Mikä on minimipalkkasi?

q235423k

Mikä on sinulle minimipalkka minkä alle et lähtisi töihin? Niinkuin kaikki varmasti tietävät, asuminen ja eläminen, on tänä päivänä tosi kallista. Silti monilla aloilla on edelleen tosi huonot palkat. Ei oo kyl palkat noussu suhteessa siihen, miten hinnat ovat nousseet.

Itse saan 1700 €/kk toimistotyöstä (Keski-Suomi) ja tuntuu, et on kyl tosi pieni palkka. Yksinään jos elelis niin eipä sitä vuokrien ym. maksamisten jälkeen jäis käteen just mitään. Mut monilla aloilla on vielä tostakin huonompi palkka. Ihmetyttää, et miten ihmiset tänä päivänä ylipäänsä elävät näillä palkoilla. Itse on aatellut, et 1800 € pitäs saada bruttona vähintään, alalta kuin alalta. Näin ei vain valitettavasti ole..

99

5259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äagöqaj vmsömvasljöb

      Sellainen, että se riittää kaikkiin asumis- ym. välttämättömyysmenoihin ja vielä jäisi säästöönkin vähäsen. Kyllä se varmaan käytännössä asettuisi johonkin 12€/h paikkeille. Silläkään ei juhlita, mutta sen alle menisi jo kituuttamiseksi. Nykyinen palkka on n. 12,5€/h ja se on aikalailla sopivassa suhteessa nykyiseen työhön (ja kyseessä on alkupalkka, kun olen vasta äskettäin kys. duunissa aloittanut).

      Koulutetun ja kielitaitoisen ihmisen ei kannata ihan mitä tahansa hyväksyä. Jos ei työnantaja halua maksaa, niin etsikööt jonkun toisen hönäytettävän.

    • .................

      2000 nettona. Nyt saan melkein 3000 nettona.

    • ölkjhghssdfghjklö

      Itse olen 9,95/h tuntipalkalla tllä hetkellä, koskaan en ole saanut 10e tai yli/h... Minulla on kai vaan niin huono itsetunto, että hakeudun tällaisiin matalapalkkatöihin :(

    • Helppoa

      Sitten kannattaa valita ala jolla kunnon palkkoja vielä maksetaan.

      Jos et ole yli 30v., kannattaa vaikka kouluttautua sopivalle alalle.
      Jos olet yli 30v., on mentävä sillä koulutuksella joka sulla jo on.

      • vanhaakka.

        Ja höpön höpö. Itse kouluttauduin uudelle alalle 45 vuotiaana. Ja palkka nousi rutkasti!


    • gjfgjfg

      Jos todella nauttisin työstä niin tekisin varmaan 1000 euron (siis mikä jää käteen) palkkana. Jos vähääkä mistä en pidä ni mielellään se 1200 euroa minimissä. Koskaan en ole yli 1500 euroa kk saanut, paitsi ylitöitä tehdessä :)

      Mutta ei se raha ratkaise, vaan työympäristö, työkaverit... työ myös.

    • onneks on lisät

      No itsellä perus palkka vain 9,3e/h. Mutta saan siihen lisät päälle, ilta 15%, yö 30%, la 20%, su 100%. Ja teen lähinnä kaikki viikonloput joten palkkaa saan n.2000e/kk.
      Ilman lisiä en kyllä alle 10e/h lähtis tekemään.

      • 123123123

        Hohhoh! Kannattaiskohan vaihtaa työpaikkaa jos joudut olemaan käytännössä koko ajan töissä?


    • TradeIns.

      1500 euroa netto en tekisi yhtään mitään. Oma palkka tällä hetkellä 2200 euroa netto ja parin kuukauden päästä työnantajan vaihdoksesta johtuen 2800 euroa netto. Pääkaupunkiseudulle en lähtisi alle 4000 euroa nettopalkan sillä jos haluaa tilaa ja asumismukavuutta niin liian kallista asuminen siellä.

      Neuvoni on, että alle 2000 maksavien palveluksessa ei kannata viihtyä vuotta kauempaa vaan yrittää päästä paremman työnantajan palvelukseen ellei ylennyksiä tule ripeällä tahdilla. Koulutus on yksi osatekijä mutta se ei takaa hyvää palkkaa vaan korkeintaa helpottaa tietä sille. Loppujen lopuksi se on valtaosaksi itsestä ja omista henk.koht.ominaisuuksista kiinni miten työelämässä menestyy. Sellainen on tullut huomatuksi, että hiljainen työpuurtaja ei menesty vaan pitää olla sosiaalisia kykyjä ja silmää pelata peliä oikein. Lojaalisuus ei nosta palkaa ja tuo ylennyksiä vaan parempi vaihtaa paikkaa tietyin väliajoin tai ainakin kilpailuttaa työnantajat.

      • pelkkä ins

        Ei se asuminen nyt sentään niin kallista täällä ole että palkkaa täytyisi saada kolminkertaisesti (1500 netto vs 4000 netto) verrattuna johonkin periferiaan. Oma palkkani on n. 3300 netto ja kyllä tälläkin ihan mukavasti kituuttaa eteenpäin vaikka pari mukulaakin on ja vaimolla huonompi palkka. Hyvin pärjättiin silloinkin kun yhteenlaskettu palkkamme oli samaa luokkaa kuin nyt pelkästään mulla.


    • selkeä tämä

      Typerä kysymys. Palkka maksetaan osaamisen mukaan. Joten palkka ei voi olla koskaan määrältään väärä. Osaamisen tason olet itse valinnut, joten se ei kuulu palkanmaksajalle tuletko toimeen.

      Erikseen ovat kelakerjäläiset, joita ei palkata millään summalla, koska heistä on vain haittaa toiminnalle.

      • alapoljetaik

        Kyllä kuuluu nimenomaan palkanmaksajalle ei kenellekkään muulle. Jos et tiedä perehdy.


      • Raimo A.
        alapoljetaik kirjoitti:

        Kyllä kuuluu nimenomaan palkanmaksajalle ei kenellekkään muulle. Jos et tiedä perehdy.

        No eihän nyt ainakaan hintojen nousu voi olla palkankorotuksen peruste. Minä ainakin työnantajana lasken työntekijän firmalle tuottaman lisäarvon ja maksan sen mukaan.

        Juuri tämän asennevamman takia Suomen tuottavuus ja kilpailukyky on heikko.

        Työnantaja on maksaja. Hänellä ei velvollisuutta yhtään mihinkään jos ei saa rahale vastinetta. Ainakaan vapaa-ajanmenetyksestä (siis läsnäolosta) en itse aio maksaa euroakaan.

        Siksi minulla varmaan onkin tehokas ja hyvin ansaitseva porukka koska hyville tekijöille maksan hyvin. Huonoille en ollenkaan, ainakaan kauaa.


      • Eräs työntekijöistäs
        Raimo A. kirjoitti:

        No eihän nyt ainakaan hintojen nousu voi olla palkankorotuksen peruste. Minä ainakin työnantajana lasken työntekijän firmalle tuottaman lisäarvon ja maksan sen mukaan.

        Juuri tämän asennevamman takia Suomen tuottavuus ja kilpailukyky on heikko.

        Työnantaja on maksaja. Hänellä ei velvollisuutta yhtään mihinkään jos ei saa rahale vastinetta. Ainakaan vapaa-ajanmenetyksestä (siis läsnäolosta) en itse aio maksaa euroakaan.

        Siksi minulla varmaan onkin tehokas ja hyvin ansaitseva porukka koska hyville tekijöille maksan hyvin. Huonoille en ollenkaan, ainakaan kauaa.

        Sä oletkin sellainen loispummiyrittäjä joita kaikki vihaa.

        Terveisin: Eräs työntekijöistäsi


      • Terveisia ulkomailta
        Eräs työntekijöistäs kirjoitti:

        Sä oletkin sellainen loispummiyrittäjä joita kaikki vihaa.

        Terveisin: Eräs työntekijöistäsi

        Eikohan ne loispummit loydy niista tyontekijoista joiden mielesta suomi24 pitaa saada istua tyoaikana.

        Ne eivat tuota kuin roskaa ja joutavat menna kortistoon.


      • Raimo A. kirjoitti:

        No eihän nyt ainakaan hintojen nousu voi olla palkankorotuksen peruste. Minä ainakin työnantajana lasken työntekijän firmalle tuottaman lisäarvon ja maksan sen mukaan.

        Juuri tämän asennevamman takia Suomen tuottavuus ja kilpailukyky on heikko.

        Työnantaja on maksaja. Hänellä ei velvollisuutta yhtään mihinkään jos ei saa rahale vastinetta. Ainakaan vapaa-ajanmenetyksestä (siis läsnäolosta) en itse aio maksaa euroakaan.

        Siksi minulla varmaan onkin tehokas ja hyvin ansaitseva porukka koska hyville tekijöille maksan hyvin. Huonoille en ollenkaan, ainakaan kauaa.

        Idiootti. Jos maksat suomen kilpailukyvyn mukaan,niin oot konkurssis aikas pian.
        silloinhan sun duunareil pitäs olla maailman paras palkka. eiks se suomi ollu just kilpailukykyvertailun ykkönen,joten eiku vaan alat maksaan sen mukaan. oot tod torvi.


    • 9857j

      Selkeä tämä..miten voit ajatella noin? Eikö esim. taitava ompelija, siivooja ym. matalapalkkaisella alalla oleva ihminen ole osaava työssään? Monilla aloilla on pienet palkat ja näillä aloilla työskentelevät ihmiset voivat olla todella hyviä ja taitavia työssään. Kaikkia ammatteja tarvitaan, toisista vaan maksetaan paljon vähemmän kuin toisista. Juu, ja sattumalta tiedän, että monet toimistoalankin vaativat työtehtävät ovat tosi alhaisesti palkattuja. Että niin..

    • hyvä palkkainen.

      Väitän, että kuka vaan normaali koulutettu henkilö pääsee hyville palkoille jos vain niin itse todellakin haluaa ja tahtoa löytyy. Itsestä se on kiinni ja miten paljon asian eteen on valmis tekemään töitä. Jos nykytilta työssäsi ei miellytä niin tee asian eteen jotain, tässä maailmassa ei kukaan tuo asioita tarjottimilla eteesi.

      • nojopas!!

        Tuosta jorinasta päätellen et ole ollut ikinä työssä !!

        Koulun jälkeen sinua odottaa muutama vähemmän mukava yllätys.....


      • gggyyyyuuuu
        nojopas!! kirjoitti:

        Tuosta jorinasta päätellen et ole ollut ikinä työssä !!

        Koulun jälkeen sinua odottaa muutama vähemmän mukava yllätys.....

        Vaan tuolla on varmaan joku isipappa, jonka firmaan pääsee kun lakaisee kiltisti lattiat. Tuurilla ja suhteilla pääsee vaikka pomoksi epäpäteväkin. Kaksi kertaa ollut tällainen pikkupomo, käytännössä muut joutuu tekemään työt. toisella kertaa ison pomon vaimo, jolla ei ollut alan koulutusta eikä kokemusta, toisella kertaa ison pomon veli ja sama juttu. tuo vaimo oli laskentapäällikkö ja jopa kehui, kuinka on ollut koulussa surkea matikassa..sen kyllä huomasi.


      • no ainakin
        gggyyyyuuuu kirjoitti:

        Vaan tuolla on varmaan joku isipappa, jonka firmaan pääsee kun lakaisee kiltisti lattiat. Tuurilla ja suhteilla pääsee vaikka pomoksi epäpäteväkin. Kaksi kertaa ollut tällainen pikkupomo, käytännössä muut joutuu tekemään työt. toisella kertaa ison pomon vaimo, jolla ei ollut alan koulutusta eikä kokemusta, toisella kertaa ison pomon veli ja sama juttu. tuo vaimo oli laskentapäällikkö ja jopa kehui, kuinka on ollut koulussa surkea matikassa..sen kyllä huomasi.

        yli 15€/h pitäs kyllä saada,jos joutuis työmaata vaihtamaan.Eri asia sitte mahtaisko käytännössä onnistua sellaista hommaa löytämään kun ei voi näin ammattikoulupohjalta ruveta koulutuksellakaan leveilemään.
        Tällä hetkellä tuntiliksa tyydyttävästi reipas 20€.


    • buttman999

      Oma "minimipalkka" on noussut sitä mukaa kun menot ovat nousseet. Vielä 5v sitten se olisi ollut ehkä 1800/brutto.

      Nyt menot(asuntovelka, auto jne) huomioon ottaen en viitsisi lähteä alle 2500/brutto tekemään mitään, ellei se olisi jotain todella mahtavaa joka ei edes työlle tuntuisi. Käytännössä alle 2000/brutto tekisi taloudellisesti tiukkaa nykyisen elintason pitämisessä.

      Nykyinen liksa noin 3100/brutto, siihen lisäksi vaimokkeen pienemmät tulot niin kyllä ainakin lainat saa lyhennettyä, eikä tarvitse muuhun elämiseen velkaa käyttää.

      Mutta jos potkut saisin, olisi se pakko lähteä töitä hakemaan viimeistään karenssin jälkeen. Ja jos ei muuta saisi aluksi, niin lähtisin kyllä parilla tonnilla brutto töihin, toki hakisin jatkuvasti toista paikkaa johon vaihtaa.

    • sama duunimatka;)

      Mulla kympin tunti,ja 11 vuotta ollut samassa duunissa..ja työt vaan vähenee.mietin välillä,että mitä tekisin,työ on kivaa,mutta muuten saa kyllä hermoja kiristellä...

    • misscolombia

      meillä yksinhuoltajaäitini saa nettona 2100/kk, en itse lähtis töihin vähemmällä.
      tällä hetkellä olen alaikäinen ja asun kotona joten mun 9,50/h kelpaa hyvin, tulee paljon vuoroja ja nää rahat oikeesti riittää vaikka mihin.
      vuorotyötä en kyllä suosittele yksin asuville!

    • hai..
    • __...__

      Tällä hetkellä saan yli kympin tunnilta työssäni. Työpäivät ovat yli kahdeksaa tuntia ja useimmiten iltatyötä. Tietysti viikonloput yms. rikastuttavat palkkapussia hiukan, mutta pääsääntöisesti kuitenkin töitä arkipäivinä ja iltaan asti.

      Sanotaan näin että tällä palkkauksella en tätä työtä tekisi paljoa pienemmällä tuntipalkalla. Vaikka työ onkin fyysisen rasittavuuden osalta vähäistä, niin menetetty vapaa-aika on kuitenkin niin suurta että palkka työn yksitoikkoisuuden johdosta vielä menee.

      En lähtisi tekemään mitään kovin fyysistä työtä alle sitä kymppiä tunnilta. Jonkun 8-9€:n tuntipalkka on aika vähän verrattuna siihen mitä voisi joutua tekemään alani muissakin tehtävissä ja varmasti fyysisemmin kuin tässä, joten alle kymppiä tunnilta en suoraan sanottuna pitäisi vaivan arvoisena.

    • Lara0079

      Tienaan 13,7e tunnilta hommasta johon ei koulutusta. Vuorotyötä,joten siihen päälle vielä lisät sitten ja kuussa palkka on jotain 2500e-3000e väliltä yleensä. Pienempään en tyytyisi ja nytkin koitan järjestää lisäduunia vapaa päiville.

    • ex-työtön..

      Koska ansiosidonnaiseni oli vielä kevääkkä 1820 eur/kk niin ehdoton minimi olisi 200 euroa päälle matkakulujen kattamiseksi. Tällöin tekisin töitä työniloksi.
      No onneksi sain ennen kesää vakituisen työn 3800 euron kuukausipalkalla ja olen melko tyytyväinen tuloihini koska tulen sillä toimeen.

      • Muah hah haaaaaa....

        "Koska ansiosidonnaiseni oli vielä kevääkkä 1820 eur/kk niin ehdoton minimi olisi 200 euroa päälle matkakulujen kattamiseksi. Tällöin tekisin töitä työniloksi.
        No onneksi sain ennen kesää vakituisen työn 3800 euron kuukausipalkalla ja olen melko tyytyväinen tuloihini koska tulen sillä toimeen. "

        Näin nopealla yhteenlaskulla sulla on siis ollut kk-palkka n.4000€/kk.... tuskinpa.............


      • nii ettäs tiiät
        Muah hah haaaaaa.... kirjoitti:

        "Koska ansiosidonnaiseni oli vielä kevääkkä 1820 eur/kk niin ehdoton minimi olisi 200 euroa päälle matkakulujen kattamiseksi. Tällöin tekisin töitä työniloksi.
        No onneksi sain ennen kesää vakituisen työn 3800 euron kuukausipalkalla ja olen melko tyytyväinen tuloihini koska tulen sillä toimeen. "

        Näin nopealla yhteenlaskulla sulla on siis ollut kk-palkka n.4000€/kk.... tuskinpa.............

        "Näin nopealla yhteenlaskulla sulla on siis ollut kk-palkka n.4000€/kk.... tuskinpa............. "

        Itse sain aikaisemmassa tehdastyössä (itselläni vain ylioppilastutkinto tuolloin) n. 4000e/kk. Kolmena peräkkäisenä vuonna vuosipalkkani oli yli 50000e. Sitten lähdin opiskelemaan ja nykyisessä työssäni saan n. 2000 e/kk.

        Vaikka palkkani onkin puolittunut (käteen jää silti 65% aiemmasta), niin takaisin vanhaan en menisi. Tuossa tehdastyössä työskentelin kuitenkin 3. vuorossa ja aika usein myös viikonloppuisin. Nykyisessä hommassani teen ma-pe 8-15 työtä.

        Palkan määrä ei aina ratkaise, sillä vanhasta työstäni saisi maksaa vähintään 7000-8000 euroa, jotta palaisin sinne. Nykyisessä työssäni olen tyytyväinen palkkaani.


    • mallipuuseppä

      Palkka on suhteellista! Tehdyt minuutit enemmänkin tärkeitä kyseisen palkan eteen!
      Kun etuna se, että teet työtä 10kk ja saat 13kk:n palkan on se merkittävä etu! Tuntityötä 5-6h/ pvä ja maksetaan 8h on myös hyvä etu, koska työnantaja ei suostu 6h päivään?

      Työn kiinostavuus mitätöi jopa palkan merkitystä ja monet palkat perustuvat TES sopimukseen!

      Voisin olla parisatasta alemmalla palkallkin nykyiseen jos työ olisi vieläkin kinostavampaa eli olen saavuttanut jo asian huipun ja leipiintynyt rutiiniin kun haasteet lähes nolla tasoa!

    • pokökpopko

      12€ tuntipalkalla voin lähteä teollisuuskävelijäksi, vailla mitään vastuuta. Siitä ylöspäin olevat palkat niin voin tehdäkin jotain. itellä palkka vähän alle 15€ tunti ja työt ei pahemmin rasita, leppoisat hommat. kahden viikon välein tulee tili 1100-1500€ kulukorvaukset ja ruokarahat mukana.

      Älkää hyvät ihmiset menkö töihin millään paska palkalla, te poljette palkkoja alas koko ajan.

      Portsareiden palkat kyntää alhaalla sen takia kun tulee uusia nuoria kloppeja jotka tekee yötöitä 10€ tuntipalkalla. Ja kun ei ole mitään liittoa niin palkat pysyy alhaalla.

    • Työtön23w

      Ottaen huomioon että nyt työttömänä saan rahaa n. 630 €/kk (ennakkopidätysten jälkeen), niin lähtisin kyllä oikein mielelläni töihin jos saisin palkkaa vaikka huimat 1000 €/kk nettona. Rahaa on jostain saatava, eikä nykyiset tulot riitä. Elän osittain säästöilläni, eivätkä ne riitä ikuisesti. Aivan upeaa luxusta olisi jos saisin jostain työn josta tienaisi esim. huikeat 1500 €/kk nettona... noh... aina saa haaveilla...

      • 0239r52975

        Joo, samoin aattelen minäkin. Kun joutuu elämään pidemmän aikaa noin vähillä tuloilla kuin sinä (ja minä), se tuloraja josta tulis onnelliseks olis mullakin just sama kuin sulla. Olisin tosi onnellinen vähän yli tonnin tuloista.
        Ihmetyttää monien kovat palkkavaatimukset. No, saahan sitä toivoa.


    • lkjsdhvwi

      Suostuin töihin 85 prosentilla bruttopalkasta joka on vähän reilu 1500.
      Käteen jää 1040.
      Että tälleen. En halunnut olla työttömänä enää.

    • ThisispoormanUi

      10e/h

    • suomi on köyhä

      Alle 2900 euron brutto en lähtisi töihin.

    • zzzzzz1

      Itse olen myyjä ja samassa liikkeessä olen neljä vuotta ollut töissä, palkkani on 9,51 €/h ja työ tunteja viikossa 34. Se siitä alle 10€ en töitä tee, niin vaan teen, kun ei täällä päin töitä ole paljon tarjolla ja selväksi on tullu, et tekijöitä löytyy jos ei miellytä. Työkaverina aina olmainen harjoittelija työkkäristä, joka tekee samaa työtä kuin minäkin ja myös 34 tuntia viikossa.

    • Vapaata olla pitää

      Joo ja mä en lähtis yleensäkään kuuntelemaan asiakkaiden jäkätyksiä mihinkään firmaan, en kärräilemään mummoja, en niistämään räkänokkien neniä, en katselemaan finninaamoja, en kuuntelemaan kymmenien alaisten valituksian, en hankkimaan vatsahaavaa siitä, että voi kun nyt saisin sen ja sen pomon paikan, että voisin olla siis JOTAIN.....

      uhraan mahdollisimman vähän tunteja työlleni, juuri ja juuri sen verran, että tulen jotenkuten toimeen ja olen tosi onnellinen itsenäisyydestäni.

      • lomailija

        Jos minun tarvitsisi tehdä työtä niin 3500€ palkka. Se ei ole hyvä eikä huono vaan keskipalkka...


    • Hyhdgf

      Minulla on bruttopalkka noin 1700 - verot ja maksut ja asunnon vuokra hieman päälle 500 e. Eli mitä tuosta nyt enää jää käteen. Paremmin tulisi varmaan toimeen korvauksilla. Ei näissä hommissa rikastu se on varma.

    • Perusinsinööri

      2500 euroa kuukaudessa DI-tasoisesta työstä on kipuraja, jonka alle en töihin lähde.

    • 1+2+3+4

      Perusinsinööri: Eli saat mieluummin karennsia, kuin menet alle 2500e/kk töihin?

    • 10

      Kokemukseni mukaan voin tulla toimeen vaikka pelkällä opintorahalla, eli 400 €/kk, kunhan vuokra on pieni. Oikein hyvin katson tulevani toimeen, kun saan käteen tonnin tai vähän alle. Olen avioliitossa elävä opiskelija, meillä on halpa vuokra, eikä autoa tai lapsia.

      Pienin tuntipalkka, jolla suostuisin nykyään menemään töihin, on 9 euroa. Tämä johtuu siitä, että olen saanut sen verran kokemusta työelämässä, että minun ei kannata hakeutua huonompipalkkaisiin tehtäviin. Vielä pari vuotta sitten tuntipalkalla ei edes olisi ollut alarajaa.

      Opiskelujen jälkeen toivoisin saavani kuukausipalkkaa, joka olisi ainakin siinä parin tonnin paikkeilla. Opiskelen veistintää ja tietotekniikkaa. Jos työtunteja on vain vähän, ei palkankaan tarvitse olla mahtava.

    • jgdkd

      Noin 12e/h eli n. 2000e/kk brutto on minimi minkä nielisin "pääkoulutusta" vastaavassa työssä. Viimeisimmässä työpaikassa sain 13,67e/h (nyt olen äitiyslomalla). Voisin kyllä kuvitella tekeväni jossain elämäntilanteessa myös muuta työtä, esim perhepäivähoitajan tai perus-/sairaanhoitajan (jos esim. yötyö olisi tarpeen), jolloin palkka voisi olla pienempikin.

    • immeiset puhuu rahasta, rahasta ja viel kerra rahasta!
      elämäs o muutki ku raha!
      mut ku tää o menny tähä raharaharaha yhteiskuntaan ni ei sil voi mitää!

      kuink moni tääl tuntee niiko elävänsä?
      mä ainaki elän ja teen sen verran, et aikaa jää muuhunki!

      Terv: 500€ kuukaudes saava ja tää opiskelulinja taitaa viel jatkuu pari vuot (:

    • Plugged

      2000/kk taitaa olla oma minimi. Nyt saan 2 x sen mutta alle 2k € ei taida kannattaa tuo töihin lähtö tässä maassa.

    • Ostakaa nokiaa!!

      Viime vuonna yrityksen tulot 2,1 miljoonaa, ja pääomatulot 600 000 euroa. Minimi vuodessa 800 000-1 000 000 euroa.

    • M.1.1.1.

      Saan palkkaa noin 1200€/kk. Pärjään sillä oikein hyvin. Olisihan hienoa jos saisi enemmän, mutta toisaalta, eipä sen niin väliä. Minulla ei ole sellaisia kuluja, että saisin tuon summan tuhlattua hetkessä. Ehkäpä se on tuolla korvien välissä se rahan käyttö... No kukin tanssii tämän elämän halki tyylillään.. :)

      • materialisteja?

        Niinpä. Kummastuttaa että mihin nämä ihmiset tarvitsevat niin paljon rahaa? Muistan että itse tunsin opiskeluaikoina itseni rikkaaksi kun otin opintolainaa (n1500e/lukuvuosi). Pärjäsin oikein hyvin. Vuokran sai maksettua ja ruoka ei loppunut kesken. No, itse en ole koskaan ollut roinan perään, joten ehkä siksikin rahat riitti oikein hyvin nimenomaan elämiseen.


    • verolainen

      Saan palkkaa 4100 €/kk. Se on minusta oikein sopiva normaaliin elämiseen.

    • Silmäkirurgi

      Itsellä vaihteleva palkka n. 6000-10 000e/kk leikkaavana silmälääkärinä. Ei huono, mutta vastuuva ja tarkkuutta vaatii..

    • Mitä te itkette...
      Asun Virossa ja minun palkka on kuukaudessa 380euroa ja myös täytyy elää.Osateko sen summalla tullaa toimeen?

    • T K 2

      Mikset tule Suomeen töihin? Täällä on parempi palkka.

    • little boss:)

      Vuoropäällikön palkkaus myyntialalta 2000-2800 e.Eli alle 2000e ei kantsi ainakaan lähtä jos osaa yhtään myydä/asiakaspalvella.

    • nuori

      työelämän valmennus palkka

      tuet sisältää asumis tuen yht. hiukan päälle 900 €/kk
      sais jo sen oikeen työpaikan!
      ja tiedoks niille ketkä aikoo pian valittaa et ettimää vaa ei niit muuten löydy jo vuoden verra yritetty sen jälkeen kun valmistuin ammattikoulusta elektroniikka ja tietoliikenne verkon alalle niitä työpaikkoja ku oon kyselly ni aina sama paskanjauhanta työnantajilta ei oo paikkoja,ei oo aikaa vahtia tarvitaan kokeneempia.nyt yritä lasten päiväkoti hoitajaks jos ny paremmin onnistuis paikan saanti täl hetkel oon työelämän valmennukses päivä kodil mut töistä tai uudesta koulutus paikasta ei oo tietookaa töitä ei saa sen takia et ei oo koulutusta alalle ja aikuis puolen kouluun ei pääse koska sinne on niin kovaa tunku noista vanhemmista ihmisistä millä' on jo sitä työkokemustaki et miten nuoret pärjää ku kaikki on tällästä paskaa

      tuolla raha määrällä eläminen ei oo mitää elämää et just ja just elos pysyy.

    • Köyhäkuinkirkonrotta

      Kaupan alalla vasta valmistuneella merkonomilla ja ensimmäistä vuotta palvelevalla tuntipalkka on (2.kalleusluokka) 9,48€/tunti! ...että silleen :(

    • Janne----

      Itselläni kipukynnys on 3000e. Siitä alle mennessä tienaa halutessaan jo omilla projekteilla enemmän. Kahdessa viimeaikaisessa työpaikassa keskipalkka on tosin asettunut 3300e paikkeille, mutta kyseessä ovatkin olleet tulospalkkaiset tehtävät. Jos pitäisi kiinteäpalkkaiseen työhön mennä, niin 3000e kuussa bruttona riittäisi kyllä hyvin lähtöpalkaksi, mikäli työ olisi niin sanotusti "unelma" ja siinä olisi hyvät etenemismahdollisuudet sekä mahdollisuudet kehittää itsesään.

    • Heino

      Palkka riippuu koulutuksesta ja tyhistoriasta
      Ammatti-ihminen tienaa hyvin ja on varaa matkaILLAKIN KOSKA huvittaa

    • Tavis

      Aika huikeita palkkoja teillä!!! Miten keksitte käyttöä kaikille rahoille? Itse saan 10€/h ja se riittää itselleni ja kahdelle lapselleni vallan mainiosti. Vuokralla asumme, auto on ja kummallakin lapsella pari harrastusta. Aina palkasta riittää myös säästöön ja hyväntekeväisyyteen. Tällä hetkellä kipuraja on ehkä 7-8€/h, jos lasten isä alkaa maksamaan elatusmaksuja (tällä hetkellä ei maksa, koska hänellä on vielä vähemmän tuloja ja sossun kanssa en ole kiinnostunut asioimaan), se olisi ehkä 5-6€. Tietysti jos ostaisin asunnon tai joutuisin muuten ottamaan velkaa, niin sitten pitäisi hankkia myös uusi työ!

    • saatanan köyhä

      Mulla palkka 1900 € / kk brutto, vuokraan yms asumiskuluihin menee n. 650 € per kk. Yksin asun, joten maksan kaikesta ihan helvetisti.

      Auto pakko olla. Opintolaina on.

      Pakko ois tienata enemmän että saisi kenties jotain säästöönkin.

      Kyllä monesti tulee mieleen että jos asuis jonkun kanssa joka osallistuis asumiskuluihin puolella niin säästöön voisi jopa jäädä jotain.

      Ja ei, mulla ei ole pokkaa vaatia min 3000 €/kk palkkaa....

    • puuseppä?

      Nykyinen palkka n. 8200€/kk. Ensi vuonna ylennyksen jälkeen jossain 10k€ nurkilla. Toisaalta töitää saa tehdä melkein 365/24/7. Noin 200 matkapäivää vuodessa. Jos muuttaisin takaisin Suomeen niin minimi liksa olisi varmaan jossain 4000€/kk nurkilla ehkä jopa alle. Välillä sitä miettii että olisi mukava tehdä ihan jotain "normaali" työtä. Esim kirvesmies tai puuseppä

      • puuseppä lol

        vitun puukäsi, toiset kertoo, että heillä on just varaa voihin leivän päälle ja jätkä tulee leuhkiin jollain ylennyksillä, jos oisin pomos niin pistäisin sut fidduun taloudellisista ja kustannuksellisista syistä.


    • köyhä virolainen

      Minä saan Eestissä käteen 300 E. Olen ajatellut, et jos olisi mahdollista , haluaisin tulla töihin Suomeen.

    • jeppehaje

      Tällä hetkellä nettopalkka pyörii 1800-2200e välillä (myyntityössä pk-seudulla, kk-palkka provisio). Emäntä on sairaanhoitajana ja saa vuorolisien jälkeen suurinpiirtein samanlaista palkkaa. Molemmilla taakkana vanhoja kulutusluottoja vajaat 10 000e per naama joita lyhennetään nyt mahdollisimman paljon. Tällä hetkellä 1300e vuokran jälkeen (kerrostalokaksio ydinkeskustassa) jää vielä sen verran käteen, että saa elettyä ja tehtyä kaikkea mukavaa, kerran vuodessa voi hyvillä mielin käydä ulkomailla ja kulutusluottoja lyhentää nopeampaa tahtia kuin minimilyhennys on.

      Tällä hetkellä meillä ei vielä lapsia, joten sen takia nuo velat mahdollisimman äkkiä pois ja sen jälkeen voi sitten ruveta katsomaan omistusasuntoa lastakin mahdollisesti harkitsemaan. Helsingissä yksin elämiseen ja 10km säteellä keskustassa asumiseen (yksiössä) ilman kulutusluottoja pitäisi saada vähintään 1500e nettona käteen. Joensuussa (jossa aikanaan asuin) tuosta voi 300 euroa tiputtaa asumiskulujen takia, mutta toisaalta siellä oli lähes pakko olla auto. Vakuutukset ja bensat laskien oli liikkuminen yli 100 euroa kalliimpaa, mitä pääkaupunkiseudulla (jossa pärjää 43 euron kuukausikortilla).

      Kaikkeen tietysti vaikuttaa, minkä verran haluaa viinan virtaavan, käydä ravintoloissa syömässä ja muut menot. Nyrkkisääntönä 1500 euron netolla pärjää yksin Helsingissä. Vuokra-asunnot maksavat järjestään yli 500 euroa kuukaudessa työssäkäyville.

    • luxusta

      asun veneen alla opiskelija kaverini kanssa. pärjäämme hyvin 150e/kk.

    • heipsan111

      Mun kipukynnys menee siinä 2500 euron bruttopalkassa. Nyt saan 3000 ja kunhan saan enemmän kokemusta vaadin lisää.

      Terv. vastavalmistunut KTM

    • Siivooja_1978

      Teen erikoissiivouksia (teollisuus, ikkunoidenpesut, grllit, kaupat ja jne...) Nykyisin palkkani 15,50e/h

      Alle 10e/h en ole koskaan siivoustöitä tai mitään muutakaan tehnyt ja aina on töitä riittänyt! :)

    • köyhä virolainen

      Olen ajatellut tulla Suomeen töihin siivojaksi. Onko tämä kovin vaikeuta töitä? Palkka 10 - 15 e/h on sittenkin oikein hyvä, täällä saan vain 13 E päivässä.

      • suomi-tyttö.

        Hei Virolainen! Ei kai siivoaminen niin vaikeata ole, raskasta kylläkin ehkä. Ei kaikki siivoojat saa 15 e -tuntipalkkaa, jos ei ole siivoustyöstä kokemusta joutuu tyytymään 8-9 e -tuntipalkkaan. Ehkä rakennussiivooja tienaa enemmän. Suomesta voi olla vaikea saada asuntoa ainakin Helsingissä. Mutta toivottavasti saat työtä ja asunnon Suomesta.


    • raaca-arska

      Joo. Toi minimipalkka käsite on jokaiselle oma juttunsa eli riippuu koulutuksesta, perhekoosta, asumisesta, verotuksesta ynnä muusta. Ite aattelen, että pitäisi puhua jossakin yhteiskunnassa riittävän toimeentulon ja kohtuullisen hyvinvoinnin tason tarjoavasta työstä, jota kutsuttaisiin palkkatyöksi. Tämä tulisi erottaa selkeästi jossakin yhteiskunnassa riittämättömän toimeentulon ja kohtuullisen hyvinvoinnin tason alle tarjoavasta työstä eli orjatyöstä. Eli vastauksena kysymykseesi: voisin lähteä näin määriteltyyn palkkatyöhön. Palkkatyössä olisin ehkä tyytyväinen sellaiseen 5000 e/kk - verotus. Tää palkkatyö/orjatyö asetelma on mun mielestäni laajempi globaali ja yhteiskunnallinen ongelma eli työmarkkinathan eivät nykyisin toimi palkkatyötä lisäävästi, vaan orjatyötä lisäävästi. Tää on sitten lopulta myös yritystoiminnan kannattavuuden esteenä ja verotulojen kertymisen esteenä.

      • Jepajepa

        Pitää muistaa että jos palkat nousee, myös kulutushyödykkeiden hinnat ja muut menot nousee samaa tahtia. Jos keskipalkka Suomessa olisi 5k€, niin kylläpä moni asia maksaisi paljon enemmän. Koska palkoilla, työpaikoilla ja statuksellakin kilpaillaan ihmisten kesken, ei voida olettaa että jokainen edes voisi saada samaa palkkaa eikä edes samasta työstä samalla koulutuksella.

        Ihmisillä erilaisia tavoitteita ja elintasosta kuvia. Toiselle riittää pieni vuokra-asunto ja pienet huvit, toiselle ei riitä mikään vaan pitää ihan periaatteesta vain tienata enemmän kuin iso osa tutuista. Väitän että elintasokaan ei ole onnen tae, vaan se miten asioihin suhtautuu. Jos olet ympäristön heittosäkki ja arvostat vain sitä miltä yrität näyttää ulospäin, mikään ei tule riittämään.

        Mitä tulee kysymykseen, nykyisillä menoilla en voisi tehdä töitä juurikaan alle 2500 brutto, tai joutuisin esim luopumaan autosta tms. Ei se maailmanloppu olisi, kerran tässä vain eletään..


    • orlin

      20 v = 2000€ , 30v = 3000 € , 40v = 4000 , 50v =5000 €

    • kitkuttaja

      Vastavalmistuneena bruttopalkka oli 1300 e/kk tienoilla. Yksinasuvana tällä rahalla tulee juuri toimeen (vuokra, auto, vakuutukset, laskut, satunnainen juhliminen), mutta yllättäville suurille menoerille ei siinä paljon sijaa ole.

    • palkka riippuvainen

      mun kipuraja on siinä 2900 brutto palkka

    • b.salmin

      2500€ kuussa, autonasentaja,autot muuttuu palkka ei...

    • Tällä hetkellä mulla on niin mielekäs työ että lähtisin vähemällä kun nyt saan.

    • Pendolinoäiti

      Velaksi en ole suostunut lähtemään töihin. Joku on verrannut tätä yrittäjiin, mutta on se vähän eri asia, yrittäjän on kuitenkin tarkoitus tienata ne velkarahat takaisin kun toiminta vakiintuu, mutta jos tekee velaksi töitä, niin velka vain lisääntyy. Tarkoitan tällä tilannetta, jossa nyt olen, että maksan kakkoskämppää ja käyn kotona viikottain tai lähes viikottain, kun perhe on muualle. En olisi ottanut tätä työtä vastaan, jos palkka ei olisi riittänyt matkoihin ja asumiseen. Työttömänä saisin enemmän netto jos nuo kulut huomioidaan, mutta olen saanut työttömyydestä tarpeekseni.

    • alipalkattua

      Hoitoalalla työskentelystä tienaan nykyisin hieman korotettuna 1985e/kk vuorotyölisät. Yksinäni elän sillä hyvinkin, mutta hirvittää ajatella, että joskus olisi pari lasta, auto ja mahdollisesti asuntolainaa tms. maksettavana.
      Ja työn vastuuseen verrattuna täysin alipalkattua.

    • kipeetä

      Hirmu tuloja ihmisillä täällä! Puhuvat, ettei lähtis alle kolmen tonnin.. Minulla ei ole mahdollisuuksia, työehtosopimuksen mukaan se on se n.2000e. Mutta kyllähän se riittääkin, enemmän olisi bonusta.

    • raksajulli!

      14 euroa tunti. Päälle tietenkin voileipäraha joka on verotonta.

    • johansson1

      on niin paska duuni että siellä pitää kohta tapella.
      tällaista on siis jos teet työtä alle 10€

    • ---__---___---

      Kyllä nykyisen työelämän ongelma on nimenomaan eriarvoisuus ja tuloerot. Raskasta työtä halveksutaan ja siitä ei tahdota maksaa. Kun taas johtoportaassa ja viroissa on tehtävät pilkottu niin pieniin osiin ettei näillä suojatyöpaikkaisilla ole mitään tehtävänkuvaa jäljellä ja työpäivien kulumaan saaminen on sen työn suurin haaste. Suojatyöpaikkaisten palkat ovat kuitenkin hyviä ja työt vakituisisa. Pätkätyöläiset taas joutuvat pieniä palkkojaan hakemaan usein oikeusteitse.

      Pätkätyöläisten/alipalkattujen ja suojatyöpaikkaisten välillä on hirveän iso kuilu. Se johtaa sotaan kun kukaan ei halua kuulua huonompaan ryhmään ja aiheuttaa työelämään kaikenlaista kitkaa: firmat tekevät huonoa tulosta, töistä kieltäydytään, valtio velkaantuu. Eduskunnassa jos nykyisin alkaa köyhiä puolustamaan katsotaan käytävillä pitkään nenänvartta pitkin, kansanedustajat kuitenkin ovat palkkahuipulla.

    • MrPig

      Itsehän en alkaisi töitä tekemään alle 2000€/kk, joten elelen työttömän onnellista arkea.

    • Teesi

      Ikää 39 v. Koulutusta 13 vuotta (sis. ammatinvaihdon). Sosiaalinen, ahkera ja tunnollinen ja edustavaksikin kehuttu. Nyt työtön kahdeksatta kertaa. Lukemattomia pätkätöitä takana. Tuntipalkka viimeisen kahden vuoden ajalta vaihdellen 9,75-14,60 Eur.

      Omasta kokemuksesta suivaantuneena en lähtisi enää töihin alle 12 Eur/ h. "Koulutus kannattaa" olikin suuri kupla. Kiittetävät arviot ei paljon lohduta enää tässä tilanteessa kun tietää vielä eräpäivänsä lähestyvän loppuaan.

    • Justiin@

      Helsingissä asuessa elämiseen kuluu ihan älyttömästi enemmän kuin muualla, kokemusta on. Nyt Hgissä en lähtisi töihin alle 2000e/kk, aiemmin kipuraja meni jossain 1600 tienoilla. Taskussa kohta kaksi korkeakoulututkintoa (yliopisto ja amk) ja nykyinen palkka 2200e, mihin olen ihan tyytyväinen.

    • str8dude

      Itse kommentoin että en ole koskaan ollut töissä josta saisin rahallista palkkaa, vaan olen tuilla elänyt.
      Nyt taas olen koulussa, ja töihin lähtisin min. 2200€/kk

      • 534235

        Onnea työnhaulle..


    • säästölipas

      itse saan palkkaa 1300€ kuukaudessa, ja kohtuu palkka.
      turha odottaa liian isoja potteja, tyyväisyys on kohdattava joskus.

    • Mettäpöyröö!

      Paha sanoa... opiskelijana pärjäsin aivan hyvin kesän tienesteillä ja opintotuella, en koskaan ottanut opintolainaa.

      Opintojen jälkeen tessin mukainen alkupalkka tuntui lottovoitolta, kun ekan kerran sai n.2300e/kk brutto. Tämän työn jälkeen olin 3kk työttömänä, ja silloin kävin heittämässä keikkatyötä jopa 8-10e tuntipalkalla, ihan vain aikani kuluksi (rahallista tarvetta/hyötyä ei ollut), ja näyttäähän se paremmalta papereissa kun ei ole koko työttömyysaikaa vaan kotona istuskellut. Onneksi en kauempaa työttömänä ollut! Noissa keikkahommissa podin morkkista siitä, että huvikseni/aikani kuluksi sinne menin keikkahommiin, kun muut keikkailijat olivat köyhiä opiskelijoita, jotka oikeasti tarvitsivat ne rahat. Oli noloa tunnustaa, että saisin kotiin jäämällä paremmat rahat (liiton työttömyyskorvauksen).

      Tällä hetkellä (2,5 vuotta valmistumisen jälkeen) palkka on 2800e/kk bruttona, eli siitä sitten verot ym vähennykset pois. Käteen jää muistaakseni noin 1900e/kk.

      Kieltämättä säästöön jää ruhtinaallisesti tällä hetkellä, mutta kun kumppanilla on tulot samanlaiset kuin itsellä, ja pian ostellaan oma talo/asunto, niin eipä noilla tuloilla juhlita juurikaan. Kun ajattelee että niillä pitäisi sitten maksella 150 000 - 200 000e asuntolainaa...

      Eli enempikin raha kelpaisi, mutta jos työttömäksi jäisin, niin ehdottomasti ottaisin vastaan vain työtä, jossa palkka olisi parempi kuin liiton työttömyyskorvaukset. Veikkaisin että joku 12-13e/h kun tarjottaisiin, niin menisin töihin... Eli bruttona vähintään n. 2000e/kk ja siitä ylöspäin pitäisi palkan olla, jos ajatellaan että sillä pitäisi maksella asuntolainaakin.

    • E8-)

      Nykyinen tuntipalkka on n. 13,5 euroa. Palkkahaitarin alapäässä ollaan ja kyllä se alkaa olla sellainen käytännön minimi olla kun elääkin pitää, jotta jaksaa töitä tehdä.

    • kukka***

      Hei! Onko esim. kaupan alan isot firmat kaikki samassa veneessä, "Tessin mukaan meillä kaikki palkan saa, on siten tasa-arvoista"?

      Kannattaako edes "kinuta" minimipalkkaansa lisää?

      • huiska

        No, mä joudun tekeen 8,29e/tunti siivoustyötä. enkä tekis tolla palkalla, mutta pakko. ei työttömänäkään kehtaa olla ja muuta ei ole lähitienoillakaan tarjolla.
        Naurettavaa, että PAM on tollaseen minimitaksaan edes lähtenyt, mutta näin se menee. tänä päivänä minimi tuntitaksan pitäis alkaa yli kymmenestä eurosta, ottaen huomioon hintojen nousun kaikessa muussa.


    • yhthhthth

      Minimissä bruttona 2000kk ja päivätyö, ei vuorotyötä eikä vklp.

      Toi on reilu 10 tuntipalkaksi.

    • Santra

      Oon tehnyt töitä n 4 kuukautta 5,45e/h palkalla. Enää en lähtis sellasiin hommiin ihan samalla palkalla, mutta kun olin nuori ja (vielä) tyhmempi.

      Hoitoallalla sain n. 1790-1900 kuukaudessa, mutta se oli mulle liian rankkaa hommaa. Ei kestänyt pää sitä menoa.

      Nyt saan n. 900 kuukaudessa palkkaa 20 viikkotunnin töistä ja sillä yritän opiskelujani kustantaa. Toivottavasti opintojen jälkeen löytyis yli 2000e/kk palkkainen työ.

    • Anonyymi

      Kun olin hitsaaja, niin palkka oli alle 10€/h pitkään, sitten se nousi 10€/h ja kovan huudon ja 10 vuoden jälkeen vähän yli 11€/h. Kun vaihdoin alaa, niin palkka heti yli 15€/h

    • Anonyymi

      Kyllä se liksa pitää olla 15 euroa tunnissa vähintään, ellei sitä haluta maksaa niin saavat hakea duunarinsa vakka Puolasta.

      Ja näinhän onkin jo tapahtunut mutta alipalkkauksesta ei Suomessa puhuta mitään eikä alipalkkausta haluta kriminalisoida.

      Näin täällä "maailman onnellisimpien maassa". Tuokin hokema on kysytty varmankin moiljonääreiltä ja poliitikoilta, kansan mielestä Suomi on paska maa ja paskemmaksi vain menee kuten työelämä jo osoittaa tämänkin keskustelun osalta.

      • Anonyymi

        Nyt on inflaatio jyrännyt sen verran edellisestä viestistä, että noin 17 euroa tunnissa bruttopalkka varmasti olisi minulle minimi.
        Omistusasujana ei ole oikein mihinkään tukiinkaan oikeutettu, niin pakkohan silloin on vähintään tuo 17e/tunti saada jokaisen, joka itsensä ja perheensä meinaa elättää.

        Varmaankin jollekin höynäytettävälle ulkomaalaiselle tuotakin vähemmän jollain alalla maksetaan, mutta heillehän yleensä myös sosiaalitukia maksetaan.


    • Anonyymi

      2200...puusepät tienaa alle..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe