Moraalisen vastuun rajat ja yhteinen matkamme helvettiin

Nyt kun koko maailma vouhottaa koronaviruksesta, mietitäänpä yksilön moraalisen vastuun rajoja. Innokkaat työmyyräthän tunnetusti menevät sairaanakin töihin, koska työnteko on näille työn orjille kunnia-asia, ja sairaana työskentely tuottaa aivan poikkeuksellista kunniaa siitä yksinkertaisesta syystä, että sairaana työnteko on raskaampaa ja kuormittavampaa: mitä enemmän kärsimystä ja tuskaa, sitä suurempi maine ja kunnia. Sairaana työskentelyä pidetään siis moraalisesti hyvänä asiana. Lepäämisessä on aina jotakin epäilyttävää, koska vain laiskat lepäävät, ja laiskuus on moraalitonta.

Mutta sairaana töihin meno altistaa muut ihmiset tartunnalle. Milloin ihmisellä on moraalinen velvollisuus levätä? Jos minulla olisi rutto, kukaan tuskin paheksuisi minua, jos jäisin töistä pois. Rutto on siinä määrin vakava tauti, että asetelma kääntyy: nyt moraalitonta on mennä töihin, moraalisesti hyvänä ja oikeana pidetään kotiin jäämistä. Ruttosairas saa sairastaa, se ei ole väärin.

Rutto: hyvä ihminen jää kotiin.

Tavallinen kausiflunssa: paha ihminen jää kotiin.

Koronaflunssa: millainen ihminen jää kotiin?

Olennaista on tietysti se, kuinka suurelle vaaralle taudin levittäjä altistaa muut. Voi olla, että työikäiset perusterveet ihmiset eivät ole vaarassa, heille koronaflunssa voi olla kuin mikä tahansa kausiflunssa, pikku juttu. Jos työpaikalla on vain nuoria superihmisiä, kuten asianlaita minun ymmärtääkseni nykyään on, niin ei huolta: vaikka kaikki sairastuisivat, he tulisivat sairaina töihin hankkiakseen itselleen kirkkainta kunniaa. Kenenkään henki ei vaarannu eikä työteho alene, sillä työn sankarit uhrautuvat ja tekevät sairaina saman tuloksen kuin terveinä. Sairauden vaikutus on pyöreä nolla. Eikö tämä ole kaikki hyvää ja oikein?

Jos olisi niin, että tauti tappaisi poikkeuksetta joka ainoan yli 60-vuotiaan ihmisen, ja jos minä, nuorempi, saisin taudin ja menisin sairaana joka päivä notkumaan sinne, missä yli 60-vuotiaat notkuvat, silloinhan minä käytännössä tappaisin nämä yli 60-vuotiaat. Varmaankin tässä tapauksessa sanottaisiin, että tein väärin.

Entä jos tauti tappaa sadasosan kaikista yli 60-vuotiaista. Kuinka monen yli 60-vuotiaan kanssa saan notkua, ennen kuin syyllistyn tappoon? Tilastollisesti tapan yhden yli 60-vuotiaan tartuttamalla sata. Tietenkään käytännössä asia ei mene niin. Voi olla, etten tapa yhtään, voi olla, että tapan kymmenen.

Tämähän on kauhea asia. Koska tavallinen kausiflunssakin tappaa ihmisiä, joudumme joka vuosi siihen hirveään tilanteeseen, että sairastunut voi panna alulle tartuntaketjun, jonka seurauksena joku kuolee. Näinhän tapahtuukin: joku tartuttaa jonkun, joka tartuttaa jonkun, joka tartuttaa jonkun, joka kuolee. Vastuu tietysti jakautuu tässä ketjun kaikkiin lenkkeihin: kuka tahansa heistä olisi voinut katkaista ketjun ja pelastaa hengen.

Mutta eihän asia niinkään voi olla, että ihminen vapautuu vastuusta siksi, että hänellä kävi tuuri. Jos yritän ampua jonkun ja ammun ohi, olen silti rikollinen.

Alustavasti voitaneen tehdä sellainen johtopäätös, että jokainen flunssaan sairastunut, joka ei eristäydy muista sairautensa ajaksi, syyllistyy tappoon tai ainakin tapon yritykseen. Tietämättömyyteenhän ei kukaan voi vedota, sillä kaikki kyllä tietävät nämä asiat.

Tartuntatauti on vain esimerkki. On paljon vastaavanlaisia asioita, jotka herättävät kysymyksen yksilön moraalisen vastuun rajoista. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että elämä globaalissa nykymaailmassa on moraalitonta ja meidät pitäisi kaikki lähettää helvettiin vielä ennen auringonlaskua. Olemme sen ansainneet.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa lähettäisit ensin itsesi. Muut tulee sitten perässä.

    • Anonyymi

      Entä jos koronavirus on Jumalan lähettämä rankaisu ja vitsaus. Mikä on niiden osa, jotka estävät Jumalaa vitsaamasta? Jos Koronavirus olisi merkitty profeetta Danielin kirjaan niin sen vastustaminen veisi hirteen? Mutta sehän on vain flunssaa eikä ole kirjaan kirjoitettu. Luonnollisesti ei kukaan ihminen levitä tahallaan tappavaa tautia. Vaan pysyy kotona. Jokainen Jumalan lähettämä vitsaus johtaa maan asukkaat eroon ja vapaaksi Jumalasta. Niin myös tämä on merkki, että Jumala ei tahdo enää paimentaa, vaan lähettää ruttoon ja helpottaa pedon merkin saapumisen. Mistään moraalista ei ole kyse, vaan alueet joille rutto leviää ovat kirottuja. Rangaistuksia rutot ovat aina.

