun kanssa.

      Luin kerran netin körttifoorumia. Siellä joku kertoi olevansa körtti ja uskovansa evoluutioon. Toinen jopa että on ateisti ja körtti. Kukaan ei paheksunut.

      • Nöyryys

        Saahan sitä olla mitä vaan mutta jos pelastua haluaa silloin uskotaan Jeesukseen Kristukseen ja veren evankeliumiin. Paikka missä uskoon tulla voi olla missä vaan mutta jos uskossa haluaa kasvaa ota Raamattu ja lue ja odota rauhassa minne Jumala johdattaa. Mutta pysy odotusaika kaukana liian karismaattisista seurakunnista.


      • Rapanhapakko

        Minä en enää usko koko kristinuskon maailmanselitykseen. En ole oikeastaan koskaan uskonut, kunhan en vain nuorempana tiennyt mitä se on. Fundamentalismin ja karismaattisuuden haluama kuvitelma on tietenkin se kaikkein synkin, mutta liberaalien luterilaispappien höpinäkin on söpöstelyä, josta eivät itsekään ymmärrä mitä sanovat.

        Ne körtit vaikuttavat kuitenkin keskivertoa tolkummilta noin kristityiksi.

        Mutta kuka sinä olet arvovallalla sanomaan kuten yllä?
        "Pelastua" NIIN MILTÄ? Helvetiltä toisinuskoville? Miksi sinä sellaista pahaa kohtaloa kenellekään haluat? Ja kyllä kipeän oppisi kautta haluat, älä aina valehtele. Ei riitä, jos nyt sepittelet ettet halua, auttaa kun tulee SUN uskoosi. Se paha halu on koko uskontosi peruspilari.

        Ja "pelastuu" jos uskoo sinun tapaasi?
        Jos ei karismahuuhaatiedolla, niin "lukemalla Raamattua"?
        Olen lukenut. Luultavasti tunnen Raamatun historian paremmin kuin sinä.

        Sinä, jota ei kuitenkaan kiinnosta, miten sekava ja keinotekoisesti koottu kirjaKOKOELMA se on, eikä mikään "Jumalan Sana". Ne tarinat eivät ole tosia ei luonnontieteellisesti eikä historiallisesti. Joten niiden tarinoiden Jumalaakaan ei ole olemassa. Ei riitä, että sinä niin HALUAT, äyväy.

        Ei vaikka "nöyrästi" moista haluat. Ja siitä kokoelmasta on tuhansia eri tulkintoja, karismapellet, fundikset, liberaalit ym.

        Mutta ah oh, just SINÄ tietenkin luet Raamattua "oikein".
        Ja käytät nikkiä "nöyryys".

        Sinä olet ihan törkimys. Ja haluat valehdella verhotun uhkauksen kera, että sinä tiedät millä "pelastutaan". Helvetiltäkö?

        Miltä sinusta ja muista hihhuleista kaikissa suunnissa tuntuu olla noin paha, silmänsä sulkeva ja tietoisestikin valheellinen?
        Turha kysyä, se tuntuu teistä niiiiiiiin hyvältä :-)

        Soikohan teillä päässä jotain:
        "Vekkulii, mä olen kekkuliii, tässä menee kekkulilivekkulii, kekkulii, vekkulii, kekkulii".
        Vai hevisävelin "PAHUUS PAHUUS;,VALEHTELU PAHUUS:"


      • Nöyryys

        Sinuna harkitsisin hoitoa kuulostat sen verran omituiselta tai olet joku vekkuli teini. Ei pahalla ☺


      • Raåanhapakko

        Onneksi teistä hihhuleista ei ole Suomessa eikä paljon koko Euroopassakaan vaaraa. Sikäli ylireagoin.

        Muslimimaissa niillä toisen suunnan uskovaisilla on valta ja USA:ssakin just hellarityyppiset evankelikaalit kovasti yrittävät muuttaa sen maan teokratiaksi.'

        Mutta mitä sanoin asiasisältönä yllä väärin? Koetapa kerrankin olla valehtelematta :-)


      • ohHohJuttua
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Minä en enää usko koko kristinuskon maailmanselitykseen. En ole oikeastaan koskaan uskonut, kunhan en vain nuorempana tiennyt mitä se on. Fundamentalismin ja karismaattisuuden haluama kuvitelma on tietenkin se kaikkein synkin, mutta liberaalien luterilaispappien höpinäkin on söpöstelyä, josta eivät itsekään ymmärrä mitä sanovat.

