Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
170
Kommenttia
5349
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Karjalan+kieli+on+ikävä+kyllä+häviämässä,+ja+se+on+suuri+menetys+kulttuurillemme.
21.08.2016 21:48
Minun+aikaan+ei+kansakoulussa+kiinnitetty+puhevikoihin+mitään+huomiota,+eikä+yritetty+mitenkään+korjata.
21.08.2016 21:47
Tuo+on+valtavan+hieno+laulu,+ja+hyvä+esittäjä.
Kiitos+siitä.
21.08.2016 21:45
Kyllä+niitä+liikkui+jo+Talvisodankin+aikana.
Välirauhankin+aikana+kulki+partioita,+ja+miinoittivat+Suomen+puolta.
Tuolla+Vanjojen+partiosta+kertovassa+aloituksessani+on+näkyy+jo+jotkut+laittaneet+tietoa.
Useita+partisaaniryhmiä+oli+Jatkosodan+aikaan,+mutta+onneksi+ei+monikaan+saanut+tuhoa+aikaan,+koska+suomalaiset+huomasivat+heidän+liikkumisensa.
Osa+kiitoksesta+lankeaa+paikallisille+ihmisille+jotka+olivat+tarkkaavaisia.
Useimmat+partisaaniryhmät+oli+koottu+Petroskoin+tehtaiden+työntekijöistä.
Olen+tavannutkin+näitä+"sotasankareita",+ja+osa+jopa+ylpeilee+tekosistaan.
21.08.2016 21:42
Kauniita+unia+lieksalaiset,+nukkukaa+hyvin.
Minäkin+tulen+seuraavan+kerran+ehkä+joskus+huomenna+illalla,+joten+en+ole+palstalla+vaikka+näkisi+minut+täällä,+se+on+harhanäky.
19.08.2016 23:22
Tuolla+joku+kysyi+oliko+hevosmies+Pielisjärveltä.
Kyllä+oli,+mutta+ei+alkuperäisiä.
En+tiedä+varmaksi+mistä+hän+oli+lähtöisin.
19.08.2016 23:16
Joku+kysyi+aikaisemmin+asuiko+opas+Pielisjärvellä.
Asui+sodan+jälkeen.
19.08.2016 23:13
Onneksi+tässä+ei+hävinneen+kotiin+tule+kirkkoherra+tuomaan+surullista+viestiä,+vaan+sappi+tuntuu+jollain+häiriköllä+kiehuvan+yli+reunojen.
Eli++on+aivan+veretön+sota.
19.08.2016 23:00
Niin+jäi+sanomatta,+että+tuollaista+kirjaa+minulla+ei+ole,+on+vain+Kailaa+yms.,+mutta+Kalevala+on+loistava+runoteos.
19.08.2016 22:57
Suomi+ei+ole+valmistellut+sotaa,+vaan+Suomen+kimppuun+hyökättiin+tekaistuilla+syytteillä+ja+valheilla,+väitti+täällä+kuka+mitä+hyvänsä.
Tiedät+hyvin,+koska+olen+sen+niin+usein+kertonut,+että+en+minä+pysty+heikon+terveyteni+vuoksi,+enkä+ole+kiinnostunut+lähtemään+katselemaan+kenenkään+mitaleita+sodan+ajalta.
Ota+niistä+kuvat+ja+laita+siihen+linkkiin,+jonka+joku+pisti+sinulle+valmiiksi.
Sittenhän+uskovat+kaikki+muutkin+(jos+kuvat+ilmestyy).
Eikö+tämä+ole+helpoin+tapa.
Ei+sinunkaan+tarvitse+matkustaa+tänne+Syvään+Etelään.
Hyvää+syksyä,+ja+paljon+marjoja+sinulle+toivoo+Kamuttaja.
19.08.2016 22:54
Venäläisten+partioita+oli+Pielisjärven+metsissä.
Onneksi+muutamat+huomattiin+ajoissa+eikä+ne+ehtineet+mitään+vahinkoa+tehdä.
Muutama+ikävä+kyllä+ehti+tappamaan+siviilejä.
Olen+käynyt+niillä+tappopaikoilla,+suru+tulee+kun+ajattelee+niitäkin+ihmisiä.
Aika+mielenkiintoista.
Olen+kuulemma+ollut+täällä+koko+päivän,+tai+oikeastaan+koko+viikon.
Mistähän+johtuu,+ettei+minulla+ole+itsellä+mitään+muistikuvaa.
Luulenkohan+vain+tulleeni+nyt+koneelle,+mutta+kuten+olen+sanonut,+vain+sinisellä+Kamuttaja-+nimellä+on+minun+kirjoittamia.
En+ala+inttelemään+tästä,+sillä+kiusaamisen+"elämäntehtäväkseen"+ottanut+jatkaa+ilkeyksissään+syyttelyä,+joka+tapauksessa.+EVVK
19.08.2016 22:47
Asiakirjoja+tosiaan+poltettiin+aika+paljon,+osa+vietiin+jonnekin,+ja+osa+kätkettiin.
Näin+tapahtui.
19.08.2016 22:37
Meillä+oli+ihme+kyllä,+jo+silloin+kauan+sitten+opettajat+jotka+eivät+kiinnittäneet+mitään+huomiota+millä+kädellä+kirjoitti.
Vain+sen+verran,+kun+silloin+oli+ne+mustekynät,+niin+neuvoivat+miten+vihko+pitää+olla+ettei+teksti+mene+sekaisin,+eikä+hiha+likaannu.
Eivät+yrittäneet+korjata.
Sanoivat+vain,+että+toiset+kirjoittaa+vasemmalla+toiset+oikealla.
19.08.2016 22:35
On+kai+silläkin+joku+osuus,+mutta+on+sattunut+usein,+kun+jotain+sanon+murteella,+niin+täällä+ihmetellään+sanonnan+monipuolisuutta,+ja+kuvauksellisuutta.
19.08.2016 22:30
Minulla+on+myös+monta+runokirjaa+hyllyssä,+ja+olen+joskus+joissain+juhlissa+lausunut+runoja.
19.08.2016 22:28
Minä+taas+olen+sitä+mieltä,+että+Pielisjärven+murre+on+monipuolisin+kaikista+murteista,+erittäin+värikkään+ja+runsaan+ilmaisun+sanavaraston+vuoksi.
Se+miten+kukakin+käyttää+sanoja,+on+sitten+aivan+eri+asia.
Se+ei+ole+murretta+vaan+käytöstä.
18.08.2016 22:41
Todellakin+nämä+ovat+kertomuksia+miehiltä,+jotka+turvasivat+vapautemme,+että+täälläkin+saa+kirjoitella+mitä+haluaa.
Veteraanit+ansaitsevat+kaiken+kunnioituksemme.
18.08.2016 22:35
En+minäkään+ole+käynyt+yksissäkään+kokoontumisissa,+enkä+aio+mennä.
18.08.2016 22:13
Pistän+kohta+aloituksen+päinvastoin+toimineesta+partiosta.
Kyllä+minulla+liikkuminen+on+huonoa,+mutta+en+asu+Partalanmäellä,+vaan+satojen+kilometrien+päässä++Syvässä+Etelässä.
Tunsin+aikoinaan+paljonkin+Partalanmäeltä+porukkaa,+jotkut+jopa+hieman+sukuakin.
18.08.2016 22:11
Olen+huomannut+tuon+kääntäjän+ongelman+varmaan+tuhansia+kertoja+yrittäessäni+tulkata+ihmisten+puheita,+joskus+samaa+puhetta+jopa+kahdelle+kielelle+kerralla.
Ensin+joku+puhuu+Suomeksi+ja+sitten+kun+on+ollut+kuulijana+venäläisiä+ja+joku+englantia+puhuvista+maista.
Sama+juttu+on+pitänyt+puhua+ensin+englanniksi+sitten+venäjäksi,+joskus+toisinpäin.
Sitten+Venäläinen+vastaa+ja+taas+puhe+englanniksi+ja+suomeksi.
Kun+on+ollut+pari+kolme+viikkoa+tuollaisessa+myllyssä,+niin+väsyy+henkisesti+aika+tavalla.
18.08.2016 22:07
161 / 268