Oikeat ketjut?

Ihanpihallaketjuista

Mistä löytää tietoa ketjuista ja rattaista jotka sopivat yhteen?

Maastopyörässä on Shimanon Alivio sarjan eturattaat ja takana ilmeisesti Deore sarjan. Kyselin paikalliselta pyöräkauppiaalta sopivia ketjuja tähän pyörään ja vastaus oli, että tarvitsen vain 9 osaiselle takarattaalle sopivan ketjun (27-vaihdetta).
Ostin kauppiaalta sitten Venture merkkiset ketjut ja nepä pomppivat eturattailta huomattavasti enemmän mitä vanhat ketjut. Venturen paketissa luki 1/2" x 3/32" x 116.
Biltema näyttäisi myyvän Shimanon CN-HG-53 ketjua hieman halvemmalla, mutta onko sekään sopiva?
Lähinnä olen kiinnostunut tiedosta oppimisen kannalta, että mikä sopii mihinkin vai jakautuvatko ketjut karkeasti vain muutamaan ryhmään, jossa eroja tulee sitten laadullisesti.
Nettikaupat esim. CRC tarjoaa kolmea merkkiä ja sitä kautta valtavaa valikoimaa.
Yritin katsella mittoja ja tietoja ympäriinsä, mutta mitään ymmärrettävää ja kunnollista tietoa en löytänyt.

49

27162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fillarilla..

      Kaikissa pyörissä 20-luvun jälkeen on ketjujen jako sama eli 1/2". Ainoastaan leveydessä on eroja. Yksilehtisessä takarattaalla varustetuissa pyörssä käytetään yleensä 1/2"x1/8" ketjua. Kahdeksan ja sitä vähemmän lehtisissä vaihdepyörän takarattaiden kanssa käytetään yleensä ostamaasi 1/2"x3/32" ketjua. Yhdeksän ja sitä useampilehtisten pakkojen kanssa käytetään vielä kapeampia ketjuja esim 1/2"x11/128".

      Merkintätavassa 1/2" viittaa ketjun jakoon, joka on siis kaikissa sama. Toinen luku viittaa ketjun sisäleveyteen.Ostamasi ketju voi sopia myös yhdeksän lehtiseen vaihteeseen jos se on normaalia kapeampaa mallia. Käsittääksen yleisempää on kuitenkin käyttää 11/128" koon ketjua, joka myös mainitsemasi Shimanon CN-HG-53 on.

      Ketjun hyppimiseen rattailta ei kylläkään ketjun leveys vaikuta, Jos tarkoitat, että ketju hyppää kokonaan pois rattaan päältä, on vaihteen säätö pielessä. Jos taas ketju hyppää yhden piikkivälin yli, on ratas erittäin kulunut. Takarattaalla piikkien yli hyppiminen on yleisempää. Siksi olisi suositeltavaa vaihtaa aina myös takarataspakka ketjun vaihdon yhteydessä, jos ketjut ovat vähänkään enemmän kuluneet.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole sama kaikissa. Juuri verstaassa työn alla Saksalainen Sondors jossa shimanon ketju ei osu lainkaan rattaan jaolle, paljon lyhyemmällä lenkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole sama kaikissa. Juuri verstaassa työn alla Saksalainen Sondors jossa shimanon ketju ei osu lainkaan rattaan jaolle, paljon lyhyemmällä lenkillä.

        Sähköpyörä on vähän eri asia. Niille on ihan omat kalliit ketjut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyörä on vähän eri asia. Niille on ihan omat kalliit ketjut.

        "Omat ja omat" ketjut sekä "kalliit ja kalliit" ketjut?
        3000km välein ketjut uusiksi s.avusteisessa fillarissa 20€.... keskimoorrorilla varustetuissa aiemmin jos kovasti maastovääntöä ollut!


    • Ihanpihallaketjuista

      Kiitoksia hyvästä vastauksesta. :D
      Käväisin ostamassa Haynesin Polkupyöräkirjan. Vaikutti hyvältä perusteokselta.
      Nyt on pikkaisen tietoa lisää, joten kaippa se tästä lähtee. ;)

    • Asiaa ketjuista

      Riippuu takapakan rataslevyjen määrästä. 9-ketjuja ja 10-ketjuja myydään erikseen. (Lisäksi löytyy 7- ja 8-ketjuja). Riippuu siis miten monta rataslevyä on takapakassa.

      Esim. Shimano CN-HG53 on 9-ketju ja Shimano CN-HG54 on 10-ketju ja vastaavasti kalliimpi Shimano CN-HG73 on 9-ketju ja Shimano CN-HG74 on 10-ketju. Vastaavasti löytyy vielä CN-HG93 ja CN-HG94 ketjut.

      Lenkkien määrä on syytä olla sama. Voi verrata vanhaan ketjuun ja katkaista ylimääräiset pois siihen soveltuvalla työkalulla. Voi myös hommata pikalinkki joka helpottaa ketjujen vaihtamista. Ei tarvitse mitään erillistä työkalua jos on "pikalukitus" ketjussa.

      • Lisäys :-)

        takapakka = takahammaspyörästö.


    • Vaihda ajoissa

      Kulunut ketju syö pakkaa, eli takahammaspyörästöä.

      Mikäli ketjua ei vaihda ajoissa niin joutuu vaihtamaan sekä ketjun että pakan. Jos vaihtaa ketjun ennen kun se on venynyt liikaa, niin kyllä yhdellä pakalla ajaa kolmien ketjujen verran.

      Kannattaa hankkia "Park Tool" valmistama mittatikku jonka avulla voi mitata onko ketju venynyt liikaa. Näin vältytään pakan kulumiselta.

      • lisätään--tämä

        Rohloff HG-IG-Check -työkalulla (tai vastaavalla) pystyy testaamaan onko takapakka kulunut liikaa.


      • Anonyymi

        Mittanauhakin kertoo saman asian.


    • Toinen parempi ;-)

      KMC valmistaa Shimanon ketjut.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Kuten myös ainakin osan Bilteman ketjuista! B-kauppa myy välillä halpaa ja hyvää. Ei aina vain halpaa.


      • ehkä-tai-sitten-ei

        Isot pojat kertovat että Shimano tekee omat ketjunsa (ainakin ne paremman pään ketjut). Aikaisemmin hankki ilmeiseti alihankintana KMC:ltä ja Izumilta. Ehkä hankkivat vieläkin ne edullisemmat mallit.


      • Anonyymi
        ehkä-tai-sitten-ei kirjoitti:

        Isot pojat kertovat että Shimano tekee omat ketjunsa (ainakin ne paremman pään ketjut). Aikaisemmin hankki ilmeiseti alihankintana KMC:ltä ja Izumilta. Ehkä hankkivat vieläkin ne edullisemmat mallit.

        Miten mahtaa olla tämän asian laita?


    • www1

      Eli vanhat ketjut pomppivat ja uudetkin. Vaikuttaa kyllä siltä että rattaat on vaihtokunnossa. B-kaupasta saa uuden takapakan muistaakseni 30e hintaan.kyseessä ihan shimanon peruspakka ja samasta kaupasta saa vastaavan laatuista kampisettiäkin(B-kielellä vääntiö) muistaakseni hinta jotain 45e ja tämäkin shimanon valmistama. Työkalutkin vaihtohommaan löytyy saman katon alta mutta älä osta sieltä ketjunkatkaisinta vaan paremman saat samaan rahaan motonetistä.

      Mainostaa ei ole tarkoitus ja suht saman hintaisia ne on muuallakin,kuukleta.

      Joku ketju saattaa hetken pitää noilla vanhoillakin rattailla mutta en usko että kauaa ja noi tyhjät polkaisut on niin bärsestä.

      Itse tein vastaavan rempan joku aika sitten tosin en vaihtanut eteen kuin sen isomman rattaan hintaa tuli noin 80e kun itse tekee.

      • henrik ijös72

        teen valituksen yhteysau katkes soneralla 4g 100mbaud


      • Asiakaspalvelijaherra

        Onko vielä yhteys poikki? T asiakaspalvelu


    • Trekiniloinenomistaja

      Kuinkahan paljon tuommoiset Shimanon perus ketjut kestää ajaa? Olen maatopyörän ketjuilla ajanu n.3000km.

      • Kunvenynyt

        Sitten vaihtoon kun alkaa loikkia takarattaalla tai nousta ylös hampailta eturattaan alaosassa.


      • Alkup_maantiepyöräi
        Kunvenynyt kirjoitti:

        Sitten vaihtoon kun alkaa loikkia takarattaalla tai nousta ylös hampailta eturattaan alaosassa.

        Jos odottaa noin pitkään, pitää vaihtaa samalla sekä pakka että eturatas. Ketjutulkilla näkee aika hyvin vaihtotarpeen.

        http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-CC-3-2


      • Anonyymi

        No kerro jo?.... 3v on mennyt kysymyksestä!


      • Anonyymi
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Jos odottaa noin pitkään, pitää vaihtaa samalla sekä pakka että eturatas. Ketjutulkilla näkee aika hyvin vaihtotarpeen.

        http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator-CC-3-2

        Vaihtaa 2000-3000km välein ja vaikka edulliset ketjut, niin kestää takapakkakin useita ketjunvaihtoja.


      • Anonyymi
        Kunvenynyt kirjoitti:

        Sitten vaihtoon kun alkaa loikkia takarattaalla tai nousta ylös hampailta eturattaan alaosassa.

        Tuolla tavalla ollaan jo auttamatta liian myöhässä. Ketjumitta (esim. Park Tool CC-3C) ja ei kun mittaamaan aina tasaisin väliajoin. Sit tietää koska on venynyt ja syytä vaihtaa.


    • PitkätKetjut

      Johan oli työmaa putsata 3 metrinen ketju ja laittaa uudet paremmat ketjuöljyt.
      Ketjuöljyn antaa olla jonkun aikaa ja sen jälkeen rätillä kaikki ylimääräinen öljy pois, muuten kerää vaan pölyä ja likaa, jonka jälkeen on pian taas tökötissä koko ketju.

    • LauriPolkee

      Mä ostin ketjuja Shimano Alivioon yhden CN-HG40 ja sitten Deoreen bilteman halpoja 7 lehtisen ketjuja. Niitä halpoja on kahdet, kun oli 18-21 ja 21-24 vaihteisille. Pitäiskö Deoreen ostaa laatunsa mukaiset ketjut. Deore ei ole maantiepyörä vaan hybridi, niin olen vähän hämilläni, kun hg53 on 9 lehtiseen maantiepyörään ja muuten on tuota hg40, joka on kai Acera lajia. Sinällään hg40 kävis, kun takapakka on ilmeisesti Acera. Ajattelin, että Kulkuri tykkäisi, olenkohan höppänä. Kuwahara tykkäsi noista hg40 ketjuista, siin on Alivion osat, takavaihtajan valitsin alkoi toimia ketjut vaihtamalla ;)

      • takapakan-koko-määrää

        Tärkeintä on kai se että oikea ketju valitaan oikealle vaihdemäärälle (takapakan lehtien lukumäärä). 10-vaihteiselle valitaan 10-vaihteiselle tarkoitettu ketju, 11-vaihteiselle sille tarkoitettu ketju jne. Kalliimmat ketjut kestävät kai sitten rasitusta ja kulutusta enemmän kuin halvemmat ketjut.


    • Anonyymi

      Vaihdoin 3x7-vaihteiseen pyörääni uudet etu- ja takarattaat ja toki myös ketjut. Sain kaupasta ketjut, jotka oli 7- ja 8-vaihteiselle takapakalle, eli hieman kapeammat kuin alkuperäiset 7-vaihteisen ketjut. Kun ei edessä meinannut vaihtaa kunnolla ja ajattelin että liian kapea ketju. Mutta eroa ei muistaakseni ollut kuin millin murto-osa...

      Sain kuitenkin säädettyä. Olin laittanut eteen alkuperäistä hieman pienemmät rattaat eli vähemmän piikkejä välityksiä keventääkseni ja sen takia pitikin siirtää etuvaihtajaa alemmaksi eli lähemmäksi rattaita Muutaman kerran hienosäätöä ja alkoi vaihtaa. :)

    • Anonyymi

      1/2"x1/8" ketju sopii esim mummonpyörää jossa ei ole vaihteita sekä kyseinen ketju sopii myös pyöriin jossa on napavaihteisto.

      Itse ostin tollaset ketjut pyörään jossa on napavaihteisto.

    • Anonyymi

      Vaihdan taakse kymppipakan. Edessä on yksi 3-7 napavaihteisen ratas. Käykö siihen 10-ketju?

      • Anonyymi

        Vain takapakan rattaiden määrä on ratkaiseva. Se on siten kymppilehtinen ketju oltava. Kumma juttu muuten. Ostin joskus halvan ketjun ja pätkin sen samaan linkkimäärään kuin entisen. Luisteli koko ajan ajaessa eturattailta. Vaihdoin kallimpaan kmc ketjuun ja taas toimi kuin ennenkin. Kummassakin oli täysin samat mittamerkinnät.


      • Anonyymi

        Voi olla ettei eturatas toimi kunnolla kun on ruunniteltu suoralle ketjulinjalle.


      • Anonyymi

        Käykö kapea kymppiketju todella napavaihteisen eturattaan kanssa? Eli mahtuuko kymppiketju sisäleveydeltään tuohon eturattaaseen?


    • Anonyymi

      Ketjulenkin pituus on kaikissa ketjuissa sama, mutta leveys muuttuu ketjupakan suhteessa. Ketjuun on merkitty vaihteiden määrä takapakassa!

      Huom! Tekstipuoli aina ulospäin! Sama asia jos ketjuliitin joka aina ulospäin se liitin osio!

      • Anonyymi

        Juu paitsi silloin kun teksti on molemmilla puolilla. Silloin on sama miten päin pyörii hyörii. Pikaliittimien holkit on kummallakin puolella.


    • Anonyymi

      Onko kukaan kokeillut napavaihteisen Alfine tai Nexus kampeen 10-ketjua, mahtuuko vau tarviiko rälläköidä ratasta kapeammaksi?

    • Anonyymi

      Jos rälläköimään meet nii et saa nii sileetä jälkee ku tehtaalta ja ketju on entiset hetkessä...

    • Anonyymi

      No on teillä huonot pyörät, ittellä on Solihvieteri vuodelta 1956, alkuperäisin osin, vaihtakaa ne romunne auringon kantajaan.

      Gummit on vaihdettu 1980-luvun lopulla, nekin kotimaiset ja ihan oikiaa kumia, myös sisurit.

      Jos jossain näätte Vieterin Dynamon, ostakaa oikia käyttöpyärä heti ja jättäkää nuo tuhansien eurojen hiilipyörät terassipyöriksi.

      KOTIMAINEN TERÄS KUNNIAAN !

      • Anonyymi

        Huono provo. Et taida sitten pyöräillä laisinkaan, vaan pyörä nojaa seinää vasten. Esim. rattaat ja ketjut ovat kulutustavaraa ja kuluvat loppuun, riippuen ajomäärästä, ehkä vuodessa tai muutamissa. Gummit haperoituvat myös ajan myötä, vaikka ei ajaisi metriäkään.


      • Anonyymi

        Ite syksyn aikaan ylleesä irrotan takakapan, puran sen osiksi ja paiskaan ketjujen kansa jäteölijykippoon talaven ylitte. kevväällä sitte osat läjjään ja ajoksi, kevyesti kulukee.


    • Anonyymi

      Nykyaikaisiin tarpeisiin, haasteisiin ja olosuhteisiin parhaiten soveltuvat, ainoat oikeat ketjut, kuten myös rattaat löytyvät mistäpä muualta kuin valmiiksi juuri sinua ja sinun käyttöäsi varten asennettuna Fitnordista! Mikä parasta, ne ovat täysin huoltovapaat, jos et niitä halua huoltaa. Parempia ketjuja ja rattaita et löydä helpolla! Niitä neidotkin jäävät kaihoiten katselemaan, rohkeimmat saattaisivat kenties haluta lähentyä, ja kujaties jopa koskettaakin. Vastuullisen Fitnord-pyöräilijän tuleekin kuljettaa innokkaisimpien kaunokaisten varalta mukanaan suojavälineitä, kuten kumihansikkaita, pinnoja sekä nippeleitä, jotta epämiellyvän tuhrivalta suttaantumiselta ym. jälkiseuraamuksilta voidaan välttyä. Vastuullinen, turvallinen polkeminen on ihan jokaista suomalaista koskettava yhteinen juttu. Kenties se oikeakin tulee lopulta vastaan ketjujen ja rattaiden kokeilun kautta!

      • Anonyymi

        Fitnord-pyöräilijä ja Hampurin Reberbahn, sähköpolokijan märkä uni. Toinen vaikkapa Viipurin Drusban aulabaari, siellä lähtee polkijan poikuus.


      • Anonyymi

        Huono provo. Huoltovapaita ketjuja ei ole olemassakaan. Ketjut ja rattaat ovat kulutstavaraa.


      • Kalliimmista Fitnordeista (Rumble 1000 = 3499€ ja Ranger 900 = 3249€) näyttäisi löytyvän keskitason Shimanon HG-400-9 takapakat, jotka ovat hinta-laatu suhteeltaan ihan hyvät takapakat, mutta kyllä pelkästään Shimanoltakin löytyy vieläkin noihin vanhoihin 9-lehtisiin vaihteistoihin kaksi parempaa mallisarjaa takapakkoja (itsellänikin ollut vanhimmassa jäykkäperä sähkiksessä tuo HG-400-9 pakka ja ei siitä pahaa sanottavaa ole, tosin talven aika uuden kiekkosetin rakennuksen yhteydessä vaihtui tuo selvästi parempaan Shimanon XT M770 pakkaan).
        Mutta kerrotko vaikkapa mitkä noissa halvemmissa Fitnordeissa on takapakkoina, kun niistä ei kyseinen asia pyörän teknisistä tiedoista tule esille ja lähikuvat pakoista antaisi osviittaa jostain hyvinkin halvasta pakasta joka ei ole mitään laatukasettia nähnytkään... Tietysti voit asian kumota kertomalla valmistajan ja mallisarjan, mutta sitä tuskin pystyt tekemään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provo. Huoltovapaita ketjuja ei ole olemassakaan. Ketjut ja rattaat ovat kulutstavaraa.

        Ei provo, ei sinne päinkään, kuoma hyvä. Eikös tuolla aivan selvästi todeta: "ne ovat täysin huoltovapaat, jos et niitä halua huoltaa". Kyllä tuo antaa vapauden valita, haluaako ketjujensa olevan täysin huoltovapaat vai ei. Ja mikä parasta, neidot katsovat kaihoisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei provo, ei sinne päinkään, kuoma hyvä. Eikös tuolla aivan selvästi todeta: "ne ovat täysin huoltovapaat, jos et niitä halua huoltaa". Kyllä tuo antaa vapauden valita, haluaako ketjujensa olevan täysin huoltovapaat vai ei. Ja mikä parasta, neidot katsovat kaihoisina.

        Moottori vinkuu ja äijä polkee tyhjää kun ketju luistaa. Neidot katsovat kaihoisasti jotta olempa aina toivonutkin tumpeloa miehekseni.


    • Anonyymi

      Mikäs homma kun mulla on ghost ja siinä on 11 takaratasta, todella, todella huonosti löytyy tietoa näistä ketjuista /niiden yhteensopivuuksista 🤷‍♂️ voi olla että etsijässäkin vika 😬 mulla oli runko pari milliä vääntynyt siitä siirtäjän kannakkeesta ja ketjut on todella sileät, varmaan olis hyvä vaihtaa ennen kun rattaat kuluu 🤦‍♂️

      • Anonyymi

        Se on sitten 1x11, jonka koko on 1/2 x 11/128 tuumaa. Semmoisen hankit ja pätkäset linkkien määrän samaksi kuin alkuperäisessäkin oli.



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe