Kuinka paljon töitä perhe teettää teillä?

Hyvin työllistetty

Toissapäivänä saavuin tänne ja jokseenkin jännittää miten tulen pärjäämään. Itsellä tuli yllätyksenä, kuinka paljon töitä saan täällä tehdä. Virallisesti se olisi se 30 tuntia, mutta kuulemma menee enemmänkin. Perhe on ihan hullun tarkka kaikesta siivouksesta, jopa parveke imuroidaan ja lakaistaan kerran viikossa! Se on terassin kokoinen ulkoparveke.
Pelkkiä pikkusääntöjä on jo niin paljon, että ne kävisi töistä; wc-n kansi aina kiinni, pyyhi pesuallas tiskauksen jälkeen, älä jätä ovia auki, kaikki pinnat pitää pyyhkiä ruuanlaiton jälkeen, ruoka pitää laittaa tietyssä järjestyksessä jne. Joka asiaan on omat säännöt. Toivottavasti opin muistamaan ne. Lisäksi mun pitää olla täällä iltapäivät, ettei lapset olisi vain keskenään (8- ja 12- vuotiaat), minkä takia joudun myös olemaan "jumissa" useita tunteja.

Monta tuntia muilla on töitä? Ja mitä hommia teidän työ sisältää?

53

947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usaaupair10

      Missä maassa olet? Itse tiedän vain USAn käytännöistä, 45h/vko maksimi, korkeintaan 10h/päivä. Tuokin toki riippuu, tuleeko järjestön kautta vai itse (joka siis USAan vähän hankalaa) ja tekee sopimuksen hostvanhempien kanssa.
      Itse teen joskus 25h/vko ja joskus tuon maksimin, vaihtelee. Joustavia ollaan puolin jos toisinkin, esim tänään lauantai-iltana olin niin väsynyt eilisestä, etten illalla lähtenyt mihinkään ja hostäiti kysyi, voisinko "vahtia" lasta. Mitään ei siis tarvi tehdä, poika nukkuu. Mutta kotona olen ja olisin muutenkin ollut. Tavallaanhan tässä on työtunteja, mutta vanhemmat aina maksavat ylimääräistä tälläisistä sopimuksen ulkopuolella sovituista tunneista.
      Perheillä on omat sääntönsä, itsestä voi tuntua ärsyttävältä tai hassulta, mutta kunnioittaa pitää. Itse välillä unohtaa jotain, esim sammuttaa ilmastointilaitteet kun lähtee ulos, mutta niitä sattuu. Tuskin sinua rangaistaan jos jotain et muista!
      Tsemppiä!

    • jennikisu

      Olen Saksassa au pairina, menin allianssin kautta ja 30 tuntia viikossa on periaatteessa se maksimityömäärä, mutta tottakai se ylittyy aina joskus. Olen nyt viikon ollut täällä ja yhtenä päivänä sain tehdä 11 tuntia töitä, eli periaatteessa koko päivän. Mun host-vanhemmat ei kuitenkaan halua tahallaan ylityöllistää mua, joten sain lisäpalkkaa kyseisestä päivästä ja perjantaina minun ei tarvinnut tehdä juuri mitään.
      Kannattaa sopia host-vanhempien kanssa säännöistä, miten teette ylimenevien työtuntien kanssa. Minun host-mama käski jo heti aluksi minun laskea työtuntini, että he tietävät sitten antaa lisää rahaa tai vapaa-aikaa, jos työtunnit venyvät reippaasti. Ja noista töistä vielä sen verran että minunkin host-mama on TODELLA tarkka siisteydestä, omat kaapitkin täytyy olla ihan tiptop, eikä pöydillä saa olla mitään ylimääräistä. Mutta pääasiassa työkuvaani kuuluu lasten kanssa oleminen (tytöt 7v ja 1v) , vaatteiden silittäminen ja astianpesukoneen täyttö ja tyhjäys. Siivooja täällä käy kerran viikossa.

      Ajattelin aluksi, että kuinka ikinä selviän täällä, kun en ole maailman nopein oppimaan uusia asioita jne. Asenteeni kuitenkin muuttui, kun host-mama ylisti, miten hienosti olen lasten kanssa. Aikaisempien au pairien kanssa host-mama ei ollut kuulemma voinut lähteä talosta oikein mihinkään noin kuukauteen, minun kohdallani meni 5 päivää ja olin lasten kanssa koko päivän yksin. Silloin ajattelin että kyllä tämä tästä, ja kliseisyydestä huolimatta sanon: asenne ratkaisee!

      Ota siis rohkeasti puheeksi työtuntisi host-vanhempien kanssa, ja laita vaikka ylös kuinka monta tuntia päivässä olet oikeasti töissä.

      Tsemppiä :)

    • saksa-aupair

      Minäkin olen Saksassa au pairina, myöskin Allianssin kautta. Jennikisu, ihan uteliaisuudesta, missä päin Saksaa olet?

      Teen 36 tuntia viikossa, eli 6 tuntia kuutena päivänä viikossa. Vain yksi vapaapäivä viikossa ei ole kovin paljon, ja joskus tuntuu aika raskaalta tehdä töitä kuusi päivää viikossa. Asun pienessä kylässä, joten täältä ei oikein työpäivän aikana pysty lähtemään mihinkään, joten vapaa-ajan vietän aina täällä kotona eikä oikein ole mitään tekemistä, harrastuksia tai uusia tuttavuuksia. :/

      Minun hommiini kuuluu tietysti lasten kanssa leikkiminen ja vahtiminen. Normaalina arkipäivänä menen aamulla kahdeksaksi perheen kanssa aamupalalle, autan saamaan kaksi isompaa lasta valmiiksi lastentarhaan, ja sitten yleensä olen yksivuotiaan kanssa aamupäivällä ja laitan hänet nukkumaan. Ja iltapäivällä olen taas isompien lasten kanssa (3- ja 5-vuotiaat). Teen myös joitakin kotitöitä kuten astiakoneen tyhjennys ja täyttö, keittiön siistiminen, lasten vaatteiden silittäminen. Lisäksi siivoan välillä vierastaloa jossa itse asun.

      Minun perhe ei ole kamalan tarkka siisteydestä ja muista pikkuasioista, perheen äiti ei ole kovin järjestelmällinen ja tavarat on aina vähän sekaisin. Siivooja täällä käy 4 kertaa viikossa, joten minun ei tarvitse sen enempää siivota. Olen myös joutunut tekemään välillä ylitöitä. Kerran olin 30 tuntia yksin lasten kanssa, ja se oli kyllä aivan liikaa. Loppuajasta olin aivan puhki ja pidättelin vaan itkua koko ajan. Minulle on vaikea puhua ylityöasioista perheen äidin kanssa, ja olen aina joutunut keräämään pitkään rohkeutta että saan puhuttua asioista. Silti puhuminen kannattaa ja selkeät säännöt on hyvä olla! Vaikka minulle maksetaankin ylitöistä, niin en silti halua tehdä ylitöitä usein. Mielestäni 36 tuntia viikossa on jo aika paljon, ja mieluummin pidän oman vapaa-aikani kun saan vähän lisää rahaa.

    • lkjhkjh

      Moi,
      Au-pairin maksimityöaika Belgian lain mukaan on 25 tuntia viikossa. Siivous ei myäskään kuulu aupparin hommiin, siitä pitää saada lisää liksaa. Onnea vaan ja menestystä... Kannattaa aina mennä perheeseen, josta saat virallisen työsopimuksen, josta myös pidetään kiinni....

      • Solicit

        Tyosopimus ei valitettavasti ole laillisesti sitova koska henkilo ei ole palkkatyossa.

        Juuri siksi au pair voi lahtea ilman varoitusaikaa ja ei saa laillisia seuraamuksia, eli au paireja ei nay tyotuomioistuinten paatoksissa.


    • josefin_aupair

      perheessä jossa asun olen aupair plus, työskentelen 11 tuntia päivässä, neljä päivää viikossa babysitting yhtenä iltana kuukaudessa ja siitä saan 500 puntaa kuukaudessa oysterkortti lontoon metroihin ja linja-autoihin ja myös puhelinlaskuni on maksettu. vien neljäsvuotias esikouluun ja haen hänet iltapäivällä, käyn puistossa kaksivuotiaan kanssa ja tanssiryhmässä etc, laitan lapsille ruokaa päivällä ja illalla, vien roskat ulos, imuroin joskus ja silitän vaatteita kun kaksvuotias nukku. olen myös saanut sen lisäksi 7 puntaa tunnissa kun olen pitänyt huolta naapurin kaksosista (5v) noin kolme tuntia iltapäivisin esikoulun jälkeen. mutta neljä lasta samaan aikaan on vähän overkill. :D

    • Jennikisu

      saksa-aupair: oon Speyerissa, lounais-saksassa! missäpäin sä oot?

    • Hyvin Työllistetty

      Olen siis Sveitsissä.
      Olen huomannut, että olen enemmän housekeeper kuin au pair täällä. En tiedä onko tämä yleinen käytäntö Sveitsissä, vai poikkeus.

      Laitan kaksi ateriaa päivässä, lounaan ja illallisen. Minun pitää imuroida koko talo lattiasta kattoon kahdesti viikossa, eikä ole ihan pieni talo. Luutuan kaikki lattiat kerran viikossa. Siivoan (tietysti) oman/vieras kylppärin ja myös muun perheen kylppärin kaikkinensa. Pyyhin kaikki pölyt kerran viikossa. Teen tarkan siivouksen keittiössä kerran viikossa. Joudun tekemään ruokasuunnitelman joka viikolle, jonka hostäiti tarkistaa, onko se tarpeaksi terveellinen ja onko raaka-aineet sopivassa suhteessa. Silitän lasten kaikki pyykit. Imuroin ja luutuan myös tosiaan nuo jättiparvekkeet. Lisäksi pidän huolta talon päivittäisestä siisteydestä esim. petaan lasten sängyt ja järjestän sohvan.
      Tämän kaiken lisäksi hostäiti vaatii, että viettäisin enemmän aikaa lasten kanssa. Kuitenkaan sitä ylimääräistä aikaa ei tuon lisäksi jää niin paljon, että jaksaisin aktivoida lapsia, vaikka se kai au pairin se varsinainen tehtävä vasta onkin. Se 30 tuntia menee aika pahasti yli pelkästä ruoan laitosta ja siivoamisesta.

      Onko nuo teidän mielestä au pairin hommia?

    • saksa-aupair

      Jennikisu: Mä oon Berliinin lähellä. :) Täällä päin ei vissiin oo hirveesti muita au paireja, oon saanu sellasen kuvan että au pairit on enemmänkin Länsi- ja Etelä-Saksassa.

      Hyvin Työllistetty: Mun mielestä tuo kuulostaa enemmänkin siivoojan hommalta. Au pairin työhän on yleensä lasten hoitamista, ja lisäksi kevyitä kotitöitä. Tiesitkö työnkuvasi ennen kuin menit perheeseen?

    • iitu_lontoo

      @Hyvin Työllistetty

      En tiedä mutta oon kuullut jonkin verran juttuu että Sveitsissä tapahtuu noita paljon. Eli palkataan au pairin hommaan mutta työ sisältääkin ihan noita siivoojan hommia lähinnä. (au pairillehan maksetaan vähemmän kuin ammattilaiselle siivoojalle joten tottakai perheen kannattaa mainostaa au pairin hommaa)
      Toki onhan siellä niitä oikeita au pairin paikkoja myös...

    • kaisu_sverige

      Jjep, mä oon Ruotsissa aupairina, ja täällähän on se maksimituntimäärä 25h/viikko, 5h/päivä. Tässä oon saanu lähes joka päivä sen 10h/päivä tehdä. Kaikkea mahdollista; siivousta, ruuanlaittoo, lastenhoitoo. En ihan tällasta käsitystä työnkuvasta saanu kun tätä paikkaa otin vastaan... Hauskaa, että heitä ei tämä max tuntimäärä kiinnosta, mutta minimipalkka kyllä kiinnostaa.

    • entaupair

      Kuulostaa kyllä aika raskaalta tuo sun työmäärä. Varsinkin jos etukäteen sovittu ylittyy.. Kai te sovitte etukäteen mitä työsi sisältää? vai sanoiko perhe vain "työhön kuuluu siivous, ruuanlaitto ja lasten kanssa oleminen".
      (Perhettä etsiville aupair-ehdokkaille tähän väliin tiedoksi, että kannattaa aina selvittää perheestä kaikki asiat jo tutustumisvaiheessa. Parasta olisi jos perheellä olisi antaa ihan "lukujärjestyksen" tarkka selvitys aupairin esimerkkityöviikosta, missä saisi selville työajat, työtehtävät ja vapaa-aika. Selvitä myös, mitä aupairilta odotetaan tämän vapaa-aikana ja mitkä ovat talon säännöt, esim täytyykö herätä aamulla varhain, olla illalla kotona tiettyyn aikaan, täytyykö syödä yhdessä perheen kannsa vai eikö missään nimessä saa, saako syödä välipaloja tai käyttää perheen tavaroita (esim tietokone) jne. Niin sitten vältyttäisiin tällaisilta ikäviltä kokemuksilta.)

      Sanoit, että koet olevasi enemmänkin house-keeper kuin aupair. En tarkoita olla ilkeä, mutta mitä sitten odotit kun kuitenkin tiesit, että perheen lapset ovat 8- ja 12- vuotiaita? eivätpä tuon ikäiset tarvitse niin paljon vahtimista ja seuraa kuin pikkulapset. Ei perhe kuitenkaan mitään lomailijaa kotiinsa halua, kyllä he työntekijän tarvitsivat. Ja nimenomaan oikean työntekijän, eivät nuo ole mitään perus-aupairin hommia. Valitettavsti kuulostaa siltä, että sinua nyt käytetään piikana tässä perheessä.

      Kun nyt kuitenkin siinä perheessä joudut olemaan, niin sinulla ei ole kovin paljon vaihtoehtoja:

      -Joko puhut perheen kanssa työmäärästä. Kysyt, onko sitä mahdollista keventää jotenkin. voisitko esim tehdä osan työstä iltapäivisin, kun "joudut olemaan jumissa" pitäessäsi seuraa lapsille.

      -Kestät tilanteen suomalaisella sisulla. Ehkä aikaa myöten alkaa helpottaa, ja rupeat huomaamaan että elämäsi onkin ihan kivaa. Tähän auttaisi varmasti se, että hommaat itsellesi kavereita/tekemistä/harrastuksen työajan ulkopuolella.

      -Vaihdat perhettä. Nyt tiedät jo ehkä paremmin, millaisen perheen todellisuudessa haluaisit (esim. muutama tunti pienen lapsen kanssa olemista päivässä, ei siivousta, korkeampi palkka tms). Ja etsit sellaisen paikan! kyllä niitä varmasti löytyy, varsinkin jos et ole maan/kaupungin suhteen liian tarkka.

      -Tai palaat Suomeen, ja toteat ettei tuollaisessa orjuuttaja-perheessä oleminen ollut ollenkaan sun juttusi.

      Jaksamista :)

    • Hyvin Työllistetty

      On totta, että hälytyskellojen olisi pitänyt soida siinä vaiheessa, kun kuulin lasten iät. Toisaalta on asioita, joihin tuonkin ikäiset tarvitsee aikuista, kuten lounaat kesken koulupäivät, läksyjen valvominen ja niissä auttaminen ja heidän perään katsominen, kun täällä ei ole muita paikalla.

      Aika yksityiskohtaisen kuvauksen sain au pairin työnkuvasta kun tänne lähdin, eikä se vaikuttanut niin pahalta, eikä siinä muistaakseni mainittu ihan kaikkea tätä puunaamista. En tajunnut minkälaisella neuroottisella tarkkuudella asiat pitää tässä perheessä hoitaa.

      Tänään ilmoitin päivällä perheelle, että lähden pois. Tietenkin lupasin olla siihen saakka, kunnes uusi tyttö löytyisi, kun en halua tuottaa ongelmaa. Oli kyllä aika järkyttynyt ilme isäntäperheen äidillä. Tuli sitten kivasti syytöksiä siitä, että kuinka olen nyt epäluotettava kun lähden näin yhtäkkiä ja kuinka en sovi mihinkään työhön, jos en kestä edes tällaista kevyttä jne. Melko kiva...

      Ajattelin lähteä vapaaehtoistyöhön ulkomaille. Au pairiksi kun pitää sitoutua niin pitkäksi aikaa ja tämä ensimmäinen kokemus ei ollut niin miellyttävä, että taidan jättää asian toistaiseksi sikseen.

      • Konkari 84

        "Tuli sitten kivasti syytöksiä siitä, että kuinka olen nyt epäluotettava kun lähden näin yhtäkkiä ja kuinka en sovi mihinkään työhön, jos en kestä edes tällaista kevyttä jne"

        ...ja parin vuoden päästä huomaat että isäntäperheen äiti olikin oikeassa. Huomaat myös että vapaaehtoistyö ei tarkoita sitä että tehdaan toitä silloin kun sattuu huvittamaan.

        Olin itse au pairina viitisen vuotta sitten ja silloinen käsitykseni oli että menen suunnilleen maksetulle lomalle. Enkä tajunnut että perheestä yhtäkkiä lähteminen voi maksaa perheen vanhempien työ paikan menetyksen yms.


      • .,--,-,
        Konkari 84 kirjoitti:

        "Tuli sitten kivasti syytöksiä siitä, että kuinka olen nyt epäluotettava kun lähden näin yhtäkkiä ja kuinka en sovi mihinkään työhön, jos en kestä edes tällaista kevyttä jne"

        ...ja parin vuoden päästä huomaat että isäntäperheen äiti olikin oikeassa. Huomaat myös että vapaaehtoistyö ei tarkoita sitä että tehdaan toitä silloin kun sattuu huvittamaan.

        Olin itse au pairina viitisen vuotta sitten ja silloinen käsitykseni oli että menen suunnilleen maksetulle lomalle. Enkä tajunnut että perheestä yhtäkkiä lähteminen voi maksaa perheen vanhempien työ paikan menetyksen yms.

        lässyn lässyn..taas joku on omaksunut täysellisen orja-mentaliteetin. Sääliksi käy! Odota kun oot 35 ja ollu oikeissa töissä oikeella palkalla niin alat katua puoli-ilmaista hyväksikäyttöäsi.
        Au Pair ei ole SIIVOOJA! Kysykää työkkäristä mikä on siivoojan tes palkka, ja vaatikaa se minimissään, ja lastenhoitajan osa-aika palkka päälle. Ei kukaan siivooja tekis noin halvalla. Ja ne työnantajat /isäntäperhe TIETÄÄÄ SEN TASAN TARKKAAN! SEn takia heillä on au pair, eikä ammattilainen siivoomassa. Palkka on murto-osa. Itsehän se perhe oli epäluotettava jos mainostaa työpaikkaa au pair työnä, mutta se onkin liallista siivousta. Au Pair EI SIIVOA, kuin lapsen jäljet, omat jäljet, ja joskus vain vähän muuta jos sopii ja ehtii.


      • Lontoossa jo 2004
        .,--,-, kirjoitti:

        lässyn lässyn..taas joku on omaksunut täysellisen orja-mentaliteetin. Sääliksi käy! Odota kun oot 35 ja ollu oikeissa töissä oikeella palkalla niin alat katua puoli-ilmaista hyväksikäyttöäsi.
        Au Pair ei ole SIIVOOJA! Kysykää työkkäristä mikä on siivoojan tes palkka, ja vaatikaa se minimissään, ja lastenhoitajan osa-aika palkka päälle. Ei kukaan siivooja tekis noin halvalla. Ja ne työnantajat /isäntäperhe TIETÄÄÄ SEN TASAN TARKKAAN! SEn takia heillä on au pair, eikä ammattilainen siivoomassa. Palkka on murto-osa. Itsehän se perhe oli epäluotettava jos mainostaa työpaikkaa au pair työnä, mutta se onkin liallista siivousta. Au Pair EI SIIVOA, kuin lapsen jäljet, omat jäljet, ja joskus vain vähän muuta jos sopii ja ehtii.

        1) Au pair maksaa perheelle enemman kuin siivooja.

        2) Onko siina TES palkassa asuminen, ruoka, lennot, kannykat? Sitten kun muutat kotoa pois esim. Lontooseen kimppakamppaan huomaat etta 1000 euroa kuussa riittaa juuri ja juuri. Siina ei ole matkakuluja, ruokamenoja jne lainkaan viela. Ja kaupanpaalle mukavat sotkuisat kimppakaverit.

        3) Kotonaan asuvalle siivoojalle ei jaa esim. Lontoossa edes 50 euroa huvituksiin viikossa.

        Vertaat siis appelsiineja ja omenoita jos vertaat au pairin palkkaa siivoojan palkkaan. Viestissa oleva HUUTAMINEN paljastaa myos etta et ole ihan viela aikuinen. Palataan asiaan uudestaan sitten kun osaat edes laskea ja kirjoittaa


      • Lontoossa jo 2008
        Lontoossa jo 2004 kirjoitti:

        1) Au pair maksaa perheelle enemman kuin siivooja.

        2) Onko siina TES palkassa asuminen, ruoka, lennot, kannykat? Sitten kun muutat kotoa pois esim. Lontooseen kimppakamppaan huomaat etta 1000 euroa kuussa riittaa juuri ja juuri. Siina ei ole matkakuluja, ruokamenoja jne lainkaan viela. Ja kaupanpaalle mukavat sotkuisat kimppakaverit.

        3) Kotonaan asuvalle siivoojalle ei jaa esim. Lontoossa edes 50 euroa huvituksiin viikossa.

        Vertaat siis appelsiineja ja omenoita jos vertaat au pairin palkkaa siivoojan palkkaan. Viestissa oleva HUUTAMINEN paljastaa myos etta et ole ihan viela aikuinen. Palataan asiaan uudestaan sitten kun osaat edes laskea ja kirjoittaa

        Yleensä se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että au pair maksaa itse lentonsa, ellei mene järjestöllä. Ei minulle myöskään ole puhelimia maksettu eikä muutakaan, oman toin kotoa. Eikä minulle ainakaan erikseen mitään ruokaa osteltu, samaa kalapuikko-chips- paskaa söin mitä kokkailin lapsillekin.

        Plus, että Lontoossa flatsharet eivät ole niin kalliita kuin peloittelet. Monet kavereistakin asuivat kimppakämpissä, ja ihan hyvissä sellaisissa. Oma huone ja all bills included 100 puntaa viikko, tai halvempi. Ja alueinakin ihan ok, ei tarvinnut tyytyä Harlesdeniin tai Elephant&Castleen ;D


      • Laskehan uudestaan
        Lontoossa jo 2008 kirjoitti:

        Yleensä se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että au pair maksaa itse lentonsa, ellei mene järjestöllä. Ei minulle myöskään ole puhelimia maksettu eikä muutakaan, oman toin kotoa. Eikä minulle ainakaan erikseen mitään ruokaa osteltu, samaa kalapuikko-chips- paskaa söin mitä kokkailin lapsillekin.

        Plus, että Lontoossa flatsharet eivät ole niin kalliita kuin peloittelet. Monet kavereistakin asuivat kimppakämpissä, ja ihan hyvissä sellaisissa. Oma huone ja all bills included 100 puntaa viikko, tai halvempi. Ja alueinakin ihan ok, ei tarvinnut tyytyä Harlesdeniin tai Elephant&Castleen ;D

        "Oma huone ja all bills included 100 puntaa viikko, tai halvempi."

        Mikset laittanut samantien paivahintaa. 4 viikkoa x 100 puntaa = 450 euroa kuukaudessa.

        Ja palkka siivoojana tai call centerissa Lontoossa £6.60 puntaa tunti miinus verot.

        25 tuntia siivousta viikossa tekee kuukausipalkaksi 740 euroa, ennen ruokakuluja, veroja, matkakuluja, kannykkalaskuja. Jos sinulla menee niihin yli 10 euroa paivassa teet konkurssin kuukaudessa.

        Au pair se ei tieda mita tekisi silla 300 ylimaaraisella eurolla kuukaudessa, siivooja tietaa kun sita ei ole.


      • Mene itseesi
        Laskehan uudestaan kirjoitti:

        "Oma huone ja all bills included 100 puntaa viikko, tai halvempi."

        Mikset laittanut samantien paivahintaa. 4 viikkoa x 100 puntaa = 450 euroa kuukaudessa.

        Ja palkka siivoojana tai call centerissa Lontoossa £6.60 puntaa tunti miinus verot.

        25 tuntia siivousta viikossa tekee kuukausipalkaksi 740 euroa, ennen ruokakuluja, veroja, matkakuluja, kannykkalaskuja. Jos sinulla menee niihin yli 10 euroa paivassa teet konkurssin kuukaudessa.

        Au pair se ei tieda mita tekisi silla 300 ylimaaraisella eurolla kuukaudessa, siivooja tietaa kun sita ei ole.

        Niin so? Kyllä mä tiedän mitä se tekee. Ihme asenne, ihankuin ainoat työt Lontoossa olisi siivooja tai puhelinmyyjä. Oman kokemuksen perusteella Lontoossa valitaan enemmän ihmisen, ei koulutuksen perusteella. Toimistotöihinkin voi päästä ilman koulutusta ja "yletä" työssään. Myöskin pubihommia saa aina ja myyjänhommatkin ovat aika yleisiä. Taitaa itseäsi vain korveta ettet pärjännyt vai miksi olet täällä nuoria latistamassa?

        Ainoa ero on asumisen tasossa. Helsingistä saa samalla hinnalla yksiön kuin Lontoosta flatsharen. Mutta se on ihan että mistä itse tykkää. Au pairina saa toki helposti kaiken ja se on helppoa, kuka nyt ei osaisi pyykätä ja hoitaa lapsia? Perhe myös auttaa pankkitilien avaamisessa sun muussa. Mutta on siinäkin vaikeutensa, ei kuitenkaan ikinä voi loppuviimeeksi olla ihan samalla tavalla kuin omassa kotonaan. Pitää jokaikinen kerta kysyä lupa jos haluaa kaverin leffoja katsomaan illalla kuin babysittaa. Lapsille pitää voidella leipä just silloin kun perheenäiti tahtoo vaikka sun työaika loppui 2 tuntia sitten ja kyyti odottaa pihassa.

        Mieluummin otan ne kämppikset ja vapauteni.


      • Friends on kiva
        Mene itseesi kirjoitti:

        Niin so? Kyllä mä tiedän mitä se tekee. Ihme asenne, ihankuin ainoat työt Lontoossa olisi siivooja tai puhelinmyyjä. Oman kokemuksen perusteella Lontoossa valitaan enemmän ihmisen, ei koulutuksen perusteella. Toimistotöihinkin voi päästä ilman koulutusta ja "yletä" työssään. Myöskin pubihommia saa aina ja myyjänhommatkin ovat aika yleisiä. Taitaa itseäsi vain korveta ettet pärjännyt vai miksi olet täällä nuoria latistamassa?

        Ainoa ero on asumisen tasossa. Helsingistä saa samalla hinnalla yksiön kuin Lontoosta flatsharen. Mutta se on ihan että mistä itse tykkää. Au pairina saa toki helposti kaiken ja se on helppoa, kuka nyt ei osaisi pyykätä ja hoitaa lapsia? Perhe myös auttaa pankkitilien avaamisessa sun muussa. Mutta on siinäkin vaikeutensa, ei kuitenkaan ikinä voi loppuviimeeksi olla ihan samalla tavalla kuin omassa kotonaan. Pitää jokaikinen kerta kysyä lupa jos haluaa kaverin leffoja katsomaan illalla kuin babysittaa. Lapsille pitää voidella leipä just silloin kun perheenäiti tahtoo vaikka sun työaika loppui 2 tuntia sitten ja kyyti odottaa pihassa.

        Mieluummin otan ne kämppikset ja vapauteni.

        "Ihme asenne, ihankuin ainoat työt Lontoossa olisi siivooja tai puhelinmyyjä"

        No kerro mita muuta saat kun olet 18-20v ilman ammattia ja puhut amerikanenglantia a la suomitytto?


      • Sama tyyppi
        Friends on kiva kirjoitti:

        "Ihme asenne, ihankuin ainoat työt Lontoossa olisi siivooja tai puhelinmyyjä"

        No kerro mita muuta saat kun olet 18-20v ilman ammattia ja puhut amerikanenglantia a la suomitytto?

        Amerikanenglanti ei liity hevonhäntääkään. Jos olet koskaa oikeasti käynyt Lontoossa, olet varmasti huomannut että lippukassoilla/kaupankassoilla/ pikaruokaloiden kassoilla on ihmisiä, jotka puhuvat huonompaa englantia kuin suoraan yläasteelta tullut suomalainen. Lontoo on monikulttuurinen, sinne kuule solahtaa yksi suomalainen sekaan kuin vettä vaan, eikä asiat todellakaan toimi samanlailla kuin Suomessa..


      • Kaupan kassa 6.50 /h
        Sama tyyppi kirjoitti:

        Amerikanenglanti ei liity hevonhäntääkään. Jos olet koskaa oikeasti käynyt Lontoossa, olet varmasti huomannut että lippukassoilla/kaupankassoilla/ pikaruokaloiden kassoilla on ihmisiä, jotka puhuvat huonompaa englantia kuin suoraan yläasteelta tullut suomalainen. Lontoo on monikulttuurinen, sinne kuule solahtaa yksi suomalainen sekaan kuin vettä vaan, eikä asiat todellakaan toimi samanlailla kuin Suomessa..

        Lippukassan, kaupan kassan ja pikaruokalan kassalla Lontoossa se vasta huippupalkka onkin. Sama minimipalkka kuin siivoojilla ja call centerilaisilla. Juuri siksi niissa kuulee huonoa englantia koska kuka tahansa otetaan.


        Niilla ei asuta omassa vuokra-asunnossa. Ja tyoaikana et paase nettiin edes call centressa.


        Parempiin hommiin voi tietysti aina yrittaa ilman koulutusta mutta niissa suositaan henkiloita jotka kuulostavat natiiveilta.


    • entaupair

      Oho, aika rohkea ratkaisu lähteä vain pois! Miltä tuo päätös tuntuu näin seuraavana päivänä, kaduttaako vai tuntuuko oikealta? Toivottavasti ei ainakaan kaduta, ehdit kuitenkin olla perheessä jo parisen viikkoa joten kaipa sinä aikana huomasi jaksaako sitä hommaa tehdä vai ei...

      Itsekin lähdin entisestä orjuuttaja-perheestäni, ja sain haukut päälleni vaikka sanoin myös että voisin olla siihen asti että seuraava aupair löytyy - tämäpä ei perheelle käynyt ja he halusivat viedä minut lentokentälle heti seuraavana päivänä. Pakkasin tavarani ja lähdin perheestä jo sinä samana iltana, koska halusin jäädä maahan. Ja seuraava perheeni olikin sitten aivan mukava. Harkitsin myös vapaaehtoistyöhön lähtemistä, mutta sitä ei tullut ikinä tehtyä vaikka paljon ulkomailla reissasinkin.

      Matkailu, itsenäisesti selviytyminen ja uusien kulttuurien näkeminen avartaa ja antaa sinulle paljon tulevaisuutta ajatellen.! Toivottavasti tulet nauttimaan elämästäsi mitä sitten ikinä teetkään! :)

      ps. vinkki: jos et ole aupairiksi lähtemistä aivan täysin sulkenut pois, etsi seuraavaksi sellainen perhe, joka tarvitsee aupairia vain muutamaksi kuukaudeksi. Esim aupairworldissa on paljon perheitä, jotka etsivät aupairia 3-24kk ajaksi. Voit sitten sopia perheen kanssa, että olet alustavasti vain tuon minimimäärän, mutta mikäli molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, voit toki olla pidemmänkin ajan. Miksi aupairina pitäisi muka aina olla sen vuoden? :)

    • Hyvin työllistetty

      Ei kaduta. Ehkä olen vain hidas, mutta mulla kestää se kuusi tuntia keittiön perusteellisessa siivoamisessa, koko talon pölyjen pyyhkimisessä, kahden aterian valmistuksessa, kahden kylpyhuoneen siivoamisessa ja kahden jättiparvekkeen luutuamisessa ja imuroinnissa. Sitten se vaan sanoo, että tämä on normaalia kotityötä. Onhan se, mutta mistä lähtien au pairin on pitänyt tehdä kaikki kotityöt.
      Tuon lisäksi mun pitäisi olla lasten kanssa ulkona juoksemassa ja leikkimässä. Olen vielä telonut koko vartaloni pyöräonnettomuudessa ja silti pitäisi olla hippasta lasten kanssa.

      Ärsyttää, kun multa oletetaan, että siivoan perjantaiaamuna mun huoneen perusteellisesti ennen lähtöä ja samoin oman kylppärin (koska torstai ei nyt kelpaa) ja mielellään vielä imuroisin koko talon. Siis kaikki tämä ennen yhtätoista.

    • Elina Lommi 86

      "Ehkä olen vain hidas, mutta mulla kestää se kuusi tuntia keittiön perusteellisessa siivoamisessa, koko talon pölyjen pyyhkimisessä, kahden aterian valmistuksessa, kahden kylpyhuoneen siivoamisessa ja kahden jättiparvekkeen luutuamisessa ja imuroinnissa."

      Tuo kaikki on yhtena paivana viikossa varmaankin.

      Ovien sulkeminen ja tiskipoydan pyyhkiminen vie tietysti noin 4 tuntia jo sinansa.

      • rosie.....

        mut palkattiin au pair -nimikkeellä, mutta työ olikin lastentarhan apuhoitaja, ja siivooja. Perheen äidillä oli oma yksityinen lastenhoitola kotonaan, jonne tuli hoitolapsia lähistöltä päivähoitoon. Ja mun tehtävä oli auttaa häntä siinä ja siivota. En valita koska tiesin tämän lähtiessäni osittain, ja perheellä oli kaksi isoa lasta, mutta harmittaa se oikean palkan menetys, koska mun olisi pitänyt tajuta vaatia sama päiväkodin hoitajan osa-aikainen palkka kuin muillakin, ei au pairin. 6 edellistä tyttöä oli lähteny heti pois kun olivat tulleet siihen eräs henkilö paljasti mulle. En silloin tajunnut sitä juttua oikeen. Itseasiassa se sattoi olla jopa rikos tai jotain veronkiertoa tai muuta epäilyttävää. Huone oli kylmä ullakkokoppi, ei oikea huone. Asunnon isot huoneet oli varattu päiväkotitoiminnalle. Se nainen jopa löi omaa poikaansa ja repi sen tekemän ison koulutyön palasiksi.
        No, sitten läksin ja vaihdoin oikeaan au pair perheseen. Palkkakin nousi! : )
        Eli, jotkut todella yrittäävät hyödyntää au pair -systeemiä oikein härskisti, koska nuoret tytöt ei aina tajua että heitä käytetään hyväkseen.


      • AnanasPorkkana

        Kyllä joka päivälle oli omat hommansa. Ja mulla menee kahdessa ateriassa yhteensä 3 tuntia, niin siinä menee jo puolet päivän työmäärästä. Toki lyhyemmässäkin ajassa saa ruokaa aikaan, mutta se ei vaan ole yhtä hyvää ja perusteellisesti valmistettua. Inhottaakin ajatus, että tekee pikaisesti ruokaa ja käyttää valmistuotteita.

        Tuo tiskipöydän pyyhkiminen perheen tapaan vei yllättävän paljon aikaa. Pisaraakaan ei saanut jäädä altaaseen, mutta rätti piti kuitenkin puristaa kuivaksi viimeisenä. Olisi tehnyt mieli laskea, että paljon aikaa meni päivästä suihkun, tiskialtaan ja lavuaarin putsaamiseen, olettaen että joka käytön jälkeen pitää hinkata paikat puhtaiksi.


    • koti orja

      Hmm, mulle tää perhe (yh-isä ja 3-v poika) sano, että 4 päivää vahdin tuota poikaa ja se on noin 10h päivässä, nukkuu tietysti päivunet n.1-2h, ja sen lisäksi pesen pyykkiä ja pientä siivousta täällä, koska heillä on siivooja. No olen nyt ollut täällä, ja olen joutunut käymään kaupassa, siivoamaan koko talon,siis imuroimaan ja kylpyhuoneen oon joutunut kanssa pesemään, samoin astiat joudun joka ilta tiskata, ja siivoojaa ei enää ole koska minä tulin tänne. Tältä isältä tuli vielä valitus, että en pese pyykkiä oikein, että minun täytyy laittaa pyykit hänen vaatekaappiin oikeanlaisesti ja ripustaa ne henkariin. Saan palkkaa 350e/kk, ja 3 päivää vapaata viikossa. En nyt oikein tiedä onko tämä kohtuullista,palkka on kuitenkin ihan hyvä, mutta työn kuva ei ole samanlainen, mitä minulle luvattiin tänne tullessa!

      • T Halonen

        Janna juttu etta ne jotka valittavat valtavasta tyomaarasta, ovat taalla valittamassa arkipaivana aina klo 9-17 valilla.

        Mina en ainakaan ehtisi jos noista tyomaarista olisi edes puolet totta. Mutta netissa nyt kuka tahansa voi sepittaa mita tahansa satuja ja kansa uskoo.


      • sarkozy

        Ihan tavalliselta työmäärältä kuulostaa ja sulla on 3! vapaapäivää viikossa, palkkakin ok. Tilanteet ja tehtävät saattavat muuttua arjen mukana, ei välttämättä sua ole haluttu huijata sinne lupaamalla jotain ihan muuta, eikö?
        Ottaisin nuo "valituksetkin" enemmän ohjeina, eikö ole ihan ok, että saa tietää, miten ne vaatteet toivotaan kaapissa olevan, ei tuo niin pahalta valitukselta kuulosta. Tsemppiä


    • koti orja

      Ei varmaan tarkotus olekkaan ollut huijata mua, ongelma on vaan se, että mulle luvattiin tietty palkka tietystä työmäärästä ja 3 vapaapäivää. Nyt kuitenkin työmäärää on lisätty aika paljon. Ja on tosi vaikeeta samalla vahtia tota lasta ja yrittää siivota täällä, kun se on tosi villi ja haluaa koko ajan mut leikkimään sen kanssa, eli toisin sanoen mulla on mahis siivota vaan sillon,kun se nukkuu, ja tunnin päiväunien aikana en kyllä millään ehdi saada kaikkea valmiiks. Mun tehtäviin tuli vielälisäys että lattiat pitää tietysti mopata ja lakanat vaihtaa 1-2krt viikossa. Ja kyllä olen ottanut tuon ns" valituksen" ohjeena ja neuvona, mutta rupes vaan ärsyttämään se tyyli miten mulle ilmaistiin se, mua jopa haukuttiin laiskaksi täällä sen takia, että pesen ne pyykit väärin!

      Mä olen toisaalta au pair, en lastenhoitaja ja siivooja, pieniä kotitöitä voin tehdä. Toisaalta talon siivoaminen onnistuisi multa, mutta miks ihmeessä mä tekisin samalla palkalla enemmän kuin voin tehdä vähemmän? Ja kun vielä on luvattu se vähempi työmäärä!

      • tuleva aupair

        Mun mielstä kyllä vähän outoa käytöstä, jos yhtäkkiä ruvetaan muuttamaan työmäärää suuremmaksi, mistä aiemmin ollaan sovittu. Kai teitte aluksi sopimuksen, josta näkyy työtehtävät, taskuraha ja vapaapäivät? Siitähän sitten olis hyvä nyt muistuttaa, minkälaisista työtehtävistä olitte aluksi sopineet :)

        Mutta ei aupairille kyllä todellakaan kuulu kaikki talon siivoustyöt! Ja outoa toikin, että siivojakaan ei käy nyt enää! Ja sun pitää pestä ja viedä vaatteet oikein isän kaappiin asti!? :O Eihän tuo nyt ole aupairin homma! Aupairillehan kuuluu just kevyet kotityöt ja enemmänkin just lapsiin kohdistuvat työt. (esim. lasten huoneiden järjestely ym.) Ja siis sinäkö olet ainoa, joka siellä siivoaa? Eikö tämä isä tee mitään siivoamisen ym. eteen? :O

        Kehottaisin sua kyllä juttelemaan tästä sen isän kanssa ja tosiaan vetoamaan siihenkin minkälaisista tehtävistä aluksi olitte sopineet. Tsemppiä! :)


      • Emma jaksa tai jotai
        tuleva aupair kirjoitti:

        Mun mielstä kyllä vähän outoa käytöstä, jos yhtäkkiä ruvetaan muuttamaan työmäärää suuremmaksi, mistä aiemmin ollaan sovittu. Kai teitte aluksi sopimuksen, josta näkyy työtehtävät, taskuraha ja vapaapäivät? Siitähän sitten olis hyvä nyt muistuttaa, minkälaisista työtehtävistä olitte aluksi sopineet :)

        Mutta ei aupairille kyllä todellakaan kuulu kaikki talon siivoustyöt! Ja outoa toikin, että siivojakaan ei käy nyt enää! Ja sun pitää pestä ja viedä vaatteet oikein isän kaappiin asti!? :O Eihän tuo nyt ole aupairin homma! Aupairillehan kuuluu just kevyet kotityöt ja enemmänkin just lapsiin kohdistuvat työt. (esim. lasten huoneiden järjestely ym.) Ja siis sinäkö olet ainoa, joka siellä siivoaa? Eikö tämä isä tee mitään siivoamisen ym. eteen? :O

        Kehottaisin sua kyllä juttelemaan tästä sen isän kanssa ja tosiaan vetoamaan siihenkin minkälaisista tehtävistä aluksi olitte sopineet. Tsemppiä! :)

        "Toisaalta talon siivoaminen onnistuisi multa, mutta miks ihmeessä mä tekisin samalla palkalla enemmän kuin voin tehdä vähemmän?"

        Kuulostat todelliselta lahjalta tyonantajalle, oikein energinen ja sillee..

        "Ja sun pitää pestä ja viedä vaatteet oikein isän kaappiin asti!? :O Eihän tuo nyt ole aupairin homma!"

        No perheenhan kuuluis siivota koko talo toista tullessaan. Au pair tekee pari tuntia toita paivassa ja valittaa keskustelupalstalla kuinka raskasta on, tyossakayvat ovat helposti matkoineen 10 tuntia toissa paivassa. No huh huh vaan.

        Mahtaa olla yllatys menna oikeisiin toihin.


    • 10+1

      "mutta miks ihmeessä mä tekisin samalla palkalla enemmän kuin voin tehdä vähemmän"
      Varmaan sitten ymmärrät tuolla asenteella erittäin hyvin, että perhe ajattelee "miksi ihmeessä maksaisin tollekin enemmän kun voi maksaa vähemmänkin". Paras varmaan lähteä kotiin?

    • koti orja

      ihanaa kun ihmiset ymmärtävät mitä yritän tarkoittaa :) ja ei en tee vain 2-3 tuntia päivässä töitä vaan teen sen 10h ellen hieman ylikin. Tietenkin haluan pitää tän asunnon siistinä ja siivoan joitain pikku juttuja vaikka ei tarvitse, mutta ajatus olikin, että jos tämän perheen isän pomo sanoisi, haluatko olla 2 vai 4 tuntia ylimääräistä, palkka on kuitenkin sama. Luulisin että valinta ois automaattisesti se 2 tuntia. Ja tosiaan kauheasti ei tuo hostisä täällä siivoile vaan jättää kaikki pitkin. Olisi ihan kohtuullista että mulle oltais ilmotettu tästä siivoojan erottamisesta ja lisääntyneestä työmäärästä hieman aikaisemmin niin oisin osannut varautua. Ette tekään varmaan ilmaseks ole au pairina tai tee työtä!

      • 8+15

        Kuule usein oikeissa töissä valitsisee sen enemmän työn, samalla palkalla, jos pomo vaikka pyytäisi ylitöihin, aika tavallista on. Mutta se onkin oikeessa elämässä, eikä aupairworldissa.


    • jenkkilään

      Kehotan kaikkia tulevia au paireja menemään järjestön kautta. Siinä tehdään kunnon työsopimus jossa lukee tarkat ehdot ja palkat, yms. Ja järjestöillä on hyvät tukiverkostot ja -henkilöt, joihin voi ottaa yhteyttä jos jokin ei onnistu tai perhe ei noudata sopimusta, niin sieltä kyllä saa apua. Perheen voi aina vaihtaa jos siltä tuntuu. Ja järjestöillä on tiukat säännöt siitä, millaisia perheitä listoilleen ottavat, sinne ei siis pääse kuka tahansa perhe.

      Oon ite lähdössä Jenkkeihin Cultural Caren kautta todennäköisesti ensi vuoden alussa, riippuu siitä miten nopeasti saan sopivan perheen. Kyseisen järjestön kautta mentäessä perhe-ehdokkaita tulee todella monta ja itse voi sitten valita niistä sen sopivimman. Minulla on pelkkiä myönteisiä kokemuksia kyseisestä järjestöstä. Asiat järjestyivät todella nopeasti ja kaiken maailman kyselyihini tuli todella nopeasti vastauksia.

      Onhan järjestöillä tietty ohjelmamaksut ja ties mitä muuta, mutta ne kyllä mielestäni maksavat itsensä takaisin. On paljon turvallisempaa lähteä järjestön kautta, sitä kautta ainakin tietää mitä saa. Voi tietty olla, että yksityisen kautta lähtiessä saattaa saada enemmän palkkaa perheestä riippuen, mutta kyllä minä mieluummin ottaisin vähän vähemmän palkkaa ja turvallisen perheen ja kattavan tukiverkoston.

      • vaihtarikokemuksia

        En halua pelotella, mutta ei kannata tuudittautua turvallisuuteen järjestön takia. Tuo Cultural Care (eli EF) kun tuppaa olemaan sellainen että listoille pääsee kuka tahansa kunhan maksaa tarvittavat maksut. Ei niiltä nyt sentään mitään psykologisia testejä vaadita, joku pienimuotoinen haastattelu vain.

        Itse oli vaihtarina Jenkeissä, juurikin tuon pahamaineisen EF:n kautta ja se touhu oli kyllä vähän niin ja näin. Riippuu ihan tuurista, että millasen aluevalvojan saa. Mutta just näistä perheiden valitsemisesta, mm. EF oli juurikin ottanut tällaisen yksinäisen miehen majoittamaan yhtä norjalaista poikaa. No sitten yks mun suomalainen vaihtarikaveri, poika myös, meni viikonlopuksi tön norjalaisen luokse hengailemaan, toiseen kaupunkiin. Norski sit lähti urheiluharkkoihin ja tää äijjä meni ahdistelemaan tätä suomalaista suihkuun ja sai loppupeleissä raahattua sen kellariin ja ties mitä. Onneks keissi kuitenkin päätty hyvin, ja tää äijjä bannattiin. Sillä oli kyllä ollut useampiakin poikavaihtareita aiemmin, en tiedä millä lihaksilla. Että näin paljon EF tarkistelee perheidensa taustoja!


      • jossu.
        vaihtarikokemuksia kirjoitti:

        En halua pelotella, mutta ei kannata tuudittautua turvallisuuteen järjestön takia. Tuo Cultural Care (eli EF) kun tuppaa olemaan sellainen että listoille pääsee kuka tahansa kunhan maksaa tarvittavat maksut. Ei niiltä nyt sentään mitään psykologisia testejä vaadita, joku pienimuotoinen haastattelu vain.

        Itse oli vaihtarina Jenkeissä, juurikin tuon pahamaineisen EF:n kautta ja se touhu oli kyllä vähän niin ja näin. Riippuu ihan tuurista, että millasen aluevalvojan saa. Mutta just näistä perheiden valitsemisesta, mm. EF oli juurikin ottanut tällaisen yksinäisen miehen majoittamaan yhtä norjalaista poikaa. No sitten yks mun suomalainen vaihtarikaveri, poika myös, meni viikonlopuksi tön norjalaisen luokse hengailemaan, toiseen kaupunkiin. Norski sit lähti urheiluharkkoihin ja tää äijjä meni ahdistelemaan tätä suomalaista suihkuun ja sai loppupeleissä raahattua sen kellariin ja ties mitä. Onneks keissi kuitenkin päätty hyvin, ja tää äijjä bannattiin. Sillä oli kyllä ollut useampiakin poikavaihtareita aiemmin, en tiedä millä lihaksilla. Että näin paljon EF tarkistelee perheidensa taustoja!

        Itseasiassa perheiltä vaaditaan kaksi suosittelijaa, että ne pääsee ohjelmaan sisään EF:llä (CC:llä).. ja helpostihan ne saa, kun kavereilta ne pyytää. Tämä tuli ilmi, kun kaveri koki epäreilua kohtelua perheeltään, mutta se oli sitten se host-äiti, joka tuon oli möläyttänyt. Itsekin oon vaihtanut perhettä seitsemännellä viikolla, koska ei ollut ihan sitä, kun luvattiin se ensimmäinen. Olihan ne puhelimessa ja ja paperilla ihan unelma perhe.. ja paikanpäälläkin muuten, mutta äiti oli kontrollifriikki, joka vaati mun työnkuvaan kuulumattomia töitä, sekä työtunteja. Lisäksi en tehny mitään oikein, koska edellinen au pair teki eritavalla, tai koska se itse teki eritavalla. Tämä nykyinen on sitä, mitä pitikin, mutta kyllä se rematch aika oli niin tuskaa, etten enää järjestön kautta lähde, jos päädys joskus johonkin muuhun maahan myöhemmin.


      • 8+17

        ootko siellä cc:lla töissä;) ?


      • jossu.
        8+17 kirjoitti:

        ootko siellä cc:lla töissä;) ?

        Au pairina kyllä. Eli olen CC:n kautta töissä, en CC:llä töissä. Koska CC:llä töissä olevathan on siis trainingschool-tiimi, matching-tiimi ja lcc:t, joiden kanssa mulla ei ole mitään tekemistä. Mä teen töitä tälle perheelle :)


    • Elsi-

      Mä olen ehkä maailman sinisilmäisin, mutta toisaalta myös ehkä hyväonisin au pair maailmassa. :D Lähdin puolikielitaitoisena ja ilman työsopimusta Au Pair Worldin kautta Ranskaan, ja olen ollut täällä nyt viikon. Ja hyvin olen viihtynyt, eikä virallisen työsopimuksen puute ole haitannut kumpaakaan osapuolta!

      Mun hommiin kuuluu aamuisin herättää pojat, antaa niille aamupala ja saattaa ne kouluun. Pojat ovat koulussa aamupäivän, jonka jälkeen haen heidät kotiin syömään lounasta, jonka siis valmistan ennen sitä. Kahden tunnin tauon jälkeen saatan ne taas kouluun, ja iltapäivällä haen taas kotiin, annan välipalaa ja vahdin niin kauan että jompikumpi vanhemmista tulee kotiin. Tämän lisäksi siivoan jonkin verran: imuroin koko asunnon kerran päivässä ja pesen lattiat joka toinen päivä, siivoan keittiön ja pidän huolen että poikien lelut eivät ole levällään ympäri asuntoa. Saatan myös ripustella ja viikkailla pyykkiä, tuuletella petivaatteita ja tiskata. Kerran viikossa vahdin lapsia koko päivän, kun niillä on koulua vain 4 päivänä viikossa. Silloin päivä saattaa kyllä venähtää yhdeksäntuntiseksi. Viikonloput ovat vapaita, iltavahtimisia teen 1-2 kertaa viikossa. Ei tunnu ainakaan minusta mitenkään kohtuuttomalta työtaakalta, vaikka lapset aika viikareita ovatkin. :) Tunteja meillä ei lasketa, mutta joka päivä olen kuitenkin ehtinyt hengailemaan ihan vapaasti itseksenikin.

    • toinen auppi

      olihan tää viimenen vitsi? :o

    • Paikkarit ja feispoo

      Miten niin?

      Sinullako ei sitten ole toita juuri ollenkaan? Kuvastanee sita mita hostperhe ajattelee kyvyistasi.

      • Elsi-

        Kuinka niin? Kyllä tuo ihan minun todellista työnkuvaani vastaa. Töitähän tänne on tultu tekemään, en minä edes kehtaisi perheen ruokia syödä ja autoa lainata jos en jotain palkkani eteen tekisikin. Ja tänäänkin ehdin aamupäivän katsoa telkkaria, iltapäivällä kirjoittaa blogipäivityksen ja illalla käydä salilla, eli ei vapaa-ajastakaan ole puutetta.


    • jeejee.

      "Tämän lisäksi siivoan jonkin verran: imuroin koko asunnon kerran päivässä ja pesen lattiat joka toinen päivä"

      No huhhuh! Imuroit kerran päivässä KOKO talon!??

      • Elsi-

        Pääsääntöisesti kyllä. En ole kokenut sitä mitenkään orjuuttamisena, varsinkin kun asiasta ei nipoteta, se vain on perheen tapa. Viikonloppuisin perheen äiti tekee itse saman. Ja esimerkiksi eilen imurointi jäi väliin, koska lapset olivat harvinaisen hankalalla tuulella ja energiat meni siihen että sain ne pukeutumaan päivävaatteisiin ja olemaan hajottamatta sohvaa. :D Se oli kaikkien mielestä ihan ok, tänään sitten pesen vain lattiat imuroinnin päälle. On minustakin kerran päivään imurointi ehkä hieman turhaa, Suomessa hyvä jos itse jaksan tehdä sen kerran viikossa, mutta eihän tämä minun taloni olekaan. Voisin myös mainita, että minulle ei kuulu lainkaan minkäänlainen pyykkäys, päinvastoin hostäiti hoitaa minunkin vaatteeni.

        Minusta on jotenkin jännä, miten täällä työntekoon suhtaudutaan. Minusta au pairin on tarkoitus helpottaa vanhempien arkea ja poistaa stressitekijöitä auttamalla juuri siivouksen ja lastenhoidon kaltaisissa asioissa. On olemassa välimuotoja lasikottelun ja orjatyön välillä...


    • Jenni90

      Itse olen au pairina ja työhöni kuuluu katsoa pientä vauvaa 38-45 tuntia viikossa ja lisäksi pestä lapsen pyykit ja tehdä pieniä kotitöitä kuten tiskikoneen täyttö ja tyhjennys sekä imuroitia välillä, mutta ei todellakaan joka päivä! Saan palkaa 160 e/vko!

      Luimme eilen host äitini kanssa tätä keskustelua ja meidän molempien mielestä joidenkin moittimiset siitä että, etkö kestä pieniä kotitöitä kun saat kerran nauttia ilmaista ruokaa, on täysin naurettavia!!!

      Au pair ei todellakaan ole kotiorja vaan hänen kuuluisi olla perheenjäsen! Kaikki kotityöt ei todellakaan kuulu au pairille sillä emme me todellakaan ole mitään taloudenhoitajia. Meidän tehtävänä on pitää huolta perheen lapsista sekä heidän tavaroistaan ja huolehtia heidän pyykeistään, ei vanhempien pyykeistä! Meille kuuluu samat edut kuin muillekkin perheenjäsenille! Au pairi otetaan yleensä perheeseen sen takia, että halutaan antaa lapsille mahdollisuus oppia uusista kulttuureista!

      Joitakin au paireja kohdellaan kuin kotiorjia, mutta te joiden mielestä sellainen työ on täysin normaalia, menkää itse elämään sellaista arkea, älkääkä täällä moittiko niitä jotka oikeasti sellaista arkea elävät ja joutuvat sen kaiken kokemaan!!!

    • 2+1

      "Au pairi otetaan yleensä perheeseen sen takia, että halutaan antaa lapsille mahdollisuus oppia uusista kulttuureista!"

      En kyllä tunne yhtään näin ajattelevaa aupairperhettä, kyllä aupair otetaan auttamaan arjen askarissa, niin kuin sinutkin sinne on otettu hoitamaan kokopäivätoimisesti vauvaa, suuremmalla palkakalla kuin tavallisen aupairin palkalla, koska tuntejakin näyttää olevan enemmän.
      Muuten otetaan vaihto-oppilas vaikka rotareiden kautta...
      Ja mitkä edut kuuluu, on sopimusasia, esim lomamatkat, vierailut jne. Mikään ei ole itsestäänselvää. Totta kai asiallisia ja ystävällisiä pitää olla, mutta en usko että oikeaksi perheenjäseneksi kukaan päätyy, moni tuskin haluaakaan.

      Käytännön kysymys, lajitteletteko siellä siis pesukoneella tyyliin: tummat, valkoiset, mun pyykit, sun pyykit, näihin en koske, jne?Vai onko lasten vaatteilla oma pyykkipäivä/pyykkikori?

      Kyllä nuo toimet ja sovitut asiat vaihtelevat ihan perhekohtaisesti (esim 7/8-vuotiaat ovat kolulussa ja harrastuksissa, silloin tarvitaan viemis/haklemisapua jne. , ei kokopäivän vahimista kuten pienemmillä). Meillä aupairit ovat halunneet "omia tehtäviä", joista ovat kokonaan vastuussa. Tyyliin kaikki pyykit (joo, vanhempienkin!!!) korista kaappiin, koko homman, omaan tahtiin. Siivoja käy sitten hoitamassa talon siivouksen.

    • kolme lapsen sisko

      Kokemuksia au pairina olosta on niin laidasta laitaan ja luulen, että suurin osa niistä on enemmän tai vähemmän hyviä. En halua ketään kritisoida, mutta tiedän itse au pairina olleena, että moni myös liioittelee asioita, mitä isäntäperheessä tapahtuu tai eivät vain ole itse riittävän sopeutumiskykyisiä. Mun mielestä au pairin työ ei olekaan mitään ruusuilla tanssimista, mutta ei sen kuulu ollakaan! Henkilö, joka näin luulee, omaa mielestäni epärealistiset odotukset vuodesta. Toki olen kuullut rankoistakin kokemuksista.

      Itse olin au pairina Cultural Care Au Pairin kautta (ja noin selvyydeksi, EF Education ei välitä au paireja vaan järjestää kielimatkoja, vaihtovuosia ym.) enkä todella vaihtaisi organisaatiota mihinkään, jos lähtisin uudelleen. Järjestön kautta au pair saa parhaat palvelut, jos siis järjestö on toimiva, ja Cultural Care on ehdottomasti sitä. Oma isäntäperheeni oli kaikkea muuta kuin tämä "unelmaperhe", mitä moni kuvittelee saavansa. Ensimmäiset 3-4 kuukautta olivat todella raskaita suurimmalta osin. Jossain vaiheessa tajusin, että nämä ongelmat olivat suurimmaksi osaksi ihan minun omasta asenteestani kiinni ja sen tajuamalla, tämä perhe todella muuttui unelmaperheeksi. Meille tuli niin läheinen suhde, että puolen vuoden jälkeen mua ei edes esitelty au pairina enään. Todennäköisesti tein "paljon" enemmän sellaisia kotitöitä, mitkä eivät varsinaisesti au pairille kuulu (esim. keittiössä, pyykätessä), mutta toisaalta koin olevani perheenjäsen (mitä suurin osa au paireista kai hakee?) ja näen päivittäisten pikkuasioiden hoitamisen kaikkien perheenjäsenten tehtäväksi. Melkein kaksi vuotta myöhemmin pidän edelleen viikottain yhteyttä isäntäperheeseeni, etenkin lapsiin, sekä heidän sukulaisiin. Olen juuri lähdössä tapaamaan "serkkuani" Saksaan.

      Isäntäperheet valitaan huolella, mutta niinkuin jokaisella alalla, aina sattuu ikäviä sattumia joukkoon. Organisaation kautta lähteminen on muutenkin huomattavasti turvallisempaa, etenkin USA:han. Ilman organisaation taustatukea au pair on laiton työntekijä ja kiinni jäädessään seuraukset ovat todella ikävät. Cultural Care on USA:ssa ja Euroopassa isoin organisaatio ja laatuakin vaalitaan sen mukaan. Perheet eivät tietenkään ole kaikki täydellisiä unelmaperheitä, vaan normaaleja ihmisiä eri kulttuurista. Mielestäni au pairin pitää tiedostaa tämä jo ulkomaille lähtiessä, ettei tule yllätyksenä oma sopeutumiskyvyttömyys tai sellainen tosiasia, ettei ole valmis elämään toisessa perheessä/vieraassa kulttuurissa. Ja noin huomiona, ei kaikki au pairitkaan ole mitään unelma au paireja... Mutta pääsääntöisesti oma asenne ratkaisee, kuinka täydellinen kyseinen isäntäperhe on au pairille.

      Lyhyesti sanottuna au pair vuosi on parasta mitä nuori voi kokeilla, (jos on kykenevä hoitamaan lapsia) hyvässä ja pahassa. Mutta eikö olekin niin, että voi sanoa omaavansa hyvän elämänkokemuksen, jos on kokenut ikäviäkin asioita? Kaikki ne tekee meistä kokeneempia ihmisiä :)

      • jossu.

        Se, jos sulla on ollut hyvä tuuri, ei tee organisaatiosta hyvää. Mä tunnen kolme aupparia, joilla oli tosi epämääräinen perhe. Yhden ratkaisu lapsen uniongelmiin oli syöttää sille omia unilääkkeitä (lisäksi koko perhe kävi terapiassa), toisella oli kehitysvammainen tyttö ja sen äiti vaati vaikka mitä ja lopuksi haukku tän mun kaverin ihan lyttyyn, vaikka se teki kaiken, mitä pyydettiin (ja tän perhee lcc oli jo aiemmin yrittäny saada perheen ulos ohjelmasta). En mä ainakaan hakenut missään vaiheessa täydellistä perhettä vaan sellaista, jossa voin elää koko vuoden onnellisena (eli olosuhteet on siedettävät!). Mulla ja tolla äidillä oli niin paha persoonallisuuksien yhteentörmääminen ja ajatusmaailma, että se ei vaan toiminut ja sen vaatimukset oli oikeesti kohtuuttomia ja maailmankuva todellisuudesta poikkeava. Koska, et ole läpikäynyt rematchia, et tiedä millaista tuskaa se on, kuinka paljon se aiheuttaa stressiä ja kuinka tyhjän päällä Cultural caren au pair siinä on. Tai, kuinka järjestö varaa sun selän takana mitään ilmottamatta paluulentoa Suomeen viikkoa ennen kun rematch päättyy (samalla sun tili suljetaan ja perheen etsintä loppuu). Culturalcare on ihan mahtava niin kauan, kun sulla menee hyvin (tai jos sulle sattuu ihan huippu lcc, joka osaa selvittää niitä tilanteita, mulla se oli niin ihastunu perheen äidin julkisivuun, joka ei vastannu todellisuutta yhtään, ettei se edes kuunnellu mua. Tän nykysen perheen vanhemmat pitää nykystä lcc:tä osaamattomana, koska se oli vaan suoraan todennu, että laitetaan rematchiin teidät), mutta jos joudut rematchiin niin oot kyllä täysin omillas ja se aika on ihan järkyttävää. En myöskään alkais ihan heti yleistämään, että "suurin osa au paireista suurentelee", tässä puhutaan ihmisistä, joista jokainen tuntee juuri niin, kun sattuu tuntemaan ja toiset kestää enemmän, kun toiset. Ja jotkut perheet on vaan huonoja, jotka cc ottaa sisään ohjelmaan.

        ps. CC:n auppareista yli 50% läpikäy rematchin.


    • Konkari auppari

      "Ilman organisaation taustatukea au pair on laiton työntekijä ja kiinni jäädessään seuraukset ovat todella ikävät."

      Tassa siis kannattaa muistaa etta kyseessa on USA only. Euroopassa au pair 'jarjestoilla' ei ole yhtaan mitaan lainvoimaa, eika mitaan keinoja korjata tilannetta jos au pairilla menee jotakin pieleen. He eivat voi eivatka tule host perheen asunnolle katsomaan itkevaa au pairia, eivat voi ilmoittaa asioista poliisille taikka viranomaisille (koska eivat ole asianomaisia eivatka viranomaisia).

      Eurooppalaisen au pair 'jarjeston' ainoa tehtava on tehda rahaa tarpeeksi jotta voidaan maksaa palkka tyontekijoille. Suurin osa eurooppalaisista 'au pair' jarjestoista on yhden henkilon yrityksia, kuten eras suomalainen au pair 'jarjesto' jonka toimisto oli oululaisen kaksion keittionpoydalta ilman yritystunnusta.

    • KirsiPaananen

      "toimisto oli oululaisen kaksion keittionpoydalta ilman yritystunnusta"

      Joo, mutta pikkulikat menee vipuun ja maksavat viisumista EU-maihin jne :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe