Ratsastustunti ideoita

kauramoottori99

Heiii (:

Ois kiva saada ideoita itsenäisille ratsastustunneille.

Eli mitä teette itsenäisillä tunneilla omilla hevosillanne/vuoksiksilla ym..
Mielellään vastauksia heiltä jotka ratsastavat aika osaamattomilla hevosilla(n.heC tasosilla)

Ja sanon jo nyt että käyn ohjatuilla tunneillakin, eli en etsi ideoita siihen etten osaa ja keksi mitään, vaan haluan kuulla jotain uusia ideoita:))Vaikka leikkitunneista , esteharjoituksista, omista kouluharjoituksista ym :)))

Toivottavasti joku tajusi mitä haen.. :p

15

12261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rraitanen

      Moikka! itse olen ohjannut ratsastustunteja ja sen kautta joutunut aikakin paljon antamaan vinkkejä itsenäiseen ratsasteluun :)
      Eli hyviä ideoita jota näin yhtäkkiseltään tulee mieleen on esim. treenata erilaisia kouluratoja läpi.
      Maastoilukin on tietysti erittäin hyvä asia jos siihen vain on mahdollisuus!

    • kauramoottori99

      Kiitos (:
      Täytyykin aloittaa joittenkin helppojen kouluratojen läpiratsastelu (:

    • -veine

      Avot, sulut, väistöt on hyviä alotuksia jotta saa heppaa ohjanpäähän, ulko-ohjalle ja reagoimaan apuihin. Siirtymisistäkään ei ole koskaan haittaa, niitä kannattaa treenata joka tunnilla.

    • Minä vain :)

      Kokeile ratsastaa ilman satulaa ja hyppää joitakin esteitä (eikuitenkaan mitään metriä). ;D

    • kokeile ratsastaa niin, että solmit ohjat kaulalle ja ratsastat istunnalla. Itse harrastan tätä toisinaan, kun tuntuu että omassa istunnassa on jotain pielessä, kun hevonen ei toimi niinkuin pitäisi : >

    • Heppa :P

      Moi =) Minunkin pitäisi pitää tunti mutta juuri nyt en voi keksiä mitään! Tunnilla voisi tehdä suurinpiirtein mitä vain paitsi hypätä! olisiko ideoita?? :)

    • assi

      Voit tehdä esteradan (tai oikeastaan pujottelun)ja mennä sitä.Jos olet kokeneempi nii voit mennä ilman satulaa sitä rataa ja muutenkin atsastaa ilman satulaa(kehittää ryhtiä)Jos haluat lämmitellä hevosta ja itseäsi kannattaa mennä aikamoinen tovi kevennysravia(voit kokeilla sitä myös ilman satulaa)Kannattaa mennä myös harjoitusistuntaa ja harjoitus ravia.Voit myös laukata.Voit myös ohjata voltille ja tulla sen jälkeen takaisin uralle.Jos haluat verrytellä itseäsi voit tehdä maailmanympärysmatkan,laittaa jalkoja hevosen kaulan yli,Laittaa vaikka kädet ylös ja voit ratsastaa vain pelkillä pohkeilla ja/tai istunnalla.Voit mennä myös kiitolaukkaa.Voit myös:Peruuttaa,radan poikkileikkkausta,ja pysähtyä kokonaan ravissa.Ja voit myös kehitellä sellaisen leikin ,että heti kun sanot laukka oppilaitten pitää laukata ,mutta jos yhtäkkiä sanot käynti heodän pitää siirtya nopeasti käyntiin.Saman voi tehdä kaikilla askelluslajeilla.Voit myös tehdä harjoituksia joissa pitää laittaa ohjat nopeasti tuntumalle ja vähän ajan kuluttua laittaa ne takasin pitkäksi(niin oppilaat oppivat miten ottaa ohjat saman pituisiksi todella nopeasti.)Saman voi tehdä vaikkapa ravissa.

      • assi

        Ymmärrän,en oikeastaan ole mikään ratsastuksen ohjaaja len vaa kymmenen vuotias ipana XD.Me ei olla tehty kaikkia mun ideoita tunnilla.Ajattelin vaa ,että se ois kiva leikki.Jos sitä ei niin sitten vaan laukasta raviin ravista laukkaan ja ravista käyntiin ja siitä pysähdykseen.Tai sitten laukasta ihan hiljalleen pysäytykseen.Sori en tienny et oli huono idea kiitti et sanoit!!:)


    • ratsastanut 8 vuotta

      Mainitsen ylempään viestiin. Tuollaisissa siirtymisleikeissä, joissa pitää pysähtyä mahdollisimman nopeasti tulee ylensää kauheaa hevosen suusta repimistä, joten jos pidät tuntia jossa leikitte tuota peliä kannattaa mainita jo alussa että pysähtyminen täytyy tehdä huolella ilman ohjista repimistä. Itse olen nähnyt liiankin usein, kun lapset ja nuoret vetävät ohjista kuin viimeistä päivää. Se on kauheaa katseltavaa :/

    • Venyttelijä (y)

      Omistan juuri täyttäneen, 7-vuotiaan vuonopojan. Tämän kanssa teen kaikenlaista aika monipuolisesti.

      Ilman satulaa saa hyvää vaihtuvuutta sekä ratsastajalle - että hevoselle. Kolmikiemura on monipuolinen ja hauska ratsastusmuoto, jonka osaa kaikenlaiset hevoset, jos niille on koulutettu peruskäännökset jne. Paljon siirtymisiä, pysähdyksiä ja erilaisia muotoja volteista kulmataivutuksiin. Voit taivutella ponia ulospäin ja vuorollaan sisäänpäin. Myös maasta käsinharjoitukset tuovat venyvyyttä hevoseen ja niitä ainakin 1-tason kouluvalmetajani painottaa tekemään.

      Maasta käsin voi tehdä esim. tunnin alussa "varsatyöntöä", jossa laitat toisen käden hevosen kaulan ja pään erottumiskohtaan ja toisen suitsien turparemmin kohdalle. Sitten työnnät varoen niistä kohdista, kun hevosen ulkoetujalka astuu eteen. Tämä on hyvä venytys!

    • Yksinkertainenarki

      Mun perus itsenäinen on usein kaikkien askellajien läpiratsastus, joskus yksinkertaisesti ympyrällä, joskus lähden tekemään erilaisia ratsastusradan teitä. Siinä yritän lähteä työstämään ponia ja sen liikkeitä. Hakea asetukset läpi jne. Sellaista rentoa tekemisen meininkiä. Mitään sen erikoisempia "liikkeitä" ei siis mun ja Benjaminin arkeen sisälly. :) Melko osaamattomasta ja kunnottomasta tapauksesta siis kyse. Yksinkertaisuus on kaunista, niin kuin tavataan sanoa.

    • ponikuiskaaja

      ite oon kans käyny nuoren eestiponiruunan kans itsenäisellä nyt vuoden. Ollaan tehty vähä sitä sun tätä, yleensä meen kaikki askellajit läpi tottakai ja siihen lisäilen kaikkee muuta. Ponilla on melkoisen raaka laukka ja on aika mato myös, joten yritän keskittyä hevosen suoruuteen ja teen paljon nostoja että tulis vähä sitä lihasta. Huomenna meen taas ja aattelin tehä kolmikaarista ja keskittyä istuntaan erityisesti

    • Anonyymi

      Heippaa mulla ois lisääkin vinkkejä mut tässä muutama🤗
      Meillä on poni jolla ratsastan ja monesti itsenäisesti. Joskus en laita suitsia ,aika usein, vaan riimun/riimunarun mikä ikinä nyt onkaan niin teen niistä ohjat kiinnittämällä molemmat narun päät päässä oleviin juttuihin xd. Siinä ei tuu suusta repimistä ja hioutuu istunnalla pyytäminen ja katseella kääntäminen. Jos teet tämän älä potki jaloilla äläkä mieluusti käytä raippaa. Näin teen myös monesti ilman satulaa ja silloin kun vien ponin ulos. Ja jos kentällä/ maneesossa yleensä ratsastat niin laitumella (tasaisella) kannattaa olla aidattu :)voi käyntiä ravia laukkaa mennä.

    • Anonyymi

      Moi olen miettinyt että minkä lapsen tunnin voisin pitää kun on tulossa 11vuotiaan tunti joka pitäisi pitää mutta ideat aivan vähissä se ei ole laukannut viel kädet eivät pysy vielä sillain miten pitäisi ne nousevat tai heiluvat koko ajan haluasin siis opettaa sille hyvää istuntaa ja ettei kädet ei heiluisi niin paljoa mutta en halua kuitenkaan että ratsastajalla olisi kauheen tylsää joten mitä tehtäviä voisin ottaa siihen kaveriksi on siis ravannut mutta kädet ei vaan vielä pysy paikallaan joten auttakaa haluasin tunti ideoitaan 😁😬

      • Anonyymi

        Vrm ollu jo, mutta olisiko sellanen istuntatunti, jossa ottaisit hevosen liinaan ja opettaisit siinä perusistuntaa, ihan pitkillä ohjilla, niin ei sitten opi ottamaan tukea ohjista. Samalla voisit vaikka kertoa harjoitusravista enemmän, tai jos kevennys on vielä hukassa niin sitä. Kevyt istuntakin on hauskaa opeteltavaa.😊


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe