mies = vastuullinen ihminen

sissi84

Yksinhuoltajaäiti, isoäiti, neuvolantäti, tarhantäti, sosiaalitäti, alakoulun opettaja... Pojilta puuttuu miehen malli. Naiset kasvattavat poikia väärin. Koulu on suunniteltu tytöille.

Missä ovat miehet niin poikien kuin tyttöjenkin elämästä? (Suuri osa tietenkin omalla paikallaan tekemässä velvollisuutensa.) Jolleivät miehet pidä lastenkasvatusta ja heikompien auttamista yhtä tärkeänä, ei naisia voi syyttää siitä, että he tekevät parhaansa hoitaessaan velvollisuutensa.

Naisia ei voi syyttää siitäkään, että kaikki miehet eivät saa tasapuolisesti rakkautta, hellyyttä, parisuhdetta tai seksiä. Aikuisena vastuu ihmissuhteista siirtyy miehelle itselleen.

11

322

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fisting toe

miehen mallihan nimen omaan on nyky-suhteissa. naisethan nämä valintansa tekevät. semmonen valehteleva, ennalta arvaamaton, väkivaltainen vaimonhakkaaja on kovinta huutoa. niistä tulee hyvät mies mallit...

• sissi84

Syytätkö siis naisia siitäkin, että valitsevat vääränlaiset miehen mallit lapsilleen? Miehilläkö edelleenkään ei ole vastuuta siitä, siittävätkö lapsia maailmaan ja hoitavatko oman osansa näiden kasvatuksessa?

Muutamia naisten ilmeisesti valitsemia väkivaltaisia sosiaalitapauksia lukuunottamatta miehen malllin puuttuminen tai vääryys johtuu enemmän siitä, että isä omasta valinnastaan on häipynyt viettämään vapaata elämää tai perustamaan uusia perheitä, on koko ajan töissä, pitää kavereiden seuraa perhettä tärkeämpänä, on läsnä, mutta käyttäytyy kuin olisi itsekin lapsi ja vaatii vaimoäidin hoivaa, puuhailee lapsen kanssa kaikkea kiva vailla varsinaista vastuuta. Tällaista käytöstä naisen on melko mahdotonta etukäteen arvata. Nämä miehet eivät ole ennalta arvaamattomia tai väkivaltaisia ja ulospäin näyttää siltä, että lapsella on kelpo isi.

• Tietysti.
        sissi84 kirjoitti:

Syytätkö siis naisia siitäkin, että valitsevat vääränlaiset miehen mallit lapsilleen? Miehilläkö edelleenkään ei ole vastuuta siitä, siittävätkö lapsia maailmaan ja hoitavatko oman osansa näiden kasvatuksessa?

Muutamia naisten ilmeisesti valitsemia väkivaltaisia sosiaalitapauksia lukuunottamatta miehen malllin puuttuminen tai vääryys johtuu enemmän siitä, että isä omasta valinnastaan on häipynyt viettämään vapaata elämää tai perustamaan uusia perheitä, on koko ajan töissä, pitää kavereiden seuraa perhettä tärkeämpänä, on läsnä, mutta käyttäytyy kuin olisi itsekin lapsi ja vaatii vaimoäidin hoivaa, puuhailee lapsen kanssa kaikkea kiva vailla varsinaista vastuuta. Tällaista käytöstä naisen on melko mahdotonta etukäteen arvata. Nämä miehet eivät ole ennalta arvaamattomia tai väkivaltaisia ja ulospäin näyttää siltä, että lapsella on kelpo isi.

Tottakai ne syyttää. Samaan aikaan naisia syytetään myös siitä, kun eivät ymmärrä seurustella Auvisen, Saaren ja Breivikin kaltaisten sarjamurhaajien kanssa. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194688377213/artikkeli/puheenaihe tyton puute sairastuttaa miehenalun.html

• hahahehehihihoho

No maaima on paha paikka, eikä miehen malli auta asiaan paskan vertaa...
      Itse kaipaisin ihmisiä enkä mitä pelleilijöitä nimeltä mies ja nainen. Varmaan se poika koko ajan kelaa et: mulla ei ole miehen mallia, miten mun nyt käy...

• -.-

Ei alitajuisesti tapahtuvaa samaistumista kukaan hoksaa "kelata". Et sinäkään lapsena millään tavalla niitä asoita kelannut, jotka omaa persoonaasi muokkasivat. Huomaamattasi se tapahtui. Asioita ruvetaan kelaamaan vasta sitten, kun vahinko on tapahtunut, ja pitäisi ymmärtää, mikä tähän johti.

• Terve sissi84, todella mielenkiintoinen aloitus ja osuva omalla kohdallani. Kyseessä on ongelma, joka lapsuudessani minulla on ollut, eli varsinaista mallia näyttämään miten tulisi olla mies, tehdä, asennoitua ja kehittyä ei ole ollut. (toki en sitä pienenä ongelmaksi tajunnut kun ajattelu ei ollut vielä sillä tasolla, että olisin roolien ja mallien vaikututusta oman minäkuvan kehitykseen ymmärtänyt). Viestini sisältö ei liity yksinomaan roolimallin puutteeseen vaan osittain joukossa on ihan puhdasta sukupuolesta riippumatonta luonnekasvatusta.

Isä minulta kyllä löytyy, mutta hän tuntui aina olevan töissä ja muutenkin vanhempani erosivat vähän ennen omaa murrosikää. (Äitini on luonteeltaan periesiantamaton ja päättäväinen, eli hänen päänsä mukaan lähes aina mentiin vaikka isä olisikin ollut kuvioissa.)

Äitini onnistui nuoruusvuosieni kasvatustyössään enemmän kuin hyvin ja minusta tulikin hyvin kiltti ja yhteiskuntakelpoinen poika, jolla on terveet elämäntavat sekä koulutus- ja työasiat hyvällä mallilla. Valitettavasti sitä pojasta mieheksi kasvatusta hän ei pystynyt tekemään (eikä mielestäni miehisen sukupuoli-identiteetin kasvatusta voida edes naiselta vaatia).

Muistan olleeni arka, hieman syrjäänvetäytyvä, todella herkkä, passiivinen ja ohjailtava nuori (eli siis todella stereotyppinen kiltti poika), mutta onneksi koulussani oli hyvä ilmapiiri eikä ollut paljoa kiusaamista, joten siltä lähestulkoon säästyin.

Suoraan sanottuna tuntui kuin olisin ollut aika hukassa tuona aikana, en oikein osannut olla ihmisten kanssa ja lukion käytyäni ne muutamat kaverit, joidenka kanssa olin niinä aikoina liikuskellut, etääntyivät nopeasti ja vain pariin olen enää yhteyksissä (heihinkin harvakseltaan). Muutenkin vasta aivan viime aikoina olen oppinut kunnolla tulemaan toimeen muiden miesten kanssa.

Naisten kanssa olen aina tullut kohtalaisen hyvin tekemisiin, mutta aiemmin lähes poikkeuksetta olin se kiva kaveri, enkä mitään muuta. Yksi poikkeus nuoruusvuosiin mukaan mahtuu, eli ensimmäinen seurustelusuhteeni (n. 6kk) kun olin 19v. En ole ihan varma miten siinä niin edes kävi, mutta siis selvästikin tyttö vei ja minä vikisin. ;)

Reilu pari vuotta sitten havahduin tilanteeseen ja tajusin, että vaikka sellaisena kilttinä poikana olo oli lapsena vielä ihan jees, ei sellainen enää nuorelle aikuiselle sovi. Muista tajunneeni tämän erästä nettikirjoitusta lukiessani, joka käsitteli nuorten miesten naisettomuutta.

Siitä innostuneena olen viimeisen pari vuotta itse opettanut itselle sitä miehenä olemista psykologian ja filosofian keinoin sekä roolimallien kautta. Eli siis käytännössä käsitellyt läpi ja tullut sinuiksi omien epävarmuuksien kanssa näiden ”selfhelp” tekniikoiden avulla, sekä yrittänyt sisäistää omaan ajattelu- ja toimintatapaan maskuliinisia piirteitä (päättäväisyyttä, vastuunottokykyä, aloitekykyisyyttä, sopivaa kovapäisyyttä ja ennen kaikkea itseluottamusta).

Suoraan sanoen on tuntunut aivan helvetin työläältä kokoajan valvoa omia ajatuksiaan ja kasvattaa itseään uudelleen jälkikäteen, kun on koko tähänastisen elämänsä tehnyt asiat yhdellä tavalla, mutta kun ei siitä valittajaminästä, kiukuttelijaminästä ja ”minä olen tilanteen uhri” -ajattelusta pääse yli ilman. Erottelemaan en jaksa ruveta, mutta omalla kohdallani on varmasti tapahtunut samanaikaisesti sitä perinteistä aikuiseksi kasvua, joka niin naisen kuin miehenkin tarvitsee ihan itse tehdä, eli kaikesta en voi vetää lankoja roolimallin puutteeseen.

Nykyään tajuan jo kuinka paljon olen noista ajoista muuttunut, mutta niin on myös ihmisten yleinen suhtautuminen minua kohtaan. Suhtautumisen muutoksen olen huomannut ystävissä, tuttavissa, työkavereissa, naisissa, perheenjäsenissä ja jopa naisissa ;)

• keittiöpsykologi

Walski, hieno kuvaus ihmisen kasvusta! Lapsuuden ja nuoruuden perhetilanne vaikuttaa ihmiseen, mutta siihen ei tarvitse jäädä makaamaan ja märehtimään. Etsimällä etsien jokainen löytäisi lapsuudestaan aineksia minäkehityksen vaurioille, jollei muuta niin sen, että kaikki oli liian hyvin eikä luonnollisia pettymyksiä oppinut käsittelemään. Jokainen nuori joutuu käymään läpi ajatukset siitä, kuka ja millainen on ja haluaa olla. Muutumme ja kehitymme jatkuvasti. Kohtaamamme ihmiset ovat apuna peilatessamme itseämme, mutta ratkaisut täytyy jokaisen tehdä itse. Kuten huomasit, ihmisten suhtautumiseen pystyy omalla käytöksellään vaikuttamaan. Muistathan säilyttää myös herkkyyttä ja kiltteyttä luonteessasi! :-)

• dgsasdgasfdg

Jokaisen sinkut-palstan luuseriATM:ien pitäis tehdä itselleen täysin sama juttu. Mutta ei. Niiden lyijy painaa persees liikaa.

Hieno juttu Walski!

• väsyäitee

kasvatan yksin kahta poikaa ja suren paljon sitä että ei ole heillä miehen mallia.

Ei minua voida syyttää siitä, poikien isä, köyhä taiteilija, eli vain itselleen ja oli paljon poissa kotoa. lopulta nai nuoren tytön ja jätti kaikki yhteydet poikiinsa.

kovasti olen toivonut miesopettajia, valmentajia, ehkä kavereiden isiä juttelemaan ja antamaan pojille vähän henkilökohtaista aikaansa. eipä sitä herkkua usein ole saatu.

Satuttaa tuo yksinhuoltajien syyllistäminen, parhaansa tässä yrittää ja vastuu on raskas. nyt tarvitsevat tukea opiskelussa, vuokranmaksua, autokoulua ja pyykinpesua. Aina on oltava lastaan varten vaikka ovat jo aikuistumassa. isän paikalla heillä on varmaan tyhjä aukko. Miehet tulkaa talkoisiin, ei niiden kalakavereiden tarvitse aina olla omatekemiä, teillä on annettavaa tälle yhteiskunnalle jotain. lopettakaa se naisten syyllistäminen.

• miesVast

Kirjoituksesi toi mieleen tukihenkilötoiminnnan, josta olen viime aikoina lukenut ja johon olen itsekin varmaan lähdössä mukaan (tukihenkilöksi).

Löytyisikö paikkakunnaltasi mitään vastaavaa toimintaa? Käsittääkseni tukihenkilöistä on iso pula joka paikassa.

En tosin osaa sanoa että jaetaanko "pakan päältä" tukihenkilöitä vain perheisiin/talouksiin, joissa on esim. jotain epäsosiaalista taustaa, ongelmia, tmv., minkä takia tarve tukihenkilölle olisi "isompi", mutta kysymällähän selviää.

http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/lastensuojelu/avohuolto/tukihenkilo.html

• samaedfwe
        miesVast kirjoitti:

Kirjoituksesi toi mieleen tukihenkilötoiminnnan, josta olen viime aikoina lukenut ja johon olen itsekin varmaan lähdössä mukaan (tukihenkilöksi).

Löytyisikö paikkakunnaltasi mitään vastaavaa toimintaa? Käsittääkseni tukihenkilöistä on iso pula joka paikassa.

En tosin osaa sanoa että jaetaanko "pakan päältä" tukihenkilöitä vain perheisiin/talouksiin, joissa on esim. jotain epäsosiaalista taustaa, ongelmia, tmv., minkä takia tarve tukihenkilölle olisi "isompi", mutta kysymällähän selviää.

http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/lastensuojelu/avohuolto/tukihenkilo.html

taitaa tuo tukihenkilötoiminta rajoittua 18v ja alle, jutun mukaan? :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3223
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      199
      2915
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1921
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1544
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      156
      1040
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      970
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe