Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

1. "Kiitos+Krisu+haasteista,kiitos+mukanakulkemisesta+ama"+Minä+haluan+unohtaa+nuo+sinun+kirjoituksesi+joskus++Krisun+moittivista+viesteistä,+koska+kyllä+minä+pidän+sinun+elämän+asenteestasi+siellä+mukamas+korvessa.Muistelen+äitiäni,+joka+myös+asui+"korvessa",+siis+kaukana+kaikesta+ja+aikoja,+jolloin+hän+itse+ei+päässyt+ystäviensä+luokse,+mutta+muistan+senkin,+kun+hän+meni+polkupyörällä++70+johonkin+ompeluseuraan+ja+toiset+ihmetteli+hänen+hyvää+kuntoaan?Olihan+se+kunto+silloin+jo+hioitunut+äidillenikin,+koska+jo+nuorena+joutui+hoitamaan+(7)+veljesten+ruokailua+ja+kun+meni+avioon+ja+kahdelle+vain+joutui+laittamaan+leipätaikinan,+niin+ainahan+sitä+tuli+liikaa,+mutta+onneksi+oli+sukulaisia,+joille+leipä+oli+tarpeen.Kyllä+äitinikin+sai+sitten+toteuttaa+ison+perheen+ruokkimista,+koska+sittemmin+tuli+sinne+kaikki+sukulaiset+ja+kumminkaimat+kesäisin+vierailuille+ja+täys`ylös+pito+toimi+hänen+osaltaan+täydellisesti.+Aina+oli+ruokaa+pöydässä,+mutta+kukaan+ei+ajatellut,+että+äiti+meni+aamuin/illoin+navettaan,+tai+karjahakaan+lypsämään+lehmät?Kalaa+toki+sukulaiset+toi,+koska+sehän+oli+heidän+loman+tärkein+tehtävä,+mutta+aniharvoin+ne+oli+siivottu,+paitsi+joskus+rannalla,+jossa+itse+paistelivat+niitä.Jotenkin+ounastelen,+että+pysy+vain+Rituliini+silleä+rantatilallasi,+koska+ei+se+aurinko+paista+paremmin+muualla,+päin+vastoin,+voi+tuoda+pahemman+pettymyksen.
  2. "Kirjoittelijoiden+asettaminen+arvojärjetykseen+ei+ole+mielestäni+mielekästä,eikä+suotavaa,mutta+kyllähän+täällä+sitä+jatkuvasti+tapahtuu."Näinhän+se+on+nähtävissä,+kuten+itsekkin+kirjoittelet+sini-sirkusta+ja+joita+Ruuneper+auliisti+toistaa,+että+ei+ole+sopivaa+kirjoittaa+omista+hyvistä+asioista,+vaan+vain+kurjuudesta.+Miksi?Jokaisella+on+hyvät+ja+huonot+hetkensä,+koska+kukaan++ei+elä+pelkkää+rikkautta+ja+rakkautta,+tai+kurjuutta.+Kaikille+riittää+noita+molempia+varmasti+elämänsä+aikana.+Esitit+nyt+aiheen+"elämän+kalkkiviivoila",+joita+joku+voi+tuntea+ennen+kuolemaansa+jossain+saattokodissa,+mutta+on+heitäkin,+jotka+eivät+tiedä,+että+ne+heidän+"kalkkiviivat"+oli+jo+raaputettu,+kuten+veljeni,+joka+kuoli+autokolarissa?Pakko+kertoa+nyt+tuosta+veljestäni,+joka+tuli+uniini+ja+olin+mukamas+hereillä.+Tunsin+hänen+halauksensa+ja+kyselin+häneltä,+mihin+sattui+ja+hän+näytti+rintaansa+ja+ilmaisi,+että+kaikki+hyvin.+Jotenkin+tiesin,+että+hän+on+kuollut,+mutta+pyysin+häntä+tulemaan+luokseni+uudestaan,+muta+koskaan+ei+ole+niin+tapahtunut.+Näin+unessani+vielä,+kuinka+hän+poistui+huoneestani+ja+heräsin+itse+istualtani+ja+tunsin+hänen+halauksensa+viellä+.Ei+kai+serkkunikaan+tiennyt+hänen+"kalkkiviivansa"+täyttyneet,+koska+meni+aivan+rutiinin+omaiseen+sappikivi+leikkaukseen,+mutta+aivokuolleena+kuoli.Olihan+meitä+tuolla,+rituliini+ja+minä,+aseteltu+riitaisiksi,+mutta+oletan,+että+meillä+kyllä+löytyy+se+"yhteinen+sävel"+joskus+siellä+asuntovaunussa,+mikäli+emme+hukuta+toinen+toisiamme+sinne+järveen?DDKaikella+rakkaudella+sinulle+rituliini+ja+ymmärrä,+että+olen+joskus+erimieltä+jopa+omien+ystäviuenkin+kanssa?
  3. teretule+Voisitko+hieman+valaista/tarkentaa+meille+"apinoille",+miksi+sinä+toistat+jatkuvasti+täällä+eripalstoilla+tuota+"apina+ja+aatu"+juttuasi?Kerro+edes+täällä+80++palstalla+oma+elämäntarinasi,+mikä+sai+sinut+muuttamaan+Ruotsiin,+no+ehkä+työttömyys+silloisessa+Suomessa,+koska+paljonhan+täältä+muutti+ikäisiäsi,+mutta+kuinka+vanhempasi+kokivat+sodan+siellä+Itäisessä+Suomessa?Olen+itse+syntynyt+lähellä+rajaa,+joten+äitinikin+sai+jo+muuttokäskyn+pakata+tavarat,+että+"lähtö+on+lähellä",+mutta+onneksi+ei+sitten+ollut.Historiaa+olen+lukenut+paljonkin+(isäni+sotapäiväkirjankin)+noista+ajoista+ja+aina+se+tuntuu+muuttuvan,+mitä+useimmat+arkistot+avautuvat+tutkijoille,+että+aina+saa+olla+mielipidettään+muuttamassa+noista+ajoista,+mutta+se+ei+muutu,+että+kamalaa+se+oli,+olipa+syy+kenessä+hyvänsä?Onko+ihmisen+luonne+sellainen,+että+hyväksyä+voin,+mutta+anteeksi+en+anna?+Ainako+on+se+katkeruus+ylivoimainen+kestää,+joka+kuitenkin+murtaa+vain+omaa+itsetuntoa,+ei+toisia.Nyt+on+kasvamassa+uusi+sukupolvi,+jotka+eivät+ole+kokeneet+Suomessa+mitään+sotia,+"paitsi+henkisiä+",+jotka+nekin+saattavat+saada+ihmisen+"pois+raiteiltaa",+jopa+hetkeksi+"lataamoon",+kokoamaan+taas+itsensä.Mietin+usein,+olisiko+nykyisissä+(suomalaisisa)+miehissä+tarpeeksi+sisua+puolustaa+maatamme,+mutta+nyt+on+otettu+tänne+asumaan+"ammatti+sotilaita"+hakemaan+turvapaikkaa,+mutta+onko+heistäkään+puolustamaan+saamansa+turvapaikan+maata,+riippuen+siitä,+kuka+tänne+hyökkää?
  4. "jos+vain+"pirtteillän"+omista+päivän+töistä."?+Onhan+se+piikki+sinun+lihassasi,+vaikka+kiellät+sen.No,+mutta+Ruuneman,+että+ihan+vain+"pirtteillään",+eikä+osata+edes+kirjoittaa,+kuin+omista+töistä?+Parempi+niin,+kuin+toisten+tekemisiä+käydä+ruotimaan+ja+arvostelemaan?+Eikös´tämän+pitäisi+olla+"leppoisa+Kahvipöytä++ja+Pirtissä+on+aina+hyvää+kahvia,+kera+hyvien+leivonnaisten,+jopa+teräviäkin+niitä+kaipaaville.Onhan+täällä+toisiakin+kirjoittajia+(ketjuja),+jotka+arvostelevat+hallituksen+tekemisiä+ja+koskaan+ei+saa+ainakaan+unohtaa+niitä+"mamuja",+jotka+saa+kaiken+ilmaiseksi+ja+minulle+ei+mitään,+voi,+voi,+voi!+On+tää+vain+niin+surkeaa,+että+omat+työtkin+siinä+unohtuu+joltakin+kirjoittajalta,+mutta+ei+ole+sinuakaan+näkynyt+noissa+ketjuissa+kirjoittamassa,+miksi?Turha+kysyä+edes,+kumpaa+sinä+kaipaat?+Riitelyä,+vain+rehellistä+kirjoitusta+omista+tekemisistä?+Entäs´jos+ei+sure+"maailmanmenoa",+tai+halua+siitä+keskustella+täällä,+vaan+mietiskellä+sitä+itsekseen?+Silloinko+on+kirjoitukset+turhia,+palstaa+liikaa+kuormittavia+ja+vain+yhdellä+avauksella,+ruikkimatta+mielipiteitään+ympäriämpäri+ja+huomatakseen,+että+olin+taas+väärässä?Historiaakin+on+väännetty+täällä,+alkaen+riistosta,+päätyen+arvailuihin,+mistä+tänne+on+tullut+edes+yhtää+sivistyksen+siementä+ja+ne+kieliriidatkin+saa+ansaitun+osansa?+Tule+rohkeasti+mukaan+noihin+ketjuihin+ja+kun+kyllästyt+riitelemään,+niin+poikkea+Kahvipirttiin+hyville+kaffeille+ja+saat+jopa+sen+"kuudenkupin+kumaran"+halutessasi!DD+Se+oli+aikoinaan+niin+hauskasti+sanottu,+joten+sitä+en+ole+unohtanut,+vaikka+paljon+muuta+onkin+unohtunut.
  5. Kyllä+täälläkin+on+liput+saloissaan+ja+luin+juuri+paikallisesta+lehdestä,+että+poikkeuksellisesti+ne+on+voitu+nostaa+jo+eilen+illalla,+mikäli+on++valaistu+ja+värit+täytyy+näkyä+sininen+ja+valkoinen,+ei+siis+mitään+punahehkuista+valoa.+Illallakin+saa+olla+klo+22+saakka.Lehdessä+oli+myös+pitkä+kirjoitus+Suomi-100+v+ja+spekulaatioita,+mitä+ja+jos+tyyliin,+koska+siinä+sivuttiin+Ruotsin+ja+Venäjän+aikoja+ja+aika+yllättäviä+käänteitä+siellä+kuvattiin,+vaikka+itse+oletin+muistavani+aikahyvin+historian+niiltä+osin,+mutta+on+kyllä+luettava+nuo+kirjat,+joihin+oli+viitteet.Molemmissa+ajanjaksoissa+oli+paljon+(autonomia,+oma+raha+ja+senaatti)+hyvääkin,+eikä+suinkaan+sellaista+kärsimystä+ja+tuskaa,+mitä+tänne+joku+"papukaija"+kopioi+viikottain+ja+toiset+säestää,+että+olipas+kurjaa?+Kurjempaakin+olisi+ollut+hilkulla+tulossa,+mikäli+tämä+Schauman+ei+olisi+ampunut+Bobrikovia+ja+Kerenskistä+muistan+vain+rallatuksen+"Kerenski+se+leipoi,+tuiman+taikinan".Sekin+oli+sattumien+summa,+että+täällä+ei+ole+Saksalainen+kuningas+ja+sen+hovi!+Oliskohan+meillä+sittenkin+edelleen+(ai+niin,+Ruotsissa+taitaa+olla+enemmän+kunkusta+huolimatta)+nuo+maahanmuuttajat+ja+mitä+pahaa+täältä+vielä+löytyykään,+koska+kansa+tuntuu+olevan+tyytymätön,+....no,+ei+todellakaan+koska+tuon+parin-kolmen+kirjoittajan+juttuja+ei+tarvitse+uskoa.Tulihan+valittajille+nyt+pelastus,+kun+Väykkä+sai+kokoon+ne+20000,-+kannattaja+korttia,+nyt+vain+puuttuu+miljoona+häntä+äänestäviä+vaaleissa?+Kaikki+Saulin+kannattajat+nyt+vain+äänestämään,+että+ei+luoteta+siihen,+että+hän+varmasti+voittaa.Minulta+jää+Linnanjuhlat+katsomatta,+jos+en+netistä+tiiraa,+koska+olen+ollut+niin+saamaton,+että+se+telkkari+on+vielä+ostamatta.+Juhlamieltä+kuitenkin,+vaikka+sekin+ilman+skumpaa!D
  6. "+Pilm,,,in+puuttuminen+luo+ankeutta+palstalle."Kuka+täällä+kuolleita+kaipaa,+koska+on+näita+eläviäkin+vielä+moitittavaksi,+jotka+ovat+nikkiään+vaihtaneet?+Aloituksen+teki+nykyinen+sini-sirkku,+joka+haluaa+vaihdella+nikkiään,+mutta+ns.+puskasta+ei+kirjoita,+tietääkseni?Yllättävää+olikin+tuo+"etsivän+amadeuksen",+nykyisen+"rituliinin-38"+purkaukset+nykyistä+sini-sirkkua+kohtaan:"Kaikkitietävinenesi+kommentointinisi.Minä+katosin,oli+minullakin+jotain+sanotattavaa+palstalla.Sinä+otit+palstan+haltuun.Pidä+omanasi+amaeuksellakin+oli+elämä..."?Sama+katkeruus+jatkuu+joillakin+palstalaisilla,+jopa+arvoisa+Ruuneperikin+yhtyi+moittimaan+sini-sirkkua,+vaikka+muutoin+kehuu+hänen+kirjoituksiaan+ja+aihetta+onkin.Mistä+tämä+katkeruus+johtuu+ihmiselle+niitä+kohtaan,+jotka+ei+halua+tuoda+palstan+reposteltavaksi+omia+murheitaan,+vaan+pitää+itsellään+positiivisen+asenteen+ja+kertoilee+vain+niistä?No,+minä+"onneton"+kerroin,+että+käyn+kauppojen+ylijäämä+jaossa,+josta+saa+kaiken+ilmaiseksi+ja+sekään+ei+ollut+hyväksi?+Pian+tuli+vastalause,+että+köyhiltä+vien+ja+lopuksi,+että+lapsilta+varastan?++Haluankin+lohduttaa+kateellisia,+että+olin+valinnut+mm.+pussillisen,+joka+sisälsi,++wiinereitä,+pullia,+munkkeja+ja+mitä+siinä+olikaan,+mutta+jätin+kassini+ulos,+koska+ne+oli+jo+pakasteita."Aamulla+varhain,+kun+uni+oli+parhain",+heräsin+tupakalle+ja+ihmettelin,+että+ulko+oven+alta+tuli+esiin+muovipussi+ja+munkki?+Kissa+perhana+oli+tullut+saaliille!+Olen+kyllä+huomannut,+että+täällä+liikkuu+kaksikin+kissaa+iltaisin,+siis+lomalaiset+ovat+lähteneet,+mutta+en+minä+niitä+"taimotahallani"+käy+ruokkimaan+edes+ilmaisella+ruoalla.