Olen ottanut 3 tatskaa kahdessa eri paikassa ja olen miettinyt tatuointiliikkeiden hygieniaa. En ole mikään tatuoija enkä näinollen tietenkään tiedä tatuointien teosta yhtään mitään, mutta oma koulutukseni on sairaanhoitajan ja kosmetologin joissa hygienia-asioita on painotettu tosi paljon.
Kosmetologeilla (mitä työtä siis itse teen) on tosi tarkka työ hygienian puolesta ja esim. jalka- ja käsihoitoja tehdessä jossa verialtistustakaan ei tule, on kaikkien välineiden kertaläyttöisyys ja desinfiointi sekä sterilointi tosi tärkeää.
Siksi siis ihmettelen tatuointipaikkojen hygieniapuolta, toki tiedän että neulat ovat kertakäyttöisiä yms, mutta miksi liikkeet ovat usein suttuisia? Olen käynyt täällä Turun seudulla kahdessa paikassa ja molemmissa on minun silmääni aika pölyistä ja tatuoija koskee käsineillään tasoihin esim. paperia ottaessaan ja laittaa paperin kontaminoituneelle tasolle (siis paperin jolla pyyhkii ihoani).
Mitkä kaikki välineet tatuoija steriloi ja mitkä desinfioi, ja miten usein?
Miten tärkeää on tatuointipaikan hygienia ja miten tämä toteutetaan? Miten paljon tatuointiliikkeiden hygieniaa valvotaan ja suorittavatko tatuoijat usein hygieniapassia tms? Onko tatuointitiloissa luvallista pitää eläimiä? Itse en usko mutta yhdessä paikassa jossa kaverin kanssa kävin, oli tatuoijamiehen oma koira.. :O
Olen ehkä monen mielestä nipo, mutta omassa työssäni tosi tarkka hygieniasta ja kummastelen jos tatuointiliikkeissä joissa työskennellään verenkierron kanssa, ei näin ole.
Kiitos jos joku vastaa :)
Tatuointiliikkeiden hygienia
20
2242
Vastaukset
- Tattttuoija
Kukaan ei valvo tätä alaa mitenkään; Terveystarkastajankin kutsuminen on tatuoijan omalla vastuulla, eikä siitä mitään sakkoja tms seuraa vaikka et asialle mitään tekisikkään. Eli kuka tahansa voi olla tatuoija, tehdä tatuointeja millä tahansa välineillä ja ihan missä tahansa.
Neulat on siis kertakäyttöisiä ja tuubi, jonka läpi neula pujotetaan kuuluu steriloida autoklaavissa yksittäispakkauksessa.
Mä itse oon sitä mieltä että ei sen aseptiikan kanssa nyt ihan _hysteerinen_ tarvi olla; Ei se ole niin vakavaa jos ne käsipaperit on siinä pöydällä (joka on siis desinfioitu), kunhan mitään verikontaktia ei synny asiakkaiden välille; Eli ei kierrätetä musteita eikä neuloja. ja ne tuubit tosiaan steriloidaan kunnolla. Kaikki pinnat suojataan tietenkin muovilla joka asiakkaan välissä. Mutta ei tämä mitään aivokirurgiaa kuitenkaan ole eikä mihinkään julkiseen tilaan saa sairaalan tasoista aseptiikkaa vaikka kuinka yrittäis ;) - Aada-84
Onpas kummallista :O Miksi tatuointipaikoissa ei tarvitse olla yhtä hyvä hygienia kuin kauneushoitoloissa? :O Kauneushoitoloissa kuitenkaan ei tule verialtistusta ja silti hygienian kanssa on oltava tosi tarkka. Esim. streptokokki verenkierrossahan on aika hurja juttu, ja niitä tosiaan on myös desinfioidulla pinnalla/iholla sillä kaikki eivät sillä lähde..
- Tattttuoija
No tottakai pitää olla hygieenistä, mutta en mä mitään pölyä jossain nurkassa pitäisi kauhean vakavana rikkeenä. Ei se sieltä verenkiertoon joudu, on lähinnä esteettinen haitta ;) Eikä kai kauneushoitoloillakaan mitään velvollisuutta oo tehdä itsestään terveysviranomaiselle mitään ilmoa?
Tärkeintä on siis että neulat on aina ja ilman poikkeuksia kertiskamaa, tuubit steriloidaan autoklaavilla (ei keitetä tai lioteta kloorissa tms vippaskonsteja) ja musteet heitetään käytön jälkeen menemään. Ja jos mustetta lisätään kuppiin niin sitä mustepullon kärkeä ei dipata sinne jo käytettyyn musteeseen. - Aada-84
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Pölyisyydellä tarkoitin sitä, että pöly tasoilla on merkki siitä ettei niitä todellakaan putsata jokaisen asiakkaan jälkeen mitä pidän tärkeänä.
No entäs eläimet, ovatko yleisiä tatskapaikoissa?
Mitä asiakkaan kannattaisi ottaa huomioon tatskaliikettä valitessa ja mitä kysyä tatskaajalta? Onko noissa paikoissa paljonkin eroa?
Kauneushoitolaa perustaessa on lain mukaan velvollisuus pyytää terv. tarkastaja hyväksymään tilat (ilmanvaihto etc), laiminlyönnistä seuraa sakkoja. - Tattttuoija
No eihän ne eläimet tatuointipaikkoihin kuulu... Mutta jos ihan realistisesti miettii ehkä niistäkin on enempi haittaa allergisille tai niitä pelkääville, taikka juurikin firman imagolle kuin ihan selkeää hygieniariskiä. Riippuu tietenki vähän että makoileeko se koira siellä lattian rajassa vai pomppiiko joka paikkaan.
Kyllähän nuo käsipaperit tulee aika likasista olosuhteista, tuskin siellä tehtaalla kauhean puhdasta on. Tai rekassa millä transportataan. Samoin kumihanskoissa lukee non-sterile. Sen takia joidenkin käyttämä kasvomaski tuntuu hassulta... Sillä saa ainakin kosiskeltua hygieniatietoisia asiakkaita ;)
Eroja on varmasti. En itte kauhean paljon oo enää lähivuosina kierrellyt muita liikkeitä, mutta ihan taatusti on ääripäänsä kumpaankin suuntaan. Mutta jos tästä lähtisin leimaa hankkimaan niin tarkastaisin että neulat otetaan uusina paketista, tuubit on tosiaan niissä pusseissa, ja kaikki mihin koskee tatuoinnin aikana (pöydän reuna minkä päälle tulee vaseliini ja mustekupit, lamppu, koneen johto ja mielellään itse konekkin) on muoveissa. Mutta uskoisin että Suomessa voi aika huoletta mennä mihin vaan tatuoitavaksi ilman että tarvii tauteja pelätä, sen sijaan tsekkaisin tarkkaan sen portfolion... ;)- Tattttuoija
Lisään vielä että työn jälki ja hygienia tulee varmasti aika pitkälti käsikädessä, mitä tasokkaampia kuvia sen paremmin on hygieniaankin kiinnitetty huomiota. Jos tekee tosi suhruja kuvia niin ehkä siellä sitten helpommin ontuu myös aseptiikka, voisin olettaa... Vaikka saattahan joku olla tosi paska tatuoija mutta olla ihan supertarkka puhtaudesta ja toisinpäin, mutta veikkaisin kyllä asian olevan niinkun ensin mainitsin.
- JK
OLE HUOLETTA
- Yualle
Olet tehnyt täysin oikeat huomiot.
Kosme- ja kauneusliikkeitä käyttää kaikki norminaiset, joten jo pelkän asiakasuskottavuuden takia niiden hygienia- ja sterilisaatiotaso on pidettävä äärimmäisen huipussaan.
Sen sijaan tatuointipuljuihin erehtyvät asiakkaiksi vain kaikkein epämääräisimmät hemmot ja mimmit, joten niiden hyg. ja ster. tason ei ole niin väliä. Hemmot ja mimmit ottavat tatskan kumminskin =) - RockDoll84
"Kaikkein epämääräisimmät hemmot ja mimmit?" Itse olen hoitaja ja aika raskaasti tatuoitu. Olenko siis epämääräinen hoitaja? Olen ottanut tatuointeja/lävistyksiä useammassakin paikassa ja koskaan ei ole tarvinnut epäillä että mikähän täältä tarttuu mukaan. Aina on ollut asiallinen tekijä ja asialliset vehkeet. Vähän voi käyttää silmiään ja järkeään ja valita tekijän/paikan sen pohjalta. Ja ainahan voi avata suunsa ja kysyä jos joku asia ihmetyttää tai epäilyttää.
- Kir.sairaanhoitaja
" Itse olen hoitaja ja aika raskaasti tatuoitu. " Tuskin olet AMK sairaanhoitaja. Jos olet niin et ole ainakaan läksyjäsi lukenut. Hoitsujakin on moneen menoon ... heh he
- Joup.
Monilla tatuoijilla on nettisivut, joissa myös kerrotaan liikkeen hygieniasta ja siitä, miten steriloituja ja kertakäyttöisiä tarvikkeita käyttävät. ota siis ensin selvää tatuointiliikkeestä ennen kuin sinne menet.
- labrahoitaja
Minusta pahin terveyshaitta tatuointiliikkeissä on autoklavointi. Autoklaavilla puhdistetaan veren kanssa kosketuksiin joutuvat teräksiset tarvikkeet. Kuitenkin jokainen laboratoriossa työskennellyt tietää sen, että huonosti lastattu autoklaavi ei steriloi, jos laite on lastattu huolimattomasti (esim. ylitäyttö jolloin tarvikkeet kiinni toisissaan).
- hoitaja määkin
Lainsäädäntö on EU:ssa kesken. Ihotautilääkärit mm. ovat pyytäneet lainsäädäntöä uusiksi tällä saralla, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan.
Tatsaajat ovat villiä porukkaa. Tekevät mitä lystäävät ja ainoastaan terveystarkastaja käy joskus. Ilm tarkastaja vielä ilmoittaa tulostaan, eikä tee pistoja.
Hepatiitti C mm. voi levitä villisti esim. tatuointikoneesta.
Hepa C voi olla oireeton vuosi tolkulla, kunnes maksa saattaa poksahtaa. Tässä vaiheessahan ei sitten enään tiedä mistä moinen tappava tauti on itselle tulla tupsahtanut. No ei kai sillä tiedolla enään sitten mitään teekkään koska on kuollut.
Millähän sinne EU tasolle saisi sitä vauhtia jotta määräisivät tatuoijille koulutuksen ja heivaisivat villin lännen tautipaikat.- Pohj.Pohjanmaa
Samalla voisivat tarkistaa muutakin kuin sen hygienian kun tuli joku vuosi sitten tietyissä piireissä pyöriessä nähtyä ainakin omalla paikkakunnallani tehtävän huumebisneksiä tiskinalta julkisissa tatuointiliikkeissä. Ei hirveästi houkuta ottamaan tämän kaupungin liikkeissä tatuointia vaikka tilanne voikin olla eri uudempien liikkeiden osalta.
Heri Aada, Itselläni on jo aika monta tatskaa. Osan olen ottanut täällä Suomessa ja osan Turkissa. Olen käynyt myös tatuointiliikkeessa jossa oli viisi koiraa. Mitään ei koskaan ole tapahtunut. Nytkin otin viime viikolla tatuoinnin eräässä liikkeessä joka ei ollut vielä edes valmis ottamaan asiakkaita vastaan, mutta sain puhuttua itselleni ajan. Sitä menen hieman korjaamaan ensi viikolla.
On minullekin ihmetelty että kuinka esim. uskalsin ottaa tatuoinnin Turkissa, mutta mikä ettei.
Ehkä ammatiltasi olet hieman skeptinen, mutta anna mennä vaan jos lisää kuvia tahdot kroppaasi.- Jussi_
Tatuointeja harrastavat lähinnä vangit ja merimiehet, koska en kuulu kumpaankaan ryhmään ei minua vois tatskaliikkeiden hygienia vähempää kiinnostaa.
- hlsdohweofyeoighergy
Sen verran kuitenkin kiinnosti että LUIT viesti ketjun ja vielä tarmokkaasti päätit TROLLata ketjussa.
- Jussi_
Sen verran kiinnosti että jos epäilee tatuointien hygieniaa voi olla ottamatta niitä, ovat niin rumiakin
- Hoituri-02
Minäkin olen pohtinut tuota tatuointikone-hygieniaa.
Siinä yksi heikko lenkki tässä tatuoinnin nk. hygieniassa.
Autoklavoiminen ei sekään ole mikään sataprosenttinen juttu: etenkin monimuotoiset ja ontot välineet jäävät helposti epästeriileiksi, eikä itse tatuointikonetta steriloida (kun sitä ei voida)
Tatuoiminen itsessään letittää kehon nesteitä mikropisaroina ympäristöön, tatuoijaankin.
Neulojen kanssa tulee aivan varmasti myös vahinkoraapaisuja.
jne. - fbhdfmnj
:) mutu vilistää niin kovaa, että. No eihän se väärin ole, kunhan ei tee turhia olettamuksia.
-Kuten viestiketjun ylhäällä sanottiin kertakäyttötuubit/gripit ovat olemassa, suomeksi se mihin tatuoija koskee ja neula tulee lävitse. Suurinosa liikkeistä niitä käyttää ja ainoa ja oikea tapa tämä on osoittaa asiakkaalle vamistelemalla kone hänen läsnäollessaan. Ovat siis vakuumi pakattuja viimeisellä päivämäärä merkinnällä.
-Todellakin metallisten tuubien ja grippien puhtaus on täysin kiinni "tiskaajasta".
-Tatuointikone, kyllä niitä ON kllavattavia malleja. Klaavattoman koneen suurinosa pussittaa ennen työskentelyä.
-Roiskeet ovat tosiasia, siksi suojaus on tärkeää(koneen pussitus) jotkut tatuoijat käyttävät kertakäyttöessuja ja suojanaamaria itsensä suojaamiseen myös.
-Vahinkoraapaisu? Sen vuoksi tatuoijan hanskat eivät ole tavallisia astianpesuun käytettäviä, että mahdolliset raapaisut eivät lävistä hanskaa.
jne. jne.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663