    • Tartuntatauti on minusta hyvä esimerkki, koska tiedämme, että potemamme tauti tarttuu: emme tartuta vahingossa. Jos joku menee sairaana töihin (tai minne tahansa), hän voi toivoa, ettei kukaan saa häneltä tartuntaa, mutta joka tapauksessa hän tietää altistavansa muut tartunnalle, ja hän tietää senkin, että tänäkin vuonna monet kuolevat siihen flunssaan, jota hän sairastaa ja levittää. Mutta tuskin kukaan sairastaessaan ajattelee näin, varsinkaan nuoret perusterveet ihmiset eivät varmaankaan mieti tällaisia, koska heille sairaus on vain pieni kiusa, joka ei voi estää heitä edes tekemästä työtä. He ovat vahvempia kuin sairaus, he ovat voittajia.

      Voidaan ajatella myös esimerkiksi mitä tahansa tuotetta, jonka tuotantoketju on pitkä. Riittää, että tuotantoketjussa on yksi moraaliton lenkki: ostamalla tuotteen osallistumme moraalittomuuteen. Mutta miten globaalissa nykymaailmassa voisi välttyä tämän tyyppiseltä moraalittomuudelta? Ei kovin helposti, ehkei mitenkään.

      Voidaan siis sanoa, että nykyinen elämänmuoto tuottaa syntiä. Jos elämänmuotomme on sellainen, ettemme periaatteessakaan voi selviytyä kohdusta hautaan tekemättä syntiä, elämänmuotomme on väärä ja tuomittava.

      Tämä palauttaakin mieleeni Mircea Eliaden ja syntiinlankeemusta edeltäneet ajat, joista kirjoitin toisessa ketjussa. Toistan siellä kirjoittamani. Eliaden mukaan primitiiviset ja arkaaiset kansat elivät ikään kuin historiattomassa tilassa. Tai oikeammin: niiden historiakäsitys oli syklinen. Eliade kutsui tätä tilaa paratiisiksi. Tällöin syntiinlankeemus olisi lankeemusta lineaariseen historiaan ja siis historian hirmuvaltaan.

      Syklisessä historiassa historia alkaa joka vuosi alusta. Ihminen ikään kuin syntyy uudelleen vuosittain. Tämä tarkoittaa sitä, että hänen syntinsä eivät kasaannu, hän saa aloittaa alusta. Niinpä tämä uusi alku on samalla syntien sovitus, anteeksianto, unohdus. Me modernit ihmiset taas muserrumme historian ja siis syntiemme taakan alle (erityisesti internetin aikakaudella tämä korostuu, koska internet ei koskaan unohda). Meille Kristus on sitä, mitä historian vuosittainen "nollaaminen" oli primitiivisille ja arkaaisille ihmisille. Myös Kristuksessa ihminen syntyy uudelleen ja saa uuden alun. Kristus on siis ratkaisu siihen ongelmaan, jonka lineaarinen historia aiheuttaa.

      Nykyisen elämänmuodon ongelma on ilmeinen: vieraantuminen omista elinehdoista. En tule toimeen ilman tietokonetta, mutta ei minulla olisi tietokonetta, ellei joku minulle tuntematon kiinalainen orja rakentaisi sitä minulle. Tarvitsen kiinalaisia orjia voidakseni elää tavallista elämää. En tarvitse orjia luksukseen, vain tavalliseen elämään.

      Tämä tarkoittaa sitä, että jos kiinalaiset orjat eräänä päivänä kieltäytyisivät orjuudesta, elämäni romahtaisi. En voisi enää elää tavallista elämääni. Tuhat vuotta sitten metsästäjä-keräilijäyhteisössä olisin ollut onnellisempi: olisin ollut itse omien elinehtojeni herra, elämäni ei olisi riippunut minulle tuntemattomista kiinalaisista, eikä minun olisi myöskään tarvinnut osallistua moraalittomuuteen. Ehkä olisin silti osallistunut moraalittomuuteen, mutta minun ei olisi tarvinnut tehdä niin elääkseni tavallista elämää, ja uuden vuoden alkaessa syntini olisi joka tapauksessa nollattu. Sellainen elämänmuoto on oikea, tässä mielessä rousseaulainen "paluu luontoon" tai "jalo villi" on mielestäni ihan pätevä ajatus. Ehkä Aatami ja Eeva olivat jaloja villejä.

      • Toisaalta ei kaikki sairastuneet heti tiedä saaneensa koronaviruksen.

        Espanjassa on kuollut 30 koronaviruksen takia.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Toisaalta ei kaikki sairastuneet heti tiedä saaneensa koronaviruksen.

        Espanjassa on kuollut 30 koronaviruksen takia.

        Horinasi ei kiinnosta ketään😎


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4332
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      44
      2721
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2481
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2258
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1947
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1945
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      211
      1642
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1598
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      79
      1426
    Aihe