Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7413
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tapolan musta makkara puolukkahillon kera, taivaallista, suussa sulavaa ja makuhermoja jyystävää ihanuutta. nammm
19.03.2016 17:53
Sain loppuun Eeva Kilven kirjan ja loppu oli kuin pitikin ei valintaa vaan sattumaa.
Aloitin eilen Arto Paasilinnan Isoisää etsimässä. Jotenkin kirjan alku toi mieleeni tai muistutti Jonas Jonassonin kirjan ukkelista sitä sata vuotiasta, joka karkasi ikkunasta ja katosi...
Jonas Jonassonhan oli Arto Paasilinnan suuri ihailija.
Nyt parvekkeelle aurinkoa palvomaan ; )
16.03.2016 13:21
Kaunista keskiviikkoaamua nimimerkki kopsari.
Millimetrit eivät ole tarkkoja sisään painaumalukuja sillä en ole vielä saanut Omakanta.fi-tiedostoihin lääkärin lausuntoa. Luvut siis ovat noin tietoani.
Lääkärini ei käyttänyt termiä nikamasiirtymä vaan nikamamurtuma. Olen lukenut nikamien siirtymisistä ja murtumisista ja olen käsittänyt ne hieman erilaisiksi vammoiksi. Luin esimerkiksi jääkiekkoilijoista, joilla yleisimpiä rasitusvammoja ovat lannenikamien murtumat. Luin myös vanhenevilla naisilla todetuista luukadon aiheuttamasta vammoista kuten tuolilta peffalleen putoamisissa riskin saada lannenikamamurtuma.
Olen optimistin oman vammani suhteen, paranen, mutta se vie ehkä 6-viikosta 3-kuukauteen.
Nukuin hyvin viime yön, en herännyt kahdelta lääketankkaukseen vaan nukuin aamutunneille asti, nousin varovaisesti ylös, mutta isompia kipuja ei tuntunut, pientä jäykkyyttä vain, vaikka edellisestä lääketankkauksesta oli kulunut kaksitoista tuntia.
Hyvin alkoi päiväni, jatkoin pojan töihin vietyäni kirppiskierrokselle, auringon paiste on herättänyt minussa luovuuden kipinän.
Elämä voittaa ; )
16.03.2016 13:06
Ei Askolakaan aliravitulta vaikuta ; )
14.03.2016 17:12
En minäkään ole sulkeutunut sisätiloihin. Tulisin sairaammaksi jos en pääsisi liikkeelle. Hain juuri kuopuksen töistä ja kuten olen jo kirjoittanut tykkään ajella uudella autoani. Se on jämäkkä ja istuimet hyvät selälle. Sovimme pojan kanssa, että huomenna ajamme töiden jälkeen huonekaluliikkeeseen josta ostan varavuoteen (esikoiselle). Vuoteen, joka on samalla huonekalu...eli rahi, joka levitettynä muuntuu varavuoteeksi. Itse en voi kantaa joten saan pojasta kantoapua. Samalla olen tehnyt suunnitelmin, että hän vaihtaa nojatuolit ullakolla oleviin samanlaisiin mutta eri värisiin. Suunnittelen koko ajan ja tiedät, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ; )
Niin ja ne verhotkin pitäisi vaihtaa. Siihen en pysty joten jääköön esikoisen kontolle.
Joku kirjoitti lääketokkurasta. Sitähän kivun lääkitys ei ole vaan lääkkeet
antavat meille vammautuneille inhimilliset elämisen puitteet. Ei kun menoksi ; )
14.03.2016 17:08
Oikeastaan alku shokista selvittyäni, en ole tuntenut sadepäiviä sisälläni.
Olen tietenkin onnellisessa odotuksessa, että päivä päivältä edistyn ja pääsen eroon lääkkeistä ja tukiliiveistä sekä uskallan kävellä normaalisti ulkona varomatta joka askelta.
Meillä on ollut hyvä yhteistyö Petzen kanssa, hän on tukeni ja turvani nyt. Minä olin hänen tuki vielä kuukausi sitten kun hänellä oli kiusallinen flunssa.
Onneksi emme ole koskaan olleet yhtä aikaa sairaana. Lauantain Petze sanoi saunassa, että kuuro hoitaa sokeaa ja sekös nauratti kun se tuli niin sopivaan tilanteeseen.
Minä herään aamulla seitsemän aikoihin. Pitää ottaa runsaasti aikaa valmistautua viemään kuopus töihin kello 8.30. Tarvitsen näet itse autoa päiväaikaan. Nyt vetäydyn makuuhuoneeseen lukemaan Eeva kilven kirjaa jonka päähenkilö on 78-vuotias. Päähenkilö selvittää elettyä elämäänsä ja elämän tapahtumien tarkoituksia ; )
Hyvää yötä!
13.03.2016 22:20
Burana 600 mg ja Panadol Forte 1 g, kumpikaan lääke ei ole merkitty punaisella kolmiolla.
