Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2890

1. "Ei+ole+ensimmäinen+kerta+Kristiinalla"???+Vai+niin,+vai+niin?Hetkinen,+hetkinen,+mietis+nyt+vähän,+kunnes+alat+syyttelemään+minua+kaikkien+"anojen"+kirjoittajaksi+ja+"korppiksen"+mollaajaksi.Hän+on+Kainuusta,+mutta+olen+lukenut+myös+Kalle+Päätalon+kirjat+kaikki+ja+joku+ei+ymmärrä+hänen+murre+sanojaan,+mutta+minä+ymmärrän.+Samoin+olen+oppinut+ymmärtämään+myös++sen+,+että+"korppis"++käyttää+myös+sanoja,+jotka+sillä+seudulla+on+aivan+luonnollista,+jopa+naimisen+kuvaus,+kuten+"korppiskin"+kuvaili++huutojaan+siellä+ylisillä.Nyt+siirryn+kirjojeni+pariin,+mutta+en+Kalle+Päätaloon.++Lopuksi+on+lukemani+Argentiinan+ja+Evita+Peronin+tarina,+joista+nimiä+olen+jatkuvasi+googlettanut.Ei+tässä+ole+aikaa+liiennyt+kenenkään+kirjoituksia+seurata,+saati++vastailla+niihin+ilkeästi.
  2. Minulla+on+"pokaamaton+kirja;+Hannu+Mäkelän;+"Runoista+rakkaimmat",+jonka+olen+saanut+siskoltani,+joka+on+armoitettu+runojen+ystävä.+Minä+taas+en.+Minusta+ne+oli+"kammottavia",+kun+hän+luki+niitä+jossain+tilaisuudessa+niin+paatoksella.Itse+olen+hieman+umpiossa,+koska+meidän+kirjastoauto+ei+kulje,+joten+olen+joutunut+lukemaan+noita++"mitä+kaapista+löytyy"+kirjoja,+kuten+Kati+Nappa+näistä+ruoka+tarvikkeista+sanoo.Tyttäreni+toi+jo+aikaisemmin+kolme+kirjaa,+joista+oli+yksi+koskettava+"Korona+helvetti",+joka+kertoi+heidän+perheensä+tragedian.+Sitten+oli+yksi+uutuus+"Pika+laina",+jota+en+jaksanut+edes+lukea,+vaan+kahlasin+sen+sieltä+täältä+ja+lopun+tietenkin+luin,+joka++ei+mielipidettäni+muuttanut.+No+sitä+kolmatta+en+nyt+muista,+mutta+luin+sen+silti+heti.On+siinä+se+hyväpuoli,+kun+lukee+kirjan,+ei+muista+edes+nimeä+saati+kirjoittajaa,+niin+niitähän+voi+aina+lukea+uudestaan,+kuten+olen+lainannut+tuolta+kirjastoautoltakin.Mieheni+naureskeli+joskus,+silloin+poikamiehenä+asuessaan+kaverinsa+kanssa,+että++hänkin+antoi+kaverille+kirjan,+että+tässä+on+taas+uusi,+kunnes+kaveri+hokasi,+jossain+lopussa,+mutta+ei+hel...itti,+olenhan+minä+jo+tämän+lukenut!+Näin+on+minullekin+käynyt.Jos+en+olisi+saanut+juuri+tänään+uusia+kirjoja,+niin+olisin+aloittanut+taas+tuon+"Okalinnut",+vaikka+osaan+sen+jo+melkein+ulkoa.+Se+on+aina+niin+liikuttava.Raamattu+olisi+myös+vaihtoehto,+mutta+kun+en+usko+siihenkään,+enempään+kuin+runojen++maailmaan,+mutta+ennen+Raamattu,+kuin+runot.Hyviä+kirjoja+sain+kolme,+sillä+lapseni+tietää,+mistä+pidän.Sitä+en+olisi+koskaan+uskonut,+että+"hurahdin"+Kalle+Päätaloon,+koska+aloin+lukea+"iltavahtina"+vävyni+lainaamaan+kirjaan+ja+siitä+vain,+kaikki+kirjat+alusta+loppuun+ja+niitähän+oli+lainastossa,+koska+se+suurin+huuma+Päätaloon+oli+loppunut.Nyt+on+pakko+ensin+lukea+tuo+Evita+Peronin+tarina+loppuun,+koska+minulla+ei+ollut+"harmainta+aavistusta"+Peroneista,+muuta,+kuin+tästä+kuuluisasta+"Evita"+laulusta.+"Ei+itkeä+saa+Argentiina"
  3. Paloma+,+sinulle+esitän+kysymyksen+siksi,+että+luen+juuri+Eva+Peronista+kertovaa+kirjaa.Kuinka+sinun+aikanasi+oli+tämä+"peronisti"+siellä+Kolumbiassa?Minun+lapseni+oli+vuoden+"porkkanoiden"+kasvattajana++Boliviassa+ja+jotain+heidän+elintavoistaan+sain+kyllä+kuulla+ja+etenkin+sitten,+kun+hän+lähetti+tavaransa+postissa+minun+haettavaksi,+niin+huumeita+tulee+Boliviasta,+oli+naureskelu+postissa+minulle.Onneksi+ei+koskaan+tullut,+mutta+olihan+lapsenikin+saanut+"kokalehtiä+"+pureskeltavaksi,+kun+menivät+sinne++johonkin+Intiaani+kylään+Perun+puolelle.
  4. Tuohon+sian+teurastukeen,+kuten+vasikoiden,+lampaiden+ja+jopa+kanojenkin+lopettamiseen+sain+tutustua/nähdä+lapsena,+mutta+lehmän+poikimista+en+koskaan.+Sen+äitini+kielsi+ja+nyt+ymmärrän+miksi?+Ei+hän+koskaan+puhunut+edes+kuukautisista,+mutta+peloistaan,+että+poikia+tapailtiin+siskoni+kanssa.+Kanoja+kerran+jouduin,+siis+halusin+lopettaa+ja+kun+seitsemäs+lähti+lentoon,+siis+räpiköimään,+niin+siihen+loppui+minun+urakkani.+Eläkööt,+kun+kuolleenakin+vielä+lentelette,+ja+päättöminä.Tosin+en+niitä+suolia+polkemassa+ollut,+mutta+joskus+kaapimassa+siasta+niitä+karvoja,+vai+oliko+ne+harjaksia.Aikui`s+iällä+tuli+mieleeni+se+lapsuuden+syltty,+siis+jonkun+elikon+mahanahkaa,+jota+sainkin+Joensuun+kauppahallista+ja+lapset+inhosi+sitä.+Sitten+keksin,+että+Hesan+Hakaniemen+hallista+saa+tarpeet+ja+sainhan+ne+pakasteena,+putsaamattomana.+Olipa+urakka+"siivota"+ne+keittää+ja+suolata+ja+toista+kertaa+en+moiseen+ryhtyisikään.Olen+minä+jäniksenkin+nylkenyt+ja+fasaanin,+puhumattakaan+useista+sorsista,+tai+mitä+vesilintuja+ne+oli,+joita+veljeni+ja+mieheni+ampuivat.+Kalan+perkaus+onnistuu+mainiosti,+mutta+harmi+vain,+että+harvoin+saa+edes+torilta+perkaamatonta+kalaa,+vaan+kaikki+on+läpikäyneet+jonkun+koneen+ja+tuhonneet+kalan.Palataksini+vielä+tuohon+Joulun+viettoon+lapsuudessa/aikuisena,+niin+parasta+oli+kaiketi+se+kuusen+haku+metsästä,+siis+omille+lapsilleni+ja+sitten+se+kuusen+koristelu.Kinkku+oli+aina+ja+Karjalanpaistia,+puhumattakaan+äidin+hyvistä+piirakoista+ja+etenkin+leivästä.No,+tulipa+taas+tarinaa,+kun+eilen+lapseni+oli+konettani+"korjaamassa"+ja+ostoksiani+tuomassa,+joten+se+oli+auki+sanomaani+pidempään,+mutta++ei+meillä+ole+mikään+sanoma+toiminut+niin+"pilkunpäälle",+että+poikkeuksia+tulee+joskus.
  5. "Ellen+nyt+innostu,+kun+menen+Tuomaan+markkinoille+viikonloppuna."Älä+mene,+vaikka+sinulla+on+rokotukset,+vaikka+mikä+minä+olen+ohjeistamaan+sinua.+Ajattelin+vain,+että+on+kuitenkin+mukamas+tämä+uusi+versio+hanakampi+tarttumaan,+jopa+rokotteuihin.Itseltäni+loppui+Joulun+vietto+äitini+kuoleman+jälkeen,+jota+ennen+olimme+aina+lapsuuskodissa,+jossa+oli+ainainen+Joulun+tunnelma,+joskus+kyllä+vuosien+vieriessä,+siellä+kävi+useitakin+"pukkeja",+mutta+muistot+on+niin+mukavia.Onneksi+minunkin+lapseni+saivat+kokea+sen,+mutta+lapsenlapseni+eivät.+Omat+lapseni+kun+hävisivät+omaan+olonsa,+niin+eihän+me+mieheni+kanssa+kovinkaan+kummallisia+rituaaleja+järjestetty,+paitsi,+mitä+nuo+naapurit+jotain+järjesti++ja+aina+meillä+oli+kuitenkin+se+kinkku+ja+niitä+laatikoita+sillien+ja+rosollien+kera.Sitten+tuli+aika+minullekin,+että+en+halua+edes+Joulua+muistaa,+enkä+mitään+lahjoja+antaa+saati+mitään+Joulukortteja+lähettää.+Mitään+musiikkia+en+halua+edes+kuunnella+ja+yhtään+joulukoristetta+ei+ole+pihassani,+ei+edes+valoja.Olen+siis+erakoitunut,+mutta+en+silti.+Onneksi+toinen+lapseni+asuu+lähellä+ja+toi+hyviä+"herkkuja"+minulle+äsken,+joita+olin+tilannut+häneltä.+Toinen+lapseni+toi+Tanskalaista+maksapateeta,+jota+olin+toivonut+ja+se+on+jo+syöty,+samoin+kuin+lapseni+tuomat+sienet,++joten+nekin+on+jo+syöty,+joten+mitäs+nyt+keksin?Tietenkin+täytyy+saada+siian+mätiä+ja+smetanaa,+lasimestarin+silliä+ja+rosollia,+jot+taisikin+olla+tuolla+ostoksissa.Viihdyn+todellakin+yksin,+eikä+ahdista+edes+tämä+korona+uusine+mutaatioineen,+koska+tuskin+se+tunkeutuu+yksinäisen+asuntoon.