Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Rehellisesti sanoen olen aika varma, että suurin osa tämänkin ketjun uhosta jää tyhjäksi puheeksi eli vero maksetaan eikä se edes vähennä muuta veneilyyn liittyvää rahankäyttöä. Määräytymisperusteethan ovat vielä auki, mutta keskimääräinen vero tulee ilmeisesti olemaan n. 70-75 euroa per vene per vuosi (laskettuna siltä pohjalta, että tuo 50 miljoonan tavoite kattaa sekä veneet että mopot, mönkijät, moottoripyörät jne). Saa nähdä, lätkäistäänkö se tasaverona eli jokaiselle veneelle samansuuruinen vai jotain muuta. Mutta kuten sanottu, väitän, että tulee käymään samalla tavoin kuin aikanaan tupaöljyn kadotessa veneasemilta: monet uhosivat alkavansa roudata sitä maa-asemilta, ehkä jopa peräkärrytankeilla. Mutta niinpä vaan valtaosa tankkaa kiltisti veneasemilla kalliimpaa dieselia. Nytkin enemmistö varmasti maksaa kiltisti.

    Itse en oikeastaan itse veroa niin välitä vastustaa, valtio tarvitsee rahaa enkä pidä veroastetta pahana, vaikka kuulunkin ylimpään tuloveroluokkaan. Mutta minua suututtaa AINA tyhmyys, tietämättömyys ja epärehellisyys ja ainakin kaksi ensimmäistä ovat selvästi olleet mukana veroidean keksijöillä. Näyttää nimittäin ilmeiseltä, että asialla ovat olleet persut, jotka kuvittelevat, että Suomessa on kymmeniätuhansia isoja Swaneja, Princessoja, Azimutheja ja mitä niitä kuusi- tai seitsennumeroisia summia maksavia veneitä nyt onkaan. Selvästikään ei ole oivallettu sitä, että rekisteröityjenkin veneiden keskimääräinen arvo on ennemmin alle kuin yli 10 000 euron. Eli ei ole olemassa mitään laajaa ökyrikkaiden ökyveneilijöiden joukkoa rokotettavaksi.
  2. Minusta tässä keskustelussa on oikeastaan oudointa se, että kukaan vierassatamaan tulija kehtaa valittaa siitä, että satamaisäntä päättää veneiden sijoittumisen laituriin. Käytin sitä hotellivertausta toisessa ketjussa ja pidän sitä pätevänä: ei hotellissakaan voi vapaasti valita huonettaan.

    Omistaja päättää ja vieraat tyytyvät tai lähtevät pois. Kaikkia ei voi miellyttää kuitenkaan.