        Ne körtit vaikuttavat kuitenkin keskivertoa tolkummilta noin kristityiksi.

        Mutta kuka sinä olet arvovallalla sanomaan kuten yllä?
        "Pelastua" NIIN MILTÄ? Helvetiltä toisinuskoville? Miksi sinä sellaista pahaa kohtaloa kenellekään haluat? Ja kyllä kipeän oppisi kautta haluat, älä aina valehtele. Ei riitä, jos nyt sepittelet ettet halua, auttaa kun tulee SUN uskoosi. Se paha halu on koko uskontosi peruspilari.

        Ja "pelastuu" jos uskoo sinun tapaasi?
        Jos ei karismahuuhaatiedolla, niin "lukemalla Raamattua"?
        Olen lukenut. Luultavasti tunnen Raamatun historian paremmin kuin sinä.

        Sinä, jota ei kuitenkaan kiinnosta, miten sekava ja keinotekoisesti koottu kirjaKOKOELMA se on, eikä mikään "Jumalan Sana". Ne tarinat eivät ole tosia ei luonnontieteellisesti eikä historiallisesti. Joten niiden tarinoiden Jumalaakaan ei ole olemassa. Ei riitä, että sinä niin HALUAT, äyväy.

        Ei vaikka "nöyrästi" moista haluat. Ja siitä kokoelmasta on tuhansia eri tulkintoja, karismapellet, fundikset, liberaalit ym.

        Mutta ah oh, just SINÄ tietenkin luet Raamattua "oikein".
        Ja käytät nikkiä "nöyryys".

        Sinä olet ihan törkimys. Ja haluat valehdella verhotun uhkauksen kera, että sinä tiedät millä "pelastutaan". Helvetiltäkö?

        Miltä sinusta ja muista hihhuleista kaikissa suunnissa tuntuu olla noin paha, silmänsä sulkeva ja tietoisestikin valheellinen?
        Turha kysyä, se tuntuu teistä niiiiiiiin hyvältä :-)

        Soikohan teillä päässä jotain:
        "Vekkulii, mä olen kekkuliii, tässä menee kekkulilivekkulii, kekkulii, vekkulii, kekkulii".
        Vai hevisävelin "PAHUUS PAHUUS;,VALEHTELU PAHUUS:"

        Miten tuo outo vuodatuksesi liittyy aloituksen teemaan? Kirjoitat kovin tuomitsevaisesti, etkä vakuuta jutuillasi. Vakuutatkohan edes itsesi. Saanen epäillä.


      • Rapanhapakko

        Nooh.... alkoi yllä kun arvelin körttejä melko sympaattisiksi. Samaa voisi ehkä sanoa niistä ortodokseista, jotka ottavat koreat menonsa ei niin kirjaimellisesti, vaan tunnelmallisena rituaalikehyksenä. Kuulemma suurin osa nykyjuutalaisistakaan ei oikeasti usko juuri mihinkään, mutta kunnioittavat kulttuuriperimäänsä.

        Otsikkoon "vuodatukseni" liittyy väljästi siten, että mun mielestä ei sitten niin mikään kristinuskon suunta ole "Normaali". Koko perusta on läpimätä ja usein pahantahtoinen. Perustuen silmien sulkemiseen ja usein tietoiseen valehteluunkin.

        Ehkä te uskovaiset elätte niin omissa piireissänne, kukin vielä suuntauksissanne, ettette tule ajatelleeksi? Kumma, koska eihän tässä eletä jossain 1800-luvun kristillisessä Suomessa, ei eletä USA:n Etelän raamattuvyöhykkeellä saati talebanien Afganistanissa.

        Suomessa te hihhulit ette enää saa valtaa. Ettekä te voi muuttaa maailmankaikkeutta nin ahtaaksi ja pahaksi kuin perversseissä kuvitelmissanne.

