Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

  1. Tuo+vajaamielinen+trolli+yrittää+vain+nostella+näitä+vanhoja+ketjuja+jotta+saisi+evoluutiopakkomielteensä+esille.+Ei+tuo+yritä+oikeasti+keskustella,+ei+kannata+tuhlata+aikaa+ja+edistää+tuon+pyrkimyksiä.
  2. "Tuo+on+aika+yksisilmäistä+puhetta+--annat+vaikutelman,+että+sinua+ohjaa+enemmän+tunne+kuin+järki."Ei+suinkaan.+Järki+kertoo+että+tuo+kirja+on+paskaa,+tunne+kertoo+että+se+on+häiriintynyttä+paskaa."Tietenkään+kuollutta+lasta+ei+korvaa+mikään"Mutta+sellaista+tuo+tarina+silti+esittää.+Nuo+tapettiin+syyttä,+eikä+tekoa+edes+yritetty+oikeuttaa+millään.+Lopuksi+sitten+esitetään+kuin+kaikki+olisi+taas+jopa+aiempaa+paremmin,+jota+itsekin+korostit+näin:"Jobin+koettelemukset+kertaantuivat+moninkertaisina+siunaksina.""Konteksti+jää+sinulta+myös+huomaamatta"Ennemmin+päinvastoin."perinteen+mukaisesti+tarinan+on+kertonut+Mooses"Niin+siis+jotkut+rabbit+ovat+keksaisseet+tuollaisen+mutta+teksti+itse+ei+sellaista+väitä.+Ja+kaikesta+päätellen+Mooses+on+hahmona+fiktiivinen+eikä+ole+koskaan+kirjoittanut+mitään."Job+hahmona+ei+nähdäkseni+myöskään+ole+yhtä+merkityksellinen+kuin+tarinan+opetukset+ihmisen+kärsimyksestä,+elämän+järjettömyydestä,+oikeamielisyydessä+pitäytymisessä,+luottamuksesta+parempaan,+yhteisöön+nojautumisesta,+jne.+Kyseessä+on+lopulta+tarina.+ja+kirjaimellinen+tulkintasi+on+ehkä+hieman+yllättävä+huomioiden+kriittinen+sävysi."Uskovilla+tuntuu+olevan+kummallinen+tapa+yrittää+kehuskella+lähtökohtaisesti+sairaita+tarinoita+sillä+että+niistä+voidaan+tulkita+jotain+opetuksia,+kunhan+unohdetaan+ne+kaikki+sairaat+kohdat.+Mitä+järkeä+sellaisia+opetuksia+on+yrittää+kaivella+tuollaisista+tarinoista,+kun+se+mitä+noissa+oikeasti+toivottaisiin+lukevan+löytyy+tervehenkisemmässä+muodossa+toisaalta,+vaikka+lasten+saduista.Tuo+on+ja+pysyy+tarinana,+jossa+syyttömän+miehen+perheenjäsenet+ovat+jumalien+leikkikaluja+ja+tuosta+vain+uusilla+korvattavaa+omaisuutta.+Tuollainen+tarina+on+aivan+älytön+lähtökohta+jonkun+opetusten+kaiveluun+ja+sitä+kautta+merkittävin+siitä+saatava+opetus+onkin+siinä+miten+usko+sokeuttaa+havaitsemasta+tuollaisen+lähtökohdan+älyttömyyttä."Kannattaa+lukea+Jobin+kirja."Olen+lukenut+ja+siksi+pidänkin+sitä+niin+kertakaikkisen+vastenmielisenä+kirja,+josta+on+vaikea+löytää+mitään+hyvää,+kun+sitä+ei+tuijota+uskovaislasien+läpi.+Itse+asiassa+tuo+oli+yksi+niitä+kirjoja,+jotka+jo+uskovaislasien+kautta+katseltuna+sai+minut+heräilemään+siihen,+että+noiden+tekstien+kirjoittajat+eivät+oikeasti+antaneet+ihmiselämälle+kummoista+arvoa,+eivätkä+kyenneet+antamaan+mielekästä+vastausta+jumalan+ilmeiseen+epäoikeudenmukaisuuteen.+Myös+tarinan+polyteistinen+alkuasetelma+ja+läheiset+suhteet+Saatanaan+herättelivät+havaitsemaan,+ettei+Raamattu+kestä+lähempää+tarkastelua.
  3. "Viime+aikoina+palstalla+on+näköjään+keskitytty+paljon+Raamatusta+löytyviin+virheellisiin+tietoihin,+joten+ajattelin+itsekin+ainakin+tämän+avauksen+verran+osallistua+tähän+trendiin."Mahtavaa!+:)Olin+itsekin+aikeissa+tehdä+aloituksen+tuosta+tutkimuksesta+kun+se+julkaistiin+mutten+silloin+ehtinyt."Genomeista+saadun+datan+vertailu+olemassa+oleviin+geneettisiin+tietokantoihin+osoitti+täysin+selvästi,+että+on+olemassa+katkeamaton+ja+monimuotoinen+perimälinja+muinaisten+kanaanilaisten+ja+tämän+päivän+libanonilaisten+välillä."Tuohon+kytkeytyen+libanonilaisten+on+todettu+olevan+geneettisesti+yksi+läheisimmistä+ryhmistä+nykyisten+juutalaisten+geeniperimässä,+kuten+molempien+kanaanilaisesta+alkuperästä+johtuen+sopii+odottaakin:https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_studies_on_Jews
  4. Tarinassa+Aatami+kuolee,+jota+seuraa+rituaalimenoja+ja+sekavaa+tarinointia+seitsemästä+taivaasta+yms.+ja+onpa+tuolla+hautajaisissa+aurinko+ja+kuukin+sammutetuin+lyhdyin:"kun+enkelit+olivat+sanoneet+nämä+sanat,+katso,+tuli+yksi+serafeista,+kuusisiipinen,+ja+otti+Aadamin+ja+kantoi+hänet+Acherus-järvelle+ja+kastoi+hänet+siellä,+Jumalan+läsnäolossa.""Jumala+kutsui+ja+sanoi,+’Aadam,+Aadam.’+Ja+ruumis+vastasi+maasta+ja+sanoi:+’Tässä+minä+olen,+Herra.’+Ja+Jumala+sanoi+hänelle:+’Minä+sanoin+sinulle,+että+maasta+sinä+olet,+ja+maahan+sinun+tulee+palata.+Minä+lupaan+sinulle+myös+ylösnousemuksen,+minä+nostan+sinut+ylösnousemuksessa+kaikkien+kanssa,+jotka+ovat+sinun+siementäsi.’""Jumala+puhui+arkkienkeleille+Mikael,+Gabriel,+Uriel+ja+Rafael:+’Menkää+paratiisiin+kolmanteen+taivaaseen,+ja+käärikää+Aadamin+ruumis+kankaisiin+ja+tuokaa+tuoksuvaa+öljyä+ja+kaatakaa+sitä+hänen+ylleen.""kaiken+Isä+istuen+valtaistuimellaan+ojensi+kätensä,+ja+otti+Aadamin+ja+ojensi+hänet+arkkienkeli+Mikaelille+sanoen:+’Nosta+hänet+Paratiisiin+kolmanteen+Taivaaseen,+ja+jätä+hänet+sinne+siihen+pelättävään+päivään+saakka,+jonka+minä+teen+maailmassa.’+Sitten+Mikael+otti+Aadamin+ja+jätti+hänet+sinne,+mihin+Jumala+käski.""Katso+ylös,+ja+näe+omilla+silmilläsi+kuinka+seitsemän+taivasta+avautuu,+ja+näe+kuinka+isäsi+sielu+lepää+siellä""Ja+minä+Eeva+näin+kaksi+suurta+ja+pelottavaa+ihmettä+seisovan+Jumalan+läsnäolossa+ja+minä+itkin+pelosta"+...+"Mutta+mitä+ovat+nuo+kaksi+tummaihoista+jotka+odottavat+isäsi+Aadamin+puolesta+rukoillessa?"...Ja+Seet+kertoi+äidilleen,+että+ne+ovat+aurinko+ja+kuu+ja+ne+itse+putoavat+alas+ja+rukoilevat+isäni+Aadamin+puolesta.+Eeva+sanoi+hänelle:+’Ja+missä+on+niiden+valo+ja+miksi+ne+näyttävät+niin+mustilta?’+Ja+Seet+vastasi+hänelle,+’Valo+ei+ole+jättänyt+niitä,+mutta+ne+eivät+voi+loistaa+Maailmankaikkeuden+Valon+edessä,+Valon+Isän+edessä;+ja+tämän+tähden+niiden+valo+on+piilotettu+niiltä.’Noissa+on+havaittavissa+yhtymäkohtia+Toiseen+Korinttolaiskirjeeseen,+joka+on+yksi+niistä+seitsemästä+kirjeestä,+joita+tutkijoiden+enemmistö+pitää+oikeasti+Paavalin+kirjoittamina+(toisinkuin+loppuja+kuutta)+[2,4].+Siellä+esiintyy+mm.+vastaava+ajatus+enkeliä+esittävästä+Saatanasta+ja+paratiisista+kolmannessa+taivaassa,+eli+nuo+vaikuttavat+kierrättelevän+osin+yhteisiä+ajatuksia+[4]:"tekeytyyhän+itse+Saatanakin+valon+enkeliksi."+(2+Kor.+11)"Tunnen+erään+Kristuksen+oman,+joka+neljätoista+vuotta+sitten+temmattiin+kolmanteen+taivaaseen.+Oliko+hän+silloin+ruumiissaan+vai+poissa+siitä,+en+tiedä,+sen+tietää+Jumala.+Ja+tästä+miehestä+tiedän,+että+hänet+temmattiin+paratiisiin+ja+hän+kuuli+sanoja,+joita+ihminen+ei+voi+eikä+saa+lausua."+(2+Kor.+12)Eeva+kuolee+pian+Aatamin+jälkeen,+jolloin+jälleen+korostellaan+miten+tuo+on+vain+kylkiluu:"Jumala+teki+sinetin+ja+sinetöi+haudan,+ettei+kukaan+tekisi+hänelle+mitään+kuuteen+päivään,+kunnes+hänen+kylkiluunsa+palaa+hänelle."..."Herra,+Mestari,+kaiken+Jumala,+älä+vieroita+käsintehtyä+neitoasi+Aadamin+ruumiista,+sillä+hänen+jäsenistään+sinä+minut+teit."Jostain+syystä+tuossa+tarinassa+yritetään+ilmeisesti+syyllistää+Saatanaa+käärmeen+teon+lisäksi+Kainin+teostakin,+vaikka+olisihan+senkin+voinut+yrittää+selitellä+äitinsä+syntisyydellä.+Eeva+näkee+unessa+Kainin+juovat+Aabelin+veret+ja+toteaa+herättyään+näin:"Noustaan+ja+mennään+katsomaan+mitä+heille+on+tapahtunut.+Sielunvihollinen+voi+olla+ahdistelemassa+heitä+jossain."Tuossa+myös+leivotaan+Kainin+korvanneesta,+Raamatussa+lähinnä+sukupuuntäytteenä+toimineesta+Setistä+sankaria.+Syntyihän+siltä+pohjalta+kokonainen+gnostilaisuuden+pääsuuntauskin+eli+setiläisyys+lukuisine+tarinoineen+[5].+Joissain+gnostilaisuuden+suunnissa+myös+käärmettä+kiiteltiin+Demiurgin+kontrollista+vapauttavan+tiedon+tuomisesta+Aatamille+ja+Eevalle+[6].Kaikki+nämä+kertovat+miten+samoista+hölmöistä+sumerilaisilta+alunperin+plagioiduista+tarinoista+on+vatkattu+milloin+mitäkin+versioita+ja+Raamatut+ovat+vain+jokseenkin+mielivaltaisesti+valittuja+koosteita+joistain+niistä.+Kun+uskovaisilta+kysyy+miksi+nuo+uskovat+tarinaelementtejä+joita+Raamatusta+ei+löydy+tai+jotka+ovat+suoraan+sen+vastaisia,+nuo+vastaavat+usein+sen+perustuvan+johonkin+"perimätietoon".+No+mistäs+syystä+niitä+uskottuja+tarinoita+löytyy+teksteistä+joita+ei+ole+hyväksytty+Raamattuun+samaan+aikaan+kun+Raamatusta+löytyy+tarinoita+joita+ei+uskota?+Pääsikö+"inspiroidut"+tarinat+sekoittumaan+jo+silloin+kun+Raamattuja+koostettiin?