Vapaa kuvaus

Järjen ääni.

Aloituksia

5

Kommenttia

2205

1. No+annatko+muille+ihmisille+mahdollisuuden+ymmärtää+sinua,+vai+alatko+aina+vittuilemaan+heille+avun+hakemisesta,+vaikka+heillä+ei+ole+siihen+mitään+tarvetta+ja+he+yrittävät+auttaa+sinua?Varmasti+sinun+asemassasi+oleminen+auttaisi+ymmärtämään+sinua,+mutta+eihän+kukaan+muu+voi+olla+sinun+asemassasi,+kuin+sinä+itse.+Joku+voi+olla+samantapaisessa+tilanteessa,+mutta+ei+hänkään+ole+sinun+asemassasi,+eikä+hän+tiedä,+miltä+sinusta+tuntuu+tai+mikä+ratkaisu+ongelmiisi+toimisi+parhaiten.+Jokainen+tilanne+on+yksilöllinen.Ja+joku+toinen+samassa+tilanteessa+oleva+14-vuotias+ei+pysty+ongelmiasi+ratkomaan.+Eivät+ongelmat+vähene,+jos+ne+laittaa+samaan+koriin+ja+murehtii+niitä+yhdessä.Usko+tai+älä,+minäkin+olen+ollut+nuori.+Minäkin+olen+asunut+ongelmaperheessä.+Minäkin+olen+aikanaan+ajatellut,+että+aikuiset+on+ihan+lapsellisia+ja+tyhmiä.+Ja+nyt+aikuisena+minäkin+olen+facepalmannut+sille,+millainen+tietämätön+jääräpää+aikoinaan+välillä+olin.+Tästä+syystä+en+oleta,+että+sinäkään+osaisit+olla+silloista+minua+fiksumpi.+Toivoisin+sitä+kyllä,+koska+se+olisi+nimenomaan+sinun+parhaaksesi.
  2. Harva+ongelma+poistuu+pakenemalla.+Tässä+tapauksessa+saisit+niitä+ongelmia+vaan+roppakaupalla+lisää.Toisaalta+minä+ymmärrän+haluasi+kokeilla+sitä+selviytymistä+ja+yksinoloa.+Ymmärrän,+että+haluat+saada+elämääsi+merkitystä.+Keinosi+on+kuitenkin+vielä+tässä+vaiheessa+väärä.Alaikäisenä+elämäsi+merkitys+on+olla+lapsi+tai+nuori,+joka+käy+koulunsa+mahdollisimman+hyvin+ja+joka+joutuu+sietämään+ärsyttäviä+vanhempia.+On+ihan+normaalia,+että+vanhemmat+käyvät+teinin+hermoille.+Sekin+on+ihan+normaalia,+että+teini+käy+vanhempien+hermoille.Jos+nyt+palataan+vielä+tuohon+metsästämiseen,+niin+miten+ajattelit+metsästää?+Ilman+asetta+se+on+vieläkin+vaikeampaa.+Ja+jos+nyt+saalista+saisitkin,+niin+mitäpä+sitten,+kun+se+pupu+tai+joku+muu+elukka+retkottaa+vielä+lämpimänä+raatona+edesäsi?+Ei+sitä+sellaisena+voi+pataan+panna.+Osaatko+käsitellä+saaliin+ja+laittaa+sen+jälkeen+siitä+ruokaa?Vaikka+saisitkin+kalaa+ja+riistaa+tarpeeksi,+niin+viimeistään+keripukki+tai+muut+vitamiinien+ja+hivenaineiden+puutostilat+sinut+kaataisi.+20+kilometrin+kauppareissu+puolestaan+vaatisi+koko+päivän+ja+paljon+energiaa.+Jos+et+ole+tottunut+kävelemään,+niin+olisit+ihan+rikki+jo+ensimmäisen+reissun+jälkeen.+40+kilometriä+ei+ole+mikään+pikku+juttu.+Ja+mitenkäs+talvella?+Aurataanko+miten+lähelle+edes+tietä?Myös+lämmitys+vaatii+paljon+työtä.+Kamina+tarvitsee+kuivia+puita+ja+mökin+rakenteesta+riippuen+niitä+saattaa+mennä+paljon+tai+erittäin+paljon.+Jos+siellä+ei+ole+sähköä,+niin+miten+lataat+puhelimesi?+Tarvitset+sitä+viimeistään+silloin,+kun+soitat+sitä+kyytiä+pois+sieltä.+Syrjäseuduilla+matkapuhelinverkon+kentät+ovat+usein+heikot+ja+sen+takia+akku+hyytyy+paljon+nopeammin.Jos+haluat+kokeilla+sitä+selviytymistä,+niin+mitäpä+jos+hankkisit+jonkun+asiaan+liittyvän+harrastuksen?+Liity+vaikka+partioon.+Myös+metsästysseuroissa+tarvittaisiin+uutta+nuorta+väkeä.Minkä+ikäinen+muuten+olet?
  3. Anteeksi,+mutta+missä+yhteydessä+ymmärsit+minun+pitävän+sinua+tyhmänä?+Se+ei+ollut+missään+nimessä+tarkoitus,+en+todellakaan+pidä+sinua+tyhmänä.Olet+kuitenkin+vasta+14+ja+vaikka+oletkin+nähnyt+ja+kokenut+vaikka+kuinka+paljon+paskaa,+niin+elämänkokemuksesi+on+vielä+aika+pieni.+Se+ei+tee+sinusta+tyhmää+eikä+tietämätöntä,+mutta+se+saattaa+vaikuttaa+siihen,+että+et+vielä+osaa+tehdä+niitä+parhaita+valintoja+elämäsi+suhteen.+Minä+puolestani+olen+nähnyt+elämää+jo+aika+kauan.+Minä+en+ole+sinun+elämäsi+asiantuntija,+mutta+yleistä+elämänkokemusta+minulla+on+sinua+enemmän.+Toivon,+että+pystyt+antamaan+sille+edes+jonkinlaisen+arvon.En+kuitenkaan+tarkoita,+että+olisin+jotenkin+sinua+parempi,+arvokkaampi+tai+edes+viisaampi.+Luultavasti+olet+useassa+asiassa+paljon+minua+parempi,+jo+ihan+pelkän+nuoruutesikin+takia.Se,+että+sinulla+on+aikaisempia+huonoja+kokemuksia+avun+hakemisesta+ei+tarkoita+automaattisesti+sitä,+että+se+epäonnistuisi+myös+jatkossa.+Ei+ihmisten+väliset+kemiat+aina+kohtaa,+vaikka+toinen+olisi+kuinka+koulutettu+ammattilainen.+Olen+ollut+tuollainen+tukihenkilö+ja+minunkin+ensimmäinen+"tukisuhteeni"+epäonnistui,+koska+tuettava+henkilö+tilikin+toisiin+ajatuksiin+tukihenkilön+tarpeestaan.+Toinen+kerta+kuitenkin+toimi+ja+jatkui+vuosia+ja+vaikka+virallinen+tukihenkilöhomma+on+oikeastaan+jo+päättynyt,+niin+olemme+edelleenkin+ystäviä.Sanoit,+että+et+halua+apua+ja+varsinkaan+täältä+netin+kautta.+Toisaalta+ensimmäisessä+viestissäsi+sanot,+että+sinulla+ei+ole+koulussa+-+ja+ilmeisesti+ei+oikein+muuallakaan+luotettavaa+ihmistä,+jolle+puhua+asioista+ja+ilmeisesti+kärsit+siitä.+Kysyit,+myös,+että+mitä+sinun+pitäisi+tehdä.+Sen+vuoksi+ymmärsin,+että+olisit+kaivannut+jonkinlaista+apua.Kukaan+ei+voi+auttaa+sinua+vastoin+sinun+tahtoasi.+Ole+siis+kiltti+ja+anna+auttajille+mahdollisuus.+Sinua+vartenhan+se+apu+olisi.+Sinun+hyväksesi+minäkin+koetan+tässä+puhua.Asioilla+on+tapana+järjestyä+ennemmin+tai+myöhemmin.+Se+kuitenkin+vaatii+sen,+että+niille+antaa+mahdollisuuden+järjestyä.Toistan+vielä+varmuuden+vuoksi,+että+en+edelleenkään+pidä+sinua+tyhmänä.+Olen+pahoillani,+jos+pahoitin+mielesi.
  4. Foorumilaisten+kasvupyrähdysten+aikatauluilla+ei+ole+sinun+kannaltasi+mitään+merkitystä.+Jokainen+kun+kasvaa+omaan+tahtiinsa.Ainoa+asia,+mistä+voit+saada+jotain+osviittaa,on+sukulaistesi+kasvuaikataulu.+Esimerkiksi+se,+missä+tahdissa+isäsi+on+kasvanut.+Murrosikäsi+aikataulu+kertoo+myös+jotain.+Jos+kehosi+on+vielä+kokonaisuudessaan+fyysisesti+vähemmän+kehittynyt,+niin+on+melko+todennäköistä,+että+pituuskasvu+jatkuu+vielä.Jos+taas+murrosikä+on+jo+ohi+ja+keho+muilta+osin+jo+kehittynyt,+niin+pituuskasvukin+on+luultavasti+jo+saavuttanut+huippunsa.Usko+tai+älä,+mutta+170cm+on+aivan+hyvä+mitta,+eikä+sinulta+jää+pituutesi+puolesta+mitään+saavuttamatta.+Todennäköisesti+kasvat+kuitenkin+joka+tapauksessa+vielä+ainakin+vähäsen.Mitä+parisuhdejuttuihin+tulee,+niin+toiset+tykkää+pitkistä,+mutta+monet+tykkää+lyhyistä.+Suurimmalle+osalle+asialla+ei+ole+sen+suurempaa+väliä.