        Mutta jos ja kun on uskovaisia täälläkin, jotka silmänsä sulkien ja valehdellen haluavat:
        -Maailma on se 6000-10 000 vuotta vanha
        -Maailmaa hallisee muuan kansantarujen massalahtaaja- heimojumala
        -Jos et usko sen otuksen oletettuun poikaan ja vielä sillä oikealla tavalla, joudut kuoltuasi ikuiseen kärsimykseen

        Jälkimmäisin on mukamas hyvällä varoittaen sanottu, mutta onhan se kuin joku katujätkä sanoisi tuntemattomalle kadulla: "Isäsi imee Pirun kyrpää Helvetissä . Mutta tule sä meidän jengiin niin pelastut"

        .... ja odottaisi välttyvänsä turpiinvedolta kun oikein imelästi hymyilee.

        En ole varma ovatko uskovaiset yksinkertaisesti pahoja ja miten tietoisia valehtelijoita ovat. Tyhmiä ehkä tai ainakin joku piuha niiltä fiksummiltakin puuttuu päästä. Moraalittomia ja minua paljon röyhkeämpiä kuitenkin.

        Kyllä siitä sopii muistuttaa. Turpiin vetäminen on laitonta, mutta näin netitse tekstinä käy.

        Eikä teidän asia ole loukkaantua. Teidän asia on hävetä ja lopettaa pelleilynne.

        (Ja aiai kekkuli mitkä valeet pyörii just nyt päässäsi :-) )

        Tässä muuten Sam Harris selittää kaunopuheisemmin. Englantia ymmärtäville.

        https://www.youtube.com/watch?v=9CvCyMeAH8I


    • 28370

      Helluntalaiset ovat kaikki hihhuleita. Normaaleja et löydä niistä sekopäistä. Jos haluat tervettä kristillisyyttä ilman sirkusmenoja niin normaali ev.lut srk. on sinua varten.

      • Rapanhapakko

        Tuohon kopypastaan ihan toiselta foorumilta.

        Jossa joku ihmetteli, miksi olen vielä luterilaisen kirkon jäsen. Tietäen miten olen rökittänyt äärimmäistä huuhaahihhulia eli maallisillekin foorumeille tunkevaa "Petri FB"tä. Arvaatte kuka.

        >>>>>>James Potkukelkka kirjoitti:

        Olet ennenkin selittänyt, mutta olen jo unohtanut. Mikäs sun peruste kirkkoon kuulumiselle olikaan? Oliko se kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnospidon kannattaminen?

        Mun on vain äkkiseltään vaikea ymmärtää, miksi kuulut kirkkoon.<<<<<

        Oma vastaukseni:

        No se on vain sellainen tapa. Ja kuten useimmat maallistuneet evlutit (lähes koko kansa luulemma), en ole koskaan ottanut sitä niin vakavasti. Enkä ole ollut nuorempana niin tietoinenkaan, mitä se kristinusko on.

        Sitten on joo kirkkorakennukset, kirkolliset tapahtumat rituaalikehyksenä ja initiaatioriitteinä, kirkon tuputtamaton kehitysapu sun muut hihhuloimattomat yelshyödylliset palvelut. Sekä evlut-kirkko vastapainona fundishihhulismille. Sitä kirkon piispat ovat, mutta kuulemma kirkossakävijöiden enemmistö on nykyään umpihihhuleita. Kaikenmaailman Pirkko Jalovaarat ym. on päästetty taikamenojaan tekemään.

        Mitä enemmän olen kristinuskosta oppinut, sitä vähemmän sellaiseen uskon. Mutta kun en ole koskaan uskonutkaan, kirkosta eroaminen olisi minulle kuin tunnustaisin, että olen ennen uskonut ja vasta nyt tullut järkiini.

        Kuitenkin luettuani en vain Petriä ym äärihihuja vaan myös liberaalipappien mitään miettimättömiä suloisia söpöttelyjä netissä saati kuultuani pappien ääliömäisyyksiä sukulaisten hautajaisissa, olen tympääntynyt koko kristinuskoon.

        Joten todellakin aion erota kirkosta, ehkä jo tänä vuonna.


      • tulkintaa
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Tuohon kopypastaan ihan toiselta foorumilta.

        Jossa joku ihmetteli, miksi olen vielä luterilaisen kirkon jäsen. Tietäen miten olen rökittänyt äärimmäistä huuhaahihhulia eli maallisillekin foorumeille tunkevaa "Petri FB"tä. Arvaatte kuka.

        >>>>>>James Potkukelkka kirjoitti:

        Olet ennenkin selittänyt, mutta olen jo unohtanut. Mikäs sun peruste kirkkoon kuulumiselle olikaan? Oliko se kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnospidon kannattaminen?

        Mun on vain äkkiseltään vaikea ymmärtää, miksi kuulut kirkkoon.<<<<<

        Oma vastaukseni:

        No se on vain sellainen tapa. Ja kuten useimmat maallistuneet evlutit (lähes koko kansa luulemma), en ole koskaan ottanut sitä niin vakavasti. Enkä ole ollut nuorempana niin tietoinenkaan, mitä se kristinusko on.

        Sitten on joo kirkkorakennukset, kirkolliset tapahtumat rituaalikehyksenä ja initiaatioriitteinä, kirkon tuputtamaton kehitysapu sun muut hihhuloimattomat yelshyödylliset palvelut. Sekä evlut-kirkko vastapainona fundishihhulismille. Sitä kirkon piispat ovat, mutta kuulemma kirkossakävijöiden enemmistö on nykyään umpihihhuleita. Kaikenmaailman Pirkko Jalovaarat ym. on päästetty taikamenojaan tekemään.

        Mitä enemmän olen kristinuskosta oppinut, sitä vähemmän sellaiseen uskon. Mutta kun en ole koskaan uskonutkaan, kirkosta eroaminen olisi minulle kuin tunnustaisin, että olen ennen uskonut ja vasta nyt tullut järkiini.

        Kuitenkin luettuani en vain Petriä ym äärihihuja vaan myös liberaalipappien mitään miettimättömiä suloisia söpöttelyjä netissä saati kuultuani pappien ääliömäisyyksiä sukulaisten hautajaisissa, olen tympääntynyt koko kristinuskoon.

        Joten todellakin aion erota kirkosta, ehkä jo tänä vuonna.

        Voisitko hiukan täsmentää,mitä tarkoitat pappien söpöilyllä? Entä oletko koskaan todella antanut sydämessäsi tilaa sille,että Jeesus olisikin todella totta? Ei siis kristinusko,ei juutalaisuus,ei opit yms.vaan ihan vain Jeesus Nasaretilainen,joka tahtoo kuulla,mitä sinulla on sydämelläsi,jos vain sen hänelle kerrot? Jospa sinäkin kohtaisit rakkauden,joka on todellinen jo täällä ajassa,voisit saada aikaan enemmänkin,kuin purkaa pahaa oloasi tällaisella palstalla(toki tämäkin on siihen mainio väylä,parempi ehdottomasti,kuin kiskoa viinaa tai olla väkivaltainen)...Helvetti-myytin alkujuuret varmasti tiedätkin,joten miksi sotket kristinuskon dogmeja Jeesukseen? Ei kirkko ole yhtä kuin Jumala,joten anna Hänelle mahdollisuus,vilpittömästi ja anna kirkkojen ja instituutioiden olla :) Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen,ts.lähtökohta on rakkaus ja sen lisääntyminen ja toteutuminen ihmisten kesken Jumalaa ja Hänen ihmeellistä luomakuntaansa kunnioittaen.


      • Rapanhapakko

        Jeesus Nasaretilainen saattoi olla todellinen henkilö Mutta ei hän sinullekaan mitään puhu. Sen valehtelet. Eikä sinua oikeasti kiinnosta sen Raamattusikaan epähistoriallisuus ja ristiriidat.

        Sinä oletkin röyhkimys oma Jumalasi ja Jeesuksesi.


      • Rapanhapakko

        Ai niin liberaalipappien "söpöttelystä" vielä.
        Kun he periaattessa hokevat samoja dogmja kuin fundamentalistitkin. Mutta silleen nätimmin. Mutta edes "Kirkko kuulolla" -palstalla toistuvista kysymymyksistäni huolimatta eivät osanneet tai halunneet perustella mitenkään.


    • rukoile.apua

      Aloittajalle iäkkäämmän uskovan ohje !

      Rukoile Herralta apua löytää itsellesi Hengellinen koti, jos ja kun sellaista kaipaat ?

      Hän sinua kyllä johdattaa, jos koko asian jätät yksin Hänen käteensä !

      Itse en ole löytänyt sellaista vielä, ja Herra onkin pitänyt minut irrallaan, ja Hän on opettanut ja kasvattanut minua yksinäisyydessä, Hänen henk koht opetuksensa ovat Tosia, eikä kukaan pääse eksyttämään silloin.

      Nyky ajassa olisi jokaisen uskovan tärekä saada Herralta suoraan opetus, Pyhän Hengen avaaman henkilökohtaisen Sanan kautta.

      Siis näin on aina ollut, mutta nyt se on yhä tärkeämpää, kun eksytystä on niin paljon !

      Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

      Jer. 31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

      Heprealaiskirje 8
      10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

      Siis nyt jokaisen pitäisi tulla Paavalin lailla Jumalan opettamaksi !

      Sitten voimme jakaa muille sen, mitä itse olemme Herralta saaneet, ja siten rakennamme toinen toistamme ja Seurakuntaa !

      Mutta jokaisen tulee itse oppia kaikki, kukaan meistä uskovista ei toisen opeilla ja uskolla voi tulla autuaaksi !!!

      Toisten oppien allekirjoittaminen ja hyväksyminen ei ole mitään, eikä hyödytä mitään, jos ei Herra ole Henkensä kautta sitä Sanasta meille henk koht avannut !

      Tämä asia on pahasti hukassa nyky uskovilta, ikävä kyllä !

      Siis jos on halu rakentua yhdessä, niin jokaisella yksilö uskovalla tulisi olla jotain jaettavaa Herralta Seurakunnalle !

      1. Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

      Eli meillä tulee olla myös jaettavaa, eikä tule vain mennä "valmiiseen pöytään" hakemaan itselle jotakin !

      • jari-pekka--65

        "rukoile.apua" nimimerkki.

        Tähän voi sanoa vain aamen ja kiitos Herralle!


      • Testattu-toimii

        Joo aamen vaan ja kannattaa mennä rohkeasti ihan ääneen rukoilemaan johonkin kadunkulmaan. Kyllä siihen Herra jonkun toisen uskovan lähettää, kuten Ananiaksen aikoinaan!


      • Usko.Toivonen

        Tässäkin "rukoile.apua" kommentissa ja siihen tulleissa vastaus kommenteissa piilee suuri vaara.

        Uskovan ihmisen ei ole tarkoitettu olemaan omissa oloissaan, erillään muissa uskovista, eli seurakunnasta. Elävä seurakuntayhteys on välttämätön uskovalle.

        Tämä omin päin Raamatun lukeminen ja siitä muodostunut tulkinta korostuu hyvin tälläkin palstalla. Täällä on paljon niitä, joiden oppi on ihmisen järkeilyn tulos, omaan päähän iskostettu oppi, josta ihminen pitää kiinni kynsin hampain,
        ainoana oikeana oppina, mikä ei kuitenkaan ole Raamatun mukainen oppi.

        Alkuseurakunnan ajoista lähtien uskovat ovat olleet yhdessä, uskovien yhteys on ollut jopa jokapäiväistä. Pyhä Henki, yhteinen Uskon Henki yhdistää ei eristä.

        Siis ei eristä!

        Henki puhuu seurakunnille, opit koetelaan seurakunnassaa, jne ..

        46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        ( Apt. 2. )

        Ei ole Herran tahto olla erillään, eikä Herra jätä ketään yksinäisyyteen vaan vie uskovien yhteyteen.

        Meillä ihmisillä vaan tahtoo olla kumma kyky löytää jopa Raamatusta lupa toimia oman mielemme mukaan.


    • patrickonsöpö

      Patrick Tiaisen seurakunta kokkolassa. raitista opetusta, ei hihhulointia, ei torontoa, ei menestysteologiaa.

      • Höpöä

        Höpö höpö


      • hehHehHohHoh

        Patric Tiainen hihhului humalankaltaisessakin tilassa tilaisuuksissa...joten taisi olla vitsi.


      • patrickonsöpö
        hehHehHohHoh kirjoitti:

        Patric Tiainen hihhului humalankaltaisessakin tilassa tilaisuuksissa...joten taisi olla vitsi.

        jep hyvä huomio :D


    • markku.lievonen

      Ettei Raamatun totuus ja todellisuus unohtuisi, niin paikallisseurakunta on ainut ja oikea paikka, jossa JUMALASTA syntynyt ihminen on ja asustaa. Tämä kuuluvuus tulee olla aina vahva. Kuulua uskovien ihmisten joukkoon / seurakuntaan.

      Taas näiden eri puolueiden ja "oikeaa oppia" julistajien ryhmittymisistä tulee olla kaukana, jota synnytävät puolueellisuutta.

      Niin, todelllisuus on, miten tänä päivänäkin JUMALASTA syntynyt ihminen voi elää ja elää rikasta uskossa olevaa elämää.Elämästähän tässä on kysymys.

      • seurakuntakäytännöt

        Miten koet että tämä paikallisseurakunta-ajatus ilmenee käytännön tasolla? Ettei siis tulisi yhtä "uutta puoluetta"... kuuluuko siihen sellaisia uskovia, jotka myös tunnustavat jotain puoluetta tai sen oppeja, periaatteena, että usko Jeesukseen on riittävä ja tämä perustuu sinun henkilökohtaiseen sisäiseen ymmärrykseen miten kohtaat uskovia.... vai onko se jokin erottautunut kokonaisuus kaikesta, että kaikilla on sama ymmärrys ja usko?

        Usein uskovien taholta tuodaan asioita hyvin teoreettispohjaisesti raamattuun vedoten, mutta niitä ei selvennetä, mitä se tarkoittaa arjen tasolla kohdattuna.


    • Pelastunut
    • rukoile.apua

      Se pitää vielä lisätä edelliseen kirjoitukseeni, että Herran Tiet ovat moninaiset !

      1. Korinttolaiskirje 12
      4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
      5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
      6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

      Siis kunkin uskovan tulisi kulkea se Herran viitoittama oma henkilökohtainen Tie, vaikka se ei olisikaan ihan sitä mitä muilla, tai itse ehkä haluaisi jotakin.

      Siis meillä uskovilla voi olla hyvinkin erilaiset Tiet kuljettavana riippuen siitä, mihin Herra meitä kasvattaa ja minkälaisen koulutuksen ja opetuksen me tulevaisuutta varten tarvitsemme.

      Itselläni on ollut hyvin erilainen kuin muilla noin yleensä, mutta sekin on siis vain minun Tieni, jonka Herra on eteeni viitoittanut, ja minun tulee olla uskollinen Herralle yksin.

      Mutta minun Tieni ei ole mikään ainoa oikea Tie, vaan olen nähnyt monia erilaisia Teitä, joita Herra on omiaan johdattanut, voit lukea vaikka Raamatusta näistä hyvinkin erilaisista Teistä, esim. Joosef, joka ensin myytiin orjaksi, eli hänen omat veljensä(kuva uskonveljistä) myi hänet, mutta sekin oli Jumala ennalta suunnittelema Tie Joosefille !

      Mooseskin erotettiin omasta kansastaan, ja hän kasvoi ja kypsyi tehtäväänsä maailman ihmisten seassa.

      Haluan sanoa tällä sitä, että moni uskova on minullekin väittänyt minun Tietäni vääräksi, ja että minun olisi pitänyt olla jossain ns. "seurakunnanssa" eli oikeammin puolueessa, mutta vaikka itse olen pyhien yhteyttä kaivannut, niin ei Herra ole minua sellaiseen johdattanut, joten ihminen eikä uskovakaan voi ottaa mitään, mitä ei Taivasta anneta hänelle !

      Joh. 3:27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

      Eli kaikella tällä haluan vain avata silmiäsi näkemään sen, että yksin Herra tietää sen, missä sinun tulee olla ja kasvaa ja toimia, moni uskovakin voi sinulle väittää tietävänsä asiat varmasti, mutta luota sinä yksin Herran johdatukseen ja anna Hänelle vapaat kädet, niin olen itsekin tehnyt ja Herra on minua kuljettanut ja kouluttanut ja kasvattanut omaa Tietäni ja sen kautta !

      Anna siis Herralle rukouksessa vapaat kädet päättää ja johdattaa sinua, silloin sinun käy hyvin !

      Ole siunattu !

    • armon.tie

      Kiitos linkistä. Siinä oli pelastuksen tie.

    • KerberossiKabanossi

      Jos asut pääkaupunkiseudulla, käy sunnuntai-iltana Agricolan kirkossa Eirassa

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomasmessu

      http://www.tuomasmessu.fi/

      Tuomasmessu eli epäilevien messu on niin no ei nyt ehkä liberaali mutta kantaaottamaton luterilainen jumalanpalvelus, että sitä voivat kaikki vapaat suunnat haukkua, koska siellä ei kielletä naispappeutta eikä haukuta homoja eikä varsinaisesti ketään. Siellä voi olla syntinen ihminen ihan rauhassa ja pidätellä rauhassa itkuaan, jos siltä tuntuu. Messussa on vaikutteita vapaista suunnista ja muista kristillisistä kirkkokunnista.

      Messussa on erilaisia luterilaisesta perusmessusta poikkeavia juttuja kuten lähellä istuvien kättelyä tai sivualttareilla rukoilua. Jos tällaisia vouhotuksia ei kaipaa, voi koko ajan istua penkissä rukoilemassa, aistimassa tunnelmaa ja kuulemassa Sanaa.

      Suosittelen lämpimästi. Toki luterilaisuuden mainitseminen näillä palstoilla voi olla kuin saatanan markkinoiminen facebook-kaveriksi.

    • jossellaistaedeson

      Kiitos 😊

    • Ei.messuja

      Tuomasmessu ei ole kristillinen!

      • Alkup.Kysymys

        Kerro nyt mikä on kristillinen seurakunta, siis mistä sellaisen löytää...


    • EiOleNormaaliseurakuntaa

      Otsikon kysymys osuu asian ytimeen. Meidän tulee ensin määritellä "normaaliseurakunta". Ja tähän me jumiudummekin ikuisiksi ajoiksi.

      Ei ole olemassa yhtä kaikille soveltuvaa seurakuntaa. Hajaannusta on ollut aina, ja hajaannus selvästikin vain kiihtyy. Lopputuloksena joskus tulevaisuudessa kristinuskosta(kin) on jäljellä vain pieniä ja ehkä hyvinkin tiiviitä yhteisöjä. Eräänlaisia elämäntapaintiaaneja.

      Kuihtumisen selvä harppaus nähdään silloin, kun kirkko ja valtio erotetaan toisistaan. Seurakunnat joutuvat pärjäämään vapaaehtoisilla lahjoituksilla, ja niiden avulla ei ylläpidetä nykyistä organisaatiota. Kiinteistöistä joudutaan luopumaan jne.

      Kehitystä voi muuttaa ainoastaan se seikka, että Jumala jollakin tavoin todistaisi oman olemassa olonsa. Nythän olemme aika heikoilla sen suhteen.

    • Usko.Toivonen

      Normaaleja seurakuntia on todennäköisesti joka puolella Suomea.

      Normaali seurakunta koostuu ihan tavallisista ihmisistä.
      Ei siis täydellisten joukko, vaan vajavaisten, Jumalan armoon turvautuvien joukko.

      Siellä tulee myös esille kaikki ihmisyyteen liittyvä, kuten kateus, henkilökohtaisen kunnian tavoittelu, paremmuus toiseen nähden jne ...

      Tärkeintä on, että seurakunnassa on esillä Pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta.

      Ilmestyskirjan alkuluvuista voimme lukea Jeesuksen seurakunnista, kaikkine ongelmineenkin. Näin on tänäänkin "normaalien seurakuntien" osalta.

    • seinäjoehellarit

      Seinäjoen Helluntaiseurakunta. Siinä on terve yhteisö jossa on hyvää opetusta ja ei painosteta kaikkia samaan muottiin vaikka Mauno Mattila ja toinen hörhö velkasaneeraaja Metsäketelä muuta väittäisi,

      • totuudenpuolesta

        Tämähän nyt vitsi oli tosin huono sellainen. Karta seinäjoen hellareita ja kuuntele ja katsele mieluummin Mauno Mattilan videoita you tubesta.


    • näin.on

      Luet itse Raamattua ja kokoonnut niiden uskovien kanssa kotona, joihin luotat. Näin toimittiin alkuseurakunnan aikana.

    • hohohh

      S24 siinä kaikki täydellisiä

    • Lhpk

      Suosittelen lämpimästi Lähetyshiippakunnan seurakuntia. Turvallista ja vakaata ja jämäkkää Raamatunopetusta.
      Ei petetä eikä houkutella mahdottomilla lupauksilla.

      www.lhpk.fi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2057
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      113
      1512
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe