Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Missähän kohtaa siellä moinen repliikki olisi? En muista moista, vaikka olen varmaan kymmeniä kertoja kirjan lukenut. Ei edes siinä Marskin syntymäpäiväryyppäjäisten kohtauksessa.
  2. Juuri näin.
  3. Luin, mutta sillä ei ole väliä. Asia nyt vain kerta kaikkiaan on niin kuin minä sen olen kirjoittanut eli sinä ja muutkin vastaaninttäjät olette väärässä. En minä tätä ole itse keksinyt vaan tulkinta on asiantuntijoilta kotoisin. Kuten sanoin, kysykää poliisilta tai juristilta, ellette usko. Jos poliisilta kysytte ja saatte omaa mielipidettänne tukevan vastauksen, niin esittäkää jatkokysymys "saako sakot tuosta tilanteesta". Silloin saatte jotain "no ei mutta..." tyyppistä vastaukseksi ja sen pitäisi viimeistään paljastaa teille, että tuo mersukuskin toiminta on täysin laillista. Suosituksia kun ei tarvitse noudattaa.

    Sinulla ja kavereillasi on tässä ongelma: te luette sanaa "yleensä" yleiskielisessä merkityksessä ja ajattelette, että siinä sanotaan, että lähes aina pitää toimia noin. Mutta nyt on kyse lakitekstistä ja silloin tulee mukaan toinen ulottuvuus eli miten pakottava määräys on kyseessä. Tuon yhden sanan vaikutus on suunnilleen sama kuin jos kirjoitetaan "pitäisi tehdä" eikä "pitää tehdä".

    Guuglailin vähän. Tässä yksi linkki (Tekniikan maailmasta kotoisin olevaan tekstiin; tähän liittyvä asia löytyy heti kohta toisen sivun alusta):

    http://dio.kapsi.fi/roskis/lehtiarkisto/2014-13_tm_ajokaistat.pdf