Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7411

  1. Kumpi on kauniinpi?
  2. Ymmärsin tuonkin version.... sillä ryssänkirkkosta oli myös yhteys ordotoksikirkkoon.

    Kyllähän me tiedetään, että yrittävät härnätä, vaan me tytöt vaan nauretaan ja annetaan samalla mitalla takaisin. Tiina meni unimaan, ajattelin katsoa 10-uutiset ja vetäytyä ylisille. Otin ettoset, enkä ole kovin uninen, ..; )

    Niin siellä entisessä kotikaupungissani Seinäjoella on ne tangomarkkinat. Voi kuinka usein olen ajatellut sinne palata, vaan en ole saanut aikaiseksi.
  3. Karaokessa ; )
  4. Kuinkas sattuikaan kahviaamiaispöydässä löysin eilisestä Korven Sanomien kultturiosastolta artikkelin Sotkamon työväentalon näyttämöllä Teatteri Havukan esittämästä näytelmästä Punainen Viiva. Olen nähnyt Kajaanin teatterissa samaisesta kirjasta tehdyn esityksen ja lukenut kirjankin pariin otteeseen ekaksi kansakoulussa ja myöhemmin aikuisena..

    Kun puhumme Ilmari Kiannosta ja hänen tuotannostaan asiaa voistaisiin käsitellä parhaiten ...mitä on köyhyys aloituksen alla.... Ilmari kuvaa Punaisessa viivassa Kainuulaista korpikansaa ja sen köyhyttä.

    Lainaus toimittajan tekstistä.

    Kun näytelmän lopuksi näyttelijät laulavat Nälkämään laulun ja yleisö nousee seisomaan laulaakseen mukana, herää katsojassa valtava kiitollisuuden tunne. On suorastaan ihme, että kainuulainen korpikansa on selvinnyt sorrosta, luonnon raatelusta ja porvariston vallasta 2010-luvulla ja saa laulaa yhdessä maakuntalauluaan. Katsojana sinun on valmistauduttava Punaista viivaa varten yhdellä tapaa. Ota mukaan nenäliinoja.

    Olen kuuskytluvulla vieraillut perukan köyhissä pirteissä. Lapsilla pitkät lanellipaidat ja pirtin uuninreunuksilla russakkapartio.

    Ilmari Kianto kirjoitti Punaisen viivan vuonna 1909.

    Vuonna 1906 valtiopäivävaaleissa, kaikki 24-vuotta täyttäneet saivat äänioikeuden silloin köyhätkin pääsivät vetämään sen kuuluisan punaisen viivan.

    Vasemmistolaista tekstiähän Kianto kirjoitti.

    Kianto halusi säilyttää jotain itselle rakasta ja sortui suojelemaan omaisuuttaan Paloman löytämästä tupakkiaski vertauskuvasta. Uskon, että kaikilla, jotka tietävät vihollisen lähestyvän tulee halu pelastaa omaisuuttaan, jotain rakasta. Niin taisi käydä Karjalalasta paenneillekin.

    Itse olen ollut syntynyt paljon myöhemmin kuin Kianto paransi maailmaa teksteillään. Maailman parantaja Paloma näkee minun katsovan menneisyyttä sumun läpi sitä se ei todellakaan ole. Olen realisti en utopisti. Kaikki aikanaan, mutta suu vaahdossa huutaminen ei tuota huudolle haluttua sanomaa.

    Hiljainen kansa on sen todistanut.
  5. Oi oi minkä mokan teit, se sähköpeli olisi ollut ilmastoystävällinen ja meluton.
    Olikohan nyt kulutuspiikki pistettävä poikki katsos kun maailmalla nähdään nälkää. Slummien lapsosilla ei ole edes tabletteja.