Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jimmyogg
profiilit
jimmyogg
jimmyogg
Vapaa kuvaus
...
Aloituksia
16
Kommenttia
629
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jännää,+ettei+valaa+ja+vakuutusta+millään+voida+järjestää+samaan+aikaan+samalla+kentällä.+Valan+antajat+omina+osastoinaan+ja+vakuutuksen+antajat+omanaan,+sitten+vain+vuoron+perään+kumpikin+litania.+Kaikki+voisivat+olla+samassa+tilaisuudessa,+eikä+ketään+tarvitsisi+piilotella+huonompaan+aikaan+ja+huonompaan+paikkaan,+ja+alokkailla+olisi+paljon+helpompi+aidosti+valita.+
Tähän+varmasti+liittyisi+erinäisiä+käytännön+ongelmia,+joten+yksinkertaisinta+olisi+tietenkin+yksi+yhteinen+seremonia,+ja+sen+sisältöä+miettiessä+pitääkin+ottaa+kantaa+siihen+mikä+siinä+on+tärkeintä:+jumaluskon+korostaminen,+vai+jokin+ihan+muu.
03.08.2016 09:19
Tarkoitatko+tätä:
"Onko+lohduttava+ajatus,+että+kuollut+läheinen+on+haudattu+jonnekin+lähelle,+eikä+esim.+hauta+jäänyt+Karjalaan,+tuhka+siroteltu+mereen+tms?+Itseni+on+vaikea+nähdä+noin.+Jos+haluan+muistaa+kuolleita+omaisia+ja+ystäviä,+voin+kai+tehdä+sen+paikoissa+joissa+elimme+yhdessä?"+(http://keskustelu.suomi24.fi/t/14384619/tarvitaanko-hautoja-ja-hautausmaita#)
Ensin+on+siis+kysymyksen+asettelu,+sitten+keskutelun+aloituksena+oma+mielipide+kysymykseen+("itseni+on+vaikea+nähdä...."+"jos+haluan+muista...voin+kai+tehdä...").+Ei+mitään+aloitetta+tai+esitystä+että+näin+kaikkien+pitäisi+ajatella+ja+toimia.+Mistä+siis+teit+esittämsi+tulkinnan?
Eikä+hautaus+tai+tuhkaus+valinta+tietenkään+ikäkysymys+pelkästään+ole.+Minä+pidän+silti+todennäköisempänä,+että+mitä+vanhemmasta+ikäpolvesta+puhutaan,+sitä+tavallisempaa+on+perinteisen+hautauksen+suosoa,+ja+vastaavasti+nuoremmissä+ikäluokissa+tuhkaus+ja+kiinteistä+muistopaikoista+luopuminen+on+suositumpaa.
18.07.2016 22:22
Tuotanoin,+missäs+kohden+vapaa-ajattelijoiden+tavoitteita+tuo+tuhkaamispakko+onkaan?+Itse+en+sellaista+muista+nähneeni.+Tai+missä+tätä+olisi+muutenkään+esitetetty+ainoaksi+oikeaksi+tavaksi+hoitaa+kuolleiden+ruumiit?
Eräät+Vapaa-ajattelijayhdistyksethän+myös+ylläpitävät+hautausmaita,+joten+perinteiselle+hautaukselle+selvästi+myös+löytyy+ymmärrystä+(ja+tarvetta)+vapaa-ajattelijoiden+ja+laajemmin+uskonnottomien+piirissä.+
Eiköhän+tässäkin+ole+parasta+se,+että+jokaisella+on+oikeus+itse+päättää+tai+ainakin+ilmaista+toiveensa+miten+haluaa+ruumilleen+tehtävän+kun+on+itse+poistunut+vahvuudesta,+ja+omaiset+sitten+huomioivat+nämä+toiveet+omien+tarpeidensa+pohjalta.
18.07.2016 22:00
Polttaminen+on+järkevää+niin+tilasyistä+kuin+kiinteän+hauta-/muistopaikankin+hankaluuden+vuoksi,+ja+tulee+varmasti+yleistymään.+Myös+kustannussyistä,+miksi+käytää+tuhansia+hautapaikkaan,+arkkuun+ja+kiveen,+kun+omaiset+voivat+tehdä+silläkin+rahalla+jotain+hyödyllisempää.
+Itse+vaikkaan+suurimmaksi+tekijäksi+tässä+sen,+että+alle+50-vuotiaiden+sukupolvet+näkevä+jo+selvästi+miten+hankalaa+ja+kallista+hautapaikkojen+ylläpito,+usein+eri+paikkakunnilla+kuin+missä+itse+asuu,+miten+hankalaa+monille+haudoille+käyminen+on,+ja+että+koko+ajan+useampi+löytää+itselleen+toimivampia+tapoja+muistaa+kuolleita,+ja+toivoo+samaa+joustavuutta+myös+omille+tuleville+omaisilleen.+Ei+muistamiseen+hautakiveä+välttämättä+tarvita,+vaikka+joillekin+se+varmasti+on+jatkossakin+tarpeen
18.07.2016 21:50
Mikä+on+se+mielestäsi+tärkein+tavoite,+jonka+vakavuudesta+et+ole+varma?
18.07.2016 21:33
Kannatat+siis+vapaa-ajattelijoiden+tavoitteita?+Pääpiirteissään+samoja+tavoitteita+se+Karkkilakin+nimittäin+tavoittelee+kuin+VAL.
18.07.2016 21:26
Millä+tavalla+tämä+avaus+mitenkään+liittyi+kriitikon+sukupuoleen?
18.07.2016 21:04
Tämä+onkin+mielenkiintoinen+kysymys,+toisaalta+oma+mielipide/tahto/toivomus+ja+omaisten+toiveet+ja+tarpeet+kenties+vastakkainkin.
Itse+olen+ajatellut+asian+niin,+että+olen+ilmaissut+oman+mielipiteeni+ja+toiveeni+tuhkaamisesta+sekä+tuhkan+sirottelusta+ja+että+en+itse+pidä+hautakiveä+tai+muistolaattaa+tarpeellisena,+vaan+minua+voi+halutessaa+muistella+missä+parhaaksi+kukin+näkee.+Mutta+jos+joku+kuitenkin+haluaa+kiven+tai+laatan+laittaa,+tai+vaikkapa+kuopata+ruumiini+jonnekin+tunnustuksettomaan+hautausmaahan,+niin+ei+minulla+siinä+vaiheessa+mitään+sitä+vastaankaan+ole.+En+kuitenkaan+halua,+että+kenenkään+pitäisi+tuntea+minkäänlaista+pakkoa+tai+velvollisuutta+käydä+haudallani.
Vanhempi+ikäpolvi+selvästi+tuntee+enemmän+tarvetta+perinteiseen+hautaukseen+ja+haudalla+käynteihin,+koska+näin+on+aina+tehty,+ja+se+on+siten+se+ainoa+oikea+tapa.+Nuoremmat+taas+ovat+usein+muuttaneet+eri+paikkakunnille+kuin+vanhemmat+sukulaiset,+jolloin+luonnollisesti+hautausmaalla+käynnitkän+eivät+ole+niin+helposti+järjestettävissä,+ja+toisenlaiset+vainajien+muistamisen+tavat+nousevat+kuin+itsestään.+Siltä+pohjalta+on+helpompaa+ajatella+myös+miten+toivoisi+omien+omaistensa+aikanaan+voivan+asiat+järjestää.
18.07.2016 21:02
Avioliitto+on+Suomessa+ensisijaisesti+siviilioikeudellinen+toimi,+ja+tätä+sääntelevää+lakia+voidaan+eduskunnassa+muuttaa++-+kuten+on+jo+muutettukin,+voimaantuloa+vain+odotellaan+enää.+Pian+avioliitto+on+siis+tarkoitettu+myös+samaa+sukupuolta+oleville+pareille.++Uskonnollinen+avioliittokäsitys+voi+olla+jotain+muuta,+mutta+jospa+ei+sotketa+sitä+siviililainsäädäntöön.
03.07.2016 19:40
Ehkä uskonnollinen tyhjiö täyttyy uskontojen sijaan osittain muilla uskomuksilla, jossainhan oli äskettäin juttua miten uskomushoitojen ym huuhaan suosio on kasvanut tutkittujen ja tieteellisesti todistettujen menetelmien rinnalla. Uskonto häviää, mutta skeptikon ja rationalistin työ ei lopu
19.05.2016 18:00
Kirkolla on verotusoikeus sen julkisoikeudellisen aseman takia. Jos kirkko luopuu viranomaistehtävistään eikö myös verotusoikeus tule purkaa?
15.05.2016 11:35
HS:n pääkirjoitukesta jäi puuttumaan se pikkuseikka, että kirkko tarvitsee valtiota enemmän ja kipeämmin kuin valtio kirkkoa. Kirkon miljarditulot kirkollisveroista ovat täysin riippuvaiset valtion veroviranomaisen tekemästä työstä.
Pääkirjoituksen mukaan yhteiskunta tarvitsee kirkkoa uskonnollisten kysymysten ja uskonnon väärinkäytön tuntijana. Tarvitaanko tähän kirkkoa ihan oikeasti? Ei politiikastakaan kysytä kokoomukselta tai vasemmistoliitolta, vaan politiikan tutkijoilta ym. koulutetuilta ihmisiltä.
15.05.2016 11:32
Olisihan tuossa keskustelun aiheita. Vapaa-ajattelijat lienevät pitkälti samaa mieltä Enbusken tekstin kanssa, mutta luulisi että vastustavalta suunnalta löytyisi jotain vasta-argumentteja.
13.05.2016 18:49
Usein se väitetty "kritiikki" tuolla ei ole oikeaa kritiikkiä, vaan jokin oma ennakkoasenne esitetään jonkinlaisena faktana ja aletaan penäämään siitä kommentteja herjaavan otsikon alla ja sitten tungetaan vielä sormet korviin/silmille eikä mitään vasta-agumentteja siihen omaan ennakkokäsitykseen edes haluta ottaa vastaan.
"Kritiikki" on monesti tyyliltään kärjistetysti seuraavaa kaavaa (kuvitteellinen esimerkki):
-joku on ehkä nähnyt ryhmän A edustaja pyyhkivän nenäänsä ja kertoo siitä jossain
-seuraava irrottaa tämän nenänpyyhkimiskommentin asiayhteydestään ja vääntää sen tunnistamattomaan muotoon, esim 'Miksi A:t syövät jatkuvasti räkää?' Rään syöminen esitetään ehdottomana faktana, ja kaikki yrityket tuoda jotain taustaa ja faktoja tähän keskusteluun sivuutetaan, ja sitten tätä vänkätään loputtomiin. Ja aiheesta tietenkin väännetään toistuvasti uusia avauksia.
Tokihan niitä ihan oikeitakin kritiikkikeskusteluja satunnaisesti näkyy, ja joskus niissä on mielenkiintoista, asiallista keskustelua jota on ilo seurata. Ja joka katoaa hälyyn, kun esimerkin räänsyöntihäirikkö ilmestyy sotkemaan koko palstan. Tuskin ne oikeasti asiaa ja toimintaa kritisoiavat kirjoittajatkaan tällaisesta nauttivat.
12.05.2016 17:52
Keskustelu on helpompaa ja selkeämpää ketjussa jossa otsikko ja aloitus ovat käsiteltävän aiheen mukaisia.
Jos ruokareseptipalstalla possun grillausketju haarautuu käsittelemään lohen marinointia, eikö ole selkeämpää ottaa lohen marinointi erilleen omaksi aiheeksseen ja pitää possukeskustelu omanaan.
12.05.2016 11:35
Olisin huolestunut jos kokoomuksessa tai missään muussakaan vakavasti otettavassa puolueessa nyky-Suomessa kirkkosuhteet olisivat tärkeimpien seikkojen joukossa puheenjohtajaa valittaessa. Tuskinpa tämä kanta Lepomäen valintaa kumpaankaan suuntaan ratkaisee.
Mutta huomattavaa on, että merkittävään pestiin suomalaisessa poliittisessa kentässä pyrkivä henkilö voi esittää avoimesti tällaisia kannanottoja, Tuskin jää viimeiseksi kerraksi, vaan asia nousee esiin jatkossakin.
10.05.2016 14:06
Vastineena voi taas ottaa esille koululaisten kirkkokäytätysten kustannukset opetustoimelle. Luulisi kiinnostavan, kun koulujen säästöt hiertää muutenkin.
03.05.2016 08:34
Eipä sovi unohtaa sitäkään, että myös housuja käyttävä nainen on kauhistus jumalalle. Samoin kuin sianlihan syönti. Ja äyriäisten syöminen.
Voitaisiinko hyväksyä se, että raamatun kiellot ja kauhistukset ovat oman aikansa yhteiskunnan ja ajan kuvaa, ja että nyt muutama tuhat vuotta myöhemmin niin tietämys kuin yhteiskunnan arvotkin ovat kehittyneet aika paljon. Jos joku haluaa rajoittaa elämäänsä VT:n kieltojen mukaisesti, niin hänellä on siihen täysi oikeus. Sen sijaan ei pitäisi olla oikeutta pakottaa niitä näkemyksiä koko muulle yhteiskunnalle, jonka arvot ovat jo erilaiset. Ihan yhtä vähän on esimerkiksi pienellä fennovegaanien ryhmällä oikeutta vaatia koko muuta yhteiskuntaa jakamaan heidän ravintonäkemyksensä.
Ev.lut kirkko yrittää tasapainoilla raamattu jumalan sanana vs yhteiskunnan silloiset arvot -näkemysten välillä, eikä osaa sanoa kumpaakaan selvästi, ymmärrettävistä syistä.
13.04.2016 12:15
Muistelen kuulleeni tuttavilta, että ainakin jotkin papit ovat tarjonneet kodin siunaamista (ensimmäisen?) lapsen kastamisen yhteydessä. Eli vaikka siunaamista ei olisi itse pyydetty, sitä tarjotaan kaupanpäällisenä samalla kun tullaan liittämään lasta kirkkoon. Selittäisikö kasteiden väheneminen kylkiäisenä tehtyjen kodin siunaamisten (ja osallistujamäärän) vähenemistä myös?
13.04.2016 09:09
Onpa hyvä, että avioliittolaki kuitenkin koskee vain oikeustoimikelpoisia henkilöitä, jotka ilmaisevat oman tahtonsa avioliittoon. Yhteiskunta nykyään laajasti muutenkin hyväksyy sama sukupuolta olevien aikuisten keskinäiset avioliitot, mutta ei eläimiä avioliiton osapuolena.
08.04.2016 13:05
3 / 32