Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

1. Toimeentulotuki+täytyy+vähintään+kolminkertaistaa.+Nykyisellä+tasollaan+se+ei+riitä+mihinkään.+Miksi+kenenkään+pitäisi+kärsiä+puutetta+yhteiskunnassa,+jossa+ei+ole+todellista+puutetta+mistään?
  2. Suomalaisen+kristityn,+kuten+kaikkien+muidenkin+maailman+ihmisten,+suurin+herra+tunnetaan+nimellä+"talous"+tai+"markkinavoimat"+tms.+Tämä+on+se+"jumala",+joka+tässä+yhteiskunnassa+päättää+kaikesta.+Ei+pidä+kuvitella,+että+moraalillakaan+olisi+muuta+isäntää+kuin+talous.+Esimerkiksi+eutanasiasta+puhutaan+tällä+hetkellä+inhimillisenä+ratkaisuna,+ja+epäilemättä+vilpittömin+mielin+ja+jaloin+tarkoitusperin,+mutta+ennen+pitkää+eutanasiassakin+taloudelliset+seikat+tulevat+mukaan+"päätöksentekoon"+ja+humanismi+saa+taipua+herransa+edessä.++Suomeksi:+ihmisiä+aletaan+tappaa+säästösyistä.Minä+ainakin+"seuraan"+(jokseenkin+väärä+verbi)+kapitalismia,+mutta+en+suinkaan+vapaaehtoisesti:+olen+orja,+hirvittävä+tyranni+hallitsee+minua.+En+kuitenkaan+ole+ihan+varma,+voiko+asialle+tehdä+mitään.+Tämä+markkinaorjuus+saattaa+olla+parasta,+mitä+ihmiskunnalle+on+tarjolla+tässä+maailmassa.Mutta+sitä+pidän+joka+tapauksessa+perättömänä+propagandana,+että+ensi+sijassa+kapitalismi+olisi+luonut+nykyisen+hyvinvoinnin.+Pikemminkin+hyvinvointi+on+tieteen+ja+teknologian+kehityksen+ansiota,+jos+kohta+aina+voidaan+kysyä,+mikä+on+kapitalismin+suhde+tieteeseen+ja+teknologiaan,+kukoistaako+itse+tiede+teknologisine+sovelluksineen+kapitalismin+ansiosta+jne.+Mutta+olipa+asia+niin+tai+näin,+kapitalismi+ei+ole+hyvinvoinnin+välttämätön+edellytys,+tiede+ja+teknologia+sen+sijaan+ovat.