Sydän halajaa takaisin mutta järki käskee pysyä erossa. Mies laittelee ikävöiviä viestejä joihin vielä ainakin olen pystynyt olemaan vastaamatta.
Tilanne on tämä että seurustelin narsistisia luonteenpiirteitä omaavan miehen kanssa muutaman vuoden.En tiedä onko hän narsisti vai henkilö jolla on enemmän narsistisia luonteenpiirteitä kuin yleensä. Alkuun mies oli ihanista ihanin, kunnes asiat muuttuivat. Alkoivat jatkuvat riidat, useita eroja, valehtelua, uhkaavaa käytöstä,syyttelyä..ajan myötä kaikki tämä söi itsearvostukseni nollaan. Mies oli monin tavoin manipuloiva, sai omat valheensakin väännettyä minun viakseni. Hän ei ikinä pitänyt yhdestäkään ystävästäni, ja onki vuosien saatossa onnistunut pilaamaan ystävyyssuhteitani. Toisin sanoen aiheuttanut ystävilleni tahallaan ongelmia elämään, että ystävät ovat jättäneet minut jotta pääsisivät tämän miehen aiheuttamista ongelmista eroon. Hänellä itselleen on paljon ystäviä, jotka ovat valmiita tekemään mitä vain miehen takia, mies on puhunut ystävilleen paljon minusta ja minun tekemistäni virheistä (hänen mielestään virheistä ja vääryyksistä) että on saanut useimmat vihaamaan minua ja käyttäytymään minua kohtaan ikävästä, jopa uhkaavasti. Sama kohtalo on myös ystävilläni joita tämän miehen ystävät uhkailevat jopa tappamisella. Tarinani on nii pitkä ja sekava että en osaa eikä siitä pystykään kirjoittamaan kunnolla. Neuvoahan minä täältä lähinnä haen enkä voivotteluja..
Nyt enää muutama ystävä rinnallani (jotka eivät tilanteestani tiedä puolikaan eikä heillä ole aavistustakaan pahasta olostani, koska olen aina ollut ystäväpiirissä se vahva joka tukee ja neuvoo muita muttei itse "tarvitse" apua)..kuinka saan sydämeenkin iskostettua sen tosi asian että narsistin kanssa on liki mahdotonta saada pysyvää ja toimivaa parisuhdetta?Kertokaa omia kokemuksianne narsisteista ja siitä millä keinoin pääsitte lopulliseti irtautumaan? Erot ovat aina vaikeita mutta ero narsistista tuntuu olevan vielä tuplasti vaikeampaa ja tuskaisempaa.
narsistista(?) eronnut,,,kuinka päästä etiäpäin..
88
310
Vastaukset
- 33
Mieti mitä sinä hänessä kaipaat? Mieti mitä sinä hänen kanssaan menetät? Oletko valmis maksamaan sen hinnan hänen kanssaan olemisesta, mistä jo kirjoititkin? Mieti rehellisesti, älä petä itseäsi, mieti häntä sellaisena kuin hän TODELLISUUDESSA on sinua ja ystäviäsi kohtaan, älä mieti sitä fantasiaa ja mielikuvaa minkä hän haluaa itsestään ja suhteestanne antaa.
Ei ollut moite, itse kamppailin vuosia saman tunteen kanssa kunnes viimein hirmu rikkinäisenä oli pakko repiä itsensä irti jos halusin selvitä täysjärkisenä ja ehkä hengissäkin.
On usein pelottavaa myöntää totuus, helpompi on pistää pää pensaaseen pupun lailla kuin katsoa totuutta silmiin, siinä joutuu samalla myöntämään itselleen miten sairaaseen meininkiin on ollut itse osallisena, en tarkoita sitä välttämättä että mennyt mukaan tekemään pahaa mutta "antanut" pahan olla osana omaa elämäänsä. Siitäkin syyllisyydestä pitää vaan pyrkiä irrottautumaan, narsisti on niin ovela ja häikäilemätön ja on kuin loinen mielessä, sellaisen edessä on melko avuton itse, siitä ei kannata tuntea syyllisyyttä.
Sinulla on OIKEUS ajatella itseäsi, OIKEUS päättää oletko suhteessa narsistin kanssa vai et, OIKEUS ajatella mikä on sinulle hyväksi tässä elämässä, OIKEUS rakastaa itseäsi, OIKEUS olla syyllistymättä sellaisesta mistä tunne-elämältään sairas ihminen syyllistää, OIKEUS onnelliseen ja tasapainoiseen parisuhteeseen jne.- 33
Kun kirjoitin että narsistin uhrilla on oikeus noihin asioihin niin mitä tarkoitit keinoilla tässä tapauksessa?
Mitä tässä tapauksessa tarkoittavat ulospäinsuuntautuvat ja sisäänpäinsuuntautuvat keinot? - henna...
Normaalien ihmisten suhteissa ei tarvita mitään "keinoja" miten omien oikeuksien toteutumiseen päästään vaan se on luonnollista, että on oikeus pitää itseään tasavertaisena oman tahdon omaavana ihmisenä. En ymmärrä ollenkaan puhettasi siitä, että on ulospäinsuuntautuvia tai sisäänpäinsuuntautuvia "keinoja" tuon asian toteutumiseksi, asian mikä pitäisi olla ihan luonnollista ja normaalia ilman mitään "keinojai". Eri asia sitten se, miten tuo toteutuu narsistin kanssa lähisuhteessa ollessa, silloin ei taida "keinot" edes riittää.
- mutta kyllä se
TUNNE ON IHANA ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Z346Ox001IM Aloittaja:
Kuuntele itseäsi ja tuntemuksiasi. Miten koet sinua kohdeltavan? Elätkö elämässäsi sitä, mitä halusit ja viekö tämä elämä siihen suuntaan minne haluat?
Loppu on kiinni itsestäsi. Ei ole helppo tehdä kipeitä päätöksiä, mutta päätöksiä tekemällä arvostat elämäsi sellaiseksi, mitä toivot ja tarvitset?- kjglhjfkgkg
33..mikä sai sinut tekemään viimeisen päätöksesi?mikä oli se kantava voima sinulla vaikka olit rikki?olisi myös mukava kuulla enemmän sinun tarinaasi.antaa toivoa itselle se että myös muut ovat joutuneet kokemaan narsistisen ihmisen vallan ja pystyneet irroittautumaan..mielestäni ne ovat jo pieniä sankari tarinoita jossa ihminen on saanut pelastettua itsensä.mutta silti se vain ei ole helppoa..aina miettii voisiko se toinen juuri nyt todellakin tarkoittaa mitä sanoo ja muuttua vaikka vuosien aikana jokainen lupaus muuttumisesta on rikkoutunut.antaakko se viimeinen mahdollisuus vielä vaikka olen antanut sen jo niin monta kertaa.
olen jo tehnyt eron..mutta miten saan tämän kalvavan tunteen pois,,teinkö väärin,,mitä jos toinen on juuri nyt tajunnut kaiken eikä enää petä luottamusta.olenko hirviö jos en anna sitä tuhannetta viimeistä mahdollisuutta.peese ku on vaikea elää ittensä kanssa.- 7+14
Ihan viimeisen päätöksen sai tekemään se että se meinasi tappaa minut. Vuosia olin hänen kanssaan ja näinä vuosina hän harrasti henkistä väkivaltaa, niin että tuntui etten enää tiennyt kuka olin, petti valehteli käytti taloudellisesti hyväkseen ym. Luikerteli kymmeniä kertoja takaisin elämääni, kun olin yrittänyt erota, painostamalla, valehelemalla, lupaamalla mennä terapiaan, ennen kaikkea "sekoittamalla ajatukseni" kun halusi "keskustella" erosta silmänkääntötempuillaan = ainoana päämääränään vain pitää minut edelleen koukussaan (niiden kommenteista, jotka täällä tuntuvat "puolustavan" narsisteja ja VAATIVAN HEILLE YMMÄRRYSTÄ ja toitottavan että narsisti olisi jotenkin "viaton" siihen mitä toiselle tekee, koska "hän nyt on vain sellainen" ja "ei se narsistinkaan elämä ole ruusuilla tanssimista", ja "tarkastele nyt prkleen uhri vain itseäsi" jne. tulee mieleen kanssani olleen narsistin tapa tehdä silmänkääntötemppujaan ja maniloida, lupaukset hoitoonmenostaan jne jne)
Itse asiassa valmistelin itseäni eroon monet vuodet, luin paljon kirjallisuutta ja asiantuntijoiden kirjoituksia narsisteista, ja viimein vain TAJUSIN mitä kyseinen tunnevamma tarkoittaa, tajusin mitä tarkoittaa narsistin sanomana "nyt vasta ymmärrän sinun arvosi, rakastan sinua ylikaiken, en voi elää ilman sinua, teen itsemurhan jos jätät minut, OLEN NYT MUUTTUNUT MIES jos otat minut takaisin" = ei tarkoita yhtään mitään muuta kuin sitä että haluan pitää sinut koukussani, haluan käyttää kiltteyttäsi hyväkseni, haluan että olet VALLASSANI hamaan loppuusi saakka, tiedän kun vetoan härskistä tunteisiisi niin sinä taas sorrut minuun. Ei narsistille merkinnyt mitään se jos sanoin etten rakasta sitä enää (jos milloin uskalsin sanoa, se oli jotenkin uhkaava ilman varsinaista fyysistä väkivaltaakin), ei sille ollut merkinnyt se mitään rakastinko vai en, sille merkitsi ainoastaan se oma päämääränsä joka oli SAADA MINUT TAAS VALTAANSA ja hyötykäyttää minua.
Kaikkein selvin esimerkki hänen manipulaatiostaan ja silmänkääntötempuistaan oli silloin kun hän oli rajusti pahoinpidellyt minua monta tuntia, kuristanut niin että olin hetken tajuton, hakannut päähän ja muuallekin, repinyt kasvojani, uhannut tappaa jne jne ja sitten pääsin pakoon ja soitin poliisit paikalle ja hän lähti niitä pakoon, niin jo muutaman tunnin kuluttua soitti ja välillä maanitteli ja välillä VAATI päästä takaisin kotiin ja sinnikkäästi sillon ja kauan jälkeenpäinkin yritti saada minut uskomaan että "hän ei ollut tehnyt minulle MITÄÄN VAAN MINÄ VAAN KUVITTELIN", tämä eri versiona mutta tarkoituksenaan saada minut uskomaan että hän ei ollut tehnyt mitään ja vika oli minun vainoharhaisessa kuvittelussani. (esim sellainen versio tuli mieleeni että "en tehnyt sulle mitään mutta jospa joku muu on pahoinpidellyt sinut joskus elämässäsi ja nyt sinä sekoitat sen minuun ja kuvittelet että minä tein sen". Silloin tajusin miten hän "pienemmissäkin" jutuissa toimi koko ajan ja häivytti mielestäni totuuden.
Sen jälkeen on ollut muutama vuosi tätä toipumista. Kun ei ole narsistin vaikutuspiirissä niin omat ajatukset rupeavat selkeämään, näkee tapahtumat oikeina ja selkeästi. Pikkuhiljaa. On vaikea rakentaa takaisin se että pitää taas itseään ihmisenä, jolla on oikeus omiin ajatuksiin, omiin tunteisiin, omaan tahtoon, omaan elämään, tai että ylipäätään alkaa taas pitää itseään arvokkaana ihmisenä muiden ihmisten joukossa. Tätä on vaikeuttanut hänen uhkauksena itsemurhasta jos ei saa minua takaisin (vaikka itsellä on jo valmiiksi ollut haameri pyörinyt entisee malliin), uhkaukset siitä että tulee ja etsii minut ja heitää katuun ja raiskaa, uhkaukset siitä että tulee katsomaan vaikka läpi ovien ettei minulla ole "muita" miehiä jne jne. Mutta ei prke vaan tule, sen päätin silloin. - 33
7+14 kirjoitti:
Ihan viimeisen päätöksen sai tekemään se että se meinasi tappaa minut. Vuosia olin hänen kanssaan ja näinä vuosina hän harrasti henkistä väkivaltaa, niin että tuntui etten enää tiennyt kuka olin, petti valehteli käytti taloudellisesti hyväkseen ym. Luikerteli kymmeniä kertoja takaisin elämääni, kun olin yrittänyt erota, painostamalla, valehelemalla, lupaamalla mennä terapiaan, ennen kaikkea "sekoittamalla ajatukseni" kun halusi "keskustella" erosta silmänkääntötempuillaan = ainoana päämääränään vain pitää minut edelleen koukussaan (niiden kommenteista, jotka täällä tuntuvat "puolustavan" narsisteja ja VAATIVAN HEILLE YMMÄRRYSTÄ ja toitottavan että narsisti olisi jotenkin "viaton" siihen mitä toiselle tekee, koska "hän nyt on vain sellainen" ja "ei se narsistinkaan elämä ole ruusuilla tanssimista", ja "tarkastele nyt prkleen uhri vain itseäsi" jne. tulee mieleen kanssani olleen narsistin tapa tehdä silmänkääntötemppujaan ja maniloida, lupaukset hoitoonmenostaan jne jne)
Itse asiassa valmistelin itseäni eroon monet vuodet, luin paljon kirjallisuutta ja asiantuntijoiden kirjoituksia narsisteista, ja viimein vain TAJUSIN mitä kyseinen tunnevamma tarkoittaa, tajusin mitä tarkoittaa narsistin sanomana "nyt vasta ymmärrän sinun arvosi, rakastan sinua ylikaiken, en voi elää ilman sinua, teen itsemurhan jos jätät minut, OLEN NYT MUUTTUNUT MIES jos otat minut takaisin" = ei tarkoita yhtään mitään muuta kuin sitä että haluan pitää sinut koukussani, haluan käyttää kiltteyttäsi hyväkseni, haluan että olet VALLASSANI hamaan loppuusi saakka, tiedän kun vetoan härskistä tunteisiisi niin sinä taas sorrut minuun. Ei narsistille merkinnyt mitään se jos sanoin etten rakasta sitä enää (jos milloin uskalsin sanoa, se oli jotenkin uhkaava ilman varsinaista fyysistä väkivaltaakin), ei sille ollut merkinnyt se mitään rakastinko vai en, sille merkitsi ainoastaan se oma päämääränsä joka oli SAADA MINUT TAAS VALTAANSA ja hyötykäyttää minua.
Kaikkein selvin esimerkki hänen manipulaatiostaan ja silmänkääntötempuistaan oli silloin kun hän oli rajusti pahoinpidellyt minua monta tuntia, kuristanut niin että olin hetken tajuton, hakannut päähän ja muuallekin, repinyt kasvojani, uhannut tappaa jne jne ja sitten pääsin pakoon ja soitin poliisit paikalle ja hän lähti niitä pakoon, niin jo muutaman tunnin kuluttua soitti ja välillä maanitteli ja välillä VAATI päästä takaisin kotiin ja sinnikkäästi sillon ja kauan jälkeenpäinkin yritti saada minut uskomaan että "hän ei ollut tehnyt minulle MITÄÄN VAAN MINÄ VAAN KUVITTELIN", tämä eri versiona mutta tarkoituksenaan saada minut uskomaan että hän ei ollut tehnyt mitään ja vika oli minun vainoharhaisessa kuvittelussani. (esim sellainen versio tuli mieleeni että "en tehnyt sulle mitään mutta jospa joku muu on pahoinpidellyt sinut joskus elämässäsi ja nyt sinä sekoitat sen minuun ja kuvittelet että minä tein sen". Silloin tajusin miten hän "pienemmissäkin" jutuissa toimi koko ajan ja häivytti mielestäni totuuden.
Sen jälkeen on ollut muutama vuosi tätä toipumista. Kun ei ole narsistin vaikutuspiirissä niin omat ajatukset rupeavat selkeämään, näkee tapahtumat oikeina ja selkeästi. Pikkuhiljaa. On vaikea rakentaa takaisin se että pitää taas itseään ihmisenä, jolla on oikeus omiin ajatuksiin, omiin tunteisiin, omaan tahtoon, omaan elämään, tai että ylipäätään alkaa taas pitää itseään arvokkaana ihmisenä muiden ihmisten joukossa. Tätä on vaikeuttanut hänen uhkauksena itsemurhasta jos ei saa minua takaisin (vaikka itsellä on jo valmiiksi ollut haameri pyörinyt entisee malliin), uhkaukset siitä että tulee ja etsii minut ja heitää katuun ja raiskaa, uhkaukset siitä että tulee katsomaan vaikka läpi ovien ettei minulla ole "muita" miehiä jne jne. Mutta ei prke vaan tule, sen päätin silloin.tämä 7 14 nimimerkillä kirjoittaja on sama kuin 33, jolta asiaa kysyttiin.
33 kirjoitti:
tämä 7 14 nimimerkillä kirjoittaja on sama kuin 33, jolta asiaa kysyttiin.
Se on Henna, so what, on kertonut tarinansa ennenkin.
Väkivalta... mäkin olen kokenut sitä enkä silti diagnosoi (enää) ketään.
Meillä oli ero jo meneillään ja tuli palauttamaan tyttöä mutta saikin inspiksen hypätä meikän niskaan keittiössä ja sitten mentiin....no joo.
Sen jälkeen kun sain tilanteen balanssiin, kysyi voinko lämmittää saunan.
Jep...se siittä, jokainen käsittää varmaan sen, että oli hieman huono kysymys.
Mutta...mä olin kanssa suunnitellut eroa jo pitkään ja hakenut vastauksia, ollut "irrallaan" ja hakenut voimia...enkä voi millään väittää, etteikö toinen olisi sitä vaistonnut aiemmin ja toiminut vain puuttellisten taitojensa mukaan koska "petin hänet".
Se ei ollut missään nimessä oikein tms mutta näen myös oman osuuteni asiassa vaikka hänen olisikin totta kai pitänyt reagoida toisin.
Hallinnoin, vaadin vastauksia, painostin, puhuin MINÄ MINÄÄ koko ajan ja omista tarpeistani ja siitä kuinka hän ei niitä täytä ja uhkailin erolla jne...
Noh, shit happens.
Edelleenkin melkein 10 vuoden jälkeen skitsoilee joten ei ole kaikki kotona mutta hänen subjektiivinen kokemuksensa minun "petturuudestani" on varmasti yhtä kaikki totta.
Noh, nyt tämä menee vähättelyosastolle mutta mulla on ollut aikaa miettiä sitä, toipua jne,.... ja näen sen kuinka ajoin tämän miehen täydelliseen hulluuteen (vaikka asosiaalinen rikkollinen olikin) ja sitten nostin kädet pystyyn kun lopussa hän menetti kontrollinsa.
Väkivaltaa en hyväksy tietenkään mutta näen sen kuinka ihmisen voi murentaa ilman "näkyvää väkivaltaakin".lynett kirjoitti:
Meillä oli ero jo meneillään ja tuli palauttamaan tyttöä mutta saikin inspiksen hypätä meikän niskaan keittiössä ja sitten mentiin....no joo.
Mutta...mä olin kanssa suunnitellut eroa jo pitkään ja hakenut vastauksia, ollut "irrallaan" ja hakenut voimia...enkä voi millään väittää, etteikö toinen olisi sitä vaistonnut aiemmin ja toiminut vain puuttellisten taitojensa mukaan koska "petin hänet".
Se ei ollut missään nimessä oikein tms mutta näen myös oman osuuteni asiassa vaikka hänen olisikin totta kai pitänyt reagoida toisin.
Hallinnoin, vaadin vastauksia, painostin, puhuin MINÄ MINÄÄ koko ajan ja omista tarpeistani ja siitä kuinka hän ei niitä täytä ja uhkailin erolla jne...
Noh, shit happens.
Edelleenkin melkein 10 vuoden jälkeen skitsoilee joten ei ole kaikki kotona mutta hänen subjektiivinen kokemuksensa minun "petturuudestani" on varmasti yhtä kaikki totta.
Noh, nyt tämä menee vähättelyosastolle mutta mulla on ollut aikaa miettiä sitä, toipua jne,.... ja näen sen kuinka ajoin tämän miehen täydelliseen hulluuteen (vaikka asosiaalinen rikkollinen olikin) ja sitten nostin kädet pystyyn kun lopussa hän menetti kontrollinsa.
Väkivaltaa en hyväksy tietenkään mutta näen sen kuinka ihmisen voi murentaa ilman "näkyvää väkivaltaakin".Sitä paitsi tässä suhteessa oli niin, että olin verbaalisilta taidoiltani aivan ylivoimainen häneen verraten ja kykenin hetkessä saamaan hänet aivan "tainnutettua". Hän ei siihen kyennyt ja inhimillisyyden nimissä käsitän miksi hän turvautui kiellettyyn vaikka se onkin aina off the limit.
Kun hän jäi eka kerran pettämisestä kiinni, käytin sitä joka kerta riidellessä ja käytin sitä muutenkin verukkeena kaikelle.... sä teit sitä joten nyt on näin ja noin... sä teit sen, en minä... sä teit, sä koskit muhun, sä teit...
Ja ajoin sen muutenkin puutteellisen miehen täysin hulluuteen.
Ei voi mitään.
Sen jälkeen aloin miettimään, tai oikeastaan vasta lähiaikoina, että vaikka väkivalta ei edelleenkään ole koskaan okei, mä kyllä ihan suoraan sanoen kerjäsin sitä "valta-asemastani" ajamalla koko miehen täysin maanrakoon koska HÄN TEKI VÄÄRIN.
Voi olla, että parisuhdeongelmia voi ratkaista muullakin tavalla.- 27
7+14 kirjoitti:
Sen jälkeen on ollut muutama vuosi tätä toipumista. Kun ei ole narsistin vaikutuspiirissä niin omat ajatukset rupeavat selkeämään, näkee tapahtumat oikeina ja selkeästi. Pikkuhiljaa. On vaikea rakentaa takaisin se että pitää taas itseään ihmisenä, jolla on oikeus omiin ajatuksiin, omiin tunteisiin, omaan tahtoon, omaan elämään, tai että ylipäätään alkaa taas pitää itseään arvokkaana ihmisenä muiden ihmisten joukossa. Tätä on vaikeuttanut hänen uhkauksena itsemurhasta jos ei saa minua takaisin (vaikka itsellä on jo valmiiksi ollut haameri pyörinyt entisee malliin), uhkaukset siitä että tulee ja etsii minut ja heitää katuun ja raiskaa, uhkaukset siitä että tulee katsomaan vaikka läpi ovien ettei minulla ole "muita" miehiä jne jne. Mutta ei prke vaan tule, sen päätin silloin." Kun ei ole narsistin vaikutuspiirissä niin omat ajatukset rupeavat selkeämään, näkee tapahtumat oikeina ja selkeästi."
Tuo on niin totta, kriisitilanteessa on vaikea nähdä ja käsitellä asioita, luultavasti palstan psykologit tuntevat kriisin vaiheet. - ihmetouhuaXXXXX
lynett kirjoitti:
Noh, shit happens.
Väkivaltaa en hyväksy tietenkään mutta näen sen kuinka ihmisen voi murentaa ilman "näkyvää väkivaltaakin".Lynett kirjoitit:
"Noh, nyt tämä menee vähättelyosastolle mutta mulla on ollut aikaa miettiä sitä, toipua jne,.... ja näen sen kuinka ajoin tämän miehen täydelliseen hulluuteen (vaikka asosiaalinen rikkollinen olikin) ja sitten nostin kädet pystyyn kun lopussa hän menetti kontrollinsa."
Älä nyt hyväihme yleistä vaikka SINÄ sanotkin ajaneesi miehesi täydelliseen hulluuteen!!!
Ei narsistia tarvitse tosiaankaan sen toisen ajaa hulluuteen, se on sitä jo ennen suhdettakin!!!!!!!!!
Jotenkin kirjoituksistasi on saanut sellaisen kuvan että narsistin kanssa voi elää parisuhteessa kun vain "kasvaa" itse ihmisenä, ymmärtää narsistia jne.
Narsistin suhde ei-narsistin kanssa ei ole sama kuin sinä ja sinun entinen ja nykyinen suhteesi etkä voi (tai näköjään voit) sen perusteella esittää varmoja mielipiteitä miten nämä suhteet menee/pitäisi mennä, mitä sen toisen pitäisi pystyä tekemään jotta olis niin "kehittynyt" että suhde narsistin kanssa sujuu.
Kahden narsistin suhde on tietysti aikansa mahdollinen, olen sen nähnyt aika läheltä. Siinä he "raatelivat" toisiaan, suhde oli hirveitä raivokkaita riitoja joihin sotkettiin kaikki lähistöllä olevat, aina pienen hetken oli hetken aikaa kaiken kattavaa rakkautta, yleensä kaiken kattavaa tappelua, jossa poliisit usein vierailivat heidän luonaan. Narsistin kanssa pärjää vain narsistisilla sairailla keinoilla. Aikansa tappelevat kumpi syö toisen.Se nyt pitää sanoa, että yhdessä olivat kyllä vahvoja ainakin yhdessä asiassa eli kun he hyökkäsivät jonkun kolmannen kimppuun niin silloin kokosivat voimansa yhtenä rintamana ja tekivät perättömiä rikosilmoituksia yms
Mutta kaiken kaikkiaan voi sanoa että erittäin sairas suhde sellainen, ainakin sellainen mitä ainakaan normaali ihminen ei halua. - maljojen_prinsessa
lynett kirjoitti:
Sitä paitsi tässä suhteessa oli niin, että olin verbaalisilta taidoiltani aivan ylivoimainen häneen verraten ja kykenin hetkessä saamaan hänet aivan "tainnutettua". Hän ei siihen kyennyt ja inhimillisyyden nimissä käsitän miksi hän turvautui kiellettyyn vaikka se onkin aina off the limit.
Kun hän jäi eka kerran pettämisestä kiinni, käytin sitä joka kerta riidellessä ja käytin sitä muutenkin verukkeena kaikelle.... sä teit sitä joten nyt on näin ja noin... sä teit sen, en minä... sä teit, sä koskit muhun, sä teit...
Ja ajoin sen muutenkin puutteellisen miehen täysin hulluuteen.
Ei voi mitään.
Sen jälkeen aloin miettimään, tai oikeastaan vasta lähiaikoina, että vaikka väkivalta ei edelleenkään ole koskaan okei, mä kyllä ihan suoraan sanoen kerjäsin sitä "valta-asemastani" ajamalla koko miehen täysin maanrakoon koska HÄN TEKI VÄÄRIN.
Voi olla, että parisuhdeongelmia voi ratkaista muullakin tavalla.Lynett, sinä taisit kertoa aika yleisen tilanteen parisuhteissa, joissa tapahtuu henkistä että fyysistä väkivaltaa. Naiset käyttävät yleisemmin henkistä ja miehet taas fyysistä väkivaltaa. (Ja jottei tästä tule väittelyä, niin kerron, että tämä on siis vain yleensä, ei aina).
Kun parisuhteessa riidellään niin, että osapuolet eivät pysty tai osaa rauhoittaa itseään, niin ajaudutaan usein siihen, että nainen päätyy käyttämään sanallista väkivaltaa, koska verbaliikka on naisilla yleensä vahvempi puoli. MIehet taas ajautuvat käyttämään usein fyysistä väkivaltaa, koska ovat verbaliikaltaan yleensä hieman heikompia ja turvautuvat puolustautuakseen ääritilanteessa väkivaltaan.
Jos molemmat jatkavat riitatilanteessa omaa joustamatonta linjaansa, ajaudutaan lopulta helposti siihen, että mies lopulta lyö. (Ja tämän sanoessani en hyväksy minkäänlaista väkivaltaa.)
Riiteleminenkin on taitolaji. Toiset riitelevät selvittääkseen asioita ja puhdistaakseen ilmaa, toiset riitelevät satuttaakseen. Jos pariskunnalla on tunteiden hallinnan kanssa vaikeaa, ajaudutaan helpostikin satuttavaan riitelyyn. Jos ihmisellä on ongelmia itsetunnon, oman minäkuvansa tai persoonansa kanssa, niin riitely taitaa olla melko automaattisesti toista satuttavaa: toinen osapuoli on yleensä helposti loukkaantuva ja toinen enemmän tunnekylmä. Tästä seuraa helposti riitautumista ihan pienistäkin asioista.
Mutta niin kuin Lynett sanoi, parosuhdeongelmia voi ratkaista muullakin tavalla. Pariterapia on yksi (ääri-)keino, koska ensinnäkin siihen lähteminen/siitä kieltäytyminen kertoo paljon ihmisestä ja parisuhteesta ja toiseksi pariterapiassa käy usein ilmi erilaiset persoonaan liittyvät ongelmat, jotka parhaimmillaan sitten johtavat yksilöterapiaankin. Pariterapia ei tietenkään ratkaise persoonaan liittyviä ongelmia.
Jos ihmisellä on vaikeampi persoonan ongelma, riitely ei yleensä selvitä asioita. Stressitilanteessa tällaisen persoonan skeemat suorastaan ponnahtavat esille. "Tavallinen" ihminenkin voi silti käyttäytyä persoonallisuushäiriöisen ihmisen tavalla vaikeassa stressitilanteessa.
Tulipas tuota tekstiä taas. Ugh. :) ihmetouhuaXXXXX kirjoitti:
Lynett kirjoitit:
"Noh, nyt tämä menee vähättelyosastolle mutta mulla on ollut aikaa miettiä sitä, toipua jne,.... ja näen sen kuinka ajoin tämän miehen täydelliseen hulluuteen (vaikka asosiaalinen rikkollinen olikin) ja sitten nostin kädet pystyyn kun lopussa hän menetti kontrollinsa."
Älä nyt hyväihme yleistä vaikka SINÄ sanotkin ajaneesi miehesi täydelliseen hulluuteen!!!
Ei narsistia tarvitse tosiaankaan sen toisen ajaa hulluuteen, se on sitä jo ennen suhdettakin!!!!!!!!!
Jotenkin kirjoituksistasi on saanut sellaisen kuvan että narsistin kanssa voi elää parisuhteessa kun vain "kasvaa" itse ihmisenä, ymmärtää narsistia jne.
Narsistin suhde ei-narsistin kanssa ei ole sama kuin sinä ja sinun entinen ja nykyinen suhteesi etkä voi (tai näköjään voit) sen perusteella esittää varmoja mielipiteitä miten nämä suhteet menee/pitäisi mennä, mitä sen toisen pitäisi pystyä tekemään jotta olis niin "kehittynyt" että suhde narsistin kanssa sujuu.
Kahden narsistin suhde on tietysti aikansa mahdollinen, olen sen nähnyt aika läheltä. Siinä he "raatelivat" toisiaan, suhde oli hirveitä raivokkaita riitoja joihin sotkettiin kaikki lähistöllä olevat, aina pienen hetken oli hetken aikaa kaiken kattavaa rakkautta, yleensä kaiken kattavaa tappelua, jossa poliisit usein vierailivat heidän luonaan. Narsistin kanssa pärjää vain narsistisilla sairailla keinoilla. Aikansa tappelevat kumpi syö toisen.Se nyt pitää sanoa, että yhdessä olivat kyllä vahvoja ainakin yhdessä asiassa eli kun he hyökkäsivät jonkun kolmannen kimppuun niin silloin kokosivat voimansa yhtenä rintamana ja tekivät perättömiä rikosilmoituksia yms
Mutta kaiken kaikkiaan voi sanoa että erittäin sairas suhde sellainen, ainakin sellainen mitä ainakaan normaali ihminen ei halua.En mä yleistä yleensäkään niin, että kaikki tapaukset olisivat samanlaisia vaan kuvaamanilainen tilanne on yllättävän yleinen siinä mielessä, ettei toinen tai kumpikaan osapuoli huomaa mitä suhteen sisällä oikeasti tapahtuu vaan "on oikeassa" ja toinen on se paha.
Se on yksi (!) vaihtoehto ja eittämättä joidenkin (!) narsisti-diagnoosienkin takana.
Otin sen siksi esille, en kertoakseni "totuuksia" vaan vaihtoehtoja. En ole enää meinaan musta-valkoinen vaan katson eri vaihtoehtoja.
Eli siis vaikka toinen käyttäytyisi kuin narsisti, hän ei aina välttämättä ole sitä vaan koko suhteen dynamiikka on pielessä ja molemmat reagoivat niillä taidoilla joita on, eivätkä ne aina ole riittäviä tai oikeita - soppa on valmista ja kiehuu yli äyräidensä ajan kuluessa.
Kyllä narsistisen ihmisen kanssa voi olla tekemisissä jos pitää itsestään huolen.
Ja mitä ihmeen varmoja mielipiteitä esitän kun kerron nimenomaan esimerkkejä oman elämäni kautta ? Aika outoa.
Itsensä kehittämisellä ajan sitä takaa, ettei narsistinen ihminen pääse enää ihon alle, en ole puhunut mitään siitä, että silti pitäisi jatkaa suhdetta jos voi pahoin jne.
Ei me kyllä hyökkäilty kenenkään kimppuun tai vedetty ketään mukaan siihen sen kummemin, kunhan vain tuotiin lastimme siihen suhteeseen ja siinäpä se sitten oli. Varsinkin meikäläisellä joka lähti siihen suoraan niistä sairaalloisista kotioloista - en todellakaan ollut valmis mihinkään "normiin" ja siksi valitsinkin alitajuisen tietoisesti (heh, hieno sana) tällaisen kumppanin...
Mulle, jolle emotionaalinen läheisyys on läheisten kanssa loppupeleissä todella vaikeaa, tällaiset "emotionaalisesti turvalliset" ( eli ei tarvitse sitä likiläheisyyttä mitä muut kaipaavat) suhteet sopivat todella hyvin ja tiedän että kaltaisiani on muitakin.
Onko minulla oikeus kertoa omista tuntemuksistani, suhteistani tai hakea vertaiskeskustelua yhtälailla tai esittää se yhtenä vaihtoehtona ilmaan ?
Ei siittä suuttua tartte tai muutenkaan huutaa, oon herkkä ihminen =)
Eiköhän.maljojen_prinsessa kirjoitti:
Lynett, sinä taisit kertoa aika yleisen tilanteen parisuhteissa, joissa tapahtuu henkistä että fyysistä väkivaltaa. Naiset käyttävät yleisemmin henkistä ja miehet taas fyysistä väkivaltaa. (Ja jottei tästä tule väittelyä, niin kerron, että tämä on siis vain yleensä, ei aina).
Kun parisuhteessa riidellään niin, että osapuolet eivät pysty tai osaa rauhoittaa itseään, niin ajaudutaan usein siihen, että nainen päätyy käyttämään sanallista väkivaltaa, koska verbaliikka on naisilla yleensä vahvempi puoli. MIehet taas ajautuvat käyttämään usein fyysistä väkivaltaa, koska ovat verbaliikaltaan yleensä hieman heikompia ja turvautuvat puolustautuakseen ääritilanteessa väkivaltaan.
Jos molemmat jatkavat riitatilanteessa omaa joustamatonta linjaansa, ajaudutaan lopulta helposti siihen, että mies lopulta lyö. (Ja tämän sanoessani en hyväksy minkäänlaista väkivaltaa.)
Riiteleminenkin on taitolaji. Toiset riitelevät selvittääkseen asioita ja puhdistaakseen ilmaa, toiset riitelevät satuttaakseen. Jos pariskunnalla on tunteiden hallinnan kanssa vaikeaa, ajaudutaan helpostikin satuttavaan riitelyyn. Jos ihmisellä on ongelmia itsetunnon, oman minäkuvansa tai persoonansa kanssa, niin riitely taitaa olla melko automaattisesti toista satuttavaa: toinen osapuoli on yleensä helposti loukkaantuva ja toinen enemmän tunnekylmä. Tästä seuraa helposti riitautumista ihan pienistäkin asioista.
Mutta niin kuin Lynett sanoi, parosuhdeongelmia voi ratkaista muullakin tavalla. Pariterapia on yksi (ääri-)keino, koska ensinnäkin siihen lähteminen/siitä kieltäytyminen kertoo paljon ihmisestä ja parisuhteesta ja toiseksi pariterapiassa käy usein ilmi erilaiset persoonaan liittyvät ongelmat, jotka parhaimmillaan sitten johtavat yksilöterapiaankin. Pariterapia ei tietenkään ratkaise persoonaan liittyviä ongelmia.
Jos ihmisellä on vaikeampi persoonan ongelma, riitely ei yleensä selvitä asioita. Stressitilanteessa tällaisen persoonan skeemat suorastaan ponnahtavat esille. "Tavallinen" ihminenkin voi silti käyttäytyä persoonallisuushäiriöisen ihmisen tavalla vaikeassa stressitilanteessa.
Tulipas tuota tekstiä taas. Ugh. :)Hyvä avarakatseinen teksti, ugh vain sinnekin =)
Kyllä se vanha sanonta "kun sanat loppuu, väkivalta alkaa" taitaa olla aika viisas näkemys ja valitettavasti yleensä miehet turvautuvat juuri siihen kun eivät muuten ns pärjää. Tosin, kyllä naisetkin viskovat lautasia, kynsivät, lyövät ja saavat skitsojaan. Että summa summarum...
"Stressitilanteessa tällaisen persoonan skeemat suorastaan ponnahtavat esille. "Tavallinen" ihminenkin voi silti käyttäytyä persoonallisuushäiriöisen ihmisen tavalla vaikeassa stressitilanteessa."
Khylli, samaa mieltä ja hyvä muistaa.- 11+3
ihmetouhuaXXXXX kirjoitti:
Lynett kirjoitit:
Mutta kaiken kaikkiaan voi sanoa että erittäin sairas suhde sellainen, ainakin sellainen mitä ainakaan normaali ihminen ei halua.Olen täysin samaa mieltä. Mielestäni näistä Lynettin kirjoituksista saa aina tuon saman kuvan (joka ketjussa), että narsistin kanssa voi elää kun vaan kasvaa parisuhteessa ja ymmärtää narsistia tai kasvaa itse ihmisenä?? Miksi pitäisi edes yrittää elää näin, koska suhde narsistin kanssa on aina epäterve??? Narsistille parsisuhteessa paras kumppani taitaa olla toinen narsisisti.
- 1+12
lynett kirjoitti:
En mä yleistä yleensäkään niin, että kaikki tapaukset olisivat samanlaisia vaan kuvaamanilainen tilanne on yllättävän yleinen siinä mielessä, ettei toinen tai kumpikaan osapuoli huomaa mitä suhteen sisällä oikeasti tapahtuu vaan "on oikeassa" ja toinen on se paha.
Se on yksi (!) vaihtoehto ja eittämättä joidenkin (!) narsisti-diagnoosienkin takana.
Otin sen siksi esille, en kertoakseni "totuuksia" vaan vaihtoehtoja. En ole enää meinaan musta-valkoinen vaan katson eri vaihtoehtoja.
Eli siis vaikka toinen käyttäytyisi kuin narsisti, hän ei aina välttämättä ole sitä vaan koko suhteen dynamiikka on pielessä ja molemmat reagoivat niillä taidoilla joita on, eivätkä ne aina ole riittäviä tai oikeita - soppa on valmista ja kiehuu yli äyräidensä ajan kuluessa.
Kyllä narsistisen ihmisen kanssa voi olla tekemisissä jos pitää itsestään huolen.
Ja mitä ihmeen varmoja mielipiteitä esitän kun kerron nimenomaan esimerkkejä oman elämäni kautta ? Aika outoa.
Itsensä kehittämisellä ajan sitä takaa, ettei narsistinen ihminen pääse enää ihon alle, en ole puhunut mitään siitä, että silti pitäisi jatkaa suhdetta jos voi pahoin jne.
Ei me kyllä hyökkäilty kenenkään kimppuun tai vedetty ketään mukaan siihen sen kummemin, kunhan vain tuotiin lastimme siihen suhteeseen ja siinäpä se sitten oli. Varsinkin meikäläisellä joka lähti siihen suoraan niistä sairaalloisista kotioloista - en todellakaan ollut valmis mihinkään "normiin" ja siksi valitsinkin alitajuisen tietoisesti (heh, hieno sana) tällaisen kumppanin...
Mulle, jolle emotionaalinen läheisyys on läheisten kanssa loppupeleissä todella vaikeaa, tällaiset "emotionaalisesti turvalliset" ( eli ei tarvitse sitä likiläheisyyttä mitä muut kaipaavat) suhteet sopivat todella hyvin ja tiedän että kaltaisiani on muitakin.
Onko minulla oikeus kertoa omista tuntemuksistani, suhteistani tai hakea vertaiskeskustelua yhtälailla tai esittää se yhtenä vaihtoehtona ilmaan ?
Ei siittä suuttua tartte tai muutenkaan huutaa, oon herkkä ihminen =)
Eiköhän.En tiedä, mutta minulle on tullut kirjoituksiasi lukiessani tunne, että sinun suhteissasi ei ole ollut edes kysymys siitä että olet ollut tekemisissä narsistin kanssa. Puhutkin kai paljon "muista parisuhteen ongelmista" (samalla korostat "löytäneesi" oman narsismisi ja olevasi sen vuoksi pidemmällä kehityksessäsi ihmisenä kuin useimmat muut) mutta koska tämä on narsismi-palsta niin voisi olettaa että useimmat muut puhuvat ongelmistaan nimenomaan narsistin kanssa.
1+12 kirjoitti:
En tiedä, mutta minulle on tullut kirjoituksiasi lukiessani tunne, että sinun suhteissasi ei ole ollut edes kysymys siitä että olet ollut tekemisissä narsistin kanssa. Puhutkin kai paljon "muista parisuhteen ongelmista" (samalla korostat "löytäneesi" oman narsismisi ja olevasi sen vuoksi pidemmällä kehityksessäsi ihmisenä kuin useimmat muut) mutta koska tämä on narsismi-palsta niin voisi olettaa että useimmat muut puhuvat ongelmistaan nimenomaan narsistin kanssa.
Mistä ihmeestä voit tietää minkälaisia ihmisiä olen elämäni varrella kohdannut tai keiden kanssa elänyt ?
Voisin satalasissa allekirjoittaa samoja asioita kuin sadoissa uhrikertomuksissakin.
Minä vain käsittelen asiaani eri tavoin. Nykyään. Olen käsitellyt sitä myös sinun tavallasi.11+3 kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä. Mielestäni näistä Lynettin kirjoituksista saa aina tuon saman kuvan (joka ketjussa), että narsistin kanssa voi elää kun vaan kasvaa parisuhteessa ja ymmärtää narsistia tai kasvaa itse ihmisenä?? Miksi pitäisi edes yrittää elää näin, koska suhde narsistin kanssa on aina epäterve??? Narsistille parsisuhteessa paras kumppani taitaa olla toinen narsisisti.
"Narsistille parsisuhteessa paras kumppani taitaa olla toinen narsisisti. "
Näinpä.
Ja kun puhun narsistisen ihmisen kanssa elämisestä, puhun omasta kokemuksesta...edelleen.
Muuten sanonkin aina muille, että jos voi parisuhteessa jatkuvasti pahoin, kannattaa lähteä.
Mikä tässä on ongelmana ?- 11+3
lynett kirjoitti:
Näinpä.
Ja kun puhun narsistisen ihmisen kanssa elämisestä, puhun omasta kokemuksesta...edelleen.
Muuten sanonkin aina muille, että jos voi parisuhteessa jatkuvasti pahoin, kannattaa lähteä.
Mikä tässä on ongelmana ?Hyvä kun sinä olet löytänyt paikkasi. Se mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi niille kaikille narsistien uhreille jotka kirjoittavat tänne. Monissa kirjoituksissasi ja neuvoissasi uhreille annat kuitenkin ymmärtää, että siihen sairaaseen suhteeseen pitää sopeutua ymmärtämällä narsistia ja hänen mielenliikkeitään?? Useimmat uhrit kuitenkin haluavat tosissaan päästä eroon näistä sairaista ihmissuhteista. Eiköhän näissä suhteissa uhrit ole yrittäneet ymmärtää jo ihan tarpeeksi. Ainoastaan narsisti voi ymmärtää toisen narsistin sielunelämää.
11+3 kirjoitti:
Hyvä kun sinä olet löytänyt paikkasi. Se mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi niille kaikille narsistien uhreille jotka kirjoittavat tänne. Monissa kirjoituksissasi ja neuvoissasi uhreille annat kuitenkin ymmärtää, että siihen sairaaseen suhteeseen pitää sopeutua ymmärtämällä narsistia ja hänen mielenliikkeitään?? Useimmat uhrit kuitenkin haluavat tosissaan päästä eroon näistä sairaista ihmissuhteista. Eiköhän näissä suhteissa uhrit ole yrittäneet ymmärtää jo ihan tarpeeksi. Ainoastaan narsisti voi ymmärtää toisen narsistin sielunelämää.
Tänks =)
Mutta miksi taas niin mustavalkoinen lähestymistapa ?
Olen koettanut tätä tapausta ymmärtää ja muitakin, esim sairaalloista isääni näin jälkikäten, ja nyt yhtäkiä olen sitä mieltä että kaikkien pitäisi vain parantaa heitä ja pitää parisuhteensa ?
Ei sanoja suuhuni, kiitos.11+3 kirjoitti:
Hyvä kun sinä olet löytänyt paikkasi. Se mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi niille kaikille narsistien uhreille jotka kirjoittavat tänne. Monissa kirjoituksissasi ja neuvoissasi uhreille annat kuitenkin ymmärtää, että siihen sairaaseen suhteeseen pitää sopeutua ymmärtämällä narsistia ja hänen mielenliikkeitään?? Useimmat uhrit kuitenkin haluavat tosissaan päästä eroon näistä sairaista ihmissuhteista. Eiköhän näissä suhteissa uhrit ole yrittäneet ymmärtää jo ihan tarpeeksi. Ainoastaan narsisti voi ymmärtää toisen narsistin sielunelämää.
"Ainoastaan narsisti voi ymmärtää toisen narsistin sielunelämää. "
Noinhan se on...- :Dxxxxxxxxxx
lynett kirjoitti:
Näinpä.
Mikä tässä on ongelmana ?Mikä tässä on ongelma?
(vastaus)
Mikä tässä on ongelma?
(vastaus)
Mutta mikä tässä on ongelma..jos uhrit vain sitä ja tätä niin...?
(vastaus)
Mikä tässä on ongelma kun MINÄ MINÄ MINÄ ja MINUN kumppanini....?
(vastaus)
Niin mutta mikä tässä on vielä ongelma?
(vastaus, olet juurikin oikeassa, kaikkien pitäisi ymmärtää juuri tuo asia ja katsoa peiliin ja yrittää "kehittyä" noin korkealle tasolle)
EI mitään ongelmaa siis olekaan.
(vastaus)
Niin mikä tässä on vieläkin ongelma?
:D :D :D :D :D :Dxxxxxxxxxx kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma?
(vastaus)
Mikä tässä on ongelma?
(vastaus)
(vastaus)
(vastaus)
(vastaus, olet juurikin oikeassa, kaikkien pitäisi ymmärtää juuri tuo asia ja katsoa peiliin ja yrittää "kehittyä" noin korkealle tasolle)
(vastaus)
:D :D :D :D :DAaa... jatka subjektiivista tulkitsemistasi.
Posio kuittaa tältä osin =)- 4+6
lynett kirjoitti:
Tänks =)
Olen koettanut tätä tapausta ymmärtää ja muitakin, esim sairaalloista isääni näin jälkikäten, ja nyt yhtäkiä olen sitä mieltä että kaikkien pitäisi vain parantaa heitä ja pitää parisuhteensa ?
Ei sanoja suuhuni, kiitos."Mutta miksi taas niin mustavalkoinen lähestymistapa ?"
Siksi koska on olemassa vain YKSI totuus narsisteista ja siitä että hänen vaikutuspiirissään oleminen on aina vahingollista ja tuhoavaa.
Sitä ei muuta miksikään se jos joku yrittää muuttaa mustan valkoiseksi, tosiasiat ei muutu siitä miksikään.
(Mutta mikä tässä on ongelma, eikös niin? :D :D :D) - silmät auki
:Dxxxxxxxxxx kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma?
(vastaus)
Mikä tässä on ongelma?
(vastaus)
(vastaus)
(vastaus)
(vastaus)
:D :D :D :D :DJos ongelma on se, että asioiden uskottelu kaikille ei olekaan niin helppoa kuin on oletettu? :)
- 11+3
lynett kirjoitti:
Tänks =)
Ei sanoja suuhuni, kiitos.Kuten varmaan huomasitkin aika monet tässäkin ketjussa ovat samaa mieltä kanssani tästä asiasta (ellet, lue ketju uudestaan ajatuksella). Muista kuitenkin, että se mistä kirjoitat on sinun elämääsi. Ei uhrien ihan kaikkea tarvitse eikä pidä ymmärtää.
11+3 kirjoitti:
Kuten varmaan huomasitkin aika monet tässäkin ketjussa ovat samaa mieltä kanssani tästä asiasta (ellet, lue ketju uudestaan ajatuksella). Muista kuitenkin, että se mistä kirjoitat on sinun elämääsi. Ei uhrien ihan kaikkea tarvitse eikä pidä ymmärtää.
Öööö... mä vain ihmettelen tuota raivoa...mutta joo, se on tietyssä vaiheessa tarpeen ja olen sen läpikäynyt.
Sitä kannattaa kuitenkin varoa, vaikka sen kesto onkin yksilöstä riippuvainen, sillä se syö ihmisen ikään kuin elävältä.
Jokkainen ommaan tahtiinsa, minun on tämä, sinun tuo.silmät auki kirjoitti:
Jos ongelma on se, että asioiden uskottelu kaikille ei olekaan niin helppoa kuin on oletettu? :)
Totta, sitä voi jokainen miettiä absoluuttisen totuuden äärellä...kun sen on löytänyt. Itse en vielä ole, mutta etsitään.
Meitä on moneen junaan monilla eri matkustusasiakirjoilla ja jokaisella on silti sama oikeus matkustaa.- 11+3
lynett kirjoitti:
Öööö... mä vain ihmettelen tuota raivoa...mutta joo, se on tietyssä vaiheessa tarpeen ja olen sen läpikäynyt.
Sitä kannattaa kuitenkin varoa, vaikka sen kesto onkin yksilöstä riippuvainen, sillä se syö ihmisen ikään kuin elävältä.
Jokkainen ommaan tahtiinsa, minun on tämä, sinun tuo.lynett
Miksi ihmeessä tunget noita ajatuksiasi uhreille kuin "käärmettä pyssyyn"? Taisin kirjoituksissani sohaista sinussa päälle "narsistisen raivon". Siltä tuntuu, että uhriuden olet käynyt läpi, mutta saanut myös entisestä suhteestasi vaikutteita, nimittäin nph:n piirteitä. - 11+1
lynett kirjoitti:
Jokkainen ommaan tahtiinsa, minun on tämä, sinun tuo.Millä ihmeellä sinut saisi ymmärtämään, ettei se merkitse sitä että VIELÄKIN tuntisi RAIVOA tai olisi katkera tms, vaikka ei edelleenkään "ymmärrä" narsistia sillälailla kun sinä väität olevan "kehittynyttä" ymmärtää, ei näe OMASSA TOIMINNASSAAN syytä narsistin narsistiselle toiminnalle, edelleenkin uskoo asiantuntijoita jotka ovat sitä mieltä että narsistia on lähes mahdoton tai ainakin hyvin vaikea parantaa, varsinkaan kun he itse eivät edes näe mitään parannettavaa itsessään. Viha ja raivo syö ihmistä jos se jatkuu eikä siitä pääse yli mutta TÄSSÄ EI OLE EDES SIITÄ KYSYMYS, haluatko tarkoituksella vaihtaa puheenaihetta vai etkö sinä ymmärrä mistä puhutaan?
- 11+3
11+1 kirjoitti:
Millä ihmeellä sinut saisi ymmärtämään, ettei se merkitse sitä että VIELÄKIN tuntisi RAIVOA tai olisi katkera tms, vaikka ei edelleenkään "ymmärrä" narsistia sillälailla kun sinä väität olevan "kehittynyttä" ymmärtää, ei näe OMASSA TOIMINNASSAAN syytä narsistin narsistiselle toiminnalle, edelleenkin uskoo asiantuntijoita jotka ovat sitä mieltä että narsistia on lähes mahdoton tai ainakin hyvin vaikea parantaa, varsinkaan kun he itse eivät edes näe mitään parannettavaa itsessään. Viha ja raivo syö ihmistä jos se jatkuu eikä siitä pääse yli mutta TÄSSÄ EI OLE EDES SIITÄ KYSYMYS, haluatko tarkoituksella vaihtaa puheenaihetta vai etkö sinä ymmärrä mistä puhutaan?
Uhrit ovat jo aivan tarpeeksi kärsineet kirjoittaessaan tänne. Narsistin käytöstä ei pidä hyväksyä eikä yrittääkkään ymmärtää. On varsinainen järkytys uhreille, kun he kirjoittavat kohtaloistaan ja täällä "neuvotaan" ymmärtämään narsistin käytöstä. Kele, olen sitä mieltä, että kaikki heistä ovat yrittäneet ymmärtää narsistia viimeiseen tiimaan asti. Nuo kirjoitukset narsistin ymmärtämisestä saa monet uhrit ajattelemaaan sitä, etteivät he yrittäneet tarpeeksi ymmärtää. Monet ovat yrittäneet ymmärtää järkensäkkin uhalla. Mitä helvetin ymmärrystä vielä tarvitaan???? Hei haloo.
11+3 kirjoitti:
Uhrit ovat jo aivan tarpeeksi kärsineet kirjoittaessaan tänne. Narsistin käytöstä ei pidä hyväksyä eikä yrittääkkään ymmärtää. On varsinainen järkytys uhreille, kun he kirjoittavat kohtaloistaan ja täällä "neuvotaan" ymmärtämään narsistin käytöstä. Kele, olen sitä mieltä, että kaikki heistä ovat yrittäneet ymmärtää narsistia viimeiseen tiimaan asti. Nuo kirjoitukset narsistin ymmärtämisestä saa monet uhrit ajattelemaaan sitä, etteivät he yrittäneet tarpeeksi ymmärtää. Monet ovat yrittäneet ymmärtää järkensäkkin uhalla. Mitä helvetin ymmärrystä vielä tarvitaan???? Hei haloo.
Uhreille nyt ei kelpaa mikään...
Jos annat neuvoja "empaattiseen" sävyyn, kuulee olevansa valehteleva narsisti, joka yrittää vain houkutella "uhrin" ansaan ja manipuloida.
Jos annat "järkineuvoja", sanotaan, että olet manipuloiva kieroileva narsisti, joka ei ajattele uhrien tunteita, kun kirjoittaa niin "kylmästi".
Jos kerrot omista kokemuksistasi, olet manipuloiva, kusipää narsisti, joka yrittää vain sekoittaa uhrien päitä.
Jos kerrot omaavasi narsistisia piirteitä ja yrität päästä niistä yli, olet narsisti, joka mitätöi uhrien kokemuksia kertomalla, että yrittää muuttua, mikä on uhrien mielestä mahdotonta. Jos kerrot olevasi NPH, olet kusipää, jonka sais viedä saunan taakse huolimatta siitä, että tiedostat tilasi...
Onko mitään tapaa kirjoitella, että se kelpaisi näille uhreille täällä??!- ootko ajatellut tätä
dizel kirjoitti:
Uhreille nyt ei kelpaa mikään...
Jos annat neuvoja "empaattiseen" sävyyn, kuulee olevansa valehteleva narsisti, joka yrittää vain houkutella "uhrin" ansaan ja manipuloida.
Jos annat "järkineuvoja", sanotaan, että olet manipuloiva kieroileva narsisti, joka ei ajattele uhrien tunteita, kun kirjoittaa niin "kylmästi".
Jos kerrot omista kokemuksistasi, olet manipuloiva, kusipää narsisti, joka yrittää vain sekoittaa uhrien päitä.
Jos kerrot omaavasi narsistisia piirteitä ja yrität päästä niistä yli, olet narsisti, joka mitätöi uhrien kokemuksia kertomalla, että yrittää muuttua, mikä on uhrien mielestä mahdotonta. Jos kerrot olevasi NPH, olet kusipää, jonka sais viedä saunan taakse huolimatta siitä, että tiedostat tilasi...
Onko mitään tapaa kirjoitella, että se kelpaisi näille uhreille täällä??!Jaa-a, jospa uhreista suurin osa onkin niin fiksuja ja älykkäitä joskus esiintyvistä päinvastaisista haukkumistanne huolimatta, että näkevät vain auttamisyritystenne läpi ja myös vaistoavat ne, joilla on todellista kokemusta narsisteista ja todellista halua auttaa? Voisiko olla niin?
Jospa uhrit ovat niin fiksuja, että kun huomaavat että samat "auttavat" henkilöt esiintyvät toisissa ketjuissa avoimesti narsismin puolustajina ja riekkuvat narsistien ihanuutta toisten samankaltaisten kanssa ylistäen niin heille herää epäilys että tuleekohan tuo ymmärtävä ja myötäelävä teksti nyt täydestä sydämestä?
"Jos annat neuvoja "empaattiseen" sävyyn, kuulee olevansa valehteleva narsisti, joka yrittää vain houkutella "uhrin" ansaan ja manipuloida.
Jos kerrot omista kokemuksistasi, olet manipuloiva, ********* narsisti, joka yrittää vain sekoittaa uhrien päitä. "
Jospa uhrit ovatkin niin fiksuja että "haistava" heti nuo kikkakolmostaan etsivät ja erilaisia tyylejä kokeilevat ja ajattelevat että he hakevat vain keinoja vaikuttaa ja manipuloida ja yrittävät löytöö keinon millä vaikuttaa uhriin?
"Jos kerrot omaavasi narsistisia piirteitä ja yrität päästä niistä yli, olet narsisti, joka mitätöi uhrien kokemuksia kertomalla, että yrittää muuttua, mikä on uhrien mielestä mahdotonta. Jos kerrot olevasi NPH, olet *********, jonka sais viedä saunan taakse huolimatta siitä, että tiedostat tilasi..."
Kun kerrot omista narsistisista piirteistäsi ja samalla kirjoituksillasi osoitat myös sitä olevasi niin jospa et olekaan asioista tietävän fiksun uhrin mielestä oikea henkilö auttamaan?
.."yrittää muuttua" -ehkä fiksut ja asiaan perehtyneet uhrit tietävät jo että tuo on paljon melua tyhjästä - todellisessa elämässä narsistit ovat koko ajan muuttuneita miehiä/naisia mutta mikään ei käytännössä osoita sitä. Samoin täällä puhutaan pääasiassa narsistin mahdollisuudesta parantua ja kehittymisestä ja muuttumisesta - mutta yhtään mikään ei kuitenkaan osoita sitä että siihen suuntaan olisi ihan käytännössä menty ainakaan palstalla kirjoittavien osalta. - jatko ed.
ootko ajatellut tätä kirjoitti:
Jaa-a, jospa uhreista suurin osa onkin niin fiksuja ja älykkäitä joskus esiintyvistä päinvastaisista haukkumistanne huolimatta, että näkevät vain auttamisyritystenne läpi ja myös vaistoavat ne, joilla on todellista kokemusta narsisteista ja todellista halua auttaa? Voisiko olla niin?
Jospa uhrit ovat niin fiksuja, että kun huomaavat että samat "auttavat" henkilöt esiintyvät toisissa ketjuissa avoimesti narsismin puolustajina ja riekkuvat narsistien ihanuutta toisten samankaltaisten kanssa ylistäen niin heille herää epäilys että tuleekohan tuo ymmärtävä ja myötäelävä teksti nyt täydestä sydämestä?
"Jos annat neuvoja "empaattiseen" sävyyn, kuulee olevansa valehteleva narsisti, joka yrittää vain houkutella "uhrin" ansaan ja manipuloida.
Jos kerrot omista kokemuksistasi, olet manipuloiva, ********* narsisti, joka yrittää vain sekoittaa uhrien päitä. "
Jospa uhrit ovatkin niin fiksuja että "haistava" heti nuo kikkakolmostaan etsivät ja erilaisia tyylejä kokeilevat ja ajattelevat että he hakevat vain keinoja vaikuttaa ja manipuloida ja yrittävät löytöö keinon millä vaikuttaa uhriin?
"Jos kerrot omaavasi narsistisia piirteitä ja yrität päästä niistä yli, olet narsisti, joka mitätöi uhrien kokemuksia kertomalla, että yrittää muuttua, mikä on uhrien mielestä mahdotonta. Jos kerrot olevasi NPH, olet *********, jonka sais viedä saunan taakse huolimatta siitä, että tiedostat tilasi..."
Kun kerrot omista narsistisista piirteistäsi ja samalla kirjoituksillasi osoitat myös sitä olevasi niin jospa et olekaan asioista tietävän fiksun uhrin mielestä oikea henkilö auttamaan?
.."yrittää muuttua" -ehkä fiksut ja asiaan perehtyneet uhrit tietävät jo että tuo on paljon melua tyhjästä - todellisessa elämässä narsistit ovat koko ajan muuttuneita miehiä/naisia mutta mikään ei käytännössä osoita sitä. Samoin täällä puhutaan pääasiassa narsistin mahdollisuudesta parantua ja kehittymisestä ja muuttumisesta - mutta yhtään mikään ei kuitenkaan osoita sitä että siihen suuntaan olisi ihan käytännössä menty ainakaan palstalla kirjoittavien osalta."Jos kerrot olevasi NPH, olet *********, jonka sais viedä saunan taakse huolimatta siitä, että tiedostat tilasi...""
Tilansa TIEDOSTAMINEN ei vielä muuta YHTÄÄN MITÄÄN, ellei myös pysty MUUTTUMAAN.
Harvoinpa olen nähnyt kenenkään uhrin kirjoittavan että narsistit pitäisi viedä saunan taakse ja... tuo on yleensä niiden itsensä dramatisointia jotka pitävät itseään narsisteina/vaativat narsisteille ymmärrystä vastauksena esimerkiksi ihan asiaa oleviin narsistien piirrelistoihin että väitetään toisen kirjoittaneen niin. ootko ajatellut tätä kirjoitti:
Jaa-a, jospa uhreista suurin osa onkin niin fiksuja ja älykkäitä joskus esiintyvistä päinvastaisista haukkumistanne huolimatta, että näkevät vain auttamisyritystenne läpi ja myös vaistoavat ne, joilla on todellista kokemusta narsisteista ja todellista halua auttaa? Voisiko olla niin?
.."yrittää muuttua" -ehkä fiksut ja asiaan perehtyneet uhrit tietävät jo että tuo on paljon melua tyhjästä - todellisessa elämässä narsistit ovat koko ajan muuttuneita miehiä/naisia mutta mikään ei käytännössä osoita sitä. Samoin täällä puhutaan pääasiassa narsistin mahdollisuudesta parantua ja kehittymisestä ja muuttumisesta - mutta yhtään mikään ei kuitenkaan osoita sitä että siihen suuntaan olisi ihan käytännössä menty ainakaan palstalla kirjoittavien osalta.Et vastannut kysymykseen.
Millä tavalla täällä pitäisi kirjoitella, ettei siitä kuulisi vittuilua?
Pitäisikö teeskennellä empaattista? Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset on erilaisia? Jokainen kirjoittelee täällä omalla tavallaan, eikä se liity mitenkään uhreihin, eikä heidän kokemuksiinsa.
Jotkut ovat herkempiä, kuin toiset, joitakin ei hetkauta mikään...Niin se on ollut aina ja tulee aina olemaan...
llmeisesti uhrit tuntevat niin sietämätöntä häpeää siitä, että ovat alistuneet uhreiksi ja purkavat tämän vihansa sitten niiden niskaan, jotka olivat vahvempia, eivätkä alistuneet.
Ikävää heidän kannaltaan, mutta se ei ole todellakaan näiden toisten syy...- 1+13
dizel kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen.
Millä tavalla täällä pitäisi kirjoitella, ettei siitä kuulisi vittuilua?
Pitäisikö teeskennellä empaattista? Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset on erilaisia? Jokainen kirjoittelee täällä omalla tavallaan, eikä se liity mitenkään uhreihin, eikä heidän kokemuksiinsa.
Jotkut ovat herkempiä, kuin toiset, joitakin ei hetkauta mikään...Niin se on ollut aina ja tulee aina olemaan...
llmeisesti uhrit tuntevat niin sietämätöntä häpeää siitä, että ovat alistuneet uhreiksi ja purkavat tämän vihansa sitten niiden niskaan, jotka olivat vahvempia, eivätkä alistuneet.
Ikävää heidän kannaltaan, mutta se ei ole todellakaan näiden toisten syy..."...ja purkavat tämän vihansa sitten niiden niskaan, jotka olivat vahvempia, eivätkä alistuneet. "
Nyt kyllä tekisi mieli kysyä että oletko tyhmä, sataan kertaan olisi pitänyt tulla jo sullekin selväksi, ettei ole VIHANSA PURKAMISTA se, että on toista mieltä siitä, että voiko narsistin kanssa elää itseään rikkomatta lähisuhteessa, jos "ymmärtää" narsistia, hakee vikaa itsestään, "uhri osaa katsoa peiliin" (joka tuntuu olevan muutaman mantra täälä kuukaudesta toiseen) jne jne, en jaksa enää toistaa ja sitten kun tuon "tiedon" pakkosyöttäminen että kyse on vain uhrien "kehittymättömyydestä" ja halusta haukkua narsistia, ei näytäkään onnistuvan vaan porukka ilmaisee olevansa eri mieltä, niin se onkin sitten VIHAN PURKAMISTA muka "vahvempien" niskaan, josta vihanpurkamisesta voidaankin sitten päästä näppärästi TAAS SYYLLISTÄMÄÄN (tai siis yritämään syyllistämistä).
Vaikka olen tätä keskustelua seurannut pitkin päivää niin nyt on ensimmäinen kerta kun oon vihainen. Stna. Mutta tiedän myös sen että se vihaisuus ei kestä kauan, koska on parempaakin ajattelemista ja ennen kaikkea olen onnellinen siitä, että todellisessa elämässä ei tarvitse ENÄÄ KOSKAAN kuunnella tuon kaltaista soopaa. :D 1+13 kirjoitti:
"...ja purkavat tämän vihansa sitten niiden niskaan, jotka olivat vahvempia, eivätkä alistuneet. "
Nyt kyllä tekisi mieli kysyä että oletko tyhmä, sataan kertaan olisi pitänyt tulla jo sullekin selväksi, ettei ole VIHANSA PURKAMISTA se, että on toista mieltä siitä, että voiko narsistin kanssa elää itseään rikkomatta lähisuhteessa, jos "ymmärtää" narsistia, hakee vikaa itsestään, "uhri osaa katsoa peiliin" (joka tuntuu olevan muutaman mantra täälä kuukaudesta toiseen) jne jne, en jaksa enää toistaa ja sitten kun tuon "tiedon" pakkosyöttäminen että kyse on vain uhrien "kehittymättömyydestä" ja halusta haukkua narsistia, ei näytäkään onnistuvan vaan porukka ilmaisee olevansa eri mieltä, niin se onkin sitten VIHAN PURKAMISTA muka "vahvempien" niskaan, josta vihanpurkamisesta voidaankin sitten päästä näppärästi TAAS SYYLLISTÄMÄÄN (tai siis yritämään syyllistämistä).
Vaikka olen tätä keskustelua seurannut pitkin päivää niin nyt on ensimmäinen kerta kun oon vihainen. Stna. Mutta tiedän myös sen että se vihaisuus ei kestä kauan, koska on parempaakin ajattelemista ja ennen kaikkea olen onnellinen siitä, että todellisessa elämässä ei tarvitse ENÄÄ KOSKAAN kuunnella tuon kaltaista soopaa. :DMiksi täällä ei voi sitten kertoa omista kokemuksistaan ilman, että saa uhrien vihat niskaansa...Vaikka tekisi ihan oman keskustelun avauksen aiheesta "minun elämä". Hieman ristiriidassa tuon väittämän kanssa.
Jotkut voivat elää narsistien kanssa hajoittamatta itseään, miksi et halua tätä myöntää?
Minä nyt en ole kenellekään pakkosyöttänyt mitään...Sekoitat nyt johonkin toiseen täällä kirjoittavaan henkilöön, mutta kaikki "ei-uhrithan" täällä ovat yksi ja sama henkilö...uhrien mielestä. *huokaus*dizel kirjoitti:
Miksi täällä ei voi sitten kertoa omista kokemuksistaan ilman, että saa uhrien vihat niskaansa...Vaikka tekisi ihan oman keskustelun avauksen aiheesta "minun elämä". Hieman ristiriidassa tuon väittämän kanssa.
Jotkut voivat elää narsistien kanssa hajoittamatta itseään, miksi et halua tätä myöntää?
Minä nyt en ole kenellekään pakkosyöttänyt mitään...Sekoitat nyt johonkin toiseen täällä kirjoittavaan henkilöön, mutta kaikki "ei-uhrithan" täällä ovat yksi ja sama henkilö...uhrien mielestä. *huokaus*Etkä muuten edelleenkään vastannut kysymykseen...
Ilmeisesti sellaista uhreille mieluista tapaa kirjoittaa ei sitten ole olemassakaan ja "saamme" kuulla samaa saarnaa "teimme" sitten miten hyvänsä...Ja kirjoitimme sitten mistä tahansa.- +-
dizel kirjoitti:
Etkä muuten edelleenkään vastannut kysymykseen...
Ilmeisesti sellaista uhreille mieluista tapaa kirjoittaa ei sitten ole olemassakaan ja "saamme" kuulla samaa saarnaa "teimme" sitten miten hyvänsä...Ja kirjoitimme sitten mistä tahansa.Onneksi vihapuheesta tulee lakialoite
- 11+3
dizel kirjoitti:
Ilmeisesti sellaista uhreille mieluista tapaa kirjoittaa ei sitten ole olemassakaan ja "saamme" kuulla samaa saarnaa "teimme" sitten miten hyvänsä...Ja kirjoitimme sitten mistä tahansa.Hoh hoijaa, tää on just niin tätä. Tulee elävästi mieleeni ajat narsistin kanssa selittelyä selittelyn perään. Ympäri mennään ja yhteen tullaan. Vähän kevennystä; Lukekaa ihmeessä Narsistin huoneentaulu, se oli näissä viestiketjuissa jokin aika sitten. Täytyy kyllä sanoa, että sitä ei voinut nauramatta lukea. Ilmeisesti toipumiseni on hyvin lähtenyt käyntiin.
- +-
11+3 kirjoitti:
Hoh hoijaa, tää on just niin tätä. Tulee elävästi mieleeni ajat narsistin kanssa selittelyä selittelyn perään. Ympäri mennään ja yhteen tullaan. Vähän kevennystä; Lukekaa ihmeessä Narsistin huoneentaulu, se oli näissä viestiketjuissa jokin aika sitten. Täytyy kyllä sanoa, että sitä ei voinut nauramatta lukea. Ilmeisesti toipumiseni on hyvin lähtenyt käyntiin.
´Ilmeisesti toipumiseni on hyvin lähtenyt käyntiin. ´
Koomikon ura ainakin. 11+3 kirjoitti:
Hoh hoijaa, tää on just niin tätä. Tulee elävästi mieleeni ajat narsistin kanssa selittelyä selittelyn perään. Ympäri mennään ja yhteen tullaan. Vähän kevennystä; Lukekaa ihmeessä Narsistin huoneentaulu, se oli näissä viestiketjuissa jokin aika sitten. Täytyy kyllä sanoa, että sitä ei voinut nauramatta lukea. Ilmeisesti toipumiseni on hyvin lähtenyt käyntiin.
No onnea. :)
Häiritsee edelleen, ettei kukaan uhri kykene vastaamaan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen...Onko se liian kiusallinen?- uhrinrääpäle
+- kirjoitti:
Onneksi vihapuheesta tulee lakialoite
Tuleeko VIHAISESTAKIN puheesta rikollista?
Tulkitaanko sekin vihapuheeksi, jos ihan ääneen sanoo olevansa narsistille vihainen?
Tai kirjoittaa?
Onko sekin vihapuhetta jos puhuu siitä, miten narsistit kaltoinkohtelevat toisia ihmisiä?
Tai kirjoittaa?
Kylläpäs nyt rupesikin pelottamaan :D :D :D - uhrinrääpäle
11+3 kirjoitti:
Heh, se oli mun aloittama ketju, taidanki nostaa sen kun minustakin se oli niin osuva ja hyvä. Tais vain aiheuttaa raivostunutta keskustelua, mikäli oikein muistan...
- 11+3
+- kirjoitti:
´Ilmeisesti toipumiseni on hyvin lähtenyt käyntiin. ´
Koomikon ura ainakin.Ottiko koville? Siinä on joka sana niin totta. Mua ainakin naurattaa joka ainut kerta kun luen sen.
- 11+3
uhrinrääpäle kirjoitti:
Heh, se oli mun aloittama ketju, taidanki nostaa sen kun minustakin se oli niin osuva ja hyvä. Tais vain aiheuttaa raivostunutta keskustelua, mikäli oikein muistan...
uhrinrääpäle
Se on niin hyvä. Nauroin vedet silmissä kun luin sen. Tulostin sen jääkaappini oveen. - 5+20
dizel kirjoitti:
No onnea. :)
Häiritsee edelleen, ettei kukaan uhri kykene vastaamaan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen...Onko se liian kiusallinen?"Onko mitään tapaa kirjoitella, että se kelpaisi näille uhreille täällä??! "
Ilmeisesti sellaista uhreille mieluista tapaa kirjoittaa ei sitten ole olemassakaan ja "saamme" kuulla samaa saarnaa "teimme" sitten miten hyvänsä...Ja kirjoitimme sitten mistä tahansa. "
"Häiritsee edelleen, ettei kukaan uhri kykene vastaamaan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen...Onko se liian kiusallinen?"
No, minä vastaan sitten kun noin moneen kertaan kyselet. Huomasin kysymyksesi aikaisemminkin, mutta koen vaan jotenkin niin turhaksi vastata, koska eihän se kuitenkaan muuta mitään, vai?
Vastaan itse asiassa esimerkillä vanhasta elämästäni narsistin kanssa. Saattaa kyllä olla niin, että sinä et pidä vastauksestani, mutta:
Eksani pyöritteli monia naisia samaan aikaan. Kerran sain tietää että oli ollut yhden hoitonsa K:n luona yötä.
Minä vihaisena siitä keskustelemaan. Hän sanoi: "Ei pidä paikkaansa, en ollut siellä"
Minä esittämään vedenpitävän todisteen että oli ollut, johon se että "No olin mutta ei ollut mitään seksiä".
Minä taas että kuunteles tämä viesti, jossa nainen itse kertoo vastaajaani että oli seksiä, johon se sitten epätoivoisen raivostuneena huutaa:
MITÄ MINUN PITÄÄ SITTEN SINULLE SANOA ETTÄ LOPETTAISIT TUON MINULLE V*TTUILUN?
Tuossahan oli ainoa oikea vastaus että LOPETTAA TUO P*SKAN JAUHAMINEN.
Live-elämässä tuosta sai tietty turpaansa. - +-
5+20 kirjoitti:
"Onko mitään tapaa kirjoitella, että se kelpaisi näille uhreille täällä??! "
Ilmeisesti sellaista uhreille mieluista tapaa kirjoittaa ei sitten ole olemassakaan ja "saamme" kuulla samaa saarnaa "teimme" sitten miten hyvänsä...Ja kirjoitimme sitten mistä tahansa. "
"Häiritsee edelleen, ettei kukaan uhri kykene vastaamaan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen...Onko se liian kiusallinen?"
No, minä vastaan sitten kun noin moneen kertaan kyselet. Huomasin kysymyksesi aikaisemminkin, mutta koen vaan jotenkin niin turhaksi vastata, koska eihän se kuitenkaan muuta mitään, vai?
Vastaan itse asiassa esimerkillä vanhasta elämästäni narsistin kanssa. Saattaa kyllä olla niin, että sinä et pidä vastauksestani, mutta:
Eksani pyöritteli monia naisia samaan aikaan. Kerran sain tietää että oli ollut yhden hoitonsa K:n luona yötä.
Minä vihaisena siitä keskustelemaan. Hän sanoi: "Ei pidä paikkaansa, en ollut siellä"
Minä esittämään vedenpitävän todisteen että oli ollut, johon se että "No olin mutta ei ollut mitään seksiä".
Minä taas että kuunteles tämä viesti, jossa nainen itse kertoo vastaajaani että oli seksiä, johon se sitten epätoivoisen raivostuneena huutaa:
Live-elämässä tuosta sai tietty turpaansa.Tuo ei tee ihmisestä narsistia
- 5+20
5+20 kirjoitti:
"Onko mitään tapaa kirjoitella, että se kelpaisi näille uhreille täällä??! "
Live-elämässä tuosta sai tietty turpaansa.Eli ainoa mitä hän mietti oli että mikä oli "teknisesti" oikea tapa vastata niin että hän pystyi taas pesämään kätensä koko asiasta ja jatkamaan narsistista toimintaansa samalla tavalla kuin siihenkin asti. Ei hän siis miettinyt esimerkiksi sitä MIKÄ oikeasti oli ONGELMA tms tai että sanoisi sen mikä on totta.
Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu, sen ovat tähän astiset kirjoitukset jo osoittaneet ja ei siinä auta se että jos he oppivat "teknisesti" jotenkin uudenlaisen tavan kirjoittaa (mihin en siihenkään usko että olisi suuremmin halua, kai) 5+20 kirjoitti:
Eli ainoa mitä hän mietti oli että mikä oli "teknisesti" oikea tapa vastata niin että hän pystyi taas pesämään kätensä koko asiasta ja jatkamaan narsistista toimintaansa samalla tavalla kuin siihenkin asti. Ei hän siis miettinyt esimerkiksi sitä MIKÄ oikeasti oli ONGELMA tms tai että sanoisi sen mikä on totta.
Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu, sen ovat tähän astiset kirjoitukset jo osoittaneet ja ei siinä auta se että jos he oppivat "teknisesti" jotenkin uudenlaisen tavan kirjoittaa (mihin en siihenkään usko että olisi suuremmin halua, kai)"...ja ei siinä auta se että jos he oppivat "teknisesti" jotenkin uudenlaisen tavan kirjoittaa "
Aivan. Eiköhän tuossa ollut jo tarpeeksi vastausta. :)5+20 kirjoitti:
Eli ainoa mitä hän mietti oli että mikä oli "teknisesti" oikea tapa vastata niin että hän pystyi taas pesämään kätensä koko asiasta ja jatkamaan narsistista toimintaansa samalla tavalla kuin siihenkin asti. Ei hän siis miettinyt esimerkiksi sitä MIKÄ oikeasti oli ONGELMA tms tai että sanoisi sen mikä on totta.
Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu, sen ovat tähän astiset kirjoitukset jo osoittaneet ja ei siinä auta se että jos he oppivat "teknisesti" jotenkin uudenlaisen tavan kirjoittaa (mihin en siihenkään usko että olisi suuremmin halua, kai)"Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu"
Kyllä itse asiassa tiedän ja voin kuvitella, mutta se on mielestäni vain kärpäsenpaska sen rinnalla mitä itse olen esimerkiksi kokenut, joten ehkä en jaksa kuluttaa empatiaani turhuuksiin, vaan sellaisille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja joita on elämässään murjottu syntymästään asti, eikä vain parisuhteessa.
Meillä on asioissa hieman erilaiset mittasuhteet, siitä erimielisyys...- 2++5
+- kirjoitti:
Tuo ei tee ihmisestä narsistia
Ja kuka on väittänyt, että juuri tuon perusteella sitten päättelin hänen olevan narsisti? Päätteletkö sinä noin yksioikoisesti asioita jonkun yhden jutun perusteella?
- M.B.
4+6 kirjoitti:
"Mutta miksi taas niin mustavalkoinen lähestymistapa ?"
Siksi koska on olemassa vain YKSI totuus narsisteista ja siitä että hänen vaikutuspiirissään oleminen on aina vahingollista ja tuhoavaa.
Sitä ei muuta miksikään se jos joku yrittää muuttaa mustan valkoiseksi, tosiasiat ei muutu siitä miksikään.
(Mutta mikä tässä on ongelma, eikös niin? :D :D :D)Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä miten osa lukee Lynetten kirjoittamaa niin, että hän nimenomaan kehottaa ja puoliksi jopa suorastaan pakottaa tekemään asiat niin kuin hän on tehnyt tai näkemään asiat niin kuin hän ne näkee tai kokemaan niitä kuten hän ne kokee.. Tuollaisen jatkuvan jonkun "uhrilauman joukkopsykoosin" kourissa kun toinen tuntuu jatkuvasti olevan tällä palstalla, niin en voi kuin hämmästellen todeta otteen säilymistä suhteellisen asiallisena lynettellä.
*hatunnoston arvoinen*
Itselleni muistuu mieleen suhteenpuolikkaastani samantyylinen asennoituminen minuun jatkuvasti. Toistuvasti sain kuulla, miten minä olin milloinkin mitäkin mieltä mistäkin asiasta ja erityisesti, että mistä se minun jokin oleminen aina johtui. Hermostumatta en kestänyt. Mielummin luen lynetten minä-muotoista kirjoittelua kuin jatkuvaa muitten lynettelle suuntaamaa sinäsinäsinä-kirjoittelua.
Opetelkaa nyt hyvät ihmiset vähän vähemmän herkkähipiäisiksi vihdoinkin.
Narsistin läheisyydessä varmasti tuhoutuu moni ihminen. Lynettellä on kuitenkin pointtinsa miettiä sitä, että mikä hänet on ajanut minkäkinlaisiin kommelluksiin elämässään.
Ja kyllä se niin on, että ensin on tutustuttava itseensä, ennen kuin alkaa laukomaan totuuksia toisesta. Jokaisella on valta tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä enemmän kuin toisen elämää (ns. normaalisti, ei holhouksen alaisuudessa). Vastuu on lopulta ihmisellä itsellään. Ei pidä alkaa kovin herkästi heittäytymään kaiken maailman manipuloinnille alttiiksi ja muutenkin tuo: "Olen niin uhri, siksi koen kaiken ja kaikkien olevan minua vastaan aina ja kaikkialla ja otan kaiken niiiiiin henkilökohtaisesti" - asenne on kaikkien sateenkaaren värien ynnä mustan ja valkoisenkin vastakohdikseen asettavan ajattelun tuolla puolen, että ihmisen, joka sellaista toistuvasti huviksensa harrastaa, voisi ihan oikeasti jo vilkaista siihen peiliin.
UGH (kopioin, ku oli niin hyvä, eli matkin :))
Vähättelyä ja negatiivista sponssausta tuollanen. Jatkuva hyöriminen kimpussa: (Mutta mikä tässä on ongelma, eikös niin? :D :D :D)
*kuin kasa ampiaisia avoimella hunajapurkilla* 5+20 kirjoitti:
Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu, sen ovat tähän astiset kirjoitukset jo osoittaneet ja ei siinä auta se että jos he oppivat "teknisesti" jotenkin uudenlaisen tavan kirjoittaa (mihin en siihenkään usko että olisi suuremmin halua, kai)En nyt ymmärrä yhtään mitään...Pitäisikö näistä omista teksteistään sitten tuntea kovaakin syyllisyyttä, vaikka niitä ei olisi edes osoittanut kenellekään?
Tuo esimerkkisi antoi vain sen vaikutelman, että olisin tehnyt suurenkin rikoksen, kun olen kertonut täällä vain omista kokemuksistani...Se on minun oikeuteni yhtä lailla, kuin uhreilla on oikeus kertoa omistaan.
Se jos en hauku niissä narsisteja on minun oma asiani, eikä keneltäkään pois...- uhrinrääpäle
dizel kirjoitti:
En nyt ymmärrä yhtään mitään...Pitäisikö näistä omista teksteistään sitten tuntea kovaakin syyllisyyttä, vaikka niitä ei olisi edes osoittanut kenellekään?
Tuo esimerkkisi antoi vain sen vaikutelman, että olisin tehnyt suurenkin rikoksen, kun olen kertonut täällä vain omista kokemuksistani...Se on minun oikeuteni yhtä lailla, kuin uhreilla on oikeus kertoa omistaan.
Se jos en hauku niissä narsisteja on minun oma asiani, eikä keneltäkään pois...Voi hiivatti, anteeksi nyt kun olen sitten vain kuvitellut lukeneeni, että olet useinkin kommentoinut myös toisten kirjoituksia, joskus hyvinkin ylemmyydentuntoisesti ja ivallisesti, kun sinäKIN olet kertonut vain omista kokemuksistasi, niinkun pari muutakin täällä, ja sitten sinäsinällä ne uhrit joukkopsykoosissa hyökänneet kimppuun. Kyllä ne uhrit yleensäkin ovat niin vainoharhaisia, tuollaista menevät tekemään. voivoi....
- M.B.
dizel kirjoitti:
"Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu"
Kyllä itse asiassa tiedän ja voin kuvitella, mutta se on mielestäni vain kärpäsenpaska sen rinnalla mitä itse olen esimerkiksi kokenut, joten ehkä en jaksa kuluttaa empatiaani turhuuksiin, vaan sellaisille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja joita on elämässään murjottu syntymästään asti, eikä vain parisuhteessa.
Meillä on asioissa hieman erilaiset mittasuhteet, siitä erimielisyys...Mittasuhteet, niin. Minäkin olen jälleen muuttanut osan mittasuhteitani :) Tällä palstalla on ollut se ainakin annettavana minulle.
- voi pyhä sylvi...
ootko ajatellut tätä kirjoitti:
.."yrittää muuttua" -ehkä fiksut ja asiaan perehtyneet uhrit tietävät jo että tuo on paljon melua tyhjästä - todellisessa elämässä narsistit ovat koko ajan muuttuneita miehiä/naisia mutta mikään ei käytännössä osoita sitä. Samoin täällä puhutaan pääasiassa narsistin mahdollisuudesta parantua ja kehittymisestä ja muuttumisesta - mutta yhtään mikään ei kuitenkaan osoita sitä että siihen suuntaan olisi ihan käytännössä menty ainakaan palstalla kirjoittavien osalta.Kun lukee sun kirjotuksias, voi vaan todeta että voi v*u sä et kulje omillas.
uhrinrääpäle kirjoitti:
Voi hiivatti, anteeksi nyt kun olen sitten vain kuvitellut lukeneeni, että olet useinkin kommentoinut myös toisten kirjoituksia, joskus hyvinkin ylemmyydentuntoisesti ja ivallisesti, kun sinäKIN olet kertonut vain omista kokemuksistasi, niinkun pari muutakin täällä, ja sitten sinäsinällä ne uhrit joukkopsykoosissa hyökänneet kimppuun. Kyllä ne uhrit yleensäkin ovat niin vainoharhaisia, tuollaista menevät tekemään. voivoi....
Uhrit vain ottavat humoristiset heittoni vähän turhan tosissaan. :)
Tietyt ihmiset eivät vain ymmärrä mistä mustassa huumorissa on kysymys.
Loukkaantuvat sitten joka asiasta...M.B. kirjoitti:
Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä miten osa lukee Lynetten kirjoittamaa niin, että hän nimenomaan kehottaa ja puoliksi jopa suorastaan pakottaa tekemään asiat niin kuin hän on tehnyt tai näkemään asiat niin kuin hän ne näkee tai kokemaan niitä kuten hän ne kokee.. Tuollaisen jatkuvan jonkun "uhrilauman joukkopsykoosin" kourissa kun toinen tuntuu jatkuvasti olevan tällä palstalla, niin en voi kuin hämmästellen todeta otteen säilymistä suhteellisen asiallisena lynettellä.
*hatunnoston arvoinen*
Itselleni muistuu mieleen suhteenpuolikkaastani samantyylinen asennoituminen minuun jatkuvasti. Toistuvasti sain kuulla, miten minä olin milloinkin mitäkin mieltä mistäkin asiasta ja erityisesti, että mistä se minun jokin oleminen aina johtui. Hermostumatta en kestänyt. Mielummin luen lynetten minä-muotoista kirjoittelua kuin jatkuvaa muitten lynettelle suuntaamaa sinäsinäsinä-kirjoittelua.
Opetelkaa nyt hyvät ihmiset vähän vähemmän herkkähipiäisiksi vihdoinkin.
Narsistin läheisyydessä varmasti tuhoutuu moni ihminen. Lynettellä on kuitenkin pointtinsa miettiä sitä, että mikä hänet on ajanut minkäkinlaisiin kommelluksiin elämässään.
Ja kyllä se niin on, että ensin on tutustuttava itseensä, ennen kuin alkaa laukomaan totuuksia toisesta. Jokaisella on valta tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä enemmän kuin toisen elämää (ns. normaalisti, ei holhouksen alaisuudessa). Vastuu on lopulta ihmisellä itsellään. Ei pidä alkaa kovin herkästi heittäytymään kaiken maailman manipuloinnille alttiiksi ja muutenkin tuo: "Olen niin uhri, siksi koen kaiken ja kaikkien olevan minua vastaan aina ja kaikkialla ja otan kaiken niiiiiin henkilökohtaisesti" - asenne on kaikkien sateenkaaren värien ynnä mustan ja valkoisenkin vastakohdikseen asettavan ajattelun tuolla puolen, että ihmisen, joka sellaista toistuvasti huviksensa harrastaa, voisi ihan oikeasti jo vilkaista siihen peiliin.
UGH (kopioin, ku oli niin hyvä, eli matkin :))
Vähättelyä ja negatiivista sponssausta tuollanen. Jatkuva hyöriminen kimpussa: (Mutta mikä tässä on ongelma, eikös niin? :D :D :D)
*kuin kasa ampiaisia avoimella hunajapurkilla**Hieroo hunajaa olkapäilleen * (ja takamukselle ;) )
Joo, mutta kyllä mä kestän sen ettei musta kaikki pidä.
Ei tarttekaan.
Mä en käsitä vain sitä, miksi ihmeessä esim mun kirjoittelu koetaan niin henk koht mutta en jaksais taas avata uutta hunajapurkkia, tää on niin vanha juttu, kohteet vain vaihtuu - ei pidä tätäkään ottaa henk koht.
Sen oon oppinut noitten spedejen kanssa pelatessa elämän varrella.
Ja minäminää siksi, koska tämä on ainoa pää jonka sisällön voin jokseenkin tuntea...miten voisinkaan puhua muulta kantilta ?
Joko perustuen toisten artikkeleihin tai omiin kokemuksiin ? Saaks siitä tehdä ässämiksin ;) ?
