Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
wanha_lieksalainen
profiilit
wanha_lieksalainen
wanha_lieksalainen
Vapaa kuvaus
Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen
Aloituksia
109
Kommenttia
2154
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Muistan+tämän+tapauksen.+Hän+oli+eri+(omaa)mieltä+monista+muistakin+palstan+asiapitoisista+aiheista.+Se+oli+silloin+hänen+tyylinsä.
06.06.2020 10:30
Hyvin+mahdollista,+koska+hän+lopetti+oppikoulun+silloiseen+keskikouluun+60-luvulla.+Lieksassakin+olisi+ollut+mahdollista+opiskella+merkonomiksi.+Merkonomien+koulutus+alkoi+Lieksan+Sarkalassa+1.9.1967+ja+se+jatkui+31.5.1970+saakka.+Syksyllä+1970+opetus+alkoi+uudessa+kauppaoppilaitoksessa+Kuhmonkadulla.+Silloin+alkoi+myös+Lieksassa+kauppakoulun+toiminta+kauppaopiston+lisäksi.
06.06.2020 09:14
Aku+Korhonen+oli+syntynyt+Käkisalmella,+kävi+koulua+Joensuussa+ja+oli+harjoittelemassa+Pielisjärven+apteekissa.+Hän+harrasti+näyttelemistä+jo+silloin+eikä+hänestä+tullut+koskaan+apteekkaria+eikä+farmaseuttia.
06.06.2020 07:29
Lieksan+yhteislyseossa+oli+60-luvulla+myös+toinen+Mauro+-sukuinen+tyttö+Anna-Maija+nimeltään.+Häntä+en+ole+nähnyt+aikoihin.+Kaikki+60-luvulla+oppikoulua+käyneet+ovat+nyt+noin+70+-+80+-vuotiaita.
05.06.2020 15:34
Muistan+myös+lyseosta+apteekkarin+pojan+Matti+Juhanon,+joka+oli+paria+luokkaa+alempana+kuin+Ulla+Mauro.
05.06.2020 11:45
Muistan+hyvin+Ulla+Mauron+Lieksan+yhteislyseosta.+Olinhan+siellä+silloin+minäkin.+Ulla+kirjoitti+ylioppilaaksi+keväällä+1963.+Tapasimme+eläkeläisinä+kauan+sitten+Lieksassa.+Hyvin+tunnistimme+toisemme.
05.06.2020 11:41
Hyvin+turhauttavalta+on+tuntunut+minustakin+asiallisten+aloitusten+ja+kirjoitusten+aiheettomat+poistattamiset+pelkästään+jonkun+tekemän+ilmiannon+perusteella.+Tulilinjalla+ovat+olleet+rekisteröityneet+kirjoittajat,+joita+kohtaan+joillakin+on+kaunaa+tai+palstan+taso+halutaan+muuten+vain+pitää+mahdollisimman+alhaisena+ja+asiattomana.+Minä+käyn+katsomassa+palstan+kirjoittelua+kerran+pari+kuukaudessa.+Terveiset+kaikille+palstalaisille+ja+erityisesti+hengenheimolaiselleni+Kamuttajalle!
20.04.2020 21:59
Lieksan+palstalla+aihetta+on+käsitelty+monia+vuosia+sitten,+kun+kerrottiin+laukkukauppiaista+ja+paikkakunnalle+Karjalasta+muuttaneista+kauppiaissuvuista.+Pielisjärven+alueelle+muutti+useiden+sukujen+edustajia+kauppiaiksi.+Alkujaan+monet+suvut+olivat+alkujaan+Suomesta+Venäjälle+lähteneitä,+jotka+olivat+muuttaneet+sukunimensä+venäläiseen+muotoon,+mm.+"kreikan+uskonnon"+takia.+
Esimerkiksi+Dobrinien+suku+on+lähtöisin+Oulun+Hailuodosta+ja+suvun+alkuperäinen+sukunimi+oli+Hyvönen.+Oulusta+he+olivat+muuttaneet+Kuhmon+Kiekinniemeen,+josta+edelleen+Vienaan+Munankinlahteen,+jossa+sukunimi+Hyvönen+muutettiin+venäläiseen+muotoon+Dobrinin+(добрый,+dobryi+=+hyvä).
Takaisin+Suomen+alueelle+muutettuaan+venäläinen+sukunimi+muutettiin+usein+takaisin+suomalaiseen+muotoon,+josta+seuraavana+muutamia+esimerkkejä:
Valdajev+->+Valtanen,+Vadajev+->+Vatanen,+Torijev+->+Torvinen,+Romanov+->+Romanainen,+Moissedev+->+Moisseinen,+Martynov+->+Marttinen,+Malikin+->+Malinen,+Lipkin+->+Lipponen,+Lavrojev+->+Lauronen,+Ivanov+->+Iivanainen,+Guttujev+->+Huttunen+jne.
Dobrinien+sukujen+edustajat+muuttivat+sukunimensä+muotoihin+Rotko+(Lieksassa)+ja+Tarma+(Joensuussa).
Aiheesta+on+saatavilla+hyvää+ja+asiallista+kirjallisuutta+esimerkiksi+Lieksan+kirjastossa.+Hankkimastani+kirjallisuudesta+olen+edellä+mainitsemani+asiat+poiminut.
26.01.2020 08:55
Minä+en+jatka+enää+tätä+viestiketjua.+Olen+kerrottavani+kertonut+sähkölaskustani+aloituksessa+ja+viesteissäni.+Toki+seuraan,+millaisia+havaintoja+kukin+on+sähkölaskuissaan+havainnut.+
Olen+kilpailuttanut+sähkön+toimittajia+useaan+kertaan+ja+nykyinen+toimittaja+myi+minulle+sähköä+ensimmäisen+kerran+viime+vuoden+ajan+ja+jatkaa+vielä+tämänkin+vuoden.
18.01.2020 16:50
Varmaankin+olet+oikeassa.+Minä+katsoin+suomenkielisestä+ostovoimaan+suhteutetusta+(eng.+purchasing+power+standard,+PPS)+tilastosta,+jossa+hinnassa+on+eliminoitu+maiden+väliset+yleiset+hintaerot+niin,+että+syntyy+vertailtavuutta+muiden+tavaroiden+ja+palveluiden+hintoihin.+Näin+ollen+Suomen+sähkön+PPS-hinnaksi+kotitalouksille+on+saatu+13,7+euroa/+100+kWh.tilastosta.+
Suomen+jälkeen+toiseksi+ja+kolmanneksi+edullisimpia+maita+ovat+Luxemburg+(13,8)+ja+Hollanti+(15,2).+Kalleimmassa+ääripäässä+Portugalin+sähkön+PPS-+hinta+on+28,2+euroa/+100+kWh.+Portugalin+edellä+on+Saksa+(28,0),+jota+hieman+halvempia+ovat+taas+Espanja+(27,4),+Belgia+(26,6)+ja+Romania+(26,3).
Eri+tilastoissa+hinnat+esitetään+monilla+eri+tavoilla.+Myös+sähkön+verotuksessa+on+suuria+eroja.+Kuitenkin+Suomessa+voimme+verrata+hintojamme+helposti+jakamalla+vuoden+sähkölaskun+eurot+kulutetuilla+kilowattitunneilla.+Minun+jakolaskun+osamäärä+on+13,4+snt/kWh.
18.01.2020 15:54
En+lämmitä+puulla+enkä+muillakaan+polttoaineilla.+8+kW:n+kiuaskin+toimii+sähköllä.+Öljynkäytön+lopetin+jo+vuonna+1984.+Talossa+on+vesikiertoinen+keskuslämmitys+kahden+kuution+varaajalla.+Lisäksi+viidessä+huonetilassa+on+varaava+sähkölattialämmitys.+Tarkkaa+neliömäärää+en+ole+mitannut,+mutta++se+lienee+160+neliön+tienoilla.+Käytössä+on+kausisähkö+(entinen+vuodenaikatariffi),+jossa+talvipäivän+hinta+voimassa+1.11.-31.3.+ma-su+klo+7-22.+Muun+ajan+hinta+voimassa+1.11.-31.3.+ma-su+klo+22-7,+sekä+1.4.-31.10.+ma-su+klo+0-24.+Käytän+kalliimpaa+talvipäivän+sähköä+kokonaiskulutuksesta+noin+15+%+ja+halvempaa+muun+ajan+sähköä+85+%.+Käytössä+on+ollut+seitsemän+vuoden+ajan+tarvittaessa+myös+ilmalämpöpumppu.
18.01.2020 15:25
Olisiko+rontturokka+ollut+samaa+kuin+tappaiskeitto,+eli+mykykeitto+ja+mykyrokka?+Sitä+valmistettiin+teurastetun+naudan+tai+sian+sisäelimistä+ja+verestä.+Maksa+ja+munuaiset+keitettiin+ensin+pariinkin+kertaan.+Ohrajauhoista+ja+verestä+tehtiin+mykytaikina,+josta+pyöriteltiin+mykyjä.+Ne+kiehutettiin+pilkottujen+sisäelinten+kanssa+lisäten+suolaa+tarpeellinen+määrä.+Keittoa+tuli+yleensä+hyvin+suuri+määrä,+mutta+se+vain+parani+vanhetessaan+ja+sitä+syötiin+keitettyjen+perunoiden+kanssa+useampaankin+kertaan.+Meillä+tappaiskeittoa+tehtiin+vielä+1950-luvulla,+jolloin+kotona+oli+karjaa.
15.01.2020 08:29
Usein+mururessin+aineksina+olivat+koviksi+käyneet+leivät+ja+leivänkannat.+Näin+hampaatonkin+talonväki+pääsi+leivänmakuun.+Mururessin+teko+oli+vielä+yleistä+1950-luvulla+meillä+hampaallistenkin+keskuudessa.
14.01.2020 08:32
Aloitus+on+hyvä+ja+sopiva+Lieksan+palstalle.+Minäkin+laitan+pitkästä+aikaa+lusikkani+soppaan+ja+lisään+yhden+vanhan+kastikkeen+ohjeen+testattavaksi.+Kastikkeen+nimi+on+sipatti.
Pieniksi+paloiksi+leikattu+silava,+eli+sian+läski+ruskistetaan+paistinpannulla.+Sekaan+lisätään+hienonnettu+sipuli,+vehnäjauhoa+ja+vettä.+Seosta+keitetään+varttitunnin+verran+ja+siihen+lisätään+tarvittaessa+hieman+maitoa+ja+jatketaan+keittämistä+kiehumispisteeseen+saakka+sekä+lisätään+maun+mukaan+suolaa.+Kastike+on+tietenkin+rasvainen+ja+nykysuositusten+vastainen,+mutta+silti+perunoiden+kanssa+erittäin+hyvää+ja+ravitsevaa.+Sanoisinpa,+että+tämä+oli+savottalaisten+lempisapuskaa+viime+vuosisadan+alkuvuosikymmeninä.
13.01.2020 11:58
Minä+olen+harrastanut+kuvankaappausta,+kun+ole+poiminut+uutisia+itselleni+ja+järjestellyt+niitä+tiedostoihini+omaa+käyttöäni+varten.+Esimerkiksi+ylioppilaskokeita+60-luvulta+ja+Lieksan+ylioppilaita+60-luvun+vuosilta.
13.12.2019 20:24
Kaivelin+Kolin+tiestä+lisätietoja.+Tie+leirintäalueen+tasolle+valmistui+vuonna+1933.+Leirintäalue+oli+nykyisen+sorapintaisen+pysäköintialueen+ensimmäisellä+tasanteella+vinohissialueen+oikealla+puolella.+
Suora+lainaus+teoksesta+KOLI+JA+PIELINEN+–+IKUISET+ERÄMAAMATKAILUN+HELMET,+Aatto+Jääskeläinen:+"Kolille+ensimmäinen+tie,+myöhemmin+asuntovaunualueena+toimineelle+tasolle+saakka,+valmistui+1933.+Vasta+20+vuotta+myöhemmin+”serpentiiniä”+jatkettiin+Ukko-Kolille+eli+hotellialueelle".++Jostakin+toisaalta+olen+poiminut+tuon+vuoden+1959.+Lähdettä+en+vielä+löytänyt.+Joka+tapauksessa+hotellin+pihaan+asti+päästiin+autolla+vasta+1950-luvulla.+
Samassa+opuksessa+mainitaan,+että+vuonna+1937+valmistunut+leirintäalue+oli+Suomen+ensimmäinen.+Vuonna+1952+rakennettu+kapulahissi+korvattiin+maisemahissillä+vuonna+1969.
13.12.2019 20:10
Kiitoksia+mukavista+yksityiskodista.+Tuon+tien+valmistumisajankohdan+olen+poiminut+joskus+muinoin+jostakin+Kolista+kertovasta+lähdeteoksesta,+joten+ihan+omasta+päästäni+en+ole+sitä+louhinut.+Jotenkin+minustakin+tuo+ajankohta+tuntuu+aika+myöhäiseltä.+Samassa+opuksessa+olivat+myös+syöksyrinne+ja+Suomen+ensimmäinen+hiihtohissi+mainittuina.+Todennäköisesti+jonkinlainen+tie+on+ollut+jo+autoilla+ajettavassa+kunnossa+tuona+mainittuna+vuonna+1933.+Minä+kiipeilin+Kolin+polkuja+yli+65+vuotta+sitten.
Minäkin+ole+selannut+Kaikua+useilta+eri+vuosikymmeniltä.+Minut+mainitaan+eräässä+Karjalaisessa+1940-luvulla.+Sen+tiedon+löysinkin+helposti,+koska+selailin+kyseistä+lehteä+joskus+kauan+sitten+Joensuun+pääkirjastossa+mikrofilmiltä.+Moni+pielisjärveläinen+ja+lieksalainen+tieto+on+nyt+helposti+haettavissa+luettavaksi.
13.12.2019 18:03
Lieksan+kaupungin+omistaman+sillan+kokonaiskustannusarvio+on+noin+3,5+miljoonaa+euroa+tällä+hetkellä.+Siihen+sisältyvät+suunnittelu+50+000+euroa+ja+purkaminen+125+000+euroa,+jotka+ilmoitettiin+vuonna+2016.
02.11.2019 22:49
Tunsin+yhden+lieksalaislähtöisen+helikopterilentäjän,+joka+oli+rajavartiolaitoksen+palveluksessa.+Hän+kuoli+viime+vuonna.
28.09.2019 08:49
En+lähde+kertomaan+iloistani+enkä+ryhdy+provosoitumaan+kysymyksestäsi.
27.09.2019 18:45
2 / 108