Oikeasti, en tunne eläväni sumussa vaan tunnen olevani terävä. Sen voin joka päivä testata puhuessani englantia eikä ole sanat hakusessa ; )
Eilen yritin vähentää lääkitystä ei ollut hyvä päivä sain liikaa kipuja. Tänään palasin takaisin entiseen annosmäärään. Yksi viikko toipumista ei riittänyt , kokeilen ensi viikonlopulla taas vähentää tai tietty aikaisemmin jos tuntuu siltä, että olen paremmassa kunnossa.
Ei onnettomuudessa saatuja kipuja tarvitse kärsiä jos apua on saatavilla lääkityksellä.
Ystävättäreni kertoi saaneensa kipuihinsa voimakasta morfiinia sisältävää lääkettä ja sanoi sen olleen irtaantumisvaiheessa vaikeaa. Olen selvinnyt useimmista ns. riippuvuuksista, kuten tupakki tai unipillerit, eikä niistä eroon pääsy ole ollut vaikeaa. On vain tehtävä itselle selväksi, asioiden tärkeysjärjestys.
Lihomista en pelkää kireä tukiliivi pitää siitä huolen, että en pysty ahmimaan ; )
13.03.2016 22:05
Onko ollut eturauhasongelmia nyt vanhana ; ))
13.03.2016 20:47
Huomenta Demeter@
Tänä aamuna nousin ylös hyvin varovasti. Tämäkin oli uuden oppimista, ei liian nopeasti ylös vaan hitaasti tunnetiloja seuraillen, asentoja muuttaen. Tukivyö auttoi, kivut olivat minimaaliset. Upea kokemus, ne pienet onnistumiset ne antavat voimia ; )
Ajattelin kirjata toipumistarinani blogiin. Se voisi auttaa yksin eläviä löytämään kivuttomapia selviytymismalleja vastaavissa tapauksissa.
Kokemuksetani tiedän, että jos olen Petzen hoivassa hän passaa ja minä istun ja odotan kaiken valmiina. Kun on yksin on pakko selvitä omin avuin ja se on mielestäni haastavaa. Voi tehdä "nyrkkitempun" itsekseen kun onnistuu ; )
Petze oli eilen illalla sitä mieltä, että josko lähtisin hänen luokseen yöksi kun kerroin peloistani, mutta päätin kohdata pelon. Tein lääkkeen otto kartan siten, että kipulääkkeet toimii vielä kun herään. Kävin kuumassa suihkussa. Laitoin lääkkeet, vesilasit ja kännykän yöpöydälle ja sidoin tukiliivin päälleni hieman löysemmälle kun tavallisesti, kun heräsin kiristin sen vyöt täysille.
Itselleni en saarnaa ; ) annan vain lempeitä ohjeita.
09.03.2016 10:19
Aamuni
Lunta sattaa räntää ja lunta,
yöllä se alko, ei oo pitännä taukoo
kevätkö muka, se nyt on unta,
laetumen latua räntäkö aokoo.
Vanahan aeka on muistella
keväetä menneitä, lintuin laulua
niitullä hiihellä tae jäellä luistella.
tuijottaa muistojen rikasta taulua.
Mandi 9.3.2016
https://www.youtube.com/watch?v=CZPPkqb939M
09.03.2016 09:54
Löysin mökin vajasta Silja Linen kaljanrahtauskärryt ja ison kassin, jonka kuuluu kärryyn. Puhdistin kassin ja nyt se tököttää ovensuussa täyteen pakattuna odottaen matkaa kirpputorille. Kassi täyttyi kaikenlaisesta jouto rihkamasta.
Eli pakkaushommissa täälläkin ; )
05.03.2016 12:29
Ensirakkaus ja sen jälkeiset kyyneleet.
Ylioppilashatun päähän painaminen.
Avioliiton solmiminen Korven Kirkossa.
Lasten syntymät.
Kesämökin osto, kunnostus ja sen antamat kesänautinnot.
Lasten tuomat ilot ja surut.
Avioero ja uudet elämän alku.
Yrityksen perustaminen.
Eläkkeelle siirtyminen.
Uusi vahva ihmisuhde ja sen mukanaan tuoma matkalaukkuelämä.
Eläkeiän vapaus ja tekemisen vapaaehtoisuus.
jne...jne... ; )
04.03.2016 11:25
On vuokratalo. Mitä tekemistä sillä on koska sama kielto oli edellisessä asunnossani, jossa oli omistusasuntoja.
03.03.2016 12:56
Kirjoitit "vedät omia johtopäätöksiä" tietenkin sillä nuo ammatit olivat viestisi mukaan niitä,joihin voi joutua vaikka opiskelisi pitkälle.
Kun kuopus palasi Jyväskylästä, jossa luki kansaivälistä politiikkaa, hän sai työpaikan siivousfirmassa. Aluksi se menetteli, mutta kun hän joutui pesemään verta seinistä eräässä kerrostalossa öisen tappelun jälkeen hän tuli luokseni ja sanoi, äiti en voi jatkaa.
Hän ei jatkanut ja hakeutui toiseen työpaikkaan, jossa hän viihtyy. Hän on ollut työpaikassa nyt yli kolme vuotta. Eilen hänet vakinaistettiin.
Korvessa ei ole työtä nuorille, jolloin yleensä ainut tie menestykseen on muuttaa täälät pois jonnee ruuhka Suomeen. Petzen poika muutti ja on nyt työssä johon on valmistunut. Jotkut haluavat jäädä Korpeen ja joskus sekin palkitaan.
03.03.2016 11:48
Minulla on myös kuopus, jonka työsuhde vakinaistettiin eilen, mutta jolla on vielä haaveita aloittaa opiskelu. Jos ja kun hän aloittaa, en joudu maksumieheksi vaan poika kustantaa omat opintonsa itse aivan kuin esikoisenikin. Itse lainasin HS:n linkkiä joten nekään eivät olleet tuulesta temmattuja ja erot pienet.
Jos ajatellaan näitä säästötalkoita kerron, että eläkeläiset ovat jo omaa osuuttaan maksamassa. Työeläkkeet on jäädeytetty 2015 tasolle ja kansaneläke putosi kaikilta jotka sitä saavat. Pudotus ei tarvitse olla iso vain alle euron kuussa, mutta se on iso raha kun se palautuu valtion kassaan.
Eläkeläisiltä on pätkäisty, opiskelijoilta pätkäistään ja kohta lapsilisistäkin leikataan, joten tappeluja on tiedossa. Eihän kukaan haluaisi elintasonsa laskevan.
Itse pärjään hyvin kun teen virkaapelihommia, kuten nytkin järjestelen ensiviikolle kirppistä. Niillä tuloin voin esim. ostaa mateenmaätiä ja smetanaa, tehdä blinejä ja herkutella kielimaireena ; ).
03.03.2016 11:36
Taloyhtiössä, jossa asun on sisällä ja parvekkeella polttaminen kielletty. Ulkona on tupakkapaikat, joissa polttajat voivat vapaasti tuhota keuhkojaan häiritsemättä meitä tupakoimattomia.
03.03.2016 11:20
Voiko Eu-maissa nostaa käteistä debet puolella. Voi esim. Hollannissa nostan käteistä pankkikortillani, samoin nostin Espanjassa.
Ostin auton. Autoliike tarjosi halpakorkoista lainaa 1,95 %. Lainan todellinen vuosikorko oli 5,35% Menin pankkiin, jossa laskimme pankin todellisen vuosikoron joka oli 5,08 % vaikka korko pankilla oli 3,75 %.
Kalliinpien ostosten osamaksukaupassa tarjotaan jopa alle 2 % korkoa. Sellaiseen eivät pankit pysty, mutta osamaksukaupassa kuukaudessa maksettavat lainan käsittelymaksut ovat esim. 11,00/kk. Pankilla taas käsittelymaksu 2,50/kk.
Yksi varteenotettava asia velkakaupassa on se, että pankkilainalla omistat heti ostoksen. Kaupanlainoilla, esim. autokaupan et omista autoasi ennen kuin olet sen kokonaan maksanut. Tämä rajoittaa joissakin tapauksissa esim. auton ajamista Suomen rajojen ulkopuolella.
Jos annat maksat antaen pankkitilinumerosi, etkä saa vastaanottajan pankkitilinumeroa. Kyseessä on kusetus.
Mitä tulee Visan käyttöön esim. Amerikassa käytin ostoksiini vain Visaa. Jälkikäteen ostokseni olivat eurooppalaiseen hintatasoon verratessa halpoja johtuen kurssivaihteluista.
03.03.2016 11:15
Kysyinko sinulta jotain?
01.03.2016 18:13
Nuaksen jääladuilla oli vilkasta, paljon hiihtolomalaisia. Kuuntelin ohi kulkevia, mummot ja ukit, äidit ja isät hiihtelivät lasten ja lastenlasten kanssa. Olivat käyneet Rehjansaaressa makkaran paistossa. Istuin laiturilla korituolissa vällyjen alla (kuvassa) viereläni kori ja termaspullo sekä kinkkujuustosämpylä ja sitä hedelmäpiirakkaa jota jäi perjantailta. Minulla oli vällyjen alla lämmintä, mutta jäällä hiihtäjille ei keli ollut paras mahdollinen sillä tuuli kylmästi. Nyt kasvoja polttaa ja väsyttää ....Onneksi ei juuri nyt ole passattavia.
01.03.2016 18:09
Voisitko käyttää sinistä nikkiäsi, silloin tiedän keskustelevani vanhan tuttavani Pirren kanssa,
01.03.2016 17:55
343 / 371