Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
166
Kommenttia
5346
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se+mies+ei+ole+ilmeisesti+koskaan+nähnyt+suden+ja+koiran+kohtaamista,+kun+tuollaisia+puhuu.
25.11.2018 22:32
Kunnioituksesta+kadonnutta+Pielisjärveä+kohtaan,+kirjoitan+Pielisjärveläinen,+isolla+alkukirjaimella.
25.11.2018 22:30
Olen+tuntenut+myös+yhden+Pielisjärven+kansalaisen,+joka+on+ollut+aikoinaan+Balkanilla+oikein+sotimassa.
25.11.2018 22:28
Joku+kysyi+Libausta.
Tiedän+jonkun+Pielisjärveläisen,+joka+oli+siellä,+ja+tunsin+hänet+henkilökohtaisesti.
25.11.2018 22:26
Pienikokoinen+mies+oli.
Etsin+ja+löysin+arkistostani,+missä+asui+ollessaan+niillä+seuduilla.
25.11.2018 22:24
Vielä+lisää+kielistä.
Tuo+virheiden+pelko+on+tosiaan+monella+este+kielen+oppimiselle.
Joskus+Venäjällä+käydessäni+oli+kumppanina+eräs+mies,+joka+oli+opiskellut+monta+vuotta+venäjää.
Kehoitin+häntä+käyttämään+sitä+siellä,+mutta+hän+sanoi,+ettei+sano+sanakaan+ennen+kuin+osaa+täydellisesti.
Siitä+on+yli+20+vuotta,+eikä+hän+kuulemma+vieläkään+ole+sanonut+siellä+yhtään+venäjän+sanaa,+vaikka+käy+usein.
14.11.2018 22:30
Noin+se+oli+4+luokkaa+kansakoulua+ja+8+oppikoulua.
Lieksassa+väki+puhui+silloin+40-+ja+50-+luvulla+"yhteiskoulusta"+ei+lyseosta.
Vai+sellainen+oli+kielten+valinta+siellä.
Minä+luin+aikoinaan+englannin,+niin+ja+tietysti+ruotsin,+pääkielinä.
Jotkut+opettajat+opettivat+lausumista,+mutta+joillain+sillä+ei+ollut+mitään+väliä.
Ruotsin+opettajani+keskittyi+vain+kielioppiin,+muulla+hänelle+ei+ollut+merkitystä,+esim.+jag+är,+piti+lausua+juuri+niin+kuin+se+kirjoitettiin.
Pienestäkin+kielioppivirheestä+rankaisi+kovasti.
14.11.2018 22:18
Siellähän+on+sitten+hyvä+tilanne+alkaa+opiskella+kieliä,+koska+noin+monelle+kielelle+löytyy+pätevä+opettaja.
14.11.2018 22:09
En+ole+kuin+yhden,+äidinkieleni.
14.11.2018 22:08
Täällä+tulee+sakot,+jos+on+vaikka+rengas+hiemankin+valkoisen+viivan+päällä,+tai+auton+perä+tai++osa+vähänkin+ruudun+yli.
Joskus+saa+sakot,+niin+ettei+ymmärrä,+mitä+sääntöä+on+rikkonut,+joskus+säännöstä+ei+ole+ollut+mitään+merkintää.
Minulla+oli+kerran+auton+nokka+30+cm+VR:n+puolella,+vaikka+missään+ei+olut+merkkiä++missä+rajat+kulkee.
Kyseessä+oli+aukea+kenttä,+jonka+sisääntulossa+oli+pysäköintialueen+merkki.
14.11.2018 22:05
Koska+Ruotsi+maksaa+Suomelle+niistä+kymmenistä+tuhansista+suomalaisista+nuorista+miehistä+joita+tapatti+käymissään+sodissa?
13.11.2018 22:51
Täällä+Lappu-+Liisat+=+Parkki-+Pirkot+=Sakko-+Sakut+pitää+kovaa+kuria.
Minäkin+olen+saanut+4+kertaa+rikastuttaa+valtiota.
13.11.2018 22:46
Joskus+aikoinaan+eräs+vanha+viisas+kielen+opettaja+sanoi,+että+et+opi+mitään+kieltä+kunnolla,+jos+et+opi+ajattelemaan+sillä+kielellä.
Se+oivallus+auttoi+minua+melkoisen+kynnyksen++yli,+ja+poisti+rimakauhun+vieraisiin+kieliin.
Puhun+nyt+muutamia+kieliä+paremmin+tai+huonommin,+mutta+en+niistä+kaikkia+kirjoita,+silti+osaan+lukea+huomattavasti+enemmän,+kuin+puhua.
Oivalsin+myös+sen,+että+voi+oppia+lukemaan,+ja+ymmärtämään+vaikka+ei+osaa+puhua.
Kielten+oppimisessa+on+siis+erilaisia+"kerroksia",+ja+se+on+huomattu+esim.+joissain+Lännen+yliopistoissa.
Siellä+minulle+avautui+aivan+uusi+ajattelutapa+kieliin.
13.11.2018 22:43
Hieman+vielä+täsmennän+tuota+ääntämistä.
Suomen+sukukielissä+on+kyllä+aika+samanlainen+ääntäminen,+jos+on+läheinen+sukulainen,+kuten+vepsäläiset.
Unkarissa+on+aika+iso+ero.
Sitten+noista+kielistä,+jotka+ei+ole+sukua,+niin+malaijin+kieli+on+lähinnä+meidän+ääntämistä,+joten+sen+opiskelu+on+helpompaa,+kiinan+kieli+ehkä+kauimpana+(kaikki+kiinan+kielet).
13.11.2018 22:33
Se+on+tosiaan+noin+kuin+Wanha+sanoo.
Huvittaa+kun+aikoinaan+eräs+korkeassa+asemassa+oleva+intti+vakavissaan,+että+kyllä+ulkomaila+pärjää+pelkällä+sanakirjalla.
Hänen+mielestään+kielten+opiskelu+tarkoittaa+älyn+puutetta+heiltä,+jotka+eivät+sanakirjan+avulla+pärjää.
Näin+se+on,+että+tyhmä+tuo+joskus+esiin+tyhmyyttään,+luullessaan+olevansa+viisas.
13.11.2018 22:26
Kyllä+tosiaan+tuollainen+on+pätevä.
Syntyperäinen+osaa+ääntämisen,+ja+käytännön+kielen.
Mitään+kirjainta+tai+sanaa+ei+missään+kielessä+tietääkseni+lausuta+samalla+tavoin,+kuin+suomen+kielessä.
13.11.2018 22:21
Jahas+tähän+se+poistattamisen+helpottaminen+tulee+johtamaan.
Eihän+tuossa+linkissä+ole+ollut+mitään+sääntöjen+vastaista.
11.11.2018 19:45
Ymmärrän+aloittajaa+kahvinkeittimen+sihinän+häirinnästä,+ja+Uuninpankkoa+postimerkkikokoelman+melusta.
Myötätuntoni+on+puolellanne.
Minua+häiritsee+naapurin+korvien+soiminen,+kun+ei+se+meteli+lopu+yöksikään.
Olen+ehdottanut+hänelle,+että+laittaisi+tulpat+korviinsa,+ettei+se+soiminen+kuuluisi+niin+lujana.
Ryökäle+kehtasi+sanoa+minulle,+että+minä+laittaisin+omiin+korviini+tulpat.
Mitä+se+vähentäisi+tai+hiljentäisi+hänen+korviensa+soimista,+en+ymmärrä.
Taidan+seuraavalla+kerralla+kun+hän+soittelee+korviaan+yöllä,+soittaa+poliisille.
11.11.2018 19:40
Minuakin+pyysivät+eräs+ammattilaisryhmä+joskus+opettamaan+käytännön+englantia+iltaisin.
He+vaativat,+että+kielioppi+jätetään+sivuun.
Koska+he+olivat+kaikki+hyviä+ystäviäni,+niin+sanoin+etten+ehdi.
Ilman+mitään+kielioppia,+se+olisi+ollut+pään+takomista+seinään,+ja+opettajaa+olisi+syytetty+huonoista+tuloksista.
En+halunnut+opettaa+mitään+"tankeroenglantia",+jolla+ei+olisi+pärjännyt+missään.
Jokaisessa+kielessä+on+paoljon+sanoja/sanayhdistelmiä+joissa+tulee+herkästi+väärinkäsityksiä,+samoin+joillain+sanoilla+on+monta+merkitystä.
Se+on+kylläkin+Suomen+kouluissa+vielä+hieman+vajaata,+kun+ei+opita+kunnolla+ääntämistä.
Ääntämisen+erikoisuuksia+hieman.
Amerikkalaisten+ja+englantilaiste+puheessa+on+suurin+ero+ääntämisessä,+mutta+on+myös+hieman+sanoissa,+jopa+jotain+kieliopissakin.
Samoin+on+australialaisten+englannissa,+samoin+etelä-+afrikkalaisten.
Amerikassa+on+etelävaltiolaisten+ja+pohjoisvaltiolaisten+puheessa+suuri+ero,+samoin+myös+etelän+mustila+on+"oma+kielensä",+jota+on+vaikea+ymmärtää.
Suomessa+olisi+paras+opettaa+ns.+Oxfordin+englantia.
11.11.2018 19:22
Mainio+oli+mainio+ruskea+salkku+kainalossaan+joka+aamu,+marssiessaan+kohti+lyseota.
En+koskaan+nähnyt+häntä+tyttärensä+kanssa+yhdessä+kävelevän.
11.11.2018 19:03
50 / 268