Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Oldie
profiilit
Oldie
Oldie
Vapaa kuvaus
Järjen ääni.
Aloituksia
5
Kommenttia
2205
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No+annatko+muille+ihmisille+mahdollisuuden+ymmärtää+sinua,+vai+alatko+aina+vittuilemaan+heille+avun+hakemisesta,+vaikka+heillä+ei+ole+siihen+mitään+tarvetta+ja+he+yrittävät+auttaa+sinua?
Varmasti+sinun+asemassasi+oleminen+auttaisi+ymmärtämään+sinua,+mutta+eihän+kukaan+muu+voi+olla+sinun+asemassasi,+kuin+sinä+itse.+Joku+voi+olla+samantapaisessa+tilanteessa,+mutta+ei+hänkään+ole+sinun+asemassasi,+eikä+hän+tiedä,+miltä+sinusta+tuntuu+tai+mikä+ratkaisu+ongelmiisi+toimisi+parhaiten.+Jokainen+tilanne+on+yksilöllinen.
Ja+joku+toinen+samassa+tilanteessa+oleva+14-vuotias+ei+pysty+ongelmiasi+ratkomaan.+Eivät+ongelmat+vähene,+jos+ne+laittaa+samaan+koriin+ja+murehtii+niitä+yhdessä.
Usko+tai+älä,+minäkin+olen+ollut+nuori.+Minäkin+olen+asunut+ongelmaperheessä.+Minäkin+olen+aikanaan+ajatellut,+että+aikuiset+on+ihan+lapsellisia+ja+tyhmiä.+Ja+nyt+aikuisena+minäkin+olen+facepalmannut+sille,+millainen+tietämätön+jääräpää+aikoinaan+välillä+olin.+Tästä+syystä+en+oleta,+että+sinäkään+osaisit+olla+silloista+minua+fiksumpi.+Toivoisin+sitä+kyllä,+koska+se+olisi+nimenomaan+sinun+parhaaksesi.
14.10.2019 22:15
Harva+ongelma+poistuu+pakenemalla.+Tässä+tapauksessa+saisit+niitä+ongelmia+vaan+roppakaupalla+lisää.
Toisaalta+minä+ymmärrän+haluasi+kokeilla+sitä+selviytymistä+ja+yksinoloa.+Ymmärrän,+että+haluat+saada+elämääsi+merkitystä.+Keinosi+on+kuitenkin+vielä+tässä+vaiheessa+väärä.
Alaikäisenä+elämäsi+merkitys+on+olla+lapsi+tai+nuori,+joka+käy+koulunsa+mahdollisimman+hyvin+ja+joka+joutuu+sietämään+ärsyttäviä+vanhempia.+On+ihan+normaalia,+että+vanhemmat+käyvät+teinin+hermoille.+Sekin+on+ihan+normaalia,+että+teini+käy+vanhempien+hermoille.
Jos+nyt+palataan+vielä+tuohon+metsästämiseen,+niin+miten+ajattelit+metsästää?+Ilman+asetta+se+on+vieläkin+vaikeampaa.+Ja+jos+nyt+saalista+saisitkin,+niin+mitäpä+sitten,+kun+se+pupu+tai+joku+muu+elukka+retkottaa+vielä+lämpimänä+raatona+edesäsi?+Ei+sitä+sellaisena+voi+pataan+panna.+Osaatko+käsitellä+saaliin+ja+laittaa+sen+jälkeen+siitä+ruokaa?
Vaikka+saisitkin+kalaa+ja+riistaa+tarpeeksi,+niin+viimeistään+keripukki+tai+muut+vitamiinien+ja+hivenaineiden+puutostilat+sinut+kaataisi.+20+kilometrin+kauppareissu+puolestaan+vaatisi+koko+päivän+ja+paljon+energiaa.+Jos+et+ole+tottunut+kävelemään,+niin+olisit+ihan+rikki+jo+ensimmäisen+reissun+jälkeen.+40+kilometriä+ei+ole+mikään+pikku+juttu.+Ja+mitenkäs+talvella?+Aurataanko+miten+lähelle+edes+tietä?
Myös+lämmitys+vaatii+paljon+työtä.+Kamina+tarvitsee+kuivia+puita+ja+mökin+rakenteesta+riippuen+niitä+saattaa+mennä+paljon+tai+erittäin+paljon.+
Jos+siellä+ei+ole+sähköä,+niin+miten+lataat+puhelimesi?+Tarvitset+sitä+viimeistään+silloin,+kun+soitat+sitä+kyytiä+pois+sieltä.+Syrjäseuduilla+matkapuhelinverkon+kentät+ovat+usein+heikot+ja+sen+takia+akku+hyytyy+paljon+nopeammin.
Jos+haluat+kokeilla+sitä+selviytymistä,+niin+mitäpä+jos+hankkisit+jonkun+asiaan+liittyvän+harrastuksen?+Liity+vaikka+partioon.+Myös+metsästysseuroissa+tarvittaisiin+uutta+nuorta+väkeä.
Minkä+ikäinen+muuten+olet?
14.10.2019 17:50
No+pakkohan+se+on+valitettavasti+antaa+olla,+kun+et+muutakaan+mahdollisuutta+anna.
On+kuitenkin+hieman+kypsymätöntä+häipyä+itse+aloittamastaan+keskustelusta+sen+takia,++että+joku+sanoo+asioita,+joita+et+halua+kuulla.+Toisaalta+sinä+olet+vielä+se+murrosikäinen+teini,+joten+pieni+tuittupäisyys+kuuluu+asiaan.
Harva+ongelma+ratkeaa+sillä,+että+sitä+juoksee+karkuun.++Toivottavasti+tilanteesi+paranee+edes+jotenkin.+Jos+muutat+mielesi,+niin+palaa+asiaan.+
Kaikesta+paskasta+huolimatta+hyvää+jatkoa+sinulle.
14.10.2019 17:23
Et+selvästikään+ole+ikinä+kokeillut+metsästämistä...+Tai+ainakaan+sitä,+millaista+on+hankkia+koko+elanto+metsästämällä+ja+kalastamalla.
Se+on+kovaa+elämää+tuollainen.+Nostan+hattua,+jos+selviät+siitä.
Mutta+miksi+haluat+karata?+Mitä+pakenet?
13.10.2019 22:26
Eri+ihmiset+tykkä+erilaisista+asioista.+Onko+sillä+loppujen+lopuksi+yhtään+mitään+väliä,+että+millaisella+nimellä+varustettuun+lokeroon+sinä+satut+kuulumaan.
Ei+myöskään+ole+mitenkään+tavatonta,+että+nuori+tykkää+itseään+huomattavasti+vanhemmista+tyypeistä.+Ei+siinä+ole+mitään+väärää,+ei+ihminen+voi+itse+valita,+että+mistä+tykkää.
13.10.2019 18:33
Anteeksi,+mutta+missä+yhteydessä+ymmärsit+minun+pitävän+sinua+tyhmänä?+Se+ei+ollut+missään+nimessä+tarkoitus,+en+todellakaan+pidä+sinua+tyhmänä.
Olet+kuitenkin+vasta+14+ja+vaikka+oletkin+nähnyt+ja+kokenut+vaikka+kuinka+paljon+paskaa,+niin+elämänkokemuksesi+on+vielä+aika+pieni.+Se+ei+tee+sinusta+tyhmää+eikä+tietämätöntä,+mutta+se+saattaa+vaikuttaa+siihen,+että+et+vielä+osaa+tehdä+niitä+parhaita+valintoja+elämäsi+suhteen.+
Minä+puolestani+olen+nähnyt+elämää+jo+aika+kauan.+Minä+en+ole+sinun+elämäsi+asiantuntija,+mutta+yleistä+elämänkokemusta+minulla+on+sinua+enemmän.+Toivon,+että+pystyt+antamaan+sille+edes+jonkinlaisen+arvon.
En+kuitenkaan+tarkoita,+että+olisin+jotenkin+sinua+parempi,+arvokkaampi+tai+edes+viisaampi.+Luultavasti+olet+useassa+asiassa+paljon+minua+parempi,+jo+ihan+pelkän+nuoruutesikin+takia.
Se,+että+sinulla+on+aikaisempia+huonoja+kokemuksia+avun+hakemisesta+ei+tarkoita+automaattisesti+sitä,+että+se+epäonnistuisi+myös+jatkossa.+Ei+ihmisten+väliset+kemiat+aina+kohtaa,+vaikka+toinen+olisi+kuinka+koulutettu+ammattilainen.+
Olen+ollut+tuollainen+tukihenkilö+ja+minunkin+ensimmäinen+"tukisuhteeni"+epäonnistui,+koska+tuettava+henkilö+tilikin+toisiin+ajatuksiin+tukihenkilön+tarpeestaan.+Toinen+kerta+kuitenkin+toimi+ja+jatkui+vuosia+ja+vaikka+virallinen+tukihenkilöhomma+on+oikeastaan+jo+päättynyt,+niin+olemme+edelleenkin+ystäviä.
Sanoit,+että+et+halua+apua+ja+varsinkaan+täältä+netin+kautta.+Toisaalta+ensimmäisessä+viestissäsi+sanot,+että+sinulla+ei+ole+koulussa+-+ja+ilmeisesti+ei+oikein+muuallakaan+luotettavaa+ihmistä,+jolle+puhua+asioista+ja+ilmeisesti+kärsit+siitä.+Kysyit,+myös,+että+mitä+sinun+pitäisi+tehdä.+Sen+vuoksi+ymmärsin,+että+olisit+kaivannut+jonkinlaista+apua.
Kukaan+ei+voi+auttaa+sinua+vastoin+sinun+tahtoasi.+Ole+siis+kiltti+ja+anna+auttajille+mahdollisuus.+Sinua+vartenhan+se+apu+olisi.+Sinun+hyväksesi+minäkin+koetan+tässä+puhua.
Asioilla+on+tapana+järjestyä+ennemmin+tai+myöhemmin.+Se+kuitenkin+vaatii+sen,+että+niille+antaa+mahdollisuuden+järjestyä.
Toistan+vielä+varmuuden+vuoksi,+että+en+edelleenkään+pidä+sinua+tyhmänä.+Olen+pahoillani,+jos+pahoitin+mielesi.
13.10.2019 18:23
Ne+tukihenkilöt,+joista+puhuin,+ei+tee+sitä+työkseen.+Ne+on+vapaaehtoisia.
Minäkin+olen+konkurssin+tehneen+alkoholisti-isän+yh-perheestä,+mutta+en+minä+oikeaa+kunnon+köyhyyttä+ole+silti+joutunut+kokemaan.+Siksi+en+voi+sanoa,+että+tiedän,+miltä+sinusta+tuntuu.+Osaan+vaan+sanoa,+että+tiedän+-+ja+näen+-+että+sinusta+tuntuu+pahalta.
Olet+oikeassa+siinä,+että+sinulla+on+kiistaton+oikeus+tehdä+äitisi+uhkailusta+lastensuojelu-+ja+jopa+rikosasia.+Aina+ei+kuitenkaan+kannata+tehdä+kaikkea+sitä,+johon+on+oikeus,+koska+lopputulos+voi+olla+huonompi.
Ei+sivutieltä+kolmion+takaa+tulevan+rekankaan+eteen+kannata+ajaa+omaan+etuajo-oikeuteen+luottaen,+eikä+suojatielle+kannata+astua,+jos+auto+lähestyy+kovaa+vauhtia.+Molempiin+olisi+oikeus,+mutta+siitä+kiinni+pitäminen+voisi+olla+kohtalokasta.+Vanhan+sanonnan+mukaan+"viisaampi+väistää".
Sinun+ja+äitisi+välisiin+skismoihin+saattaisi+olla+apua+käynnistä+perheneuvolassa,+jossa+ulkopuolinen+ja+puolueeton+ihminen+voisi+ottaa+osaa+tilanteen+sovitteluun.
Valitettavasti+minun+keinoni+auttaa+sinua+ovat+melko+rajalliset,+mutta+tuleeko+sinulle+itsellesi+mieleen,+että+mitä+voisin+hyväksesi+tehdä?
13.10.2019 11:54
Eihän+äitisi+menettely+asiallista+ole,+mutta+puheidesi+perusteella+teillä+on+välillä+kovia+aikoja+ja+äitisi+pinna+on+sen+vuoksi+varmaan+kireällä.
Olet+vaikeassa+iässä,+kun+murrosikä+painaa+päälle+ja+tunteet+heittelee+senkin+takia.+Jos+itse+tiedostat,+että+ne+riidat+alkaa+aina+sinusta,+niin+koeta+purra+hammasta,+hengittää+syvään+ja+ajatella,+että+jos+maltat+mielesi,+niin+vältytte+riidalta.
Sosiaalitoimi+ja+erilaiset+vapaaehtoisjärjestöt+järjestävät+monilla+paikkakunnilla+tukihenkilötoimintaa+nuorille,+jotka+sellaista+tuntevat+tarvitsevansa.+Kiinnostaisiko+sellainen+sinua,+jotta+pääsisit+purkamaan+tuntojasi+muuallakin,+kuin+täällä+netissä?
Vaikka+olisitkin+itse+yhteydessä+lastensuojeluun,+niin+ei+sinua+tuollaisen+asian+takia+vielä+huostaanotettaisi+ja+lastenkotiin+laitettaisi.+Jos+joskus+niin+kuitenkin+kävisi,+niin+myös+sijaisperheessä+asuminen+on+yksi+mahdollinen+lopputulos.+Laitoksiin+päätyvät+yleensä+ne,+jotka+eivät+pärjää+sijaisperheessä+ja+ovat+ns.+vaikeahoitoisia.
Kun+kuulostaa,+että+teillä+on+rahasta+välillä+tiukkaa,+niin+mihin+juuri+sinä+tarvitsisit+rahaa+tällä+hetkellä?
13.10.2019 02:06
Jokainen+kasvaa+omaan+tahtiinsa,+niin+henkisesti,+kuin+fyysisestikin.
Itse+kehityin+fyysisesti+melko+aikaisin,+mutta+toisaalta+saatoin+vielä+15-vuotiaana+leikkiä+sotaukoilla+hiekkalaatikolla.+Yksin+en+sitä+kehdannut+tehdä,+mutta+monta+vuotta+nuorempien+serkkujen+läsnäolo+antoi+siihen+hyvän+tekosyyn+ja+muistan+nauttineeni+touhusta+toden+teolla.+Olin+siis+melko+lapsenmielinen+vielä+pitkälle+teini-ikään.
Pilkkaajille+voi+sanoa,+että+et+sinä+itse+ole+pituuttasi+valinnut.+Heiltä+voi+myös+kysyä,+että+miten+sinun+pituutesi+heidän+elämäänsä+haittaa.
Sinäkin+kasvat+vielä.+Sekä+henkisesti,+että+fyysisesti.+Joskus+pitää+vaan+jaksaa+odottaa.
13.10.2019 01:48
No+käy+siellä+uudestaan+ja+jos+homma+ei+toimi,+niin+koeta+päästä+jonkun+toisen+henkilön+vastaanotolle.+Henkilökemiat+ei+aina+kohtaa+ja+se+on+vain+inhimillistä.
11.10.2019 22:41
Oletko+ajatellut,+että+sinun+oma+mielipiteesi+ei+välttämättä+ole+yhtä+perusteltu+ja+tosiasioihin+perustuva,+kuin+terveydenhuollon+ammattilaisen+tilannearvio?
Aina+voi+toki+yrittää+pyrkiä+hankkimaan+toiselta+ammattilaiselta+toisen+arvion.
10.10.2019 23:13
15-vuotiaana+sinun+ei+vielä+tarvitse+-+eikä+edes+kannata+-+sitoutua+mihinkään+suhteentapaiseen.
05.10.2019 17:37
No+jossain+vaiheessa+tunnuit+suhtautuvan+vähän+vähättelevästi+tilanteeseesi.+Minusta+tuo+terkkarille+valehteleminen+on+melko+hälyttävä+merkki.
Ei+sinua+osata+auttaa,+jos+et+luota+niihin+auttajiin+ja+ole+heille+rehellinen.
05.10.2019 17:31
No+niinhän+tuota+näytit+älähtävän.
05.10.2019 17:25
Foorumilaisten+kasvupyrähdysten+aikatauluilla+ei+ole+sinun+kannaltasi+mitään+merkitystä.+Jokainen+kun+kasvaa+omaan+tahtiinsa.
Ainoa+asia,+mistä+voit+saada+jotain+osviittaa,on+sukulaistesi+kasvuaikataulu.+Esimerkiksi+se,+missä+tahdissa+isäsi+on+kasvanut.+
Murrosikäsi+aikataulu+kertoo+myös+jotain.+Jos+kehosi+on+vielä+kokonaisuudessaan+fyysisesti+vähemmän+kehittynyt,+niin+on+melko+todennäköistä,+että+pituuskasvu+jatkuu+vielä.
Jos+taas+murrosikä+on+jo+ohi+ja+keho+muilta+osin+jo+kehittynyt,+niin+pituuskasvukin+on+luultavasti+jo+saavuttanut+huippunsa.
Usko+tai+älä,+mutta+170cm+on+aivan+hyvä+mitta,+eikä+sinulta+jää+pituutesi+puolesta+mitään+saavuttamatta.+Todennäköisesti+kasvat+kuitenkin+joka+tapauksessa+vielä+ainakin+vähäsen.
Mitä+parisuhdejuttuihin+tulee,+niin+toiset+tykkää+pitkistä,+mutta+monet+tykkää+lyhyistä.+Suurimmalle+osalle+asialla+ei+ole+sen+suurempaa+väliä.
01.10.2019 15:32
12-vuotias+on+oikeasti+vielä+aivan+lapsi.+Arvostan+sitä,+että+kuulostat+itse+ymmärtävän+sen.+Ne+arvostelemasi+takki+auki+-+porukat+eivät+sitä+varmaan+myönnä,+mutta+toisaalta+se+on+aivan+luonnollinen+asia.+Nuorilla+on+varmaan+kautta+aikojen+ollut+tarve+näytellä+kovaa+tyyppiä.
Olen+äärimmäisen+pahoillani+siitä,+että+joudut+kärsimään+järkevän+käytöksesi+takia.++Koeta+tsempata,+koska+sinä+toimit+oikein.
28.09.2019 10:20
No+vain+aika+näyttää,+miten+asiat+etenee.+Pyörä+on+kuitenkin+nyt+pyörimässä,+kun+olet+sen+psykologin+asiakkaana.
28.09.2019 10:14
Miten+minusta+tuntuu,+että+tässä+ei+nyt+ole+koko+totuus....
Syy+ja+seuraus+ei+nyt+oikein+kohtaa.+Onko+asiasta+olemassa+jonkun+puolueettoman+tahon+näkemys,+eikä+pelkkä+väitettyä+vääryyttä+kärsineen+teinin+kertomus?
Joka+tapauksessa+anonyymi+nettifooruni+on+väärä+paikka+setviä+asiaa.+Kantele+opettajan+esimiehelle+taikka+valvovalle+viranomaiselle.
26.09.2019 19:47
No+ehkäpä+lääkärit+ovat+sitten+vääriä+auttamaan.+Jos+omatoiminen+normaalisti+syöminen+ei+onnistu,+niin+olisiko+ravitsemusterapeutista+sitten+apua.
26.09.2019 19:40
Miten+musta+tuntuu,+että+ei+tässä+mistään+vertaistuen+hakemisesta+ole+kysymys...+Haluat+kenties+kuulla+itseäsi+kiihottavia+noloja+tarinoita?+
Kerrotun+kaltainen+tapaus+ei+ole+mikään+big+deal.+Se+veli+tumputtaa+itsekin+ja+tietää,+ettäpikkuvelikin+varmasti+tumputtaa.+Onnettomuuksia+sattuu.+Elämä+jatkuu.
22.09.2019 11:23
16 / 111