Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Suuret+uskonnot+ovat+kuitenkin+olleet+ihmiskunnan+yhdistäjiä+ja+sitä+myötä+konfliktien+vähentäjiä.+Kun+ihmiskunta+koostuu+lukemattomista+heimoista,+joista+kullakin+on+omat+pikkujumalansa,+tribalistinen+väkivalta+on+tavallista.+Suuret+uskonnot,+kuten+kristinusko+ja+islam,+yhdistävät+satoja+miljoonia+ihmisiä,+jotka+aikaisemmin+olivat+jakautuneet+lukemattomiin+eri+heimoihin.+Mikään+muu+kuin+uskonto+ei+ole+pystynyt+yhdistämään+yhtä+suuria+ihmisjoukkoja.
  2. Päinvastoin,+tällaiset+epävarmuuden+ja+turvattomuuden+ajat+lisäävät+uskonnon+suosiota.+Tämä+selittänee+myös+uskonnon+suhteellisesti+suurempaa+suosiota+menneinä+aikoina,+jotka+yleisesti+ottaen+olivat+epävarmempia+ja+turvattomampia.Ehkä+kysymys+on+siitä,+että+varmuus+ja+turvallisuus+antavat+ihmiselle+mahdollisuuden+vaikuttaa+itse+omaan+elämäänsä.+Ihminen+voi+ruveta+itse+omaksi+epäjumalakseen,+hän+voi+tuntea,+että+"kaikki+riippuu+minusta+itsestäni",+vaikka+todellisuudessa+kaikki+riippuu+siitä,+ettei+joku+vielä+ennen+auringonlaskua+tule+ja+upota+keihästä+hänen+lihaansa.Täällä+eräs+jumalankieltäjä+vahingoniloisesti+taannoin+riemuitsi+siitä,+että+sekularisaatio+edeltää+taloudellista+hyvinvointia+(sillä+tämä+oli+hänen+mielestään+ateismin+riemuvoitto).+En+tiedä,+onko+asia+näin+(väite+perustui+johonkin+tutkimukseen,+jonka+luotettavuutta+en+voi+arvioida),+mutta+olettakaamme,+että+näin+todella+on.Menestyksekkään+taloudellisen+toiminnan+edellytyksiin+kuulunevat+myös+varmat+ja+turvalliset+yhteiskunnalliset+olot.+Ihmisen+täytyy+ainakin+voida+uskoa,+että+hän+voi+saavuttaa+ponnisteluillaan+jotain.+Sellaiset+olosuhteet,+joissa+täytyy+koko+ajan+pelätä+kaikenlaista+–+kulkutauteja,+nälänhätää,+maanjäristyksiä,+rosvoja,+vihollisarmeijoita,+puolison+äkillistä+kuolemaa,+uutta+yksinvaltiasta,+jonka+käsitys+oikeudenmukaisesta+verotuksesta+poikkeaa+edellisen+yksinvaltiaan+käsityksestä+–+eivät+äkkiseltään+vaikuta+kovin+motivoivilta+taloudellisen+toiminnan+kannalta,+ja+tietysti+tällaiset+uhat+toteutuessaan+käytännössä+tuhoavatkin+tehdyn+työn+ja+katkaisevat+yksilön+vaurastumisen.+Rikastuminen+on+siis+vaikeaa,+kun+ajat+ovat+epävarmat.Toki+turvallisuus+on+aina+enemmän+tai+vähemmän+illuusio+siihen+asti,+kunnes+kuolemattomuus+keksitään.+Jotkut+kuitenkin+ovat+sitäkin+mieltä,+että+kuolemattomuus+tekisi+ihmisistä+laiskoja.+Kukaan+ei+viitsisi+ryhtyä+mihinkään,+koska+"onhan+tässä+aikaa".+Kuolema+siis+inspiroi.+Schopenhauer+oli+jopa+sitä+mieltä,+että+kuolema+on+filosofian+muusa:+"Tuskinpa+ollenkaan+filosofoitaisiinkaan,+ellei+kuolemaa+olisi."http://www.gutenberg.org/ebooks/52735
  3. Tartuntatauti+on+minusta+hyvä+esimerkki,+koska+tiedämme,+että+potemamme+tauti+tarttuu:+emme+tartuta+vahingossa.+Jos+joku+menee+sairaana+töihin+(tai+minne+tahansa),+hän+voi+toivoa,+ettei+kukaan+saa+häneltä+tartuntaa,+mutta+joka+tapauksessa+hän+tietää+altistavansa+muut+tartunnalle,+ja+hän+tietää+senkin,+että+tänäkin+vuonna+monet+kuolevat+siihen+flunssaan,+jota+hän+sairastaa+ja+levittää.+Mutta+tuskin+kukaan+sairastaessaan+ajattelee+näin,+varsinkaan+nuoret+perusterveet+ihmiset+eivät+varmaankaan+mieti+tällaisia,+koska+heille+sairaus+on+vain+pieni+kiusa,+joka+ei+voi+estää+heitä+edes+tekemästä+työtä.+He+ovat+vahvempia+kuin+sairaus,+he+ovat+voittajia.Voidaan+ajatella+myös+esimerkiksi+mitä+tahansa+tuotetta,+jonka+tuotantoketju+on+pitkä.+Riittää,+että+tuotantoketjussa+on+yksi+moraaliton+lenkki:+ostamalla+tuotteen+osallistumme+moraalittomuuteen.+Mutta+miten+globaalissa+nykymaailmassa+voisi+välttyä+tämän+tyyppiseltä+moraalittomuudelta?+Ei+kovin+helposti,+ehkei+mitenkään.Voidaan+siis+sanoa,+että+nykyinen+elämänmuoto+tuottaa+syntiä.+Jos+elämänmuotomme+on+sellainen,+ettemme+periaatteessakaan+voi+selviytyä+kohdusta+hautaan+tekemättä+syntiä,+elämänmuotomme+on+väärä+ja+tuomittava.Tämä+palauttaakin+mieleeni+Mircea+Eliaden+ja+syntiinlankeemusta+edeltäneet+ajat,+joista+kirjoitin+toisessa+ketjussa.+Toistan+siellä+kirjoittamani.+Eliaden+mukaan+primitiiviset+ja+arkaaiset+kansat+elivät+ikään+kuin+historiattomassa+tilassa.+Tai+oikeammin:+niiden+historiakäsitys+oli+syklinen.+Eliade+kutsui+tätä+tilaa+paratiisiksi.+Tällöin+syntiinlankeemus+olisi+lankeemusta+lineaariseen+historiaan+ja+siis+historian+hirmuvaltaan.Syklisessä+historiassa+historia+alkaa+joka+vuosi+alusta.+Ihminen+ikään+kuin+syntyy+uudelleen+vuosittain.+Tämä+tarkoittaa+sitä,+että+hänen+syntinsä+eivät+kasaannu,+hän+saa+aloittaa+alusta.+Niinpä+tämä+uusi+alku+on+samalla+syntien+sovitus,+anteeksianto,+unohdus.+Me+modernit+ihmiset+taas+muserrumme+historian+ja+siis+syntiemme+taakan+alle+(erityisesti+internetin+aikakaudella+tämä+korostuu,+koska+internet+ei+koskaan+unohda).+Meille+Kristus+on+sitä,+mitä+historian+vuosittainen+"nollaaminen"+oli+primitiivisille+ja+arkaaisille+ihmisille.+Myös+Kristuksessa+ihminen+syntyy+uudelleen+ja+saa+uuden+alun.+Kristus+on+siis+ratkaisu+siihen+ongelmaan,+jonka+lineaarinen+historia+aiheuttaa.Nykyisen+elämänmuodon+ongelma+on+ilmeinen:+vieraantuminen+omista+elinehdoista.+En+tule+toimeen+ilman+tietokonetta,+mutta+ei+minulla+olisi+tietokonetta,+ellei+joku+minulle+tuntematon+kiinalainen+orja+rakentaisi+sitä+minulle.+Tarvitsen+kiinalaisia+orjia+voidakseni+elää+tavallista+elämää.+En+tarvitse+orjia+luksukseen,+vain+tavalliseen+elämään.Tämä+tarkoittaa+sitä,+että+jos+kiinalaiset+orjat+eräänä+päivänä+kieltäytyisivät+orjuudesta,+elämäni+romahtaisi.+En+voisi+enää+elää+tavallista+elämääni.+Tuhat+vuotta+sitten+metsästäjä-keräilijäyhteisössä+olisin+ollut+onnellisempi:+olisin+ollut+itse+omien+elinehtojeni+herra,+elämäni+ei+olisi+riippunut+minulle+tuntemattomista+kiinalaisista,+eikä+minun+olisi+myöskään+tarvinnut+osallistua+moraalittomuuteen.+Ehkä+olisin+silti+osallistunut+moraalittomuuteen,+mutta+minun+ei+olisi+tarvinnut+tehdä+niin+elääkseni+tavallista+elämää,+ja+uuden+vuoden+alkaessa+syntini+olisi+joka+tapauksessa+nollattu.+Sellainen+elämänmuoto+on+oikea,+tässä+mielessä+rousseaulainen+"paluu+luontoon"+tai+"jalo+villi"+on+mielestäni+ihan+pätevä+ajatus.+Ehkä+Aatami+ja+Eeva+olivat+jaloja+villejä.
  4. Oho.+Tuli+neljä+kertaa.