Miksi paino ei putoa?

pumpui123

Ongelmani on seuraavanlainen: Aloitin toukokuussa painonpudotusurakan ja päätin silloin että tämä on viimeinen kerta. Palkkasin itselleni personal trainerin ja hän teki minulle kunto- ja ruokaohjelman. Pituuteni on 168cm ja alkupainoni oli 110kg, tiputettavaa oli siis reilusti. Tähän asti painoni on tippunut hyvää vauhtia ja pääsin suht helposti nykyiseen 94kg painooni. MUTTA, mitä hittoa tapahtuu kun paino on junnannut paikallaan nyt jo 3vkoa??? Treenaan 5krt viikossa (oikeasti kovaa) personal trainerin ohjeiden mukaisesti ja olen huomannut, että senttejä on kadonnut vyötäröltä vaikka painoa ei olisikaan pudonnut, mutta silti turhauttaa, ettei mikään näy vaassa.
Olen ollut lihava koko aikuisikäni ja tiedän tasan tarkkaan sata kertaa laihduttaneena, että tulee viikkoja jolloin painon lasku jämähtää, mutta minulla se tilanne on ollut nyt päällä jo 3vkoa, ei tunnu normaalilta. Samaan aikaan kun treenaa hullun lailla ja on tarkka syömisistään alkaa toden teolla turhauttaa kun mitään ei tapahdu.
Oma veikkaukseni on, että syön liian vähän suhteessa siihen paljonko treenaan (olen ollut pussikuurilla, josta saa n. 400kcal/pvä) mutta valmentajani ei usko, että on edes olemassa käsitettä säästöliekki.
Olen myös kokeillut viikkoja, jolloin söisin enemmän, mutta painossa ei tapahdu muutoksia suuntaan eikä toiseen.
Kaiken järjen mukaan, jos ihminen liikkuu n. 1000kcal/pvä 5xviikossa ja syö 400kcal päivässä (poislukien vielä tyhjäkulutuksen, eli sen mitä palaa vaikka ei tee yhtikäs mitään...) ei tunnu oikein järkevältä ettei paino mene mihinkään suuntaan?
Löytyykö joku joka osaisi auttaa? Mitä hittoa tässä pitäisi tehdä että saisin painon pudotuksen jatkumaan. Läski ei ole tullut päivässä joten ei se päivässä lähdekään, mutta olisin tyytyväinen edes 1kg viikkopudotusvauhtiin, jonka sain aiemmin paljon vähemmällä työllä ja syömällä enemmän. Pudotettavaa minulla kuitenkin luulisi olevan vielä sen verran paljon ettei painon pitäisi tällä tavalla jämähtää...

90

5684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää laidutusta!

Usko pois, kyllä se siitä alas lähtee. Itsekin kirjoitit, että sentit vähenevät. Kun treenaat, lihaksiin kertyy nestettä. Se varmaankin vaikuttaa vaakalla.

Taatusti kuukauden päästä lukema on jo toinen. Myös kuukautiskierto (jos olet nainen) vaikutaa painoon eli nesteen kertymiseen. Myös kuumat ilmat voivat kerryttää nestettä.

Joten jatka vaan, kyllä se paino putoaa :-)

• pönäkkä

Lihakset tulee ja menee. Läski on ikuista.

• pönäkkä

400 kcal/päivä??? .....aika vähän syöt.......eikö 1400 olisi parempi?

• Kyllä lähtee!

Oletkos mitannut mitä on tapahtunut rasvaprosentillesi? Lihas painaa paljon enemmän kuin läski. Tuijota mieluummin mittanauhaa ja peiliä kuin vaakaa.

Itse en jaksa 400 kcal/päivä kuurilla kuntoilla noin paljoa. Olet aika sisukas.

• pumpui123

Kiitos molemmille kannustuksesta :) Olen nainen, mutta en usko kuukautiskierron vaikuttavan kovastikaan tuohon lukemaan. Rasvaprosentissa ollaan tultu alaspäin 4% näiden kolmen stoppiviikon aikana, joten tiedostan kyllä että muutosta tapahtuu. On vain vaikea hyväksyä sitä, että paino ei laske vaikka rääkkää itseään kunnolla.
        Tottahan tuokin on että lihas painaa enemmän kuin läski, mutta toivon silti että pääsisin aikanaan ihannepainoni tasolle 62-65kg, sen sijaan että suurentaisin ovenkarmeja muskeleiden takia :)
        Olen jaksanut yllättävän hyvin 400kcal päivässä, ja liikunnastakin on tullut sellaista huumetta, että ilman sitä en voi enää olla. Kai sitä ajattelee niin, että rääkkäsin kehoani kaiken maailman moskalla 24v. joten kaipa se sama rääkki motivoi toiseenkin suuntaan? :)

• fgfg
        pumpui123 kirjoitti:

Kiitos molemmille kannustuksesta :) Olen nainen, mutta en usko kuukautiskierron vaikuttavan kovastikaan tuohon lukemaan. Rasvaprosentissa ollaan tultu alaspäin 4% näiden kolmen stoppiviikon aikana, joten tiedostan kyllä että muutosta tapahtuu. On vain vaikea hyväksyä sitä, että paino ei laske vaikka rääkkää itseään kunnolla.
        Tottahan tuokin on että lihas painaa enemmän kuin läski, mutta toivon silti että pääsisin aikanaan ihannepainoni tasolle 62-65kg, sen sijaan että suurentaisin ovenkarmeja muskeleiden takia :)
        Olen jaksanut yllättävän hyvin 400kcal päivässä, ja liikunnastakin on tullut sellaista huumetta, että ilman sitä en voi enää olla. Kai sitä ajattelee niin, että rääkkäsin kehoani kaiken maailman moskalla 24v. joten kaipa se sama rääkki motivoi toiseenkin suuntaan? :)

se vaan paino välillä junnaa paikoillaan, pitää ajatella ettäole sitten tippumatta mutta ainakin saan paremman olon kun liikun ja kyllä se siitä sitten taas tippuu aikanaan.. itse pari vuotta sitten pudotin 70 kg / 8kk

• TIUKKANA NYT
        pumpui123 kirjoitti:

MINÄ HUUDAN MYÖNNÄN. MUTTA MINÄPÄ KERRON KUN TIPUTIN 43 KG. AIKAA MENI 2 VUOTTA. ALUKSI JÄTIN KAIKEN VAALEAN MISSÄ VEHNÄJAUHOJA - KARKIT - KAIKKI MUUT MAKEAT. SITTEN LIIKUNTAA ENSIN OLI HYVIN PIENIÄ LENKKEJÄ SELLAISET 5 KM. SITÄ JOKA PÄIVÄ JA NIUKKA SYÖMINEN. PIDENSIN LENKKEJÄ JATKOIN NIUKALLA RUUALLA, JOLLA TARKOITAN SELLAISTA MÄÄRÄÄ MITÄ NORMAALIPAINOINEN SYÖ PÄIVÄSSÄ. VUODEN PÄÄSTÄ OLI TIPPUNUT 18 KG. HARMISTUIN KUN LÄHTI NIIN HITAASTI. SITTEN PISTIN KAIKEN RUOKAVALION IHAN UUSIKSI. VIHREÄÄ SÄLAATTIA - TOMAATTIA - HEDELMÄÄ - ERILLAISIA PÄHKINÖITÄ KUTEN CASHEW- PEKAANI NIISTÄ SAA TERVEELLISTÄ RASVAA. KOSKA RUOKANI OLI TÄYSIN RASVATONTA PITI SITÄ JOSTAIN SAADA (LÄÄKÄRIN MÄÄRÄYS) JOIN ÖLJYÄ SUORAAN PULLOSTA PARI KERTAA PVÄ. LIIKUNTAA LISÄSIN JOKA PÄIVÄ 2 LENKKIÄ HIKISTÄ KÄVELYÄ JA SELLAISIA REITTEJÄ MISSÄ PALJON YLÄMÄKIÄ. JA NOUSIN AINA KAIKKI HITON PORTAAT KÄVELLEN , HISSIT POIS KÄYTÖSTÄ. TÄYSJYVÄLEIPÄÄ EI PIDÄ JÄTTÄÄ POIS KUITUJA ON SAATAVA. VALITSE LEIPÄ ESIM.VAASAN JYVÄ ROUHEA TÄYSJYVÄLEIPÄ SIINÄ ON SIEMENIÄ - ROUHETTA - AURINGONKUKANSIEMENIÄ. RASVATON MAUSTAMATON JUKURTTI JA MARJOJA. LEIVÄN PÄÄLLE HYVIN VÄHÄRASVAISTA ESIM. JUUSTOA ITSE KÄYTIN KOTIJUUSTOA. HYLKÄÄ KAIKKI LIHALEIKKELEET. KALAA JA SILLOIN TÄLLÖIN NIUKASTI LIHAA. MINÄ EN SYÖNYT LIHAA OTIN PROTEIININ ESIM RAEJUUSTOSTA. ÄLÄ SYÖ MITÄÄN KLO 18.00 JÄLKEEN, VAIKKA KUINKA TEKIS MIELI. PAINOIN VIIME VUODEN TOUKOKUULLA VIELÄ 82 KG. SYKSYLLÄ ALOITIN SELLAISEN RÄÄKIN ETTÄ OKSAT POIS. 2 PITKÄÄ KÄVELYLENKKIÄ SÄÄSTÄ RIIPPUMATTA. SITÄ TEIN TOUKOKUULLE ASTI JA HYPPÄSIN VAAKAAN JA SE NÄYTTI 57 KG. SE RIITTI MINULLE. EI MUUTA KUN UUDET VAATTEET KAUPASTA, (YLLÄTYIN TOTAALISESTI KUINKA PIENIIN HOUSUIHIN MAHDUIN) SITTEN PAINELIN KYLILLE UUSISSA VAATTEISSA JA MONI TUTTUNI EI MEINANNUT TUNTEA MINUA :) OLIN TALVEN PIMENNOSSA KUN KAIKKI AIKANI MENI ULKOILUUN. SE SYÖMINEN MITÄ HARRASTIN OLI LÄÄKÄRILLE KAUHISTUS KUN KERROIN. MUTTA KOSKA JAKSOIN SILLÄ LENKKEILLÄ SE RIITTI. SAMALLA LÄHTI KAKKOSTYYPIN DIABETES SAIN LOPETTAA LÄÄKITYKSEN. PAINO PYSYY NYT 54- 56 KG TASAISESTI. KUN OPPI SYÖMÄÄN NIUKASTI, NIIN EI MAHA VEDÄ ENÄÄ SELLAISIA KAUHEITA MÄÄRIÄ KUIN ENNEN. VOIN HYVIN JA PAINELEN NYT KESÄISIN 20-30 KM FILLARILLA. SANON VIELÄ ETTÄ ASUN YKSIN JA EN VALMISTANUT MITÄÄN LÄMMINTÄ RUOKAA SEN LAIHIKSEN AIKANA, ENKÄ OSTANUT MITÄÄN VALMISRUOKAA, SÖIN KAIKEN SELLAISENAAN NIINKUIN SALAATIN LEHDET HUUHTELIN JA SÖIN NE SILPPOMATTA. KAAMEE PAASAUS SORI. LÄHDEN NYT VETÄÄN FILLARILLA. ONNEA LAIHIKSEEN.

• CAPS LOCK
        TIUKKANA NYT kirjoitti:

MINÄ HUUDAN MYÖNNÄN. MUTTA MINÄPÄ KERRON KUN TIPUTIN 43 KG. AIKAA MENI 2 VUOTTA. ALUKSI JÄTIN KAIKEN VAALEAN MISSÄ VEHNÄJAUHOJA - KARKIT - KAIKKI MUUT MAKEAT. SITTEN LIIKUNTAA ENSIN OLI HYVIN PIENIÄ LENKKEJÄ SELLAISET 5 KM. SITÄ JOKA PÄIVÄ JA NIUKKA SYÖMINEN. PIDENSIN LENKKEJÄ JATKOIN NIUKALLA RUUALLA, JOLLA TARKOITAN SELLAISTA MÄÄRÄÄ MITÄ NORMAALIPAINOINEN SYÖ PÄIVÄSSÄ. VUODEN PÄÄSTÄ OLI TIPPUNUT 18 KG. HARMISTUIN KUN LÄHTI NIIN HITAASTI. SITTEN PISTIN KAIKEN RUOKAVALION IHAN UUSIKSI. VIHREÄÄ SÄLAATTIA - TOMAATTIA - HEDELMÄÄ - ERILLAISIA PÄHKINÖITÄ KUTEN CASHEW- PEKAANI NIISTÄ SAA TERVEELLISTÄ RASVAA. KOSKA RUOKANI OLI TÄYSIN RASVATONTA PITI SITÄ JOSTAIN SAADA (LÄÄKÄRIN MÄÄRÄYS) JOIN ÖLJYÄ SUORAAN PULLOSTA PARI KERTAA PVÄ. LIIKUNTAA LISÄSIN JOKA PÄIVÄ 2 LENKKIÄ HIKISTÄ KÄVELYÄ JA SELLAISIA REITTEJÄ MISSÄ PALJON YLÄMÄKIÄ. JA NOUSIN AINA KAIKKI HITON PORTAAT KÄVELLEN , HISSIT POIS KÄYTÖSTÄ. TÄYSJYVÄLEIPÄÄ EI PIDÄ JÄTTÄÄ POIS KUITUJA ON SAATAVA. VALITSE LEIPÄ ESIM.VAASAN JYVÄ ROUHEA TÄYSJYVÄLEIPÄ SIINÄ ON SIEMENIÄ - ROUHETTA - AURINGONKUKANSIEMENIÄ. RASVATON MAUSTAMATON JUKURTTI JA MARJOJA. LEIVÄN PÄÄLLE HYVIN VÄHÄRASVAISTA ESIM. JUUSTOA ITSE KÄYTIN KOTIJUUSTOA. HYLKÄÄ KAIKKI LIHALEIKKELEET. KALAA JA SILLOIN TÄLLÖIN NIUKASTI LIHAA. MINÄ EN SYÖNYT LIHAA OTIN PROTEIININ ESIM RAEJUUSTOSTA. ÄLÄ SYÖ MITÄÄN KLO 18.00 JÄLKEEN, VAIKKA KUINKA TEKIS MIELI. PAINOIN VIIME VUODEN TOUKOKUULLA VIELÄ 82 KG. SYKSYLLÄ ALOITIN SELLAISEN RÄÄKIN ETTÄ OKSAT POIS. 2 PITKÄÄ KÄVELYLENKKIÄ SÄÄSTÄ RIIPPUMATTA. SITÄ TEIN TOUKOKUULLE ASTI JA HYPPÄSIN VAAKAAN JA SE NÄYTTI 57 KG. SE RIITTI MINULLE. EI MUUTA KUN UUDET VAATTEET KAUPASTA, (YLLÄTYIN TOTAALISESTI KUINKA PIENIIN HOUSUIHIN MAHDUIN) SITTEN PAINELIN KYLILLE UUSISSA VAATTEISSA JA MONI TUTTUNI EI MEINANNUT TUNTEA MINUA :) OLIN TALVEN PIMENNOSSA KUN KAIKKI AIKANI MENI ULKOILUUN. SE SYÖMINEN MITÄ HARRASTIN OLI LÄÄKÄRILLE KAUHISTUS KUN KERROIN. MUTTA KOSKA JAKSOIN SILLÄ LENKKEILLÄ SE RIITTI. SAMALLA LÄHTI KAKKOSTYYPIN DIABETES SAIN LOPETTAA LÄÄKITYKSEN. PAINO PYSYY NYT 54- 56 KG TASAISESTI. KUN OPPI SYÖMÄÄN NIUKASTI, NIIN EI MAHA VEDÄ ENÄÄ SELLAISIA KAUHEITA MÄÄRIÄ KUIN ENNEN. VOIN HYVIN JA PAINELEN NYT KESÄISIN 20-30 KM FILLARILLA. SANON VIELÄ ETTÄ ASUN YKSIN JA EN VALMISTANUT MITÄÄN LÄMMINTÄ RUOKAA SEN LAIHIKSEN AIKANA, ENKÄ OSTANUT MITÄÄN VALMISRUOKAA, SÖIN KAIKEN SELLAISENAAN NIINKUIN SALAATIN LEHDET HUUHTELIN JA SÖIN NE SILPPOMATTA. KAAMEE PAASAUS SORI. LÄHDEN NYT VETÄÄN FILLARILLA. ONNEA LAIHIKSEEN.

Capsin takia vaikea lukea :o

• Sitä vaan...
        TIUKKANA NYT kirjoitti:

Sanoit, että kello 18.00 jälkeen ei kannattaisi syödä, mutta oikeasti sen jälkeen syömisestä ei pitäisi koitua mitään haittaa. Lihomisen/laihtumisen kannalta päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee enemmän, kuin kellonaika, jolloin syö. Ateriaväli jää helposti turhankin pitkäksi, jos syö päivän viimeisen aterian ennen kello 18.00.

• myös epätoivoinen
        pumpui123 kirjoitti:

Hei! Olen itse myös 168cm pitkä ja painan 88-91kg,vaihtelee tosi paljon. Huhtikuussa aloitin kuntosalitreenin ja otin oman pt:n mikä maksaa aivan turhauttavan paljon,680Eur/6krt! En tiedä joudutko syömään jotain lääkkeitä,esim.mieliala,rauhoittavia,särkylääkkeitä yms. Itse olen kärsinyt paniikkihäriöstä 13vuotiaasta asti. Nyt olen 33vuotta. Aamuisin otan 200mg sertraliinia(meilialalääke) ja päivisin on määrätty 1-6 0,5mg Trivatrillia (sitä menee hyvinä päivinä 2- ja huonoina se kuusi), sitten on Panacodia tarvittaessa,iltaisin otan Triptylin 25mg (migreeninestolääke ja auttaa nukahtamiseen) , kaksi Lyricaa (75mg) selkävaivojen vuoksi. Tarvittaessa minulla on furesista nesteen poistoon. Eli aikamoinen lääkelista. Syön kuten pt on neuvonut. Eli aamupala,lounas, välipala, päivällinen ja ehkä iltapala. Omasta mielestä syön liikaa vaikka PT sanoo etten syö. Olen tällä vkolla vähentänyt ruokaa ja aloin tiputtaan lääkkeitä (aloitin mielialalääkkeestä,puotin nyt aluksi 50mg). Onneksi särkylääkkeet eivät tee ummetusta jota nuo yleensä kaikille tekee. Käyn salilla 3-5krt viikossa joista n.3krt on ryhmäliikunta tunteja. Esim. Cycling,bodypump ja piloxing. Mullakaan ei ole painotippunut vaikka sitten kun olen salilla teen treeniohjelman mukaan ja enemmänkin,turhauttaa aivan hitosti. Niinä päivinä kun en käy salilla treenaan yleensä kotona crosstrainerilla,soutulaitteella,punteilla ja teen vatsalihaksia. Pahin ongelma on vatsanseutu ja jenkkakahvat. Nyt olen alkanut tressaan ihan hitosti sitä kun paino ei tipu vaikka tekisin mitä!!! ja on mulla muitakin huolenaiheita jotka vaivaa,varsinkin öisin. Oisipa kiva kun joku keksisi ratkaisun munki painonpudotukseen koska olen pikku hiljaa ihan loppu!Jos olen aloittanut huhtikuussa itseni "rääkkäämisen" niin miksei mitn tapahdu?? Viisi vuotta sitten painolaski 2kuukaudessa 94kg 58-61kg,silloin mun oli tosi hyvä olla! En usko mihkään ihmetietteihin,enkä rasvasieppariin. Sain lääkäriltä reseptin saman tapaiseen lääkkeeseen kuin Alli mut puolet vahvempaa,sillä ei saanut aikaseksi kuin pilaantuneita pikkareita ja oranssin pöntön! Olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa minuakin!

• agzsh
        TIUKKANA NYT kirjoitti:

OMG CAPS LOCK NOOB

• 58 kiloinen :)
        Sitä vaan... kirjoitti:

Sanoit, että kello 18.00 jälkeen ei kannattaisi syödä, mutta oikeasti sen jälkeen syömisestä ei pitäisi koitua mitään haittaa. Lihomisen/laihtumisen kannalta päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee enemmän, kuin kellonaika, jolloin syö. Ateriaväli jää helposti turhankin pitkäksi, jos syö päivän viimeisen aterian ennen kello 18.00.

Ei pidä paikkaansa. Kyllä tuo huutaja on oikeassa. Minä huiskin läskiä pois juur tuolla tavalla kuin huutaja. Vähän samantyyppinen ruokavaliokin. En koko vajaa 3 vuoden aikana syönyt mitään ilta kuuden jälkeen, jos jotain naamaani vedin niin rasvaton gluteeniton maito, jolla oli hämmästyttävä vaikutus. Aina kun illalla join sitä maitoa ison lasin lähti puoli kg edellisestä päivästä pois, en tiedä mikä juju siinä oli. Jugurtin pitää olla rasvaton maustamaton ja SOKERITON. Muissa jugurteissa on hirveesti sokeria. Ensimmäinen 1½ vuotta meni vähän silleen vähemmän vakavasti, mutta kun oli lähtenyt jotain 20 kg aloitin tosissaan, ja se oli menoa ja meininkiä. Kun laihduttaa on sen eteen tehtävä valtavasti töitä, eikä siinä saa lipsua pätkääkään. Olen ollut nyt ½ vuotta normaalipainoinen ja liikun paljon ja syön vähän yhä edelleen. Totuin siihen niukkaan ruokamäärään etten enää kykene ahmimaan yhtään ylimääräistä. Nyt minua säälittää katsoa valtavan lihavia ihmisiä, jollainen itse ennen olin. Tekisi mieleni sanoa että kannattaa uhrata pari vuotta elämästään laihdutukseen . Olo on aivan uudenlainen. Menox vaan ja kovaa.

• pitää tehdä jotain
        pumpui123 kirjoitti:

Minä kerron sinulle totuuden Syöt liikaa ja siksi paino ei putoa. Minä laihdutin aikoinaan jonkun 35 kiloo ja ihmettelin kun paino ei putoa. Kävin kylässä yhdellä hoikalla tutullani ja kyselin mitä hän päivässä syö. Herranen aika miten vähän hän söi. No meni jakeluun mullekkin, ja pakko oli myöntää että söin aivan liikaa. Tein totaalisen muutoksen ruokavalioon ja syömismäärät kerralla hyvin pieniä. Ja ulkoilu se on kaiken a ja o. Siinä on mentävä ulos ja kävellä niin helvet-ti ja reiluja lenkkejä. Sitten on myös huomioitava kropan kiinteys ja tehtävä samalla jumppaliikkeitä päivästä päivään . Punnerrusta monta kertaa päivässä käsivoimien varassa ym. Kaikki läskit väittää aina samaa,, kilot ei lähde vaikken syö mitään,, Puppua, kyllä lähtee jos ei syö liikaa.

• 15
        TIUKKANA NYT kirjoitti:

Kuka tuollaista huutoa jaksaa kuunnella.

• Tsemiä vaan

Pitkällä kuurilla paino aina välillä jämähtää, mutta ennen pitkää meno jatkuu. Jotta saat jumituksen liikkeelle, tee jotain, joka poikkeaa tähänastisesta. Syö pari päivää reippaasti enemmän, esim. jokin Ruotsinlaiva buffet on aika hyvä, tai tee jokin ihan sikarankka aerobinen treeni. Ihan mitä tahansa, joka saa tasapainon järkkymään.

• Toisella planetalla?

Moikka! Kerro mulle tietämättömälle et mikä ihmeen Ruotsinlaiva puffet?? Olenkohan jäänyt jostain mielenkiintosesta ulkopuolelle? ;))))

• No ståndisbord :-)
        Toisella planetalla? kirjoitti:

Moikka! Kerro mulle tietämättömälle et mikä ihmeen Ruotsinlaiva puffet?? Olenkohan jäänyt jostain mielenkiintosesta ulkopuolelle? ;))))

Siis Ruotsinlaiva buffet tarkoittaa, että menet Ruotsiin menevälle laivalle (Tallinksilja tai VIking Line) ja menet seisovaan pöytään eli Buffet-ravintolaan syömään. Sen voi ottaa myös Turusta piknik-risteilynä Ahvenanmaalle ja takaisin, niin ei tarvitse olla yötäkään laivassa, ja myös Tallinnaan menevässä Vikingin XPRS-laivassa on aika hyvä buffet-ravintola. Kyllä sielläkin tulee ihan väkisin syötyä ihan reippaasti niin, että aineenvaihdunta lähtee varmasti liikkeelle.

• pumpui123

Hei, kiitos neuvosta. Tuota kokeilenkin seuraavaksi! :) Olen miettinytkin voisiko omaa kroppaa "huijaamalla" saada taas painonpudotuksen jatkumaan, mutta en ole syömällä uskaltanut kokeilla, koska pelkään, että sitten lihon ja motivaationi laskee kun lehmän häntä. Sen sijaan jollain rankalla aerobisella treenillä voisi yrittää järkyttää tasapainoa.

Olen edelleen hieman sitä mieltä että tuo painon jämähdys johtuu liian vähästä ruuasta, koska ei elimistö oikein voi polttaa ilman polttoainetta...Paljonko te söisitte päivässä kcal, jos olisitte minun tilanteessani? 1200kcal? 1800kcal? Jos tosiaan liikkuu 5krt viikossa rankasti ja haluaisi sellaisen tasaisen 0,5kg-1kg pudotuksen viikossa?

• .

21 eurolla pärjää kuukauden ihan loistavasti! Pari kertaa olen minäkin tuolla summalla ruokkinut itseni kuukauden! Kannattaa ostaa 5 eurolla kauraryynipaketteja niin aamiainen on taattu jokapäivälle ja jää vielä iltapuuroaineksetkin. Sitten 5 eurolla vehnäjauhoja, hiivaa ja ruokaöljyä jotta voi ruoka- ja aamiaisleivät leipoa. Vielä on kymppi jäljellä ja sillä kananmunia joita ostaa pitkin kuukautta. Jonkun halvan kaalinpään ja porkkanapussin voinee myös ostaa jos pelkkä puuro-vehnä-munna alkaa tökkimään.

• Elämäntapamuutos

Hei!

Oletko muistanut maitotuotteet kun olet laatinut ruokavaliotasi sillä ne ovat tosi tärkeitä ja auttavat painon laskussa. 1200 kcal on hyvä jos liikut paljon silloin saat sen 0,5 painonpudotuksen ainakin. Muista juoda tarpeeksi vettä.

Itsekin olen tehnyt elämäntapamuutoksen ja 5 kuukaudessa 8.5 kg on pudonnut

Tempiä sinulle

• ollly

Lisää energiansaantia ja vastaavasti liikuntaa. Tämä toimii.

• Saa45

... liikunnaksi intervallityyppistä menoa. Vie vähemmän aikaa kuin tasainen puurtaminen ja on tehokkaampaa.

Vaihda muuten valmentavaa, kuulostaa erittäin tietämättömältä.

• Turhaa laskea mitään

Jus joo. Unohda ne hitsin kalorit ja syö kuin hiiri ja mene ulos ja liiku niin maar julmetusti. Se laihdus on ihan yksinkertainen asia. Syö vähän liiku paljon.

• pönäkkä

Jätä semmonen 500-1000 kcal per päivä niin viikossa pitäisi lähteä 0,5-1kg. Tai niin olen kuullut, että se menee. Luksi saattaa lähteä enemmänkin, kun nestettä lähtee. Tuolla on yksi nettilaskuri.
        http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

• pönäkkä
        pönäkkä kirjoitti:

Jätä semmonen 500-1000 kcal per päivä niin viikossa pitäisi lähteä 0,5-1kg. Tai niin olen kuullut, että se menee. Luksi saattaa lähteä enemmänkin, kun nestettä lähtee. Tuolla on yksi nettilaskuri.
        http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

siis vajetta se 500-1000kcal

• kraakki2

mikä on rankka liikunta, itse liikun ihan normi päivänä - tunti juoksua, 1,5 tuntia kävelyä ja 2-3 tuntia pyöräilyä ja syön n.2000 kaloria, sitten jos treenaan vähän rankemmin niin nostan kalorimäärää

• mkklfmasd

käy sellaisessa kehonmittaustestissä nii näet onko elimistössä kuinka paljon rasvaa, lihasta jne.. siin samassa näkyy se mitä kehosi kuluttaa päivässä kaloreita jos et liiku senttiäkään, eli perusaineenvaihdunta. Koska kaikilla meillä se on hiukan erilainen... itselläni perusaineenvaihdunta on 1500 kaloria päivässä, joten olen miettinyt että jos syön jonkun 1300 kaloria nii ehk sitten tulis se 500 kalorin vaje (tää kalorimäärä ei vaa toteudu mulla, koska ikävä kyllä rakastan ruokaa ja se on ongelma jo melkee) :D

oon itse pitänyt taukoa liikkumisesta ja tänään aloitetaan taas kuntoilu, onneksi kesän aikana ei tullut kuin kilo lisää :) Useinhan suositellaan 2000 kaloria naiselle tietty jos haluaa laihtua nii ehkä se 1500 on sellainen suhteellisen sopiva määrä.

• Anneli_Tulppa

"itselläni perusaineenvaihdunta on 1500 kaloria päivässä, joten olen miettinyt että jos syön jonkun 1300 kaloria nii ehk sitten tulis se 500 kalorin vaje"

Siis tä? Kuluuko sulla vain 300 kaloria päivässä kaikkeen mikä kutsutaan työksi eli liikkumiseen ja ajatustyöhön.

Tosin pelkkään ajatteluunkin menee tuo määrä energiaa päivässä paitsi ehkä Vappu Pimiällä, mutta ei nyt takerruta poikkeustapauksiin.

• huipikoira

Minullakin jummasi kuukauden paino, mutta arvaa mitä. Sinä samana kuukautena myös housujenkoko pieneni kahdella koolla.

Eli ei aina kannata sitä vaakaa katsoa. Mittaa vaikka itsesi kerran viikossa niin huomaat eron.

• Ilman vaakaa!

Mulla on toiminut homma välttelemällä hiilihydraatteja ja vaakaa. Punnitsen itseni muutaman kuukauden välein, että tiedän perusaineenvaihdunnan kulutuksen ja sen mukaan vähennän kalorimääriä. Kasviksia paljon.

Jokaisen vaan on löydettävä se oma tapa, joka toimii.

• olet säästöliekillä

Eiköhän sille treenerille ala pikkuhiljaa selvitä mikä se säästöliekki on.

Ei kroppa pitkään katsele sivusta tuollaista rasvakatoa, sehän luulee että maailmasta on ruoka loppumassa.

• Zone-hippi

No mistä sitten sun mielestä tulee se energia liikkumiseen, elintoimintojen ylläpitoon, elimistön lämpötilan ylläpitoon yms., jos ihminen on rajuilla miinuskaloreilla? Tyhjästäkö se energia otetaan?

• rumpatirumpati
        Zone-hippi kirjoitti:

No mistä sitten sun mielestä tulee se energia liikkumiseen, elintoimintojen ylläpitoon, elimistön lämpötilan ylläpitoon yms., jos ihminen on rajuilla miinuskaloreilla? Tyhjästäkö se energia otetaan?

Keho kyllä tarvittaessa menee säästöliekille tietyissä tilanteissa ja sekin vaikuttaa painonpudotukseen, yleensä se taitaa näkyä juuri edistyksen pysähtymisenä.

Juuri siksi välillä treenirutiineja kannattaisikin rikkoa, ottaa väliin päivä että syökin runsaammin, muuttaa treenijaksoja niin, että normaalin treenin lisäksi välillä tekeekin kovempaa treeniä, mutta joskus taas pitää jaksoja jolloin harjoittelee normaalia viikkotreeniä paljon kevyemmin, kevyemmillä painoilla, liikkuu muilla tavoilla salitreenin sijasta jne. Tämä kaikki ihan vain kehon hämäämiseksi.

Varmaan nyrkkisääntönä toimisi, että kannattaa välttää liikaa rutinoitumista vain tiettyyn harjoitteluun ja intensiteetiin jos haluaa saada aikaan muutosta. Jos haluaa vain ylläpitää nykyisen tilanteen, niin sitten voi treenata normaalisti tottumallaan tavalla.

Yleensä jossain vaiheessa hyvin alkanut edistyminen vain tuntuu hyytyvän, vaikka itselle näyttäisikin että ylipainoa olisikin vielä poltettavaksi asti.

Keho vain on eri mieltä asiasta ja koettaa säästää resursseja koska sen näkökulmasta ajat ovat olleet huonot, koska se saa jatkuvasti reilusti vähemmän energiaa kuin mitä se tarvitsee. Tämä on ilmeisesti normaali suojelumekanismi resurssien säästämiseksi.

Keho kun ei tajua että tässä halutaan päästä eroon ylimääräisestä energiasta, kun kehon tarkoitus on myös pyrkiä ylläpitämään energiavarastoja pahan päivän varalle. Keho ei ole vielä siirtynyt 2000-luvun punttisali- ja laihdutusmaailmaan, vaan se elää vielä metsästäjä-keräilijän elämää, joilloin energian saanti ei ollut aina taattua, varmaa ja tasaista, saati näin ylitsepursuavaa kuin mitä se on nykyisissä länsimaisessa supermarkettikulttuurissa.

Kova rasvan polttaminen ja treenaaminen kertoo keholle, että huonot ajat ovat menossa, jolloin energiaa pyritään säästämään kaikin keinoin sen sijaan että poltettaisiin varastorasvaa.

Lisäksi yksilölliset erot vaikuttavat siihen miten kunkin keho reagoi missäkin tilanteessa.

Kaksi ihmistä voi treenata ja syödä samalla tavalla, mutta kehot eivät käyttäydy samalla tavalla esim. painon putoamisen tai lihasten kasvun suhteen.

Kuten moni on jo sanonutkin, ei kannata tuijottaa liikaa vaakaan, koska se ei kerro koko totuutta, lihakset yleisesti ottaen muutenkin painavat rasvakudosta enemmän ja sitä paitsi ne polttavat ylimääräistä energiaa jo olemassaolollaan.

Jos isoja lihaksia haluaa välttää, niin sitten älytön punttitreeni ei ole ratkaisu, vaan pitää liikkua muilla tavoilla, lenkkeillen, hiihtäen, uiden, mieluusti niin, että se vaikuttaa koko kroppaan eikä vain tiettyyn alueeseen tai lihasryhmään.

Loppu ei aivan suoranaisesti liity ap. kirjoittajan kysymään painon pudottamiseen, vaan juuri päinvastaiseen ja menee hieman off-topiciksi kun vastaan Z-hipille.

Joillain toisilla on nimittäin aivan päinvastaisia ongelmia kuin aloittajalla.

Energiaa ei tietenkään oteta tyhjästä, vaan tarvittaessa keho puristaa sen jostain vaikka omalla kustannuksellaan itseään polttaen, jos rasvaa ei löydy. Se kaloriton energia liikkumiseen otetaan alkuun mm. lihaksista ja aivan lopulta niistä elintoimintojen ylläpidosta ja se onkin lopun alkua, kuten varmasti jokainen voi päätellä.

Voitaisiin puhua vaikka velkaenergiasta, jonka käytöstä peritään kova hinta myöhemmin.

http://areena.yle.fi/ohjelma/1673909 Yleltä tullut dokumentti nuoren anorektikon elämästä.

Dokumentissa kuvataan vuoden ajan nuoren naisen elämää joka vetää jatkuvaa kevyen intensiteetin treeniä, ramppaa sitten vaikka portaita, tai talon ja varaston väliä, tai tekee 10-20-30-40 kilometrin lenkkejä vaikka varpaankynnet irtoilevat ja tämä tapahtuu suunnilleen yhden-kahden päivittäisen leipäpalan voimalla (kun hän syö aamupalansa, eli ensimmäisen päivittäisen ateriansa siinä 18 aikoihin), jonka niidenkin syömisestä syntyy kauhea elämä aivan kuin pikkulapsen kanssa tappelisi jonkun epämieluisan ruuan syömisestä.

Ajatus jo useammasta leipäpalasta ja omenasta-kahdesta tuntuu olevan täysin ylivoimainen vaikka on saattänut päivällä liikkua reilusti eikä ole syönyt mitään, eikä vuosikausiin kunnolla muutenkaan, eli käyttöenergiaa tai kaloreita ei tasan varmasti ole ylimääräisiä ja sen kyllä hänen ruumiistaan näkeekin, kun iho näyttää roikkuu luiden päällä (sen sijaan että välissä olisi "turhaa" kudosta tai lihaksia) ja kädet ovat pelottavan ohuet.

Lisäksi kroppa on alkanut prakaamaan muiltakin osin (mm. rytmihäiriöitä), voitaneen sanoa että se on jo purkutilassa kun uusia rakennustarvikkeita tai polttoainetta ei ole toimitettu vuosiin, mutta jotain kuitenkin pitää polttaa että edes lämmitys pysyisi päällä. Veikkaisin muuten että hänen perus ruumiinlämpönsäkin on normaalia alhaisempi.

Nykyisen fysikaalisen tietämyksemme mukaan energiaa ei synny tyhjästä (energian säilyminen), mutta jostain se tarvittaessa revitään ihmiskehon tapauksessa. Se tarkoittaa että aletaan purkamaan olemassa olevaa kehoa (keho=temppeli vertaus onkin hyvä) ja nipistetään paloja mistä voidaan.

• rumpatirumpati
        rumpatirumpati kirjoitti:

Keho kyllä tarvittaessa menee säästöliekille tietyissä tilanteissa ja sekin vaikuttaa painonpudotukseen, yleensä se taitaa näkyä juuri edistyksen pysähtymisenä.

Juuri siksi välillä treenirutiineja kannattaisikin rikkoa, ottaa väliin päivä että syökin runsaammin, muuttaa treenijaksoja niin, että normaalin treenin lisäksi välillä tekeekin kovempaa treeniä, mutta joskus taas pitää jaksoja jolloin harjoittelee normaalia viikkotreeniä paljon kevyemmin, kevyemmillä painoilla, liikkuu muilla tavoilla salitreenin sijasta jne. Tämä kaikki ihan vain kehon hämäämiseksi.

Varmaan nyrkkisääntönä toimisi, että kannattaa välttää liikaa rutinoitumista vain tiettyyn harjoitteluun ja intensiteetiin jos haluaa saada aikaan muutosta. Jos haluaa vain ylläpitää nykyisen tilanteen, niin sitten voi treenata normaalisti tottumallaan tavalla.

Yleensä jossain vaiheessa hyvin alkanut edistyminen vain tuntuu hyytyvän, vaikka itselle näyttäisikin että ylipainoa olisikin vielä poltettavaksi asti.

Keho vain on eri mieltä asiasta ja koettaa säästää resursseja koska sen näkökulmasta ajat ovat olleet huonot, koska se saa jatkuvasti reilusti vähemmän energiaa kuin mitä se tarvitsee. Tämä on ilmeisesti normaali suojelumekanismi resurssien säästämiseksi.

Keho kun ei tajua että tässä halutaan päästä eroon ylimääräisestä energiasta, kun kehon tarkoitus on myös pyrkiä ylläpitämään energiavarastoja pahan päivän varalle. Keho ei ole vielä siirtynyt 2000-luvun punttisali- ja laihdutusmaailmaan, vaan se elää vielä metsästäjä-keräilijän elämää, joilloin energian saanti ei ollut aina taattua, varmaa ja tasaista, saati näin ylitsepursuavaa kuin mitä se on nykyisissä länsimaisessa supermarkettikulttuurissa.

Kova rasvan polttaminen ja treenaaminen kertoo keholle, että huonot ajat ovat menossa, jolloin energiaa pyritään säästämään kaikin keinoin sen sijaan että poltettaisiin varastorasvaa.

Lisäksi yksilölliset erot vaikuttavat siihen miten kunkin keho reagoi missäkin tilanteessa.

Kaksi ihmistä voi treenata ja syödä samalla tavalla, mutta kehot eivät käyttäydy samalla tavalla esim. painon putoamisen tai lihasten kasvun suhteen.

Kuten moni on jo sanonutkin, ei kannata tuijottaa liikaa vaakaan, koska se ei kerro koko totuutta, lihakset yleisesti ottaen muutenkin painavat rasvakudosta enemmän ja sitä paitsi ne polttavat ylimääräistä energiaa jo olemassaolollaan.

Jos isoja lihaksia haluaa välttää, niin sitten älytön punttitreeni ei ole ratkaisu, vaan pitää liikkua muilla tavoilla, lenkkeillen, hiihtäen, uiden, mieluusti niin, että se vaikuttaa koko kroppaan eikä vain tiettyyn alueeseen tai lihasryhmään.

Loppu ei aivan suoranaisesti liity ap. kirjoittajan kysymään painon pudottamiseen, vaan juuri päinvastaiseen ja menee hieman off-topiciksi kun vastaan Z-hipille.

Joillain toisilla on nimittäin aivan päinvastaisia ongelmia kuin aloittajalla.

Energiaa ei tietenkään oteta tyhjästä, vaan tarvittaessa keho puristaa sen jostain vaikka omalla kustannuksellaan itseään polttaen, jos rasvaa ei löydy. Se kaloriton energia liikkumiseen otetaan alkuun mm. lihaksista ja aivan lopulta niistä elintoimintojen ylläpidosta ja se onkin lopun alkua, kuten varmasti jokainen voi päätellä.

Voitaisiin puhua vaikka velkaenergiasta, jonka käytöstä peritään kova hinta myöhemmin.

http://areena.yle.fi/ohjelma/1673909 Yleltä tullut dokumentti nuoren anorektikon elämästä.

Dokumentissa kuvataan vuoden ajan nuoren naisen elämää joka vetää jatkuvaa kevyen intensiteetin treeniä, ramppaa sitten vaikka portaita, tai talon ja varaston väliä, tai tekee 10-20-30-40 kilometrin lenkkejä vaikka varpaankynnet irtoilevat ja tämä tapahtuu suunnilleen yhden-kahden päivittäisen leipäpalan voimalla (kun hän syö aamupalansa, eli ensimmäisen päivittäisen ateriansa siinä 18 aikoihin), jonka niidenkin syömisestä syntyy kauhea elämä aivan kuin pikkulapsen kanssa tappelisi jonkun epämieluisan ruuan syömisestä.

Ajatus jo useammasta leipäpalasta ja omenasta-kahdesta tuntuu olevan täysin ylivoimainen vaikka on saattänut päivällä liikkua reilusti eikä ole syönyt mitään, eikä vuosikausiin kunnolla muutenkaan, eli käyttöenergiaa tai kaloreita ei tasan varmasti ole ylimääräisiä ja sen kyllä hänen ruumiistaan näkeekin, kun iho näyttää roikkuu luiden päällä (sen sijaan että välissä olisi "turhaa" kudosta tai lihaksia) ja kädet ovat pelottavan ohuet.

Lisäksi kroppa on alkanut prakaamaan muiltakin osin (mm. rytmihäiriöitä), voitaneen sanoa että se on jo purkutilassa kun uusia rakennustarvikkeita tai polttoainetta ei ole toimitettu vuosiin, mutta jotain kuitenkin pitää polttaa että edes lämmitys pysyisi päällä. Veikkaisin muuten että hänen perus ruumiinlämpönsäkin on normaalia alhaisempi.

Nykyisen fysikaalisen tietämyksemme mukaan energiaa ei synny tyhjästä (energian säilyminen), mutta jostain se tarvittaessa revitään ihmiskehon tapauksessa. Se tarkoittaa että aletaan purkamaan olemassa olevaa kehoa (keho=temppeli vertaus onkin hyvä) ja nipistetään paloja mistä voidaan.

Niin ja vielä alkuperäiselle, että ruokavaliolla ja ruokailutottumuksilla on ilmeisestikin treeniä suurempi vaikutus painon putoamiseen, eli tärkeintä on muuttaa syömistään, treeni toimii siinä sivussa laihtumista ja rasvanpolttoa tukevana elementtinä.

Eli liikaenergian saamista pitäisi välttää. Eli kun kuluttaa enemmän kuin saa energiaa, niin laihtuu. Esim. vähähiilarinen ruokavalio voi auttaa varmasti joitakuita, mutta kannattaa kuunnella ja seurata omaa kehoaan mikä tuntuu toimivan.

Koska edes karppaus tai sen muunnoskaan ei ole mikään superihmeautuaaksi tekevä dieetti. Itse epäilen että sen vaikutus perustuukin lähinnä siihen, että proteiinit pitävät kehon kylläisempänä pidempään kuin hiilarit, ja näin ollen näläntunne pysyy poissa pidempään, jolloin ylensyöminen ja napostelu vähenee.

Ei yksinkertaisesti tule tarvetta napostella ylimääräisiä kun kylläisyys kestää pidempään. Moni laihduttaja napostelee sitä huomaamattaan ja monesti esim. säntillinen ruokapäiväkirjan pito paljastaakin totuuden. Että pelkkä aamuinen kahvikuppi sekä jogurtti ja lounaan salaattiannos muuttuukin lisäksi suklaapatukaksi ja jälkkärileivokseksi kun tarkemmin katsotaan. Ihminen on hemmetin hyvä pettämään itseään.

Jotkut taas pystyvät säätelemään syömistään ilmankin, tai kulutus ja aineenvaihdunta on muuten sitä luokkaa, että vähähiilarinen ei tuo mitään uutta.

Ja etenkin kovasti treenatessa niitä hiilareitakin tarvitaan.

Painon pudotus on yleensä pidempiaikainen projekti, eivätkä tulokset synny hetkessä etenkin jos haluaa saavuttaa jotain pysyvää. Siksi ei kannata liikaa stressata jos kilot eivät karisekaan jatkuvalla syötöllä. Jos kroppa on rakennettu vuosikausien/kymmenten aikana johonkin malliin, niin ei kai sitä nyt muutetakkaan kuukaudessa parissa aivan toiseen muottiin, vaikka tottakai sitä toivoisi.

• Anneli_Tulppa
        Zone-hippi kirjoitti:

Ai mistä se tulee? No läskillä se tulee läskistä.

• kalori on kalori
        rumpatirumpati kirjoitti:

Niin ja vielä alkuperäiselle, että ruokavaliolla ja ruokailutottumuksilla on ilmeisestikin treeniä suurempi vaikutus painon putoamiseen, eli tärkeintä on muuttaa syömistään, treeni toimii siinä sivussa laihtumista ja rasvanpolttoa tukevana elementtinä.

Eli liikaenergian saamista pitäisi välttää. Eli kun kuluttaa enemmän kuin saa energiaa, niin laihtuu. Esim. vähähiilarinen ruokavalio voi auttaa varmasti joitakuita, mutta kannattaa kuunnella ja seurata omaa kehoaan mikä tuntuu toimivan.

Koska edes karppaus tai sen muunnoskaan ei ole mikään superihmeautuaaksi tekevä dieetti. Itse epäilen että sen vaikutus perustuukin lähinnä siihen, että proteiinit pitävät kehon kylläisempänä pidempään kuin hiilarit, ja näin ollen näläntunne pysyy poissa pidempään, jolloin ylensyöminen ja napostelu vähenee.

Ei yksinkertaisesti tule tarvetta napostella ylimääräisiä kun kylläisyys kestää pidempään. Moni laihduttaja napostelee sitä huomaamattaan ja monesti esim. säntillinen ruokapäiväkirjan pito paljastaakin totuuden. Että pelkkä aamuinen kahvikuppi sekä jogurtti ja lounaan salaattiannos muuttuukin lisäksi suklaapatukaksi ja jälkkärileivokseksi kun tarkemmin katsotaan. Ihminen on hemmetin hyvä pettämään itseään.

Jotkut taas pystyvät säätelemään syömistään ilmankin, tai kulutus ja aineenvaihdunta on muuten sitä luokkaa, että vähähiilarinen ei tuo mitään uutta.

Ja etenkin kovasti treenatessa niitä hiilareitakin tarvitaan.

Painon pudotus on yleensä pidempiaikainen projekti, eivätkä tulokset synny hetkessä etenkin jos haluaa saavuttaa jotain pysyvää. Siksi ei kannata liikaa stressata jos kilot eivät karisekaan jatkuvalla syötöllä. Jos kroppa on rakennettu vuosikausien/kymmenten aikana johonkin malliin, niin ei kai sitä nyt muutetakkaan kuukaudessa parissa aivan toiseen muottiin, vaikka tottakai sitä toivoisi.

Joo, ihankohan näin on? Jos olisi niin keskitysleirivangitkin olisivat olleet pulskassa kunnossa, koska elimistö olisi mennyt säästöliekille ja lopettanut kuluttamasta energiaa, koska oli niin huonot ajat. Samoin nyt Somaliassa kun 30 000 lasta on kuollut nälkään, niin miksiköhän niiden keho ei lopettanut energiankulutusta koska oli huonot ajat?

• Lars Läskipala

Hohhoijaa, onpa pontsukka tyttö. Olet sairaalloisen lihava, mene sen takia lääkäriin ja pyydä lähete ravitsemusterapeutille ja ehkä henkinenkin puoli kannattaisi tarkastaa, täältä tuskin kovin viisasta apua saa.
      Pistä vielä jääkaapin oveen laskuri, niin näet ahmimisesi tarkemmin ja säästä myös suklaamössöpaperit.

• -8kg

Itselläni kävi samoin, ettei paino tietyn ajan jälkeen pudonnut mihinkään. Todennäköisesti aineenvaihdunta hiipui, kunnes soin itselleni mässätä yhtenä päivänä viikossa jotain rasvaista ruokaa. Elimistö ja aivot kuitenkin tarvitsee rasvaa, että pysyy terveenä.... Kun aloitin tämän, taas alkoi kilot putoamaan... Ilmeisisti aineenvaihdunta lähti taas uudelleen käyntiin... Jostain luin, että näin voi käydä, kun on liian laihalla dieetillä... Muista juoda ainakin 3 litraa vettä päivittäin...tseppiä... =)

• melissa1983

Apua, pussikeittodieetti noin kauan, ei ne oo siihen tarkoitettu! Sehän se vasta moskaa ja rääkkiä sun keholle on. Abaut 1500 kaloria päivä on aika yleinen, varmaan sullekin sopiva. Mikä valmentaja sulla on, jos ei tunne säästöliekkiä?Säästöliekki toki on kansanomainen ilmaus mutta ihan lääketieteellisesti tunnistettu aika kauan sitten. Mun mielestä laitat dieetin uusiksi vaikka ravitsemusterapeutilla, jos pelkäät repsahdusta. Tai vaihda personal traineria sellaiseen, joka osaa. Niitä on sellaisiakin, jotka tietää mitä tekee. Kannattaa kokeilla vähähiilihydraattista, monet on kokenut sen hyvänä ku mahan saa täyteen ja jaksaa treenaa ja kilot katoaa:) yksilöllistä tietty, mikä kellekin sopii, mut kannattaa kokeilla! Noilla kaloreilla se paino lähtee laskuun, ei kroppa pysty loputtomiin pitää säästöliekkiäkään, mut sun olo voi olla aika huono, vetämätön ja viluinen:(

• Personal trainer

1) ilmiö nimeltä säästöliekki on olemassa. Se on elimistön luontainen keino suojautua....reagoida siihen miten olet sitä nyt kohdellut. Ihmisen elimistö on ihmeelliempi kuin uskotkaan. Se myös suojautuu ja korjaa.
      2) sä syöt aivan liian vähän. Pelottavan vähän. Ei tollasella kuurilla sais olla kauaa. Kulutuksen ollessa noin suuri, elimistö tarvitsee myös polttoainetta. Varsinkin jos olet nainen jo hormonitoimintasi tarvitsee rasvoja ja meidän jokaiset aivot tarvitsevat energiaa.
      3) laihdutuskuurit ovat vain kuureja. Ne eivät voi olla elämäntapa tai se on elimistölle nälänhätä.
      4) voit herätellä aineenvaihduntasi liikkeelle ns mässäyspäivällä, jolloin annat sille rasvaa ja sokeria. Mutta kohtuudella!! Ja siihen ei pidä jäädä.
      5) 5x/vk treeniä on aika paljon. Tee selkeä aikataulu, kauanko jatkat tuota ja miten jatkat siitä eteenpäin.
      6) sun olis hyvä pikkuhiljaa opetella normaali, terveellinen ruokavalio. Joka ei ole alhainen kuin laiharissa, EIKÄ enää sitä millä kilosi keräsit. Vaan opettelet kohtuullisuutta. Kaikkea saa mutta kohtuudella. Kutakin oikeissa mittasuhteissa.
      7) Tutustu omaan aineenvaihduntaasi ja sovita siihen sopiva ruokavalio, painotuksineen, kulutuksen, tarpeen ja tavoitteen mukaan.
      8) sillä voit saada aineenvaihduntasi takaisin liikkeelle ja samalla opettelet sitä millä jatkat. => kuurin jälkeistä normaalia, kohtuullista elämää.
      JA MUISTA että lihas painaa enemmän kuin läski. Eli sentit katoavat, mutta paino tippuu kiloina hitaammin.

Lisätietoja aiheesta....jos kiinnostaa

• -14kg

Yhdyn täydin edelliseen puhujaan! Et sinä pysty loppuelämääsi elämään pelkällä pussiruoalla. Minun mielestäni sinun pitäisi vaihtaa pussiruoka normaaliin, terveelliseen ruokaan. 5-6 pientä ateriaa päivässä, jos haluat välttää hiilareita, mielestäni terveellinen hiilarimäärä paljon liikuntaa harrastavalle on 100-150g hiilaria päivässä. Näin jaksat myös tehdä treenisi kunnolla ja kuntosi kehittyy. Täyskarppaamista en suosittele kellekkään, enkä varsinkaan sellaista ruokavaliota jossa rasvan määrää ruoassa ei ollenkaan ole rajoitettu. Kun ruokarytmi on säännöllinen (n.3h välein) niin aineenvaihdunta pysyy vilkkaana ympäri vuorokauden.

Itse olen nyt puolessa vuodessa keventänyt oloani ja laihduttanut 2 lapsen kiloja pois 14kg. Syön normaalia kotiruokaa, mutta olen jättänyt vaalean viljan ja sokerin kokonaan ruokavaliostani. Treenaan 3-4 krt viikossa, mikä on näin ammatillisesti ajateltuna terveellinen määrä kuntoliikkujalle. Jos treenaat liikaa eikä huolehdi kehonhuollosta niin kohta olet jonkin rasitusvamman tms. takia liikkumiskiellossa mikä taas tappaa motivaation ja vaara entisiin ruokailutottumuksiinkin palaamiseen on suurempi. Lihasmassa tottakai painaa enemmän kuin läski, ota siis mittanauha puntarin avuksi. Itsellänikin on ollut laihdutukseni aikana viikkoja (saattoi olla 3-4viikkoakin), jolloin paino ei laske, mutta kun vaan jaksaa jatkaa oikein syömistä paino taas yht'äkkiä onkin laskenut :)

Onnea vaan jatkoon! Laihduttaminen on helppoa, mutta saavutetun painon säilyttäminen onkin sitten se koetinkivi loppuelämän ajan.

T: Sydäntauteihin erikoistunut sairaanhoitaja

• pumpui123

Kiitos erityisesti sinulle Personal Trainer näistä arvokkaista vinkeistä! Minulla on selkeä liikkumisaikataulu ja suunnitelma millä jatkan eteenpäin yksin kun personal trainer ei enää kk päästä tähän kuvioon kuulu. Tuo mässäämispäivä arvelluttaa silti, koska pelkään edelleen lihovani, mutta jotain on tosiaan muutettava, koska näinkään ei voi jatkaa. Katson viikon kerrallaan, mitä voin tehdä potkaistaakseni aineenvaihduntani takaisin liikkeelle. Kiitos kovasti tsemppauksesta!! :)

• Vaihda personal traineria, koska tuo epäpätevä idiootti ei tiedä ruokavaliosta, kulutuksesta tai painonpudotuksesta yhtään mitään, jos ei ole älähtänyt tuosta 400 Kcal päivässä nälkärääkistäsi!

Kroppa tappelee vastaan mitä kummallisimmilla tavoin ja "säästöliekki" on todellinen tila, joskin siitä on kaikenlaista huhua liikkeellä. Se, mitä itse tiedän, on eri lähteiden ja eri ravitsemuseksperttien kertoman synnyttämää mutu-tietoa, mutta kyseessä näyttää olevan ruumiin sisäisten mekanismien sarja, joka on kehittynyt auttamaan selviytymistä pitkistä nälkäkausista yli hengissä. Siis hengissä, muttei välttämättä terveenä! Voisi ajatella kehon olettavan, että seuraavat kaksi vuotta luultavasti joudutaan kituuttamaan 400 kcal päivässä energiansaannilla, joten energian kulutusta pienennetään mahdollisimman paljon, mm. vähentämällä muiden kuin ehdottoman tärkeiden ruumiintoimintojen toimintaa. Ihmiskeho on erittäin hyvin sopeutuvainen eri tilanteisiin!

Yleensä suositellaan noin 250-500 Kcal kalorivajausta päivässä, juurikin siksi, että saadaan vältettyä noiden mekanismien aktivoituminen. Kalorien saanti pidetään siis sen verran korkealla, ettei keho ala taistella vastaan. Myös kulutus pysyy tällöin mahdollisimman korkeana ja suhde, jossa rasvaa, ja muita energianlähteitä, käytetään energian tuottoon, pysyy optimaalisena. Tutkimusten mukaan yli 500 Kcal kalorivajauksella esimerkiksi lihasproteiinin käyttö energian tuottoon, lisääntyy dramaattisesti, verrattuna pienempään vajaukseen.

Suosittelen siis, että lemppaat heti sen personal trainerin ja otat mitä pikimmin yhteyttä lääkäriin, sekä oikeaan ravitsemusterapeuttiin, asian tiimoilta. Dieettisi on äärimmäisen vaarallinen terveydellesi, ja vaikka jotenkin ihmeen kaupalla pääsisitkin tavoitepainoosi tuolla tavoin, olet siinä vaiheessa vaurioittanut terveyttäsi vakavasti ja luultavasti palaat pian vanhoihin ruokailutapoihisi, sillä tuolla menolla, et pääse oppimaan uusia, terveellisempiä tottumuksia vanhojen tilalle.

• örfcöö

Juurikin näin. Se personal trainerisi SAATTAA tietää jotain treenauksesta, mutta ei nähtävästi tiedä yhtään mitään ruokavalioista. Ei oikeasti tuollaisella ruokavaliolla kuulu elää tai laihduttaa. Yleensäkin laihduttamisessa on tärkeää, että pystyy jatkamaan sitä ruokavaliota/liikuntaohjelmaa loppuelämän, koska jos palaa entisiin tottumuksiin, niin kilotkin palaavat takaisin.

Yksi kilo rasvaa tarkoittaa noin 7000 kcal energiaa. Eli se tarkoittaa sitä, että jos syöt viikossa tuon 7000 kcal vähemmän kuin kulutat, niin silloin laihdut sen kilon viikossa. Ja jos treenaat tuon 1000 kcal viitenä päivänä viikossa, niin eihän sinun tarvitsisi enää vähentää syömistä kuin noin 300 kcal päivässä ja olisit jo miinus kilon viikkotavoitteessasi.

Sinänsä kolmen viikon painon junnaaminen ei ole mikään ihmeellisyys, vaikkakin tässä tapauksessa ruokavaliossasi on ilmiselvästi vikaa. Voi olla, että sen kolmen viikon aikana tosiaan vain lihasta kasvaa vähän enemmän ja rasvaa lähtee, eli senttejä katoaa. Tuo suuntaus ilman muuta kääntyy hyvinkin nopeasti taas takaisin painonkin putoamiseksi, koska ei sitä lihasta samaa tahtia tule kuin rasvaa, varsinkaan kun ei syö tarpeeksi. Itse olen harrastanut koko elämäni paastoja, joissa paaston ajan on tuo 400 kcal päivässä rajana, minkä saa nesteistä energiaa saada. Usein esimerkiksi kolmen viikon paastolla ensimmäisellä viikolla paino putoaa suhteellisen jyrkästi, mutta sitten se painon putoaminen hidastuu ja stoppaa välillä muutamaksi päiväksi ihan kokonaankin. Se on juuri se säästöliekki. Ja paastolla kuitenkin olen erittäin hyvässä kunnossa fyysisesti treenaamaan, koska se säästöliekki on sitäkin, että pystytään parempiin suorituksiin, että jaksettaisiin hankkia sitä ravintoa. Mutta paastot ovat tietenkin vain lyhytaikaisia juttuja, joilla on tarkoitus puhdistaa elimistöä ja sen jälkeen palataan varovaisesti takaisin normaaliin ruokavalioon.

Kun alat syödä normaalimmin (kannattaa toki lisätä syömistä rauhalliseen tahtiin, ei mitään buffettia), niin voi olla, että painosi hetkellisesti nousee hieman, mutta siitä ei kannata olla huolissaan, koska kun jatkat treeniä ja katsot, että saat riittävästi, mutta ei liikaa kaloreita, niin paino lähtee taas laskuun.

Tuolla sinun treenilläsi ja koollasi sanoisin, että aivan ehdoton minimi ruokavaliossa olisi sellainen 1500 kcal/päivä, mutta varmasti laihdut hyvää tahtia enemmälläkin, jos todella jaksat treenata tuota tahtia. Tuollainen 1500 kcal päivässä riittäisi hyvinkin nopeaan painonpudotukseen jopa ilman treenaamista. Ei siis kannata olla huolissaan, vaikka jonain päivänä söisit "reilusti" enemmänkin, esimerkiksi 2000 kcal.

• loreleine

Hei Sinä sisukas nainen,

haluan auttaa pienellä vinkillä, joka toimi aikoinaan kun olin nuori ja
      lihava. Ruokavalioni muuttui elämänkumppanin myötä ja söin ilman
      rajoituksia ruokaa, jossa oli paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä jonkin verran lihaa/kalaa.

Ruoka valmistettiin oliiviöljyn kanssa, käytettiin paljon eri sipulilajikkeita
      erityisesti valkosipulia sekä tulista chilipaprikaa. Nämä ainekset ilmeisesti
      käynnistivät huonosti toimineen aineenvaihdunnan ja aloin laihtua aivan
      huomaamattani ja puolessa vuodessa olin ihannepainossa, vanhat valokuvat
      todistavat tuloksen vieläkin. Koska ruokavalio muuttui pysyvästi, painoni ei ole
      sen jälkeen tuottanut ongelmia. kROPPA TARVITSEE POLTTOAINETTA JA
      MYÖS MONIA ERILAISIA RASVOJA. Tuollaiset dieetit ovat pitemmän päälle
      hengenvaarallisia. Jätä vain pois roskaruoka, sokeri sekä liika eläinrasva.
      Liikkuminenkin tuoyttaa enemmän iloa ja hyötyä, kun saat ruuasta tarvitsemasi ravintoaineet. Katso reseptejä netistä, hae Välimeren alueen
      ruokia. Onnea kevyempään elämään!!!

• laihduttanut 33kg

Olet varmaan saanut lihaksia lisää joten lihas painaa enemmän kuin läski. tästä syystä painosi ei tipu. Älä tee niin paljon lihaskunto treeniä jolla lihakset kasvaa.
      Keskity pelkkään painon pudotukseen ja luihastreeniä voi tehdä sitten myöhemmin. Osta vaikka kuntopyörä jolla paino tippuu nopeesti jos joka päivä polkee tunnin ainakin kovalla vastuksella

• Tässä on kaikki niin poskellaan, kuin olla voi..

- Lihasten saanti tuolla ruokavaliolla on sula mahdottomuus.

- Lihaskuntotreeni on ehdoton painonpudotuksessa, mikäli haluaa pitää kiinni lihaskudoksesta ja polttaa lähinnä rasvaa.

- Pelkkään painonpudotukseen keskittyminen kuntopyörän kanssa takaa laiha-läski tuloksen, jolloin on poltettu paljon läskiä, mutta myös huomattavan paljon lihasta.

Oletko ikinä miettinyt, miksi maratoonarit harvemmin ovat kovin lihaksikkaita?
        Syy: Paljon aerobista treeniä, vähän anaerobista. -> keho ei tarvitse paljon lihaskudosta.

• Anneli_Tulppa
        asdfqwerty_m85 kirjoitti:

Tässä on kaikki niin poskellaan, kuin olla voi..

- Lihasten saanti tuolla ruokavaliolla on sula mahdottomuus.

- Lihaskuntotreeni on ehdoton painonpudotuksessa, mikäli haluaa pitää kiinni lihaskudoksesta ja polttaa lähinnä rasvaa.

- Pelkkään painonpudotukseen keskittyminen kuntopyörän kanssa takaa laiha-läski tuloksen, jolloin on poltettu paljon läskiä, mutta myös huomattavan paljon lihasta.

Oletko ikinä miettinyt, miksi maratoonarit harvemmin ovat kovin lihaksikkaita?
        Syy: Paljon aerobista treeniä, vähän anaerobista. -> keho ei tarvitse paljon lihaskudosta.

"Oletko ikinä miettinyt, miksi maratoonarit harvemmin ovat kovin lihaksikkaita?
        Syy: Paljon aerobista treeniä, vähän anaerobista. -> keho ei tarvitse paljon lihaskudosta. "

hahah, no eivätpä he ole läskejäkään. Tämähän on aloittajalla tavoite, olla hoikka mutta ei lihaksikas.

• Anneli_Tulppa kirjoitti:

"Oletko ikinä miettinyt, miksi maratoonarit harvemmin ovat kovin lihaksikkaita?
        Syy: Paljon aerobista treeniä, vähän anaerobista. -> keho ei tarvitse paljon lihaskudosta. "

hahah, no eivätpä he ole läskejäkään. Tämähän on aloittajalla tavoite, olla hoikka mutta ei lihaksikas.

Ongelma onkin siinä, että maratoonarit harvemmin ovat koskaan olleetkaan lihavia. He myös syövät valtavasti kattaakseen kovaan aerobiseen treeniinsä tarvittavan energiantarpeen.

Rankasti yksinkertaistaen, tuolla meiningillä aloittajalta loppuu lihas paljon ennen läskiä, ja lopputuloksena on äärimmäisen huono yleiskunto, aineenvaihdunta päin prinkkalaa ja iso rasvaprosentti, vaikka paino putoaisikin.

Ei kuulosta optimaaliselta..

• Anneli_Tulppa

Ongelma onkin siinä, että maratoonarit harvemmin ovat koskaan olleetkaan lihavia. He myös syövät valtavasti kattaakseen kovaan aerobiseen treeniinsä tarvittavan energiantarpeen.

Rankasti yksinkertaistaen, tuolla meiningillä aloittajalta loppuu lihas paljon ennen läskiä, ja lopputuloksena on äärimmäisen huono yleiskunto, aineenvaihdunta päin prinkkalaa ja iso rasvaprosentti, vaikka paino putoaisikin.

Ei kuulosta optimaaliselta..

Mun on hyvin vaikea kuvitella, että ihmisellä joka treenaa 5 kertaa viikossa (vähempikin riittäisi!) yleiskunto romahtaisi yhtäkkiä äärimmäisen huonoksi. Sehän on sula mahdottomuus. Joka tapauksessa lihasmassaa on enemmän kuin sellaisella joka käy viiden kilsan kävelyllä kolmesti viikossa = kansanterveyslaitoksen minimisuositus.

Mun on hyvin vaikea kuvitella, että ihmisellä joka treenaa 5 kertaa viikossa (vähempikin riittäisi!) yleiskunto romahtaisi yhtäkkiä äärimmäisen huonoksi. Sehän on sula mahdottomuus. Joka tapauksessa lihasmassaa on enemmän kuin sellaisella joka käy viiden kilsan kävelyllä kolmesti viikossa = kansanterveyslaitoksen minimisuositus.

"Mun on hyvin vaikea kuvitella, että ihmisellä joka treenaa 5 kertaa viikossa (vähempikin riittäisi!) yleiskunto romahtaisi yhtäkkiä äärimmäisen huonoksi."

Ja se, että ko. ihminen syö 400 Kcal päivässä, ei vaikuta asiaan?

Lihasmassa sopeutuu niihin ärsykkeisiin, joita sille annetaan. Viiden kilometrin kävely kolmesti viikossa, on hyvin erilaista treeniä, kuin painojen kanssa tehtävä lihaskuntoharjoittelu. Näistä jälkimmäisellä on mahdollista myös kasvattaa lihasmassaa, mutta ensimmäisellä ei juurikaan, sillä kuormitus on hyvin erilaista. Myös ravinto on äärimmäisen tärkeässä roolissa eikä turhaan puhutakaan siitä treenaamisen kolminaisuudesta: treeni, ravinto, lepo.

Mikäli jokin näistä kolmijalan jaloista, on päin mäntyä, koko homma kaatuu ennen pitkää omaan mahdottomuuteensa. 400 Kcal päivässä 5 kertaa viikossa treenillä, kuulostaa erittäin huonolta!

Omaa kokemustani voisin valottaa sen verran, että noin vuosi pari sitten tiputtelin 15 kiloa, tehden samalla aika kovaa treeniä. Pyöräilin muutenkin n. 20-30 km. päivässä ja noin vuoden aikana lisäsin pikkuhiljaa liikuntaa. Pidin jatkuvasti n. 500 Kcal vajauksen, mikä kohdallani tarkoitti, että söin n. 2000 - 3500 Kcal päivässä, liikunnan määrästä riippuen. Eräässä vaiheessa treenasin jo todella kovaa. Pyöräilyn lisäksi harjoittelin kahta kamppailulajia yhteensä 5-6 päivänä viikossa n. 3 tuntia päivässä. Tätä tahtia jaksoin noin. pari kolme kuukautta, kunnes aloin huomata itsessäni ensimmäisiä ylikunnon merkkejä. Treeni ei enää maistunut, en saanut sykettä ylös, en jaksanut samalla lailla kuin aiemmin..

Ymmärsin silloin lopettaa treenaamisen pariksi viikoksi ja vähensin sen jälkeenkin jonkin verran, joten tilanne korjaantui nopeasti. Ylikunto voi iskeä päälle salavihkaa ja tuohon tilaan joudutaan silloin, kun elimistön kyky palautua rasituksesta, ylitetään. Varsinkin painon pudotuksen yhteydessä suorituskyky ja vastustuskykykin heikkenevät, joten vaara on tuolloin vielä normaalia paljon suurempi! Jos ei pidä varaansa, lopputulos voi olla todella paha!

Tämä siis lisänä siihen, että se 400 Kcal päivässä nälkälakko itsessään on terveydelle vaarallinen, ilman mitään lisätreenejäkin!

Mutta, minua ei kannata uskoa! Google, kunnollinen personal trainer ja lääkäri saakoon kertoa enemmän!

Suomen olympiakomitea
        Painon hallinta ja -tarkkailu
        http://www.noc.fi/huippu-urheilu/tukipalvelut/urheilijan_ravitsemus/painonhallinta_ja-tarkkailu/

• A_Tulppa

"Mun on hyvin vaikea kuvitella, että ihmisellä joka treenaa 5 kertaa viikossa (vähempikin riittäisi!) yleiskunto romahtaisi yhtäkkiä äärimmäisen huonoksi."

Ja se, että ko. ihminen syö 400 Kcal päivässä, ei vaikuta asiaan?

Totta, noilla kaloreilla kenen tahansa kunto romahtaa liikkui tai ei.

• %/&¤%%¤%#¤"¤&%#&%

Apteekista diurexia ja muut pilsut weke! Ainai lorotuttaa enempi ja himokkin alkaavat vaivaamaan. eheh..

• utano

Minun ongelmani on se, että olen toivoton herkkuperse. Aina pitäisi olla
      jotain makeaa ja maukasta nenän alla. Olen kokeillut proteiinivalmisteita,
      mutta ne ovat pahoja, en vain pysty syömään niitä kun kerran tai kaksi, sitten
      taas pitää olla jäätelöä sun muuta herkkua.

• semino

Sama täällä. Proteiinit ja laihdutusruoat ovat pahoja, yäk. Viime viikolla sain
        kaverilta vaniljan makuista proteiini vanukasjauhetta, se on yllätys, yllätys, tosi
        hyvää, eikä sisällä yhtään sokeria eikä rasvaa, pelkkää proteiinia.
        Kokeile sitä, makuja on useita, valmistaja on kotimainen Manninen Oy.

• Kokeilepa Fastin Hera80-jauhetta.

Suklaan makuinen on kuin kaakaota joisi ja paljon muitakin makuja löytyy.

Vedän joka päivä välipalaksi.

• sdjklölkö,ögh

Teet kaikki klassiset virheet. Syöt liian vähän, kuvittelet painon muutoksen läskin lisääntymiseksi ja teet kaiken kuuriluontoisesti liikkuen yhtäkkisesti ihan liikaa.
      Painonpudotus on todella vaikeaa ja vaativaa, etenkin pysyvään tulokseen pääsy vaatii noin tietokirjaston verran opiskelua ennenkuin osaat toimia oikein.
      Siis kirja käteen ja googlaamaan, aiheesta löytyy paljon höttöä mutta sitten kun löydät sen vaikeimman eli tylsimmän ja konservatiivisimman laihdutusmenetelmän, olet oikeilla jäljillä.
      Personal trainerin voit passittaa kortistoon, ei sinulla siihen ole kuitenkaan varaa koko lopuksi elämää vaan muutos lähtee korviesi välistä.
      Onnea matkaan!

• laihdutus is cool

Meillä laihduttaa molemmat puolisot.
      Vaimolla on pudonnut jo 23kg ja itselläni 18kg.
      Uunikanaa, jauhelihaa, kalaa vaihdellen ja lisäksi wokkia. Vihanneksia ja hedelmiä sokerittomia juomia lisänä.
      Kaloreita emme ole laskeneet kuin suurinpiirtein, mutta paino tippuu tasaiseen tahtiin. Pikku treeniä cross-treinerillä 200-300kcal muutama kerta päivässä.
      Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin paino laskee. 100% varma juttu.
      Laihis jatkuu ja painoa aion tarkkailla myös laihiksen loputtua, ettei paino karkaa.

• 1) On äärettömän hölmöä tuijottaa vaakaa jos peilikuva ja mittanauha kertoo tuloksien/ulkonäön parantuvan.
      2) "Teenkö jotain väärin, paino nousee vaikka noudatan vhhta ja kalorit on alle kulutuksen?" Teet.
      a)Olet Mutantti/satuolento, tai
      b)Et laske kaloreita tarpeeksi tarkkaan.

• Järki käteen

Kovaakaan treenaaja ei saa lihasmassaa vuodessa lisää kuin 2,5kg. Joten ei sitä lihasta tulee lisää ihan tuosta vain. =oD

• eljii

Kerran viikossa "puolipaasto" syntyy niinkin että yhden päivän ajan ei syö mutta juo mehua. Marlin "juo janoon"-sekamehussa 40 kcal/100g eli litrasta saa jo 400kcal. Tosin saman valmistajan "ei lisätty sokeria"-tuotteissa 12 ja 16 kcal/100g

• Piike

Camoon!

Harrastan huvikseni juoksua ja sitä on tullut osallistuttua kerran-kaksi kesässä maratonille. Eli siis vain tältä ja maalaisjärjen pohjalta vastaan tähän viestiin.

Näkemykseni mukaan tuo 400 kcal on aivan liian vähän. Kuten aikaisemminkin mainittiin, niin kehosi luulee, että maailmasta on loppunut ruoka ja se yrittää kaikin voimin pitää kiinni viimeisistä rasvavarastoistaan.

Mitä urheiluun tulee, että kyllä se on niin, että pitkäkestoinen ja kohtis alhaisilla sykkeillä tapahtuvassa suorituksessa se rasva palaa! Ja se alkaa palamaan vasta siinä 40min jälkeen (hieman kärjistettyä, mutta kuitenkin). Että tuollainen salirehkiminen ja punttien nostelu ei tosielemässä (suurin pudottaja-ohjelmassa kylläkin) liity mitenkään laihduttamiseen, ainoistaan lihaksien kasvattamiseen ja kiinteytykseen. Juoksussa syke huonokuntoisella nousee helposti liian ylös ja tekeminen ei ole mielekästä. Tunnin uintilenkki/kuntopyöräily sen sijaan aivan parasta rasvanpolton suhteen!!

Lakkaa nyt hyvä nainen syömästä pelkästään niitä keittoja. Terveellisesti ja monipuolisesti sitä tulee syödä. Tyttöystävälläni pieneni vaatekoko 34:een 42:sta urheilematta sekuntiakaan. Hän alkoi syömään aamupalaksi puuroa tai ruisleipää (ei voita), lounaaksi aina kunnon salaatti ja päivälliseksi yleensä hedelmiä, keiton ja rahkaa marjoja. Näiden välissä sai sitten olla tarkkana, ettei syönyt suklaata yms. Viikonloppuisin käytiin ravintolassa syömässä yms. joten ei se mitään ehdotonta kärvistelyä ollut. Ja tuo vaatekoko pieneni siis 1-1,5 vuoden aikana. Prosessi ei siis ole nopea, mutta pysyvä. Oikeaoppisella urheilulla tuota prosessia voi tosin nopeuttaa.

Ruokailun suhteen kyseessä on elintapamuutos, jos mieli tekee laihtua! Kaikki superdieetit ovat vain väliaikaisia konsteja, missä laihdutetut kilot tulee korkojen kera takaisin. Piste.

• pumpui123

Hei!

Haluan kiittää kaikista näistä vinkeistä ja asiallisista kommenteista, joita olen teiltä saanut. Vastauksia on tullut enemmän kun uskalsin toivoa.
      Haluan vielä selventää, että en ole suinkaan kokoaikaisesti ollut tällä 400kcal paastolla, vaan välillä olen saanut pitää viikkoja, jolloin on saanut syödä myös ns. normaalia ruokaa. Silti uskoin jotenkin sokeasti personal trainerin antamiin ohjeisiin ja treenasin sekä SÖIN sen mukaan, mitä hän käski. Viimeistään nyt kuitenkin huomaan, että minun on uskottava omaa järkeäni ennen tätä valmentajaa, koska hän ei suostu uskomaan ettei noin pienellä kalorimäärällä ole terveellistä eikä järkevää laihtua. (eikä sillä tällä hetkellä edes laihdu!!) Olen kuitenkin hakemassa sitä, mitä moni täällä toitottaakin: terveellistä ruokavaliota ja hyvää yleiskuntoa loppuelämäkseni, en muutaman kuukauden tappodieettiä, jonka jälkeen palaan taas samoihin vanhoihin rutiineihini.
      Olen ollut isosta koosta huolimattani aina perusterve, eikä esim. diabetestä, sokeritautia tai kohonneita kolesteroliarvoja ole koskaan todettu (näin muutamia tyypillisiä mainitakseni) ja olen tämän painonpudotusurakkani aikana käynyt myös ravintoterapeutilla ja lääkärissä säännöllisesti (viime kerrasta on tosin jo 2kk aikaa ja painon jämähtäminen tapahtui vasta sen jälkeen). En ole missään vaiheessa halunnut pudottaa painoa epäterveellisesti, koska tiedän, ettei tämä määrä läskiä ole tullut päivässä, joten se ei myöskään lähde päivässä.
      Muutamalle huolestuneelle tahdon myös sanoa, että olen käynyt myös psykologilla liittyen suureen ylipainooni, joten hoidan sekä tätä henkistä että fyysistä puolta, jotta tämä olisi tosiaan viimeinen kerta elämässäni, kun joudun taistelemaan painoni kanssa.
      Personal trainer sopimusta on alle kk jäljellä ja sen jälkeen saa kyllä mennä, itselläni on jo pitkään ollut vahva tunne siitä, että tämän "ongelman" painonpudotuksessa aiheutti nimenomaan säästöliekki, jota hän ei lukuisista yrityksistäni huolimatta suostu tunnistamaan.

Jos nykytilanne nyt tosiaan on se, että syön liian vähän, treenaan väärin ja kaikki muukin on pielessä, miten tilanne kannattaa korjata? Jättää treenaaminen esim. viikoksi kokonaan tai syödä viikon ajan monipuolisesti vaikka 1500kcal päivässä tavallista, terveellistä ruokaa ja katsoa miten se vaikuttaa elimistöön, vai onko jollain viisaammalla heittää jotain vinkkiä tähän?? Vai jatkaa treeniä samalla tavalla mutta syödä enemmän?

• Lääkäri voisi olla paras vastaamaan tuohon, mutta tässä vähän lisää mutu-neuvoja:

Suosittelisin, että lasket päivittäisen kalorintarpeesi ja syöt jonkin aikaa (kuukauden?) sen verran, eli olet siis 0 kcal vajauksella, jotta elimistösi saa aikaa palautua tästä shokista ja siirtyä ns. "normaalimoodiin", jossa kaikki, mikä tulee sisään, kulutetaan. Tänä aikana todennäköisesti tulet huomaamaan aluksi nopeaakin painonnousua, joka kuitenkin tasoittuu tilanteen normalisoituessa.

Tilanteen normalisoiduttua, suosittelen, että käyt kehonkoostumusmittauksessa. Suomessa InBody lienee tunnetuin ja mittausta tarjotaan monilla paikkakunnilla. MIttauksessa saat tarkat tiedot mm. päivittäisestä kalorintarpeestasi, rasvaprosentistasi sekä lihasmassasi määrästä ja jakautumisesta. Tämän jälkeen voit aloittaa uudelleen painonpudotuksen korkeintaan 500 Kcal vajauksella (helppo laskea nyt kun tiedät henkilökohtaisen kulutuksesi tarkasti!), sekä sopivalla määrällä liikuntaa. Esim. pari kertaa viikossa punttisalilla ja kerran tai pari vesijumpassa, kävelyllä tms. aerobisessa.

Vajausta täytyy myös myöhemmin, rasvan määrän vähetessä, pienentää suhteessa jäljellä olevaan pudotettavan rasvan määrään. Noin suurta vajausta suositellaan yleensä vain silloin, kun pudotettavana on paljon rasvaa, koska tällöin elimistö pystyy helposti käyttämään rasvaa energiaksi ja lihaskudokseen turvautuminen on vähäistä, mutta rasvan määrän vähentyessä, jäljellä on enää ns. vaikeasti tavoitettava rasva, jolloin lihaskudos alkaa näyttää aina vain houkuttelevammalta vaihtoehdolta.

Vertailun vuoksi, Suomen olympiakomitea suosittelee urheilijoille painonpudotuksen maksiminopeudeksi 0,3–0,5 kg viikossa.

Käy myös jatkossa kuukauden välein kehonkoostumusmittauksessa, niin voit helposti seurata kehonkoostumuksesi muutosta. Tämä seuraaminen on huomattavasti hedelmällisempää, kuin vaa'alla hyppiminen ja sen perusteella on helppo tehdä uuden trainerin ja ravitsemusneuvojan kanssa muutoksia tarvittaessa..

Tsemppiä! :)

• 74kiloa

Hiilarit pois kokonaan ja lenkille.Jos ei paino ala tippumaan niin sitten on jo kropassa vikaa.10kiloa lähti vuodessa pelkästään hiilarit jättämällä.Nykyään oon lisännyt pikkuhiljaa hiilareita ruokavalioon ja paino ei ole lähtenyt nousuun.Liikuntaa tulee harrastettua vähän .Työ on tosin aika fyysistä.Kyllä se siitä lähtee.Kovaa kuria vaatii jos on heikkona makeisiin, kuten minä :)

• hah.

Eipä pääse läskit kasvamaan.

Minä elän 3 e kk! Tiukkaa ei tee kun käyttää vanhat ruuat ja heinä edukseen. Nokkosesta saa lettuja, pullaa, soppaa.. voikukka on ihanaa sellaisenaan.

• ?

Millä rahoilla sä ostat niitä munia?? Käytätkö nedteenä vettä?

• poikahoikka

Lopeta noi hemmetin pussikuurit. Hiilarit pois ja alat syömään lihaa. Reilut 2000kcal tulee päivässä lihaa syötyä ja paino tippuu.En ole edes ollut kovin paksu 186/85 nyt 186/77.Lihasta tullut huomatttavasti ihan kevyellä jumppailulla.Kala ja kana on vähärasvaisia lihoja jos rasva pelottaa, mä en rasvan määrää tarkkaile.Ihme traineri sulla jos väittää ettei keho mene säästöliekille.Kerran vkoon pitäny kunnon mässypäivän ja se toimii.tuolloin tulee helposti 4000kcal/pvä.Ja muista juoda paljon vettä.normaalisti menee se vähintään 2 litraa pvä.Treenipäivinä voi mennä 4litraakin.Tee poistaa nestettä ja nopeuttaa aineenvaihduntaa.Varsinkin vihreä.Jaksamisia.

• - 18 kg

Kokeilepa keventajat,fi tai kiloklubi.fi palveluja netissä. Saat ohjeita, joilla ruokavaliosi pysyy terveenä ja saat riittävästi kaikkea tarvitsemaasi, myös rasvoja ja kuituja. Suosittelen myös Patrik Borgin kirjoja rennosta painonhallinnasta.

• Pulla Mössö

Vai mässäyspäiviä, eiköhän kohtuus kaikessa liene paras juttu.
      Oletko muita päiviä enemmän viettänytkään ikinä?.
      Miksi se ei sitten toimi päin vastoin?.

• Eräs maallikko

Haluanpa vielä minäkin kertoa omat vinkkini asiaan.
      Luettuani pari vähähiilihydraattista ruokavaliota kannattavan lääkärin kirjojaa(ja itse normaalipainoisena huomattuani laihtuneeni aivan huomaamatta viisi kiloa), olen saanut sen käsityksen, ettei rasvaa (siis ihan perusvoita, oliiviöljyä, maitorasvaa, lihan ja kalan rasvaa) kannata pelätä. Se antaa kylläisen olon ja auttaa vitamiineja imeytymään. Elimistöllekään ei tule tarvetta mennä säästöliekille, kun se huomaa, että rasvaa on yllin kyllin tarjolla.
      Sekin kannattaa muistaa, että rasvakudos osallistuu aineenvaihduntaan! Jos sinun rasvakudoksesi on pienentynyt, niin ehkäpä (näin maallikkona järkeillen) aineenvaihduntasikin on pienentynyt.
      Yksi vinkki laihtumiseen on myös se, että syö harvoin: esim. kunnon aterian kolme kertaa päivässä. Etenkin jos syö vähähiilihydraattisesti. Tämä johtuu siitä, että hiilareiden syöminen nostaa insuliinitasoa ja insuliini varastoi rasvaa. Syömisen jälkeen insuliinitasot nousevat ja (jostain luin, että) viimeistään kahden tunnin kuluttua syömisestä insuliinitaso on laskenut. Jos pitää kunnon tauot syömisten välillä ja syö VHH:ta, niin elimistö toimii pitkälti rasva-aineenvaihdunnalla. Ja kun uskaltaa syödä rasvaa (myös kovaa rasvaa!) niin elimistö ei mene säästöliekille.
      Näin siis ainakin teoriassa.
      Kaloreiden laskeminen tuntuu suorastaan epäinhimilliseltä ja silti sinä olet pystynyt toimimaan niin mekaanisesti. Ei voi kuin ihailla!
      Voisitkohan alkaa syömään ns normaalisti ja hellittää hieman? Elämä ei voi olla pelkkää ruumiin kurittamista. Saatkohan oikeasti kaikki tarvitsemasi ruoka-aineet? Etkö voisi tähdätä siihen, että normalisoisit aineenvaihduntasi? Silloin, kun aineenvaihdunta saa toimia luonnollisella tavalla, elimistö itse ylläpitää ihannepainoaan. Jos vaikka söisit mössöjen sijaan ihan kunnon ruokaa hyvistä raaka-aineista (kasviksia, proteiineja, rasvaa, rasvaisia maitotuotteita, marjoja, luomuruisleipää, oikein tummaa suklaata) säännöllisesti ruoka-aikoina ja pitäisit aterioiden välillä kunnon tauot, niin ehkä elimistösi "parantuisi". Ja vielä kun antaisit itsesi levätäkin välillä.

• pumpui123

Wau, olen todella yllättynyt miten paljon fiksua porukkaa täällä käy ja antamanne vinkit tulevat todella tarpeeseen. Liikunnalla tosiaan voin vain edesauttaa painonpudotusta, mutta ruokavalio on se ykkösjuttu painonhallinnassa. Siksi aionkin nyt pistää ruokavalion uusiksi ja jatkaa kuitenkin liikkumista, koska sillä painon on kaiken järjen mukaan alettava laskea ennemmin tai myöhemmin. Liikunnasta on muutenkin tullut ihanaa ajanvietettä (ja se aika on poissa jääkaapilta ja telkkarin luota) enkä ole missään vaiheessa liikkunut veren maku suussa. Ihanaa huomata että läskin alla on lihaksiakin :)

Kiitos kanssakeskustelijat loistavista vinkeistä. Postailen muutaman viikon päästä miten paino on lähtenyt kehittymään ja millä muutoksilla :)

• Piike

Piti vielä kirjoittaa, kun tämä terveellinen elämäntapa ja urheilu ovat niin lähellä sydäntä :)

Olet oikeastaan ihanteellinen kohde toteuttaa onnistunutta painonpudotusprojektia; sinulla on motivaatio huipussaan, olet sisäistänyt sen, että laihdutus on pitkäkestoinen projekti ja olet myös ahkera liikkuja. Lisäksi lasket kuluttamiasi kaloreita. Loistavaa!

sdfqwerty_m85:n jälkimmäisessä viestissä on paljon asiaa. Hän on ilmeisesti fitness-henkinen kaveri, kun kerran painottaa noin paljon lihasmassan ylläpitoa ja puhuu "laihoista läskeistä". Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että normaalilla ihmisellä on rajattu määrä vapaa-aikaa ja se, että ehtii viikossa harrastamaan aerobista ja anaerobista liikuntaa, on monelle mahdoton yhtälö. Tästä syystä ehdotan sinun keskittyvän ensiksi ylimääräisen rasvan poistoon (pitkäkestoinen uinti, vesijuoksu, kuntopyöräily, jumpat niin monta kertaa viikossa kuin jaksat), jonka mukana häviää myös lihaksia. Vasta tämän jälkeen keskityttäisiin hankkimaan habaa ja kiinteyttä. Toiveenasi on kuitenkin pudottaa ensisijaisesti painoa, ei tehdä 150 punnerruksen sarjaa??. Eli ensiksi teet itsestäsi missin ja sen jälkeen fitness-typyn :) Miltäs kuulostaa?

Kehonkoostumusmittaukset sun muut menee ehkä hieman hifistelyksi, joten varmasti pääset tavoitteeseesi ilman niitä. Tuo 500 kcal vajaus-taktiikka sen sijaan kuulostaa aika passelilta. Urheilupäivinä tuo vajaus voi helposti mennä ylikin, riippuu siitä mitä olet tehnyt. Tärkeintä on kuitenkin muistaa syödä säännöllisesti.

Laihdutuksessa ravintopuoli on kuitenkin noin 85-90% koko touhusta, joten siinä on suurin haasteesi. Muistat nyt vain sen, että hiilarit vähemmälle ja tilalle proteiinia, hedelmiä, vitamiineja ja hyviä rasvoja unohtamatta. Sääli, että kohdallesi osui ammattitaidoton personal-trainer :(

Lopuksi haluan huomauttaa, että minulla ei ole minkäänlaista pätevyyttä kommentoida tähän asiaan mitään. Ehdotan kuitenkin, että syöt terveellisesti, lasket kaloreita ja liikut säännöllisesti. Lääkäri voi varmasti vahvistaa tämän jos niin haluat :)

Erittäin hyvää ja terveellistä loppukesää kaikille!

• Personal Trainer

1) Etsi mielisiä liikuntamuotoja,
      2) älä lopeta tota rääkkikuuria kuin seinään. Suon puolustus voi olla reunoilla. Lisää ruokavalioosi tuoreita käsittelemättömiä, esim marjoja ja hedelmiä. Tarvitset vitamiineja tai saat kohta flunssan tms.

Elimistö ei tykkää rajuista ja nopeista muutoksista.
      Stressi ja tällaset kuurit pitää ottaa asteittain alas, tai elimistö älähtää jostain muusta päästä. Se muutos on rankka.

• luumu ja persikka

En todellakaan tuomitse sun kuuria kokonaan, mut kuten sanottu ehkä 3x/vk treeni olis hyvä. Toiset sanoo että viikossa pitäis olla kaksi treenitöntä päivää.

Ruokavalio ei voi olla aina noin minimissä. Nosta se normaaliksi pikkuhiljaa. Turki ja kuuntele elimistöäsi, mikä on sun normaali taso. Tee itse ruokaa, vähennä valmisruokaa, sipsit ja keinomakeutukset pois. Ruoka-aineet sellaisenaan kun ne on.

Laihari treenissä paino on poltossa ja lihaskuntoa vähempi.
      Ylläpitävässä riittää n 3x/vk ja laita sinne sekä polttoa että lihaskuntoa.
      Ja tärkeintä että liikunta on mieleistä.Vaihda lajia jos edellinen ei nappaa. Kunhan pysyt liikkeessä.

Treinerisi antoi kunnon shokkikuurin ja siitä on hyvä lähteä vertailemaan mikä on normaalia ja juuri sinulle sopivaa. Pidä mieli korkealla ja opiskele aihetta

• Anneli_Tulppa

Se, ettei painosi ole pudonnut pussikeittodieetin aikana on hyvä osoitus siitä, ettei laihtuminen ole pelkkää kaloreilla pelaamista. Rallatus siitä, että "kun syö vähemmän, mitä kuluttaa, laihtuu" ei olekaan totta.

Tuolla n. 400 kalorin päiväannoksella sinun pitäisi laskennallisesti laihtua viikossa lähes kaksi kiloa!

(viikon ruuasta saatu kalorimäärä yhteensä vain 2800. Siitä vähennetään kulutus eli treenikulutus 5x1000kcal sekä perusaineenvaihdunta 7x1500 = 15 500 kaloria => tuloksena 12700 miinuskaloria = noin 1,8 kiloa)

Mutta koska näin ei käy, jotain on pielessä. Lihaksiin tuollainen määrä energiaa ei todellakaan mene Tai sitten laihduttajien lihastenkasvu on sitä luokkaa, että bodaritkin kadehtivat.

• JEP JEP

LIHAS PAIKAA ENEMMÄN KUIN LÄSKI!!!!!!! ÄLÄ KATSO VAAKAAN VAAN KATO PEILIIN...SILLOIN KUN PELI KUVA "MIELLYTTÄÄ" OLET HYVÄSSÄ PAINOSSA VAIKKA VAAKA NÄYTTÄISI 2000KILOA!!!

• dg

Näitä keskusteluja on varmaan Suomi24 jo 500 :o

• Ranzun kanssa

Tuostapa tulikin mieleen, että mikä määrä liikuntaa on oikeasti sopiva?

Käytössä on sykemittari ja esim toissa viikolla aamulenkit joka päivä oli 1,5 h ja kulutus yli 500 kcal ja sen lisäksi joka päivä kävin joko pyöräilemässä 1,5 h kulutus vajaa 800 kcal tai rullaluistelemassa 1 h kulutus noin 500 kcal tai sitten kävellen vielä illalla saman lenkin. Eli kokonaiskulutus huitelin reilusti yli tuhannen. Hyvin tosin jaksoin vaikka söin 1200 kcal. Perusterve 31 v nainen, 161 cm ja painoa 86 kg josta tarkoitus pudottaa 65 kiloon. Paino on pudonnut mutta en tiedä paljonko koska vaa´alla en hyppää, vaatteet roikkuu. Tuo liikkuminen ajoittui lomaan ja nyt on paluu arkeen ja pitäisi löytää sellainen sopiva määrä liikuntaa. Salilla käyn nyt kerran viikossa ja syksyllä taas pari kertaa viikossa. Ja nyt tää viikko on mennyt aamulenkkeillen pelkästään, se tulee väkisten joka päivä koska koira vaatii sen. Mennään sykealueella 110-130.

• xx6packer

Hahaha... Ei vitun läskit :D:D

• Healthy-

Painoin vuosi sitten 120kg. Nyt olen runkannut kolme kertaa päivässä puolituntia kerralla, ja olen laihtunut 50kg!

• ?

jos 400 kcal päivässä syöt ja treenaat kuin hullu, niin eihän keho saa puoliakaan siitä "polttoaineesta" mitä tarvitsisit? vai siis syöt niitä keittoja ilta, -aamu ja välipalat?

• ..

JOo. et mene säästöliekille moisesta. itse pari kolme viikkoa söin vain pari leipää päivässä. tippui 10 kiloa ja pysyi siinä

• haluatkoyhdenrisenin

toukokuun alussa painoin 78,6kg (siitä 40% lihasta), pituutta löytyy 174cm.

syön 900kcal/pvä ja lasken proteiinin ja hiilihydraattien saannin tarkalleen itselleni sopivaksi. salilla käyn tekemässä lihaksia tunnin verran 4krt/vko ja olen ollut lomalla muuten koko kesän, ollut niin laiska etten ole liikkunut paljoakaan vaan ollut kotona. nyt painan 58,2kg ja vielä olisi hieman tiputettavaa ja kiinteytettävää ;)

• rets2

"toukokuun alussa painoin 78,6kg (siitä 40% lihasta), pituutta löytyy 174cm.

syön 900kcal/pvä ja lasken proteiinin ja hiilihydraattien saannin tarkalleen itselleni sopivaksi. salilla käyn tekemässä lihaksia tunnin verran 4krt/vko ja olen ollut lomalla muuten koko kesän, ollut niin laiska etten ole liikkunut paljoakaan vaan ollut kotona. nyt painan 58,2kg ja vielä olisi hieman tiputettavaa ja kiinteytettävää ;)"

Syöt aivan liian vähän ja olet jo alipainoinen! Laihdutustahtisi on myös epäterve. Et alunperinkään ollut kuin lievästi ylipainoinen. Ja onko tuo: "salilla käyn tekemässä lihaksia tunnin verran 4krt/vko " huono vitsi? Tuolla painolla ja kaloreilla sinulla ei a) ole mitään lihaksia, b) et jaksa treenata kunnolla. Lihastreeniä ei muutenkaan "kuulu" tehdä tunnin verran kerrallaan, puolet lyhyempi aika 3 kertaa viikossa riittää. Huh, mahdat olla aika kauhea näky, sori nyt vaan. Sulla on oikeesti ongelma, hae siihen apua.

• oeirpOKDÖK

mene kalorilaskuri.fi sivuille sieltä näet tarkasti mitä kehosi tarvitsee ja kulutuksesi. Itselläni on näin helppoa hahmoittaa tilannetta.

• dgad

Söin just 200g suklaalevyn. pikkasen pännii! Laihdutus on just lopuillaanki, tommosta saa laihduttaa sen 2päivää, kunnes puntari taas puhuu totta.

• suklaalle allerginen

Nooh, ajattele että se on vaan sen 2 päivää. Sen jälkeen olet hoikka lopun elämääsi.

En minäkään pysty syömään sukaata vaan vähän, vaan ahmaisen aina koko levyn. Siksi olen sanonut kaikille että olen suklaalle allerginen niin kukaan ei tyrkytä mulle seuklaata eikä sitä sitten kehtaa ostaakaan, jos joku vaikka näkee.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe