Kuinka paljon kuvaa pystyy suurentamaan pikselimääränä?.esim, jos kuva on 4912x 2921 ja resoluutio on 300 niin voiko kuvasta muuttaa pikselit 9000x6000 ja 300 dpi, jotta kuvan painatus/tulostuskokoa saisi suuremmaksi.
Meen näissä jotenkin sekaisin aina välillä:)
Entäpä jos muuttaa sekä pikseleitä, että dpi:tä suuremmaksi kumpaakin..Kannattaako näin ees tehdä?
kiitos vastauksista.
kuvan koosta ja siihen liittyvä muutos..
33
1401
Vastaukset
- kjguhjdfn....
Kuvastasi voi tulostaa 41*24 cm kokoisen tulosteen dpi:n ollessa 300.
Jos haluat suuremman on tyydyttävä alhaisenpaan resoluutioon (200 tai 150), jotka on vielä hyväksyttäviä suurissa tulosteissa. DPI:n suurentaminen ei muuta kuvaa miksikään, koska se on vain verrokkiluku kuvan tulostuskokoa arvioitaessa.
Pikselimäärä ratkaisee, kuinka suuri kuva todellisuudessa on.
Pikseleiden lisäämistä ei suositella ja monet painot yai kuvatoimistot ei ota vastaan kuvia, joita on suurennettu, paitsi jos tuote tulee sinulle itsellesi ja olet laatuun tyytyväinen.
Voit testata itse, jos sinulla on sopiva kuvankäsittelyohjelma. Jotain tälläistä ounastelinkin..minkäköhänlainen kamera pikseleiltään pitäisi sitten olla, että saisi esimerkiksi isoja kuvia, joita katsotaan kumminkin läheltä esim 100x100 ja dpi olisi silti se 150-300
- tavallinen taneli
Onko tarkoituksesi 100x100 cm2?
Olen teettänyt 94x63 cm2 kuvia ja vierestä puolen metrin päästä ei ole vielä tällaiselle tavalliselle tanelille moittimista.
Osa on vielä kropattukin. kamera oli silloin eos450, siinä taisi olla pikseleitä n. 12 Mp, linssi canon 17-55 f/2,8 is usm. Osa oli illalla, osa kirkkaita päiviä. Aukko vaihteli 2,8 - 11
Tilattu foto.com:ista Dpi en kysellyt.- 450dee
450D.ssä on vaakasuoraan 4272 pikseliä, joten ei tuosta tule kuin 115 dpi. Omasta mielestäni pikseleitä saisi olla yli 200 dpi.
- pikseli97575675
12 megapiks = 4000 x 3000 px
(4000/94) * 2,54 = 108 dpi - tavallinen taneli
pikseli97575675 kirjoitti:
(4000/94) * 2,54 = 108 dpiKuvat ovat maisemia, aika paljon laajoja alueita eikä kovin paljon detaljeja.
Sekähän antaa anteeksi katsottaessa? - 450dee
pikseli97575675 kirjoitti:
(4000/94) * 2,54 = 108 dpiJärkkärissä kuvasuhde on 3:2.
- WB
Paljon riippuu alkuperäisen kuvan laadusta. Kuvaa suurentaessa myös virheet suurenevat samassa suhteessa.
Hyvällä ohjelmalla tehty 16 x suurennos on vielä aika hyvä
esim.
http://www.fixerlabs.com/EN/upsize/sfxexamples.htm
dpi: suurentaminen ei paranna kuvan laatuua eikä suurenna kokoa.
Painetussa kuvassa sopiva dpi riippuu enssijassa paperin laadusta ja painomenetelmästä. Yli 300 dpi ei ole tarpeen missään, sanomalehtilaatuun riittää 80 dpi.
Seinällä 180 dpi näyttää vielä hyvältä, minusta 156 dpi on ehdoton alaraja.
PhS:lla suurenna 110% kerrallaan (Bicubic Smoother interpolation) 4 x 110% näyttää vielä hyvältä.
Hääkuvasi kaltainen kestää suurentaa n. 50 x 70 cm kokoon.- WB
ps.
Eli tuosta 4912 x 2921:sta saa hyvällä ohjelmalla 19648 x 11684 pikseliä
WB: se hääkuvahan on pikseleiltään paljon pienempi, kuin 4912x2921, koska sitä on rajattu.
Kyllä tää koko homma on aikamoista hepreaa välillä, kun ei ole varma:) esim.miksi sitten photoshopissa, kun muuttaa niittä dpi:tä niin silloin siinä ne cm-kotkin muuttuu..eikö se tarkoita, että se suurenee sen verran senttimetreissäkin, jollaisen voi ikään kuin painaa?
Luulen aina välillä ymmärtväni, ja sitten tulee jotain että en enää ole varma olenko ymmärtänyt oikein..mutta että pikseleitä ei kannata esim, photoshopissa enää suurennella kuvan suhteen?. Eli jos haluan isoja kuvia läheltä katsottuna esim sen 100x100 niin kannattaa vaan ostaa sellainen kamera, joka tuottaa suunnilleen kuvista n. 9000x5000 pikseliä, jotta saan suoraan 100cm x100 cm taulun esimerkiksi? (suhdanteet ei juu mee tuossa oikein, mutta):)- paljon vaadittu
9000x5000 px = 45 000 000 px = 45 megapikseliä!!!
mahtaa olla hintavia moiset kamerat. - tavallinen taneli
Miklo kirjoitti:
Mistä niikön tietää minkäkokoisia maksimissaan niistä kuvista saa painettua yms.:)
Ostas kokeeksi juliste, foto.com isot kuvat (yläsivussa Poster - Large format - Home Decor) sitten Impressive Photo posters.
Suurin maksaa noin 16 euroa ripustin 13 € jos haluaa rahti, samaan hintaan tulee parikymmentä kpl ripustimineen.
Jos kokeile, valitse matta, kiiltävä heijastelee.
Näkeepähän "leikkivalokuvan" isona verrata pienestä oikeasta paperivalokuvasta
Saa oikeita valokuvia heijastamattomalla pleksillä kehyksineen tai vaikka alumiinikehyksillä, suurimmat maksaa noin 120-130 €
Canvaskuvat, suurin 100x100 maksaa n 110 €, kehys mukana
Kallista nämä "oikeat kuvat" - WB
Hääkuvan kohdalla oli tarkoitus viitata laatuun joka kestää 16 x suurennuksen, en siis tarkoittanut pikselimäärää.
Pikseleitä
Tuon dpi:n muuttaminen ei siis muuta digikuvan resoluutiota (=laatua/kokoa). Mutta jos annat ohjelman ohjata tulostinta niin paperille tulevan kuvan koko suurenee (ja laatu heikkenee) jos pienennät dpi-arvoa.
Eli kyllä se kuva suurenee senttimetreissä kuten totesit, mutta tietyn rajan jälkeen kuva ei ”kestä” läheltä katsomista. Siitä siis tulee nuo antamani noin arvot 180 ja 156 dpi joiden alle ei minun mielestäni pitäisi mennä jos kuvaa katsotaan läheltä.
Minusta 100 x 100 cm tauluun tarvitaan vähintään 10 000 x 10 000 pikseliä.
Kukaan ei kuitenkaan voi puolestasi päättää minkälaista laatua sinun silmäsi sietävät läheltä (kuinka läheltä?) katsottuna.
Muistathan, että dpi ei ole ppi
Jos sinulla on tulostin niin kannattaa kokeilla:
– rajaa jostakin 300 dpi kuvasta pieni pala (esim. kohteen silmä)
– muuta sitten resoluutioksi esim. 20 dpi
– tulosta kuva ja katso
– huomaat miten dpi:n pienentäminen (16 x) vaikuttaa kuvan laatuun.
Jos haluat suurentaa kuvia kannattaa kokeilla jotakin siihen tarkoitukseen suunniteltua ohjelmaa ilmaisella kokeiluversiolla.
Minun suosikkini on SizeFixer XL:
http://www.fixerlabs.com/EN/SizeFixer/superres/sizefixersr.htm
http://www.fixerlabs.com/EN/upsize/sizefixer/sizefixerxl.htm
”olenko ymmärtänyt oikein..mutta että pikseleitä ei kannata esim, photoshopissa enää suurennella”
– PhS:ssa ei voi ”suurennella” pikseleitä, mutta niiden lukumäärää voi lisätä mielestäni Hight 110% kerrallaan (Bicubic Smoother interpolation) noin neljä kertaa.
”Eli jos haluan isoja kuvia läheltä katsottuna esim sen 100x100 niin…sellainen kamera”
– sinun sijassasi tekisin panoraaman jolloin pikselit riittää
– mutta jos kamera niin sitten valintani olisi Phase One
Kysy lisää jos selitykseni ei ”aukene”
No sanotaan, että esim. yksi kuvani on pikselimäärältään 2427 x 1804 ja dpi 0n 300.
Kuinka suuren kuvan saan tuosta kuvasta suurimmillaan suurennettua tulosteena? Ja miten sen suurimman saan tehtyä? DPI, kamera, ..?
Sitten luulen asian avautuvan..- WB
tuo on siis kokoisena 20,55 x 15,27/300 dpi (12,5 M)
Noilla mun laatukriteereillä
PhS:lla:
– 4 x 110% suurennettuna 30,09 x 22,35 cm/300 dpi
– 4 x 110% suurennettuna 57,87 x 42,96 cm/156 dpi
SizeFixer XL:lla (super resolution) 16 x suurennettuna (=n.200M)
– n. 82 x 61 cm/300 dpi
– n. 132 x 102 cm/180 dpi
– n. 158 x 117 cm/156 dpi
”Ja miten sen suurimman saan tehtyä?”
– minun eväilläni sen saa Size Fixer XL-ohjelmalla ja 156 dpi tulostettuna
– muilla eväillä Phase One IQ180 tekee 80M -kuvaa joten vastaavaan kokoon suurennustarve on vain 2,5x - WB
WB kirjoitti:
tuo on siis kokoisena 20,55 x 15,27/300 dpi (12,5 M)
Noilla mun laatukriteereillä
PhS:lla:
– 4 x 110% suurennettuna 30,09 x 22,35 cm/300 dpi
– 4 x 110% suurennettuna 57,87 x 42,96 cm/156 dpi
SizeFixer XL:lla (super resolution) 16 x suurennettuna (=n.200M)
– n. 82 x 61 cm/300 dpi
– n. 132 x 102 cm/180 dpi
– n. 158 x 117 cm/156 dpi
”Ja miten sen suurimman saan tehtyä?”
– minun eväilläni sen saa Size Fixer XL-ohjelmalla ja 156 dpi tulostettuna
– muilla eväillä Phase One IQ180 tekee 80M -kuvaa joten vastaavaan kokoon suurennustarve on vain 2,5xps.
Jos huitaiset alkuperäisen (tarvitsen myös exif-datan) mulle eMailissa, niin teen sulle koesuurennuksen haluamaasi kokoon ja palautan jpeginä (mahtuu eMailiin)
- taasentaas
Jos haluat, että se tuloste on sen 300 dpi, kuten laitoit, saat mitan näin: pikselit / 300 dpi = mitta tuumissa. Tässä tapauksessa leveys on siis 8,09" ja sentteinähän se on n. 20,5 cm. Jos haluat, voit tulostaa saman kuvan 150 dpi:n tarkkuudella ja silloin sen leveys on tuplat tuosta edellisestä. Ja kyllä se 150 dpi:tä useimmille riittää.
Dpi tulee siis siitä kuinka monta pistettä tuumalle tulee. Ppi = pikseliä tuumalle. Kuvatiedostossa on pikseleitä joku tietty määrä ja vasta siinä vaiheessa kun haluat määrittää sille fyysisen koon eli tulostaa, sille tulee dpi, joka on siis pikseleiden ja tulostuskoon määräämä. Ruudulla sillä dpi-määrityksellä ei ole mitään väliä. Siellä on kyllä oletuksena jokin, kameroista tulee joskus määrittelyksi 72 dpi, joskus 300 tai jotain muuta mallista riippuen. Onko toi SizeFixer XL ilmainen ohjelma?
- WB
Ei ole ilmainen, mutta 30 pv kokeilu on ilmainen
jaajaa se on maksullinen...mitenköhän ne sitten tehään ne esim. linja-autopysäkeillä kun on isoja julisteita joita katsotaan tosi läheltä ja ne on silti niin maan teräviä, että..minkäköhänlaisella kameralla ne on otettu sitte, koska luulisi, että niissä on tiheys ainakin se 300.
- WB
Kuten aiemmin totesin, kinokokoisella ainoa laadukas ratkaisu on panoraama, etkö voi uskoa tuota ratkaisumallia?
Siis jos minun pitäisi kuvata sellainen niin tekisin panoraaman, eli yhdistäisin n. 2 – 6 kuvaa
Mun digijärkkärillä esim 6:n kuvan panoramasta tulisi n. 60 M/RAW (PEF) ja esim Size Fixerillä 16 x suurennus olisi siis 960 M.
Jokohan tuo riittäisi linja-autopysäkille?
Toisaalta esim keskikoon Phase One IQ180 tekee 80M -kuvia, joten ammattilaisena valitsisin työkalukseni keskikoon kameran.
Miksi kysyt samaa asiaa yhä uudelleen? - WB
ps.
Size Fixer maksaa 60 – 200 USD (n. 40 – 150€).
Jos on varaa teettää seinän kokoisia tulosteita niin eiköhän budjetti salli myös yhden tulosteen hintaisen maksullisen ohjelman. Mikäs järkkäri sulla olikaan?
Kyllä minä uskon, mulla ei vaan mene tälläiset matemaattiset asiat helposti jakeluun..oon nelosen matikkaihminen:)
Mutta eiköhän tää aihe ollut täsä kiitos WB ja muutkin:)- WB
”Mikäs järkkäri sulla olikaan?”
Järkkäreitä on jokusia eri-ikäisiä (C II, MV, F II As, C500, M8 WH, …)
Uusin ja tämän hetken suosikkini on K-5,
kuva siitä on tuolla:
https://picasaweb.google.com/uN.viikinki/PERSPEKTIIVI#5636912985338856290
Miksi kysyt moista? :–)
Matikkapäästä on usein apua joskus pelkkää haitaa, mutta matikanopet näyttää olevan keskitasoa taitavampia valokuvaajia.
Tuota panoraamajuttua kannattanee kokeilla jos haluat ison tulosteen.
Tarjoukseni suurennuskokeilusta on edelleen voimassa Joo..olin unohtanut sen kokonaan.. kokeilu pop-juttu .laitan tossa sulle kuvan kun kerkiän.
- WB
Hei Miklo
Mitä mieltä olet superresoluutio suurennoksesta n. 117 x 78 cm/ 180 ppi kestääkö ”katsoa läheltä”?
Huononiko laatu mielestäsi merkittävästi alkuperäisestä?
- Räpi
Tähän aiheeseen mitenkään liittymättä, on pakko todeta WB:n poikkeusellinen tieto ja kokemus, sekä lisäksi hyvä sydän, jolla hän vastailee monien esittämiin aika peruskysymyksiinkin. Ilman nokkavuutta, selkeästi ja esimerkkikuvia linkittäen!
Varsin poikkeavaa Suomi24 julkisilla nikkisivuilla. Ketkä näitä valokuva-aiheita seuraa, lienevät tämän panneen merkille. Pakko arvostaa tällaista puhdasta tiedonjakoa! SE on kyllä hieno juttu, auttanut kyllä vilpittömästi paljon.
En ymmärrä niitä nokkavia ja veemäisiä vastauksia ihmisiltä, koska kaikki tiedetään ja ymmärretään eri verran ja eri tasolla ja kaikkihan täällä saa kysellä. Olen monesti lueskellut ja suivaantunut siitä, että jotkut vastaavat suoraastaan törkeästi jos joku kysyy jotain, jolloin minun mielestäni heidän kannattaisi olla vain kommentoimatta, koska tietääkseni tämä osio on myös aloittelijoillekin, eikä kukaan pakota vastailemaan tai kommentoimaan saatikka auttamaan:)- WB
Kiitos palautteesta!
No joo
Vastaillaan sitä tökerösti mullekin. Pidinkin välillä taukoa vastailussa kun en halunnut lukea noita puuhastelijoiden ulostuksia.
Muistetaanhan kuitenkin, että tämä on vapaaehtoista ja aina ei ole oma syy jos on vikaa päässä.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia :—} - 100x160tetttäjä
Mikäli tarkoituksena on teettää 100x100 kokonen kuva, jota sitten katsellaan läheltä, en usko laadun olevan kovinkaan tärkeetä. Mikäli laadun tulee olla oikeasti hyvää, luulisi teettäjän myös ymmärtävän sellaisen perusasian kuin että näin isoa kuvaa ei katsella läheltä.
Se 100x100 oli nyt lähinnä heitto, mutta mietin esimerkiksi nuo aikaisemminm mainitsemani linja-autopysäkillä olevat suuret mainokset joita katsellaan läheltä ja ovat teräviä niin mietin miten he aloittavat työnsä, että saavat tarkan ja hyvälaatuisen mainoksen niin läheltä katsottavana. koska en usko, että he koostavat kuvaa pala palata..tai sitten voivat tehdäkin, kun en tiedä. Olisi kiva tutustua prosessiin.
- pala palata?
Ei panoraamakuvaa tarvitse kuvaajan koostaa pala palalta sen tekee sopiva ohjelma tai kamera automaattisesti
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602844
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322395- 802216
- 602053
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171577Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301420Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351408