Miniä ja anoppi

Emo-tional

Tuossa yhdessä ketjussa on mielenkiintoisia kommentteja, mutta en halua siihen ketjuun enää osallistua, joten avaan ihan oman.

Itselläni ei ole enää kuin nimellisesti anoppi ja appi.
Petyin anoppiini pahasti ja lopullisesti kun hän lupasi soittaa minulle mutta ilmoittikin sitten pojalleen ettei niin tee.
Joten, paljon jäi selvittämättä ja koska tunnen tästä syystä itseni miniänä (mutta vain miniänä) arvottomaksi, haluan lukea muiden kokemuksia huonoista anoppisuhteista.
Miten sinun anoppisuhteellesi kävi kun nostit mieltäsi hiertävät asiat käsiteltäviksi?

75

3086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piilokettuilu yksi

      Anoppi on se joka hyvin pitkälle määrää millainen miniä-anoppi -suhteesta tulee. Miniä joko otetaan vastaan tai sitten ei. Usein puhutaan miniöiden arvostelusta että jokaista anopin suusta tullutta sanaa mietitään että oliko siinä jojtakin negatiivista, mutta unohdetaan kokonaan taitavien anoppien tapa nonsoleerata miniä.
      Nämä anopit tekevät sen niin taitavasti ettei oma poika sitä välttämättä huomaa. Syynä voi olla vaikkapa kateus miniää kohtaan tai suuttumus/loukkaantuminen siitä jos miniä ei tee suostu toimimaan anopin tahtomalla tavalla. Miniälle ei esim. vastata mitään, puhutaan vain jos on pakko, piiloikeily, lapsenlapset ja oma poika huomioidaan mutta miniä jätetään kokonaan huomion ulkopuolelle. Kutsun sitä hiljaiseksi tavaksi kohdella väärin toista (miniää). Sitten kun miniä antaa tulla tuutin täydeltä kun mitta on täysi, ollaan vaan tyrmistyneitä miniän kauheudesta ja törkeydestä ja ollaan niin loukkaantuneita että.
      Esimerkiksi näin.

      • rapa roiskuu

        Ja höpöhöpö. Anopin ja miniän, siinä missä kenen tahansa kertun ja kaisan jotka keskenään tekemisiin joutuvat, suhde toimii ihan sen mukaan millaisia ihmisiä he ovat riippumatta siitä onko kerttu miniä, anoppi, serkku, naapuri tai vaikka lähikaupan kassa. Ongelma on tietysti se ettei anoppia/miniää pääse valitsemaan. Ystäviksi valikoituvat ne joiden kanssa"synkkaa" mutta sukulaiset vain tulevat elämään. Lähtökohtaisesti iso ongelma on ikäero. Anoppi on elänyt nuoruutensa aivan toisenlaisessa maailmassa jo pelkästään iän puolesta. Lisäksi muutkin taustat voivat olla hyvin erilaiset. Kun eroavaisuuksia on todella paljon, pitäisi molempien osapuolien olla harvinaisen avarakatseisia ja humeeneja tullakseen hyvin toimeen. Yleensä niin ei ole.

        Itselläni on ihana anoppi, lähes kuin toinen äiti. Hän tekee parhaansa tullakseen toimeen myös toisen minin kanssa mutta tulee tallotuksi ja hyväksikäytetyksi. Kun hän yrittää pitää vähän puoliaan, tuo toinen miniä suuttuu ja tekee kaikenlaista kiusaa. Oletettavasti hänen mielestään anoppi on inhottava, ei hän.

        Itsekeskeisyys ja omaan napaan tuijottaminen näyttäisi vain olevan leviävä epidemia joten yhä enemmän on ihmisiä joiden on hyvin vaikea tulla toimeen yhtään kenenkään kanssa. Ja he syyttävät aina kaikesta muita, itsessäei nähdämitään vikaa, ei uskalleta nähdä kun minäkuva on jäänyt muodostumatta.


      • MiNiÄnReTaLe

        Juuri näin toimii oma anoppini, jota en voi enää sietää silmissäni! :(
        Varsinainen piilovit**ilijoiden Kuningatar!
        Sitten ihmettelee, että etkö nyt huumoria ymmärrä.
        Itselleen jos joku kettuilisi samalla tavalla, menisi miehelleen itkemään.


      • Anonyymi
        MiNiÄnReTaLe kirjoitti:

        Juuri näin toimii oma anoppini, jota en voi enää sietää silmissäni! :(
        Varsinainen piilovit**ilijoiden Kuningatar!
        Sitten ihmettelee, että etkö nyt huumoria ymmärrä.
        Itselleen jos joku kettuilisi samalla tavalla, menisi miehelleen itkemään.

        Naapurin äijä oli panemassa minun ämmää kun anoppi oli yllättäny heinälahosta ne.


    • Näin on näppylät

      Usein ja mitä yleisimmin riidat alkavat siitä että anoppi ei tajua että oman pojan ykkösnainen on joku muu kuin äiti, joka naimisiin menon jälkeen on miniänsä anoppi. Anopit kuvittelevat että äitiys oikeuttaa tunkeutumaan edelleen pojan elämään ja pitää yllä samanlaista suhdetta poikaansa kuin ennen tämän naimisiinmenoa vaimon kanssa.
      Tässä anoppi tekee virheen ja hänen pitäisi ymmärtää kunnioittaa poikansa liittoa ja kunnioittaa myös miniäänsä yhtä lailla kuin poikaansa. Usein anopit kävelevät miniöiden ylitse lukemattomilla tavoilla jotka saavat miniät tuntemaan itsensä väärin kohdelluiksi niin kuin se useimmiten onkin. Anopit vain luulevat että heillä oikeus, mutta eivät tajua että oma poika on nyt avioliitossa ja pelaa yhteiseen hiileen jonkun toisen naisen kanssa. Äiti voi olla äiti, mutta pojan naimisiinmenon jälkeen ei varmasti olisi näin paljon ongelmia jos pojan äiti kunnioittaisi myös miniäänsä eikä ylikävelisi häntä röyhkeästi, mitä usein tapahtuu.

      • Mie*----------------

        Eikö anoppia voi kunnioittaa ihan sillä varjolla että hän on miehesi äiti. Pitääkö ihmiset laittaa johonkin arvojärjestykseen ja mittailla kenen sana eniten painaa.
        Minulla ei ole anoppini kanssa ollut mitään ongelmia, en kilpaile hänen pojastaan.
        Anoppikaan ei ole koskaan "kävellyt ylitseni", asioista on puhuttu ihan normaalisti.
        Eikö ole jotenkin vanhanaikaista tuo anoppi/miniä vastakkainasettelu? Minä en ainakaan sellaiseen ala, annan anoppini pitää mielipiteensä ja onhan hän elämääkin enemmän nähnyt kuin minä.
        Oma asenne ratkaisee aika paljon. Ei kannata odottaa liikaa anoppi-suhteelta heti kättelyssä, ajan kanssa voi tutustua ja ystävystyä.
        Joskus voi olla niin etteivät kemiat kohtaa mutta silloinkin voi tietyn kunnioituksen säilyttää, siten takaa rauhan ja perhe ei ajaudu älyttömiin riitoihin.


      • Hoitsu987

        Näppylät voi hoitaa kätevästi pois. Lisää voidetta ärtyneelle kohdalle.


    • Emo-tional

      Kiitos kommenteista! Molemmat ovat hyvin valaisevia ja herättivät paljon ajatuksia.

      Voisiko olla mahdollista että anoppini sysää omat riittämättömyyden ja arvottomuuden tunteensa äitinä minun kannettavakseni ja purkaa niiden aiheuttamat turhautumat väärään kohteeseen, tiedostamatta tätä itse lainkaan?
      Hän nimittäin luulotteli ja soimasi minua vaikka mistä, eikä mikään pitänyt paikkaansa.

      • Liina Anniina

        Voitko hieman tarkentaa?
        Mistä syytti? Mitä luuli? Mistä soimasi?
        Kerro jotain konkreettista.

        Kaikki on mahdollista, riittämättömyyden tunteet aina anopin lapsuuden kokemuksiin asti, ja jos vielä syvemmille vesille analysoidaan anoppi, niin oraalivaiheeseen asti.
        Ja kaiken kukkuraksi kammotus ei itse tiedosta ongelmiaan,


      • Emo-tional
        Liina Anniina kirjoitti:

        Voitko hieman tarkentaa?
        Mistä syytti? Mitä luuli? Mistä soimasi?
        Kerro jotain konkreettista.

        Kaikki on mahdollista, riittämättömyyden tunteet aina anopin lapsuuden kokemuksiin asti, ja jos vielä syvemmille vesille analysoidaan anoppi, niin oraalivaiheeseen asti.
        Ja kaiken kukkuraksi kammotus ei itse tiedosta ongelmiaan,

        En halua kertoa tarkemmin, koska anoppini syytti väärää kohdetta eli minua,- poikaansa hänen olisi pitänyt haukkua ja soimata.
        En pidä anoppiani kammotuksena, epäkypsänä kylläkin, kun hän ei halua käsitellä ja selvittää välejämme.

        Tuletko sinä toimeen anoppisi kanssa?


    • Emo-tional

      "Anoppi on se joka hyvin pitkälle määrää millainen miniä-anoppi -suhteesta tulee."

      Näin minäkin olen ajatellut.
      Minusta on tehty syntipukki, sijaiskärsijä.
      Anoppi syytti ja moitti minua, mutta hänen kohteensa oli väärä.
      Aviomieheni ilmoitti siitä hänelle. Sen jälkeen hänestä ei ole juurikaan kuulunut, mitä nyt lyhyitä textareita pojalleen on lähettänyt, harvakseltaan niitäkin.

      • motherinlawzilla

        Kyllä sitä löytyy päinvastaisiakin tapauksia! Oma miniäni on haukkunut minut moneen kertaan päin näköä - ollut puhumattomana kun olen käynyt heillä - haukkunut minua lapsilleen (siis lapsenlapsilleni).
        Kaikkein eniten näissä keskusteluissa jurppii se, että aika harva huomaa kenellä on kettumaisinta jos anoppi ja miniä ei tule toimeen keskenään. No tietysti sillä miehellä "jos toiselle kumarrat niin toiselle pyllistät". Kyllä aikuisten ihmisten pitäisi pystyä tulemaan toimeen vaikka ei toisistaan kauheasti pitäisikään. Itselleni ei kyllä koskaan tullut mieleenkään haukkua anoppia pystyyn vaikka asuin hänen kanssaan saman katon alla yli 30 vuotta. Kuuntelin häntä kohteliaasti mutta tein omat päätökseni täysin itsenäisesti ja tarvittaessa kävin kiroilemassa nurkan takana.


    • ..n..

      Lupauksen pettäminen vaikuttaa suuresti häneen jolle on jotain luvannut. Lupauksen pettäminen osoittaa välinpitämättömyyttä ja arvostuksen puutetta.
      Jos pettää lupauksensa, kohde pettyy ja loukkaantuu ja kokee itsensä turhaksi. Itsetunto alenee. Lupauksen pettäjällä saattaa olla huono omatunto.
      Sitten kun asiaa on käsitelty tarpeeksi, olo helpottuu.

    • Se on sitten syksyä

      Joku sanoi, että anoppi on elänyt nuoruutensa ihan erilaisessa maailmassa kuin miniä. Totta. Mutta nuoruutensa jälkeen anoppi on elänyt myös keski-ikäisenä naisena, mahdollisesti jonkun kirjoittajan kohdalla anoppi on jo eläkeikäinen.

      Eniten olen tällä ihmetellyt, miksi anoppi ja miniä ehtivät olla niin paljon tekemisissä ja vielä riidelläkin. Vai osuuko tänne kirjoittajiksi maataloon miniäksi menneitä ja yleensäkin provinssi-Suomen naisia?

      Minulla (anopilla) on niin kiire työelämässä, että en yksinkertaisesti ehdi olla riittävästi tekemisissä pojan ja hänen perheensä kanssa.
      Sama on miniällä. Hän tekee pitkiä päiviä raskaassa työssä, hoitaa miehineen huushollinsa. Ei hän ehdi luultavasti miettiä sitä, mitä me tulimme toisillemme sanoneeksi, kun viimeksi tavattiin.

      Eli lyhyesti. Miksi olla tekemisissä kovin paljon naisen kanssa - oli sitten anoppi tai miniä - jonka kanssa ei löydy yhteistä säveltä. Tai miksi riidellä sananpuolikkaista, piilovihjeistä ja silmäniskuista.
      Muistuttaa vainoharhaiselta syntipukin etsinnältä.

      Tottakai minuakin joskus ketuttaa. Mutta yleensä silloin käyn hakkaamassa salilla säkkiä tai teen pitkän lenkin. Eikä tulisi mieleenkään kuttuuntuneena soitella miniälle.

      Ei pahalla, mutta pakkoko anopin sanomisia on ruveta kuuntelemaan? Jos antaisitte hänen elää elämäänsä.

      yst. anoppi Espoosta

    • Hippityttöxxx

      Siksi koska olkoon miten hektistä työtä tahansa jäänee sitä aikaa- tai yritetään ainakin järjestää- ihan lastenlasten takia.. Monetmonet anopit ovat osa-aikatyössä ja harva kuusikymppinen nainen enää puskee töissä kuin viimeistä päivää.. Osa on eläkkeellä(joko osittain taikka kokonaan).

      Vanhentuessa iskee myös herkemmin tauti nimeltä masennus. Missä näkyy iloinen ja elämänmyönteinen, hauskaa pitävä kuusikymppinen suomalainen nainen? Sorry, minä olen sellaisen tavannut vain harvoin..


      Eli lyhyt vastaus: toisilla on aikaa, toisilla ei. Riippuu elämäntilanteesta. Ja piruakos se sinulta on pois vaikka anopin kanssa riitelisikin??? Oikeesti hei, espoolainen.. pakkopakkoko sun on arvostella niitä jotka anopilleen suuttuu ja ehtii riitelemään..???

      • samat sanat...

        "Eli lyhyt vastaus: toisilla on aikaa, toisilla ei. Riippuu elämäntilanteesta. Ja piruakos se sinulta on pois vaikka anopin kanssa riitelisikin??? Oikeesti hei, espoolainen.. pakkopakkoko sun on arvostella niitä jotka anopilleen suuttuu ja ehtii riitelemään..??? "

        Piruakos se hippitytölle kuuluu mistä espoolainen täällä kirjoittelee....


      • ei nuoremmatkaan

        Missä näkyy iloinen ja elämänmyönteinen,hauskaa pitävä nuorempi nainen?


    • Hippityttöxxx

      "Eniten olen tällä ihmetellyt, miksi anoppi ja miniä ehtivät olla niin paljon tekemisissä ja vielä riidelläkin. Vai osuuko tänne kirjoittajiksi maataloon miniäksi menneitä ja yleensäkin provinssi-Suomen naisia?"

      Kiitos kovasti muidenkin puolesta..asuttu on vaikkapa missä eikä aina suomessa..Se keitä tänne osuu kirjoittajiksi ei pitäisi vaivata sinua.. ainakaan ihmettelyyn asti.

      "Eli lyhyesti. Miksi olla tekemisissä kovin paljon naisen kanssa - oli sitten anoppi tai miniä - jonka kanssa ei löydy yhteistä säveltä. Tai miksi riidellä sananpuolikkaista, piilovihjeistä ja silmäniskuista.
      Muistuttaa vainoharhaiselta syntipukin etsinnältä."

      justjuu.. ihan tuulesta nämä asiat ja sinun kiusaksesi temmataankin ja ollaan vainoharhaisia .. tottakai! eihän kenelläkään voi olla ilkeää ja tungettelevaa anoppia koska koet että sinulla menee miniäsi kanssa mielestäsi hyvin.. Eikö näin?

    • naurava espoolainen

      "..Se keitä tänne osuu kirjoittajiksi ei pitäisi vaivata sinua.. ainakaan ihmettelyyn asti."

      No mut tytöt hei! Eikös täällä olla niin riivinrautoja kuin veitikoitakin? Ja ihmettely on kaiken kehittymisen ja oppimisen äiti.


      "justjuu.. ihan tuulesta nämä asiat ja sinun kiusaksesi temmataankin "


      No just joo, ihan silleen niin :)

      Minun työpaikallani on liuta kuuskymppisiä hyväkuntoisia, jopa iloisia ;) naisia. Monella on ihan mukava miniäkin. Enpä tiedä, kun yksityisasioista ei työaikana puhuta.


      "tottakai! eihän kenelläkään voi olla ilkeää ja tungettelevaa anoppia koska koet että sinulla menee miniäsi kanssa mielestäsi hyvin.. Eikö näin? "


      Ei missään nimessä näin. Jollakin on varmaan kelju ja kiero anoppikin (ja miniä). Mutta täällä tapaa kyllä harvinaisen paljon pottuuntunutta miniäväkeä.

      • Hippityttöxxx

        Jotenkin kirjoituksestasi kuultaa läpi paha tahto niitä kohtaan joilla on oikeasti ongelmia ja jotka ajattelevat ongelmiaan ja niitä purkavat tässä rauhassa.. En voi mitään, mutta miksi osallistua koko keskusteluun vain kertoakseen tai antaakseen vaikutelman että meidän muiden anoppi-ongelmaisten asiat ovat jotenkin vähäpätöisiä taikka kirjoittamisemme ovat niin turhaa vaivaa..

        Miksi luet ellei miellytä? Miksi kommentoit ellei ole mitään kokemusta koko asiasta? Jännää..


      • hiuhhpgpådrgoj
        Hippityttöxxx kirjoitti:

        Jotenkin kirjoituksestasi kuultaa läpi paha tahto niitä kohtaan joilla on oikeasti ongelmia ja jotka ajattelevat ongelmiaan ja niitä purkavat tässä rauhassa.. En voi mitään, mutta miksi osallistua koko keskusteluun vain kertoakseen tai antaakseen vaikutelman että meidän muiden anoppi-ongelmaisten asiat ovat jotenkin vähäpätöisiä taikka kirjoittamisemme ovat niin turhaa vaivaa..

        Miksi luet ellei miellytä? Miksi kommentoit ellei ole mitään kokemusta koko asiasta? Jännää..

        Vau, siis tarpeeksi vanhat saavat täällä "rauhassa purkaa ongelmiaan". ELI SINÄ SAAT VALITTAA?


    • naimisiin2012

      "anoppi tekee virheen ja hänen pitäisi ymmärtää kunnioittaa poikansa liittoa ja kunnioittaa myös miniäänsä yhtä lailla kuin poikaansa".

      Tyypillinen tilanne meillä. Tuleva anoppini on nyt yli puolen vuoden ajan haukkunut miestäni, sillä hän on muka tehnyt huonon uravalinnan. Hän vertaa poikaansa jälkeenjääneeseen, sillä alaan ei tarvita kuulemma mitään koulutusta ja tyhmäkin pärjää siinä. Kivaa kuunnella vieressä, kun vanhempani, isovanhempani ja heidän vanhempansa ovat tällä samalla alalla... Nyt kun poika ei kuuntele vanhempiaan, niin viimeisimmät soitot ovat sitten olleet minun haukkumistani.

      Olemme menossa naimisiin ensi vuonna ja poikaystäväni vanhemmat eivät ole osallistumassa hääkustannuksiin, mutta silti sanelevat vieraslistaa. Olen jo nyt loppu heidän kanssaan, vaikka emme ole vielä edes naimisissa. Onneksi mieheni on minun puolellani eikä kuuntele mutsiaan, joka soittelee (nyt kyllä vähemmän kun on haukkunut myös minua) marathonpuheluita sairauksistaan ja ongelmistaan ja haluaa määrätä mitä tehdään.

    • Hippityttöxxx

      Huh-huh.. Ompas siinäkin herttainen tapaus. Poikaparka kun ei saa edes mitään tukea sille mitä elämältään haluaa. Vanhemmat eivät saisi tällatavalla alkaa omia välejään pilaamaan aikuiseen lapseensa. saati vieraaseen ihmiseen..tulevaan miniään.

      Tuotanoin, mitäs jos ilmottaisitte että häät ovat teidän ja kirjoitatte käsikirjoituksenne liittoonne ihan itse.

      Paljon onnea, älä anna anopin synkistää liittoasi!

      • pummimummi

        Kävi niin, että enää emme ole missään tekemisissä kun otin asiat puheeksi. Minulle ilmoitettiin että hieno nainen ei keskustele anoppinsa kanssa tunneasioista eikä arvostele tapaa jolla tulee kohdelluksi vaan sivuuttaa loukkausen vaieten, vaikka itse hän ei niin ainakaan tee..

        Myös kerrottiin puhelimessa etten ikinä ollut tervetullut sukuun ja että minulla on ollut vain "huono vaikutus" poikaansa jne. Anoppi myös moitti minua liian lihavaksi (70kg/173cm), ja kertoi että toinen poikansa ei ole koskaan pitänyt minusta. Lisäksi hän kielsi minua ottamasta enää yhteyttä lainkaan. Emme ole puhuneet kahteen vuoteen. Välit anoppiin ovat poikki. Anoppi on kuitenkin se joka alkoi avautumaan asioistaan, joten hämmästyin koska hän kielsi minulta tämän oikeuden. Olisi pitänyt sit vain kuunnella ja olla hiljaa.

        Naimisiin olisi pitänyt mennä kirkossa, poikansa on valinnut väärän alan, minä en miniäkseen kelpaa ja lapsi ei häntä tarvitse. Kun on toinen mummola..


    • JK

      EI MITENKÄN

    • En käsittele

      Miksi aina pitäisi puhua ja kommentoida? Moni asia saattaa hiertää vain toista osapuolta.
      Anoppisi ei tunne tarvetta vatkata erimielisyyksiänne. Usein ne syntyvät väärinkäsityksistä tai toisen osapuolen epäluulosta.
      Kukaan ei voi jälkikäteen olla varma joka sanasta, jonka on lausunut missäkin tilaanteessa. Aika hankalaa on keskustella, kun toinen hämmästyy ja sanoo, ettei ole ikinä noin sanonut eikä ainakaan tuota tarkoittanut.
      Jälkikäteen ihmetellän MIKSI... ja JOS ET OLISI... ja MITÄ TARKOITIT... ja OLISI PITÄNYT SANOA...

      Niin se sitten jatkuu hamaan hautaan asti.
      Anoppisi on viisas kun ei tuohon rupea.

      Jos taas olet joutunut järjestelmällisen mollauksen kohteeksi, niin asia ei puhumalla parane. Kemiat eivät aina kohtaa. Silloin on viisainta pitää mölyt mahassaan ja sietää tilanne.
      Anoppien tms. sukulaisten kanssa ei ole pakko elämäänsä jakaa.

    • -ärripurri-

      "Anoppisi ei tunne tarvetta vatkata erimielisyyksiänne. Usein ne syntyvät väärinkäsityksistä tai toisen osapuolen epäluulosta.
      Anopin väärinkäsityksistä ja epäluuloista - aivan! ("Myös kerrottiin puhelimessa etten ikinä ollut tervetullut sukuun ja että minulla on ollut vain "huono vaikutus" poikaansa jne.")
      Käsittämätöntä kuinka nimim."En käsittele" tulkitsee lukemaansa.

      "Anoppisi on viisas kun ei tuohon rupea." - Hah! Vai että viisas! Ilkeä pikemminkin! Aivan kuin ala-asteikäinen tyttönen ilkkuisi - "kertoi että toinen poikansa ei ole koskaan pitänyt minusta."
      Appi ja muu suku taitaa pitää miniästään kun ei hänestä ja muista maininnut?

      Tsemppiä ja jaksamista kaikille miniöille!

      • "En käsittele"

        Anoppi on omasta mielestään viisas. Teitä on kaksi.
        Hän haluaa olla niskan päällä. Miksi hän alkaisi keskustella asiasta, jossa jäisi ehkä toiseksi?

        Välinne ovat siis se toinen esittämäni vaihtoehto, eli kemiat eivät kohtaa.
        Miksi haluat edes ylläpitää välejä moiseen ihmiseen?
        Millainen aviomiehesi on, kun sallii vaimonsa nöyryyttämisen ja äitinsä pahat puheet?
        Luulisi, että hänkin jo olisi saanut tarpeekseen.

        Ei sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä. Pää pystyyn vaan ja ole sinä se viisas.


      • -ärripurri-
        "En käsittele" kirjoitti:

        Anoppi on omasta mielestään viisas. Teitä on kaksi.
        Hän haluaa olla niskan päällä. Miksi hän alkaisi keskustella asiasta, jossa jäisi ehkä toiseksi?

        Välinne ovat siis se toinen esittämäni vaihtoehto, eli kemiat eivät kohtaa.
        Miksi haluat edes ylläpitää välejä moiseen ihmiseen?
        Millainen aviomiehesi on, kun sallii vaimonsa nöyryyttämisen ja äitinsä pahat puheet?
        Luulisi, että hänkin jo olisi saanut tarpeekseen.

        Ei sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä. Pää pystyyn vaan ja ole sinä se viisas.

        "En käsittele" - Toteat että: Ei sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä. Selittäisitkö tarkemmin mitä tällä tarkoitat, tuntea syyllisyyttä mistä?

        Pummimummin anoppi on vastuuton, miniäänsä ilkeästi ja loukkaavasti arvosteleva. Hän ei edes salli miniänsä puolustaa itseään!
        Mihin anoppi pyrkii sillä että hän sulkee miniän suvun ulkopuolelle?
        Yrittääkö hän tällä tavoin aiheuttaa eripuraa/riitaa avioparin väleihin jotta he eroaisivat?
        Joka kerta kun huono anoppi otetaan mukaan/nostetaan esiin tavalla tai toisella, miniä käy läpi kaikki anopin aiheuttamat tunteet ja mielipahat yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes ne ovat miniän kannalta käsitelty häntä tyydyttävällä tavalla. Tälläinen puiminen ei voi olla vaikuttamatta aviomieheen, hänhän ei ole se joka käyttäytyy huonosti ja arvostelee vaimoaan, hän vain antaa tukensa vaimolle, tai sitten ei.

        pummimummi nimim. Näinkö se teillä menee? Kenen/keiden kanssa sinä käyt näitä anoppisi aiheuttamia tuntemuksia läpi, vai teetkö sen vain täällä?


      • "En käsittele"
        -ärripurri- kirjoitti:

        "En käsittele" - Toteat että: Ei sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä. Selittäisitkö tarkemmin mitä tällä tarkoitat, tuntea syyllisyyttä mistä?

        Pummimummin anoppi on vastuuton, miniäänsä ilkeästi ja loukkaavasti arvosteleva. Hän ei edes salli miniänsä puolustaa itseään!
        Mihin anoppi pyrkii sillä että hän sulkee miniän suvun ulkopuolelle?
        Yrittääkö hän tällä tavoin aiheuttaa eripuraa/riitaa avioparin väleihin jotta he eroaisivat?
        Joka kerta kun huono anoppi otetaan mukaan/nostetaan esiin tavalla tai toisella, miniä käy läpi kaikki anopin aiheuttamat tunteet ja mielipahat yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes ne ovat miniän kannalta käsitelty häntä tyydyttävällä tavalla. Tälläinen puiminen ei voi olla vaikuttamatta aviomieheen, hänhän ei ole se joka käyttäytyy huonosti ja arvostelee vaimoaan, hän vain antaa tukensa vaimolle, tai sitten ei.

        pummimummi nimim. Näinkö se teillä menee? Kenen/keiden kanssa sinä käyt näitä anoppisi aiheuttamia tuntemuksia läpi, vai teetkö sen vain täällä?

        Tarkoitan, ettei sinun tarvitse ajatella, miksi välit katkesivat. Moni nuori ihminen ajattelee, että olisi varmaan kuitenkin pitänyt ottaa huomioon, että se toinen on vanhempi ja aviomiehen äiti.

        Se ajatus nousee helposti mieleen, varsinkin kun kolmannet osapuolet ennemmin tai myöhemmin sanovat: "Älä siitä välitä. Hän on sentään anoppisi ja miehesi äiti." Perhejuhlissa muu suku kauhistuu, kun joutuu pitämään teitä erillänne eri puolilla salia. Suositellaan, että tekisit nyt sovinnon anoppisi kanssa.

        Sinun syyksesi välirikko pannaan.


    • absoluuttinen_pahuus

      vastaus kysymykseesi: Silloin Minä astuin mukaan kuvioihin.

    • pummimummi

      Ei mieheni sallikaan nöyryyttää minua eli ei itsekään käy enää kuin kohteliaisuuskäynneillä anopilla. Ilmeisesti onkin saanut tarpeekseen äidistään. En sitten koe enää olevani mitenkään nöyryytetty, annoin kyllä takaisin samalla mitalla .. Tämän takia välit ovatkin poikki enkä niitä itse enää edes halua ylläpitää, sillä senverran pahasti anoppi on kuitenkin ilmoitellut aikanaan.

      Muu suku on ihan ok, appiukko ei ole sanonut mitään ilkeää (ovat eronneet ajat sitten) vaan on ollut tarvittaessa auttelemassakin poikaansa.

      • -ärripurri-

        Hei, olitkin jo ehtinyt kommentoida sillä välin kun kirjoitin viestiäni.
        Selvensit paljon tilannettasi!


    • hammasta purren91

      Minulla on itsekeskeinen ja epärationaalinen "anoppi". Lainausmerkit siksi, että emme ole naimisissa poikaystäväni kanssa, nuoria kun olemme. Tilanne on se, että poikaystäväni asuu äidillään. Kun olemme siellä yötä pojan omassa huoneessa, niin anoppini saattaa koska tahansa rynniä sisään koputtamatta! Millä tahansa verukkeella. Tämä on johtanut siihen, että hän on nähnyt meidät privaattipuuhissa pariin otteeseen. Viimeksi kun näin kävi, vannotin poikaa puhumaan asiasta. Anopilla on mielestään kulkuoikeus pojan huoneeseen koska tahansa, sillä koti on hänen omaisuuttaan. Hänen mielestään huone, jossa poika on asunut koko elämänsä, ei kuulukkaan tälle, eikä pojalla (ja minulla) ole mitään oikeutta yksityisyyteen.
      Olemme hankkimassa omaa asuntoa mahdollisimman pian. Mutta sillä välin meidän on vuorotellen oltava kummankin vanhempien luona. Minun kodissani tällaisia ongelmia ei ole koskaan ollut.
      Suurin ongelma, joka aiheuttaa minulle ihan fyysistä ahdistusta, on anopin ylikontroloiva ote poikaansa. Hänen täytyy kokoajan saada tietää, missä tämä liikkuu. Aikaisemmin hän saattoi soittaa minulle parikin kertaa päivässä ja kysellä poikansa sijaintia. Tämä on minusta käsittämätöntä, en ole pojan sihteeri! Hän saattaa suuttuessaan vetää järjettömän huuto/itku/marttyyri -kohtauksen pojalleen. Seuraavana päivänä hän ei puhu kummallekkaan, ja on muutenkin lapsellinen. Saatta alkaa esim. pakata pojan tavaroita jätesäkkiin tai pyytää avaimia itselleen. Hän on torunut minua halveksuvaan sävyyn kerran lipsauttamastani kirosanasta, mutta hänen oma puhekielensä on vittua täynnä, varsinkin kun hän suuttuu. Hän haukkuu ja arvostelee poikaystävääni jatkuvasti, jos hän ei tee kaikkia asioita niinkuin äiti käskee.
      Pahinta tässä on se, että poikaystäväni ei osaa/halua puolustaa itseään. Hän ei koskaan asetu äitään vastaan, vaikka tämä olisi kohdellut minua ja häntä kuinka huonosti tahansa. Hän pelkää yhteenottoa, koska äitinsä on räjähdysherkkä ja arvaamaton. Huvittavaa on se, että anoppi avautuu minulle elämästään(varsinkin miesjutuista), mutta seuraavana päivänä kohtelee kuin pahaista kakaraa. Olen aivan puristuksissa. Hänen käytöksensä ei vastaa sitä yleistä normia, miten ihmisten tulisi käyttäytyä ja kohdella toisiaan. Aina ei voi olla oikessa, ja joskus on nöyrryttävä. Anoppien tulisi kunnioittaa lastensa parisuhteita, yksityisyyttä ja omaa päätösvaltaa elämästään. Ja ennen kaikkea luottaa lapsen ja miniän harkintakykyyn omassa elämässään. Kukaan aikuinen ei halua tulla määräillyksi ja alistetuksi omassa elämänpiirissään. Alisteinen asema syö ihmistä sisältäpäin ja aiheuttaa(ainakin minulle) kohtuutonta, elämää vaikeuttavaa ahdistusta.

      • mk

        LAittakaa lukko oveen ja poikaystäväsi nostaa äitinsä kerran seinälle ja nyt riittää ja jos on 18v voi hastattaa paskat äidilleen ja kun ei osaa puolustaa itseään niin ei ole kunnollista murrosikää tuullut tai on sitten niin alistettu ja voi muuttua kun pääsette omaan asuntoon niin poikaystäväsi saa etäisyyttä äitiinsä ja vaihtakaa kännykkänumerot salaisiksi tai maksettu liityymä r kioskilta ja ei numeronäyttöä kun soittaa niin hyvä tulee.


    • Hippityttöxxx

      Juu-u.. selvääähän on että kanattaa hankkia se oma koti nyt mahdollisimman pian.. Luulenmpa että anoppisi sitä toivookin koska pakkailee niitä pojan tavaroita säkkiin ja ilmoittaa pojan huoneen olevan omansa. Niinhän se periaatteessa onkin. Ehkä hän ei kestä kuunnella niitä sänkypuuhianne vaan ahdistuu nistä raivokohtaukseen saakka..

      En väitä että anoppisi olisi normaali, mutta niinkauan kuin ette asu omaa kotia teitä kohdellaan kuten olet jo kokenut.. muistan oman nuoruuteni ja siellä sattui jotakin samankaltaista. Melu vaimeni kun muutettiin omaan kotiin ja otettiin sitä vastuuta omasta elämästä..

      Harva vanhempi jaksaa/tai on mahdollista pitää kotonaan toisten muksuja pidempää aikaa(jokaviikonloppu esim..). Siitä se metelikin varmaan tulee, että ei anoppisi enää jaksa kuunnella/katsella puuhailua eikä varoa tekemisiään taikka sanojaan.

      Jos haluatte aikuisen kohtelun niin omaan kotiin ja omilla toimeen. Siitä se lähtee!

    • Hippityttöxxx

      Siis tässä sen nyt näet, minäkin sanoin "muksuja" ihan vahingossa.. jotenkin minusta aikuinen asuu omillaan ja pärjääkin omillaan.

    • Edellinen

      Hippityttöxxx (:D lol) ei varmaan ole ihan perillä opiskelija-asuntojen saatavuudesta. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tilanne on tukala monille nuorille, jotka haluaisivat asua omillaan. Maaseudulla asuminen on tuntuvasti halvempaa ja tarjontaa on enemmän, joten kannattaisi vähän miettiä mitä suustaan laskee ulos. Tosiasiat haltuun hippityttö, naiiviutesi on hellyttävää, pus!

    • kaalimaankakarat..

      sossuun vaan sitten, eiköhän elämä kouli tulemaan omillaan toimeen ja ellei opiskelijan tulot riitä itsenäisymiseen on siitä melko turhaa alle 20 wee "kokeneessa iässä" täällä runoilla..

    • kaalimaankakarat

      Ei sun asumisesi ole "Hammasta purren" kenenkään muun ongelma kuin omasi. Hanki hei uusi anoppi josta valittaa..tai tuskimpa se sun poitsusi sua kauan jaksaa katella.. kovin oot kakara puheissas. Tota toi on kun asuu hesassa ja on kädetön..aivotonkin vielä näköjään.

      • Hammasta purren

        "Ei sun asumisesi ole "Hammasta purren" kenenkään muun ongelma kuin omasi!"

        Sanoinko, että asuminen on jonkun muun vastuulla?


        "tai tuskimpa se sun poitsusi sua kauan jaksaa katella.. "

        Olipa kaunista ja kypsää! Hyvä sinä kypsä ihminen! Oletko varmasti tarpeeksi vanha?

        HALOOO!? :DDD


    • Hammasta purren/edel

      Tällainen nettikirjoittelu minua säälittää. Kovin hellyyttävää on, että Kaalimaankakarat ottaa niin sydämenasiakseen arvostella ja haukkua ventovieraita ihmisiä netissä. Eikö tällainen nettikeskustelu ole tarkoitettu vertaiskokemusten jakamiseksi. Kaikki palstat ovat pullollaan "olet liian nuori puhumaan" -perusteluja. Eikö minun ihmiskokemukseni ole yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun, ikään katsomatta.

      "Tota toi on kun asuu hesassa ja on kädetön..aivotonkin vielä näköjään. "

      Tulin keskustelupalstalle jakamaan vertaiskokemuksia, enkä katkerien ihmisten paatoksia. Onko helsingissä asuminen rikos? Kielenkäyttö on, kuin neljätoistavuotiaan teiniangstin huippuhetkiä.

      Iästä vielä. Eikö kaikenikäisillä ihmisillä ole oikeus jakaa kokemuksiaan elämänsä tärkeistä tilanteista. Missä vaiheessa nainen on "oikean ikäinen" tulemaan keskustelupalstalle jakamaan ajatuksiaan, ilman tuota klassista "olet liian nuori" -valitusvirttä.

      On helppoa ja raukkamaista haukkua netissä kasvottomana muita ihmisiä, kun mitään todellista panosta keskusteluun ei anneta. Herää kysymys, onko sinulle ihmisarvo joustava ja subjektiivinen käsite.

      Toivottavasti menet itseesi, ja mietit syitä siihen, miksi yleensä kommentoit täällä mitään?

      • -hna-

        Tämä ikäperustelu saa mun sappeni kiehumaan, mikä saatanan ikäpoliisi täällä riehuu. Keski-ikäiset kunniaan! Niinkö? Herätkää naiset, ei näin!


    • yksristikaks

      Nimimerkki hammasta purren on nyt itse hieman kypsymätön sekä ikärasistinen.. Nimittäin kuinka moni ihan oikeasti olettaa anopin tai apen majoittavan itsensä ja siippansa kattonsa alle asumaan ?
      Tässä asiassa varmasti on nyt vikaa muussakin kuin anopissa, päätellen näistä vastauksista joita ko nimimerkki on antanut.

      Vanhempaa naista kunnoitetaan tämän oman katon alla. Siinä vaiheessa kun nuorella parilla on oma tupa niin on varmasti se oma lupakin.. Aiemmin tälläistä lupaa ei vaan ole, teidän on tyydyttävä siihen saakka ottamaan vastaan mitä saatte. Anoppisi saa omassa talossaan vaikkapa pitää bileitä poikansa huoneessa joka yö .. Siihen sinulla "Hammasta purren" ei ole kyllä mitään sananvaltaa. Asia on ainoastaan äidin ja pojan välinen. Ellei poikaa miellytä niin muuttaa sitten pois.

      kommentoisin vielä että sinulla näyttää olevan tuo sanomisen tarve/pätemisen tarve melko suuri. Tälläisestä tulee varmasti ongelmaa siellä muualla kuin omassa kodissasi asustellessa. Eihän kenenkään todellakaan tarvitse aikuisia lapsiaan katsella privaattipuuhissa ellei halua. Minusta tälläinen oletusarvo on melko ikärasistinen.

      • yksristikaks

        Siis ilman muuta kun te hankitte oman asunnon tulisi sinun sitten ottaa anoppisi sinne asumaan jokatoinen viikonloppu yhteen huoneeseen ja kuuntelemaan kun hän harrastaa siellä seksiä eli on privaattipuuhissa appesi tai muun henkilön kanssa? Tässä tätä ikärasismia sinulle kuule ja hieman pohdittavaa tulevaisuutta varten.. Tätäkö hait teksteilläsi, "Hammasta purren91" ?

        Että jos todellisuudessa anopissa ärsyttää se ettei luonaan saa harrastaa privaattipuuhia rauhassa niin älkää harrastako, vaan tehkää se muualla. Eihän hänen ole pakko toimia kuten sinun vanhempiesi. Vai jäikö tässä kohtaa nyt humaani ajattelu sinun kohdallasi kokonaan pois?

        Itse en ainakaan kuntelisi tyttäreni ja poikaystävänsä privaattipuuhia kattoni alla.. Onneksi ovat senverran fiksuja että harrastavat niitä omassa taloudessaan ja opiskelukämppäkin oli yhteinen. Avustimme toki taloudellisesti asumistaan hieman, mutta kyllä se vaan kannattikin kun ei ole ollut mitään ongelmia.


      • mk

        Kyllä lapselle täytyy yksistyisyystaata ja se ei oikeuta anoppia käyttäytymään sivistymättömäksi ja isänä tytäreni kohta 17v ja en minäkään hänen huoneeseensa ryntää koska yksityisyys pitää olla lapsellakin vaikka kotona asuu.


    • Hammasta purren 91

      "Että jos todellisuudessa anopissa ärsyttää se ettei luonaan saa harrastaa privaattipuuhia rauhassa niin älkää harrastako, vaan tehkää se muualla"

      Yksiristikaks ja hippityttö eivät tainneet ihan ymmärtää huoneeseen ryntäämisen pointtia.

      Anoppini ei ole IKINÄ kuullut meidän harrastavan seksiä, sillä jos hän on talossa, niin kuka tahansa osaa laittaa volyymin minimille. Hän ei tule huoneeseen, koska kuulee jotain, vaan koska hänellä on ilmoitusasia. Esimerkiksi: "Minä heitän sun luistimet roskiin koska et ole käyttänyt niitä tänä talvena". Tietenkään kenenkään ei tarvitse kuunnella oman lapsensa petipuuhia! Tietenkin olemme niiden suhteen huomaavaisia anoppia kohtaan, jonka katon alla joskus vietämme yön. Pyrimme luonnollisesti ajoittamaan tällaiset puuhat niihin aikoihin, kun hän ei ole kotona.

      "hän on nähnyt meidät privaattipuuhissa pariin otteeseen"

      Tällä en tarkoittanut että hän olisi kävellyt sisään johonkin pornokohtaukseen. Mielestäni ihminen saa aamulla herättyään oleilla alasti omassa huoneessaan, ja halia vierustoveria. Kuitenkin sen verran yksitystä, että en soisi anopin kokoajan tuppautuvan koputtamatta huoneeseen.

      Ja poikaystäväni on asepalveluksessa, joten "Anopin nurkissa" vietetyt yöt rajoittuvat 1-2 yöhön viikossa. Yritättekö sanoa, että vielä lapsuudenkodeissaan asuvilla nuorilla ei ole oikeutta minkäänlaiseen yksityisyyteen ja heitä saa kohdella tahallisen ilkeästi. Anoppi osoittaa mieltään, koska on kärtty, ei siksi, että me häiritsisimme häntä.

      "Eihän kenenkään todellakaan tarvitse aikuisia lapsiaan katsella privaattipuuhissa ellei halua. Minusta tälläinen oletusarvo on melko ikärasistinen. "

      "Vanhempaa naista kunnoitetaan tämän oman katon alla"

      Se, että anoppini on minua ja poikaansa kohtaan epäkunnioittava ja ilkeä, ei tarkoita, etten minä tai poikaystäväni kohtelisi häntä kunnioituksella. Tietenkin kunnioitamme häntä ja hänen tapojaan. Mutta se että koti on hänen ei sulje pois sitä tosiasiaa, että on yleisesti suositeltavaa kohdella läheisiään hyvin ja pitää päätön oikuttelu minimissä.

      "Nimittäin kuinka moni ihan oikeasti olettaa anopin tai apen majoittavan itsensä ja siippansa kattonsa alle asumaan ?"

      Emme me asu hänen luonaan. Kuten sanoin, poikaystäväni on asepalveluksessa, ja itse asun omassa lapsuudenkodissani, jonottaen
      yhteistä opiskelija asuntoa. Olemme pojan kodissa yötä sen verran harvoin, että en sentään kutsui sitä majailuksi.

      No luonnollisesti ei. Suosittelen kuitenkin, että katsoisit tietosanakirjasta kyseisen termin merkityksen. Soveltamassasi yhteydessä se on aika naurettava.

      "kommentoisin vielä että sinulla näyttää olevan tuo sanomisen tarve/pätemisen tarve melko suuri. "

      On yleensä hyvä puolustaa omaa näkökantaansa, kun anonyymit nettikeskustelijat tuomitsevat sen arvon ja vakavuuden, faktoja tietämättä/ymmärtämättä.

      • Hammasta purren91

        Lisäisin vielä sen, että tällainen ikärasismin kulttuuri täällä netissä on minusta huolestuttavaa. Jokaiseen viestiin, minkä on joku nuorehko henkilö kirjoittanut löytyy nääitä kuuluisia:

        "Tuu sit puhuu kun on elämän kokemusta"

        "Turha tulla 20wee kokeneessa iässä tänne mitään runoilee"

        "Olet liian nuori ymmärtämään elämänmenoa"

        Kysyn edelleen, onko tämä se suunta, johon näitä nettipalstoja tulisi viedä? Eikö olisi paljon mukavampaa, jos itseään kiinnostamattomat aiheet voitaisiin jättää haukkumatta, ja ne, jotka haluavat oasllistua keskusteluun rakentavasti, saisivat lisää hengitystilaa.


      • Purren hammas

        Hammasta purren viettää yön poikaystävänsä kanssa 1-2 kertaa viikossa pojan sängyssä. Poikaysävän äiti sietää siis tätä kuhertelmista hammasta purren viereisessä huoneessa.
        Ettekö osaa ajatella, että sisään ryntääminen on juuri siitä merkki, että poikaystävän äiti ei todellakaan pidä tästä asetelmasta!

        Poikaystävän äiti on tuskastunut häpeämättömään käytökseenne, koska hän ei ole itse noin käyttäytynyt nuoruudessaan. Tavat ovat löystyneet vuosikymmenien aikana. Siihen on toisten ikääntyvien ihmisten vaikeampi asennoitua kuin toisten. Luonnekysymys. Omassa kodissaan saa äiti kuitenkin olla tiukka. Aiheutat varmasti tietämättäsi ristiriitoja pojan ja äidin välille. Äidin turhautuminen vaikuttaa kaikkeen muuhunkin yhteiseen.

        En arvostele nykynuorison estottomuutta, toivoisin vain, että nuorilla olisi kuitenkin kunnioitusta vanhempiensa asenteita kohtaan.
        Olisi ihan asiallista, jos nuoret vaikka hammasta purren viettäisivät ne 1-2 yötä tytön vapaamielisemmässä kodissa.


    • kaalimaankakarat

      joopa joo ja sama selvitys vaan jatkuu ja jatkuu.. alkaa käydä sääli tätä anoppia yhä enemmän..

    • Tsemppiä teille!!!

      Anopppisi on mustasukkainen ja sivistymätön. hankkikaa oma koti ja mahdollisimman kaukaa tästä moukka-anopista! Äläkä välitä noista ilkeistä kirjotteluista, täällä kirjoittelee eri ketjuissa yx katkera anoppi ja isoäiti joka kännipäissään ilkeilee muille.

      • Röyhkeyttä

        No onpas mielipide!
        Anoppi on omassa kodissaan. Kyllä vieraan tulee noudattaa talon emännän toiveita. Se on sivistystä.
        "Anoppi" maksaa asunnon menot ja kustantaa ruuat ja varmaan siivoaa teidän jälkeenne pojan huoneen ja vaihtaa lakanat.

        Jos joku on moukka, niin nuori ihminen, joka käyttää toisen kotia kuin omaansa ja haukkuu päälle. Tämän päivän nuoret eivät ole saaneet minkäänlaista tapakasvatusta ja se näkyy!

        Tietysti sama koskee poikaa. Huono käytös äitiä kohtaan on myös äidin huolettoman kasvatuksen ansio. Nyt saa takaisin sen, että on uskonut "vapaaseen kasvatukseen".

        Vapaus ja vastuu kuuluvat yhteen. Se on unohtunut.


    • Hammasta purren91

      "Anoppi maksaa asunnon menot ja kustantaa ruuat ja varmaan siivoaa teidän jälkeenne pojan huoneen ja vaihtaa lakanat."

      Ei vaihda (tietenkään :D) Jos jotain, niin poika siivoaa äitinsäkin sotkut ilman että täytyy erikseen sanoa. Eikä myöskään maksa. Poika maksaa kaiken itse, mutta ei sentään vuokraa äidilleen muutamasta yöstä viikossa.


      "Tietysti sama koskee poikaa. Huono käytös äitiä kohtaan on myös äidin huolettoman kasvatuksen ansio"

      Poika on kiltti kuin enkeli, eikä pistä missään asiassa vastaan. Ja kuten jo sanoin, anoppi ei kuule mitään haureuksia makuuhuoneen puolelta, koska pidän siitä huolen. Luuletteko, että haluan jonkun vieraan kuuntelevan meitä? Onko niin vaikea asia ymmärtää? :DD

      • Purren hammas

        Minkä "kaiken" poika maksaa, jos ei maksa asumisestaan?
        Mitkä sotkut poika siivoaa. Tiedätkö, että kotia siivotaan säännöllisesti, oli se sotkuinen tai ei? Imuroiko poikaystäväsi, tiskaatteko tiskit, siivoatteko kylppärin? Jos siis anoppi ei vaihda lakanoita, niin kuka? Missä lakanapyykki käsitellään?

        Annat nyt kuvan poikaystäväsi äidistä, että hän vain kuuntelee oven takana, on vihainen ja hapan, marisee sinulle omista miesystävistään, on ajamassa poikaansa kadulle ja on ikärasismin vallassa.
        Vai kuka siis on?
        Tämä hirmu on sitten kasvattanut herttaisen ja enkelimäisen pojan. Jotain hyvää äidissä on ainakin joskus ollut.

        Poikaystävästäsi vielä: Jos hän maksaa kaiken äitinsä kotona, miksei hän hommaa omaa asuntoa, koska hänellä siihen on varaa?


    • yksristikaks

      Asia on kuules todella yksinkertainen. Asia on kuten anoppisi säätää siinä omassa kodissaan, olkaa sitten mitä tahansa enkeleitä, se ei kuulu asiaan. Anoppisi on työllään maksanut talonsa ja vaivalla kasvattanut tämän poikansa. Kunnoita edes sitä asiaa ellet mitään muuta. Sinä et voi vaatia häneltä yhtään mitään siinä talossa. Et yksityisyyttä etkä mitään muutakaan oikeuksia.

      Minusta sinulla on kokonaan pois yksi piirre anoppiasi kohtaan eli kunnoitus. Et yritäkään käsittää häntä etkä arvojaan, vaan poljet ne lokaan oman "oikean" käsityksesi lumoissa. Sensijaan harrastat itse ikärasismia ja muuta solvaamista aivan suotta.

      Peräänkuulutat täällä arvoja ja vakavuutta kerrottuasi ensin anoppisi yllättäneen privaattipuuhista. Siinä se nyt sitten oli, asian arvo ja vakavuus.. Minusta melko koomista kun oikein ajatelee. Lienee anoppisi saanut ainakin muutamat makeat naurut!

    • 19+18

      Minun miniä suuttui minulle, kun olin luvannut hoitaa lapsenlastani. Kun pyysin pikkuista kylään, että nyt minulla on aikaa, miniäni koki minut riippuvaiseksi perheestään. Teet niin tai näin, ni joillain ei ole koskaan hyvä olla. Kyse on muustakin kuin Aaoppi/miniä-suhteesta. Jotkut eivät osaa olla tasa-arvoisia ihmisiä, vaan pitää kilpailla, kuka on niskan päällä. Samoilla ihmisillä tuo näkyy kaikissa ihmissuhteissa. Ei anoppi/miniäsuhde ole mikään kilpailu.

    • yksristikaks

      Aivan, hyvin sanottu 19 18. Jokainen kuitenkin tekee päätöksen tunteistaankin itse ja valitsee mitä toisesta ajattelee. Voisit Hammasta purren ottaa siitä esimerkkiä. En usko kenenkään anopin enkä miniän pahuuteen. On vain eri näkemyksiä jotka eivät kohtaa. Siinä tarvitaan joustoa molemmin puolin, jos haluaa homman toimivan.

      Jaa vai riippuvainen perheestä jos olisi aikaa lapsenlapselle.. noh, on vissiin paha mieli ja siinä nyt sitten taas yksi joka purkaa sitä ilmeisesti väärin.

      Empä itsekään koe toimineeni aina oikein saati viisaasti anoppini kanssa, mutta ei olla vielä haukuttu toisiamme lyttyyn, vaikkemme ystäviä ole, haluaa molemmat pitää käytöksensä asiallisena ja mieluummin vaieta kuin olla niskanpäällä..

    • ex-ää

      Aika monesti on niin, että anoppi ei halua, että toinen nainen tulee poikansa elämään. Poika haluaa olla molemmille mieliksi ja kumpikaan ei ole täysin irrottautunut toisistaan. Sitten jos vielä miniä on erilainen luonteeltaan kuin anoppi eikä yhteistä säveltä löydä käy niin ettei miniä ole tervetullut ja häntä yritetään savustaa ulos erilaisin keinoin kuten aikaisemmissa on tullut esiin.

      Riippumatta titteleistä mutta kuitenkin ne vaikuttavat mutta eivät yksinään suoralta kädeltä tee välejä automaattisesti huonoksi.

    • Hammastapurren

      Ihanaa, asiamme ratkesivat parhaalla mahdollisella tavalla!!! Ei enää huolen häivää. Toivottavasti teillä hiekkapimpeillä menee yhtä hyvin. Iloista vanhuutta laitoksessa and so on!

      • Purren hammas

        Anoppi siis muutti. Onnea vaan.
        Kiva, että suhtaudut noin avarakatseisesti vanhempiin ihmisiin.
        Moni varmaan toivoisi miniältään samaa.


    • Hiekkapimppi

      Noniin.. sieltähän se tuli mitä Hammastapurren takaa ajoikin.. Huvittava tapaus kaikkiaan. Anoppi parka.. Niin reilu kolmekymppisenä on vielä melko kaukana laitoksesta ja päätellen kielenkäytöstä sinulla onkin sinne meko lyhykäinen tie, suljettu osasto ottaaHammasta purren sinutkin vastaan ..

    • anopille omaa rauhaa

      Uhhuh millasita puhetta.. Käyttätyvätkö miniät noin 20 wee tosiaan tällätavalla anoppejaan kohtaan? Että asustellaan anopin luona muutama päivä viikossa ja kiitollisuuden osoituksena on siitä sitten tämä tälläinen arvostelu.

      Mietin vaan että en itse olisi aikanaan kehdannut harrastaa privaattipuuhia anopin huoneistossa lainkaan. Niistä yllättäminen olisi ollut todella kamala ja nolo kokemus.. Niin kamala että en olisi kehdannut naamaani näyttää anopille enää. Saati nyt näin..että ei olisi tullut mieleenkään vaatia mitään toisen kodissa. Ja kyllä siellä piti koti-töitäkin tehdä vaikka poikakaveri intissä oliskin teimme itse ruuat ja siivosimme asuntoa. Privaattipaikka meillä oli jossain ihan muualla kuin anopin asunnossa...

      Ajat muuttuu, käsitän. Mutta jotakin asennetta silti pitäisi olla näiden privaattihommien sekä siivousten suhteen toisten taloudessa.

    • JJ

      AIVANNHYVIN

    • Diddlyduu

      Ja tänne siis kokoontuu suomen säälittävät lihavat ja työttömät eukot käyttämään sossun maksamaa nettiliittymää. On teilläkin tapa käyttää aikanne. Täällä vanhat anopinrähjät säälivät itseään ja arvostelevat muita.

      • MustaKattila

        Kumpaan kastiin itse lukeudut: lihaviin vai työttömiin - vai kenties molempiin ?

        Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. ;)


    • yksiristikaks

      Löysikö Hammasta purren uuden nimimerki? Ilmeisesti näin on..

    • Purren hammas

      Lähdetäänpä avaamaan asiaa, arv. Diddlyduu.

      Ihmisellä on siis asunto, intissä oleva poika, jolla on 17-vuotias mimmi. Siinä peruskuvio.
      Olet tullut siihen tulokseen, että
      a) tämä ihminen on lihava.
      b) säälittävä eukko.
      c) työtön.
      d) sossun asiakas.
      e) säälii itseään ja arvostelee muita.

      Monella naisella on poika intissä. Se ei kuitenkaan johda mihinkään ylläolevista.
      Päin vastoin, jos poika on työtön, vaikkapa opiskelija, vie hänen elättämisensä äidiltä isot rahat kuussa. Äiti on paremmassa taloudellisessa asemassa, kun poika on intissä ja isänmaan leivissä.
      Minusta intissä oleva kaveri on kaukana aikuisuudesta, puhumattakaan jostain teini-ikäisestä tyttösestä, jonka mielestä 1-2 yötä vieraan ihmisen kodissa on ihan ookoo.

      Voidaan ehkä havaita, että äidin elämä on raiteiltaan, hän ei jaksa olla ystävällinen poikansa heilalle. Äiti voi olla tunkeileva ja heittää pois poikansa tavaroita. Mutta hän asuu omassa kodissaan ja poika on enkelimäisen kiltti äidilleen.
      Poika ymmärtää äitiään ja vieras teinityttö on häiriöksi varmaan molemmille.

      Mikään suunsoitostasi ei osu oikeaan, arv. D.

    • yksiristikaks

      justniin.. ja työnantajan koneella ainakin itse tässä..

      puolestani olen hoikka ja kuulema hyvän näköinenkin ;)

      • yksiristikaks

        ja tuskimpa sinäkään "diddlyduu" olet mikään Scarlett o´Hara mikäli nimimerkkisi nyt tähän viittasi (kuten oletan..)


    • HaRmItUs!

      Oma anoppi-miniä -suhteeni meni aivan totaalisesti p****ksi, kun nostin kissan pöydälle.
      Nyt olen hullu, vainoharhainen, mielenvikainen ja koko mieheni puolen suvun hylkimä surkimus.
      Anoppi ei ottanut vastuuta mistään omista sanomisistaan / tekemisistään vaan syyllisti minut, miniän, kaikesta.
      Hän veti vielä miehensäkin asiaan mukaan, vaikka omasta mielestäni välini appiukon kanssa ovat aina olleet asialliset.

      Luulin lapsellisena, että asioista voi avoimesti keskustella ja neuvotella, mutta ilmeisesti minun olisi vain pitänyt tanssia anopin pillin mukaan. Eipä sovi minun luonteelleni oikein mitenkään... Mielestäni molempien osapuolien täytyisi tulla puolitiehen vastaan, mutta ei onnistunut.

      Nykyään vain mieheni ja lapsemme ovat heidän kanssaan tekemisissä, itse vedin pelin lopullisesti poikki. En tarvitse heitä mihinkään.

      • Unohdetut

        Jos välit ovat poikki, niin eikö se osoita, etteivät appivanhemmatkaan tarvitse sinua?
        Kaikkihan on nyt hyvin. Kukaan ei menneitä muistele.


      • HaRmItUs!
        Unohdetut kirjoitti:

        Jos välit ovat poikki, niin eikö se osoita, etteivät appivanhemmatkaan tarvitse sinua?
        Kaikkihan on nyt hyvin. Kukaan ei menneitä muistele.

        Niin, siis MINÄ vedin pelin poikki, eivät he.
        Ja emmehän me sanan varsinaisessa merkityksessä toisiamme mihinkään tarvitsekaan, mutta kyllähän se hieman hankaloittaa elämää, kun pitää jatkuvasti pakoilla ja sompailla kyläilyjä jne.... Ei ole itselleni aivan normaali tila.
        Heistä meidän pitäisi istua samassa kahvipöydässä ja teeskennellä hyviäkin ystäviä huolimatta jatkuvista ristiriidoista.
        Minun täytyisi kuunnella ja kestää anopin typeriä letkautuksia vuosista toisiin ilman, että saan puolustautua.
        Itse en tilanteesta tykkää, mutta oli ainoa vaihtoehto pistää "pillit pussiin".
        Keskustelua yritin, joka ei onnistunut.

        Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, että eivät ota tekemisistään mitään vastuuta. Helpompi syyttää aina muita ja itse leikkiä viatonta.

        Itseäni ainakin häiritsee, jos ihmissuhteissani on jotain pielessä. Vaikka kuinka yrittää unohtaa, ei se ihan helppoa ole. Varmasti joudun heidän kanssaan jonkunlaisiin tekemisiin kuitenkin vielä, eihän "sukuansa" voi ikuisuuksia pakoilla.

        Eli ei tilanne nyt aivan kunnossa ole ja kyllä niitä menneitäkin tulee joskus muisteltua. KUKAAN ei muistele menneitä - aikamoinen yleistys nimimerkiltä Unohdetut.

        Katsotaanpa mitä tuleman pitää, kunhan vauvamme syntyy...
        Muuttuukohan siellä päässä ääni kellossa, kun pitääkin päästä lapsenlapsen kanssa hösläämään... Se voi olla hieman vaikeaa, kun välit ovat poikki.

        Toivon, että jokainen anoppi kunnioittaisi miniäänsä ja kohtelisi hyvin. Säilyisi se molemminpuolinen kunnioitus. Siihen jos tulee särö, on sitä ERITTÄIN vaikeaa korjata.


      • Angstinen taivas
        HaRmItUs! kirjoitti:

        Niin, siis MINÄ vedin pelin poikki, eivät he.
        Ja emmehän me sanan varsinaisessa merkityksessä toisiamme mihinkään tarvitsekaan, mutta kyllähän se hieman hankaloittaa elämää, kun pitää jatkuvasti pakoilla ja sompailla kyläilyjä jne.... Ei ole itselleni aivan normaali tila.
        Heistä meidän pitäisi istua samassa kahvipöydässä ja teeskennellä hyviäkin ystäviä huolimatta jatkuvista ristiriidoista.
        Minun täytyisi kuunnella ja kestää anopin typeriä letkautuksia vuosista toisiin ilman, että saan puolustautua.
        Itse en tilanteesta tykkää, mutta oli ainoa vaihtoehto pistää "pillit pussiin".
        Keskustelua yritin, joka ei onnistunut.

        Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, että eivät ota tekemisistään mitään vastuuta. Helpompi syyttää aina muita ja itse leikkiä viatonta.

        Itseäni ainakin häiritsee, jos ihmissuhteissani on jotain pielessä. Vaikka kuinka yrittää unohtaa, ei se ihan helppoa ole. Varmasti joudun heidän kanssaan jonkunlaisiin tekemisiin kuitenkin vielä, eihän "sukuansa" voi ikuisuuksia pakoilla.

        Eli ei tilanne nyt aivan kunnossa ole ja kyllä niitä menneitäkin tulee joskus muisteltua. KUKAAN ei muistele menneitä - aikamoinen yleistys nimimerkiltä Unohdetut.

        Katsotaanpa mitä tuleman pitää, kunhan vauvamme syntyy...
        Muuttuukohan siellä päässä ääni kellossa, kun pitääkin päästä lapsenlapsen kanssa hösläämään... Se voi olla hieman vaikeaa, kun välit ovat poikki.

        Toivon, että jokainen anoppi kunnioittaisi miniäänsä ja kohtelisi hyvin. Säilyisi se molemminpuolinen kunnioitus. Siihen jos tulee särö, on sitä ERITTÄIN vaikeaa korjata.

        Sitä mieltä että tälläisiä anoppeja on, ja itselläni on heistä yksi..

        Olen hieman kai vanhempi sinua HaRmiTus, siksi annankin sinulle muutaman ystävällismielisen neuvon koska anoppini kiusasi minua sekin 7 vuotta. Kunnes pistin välit poikki.. Siinä koitettiin vielä tätä kahvipöytäkeskustelua muutamaan otteeseen. Mutta anoppi kohteli minua vielä entistäkin tylymmin. Mulkoili vihaisesti niin että toinenkin käly sen huomasi yms. ja kysyi että mikä anoppia riivaa kun sinulle kiukuttelee.. noh, vielä laittoi tämän mieheni veljen eli langon lähettämään itselleni tekstarin puhelimestaan "eikö sinusta ole ollut jo tarpeeksi harmia" .. Ihmettelin todellakin mitä harmia. Kun en tekemisissäkään ole ollut niin mitenhän voin olla harmiksi asti. Selvisi että anoppini on väittänyt minun sanoneen kaikkea mitä en ole, ja tehneen kaikenlaista mitä en ole. Siis ihan puhdasta mustamaalausta koko miehen suvulle. Ainut joka anoppia ei usko on mieheni lisäksi appiukko, joka siis on eronnut kyseisestä pirttihirmusta jo aikoja sitten. Ymmärrän hyvin miksi. Apella on uusi vaimo ja anoppi on yksin ja katkeroitunut. Olen mielessäni päätellyt että minä olen ainut jolle kostaa kaikki paha mitä anopin elämässä on ollut. Olen mainio kohde anopin ja langon vihalle, sillä minulla on lievä masennus ja paniikkihäiriö. Näistä olenkin saanut kuulla kommentteja että "mene hoitoon.." yms pientä kettuilua.

        kumminkin itsetuntoni ei ole huono, enkä pidä itseäni epäonnistuneena ihmisenä. Olen taistelija tyyppinen luonne enkä anna helposti periksi edes kun saan paniikkikohtauksen tai masentaa. Jotenkin olen aina kiskonut itseni ylös niistä tunteista. Sama pätee anoppiini. Jotenkin onnistuin pääsemään yli tuottamastaan vihasta ja surusta. Sanoin anopille hyvästit mielessäni jo ajat sitten. silti auttamatta joskus käy mielessä että olisipa toisenlainen anoppi, sellainen joka olisi vain ihminen ilman turhaa itsensä kehumista ja muitten arvotelua. Säälin häntä oisinaan, sillä hänellä ei ole ketään ketä rakastaa. eikä tule olemaankaan. Jos näkisitte ja kuulisitte mistä kyse niin huomaisitte saman. Hänen yllään on kuin kerros jotakin kiveä, kylmää metallia. Eikä sellaista poraa taida olla joka pääsisi tämän kylmän kiven läpi. Ei vaikka millä koittaisit..

        siksi olen tyytyväinen itseeni, etten ole kivettänyt itseäni sellaiseksi, vaan olen uskaltanut ottaa riskin ja elää. Huolimatta siitä että minun tieni ei koskaan ole ollut helppo.

        anopin kanssa tullutta säröä ei tosiaankaan enää korjata, kannattaa muittenkin samassa tilanteessa olevien minusta pysyä mahdollisimman kaukana, ja olla yrittämättä mitään, sillä sellainen syö vaan turhaa energiaa ja aikaa. Yrittäköön vuoristaan anoppi jos omistaa omatunnon.


    • Hippityttöxxx

      Tervetuloa kerhoon!!!

      Et ole ainut..

    • 21

      Nainen, älä puhu ystävillesi ongelmistasi - se vain pahentaa niitä!

      Viihde |  2.10.2011 13:03 |  Rea Haverinen 

      Missourin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan naisten tapa puida ja analysoida ongelmiaan ystävättäriensä kanssa on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

      Tutkijat saivat selville, että asioista puhuminen sai ongelmat vaikuttamaan isommilta kuin mitä ne todellisuudessa olivat.
      Ongelmissa rypeminen myös sai aikaan sen, että ajatukset olivat jatkuvasti negatiivisia, mikä taas omalta osaltaan aiheutti stressiä ja masennusta.

      Tutkimuksen mukaan ongelmien jakaminen ystävien kanssa saa ensiksi aikaan hyvänolon tunteen,
      mutta mikäli asioita jäädään vatvomaan liiaksi on vaikutus täysin päinvastainen.

      Ahdistuksesta tai ongelmista puhuminen saattaa liiallisuuksiin mennessään vaan vahvistaa pahaa oloa.
      Tutkijat huomasivat myös, että mitä enemmän ongelmistaan puhui, sitä epätodennäköisimmin asioiden MUUTAMISEKSI teki mitään.

      Tutkijoiden mukaan miehet tapaavat suhtautua ongelmiinsa viisaammin.
      He miettivät usein, että niistä puhuminen vain pahentaa asioita ja hukuttavatkin mieluummin murheensa harrastuksiin tai johonkin sellaiseen, joka vie ajatukset pois ikävistä asioista.

      Lähde: Daily Mail

      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2107
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1246
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1157
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1155
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe