Onko vähähiilihydraattinen ruokavalio ylivertainen laihduttaja?

Loww

Pohjoismaiden ravitsemusterapeuttien konferenssissa kuultiin kesäkuussa, miksi vähähiilihydraattista ruokavaliota voidaan suositella laihduttajille ja toisaalta taas, miksi se ei ole muita laihdutusruokavalioita parempi. Kilpasiskoina olivat kaksi lihavuuden hoitoon erikoistunutta tutkijaa: lääkäri ja ravitsemusterapeutti Kirsi Pietiläinen Suomesta ja ravitsemusterapeutti Ingrid Larsson Ruotsista.

Kirsi Pietiläisen mukaan vähähiilihydraattista ruokavaliota voidaan avoimemmin mielin suositella laihduttajille. Suositus edellyttää, että syömättä jätetään hiilihydraattilähteitä, joissa ei ole paljon ravintoaineita, kuten jälkiruokia, vaaleaa leipää, kakkuja ja makeisia, jolloin ruokavalion laatu paranee.

Hiilihydraattien vähentäminen myös parantaa veren sokeritasapainoa, pienentää veren triglyseridipitoisuutta ja suurentaa haitallisten LDL-kolesterolihippusten kokoa, mitkä ovat sydän- ja verisuonitautien kannalta hyviä asioita.

http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta-2-1-palsta_uusi.aspx?id=1212270

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zone-hippi

En nyt tiedä, onko se ylivertainen; provosoivaan otsikkoon vastauksena. Mutta todennäköisesti olisi hyvinkin toimiva.

Täytyy myöntää, että en ymmärrä terveydenhuollon nuivaa suhtautumista VHH-ruokavalioon. Se nyt mielestäni on kuitenkin näyttänyt kykeneväisyytensä ruokavaliona, jolla varmasti monet saisi painoaan pudotettua ja jonkinlaisen hallinnan ruokailuihinsa, motivaation pitää painoaan kurissa; kun vaan saisivat sen ensisysäyksen onnistumaan.

Yhdelle kaverille terveydenhoitaja suositteli kokeilemaan VHH:ta, sanoen:"Minä en kyllä saisi sanoa tätä, mutta..."

Toinen kaveri pudotti 15 kg VHH:lla. Kahdesta lääkäristä toinen oli suhtautunut asiaan todella nuivasti ja lähes kieltänyt koko VHH:n. Toinen oli sanonut, että se on ihan sama millä se lähtee jos se vaan kerran lähtee.

Kolmas kaveri pudotti 11 kg atkinsilla ja lääkäri oli kehunut parantuneita kolesteroliarvoja ja verenpainetta siihen saakka, kunnes kaveri mainitsi atkinsista. Tämän jälkeen lääkäri oli sanonut tylysti, että ei se kyllä siitä johdu.

Mutta, kai tässäkin on parannusta tapahtumassa? Kait se olisi parempi jos edes osa porukasta saisi sysäyksen VHH:sta elämänhallintaansa, vaikka ei pysyvästi VHH:lle jäisikään. Varmasti monia auttaisi pelkästään se, että saisi edes sen alun onnistumaan.

Tämä tietysti vain mun mielipide.

• K Laine

Jotkut laihtuvat, jotkut taas ei. Minuun ei tunnu tehoavan. Vilja jäi kokonaan maaliskuussa. Kohta siis 5 kk ja paino -0

• mulla...

kolme kuukautta sitten leipä pois ja 8kg hukassa

• amyamy

Nimenomaan vaalea leipä ja herkut, jotka sisältävät nopeita hiilihydraatteja on suotavaa jättää pois ruokavaliosta. Ravintokuidut ovat kuitenkin tärkeitä ravintoaineita jotka pitävät nälän kurissa ja vatsan ja mielen terveinä: aivot toimivat itseasiassa melkein pelkällä hiilihydraatilla, joten niiden kokonaan pois jättäminen kuulostaa typerältä. Uskon, että täysjyväpastaa, ruisleipää, kaurapuuroa yms voi syödä huoletta. Poikkeus ovat ehkä ihmiset, joilla on vaikka 50 ylimääräistä kiloa pudotettavana..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2625
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2229
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2171
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1894
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1783
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe