Olen helsinkiläinen itse ja pääosin niin ovat kaverinikin. Satun kuitenkin olemaan ihan hulluna tiettyjä murteita puhuviin miehiin. Erityisesti Itä-Suomen murteet kuulostavat korviini jotenkin hirveän paljon suloisemmilta kuin stadilaisittain puhuminen. Tiedä sitten mistä johtuu.
Tykkään myös Tampereen murretta puhuvista miehistä, vaikka kyseinen murre ei mielestäni naisen puhumana kovin kauniilta kuulostakaan.
Saattaa olla että kyse on muustakin kuin vain puhetavasta, ehkä haen jotain tiettyä miehekkyytta miehessä ja koen monien helsinkiläismiesten olevan ehkä hieman neitimäisiä. En nyt siis mitään vaimonhakkaajaa tässä hae, vaan ihan normaalia mukavaa perusmiestä. Varmasti niitä täällä Helsingissäkin on, on vain omat piirit sellaiset että tulee tavattua lähinnä tekotaiteellisia ja ruikuttavia snobimiehiä.
Mutta takaisin asiaan, mistä murteista tykkäätte?
Kaunein murre Suomessa?
41
1059
Vastaukset
- Porotyttö...
No miehän tykkään omasta murtheestani, eli Länsi-Lapin murtheesta.
Mutta myös mieheni murre on hauska (Oulun murre) ja molemmista on hauska kuulla toistensa sanomisia, kumpainenki suomentaa välillä toiselle mitä mikäki hassu sana tarkottaa :) - 77
Olen Porista ja ärsyttää kaikki murteet, tai no Turun murre ei niin paljoa kuin muut, mutta ainakin kaikki mie, sie- murteet sekä tämä meidän oma porilaisten murre on sellaisia, joita on todella rasittavaa kuunnella.
- Snowear
Älä sitten ikinä pariudu sellaisen kanssa, joka puhuu niin kuin Porotyttö vaikkapa.. Olisi kamalaa joutua muuttamaan identiteettiään jonkun takia vain koska tämä ei pidä murteesta, jota toinen puhuu.
- ...
Kyl mää ainaki tykkää Pori murteest. Tosi aloi tykkäämää siit vast sit ko muuti pois. Nykyää se kuulostaa kotosalt.
- ota sormi korvasta
Kyllä, hynynen on äijä vaikka murteella puhhukkii.
Se aikalailla murteeton Lahenkieli.
- lottamari<3
Mie tykkään Antti Tuiskusta ollaan hyviä kavereita ja yhessä käydään karaokea laumasa jänkällä. Porot tykkääpi, kun Antti laulaapi sen YKSINÄINEN kappaleen ja mie en saa silmiäni irti Antin tautuoidusta mahasta.
- älä valehtele
Sori mut julkkikset ei kaveraa tavisten kanssa.
Minä tykkään murteista ylipäänsä paljon. Murteet on rikkaus äidinkielellemme. Olisi kamalan tylsää, jos kaikki puhuisi kirjakieliä. Murre värittää puhujansa kielen kivaksi ja sitä on kivaa kuunnella. Persoonallisempaa, kun kirjakieli.
Pohjanmaan murteista pidän kovasti. Varsinkin Kaustisten alueella puhutusta!
Mulla on itsellä sukua jonkin verran pohjanmaalla.
Turun murretta hirveämpää ei äkkiä löydy, mutta olen jotenkuten tottunut siihen.. Tampereen murre tökkii myös..- kuningas_
Khässe khyö my thäyttiä. Mikä murre?
- lottamari<3
Joku pillun vonkaajan murre kai, en tiedä?
- Kramer_
Kokemusta on asumisesta mm. Raumalta, Kotkasta, Kuusaalta ja Lappeenrannasta. Aika lailla on merkityksetöntä, mitä murretta kukakin puhuu. Mediassa on tietysti yliedustettuna pääkaupunkiseudun mongerrukset.
Mutta se mikä aiheuttaa pahoinvointia, on se, että kirjoitetaan jollakin murteella eikä kirjakielellä. Sitä ovat tälläkin palstalla todistaneet pari "mie" -henkilöä.
Lisäksi murteella kirjoittaminen saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä. No ainakii miun mielestä. Mut nyt miun pitää lähtiä jonnee. Työ ette tiiä minnee. Mie en voi kirjottaa enempää. Miul on käet jo taskussa.- Mie vaa...
Ota ne käet pois taskuist, ni kuttun siut meijän tupaan. Työkin voitte tulla haastelemaan, jos kärsitte. Miul ois kaakkukin pöyäl. Syyää se yhes ja otetaa kuppii.
Juu, suloistahan se kaakonmurre... - et oo
Mie vaa... kirjoitti:
Ota ne käet pois taskuist, ni kuttun siut meijän tupaan. Työkin voitte tulla haastelemaan, jos kärsitte. Miul ois kaakkukin pöyäl. Syyää se yhes ja otetaa kuppii.
Juu, suloistahan se kaakonmurre...et kyllä oo ite kaakosta, näkeehän sen väärin kirjoituksestakin.
- Vantaan plikka
Miksei voi käyttää mie/sie -nimityksiä, kun kyllähän tällä palstalla moni käyttää mä/sä -nimityksiäkin? Ei murteet ole sen kummoisempia kuin Helsingin puhekielikään (vai pitäiskö korjata Uudenmaan/pääkaupunkiseudun puhekieli). Itse kylläkin kirjoitan yleensä sätissä jne yleiskieltä minä/sinä, vaikka puhuessa tietty käytän mä/sä -sanoja.
- Anonyymi
Emmää ainakaa käytä. Mää kirjota aina oikee.
- lottamari<3
Sie oot käet siu etumuksessais ja sie oot mänössä tapaamaan siu nyrkkiäis kaasukammioon, arvasinhan mie tuon :)
- yök...
En tiedä ketä on kaunein murre mutta ruminta on se kun hesalaiset stadipöndet puhuu stadinslangia.
- violet.
Helsinkiläinen tai espoolainen puhetapa ja kulttuuritausta on paras ja kaunein.
Ruminta on Keski-Suomen (Jkl:n seudun), Oulun ja Turun murteet sekä Itä-Suomen mie/sie -vyöhykkeellä puhuttu kieli. En pidä mistään murteesta.
- viäräleuku
Elä puutteessa, päätäsi tyynyhyn paina = savolaisen ymmärtämänä elä puutteessa piätäsi tyynyhyn paina.
- leeatuulia
Mie tykkään kaikista murteista, vaikka osan ymmärtäminen on hieman hankalaa.. Joku rauman murre vaikkapa. Kauneinta on lapin ja pohjanmaan murteet, voisin kuunnella niitä ikuisuuven. Ja puolueellinen kommentti, myöskin karjala ja savo on lähellä sydäntä :)
- Anonyymi
Pohjanmaan, Etelä, Keski ja Pohjoispohjanmaan murteet ovat kaikki erilaisia. Kaikkien 4:n maakunnan sisälläkin on eroja.
- Anonyymi
Jo vain,sole poja tmikhän,kyllä Tornionjoki laakson murretta kuuntelisi vaikka miten pitkään.
- Anonyymi
paras murre on moe:
https://www.youtube.com/watch?v=ITyJAcNJXyM
gg - Anonyymi
Moro, Moe Häh?
now what the hell language - Anonyymi
Munstahi itämurteet kuullostavat nädeiltä, varsihi jojensuu kö sitä pakisee viimosem pääle tälläytyny Pahalapsi. Ei mule mitään volisevaa pisssinarinaa vaikka ulkonäkö siintä antaa luppauksen ,vaan ehtaa vanhaa tavaraa jota vosii joku topakasti hentippa poikinee ohtallaan rieskaloita ahjuu bröödilapijulla lykkivä tomera ämmi
- Anonyymi
Paha sanuva, ko paikallismurteita lienee melekee viissattaa, että mikois nättei. Jostai luim palasen hattulam murretta ja oli nättiä kyllä se. Ite puhu oulum murretta mutta sitä on vaikijaa kiriottaa. pidän kirjottamisesta enemmänku puhumisesta ja usein taidan innossani kiriottaa monia murteita sekasi, koska yhtääkään murretta en pidä sietämättömänä, varsinkaa enää sitte, kö kuulen sitä puhuvan jonkun taitajansa. Rauman murrekin kuulostaa viihdyttävältä ku vaikkapa se tubettaja Muunneltu totuus sitä puhuu. Puhelimessa olisi kyllä toisaalta aika rasittavaa koettaa ymmärtää semmosta kun jo kiuruvetisen ukon kanssa polopatus on aika töisevä rupiama, vallanki ku sillä on niin nopia ja omatahtinen puhetapa
- Anonyymi
ookko nä oulustaq, pelkäätkö siis polliiisia?
- Anonyymi
mitä tummermpi hiuksi miehellä, siytä kylmäverisempi ja huono seksi.
- Anonyymi
Länsi-Uudenmaan murre, jos sitä nyt vielä on, on aika hurjaa.
Minusta tuntuu, että kaikki murteet ovat liudentumassa yleiskieleen.
Olisipa jännää seurata Elämäni biisi -ohjelmaa, jos siinä olisi arvioimassa täydellistä murretta puhuvia. Ymmärtäisinköhän mitään? Epäilen.
Kertovat, että pääkaupunkiseudulla murrealueelta tulleet, jotka puhuvat jo yleiskieltä, puhuvat omaa murrettaan, kun lomilla sukuloivat esimerkiksi.
Olisipa kiva kuulla tuttujen 'aitoa puhetta'.
Vilma Mulla ei ole suosikkia, vaan tykkään kaikista selkeästi oman alueen puheenparresta erottuvista murteista. Eli jokseenkin kaikista murteista, Espoossa kun puhutaan... no espoota, tylsästi.
- Anonyymi
20:44
Mulla on muistikuva, että Espoossa olisi jokin oma s-ääntämys vai muistako väärin? Anonyymi kirjoitti:
20:44
Mulla on muistikuva, että Espoossa olisi jokin oma s-ääntämys vai muistako väärin?Aivan mahdollista, mä en muista, mutta toisaalta paikallisena oliona en myöskään noteeraa paikallisia vivahteita, ne kun kuuluvat arkeen. Mutta muistan kyllä, että jotain erityisiä ääntämyksiä on joskus mediassa mainittu, voisi hyvin olla myös s-äänteestä kyse. Matinkylässä oli ainakin joskus jotain murteenpoikasta, en kyllä muista tarkemmin.
- Anonyymi
Tierä nuasta murtehista kun niistä ainut kuuntelemisen arvoonen on vain pohojanmaan murres, muut saa rinnastaa koirien ja kissojen nauentahan tai muuten vain taustamölyhyn. Täällä kuulostaa miähet miähiltä ja ämm....eiku naiset naisilta jo puhehen perusteella, ei tartte arvaalla :D
- Anonyymi
Meidän murre se on. Ihana ja sekarotuinen! 🐶
- Anonyymi
Loimaan murre. Paas ottain piapoo.
- Anonyymi
Talkkuna tosihämäläisillä talkkunajauhoilla ja ripaus sokeria. Nam
Vilma
- Anonyymi
Kaikki muut käy paitsi pääkaupunkiseutu ja savo.
- Anonyymi
Hänen murre. Se on paras!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652