Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6644

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Jos olen kehunut kirjoituksiasi, en ole sitä aiheetta tehnyt. Sinulla todellakin on laajat tiedot ja hieno kyky sen osoittamiseen kiinnostavasti, saaden muutkin sanomaasi ajattelemaan. Niin sait taas minutkin, mutta en nyt jaksa puhua asiasta muusta kuin tästä toteamuksestasi:

”Omista kirjoituksistani minua tavallaan kiinnostaisi se, kuinka paljon ne ovat mahdollisesti mielipiteideni osalta muuttuneet. Olisin huolissani, jos eivät lainkaan. Ihmisen on hyvä olla valmis myös muuttamaan käsityksiään, jos huomaa olleensa väärässä”.

Tuosta siksi, kun noin on tapahtunut omallakin kohdallani monessa asiassa ja sellaisen tapahtumisen koen osoittavan itselleni, että minullakin on ollut sentään järkeä. Kuitenkin vielä myös tähän sanomaasi:

”Kepun alamäen olen osannut ennustaa oikein, mutta siinä ikävänä puolena on se, että kepulaisten ääniä on valunut persuille”. Täysin samaa mieltä olen siinä kanssasi.

No, puhunpa vielä kuitenkin itsestäni, sillä kukapa muu kissan hännän nostaisi kuin kissa itse. Joskus aikoinaan minullakin oli kai tarvittavia tietoja ja kyky niiden esittämiseen. En kai muuten olisi niissä vaatimattomissa kouluissani aina kiitettävästi menestynyt. 23 vuotta sitten pystyin vielä kirjoittamaan 330-sivuiset muistelmani, joilla sain pääpalkinnon Päällystöliiton toimeenpanemassa ammatillisen perinteen keräyskilpailussa – yllättävää sikäli, kun niissä muistelmissani kerroin kaikista elämäni vaiheista, paljon enemmän muusta kuin sotilasurastani. Enää en pystyisi mihinkään sellaiseen, en myöskään sellaiseen, jollaista Sinä täällä esität.

Kiitos tuostakin esityksestäsi ja Oikein Hyvää joulua Sinulle ja läheisillesi!
  2. Kun en täällä yleensä enää viikonloppuisin käy tavakseni on kuitenkin tullut näin perjantaina toivotella hyvät viikonloput kaikille. Niin halusin tehdä nytkin. Sitä varten jouduin nostamaan ylös tämän jo neljännen sivun hännille pudonneen avaukseni – kun en näe toivotuksiani uuden avauksen arvoisiksi.

Vilkasta täällä on näköjään ollut. Ihan asiallistakin keskustelua, johon en kuitenkaan jaksa nyt puuttua. Varsinkin eräällä niin tärkeää sanottavaa, että hänen on täytynyt niistä varmaan jo monennet sadat toistonsa esittää. No, mikäpä siinä, jos uutta tärkeää sanottavaa ei ole eikä ole muita tekemisiä sellaista estämässä😉

Minulla ei kuitenkaan ole nyt muuta sanottavaa joten toivottelen vain Oikein Hyvät viikonloput kaikille!
  3. Onhan avaukselleni tullut viestejä jo melkoisesti! Pariin niistä vastasin lähettäjälleen, muut voinen käsitellä tässä yhteisesti:

”Hyvää itsenäisyyspäivää kapteeni Korhonen! Kolminkertainen HURAA-huuto kepusaitin ykkösskripentille: HURAA, HURAA, HURAA!”

En kai kyllä ole saitin ykkösskripentti kun varsin harvoin täällä enää käynkään. Silloin, kun käyn, minulta tuppaa tulemaan liiankin pitkää juttua kun on kertynyt sanottavaa, jota en voi roiskaista yhdessä lauseessa.

Joo kapteeniksihan tuon viestin lähettäjä minua nimittelee, ja sellainenkin todella olen edelleen, vaikka eräässä toisessa viestissä ”tiedetään”, että se arvo olisi poistettu minulta 2001. Uusien toimiupseerien valmistuminen loppui silloin, mutta ei meiltä entisiltä keneltäkään ole arvoa poistettu, jollei hän ole syyllistynyt sellaisiin rikoksiin joiden seuraamuksen voi olla myös sotilasarvon menetys,

Huvittava on tuo viesti, jossa avauksestani sanotaan: ”No siinäpä esimerkki venäläismielisen byrokraatin suusta”. Sellaisenako näkee tämän sanomani: ”Itsenäisyyspäivää joudumme nyt viettämään yleismaailmallisesti vaarallisemmassa tilanteessa kuin kai koskaan maailmansodan jälkeen. Tämän tilanteen aiheuttaja on tietysti diktaattorinsa johtama Venäjä. Onneksi maamme on parhaassa mahdollisessa turvassa Naton jäsenenä. Tästä kiitos maamme johdolle ja sitä tukeneille lähes kaikille puolueillemme. Erinomaista yhteishenkeä puolueemme ovat osoittaneet myös nyt rajaturvallisuuttamme tehostaessaan – siitä kiitos niille kaikille!”

Näkemäni avaukselleni tulleesta ei anna nyt aihetta enempään. Joskus illemmalla käyn vielä tänne vilkaisemassa ja jos on tullut asiallista ja kiinnostavaa, siihen saatan vielä tarttua.