oi voi

klimppi

Nyt on kova polte... Sain vanhemmiltani pyreneittenmastiffin ollessani 14v. Älkää kysykö miksi he päätyivät siihen rotuun, sitä en tiedä. Koira eli kymmenvuotiaaksi ja kuoli lopulta munuaisten vajaatoimintaan.
Se aikuistui n. 4v iässä ja siihen asti elämä sen kanssa oli melkoista seikkailua, naapurin nartuilla jos oli kiima, koiraa ei pidellyt mikään. Kerran jopa näin kuinka se KIIPESI 2m korkean koira-aidan yli (löytyi selitys sille, miten koira oli aiemmin karannut vaikka häkin ovi oli kiinni :D), metsälenkeillä käytiin päivittäin kun oli läheisen pellon omistajalta lupa pitää koiraa siellä vapaana. Lähestulkoon joka kerta koira päätti että lenkki jatkuu vielä, kun olisi pitänyt hihnaan tulla.. :) Se oli melkoista vääntöä ja hermoja kysyttiin ihan v***n paljon. Iltaisin kaikki naapurit kyllä tasan tiesivät koska on koiran iltapissatus pihalla..
Koiran aikuistuessa se tottakai rauhoittui, vahtiminen rajottui oikeisiin tilanteisiin eikä enää ollut sitä "varmuudeksi" haukkumista, vieraat otettiin vastaan erinomaisesti jos minä oli paikalla toivottamassa tervetulleeksi. Muiden koirien kanssa se tuli toimeen jos vieras uros ei alkanut pöyhkeilemään liikoja, nartut sai tehdä pitkälti mitä halusivat.
Vuosien mittaan kasvoimme koiran kanssa yhteen ja muutimme pois vanhempieni luota. Hetki asuttiin jopa kerrostaloyksiössä, koira oli tyytyväinen luonani(oltiin sillä varauksella että jos se ei sopeudu, se pääsee takaisin vanhempien luo), metsälenkeillä käytiin edelleen päivittäin.
Tavatessani avokkini, koira oli alussa varuillaan, kuten myös aiempien poikaystävieni kanssa, mutta hekin löysivät yhteisen kielen, koira hyväksyi avokkini pieneen perheeseemme. :)
Iän karttuessa koira rauhoittui entisestään ja lopulta metsälenkit harvenivat kun pihalla makoilu tuntui koiraa miellyttävän enemmän. Munuaissairauden selvitessä ja hoidon aloituksen jälkeen koira piristyi ja vuosi päästiin eteenpäin, metsälenkitkin olivat taas kuvioissa. Lopulta väistämätön oli kuitenkin edessä vaikka kuinka teki pahaa. Ystäväni nukkui syliini tutun lääkärin auttamana..
Nyt, reilu vuosi on kulunut ja pyreneittenmastiffi-haave on alkanut kohota. Meillä on nyt nuori seisoja, avokki kun on metsämiehiä. Ostimme juuri suurehkon rivarikämpän, ja siinä on jopa melko iso pihakin. Olen yrittänyt painaa villaisella tätä oloa, mutta jostain syystä se ei onnistu.. Pystiffissä on jotain niin kiehtovaa, siinä miten se elää omaa elämäänsä, rakastaa ihmisiään ja kuinka palkitseva kumppani se on kun sitä kohtelee oikein.. Sydämeni on täysin viety..

2

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi kiusauksen Ihanu

      Voi.... kuulostaa vakavasti koirakuumeelta =)
      Älä mene katsomaan pentua, siin käy niin että tulet pentu kainalossa kotiin =)

      Mikä ettei ettetkö päräisi koiran kanssa, mutta ajattele yksi asia valmiiksi, olet nuori, ehkä perustamassa perhettä koiran elinaikana, miten sitten toimit? Voin vakuuttaa, että kun lapsi tulee taloon, mikään, mikään ei ole kuten ennen.Jos katsot koiranmyynti-ilmoituksia miten moni koira vaihtaa kotia sentakia kun perheeseen on syntynyt vauva. Mutta on ihmisiä joilla on koira vauvan tullessa, ja kaikk sujuu hyvin, äitirukka on siin lujilla, mutta mahdotonta se ei ole. Asia pitää vaan aatella etukäteen.
      Mutta jos olet ajatellut sen asian valmiiksi, voit yrittää , minä toivotan paljon hyvää Onnea !

    • oi voi

      No lapsi onkin tässä suunnitteilla ja sillä vähän jarruttelenkin.. :) Kun muistelee edellisen pystiffin murkkuutta niin siinä oli helisemässä kyllä ihan tarpeeksi muutenkin.. :)
      Ja rivaripiha mietityttää.. Kyllähän koira tietenkin sopeutuu jos ikänsä on, opettaa vain talontavoille. Naapuritkin on koiraihmisiä.. ainakin vielä. ;D Aita pitäisi korottaa, lintukoira kyllä pysyy tuossa 1,2m aidassa, mutta jos pystiffillä on samanlaiset camelbootsit kuin edellisellä niin pitää olla ihan oikea koiraverkko.. ja silloinkin ekat neljä vuotta vain valvonnanalaisena ulos..
      Kuume on kyllä ihan tajuton. Pitää vaan hetki vielä malttaa. Ja on niin paljon mitä miettiä valmiiksi..
      Se on kyllä ihmeellistä miten joku rotu voi viedä näin mennessään, vaikka alussa olin vähän skeptinen rodun suhteen, olin enemmän saksanpaimenkoiran kannalla kun vanhempani lopulta suostuivat koiran hankkimaan. Tänäkään päivänä en tiedä miksi he päätyivät pystiffiin, koska olen ainoa koiraihminen meidän perheessä. Olen alkanut tulla siihen tulokseen että pystiffipentue oli eka mikä tuli vastaan kun päätös oli tehty..
      Sellainen tilanne että en kyllä laumista soisi kellekään sellaiselta pohjalta, mutta meillä kävi kyllä aivan uskomattoman hyvä tuuri koiran kanssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe