Siirry sisältöön
Suomi24
ValikkoSulje

Suomi24-palvelut

• 24KeskusteluAiheet ja ketjutOlet täällä
  • 24TreffitSeuranhaku
  • 24ViihdeTV ja elokuvat
  • 24ChatJuttele reaaliajassa

Keskustelun aiheet

Kaikki aihealueetAloita keskustelu

Suosituimmat

• Paikkakunnat
  • Suhteet
  • Yhteiskunta
  • Terveys
  • Viihde ja kulttuuri

Kaikki aiheet A–Ö

• Ajanviete
  • Ajoneuvot ja liikenne
  • Harrastukset
  • Koti ja rakentaminen
  • Lemmikit
  • Matkailu
  • Muoti ja kauneus
  • Nuoret
  • Paikkakunnat
  • Perhe
  • Ruoka ja juoma
  • Ryhmät
  • SeksiK18
  • Suhteet
  • Suomi24 Blogi ★
  • SuomiAreena
  • Talous
  • Terveys
  • Tiede ja teknologia
  • Työ ja opiskelu
  • Urheilu ja kuntoilu
  • Viihde ja kulttuuri
  • Yhteiskunta

Muuta Suomi24:ssä

• Lainaa
  • Reseptit
  • Horoskooppi
  • Hyötylinkit

Ohjeet ja palaute

• Säännöt
  • Opastus
  • Palaute
  • Keskustelu Suomi24:stä
KirjauduRekisteröidy

Ilmoitukset

Ladataan…

Näytä kaikki
    Muokkaa profiiliaJulkinen profiiliAsetukset
    Kirjaudu ulos
    • Keskustelu
    • Viihde
    • Lainaa
    • Treffit
    • Säännöt
    • Chat
    • Keskustelun etusivu
    • Aiheet listaus
    • Paikkakunnat
      • Suhteet
        • Terveys
          • Viihde ja kulttuuri
            • Yhteiskunta
              Näytä lisää
              • Ajanviete
                • Ajoneuvot ja liikenne
                  • Harrastukset
                    • Koti ja rakentaminen
                      • Lemmikit
                        • Matkailu
                          • Muoti ja kauneus
                            • Nuoret
                              • Perhe
                                • Ruoka ja juoma
                                  • Ryhmät
                                    • Seksi
                                      • Suomi24 Blogi ★
                                      • SuomiAreena
                                      • Talous
                                        • Tiede ja teknologia
                                          • Työ ja opiskelu
                                            • Urheilu ja kuntoilu
                                                1. Keskustelu24
                                                2. Oldie
                                                1. Keskustelu24
                                                2. Oldie

Oldie

Oldie profiilikuva
                                                Joulu 2024
                                                Vapaa kuvaus

Järjen ääni.

Liittynyt 11 v sitten
                                                Muokkaa profiilia
                                                5 aloitusta · 2205 kommenttia
                                                Uusimmat aloituksetAloituksetSuosituimmat aloituksetSuosituimmatUusimmat kommentitKommentit
                                                • No annatko muille ihmisille mahdollisuuden ymmärtää sinua, vai alatko aina vittuilemaan heille avun hakemisesta, vaikka heillä ei ole siihen mitään tarvetta ja he yrittävät auttaa sinua?

Varmasti sinun asemassasi oleminen auttaisi ymmärtämään sinua, mutta eihän kukaan muu voi olla sinun asemassasi, kuin sinä itse. Joku voi olla samantapaisessa tilanteessa, mutta ei hänkään ole sinun asemassasi, eikä hän tiedä, miltä sinusta tuntuu tai mikä ratkaisu ongelmiisi toimisi parhaiten. Jokainen tilanne on yksilöllinen.

Ja joku toinen samassa tilanteessa oleva 14-vuotias ei pysty ongelmiasi ratkomaan. Eivät ongelmat vähene, jos ne laittaa samaan koriin ja murehtii niitä yhdessä.

Usko tai älä, minäkin olen ollut nuori. Minäkin olen asunut ongelmaperheessä. Minäkin olen aikanaan ajatellut, että aikuiset on ihan lapsellisia ja tyhmiä. Ja nyt aikuisena minäkin olen facepalmannut sille, millainen tietämätön jääräpää aikoinaan välillä olin. Tästä syystä en oleta, että sinäkään osaisit olla silloista minua fiksumpi. Toivoisin sitä kyllä, koska se olisi nimenomaan sinun parhaaksesi.
                                                  14.10.2019 22:15
                                                • Harva ongelma poistuu pakenemalla. Tässä tapauksessa saisit niitä ongelmia vaan roppakaupalla lisää.

Toisaalta minä ymmärrän haluasi kokeilla sitä selviytymistä ja yksinoloa. Ymmärrän, että haluat saada elämääsi merkitystä. Keinosi on kuitenkin vielä tässä vaiheessa väärä.

Alaikäisenä elämäsi merkitys on olla lapsi tai nuori, joka käy koulunsa mahdollisimman hyvin ja joka joutuu sietämään ärsyttäviä vanhempia. On ihan normaalia, että vanhemmat käyvät teinin hermoille. Sekin on ihan normaalia, että teini käy vanhempien hermoille.

Jos nyt palataan vielä tuohon metsästämiseen, niin miten ajattelit metsästää? Ilman asetta se on vieläkin vaikeampaa. Ja jos nyt saalista saisitkin, niin mitäpä sitten, kun se pupu tai joku muu elukka retkottaa vielä lämpimänä raatona edesäsi? Ei sitä sellaisena voi pataan panna. Osaatko käsitellä saaliin ja laittaa sen jälkeen siitä ruokaa?

Vaikka saisitkin kalaa ja riistaa tarpeeksi, niin viimeistään keripukki tai muut vitamiinien ja hivenaineiden puutostilat sinut kaataisi. 20 kilometrin kauppareissu puolestaan vaatisi koko päivän ja paljon energiaa. Jos et ole tottunut kävelemään, niin olisit ihan rikki jo ensimmäisen reissun jälkeen. 40 kilometriä ei ole mikään pikku juttu. Ja mitenkäs talvella? Aurataanko miten lähelle edes tietä?

Myös lämmitys vaatii paljon työtä. Kamina tarvitsee kuivia puita ja mökin rakenteesta riippuen niitä saattaa mennä paljon tai erittäin paljon.

Jos siellä ei ole sähköä, niin miten lataat puhelimesi? Tarvitset sitä viimeistään silloin, kun soitat sitä kyytiä pois sieltä. Syrjäseuduilla matkapuhelinverkon kentät ovat usein heikot ja sen takia akku hyytyy paljon nopeammin.

Jos haluat kokeilla sitä selviytymistä, niin mitäpä jos hankkisit jonkun asiaan liittyvän harrastuksen? Liity vaikka partioon. Myös metsästysseuroissa tarvittaisiin uutta nuorta väkeä.

Minkä ikäinen muuten olet?
                                                  14.10.2019 17:50
                                                • No pakkohan se on valitettavasti antaa olla, kun et muutakaan mahdollisuutta anna.

On kuitenkin hieman kypsymätöntä häipyä itse aloittamastaan keskustelusta sen takia, että joku sanoo asioita, joita et halua kuulla. Toisaalta sinä olet vielä se murrosikäinen teini, joten pieni tuittupäisyys kuuluu asiaan.

Harva ongelma ratkeaa sillä, että sitä juoksee karkuun. Toivottavasti tilanteesi paranee edes jotenkin. Jos muutat mielesi, niin palaa asiaan.

Kaikesta paskasta huolimatta hyvää jatkoa sinulle.
                                                  14.10.2019 17:23
                                                • Et selvästikään ole ikinä kokeillut metsästämistä... Tai ainakaan sitä, millaista on hankkia koko elanto metsästämällä ja kalastamalla.

Se on kovaa elämää tuollainen. Nostan hattua, jos selviät siitä.

Mutta miksi haluat karata? Mitä pakenet?
                                                  13.10.2019 22:26
                                                • Eri ihmiset tykkä erilaisista asioista. Onko sillä loppujen lopuksi yhtään mitään väliä, että millaisella nimellä varustettuun lokeroon sinä satut kuulumaan.

Ei myöskään ole mitenkään tavatonta, että nuori tykkää itseään huomattavasti vanhemmista tyypeistä. Ei siinä ole mitään väärää, ei ihminen voi itse valita, että mistä tykkää.
                                                  13.10.2019 18:33
                                                • Anteeksi, mutta missä yhteydessä ymmärsit minun pitävän sinua tyhmänä? Se ei ollut missään nimessä tarkoitus, en todellakaan pidä sinua tyhmänä.

Olet kuitenkin vasta 14 ja vaikka oletkin nähnyt ja kokenut vaikka kuinka paljon paskaa, niin elämänkokemuksesi on vielä aika pieni. Se ei tee sinusta tyhmää eikä tietämätöntä, mutta se saattaa vaikuttaa siihen, että et vielä osaa tehdä niitä parhaita valintoja elämäsi suhteen.

Minä puolestani olen nähnyt elämää jo aika kauan. Minä en ole sinun elämäsi asiantuntija, mutta yleistä elämänkokemusta minulla on sinua enemmän. Toivon, että pystyt antamaan sille edes jonkinlaisen arvon.

En kuitenkaan tarkoita, että olisin jotenkin sinua parempi, arvokkaampi tai edes viisaampi. Luultavasti olet useassa asiassa paljon minua parempi, jo ihan pelkän nuoruutesikin takia.

Se, että sinulla on aikaisempia huonoja kokemuksia avun hakemisesta ei tarkoita automaattisesti sitä, että se epäonnistuisi myös jatkossa. Ei ihmisten väliset kemiat aina kohtaa, vaikka toinen olisi kuinka koulutettu ammattilainen.

Olen ollut tuollainen tukihenkilö ja minunkin ensimmäinen "tukisuhteeni" epäonnistui, koska tuettava henkilö tilikin toisiin ajatuksiin tukihenkilön tarpeestaan. Toinen kerta kuitenkin toimi ja jatkui vuosia ja vaikka virallinen tukihenkilöhomma on oikeastaan jo päättynyt, niin olemme edelleenkin ystäviä.

Sanoit, että et halua apua ja varsinkaan täältä netin kautta. Toisaalta ensimmäisessä viestissäsi sanot, että sinulla ei ole koulussa - ja ilmeisesti ei oikein muuallakaan luotettavaa ihmistä, jolle puhua asioista ja ilmeisesti kärsit siitä. Kysyit, myös, että mitä sinun pitäisi tehdä. Sen vuoksi ymmärsin, että olisit kaivannut jonkinlaista apua.

Kukaan ei voi auttaa sinua vastoin sinun tahtoasi. Ole siis kiltti ja anna auttajille mahdollisuus. Sinua vartenhan se apu olisi. Sinun hyväksesi minäkin koetan tässä puhua.

Asioilla on tapana järjestyä ennemmin tai myöhemmin. Se kuitenkin vaatii sen, että niille antaa mahdollisuuden järjestyä.

Toistan vielä varmuuden vuoksi, että en edelleenkään pidä sinua tyhmänä. Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi.
                                                  13.10.2019 18:23
                                                • Ne tukihenkilöt, joista puhuin, ei tee sitä työkseen. Ne on vapaaehtoisia.

Minäkin olen konkurssin tehneen alkoholisti-isän yh-perheestä, mutta en minä oikeaa kunnon köyhyyttä ole silti joutunut kokemaan. Siksi en voi sanoa, että tiedän, miltä sinusta tuntuu. Osaan vaan sanoa, että tiedän - ja näen - että sinusta tuntuu pahalta.

Olet oikeassa siinä, että sinulla on kiistaton oikeus tehdä äitisi uhkailusta lastensuojelu- ja jopa rikosasia. Aina ei kuitenkaan kannata tehdä kaikkea sitä, johon on oikeus, koska lopputulos voi olla huonompi.

Ei sivutieltä kolmion takaa tulevan rekankaan eteen kannata ajaa omaan etuajo-oikeuteen luottaen, eikä suojatielle kannata astua, jos auto lähestyy kovaa vauhtia. Molempiin olisi oikeus, mutta siitä kiinni pitäminen voisi olla kohtalokasta. Vanhan sanonnan mukaan "viisaampi väistää".

Sinun ja äitisi välisiin skismoihin saattaisi olla apua käynnistä perheneuvolassa, jossa ulkopuolinen ja puolueeton ihminen voisi ottaa osaa tilanteen sovitteluun.

Valitettavasti minun keinoni auttaa sinua ovat melko rajalliset, mutta tuleeko sinulle itsellesi mieleen, että mitä voisin hyväksesi tehdä?
                                                  13.10.2019 11:54
                                                • Eihän äitisi menettely asiallista ole, mutta puheidesi perusteella teillä on välillä kovia aikoja ja äitisi pinna on sen vuoksi varmaan kireällä.

Olet vaikeassa iässä, kun murrosikä painaa päälle ja tunteet heittelee senkin takia. Jos itse tiedostat, että ne riidat alkaa aina sinusta, niin koeta purra hammasta, hengittää syvään ja ajatella, että jos maltat mielesi, niin vältytte riidalta.

Sosiaalitoimi ja erilaiset vapaaehtoisjärjestöt järjestävät monilla paikkakunnilla tukihenkilötoimintaa nuorille, jotka sellaista tuntevat tarvitsevansa. Kiinnostaisiko sellainen sinua, jotta pääsisit purkamaan tuntojasi muuallakin, kuin täällä netissä?

Vaikka olisitkin itse yhteydessä lastensuojeluun, niin ei sinua tuollaisen asian takia vielä huostaanotettaisi ja lastenkotiin laitettaisi. Jos joskus niin kuitenkin kävisi, niin myös sijaisperheessä asuminen on yksi mahdollinen lopputulos. Laitoksiin päätyvät yleensä ne, jotka eivät pärjää sijaisperheessä ja ovat ns. vaikeahoitoisia.

Kun kuulostaa, että teillä on rahasta välillä tiukkaa, niin mihin juuri sinä tarvitsisit rahaa tällä hetkellä?
                                                  13.10.2019 02:06
                                                • Jokainen kasvaa omaan tahtiinsa, niin henkisesti, kuin fyysisestikin.

Itse kehityin fyysisesti melko aikaisin, mutta toisaalta saatoin vielä 15-vuotiaana leikkiä sotaukoilla hiekkalaatikolla. Yksin en sitä kehdannut tehdä, mutta monta vuotta nuorempien serkkujen läsnäolo antoi siihen hyvän tekosyyn ja muistan nauttineeni touhusta toden teolla. Olin siis melko lapsenmielinen vielä pitkälle teini-ikään.

Pilkkaajille voi sanoa, että et sinä itse ole pituuttasi valinnut. Heiltä voi myös kysyä, että miten sinun pituutesi heidän elämäänsä haittaa.

Sinäkin kasvat vielä. Sekä henkisesti, että fyysisesti. Joskus pitää vaan jaksaa odottaa.
                                                  13.10.2019 01:48
                                                • No käy siellä uudestaan ja jos homma ei toimi, niin koeta päästä jonkun toisen henkilön vastaanotolle. Henkilökemiat ei aina kohtaa ja se on vain inhimillistä.11.10.2019 22:41
                                                • Oletko ajatellut, että sinun oma mielipiteesi ei välttämättä ole yhtä perusteltu ja tosiasioihin perustuva, kuin terveydenhuollon ammattilaisen tilannearvio?

Aina voi toki yrittää pyrkiä hankkimaan toiselta ammattilaiselta toisen arvion.
                                                  10.10.2019 23:13
                                                • 15-vuotiaana sinun ei vielä tarvitse - eikä edes kannata - sitoutua mihinkään suhteentapaiseen.05.10.2019 17:37
                                                • No jossain vaiheessa tunnuit suhtautuvan vähän vähättelevästi tilanteeseesi. Minusta tuo terkkarille valehteleminen on melko hälyttävä merkki.

Ei sinua osata auttaa, jos et luota niihin auttajiin ja ole heille rehellinen.
                                                  05.10.2019 17:31
                                                • No niinhän tuota näytit älähtävän.05.10.2019 17:25
                                                • Foorumilaisten kasvupyrähdysten aikatauluilla ei ole sinun kannaltasi mitään merkitystä. Jokainen kun kasvaa omaan tahtiinsa.

Ainoa asia, mistä voit saada jotain osviittaa,on sukulaistesi kasvuaikataulu. Esimerkiksi se, missä tahdissa isäsi on kasvanut.

Murrosikäsi aikataulu kertoo myös jotain. Jos kehosi on vielä kokonaisuudessaan fyysisesti vähemmän kehittynyt, niin on melko todennäköistä, että pituuskasvu jatkuu vielä.

Jos taas murrosikä on jo ohi ja keho muilta osin jo kehittynyt, niin pituuskasvukin on luultavasti jo saavuttanut huippunsa.

Usko tai älä, mutta 170cm on aivan hyvä mitta, eikä sinulta jää pituutesi puolesta mitään saavuttamatta. Todennäköisesti kasvat kuitenkin joka tapauksessa vielä ainakin vähäsen.

Mitä parisuhdejuttuihin tulee, niin toiset tykkää pitkistä, mutta monet tykkää lyhyistä. Suurimmalle osalle asialla ei ole sen suurempaa väliä.
                                                  01.10.2019 15:32
                                                • 12-vuotias on oikeasti vielä aivan lapsi. Arvostan sitä, että kuulostat itse ymmärtävän sen. Ne arvostelemasi takki auki - porukat eivät sitä varmaan myönnä, mutta toisaalta se on aivan luonnollinen asia. Nuorilla on varmaan kautta aikojen ollut tarve näytellä kovaa tyyppiä.

Olen äärimmäisen pahoillani siitä, että joudut kärsimään järkevän käytöksesi takia. Koeta tsempata, koska sinä toimit oikein.
                                                  28.09.2019 10:20
                                                • No vain aika näyttää, miten asiat etenee. Pyörä on kuitenkin nyt pyörimässä, kun olet sen psykologin asiakkaana.28.09.2019 10:14
                                                • Miten minusta tuntuu, että tässä ei nyt ole koko totuus....

Syy ja seuraus ei nyt oikein kohtaa. Onko asiasta olemassa jonkun puolueettoman tahon näkemys, eikä pelkkä väitettyä vääryyttä kärsineen teinin kertomus?

Joka tapauksessa anonyymi nettifooruni on väärä paikka setviä asiaa. Kantele opettajan esimiehelle taikka valvovalle viranomaiselle.
                                                  26.09.2019 19:47
                                                • No ehkäpä lääkärit ovat sitten vääriä auttamaan. Jos omatoiminen normaalisti syöminen ei onnistu, niin olisiko ravitsemusterapeutista sitten apua.26.09.2019 19:40
                                                • Miten musta tuntuu, että ei tässä mistään vertaistuen hakemisesta ole kysymys... Haluat kenties kuulla itseäsi kiihottavia noloja tarinoita?

Kerrotun kaltainen tapaus ei ole mikään big deal. Se veli tumputtaa itsekin ja tietää, ettäpikkuvelikin varmasti tumputtaa. Onnettomuuksia sattuu. Elämä jatkuu.
                                                  22.09.2019 11:23
                                                Edellinen
                                                Sivu 16 / 30

Siirry sivulle

• 1
                                                • 2
                                                • 3
                                                • 4
                                                • 5
                                                • 6
                                                • 7
                                                • 8
                                                • 9
                                                • 10
                                                • 11
                                                • 12
                                                • 13
                                                • 14
                                                • 15
                                                • 16
                                                • 17
                                                • 18
                                                • 19
                                                • 20
                                                • 21
                                                • 22
                                                • 23
                                                • 24
                                                • 25
                                                • 26
                                                • 27
                                                • 28
                                                • 29
                                                • 30
                                                Seuraava

Osallistu keskusteluun

• Suomi24:n uudistuksia 202629

Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…

• Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiin6

Nico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…

• Jymy-yllätys: Elämäni biisi -sarjassa historialliset hetket - Nyt jysähti uutinen tv-katsojille0

Elämäni biisi ei jätä kylmäksi. Elämäni biisi naulitsee vankan joukon suomalaisia tv-ruudun äärelle katsomaan suoraa lähetystä lauantaisin. Nyt tiedossa on isoja uutisia ohjelman suhteen. Lue lisää: https://www.suomi24.…

• Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteen194

Riikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…

• Ellinoora saa rajua ryöpytystä TTK:sta - Erityisesti yksi ele saa suomalaisten veren kiehumaan0

Ellinoora on yksi Tanssii Tähtien Kanssa -kauden kisaajista. Hänen opettajanaan on toinen oululainen, koreografi-tanssinopettaja Marko Keränen. TTK:ssa matka voi olla pomppuista, ja pari on saanut kokea onnistumisia ja …

Suomi24 Viihde

• Maajussi-Jetta lataa faktat pöytään - Yksi ennakkoluulo pulpahti esiin sulhoehdokkaistaMaajussi-Jetta etsii kumppania Maajussille morsian -ohjelmassa.
                                                • Ellinoora saa rajua ryöpytystä TTK:sta – Erityisesti yksi ele saa suomalaisten veren kiehumaanEllinoora on mukana Tanssii Tähtien Kanssa -kisassa.
                                                • Eronnut maajussi-Asko umpirehellisenä farmiviikosta: "Totta kai nyt vähän..."Maajussille morsian sarjassa yksi maajusseista on nauravainen Asko.

Stara

• Ex-prinssi Andrew voitti oikeuskiistan – Epstein-tutkinta jatkuu siltiBritannian kuningas Charlesin veli Andrew Mountbatten-Windsor on voittanut poliisia vastaan
                                                • Kylmä vesi voi yllättää myös kokeneen – vesillä tapahtuu onnettomuudet eivät lopu kesäänTurvallisuudesta on syytä huolehtia vesillä ja veden äärellä paitsi kesällä,
                                                • Grammy-gaalassa artistiboikotti – Drake ja BTS jättävät palkintokisan väliinMaailman tunnetuimpiin musiikkipalkintoihin kuuluva Grammy-gaala on joutunut kiistan keskelle. Räppäri

Etkö löytänyt etsimääsi?

Aloita keskustelu
                                                Suomi24

Suomen suurin keskustelupalvelu

Palvelut

• 24Keskustelu
                                                • 24Treffit
                                                • 24Viihde
                                                • 24Chat
                                                • Hyötylinkit
                                                • Reseptit
                                                • Horoskooppi
                                                • Lainaa

Ohjeet ja palaute

• Palautelomake
                                                • Opastus
                                                • Säännöt
                                                • Keskustelu Suomi24:stä

Kaupallinen yhteistyö

• Auto1 Vaihtoautot
                                                • TV-ohjelmat
                                                • Sanakirja
                                                • Tietosuojaseloste
                                                • Käyttöehdot
                                                • Evästeasetukset

© 2026 Suomi24, osa City Digitalia