Joo, mutta muuten ; mites kesäloma meni ?dizel kirjoitti:
"Eli uskon että täällä on henkilöitä, joille on ihan sama mitä tuohon kysymykseen vastaa, koska he kuitenkaan eivät todellisuudessa edes TAJUA miltä uhrista tuntuu"
Meillä on asioissa hieman erilaiset mittasuhteet, siitä erimielisyys..."....joten ehkä en jaksa kuluttaa empatiaani turhuuksiin, vaan sellaisille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja joita on elämässään murjottu syntymästään asti, eikä vain parisuhteessa"
Tehnyt monta kertaa mieli sanoa sama tai olen varmaan sanonutkin ja sitten koettanut perua koska en jaksa tätä samaa melskaamista kun kyllästyttää mutta tottahan tuo on....
En mä tiedä empatiasta mutta neuvoja voi jakaa... mutta jotenkin huvittaa, että esim täysin kykenemättä vaikuttamaan oloihinsa elää uhrien kuvaamassa ympäristössä syntymästää asti ja se tekee sitten kokeneesta ymmärtämättömän. Toisaalta, "meidänkaltaisilla" on ollut enemmän aikaa tätä miettiä vaikka myönnänkin, että vasta viime vuosina olen saanut helpotusta asiaan.
Mutta, tää on tätä. Elämää.lynett kirjoitti:
"....joten ehkä en jaksa kuluttaa empatiaani turhuuksiin, vaan sellaisille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja joita on elämässään murjottu syntymästään asti, eikä vain parisuhteessa"
Tehnyt monta kertaa mieli sanoa sama tai olen varmaan sanonutkin ja sitten koettanut perua koska en jaksa tätä samaa melskaamista kun kyllästyttää mutta tottahan tuo on....
En mä tiedä empatiasta mutta neuvoja voi jakaa... mutta jotenkin huvittaa, että esim täysin kykenemättä vaikuttamaan oloihinsa elää uhrien kuvaamassa ympäristössä syntymästää asti ja se tekee sitten kokeneesta ymmärtämättömän. Toisaalta, "meidänkaltaisilla" on ollut enemmän aikaa tätä miettiä vaikka myönnänkin, että vasta viime vuosina olen saanut helpotusta asiaan.
Mutta, tää on tätä. Elämää.Niin...Jotenkin outoa nämä "uhrien" paasaamiset omista kärsimyksistään ( tyyliin, ette ymmärrä mitä on olla uhri ), vaikka jos he olisivat TODELLISIA uhreja, he olisivat joko mielisairaita, tai narsisteja ( tai muuten "häiriöisiä" ) Eli he olisivat traumojaan vastaan joutuneet taistelemaan joko kirjaimellisesti sekoamalla, tai pystyttämällä paksut suojamuurit ympärilleen... ( "epäterve narsismi" )
Omassa perheessäni on ainakin yksi lisäkseni, joka ei ole selvinnyt lapsuudestaan ilman "suojakeinoja", hän kuulee mm. ääniä ja näkee/kokee harhoja...Voin olla vain kiitollinen, että itse olen edelleen järjissäni.
Joten haukkukaa vain "uhrit" vaikka kusipääksi, jos se teidän mieltä lämmittää...Mutta miettikää samalla sitä, onko se oikein?dizel kirjoitti:
Niin...Jotenkin outoa nämä "uhrien" paasaamiset omista kärsimyksistään ( tyyliin, ette ymmärrä mitä on olla uhri ), vaikka jos he olisivat TODELLISIA uhreja, he olisivat joko mielisairaita, tai narsisteja ( tai muuten "häiriöisiä" ) Eli he olisivat traumojaan vastaan joutuneet taistelemaan joko kirjaimellisesti sekoamalla, tai pystyttämällä paksut suojamuurit ympärilleen... ( "epäterve narsismi" )
Omassa perheessäni on ainakin yksi lisäkseni, joka ei ole selvinnyt lapsuudestaan ilman "suojakeinoja", hän kuulee mm. ääniä ja näkee/kokee harhoja...Voin olla vain kiitollinen, että itse olen edelleen järjissäni.
Joten haukkukaa vain "uhrit" vaikka kusipääksi, jos se teidän mieltä lämmittää...Mutta miettikää samalla sitä, onko se oikein?Tosta kiitollisuudesta tuli mieleeni.... siskoni on taas sitten ihan eri pulassa.
Ei ikinä tehnyt töitä, ei saa mitään järjestykseen, ei kykene huolehtimaan itsestään tai isosta lapsikatraastaan... ja sitten aina sanoo mulle, että helppohan sun kun oot noin vahva...joo, no mä en näe ja tunne tilannetta samoin enkä jää makaamaan siihen ammuttavaksi vaan alan toimimaan, hetkellisten romahdusten jälkeen... mutta ei se ole mulle sen helpompaa kuitenkaan.
Muistan kuinka äimistyin siitä lauseesta....
Mua ei haittaa se, että inhoavat tai mitä ikinä nyt tuntevatkaan ( en viitti sanoa koska avaan taas uuden hunajapurkin muuten enkä jaksa, arvaat varmaan mitä hain...)
Tai no sitäkin kun yrittää niin palautetaan vain kotiin...
On se jännä, tää elämä.
- kjglhjfkgkg
33:lta hurja tarina.hatun nosto että olet saanut itsesi riivittyä takaisin elämään.minulla selviytyminen on vasta niin alku tekijöissä että liekkö vielä edes uskon siihen.mutta kuten sanottua parasta on kuulla muilta saman kokeneilta että selviytyminen on mahdollista. on varmasti monia surullisia tarinoita nnarsistien uhreista..en halua itse olla surullinen tarina.
paljon on hhyviä vinkkejä siihen miten itse voisi aloittaa oman elämänsä ja ennen kaikkea päänsä kuntoon laittamiseen,,mutta mikä siinä sitten on että ei vain pysty ja osaa.kauhean väsynytkin on tämän kaiken jälkeen,,nukkuu kuinka mahoton tahansa niin aina väsyttää. oloa pahentaa se että tietää ettei pysty ottamaan saikkua,,tai onko se sitä etten kehtaa terapeutilleni joka luulee kaiken olevan hyvin, sanoa "olet luullut että mulla on kaikki hyvin, mutta nyt kävi näin että narsisti vei elämän haluni,ei jaksa enää".olen herkkä kaikelle mieltä järkyttävälle menneisyyteni vuoksi, ja nyt taas.ääh.juuri kun pääsee edellisestä tulee lisää. - haluaisin auttaa
voiko narsistia auttaa mitenkään, jos hän ei itsekään myönnä tai ymmärrä olevansa narsisti?
- maljojen_prinsessa
Voiko ketään auttaa, jos ei tiedosta tai tunnusta ongelmaansa?
Ei varmaankaan... - 11+3
EI VOI.
- jk
vaikea sanoa
- maljojen_prinsessa
Aloittajalle:
Mikähän siinä on, että haluat takaisin, vaikka parisuhde oli niin vaikea ja sinulle tuhoisa?
Mikä siinä oli, ettet koskaan ole kertonut pahasta olostasi kenellekään? Mutta tuit kuitenkin muita?
Minusta tuntuu, että nuo asiat olisivat hyvin tärkeitä selvittää itsellesi, koska olet näiden tapahtumien keskipisteessä. Voisi olla hyvä selvittää, kumpi tässä painaa enemmän, sinun kaipauksen tunteesi kumppanisi luo vai jatkuvat riidat, erot, valehtelu, uhkaava käytös,syyttely ja itsearvostuksen menetys.
Minusta sinun olisi hyvä miettiä tätä asiaa ajan kanssa ja ehkä keskustella asiasta jonkun luotettavan henkilön kanssa. - kjglhjfkgkg
Aina olen ollut se selviytyjä muiden silmissä, on vaikeaa nyt yhtäkkiä räväyttää muille "hei mun elämä on nyt aika peeseellään, voisittako jeesaa".ystävät on juuri tätä varten mutta olen koko elämäni esittänyt vahvempaa kuin olen, vaikea muuttaa äkkiseltään tätä.maljojen_prinsessa, laitoit hyviä kysymyksiä joita pitää miettiä, mutta yksin omassa päässään miettiä vastauksia kysymyksiin...en ole aikaisemmin ollut tällaisesssa tilanteessa, ensimmäinen selvä narsisti jonka kohtaan.kauan meni tajutessa että kyse on narsismista.muiden ihmisten näkökulmat ja mielipiteet ja kokemukset samasta ovat nyt kullan arvoisia..tarvitsen nimenomaan saman kokeneiden sanoja.
kun rakastaa jotakin, on valmis antamaan paljon anteeksi, mutta onko narsismi anteeksi annettavaa jos se järkyttää mieltä niin pahoin.- 11+3
Paras keino on se, että narsisti ottaa itse eron. Näin kävi minulle. Hän jätti minut todella kylmästi. Olin aivan romuna ja henkisesti loppu silloin, olin kyllä jo suhteen aikanakin. Ero oli minulle helpotus kun aloin siitä päästä jaloilleni. Narstin kanssa ei voi olla normaalissa parisuhteessa ja suosittelen kyllä lämpimästi itse eroamaan jos ei käy niin onnellisesti kuin minulle kävi. Käytin masennuslääkkeitä eron alkutaipaleella ja puhuin erosta terapiassa, sain myös ystäviltäni voimaa. Lopetin lääkityksen melko pian ja nyt tunnen olevani jo jotenkin elävien kirjoissa. Minäkin olin selviytyjä, mutta täytyy sanoa, että siinä suhteessa meni kaikki itsetuntoa myöten. Se häpeä eron jälkeen jota tunsin siitä, että minua vietiin siinä suhteessa kuusinolla kesti todella pitkään ja sitä oli vaikea tajuta ja hyväksyä. Olen pikkuhiljaa saanut elämäniloa ja elämänhaluani takaisin ja itsetuntoni on vähän noussut. Siinä suhteessa olin kuin "elävä ruumis".
- hyihittoniitä
11+3 kirjoitti:
Paras keino on se, että narsisti ottaa itse eron. Näin kävi minulle. Hän jätti minut todella kylmästi. Olin aivan romuna ja henkisesti loppu silloin, olin kyllä jo suhteen aikanakin. Ero oli minulle helpotus kun aloin siitä päästä jaloilleni. Narstin kanssa ei voi olla normaalissa parisuhteessa ja suosittelen kyllä lämpimästi itse eroamaan jos ei käy niin onnellisesti kuin minulle kävi. Käytin masennuslääkkeitä eron alkutaipaleella ja puhuin erosta terapiassa, sain myös ystäviltäni voimaa. Lopetin lääkityksen melko pian ja nyt tunnen olevani jo jotenkin elävien kirjoissa. Minäkin olin selviytyjä, mutta täytyy sanoa, että siinä suhteessa meni kaikki itsetuntoa myöten. Se häpeä eron jälkeen jota tunsin siitä, että minua vietiin siinä suhteessa kuusinolla kesti todella pitkään ja sitä oli vaikea tajuta ja hyväksyä. Olen pikkuhiljaa saanut elämäniloa ja elämänhaluani takaisin ja itsetuntoni on vähän noussut. Siinä suhteessa olin kuin "elävä ruumis".
Onnittelut sinulle siitä, että olet päässyt piinaajastasi eroon :) Ja tsemppiä jatkossakin!
Tuntuu olevan niin että sillon kun narsisti on käyttänyt uhrinsa loppuun niin hän halveksii "työnsä tulosta" ja siirtyy tuhoamaan jonkun muun itsetuntoa. - 11+3
hyihittoniitä kirjoitti:
Onnittelut sinulle siitä, että olet päässyt piinaajastasi eroon :) Ja tsemppiä jatkossakin!
Tuntuu olevan niin että sillon kun narsisti on käyttänyt uhrinsa loppuun niin hän halveksii "työnsä tulosta" ja siirtyy tuhoamaan jonkun muun itsetuntoa.Kyllä. Halveksii ja nauttii siitä kun näkee "työnsä lopputuloksen" ihmisraunion uhrin.
11+3 kirjoitti:
Kyllä. Halveksii ja nauttii siitä kun näkee "työnsä lopputuloksen" ihmisraunion uhrin.
Niinkö? Näetkö narskun pään sisään, kun olet niin varma?
- 16+18
dizel kirjoitti:
Niinkö? Näetkö narskun pään sisään, kun olet niin varma?
Näetkö sinä, jos olet niin varma ettei näin ole?
Tuonkin seikan paljastaa esimerkiksi se, kun narsisti puhuu siitä toisille, ulkopuolisille ihmisille. Ja äärettömän itserakkaana ja tyhmänä luulee, että kaikki kuulijat ovat samaa mieltä hänen kanssaan ja ihailevat häntä asian johdosta. Useimmat kuitenkin pitävät tuollaista hyvin sairaana kun kuulevat sen narsistin suusta ja haluavat kenties varoittaa uhria ja kertovat sen uhrille tai muille ihmisille. 11+3 kirjoitti:
"Se häpeä eron jälkeen jota tunsin siitä, että minua vietiin siinä suhteessa kuusinolla kesti todella pitkään ja sitä oli vaikea tajuta ja hyväksyä"
Varo häpeää ja koeta käsitellä sitä kaikin keinoin.
Laitoin juuri hyvän linkin radio-ohjelmaan tästä aiheesta. Kannattaa hakea näkökulmia ja miettiä omaa tilannetta.
Häpeä nähtiin niin, että silloin ihminen tavallaan niin kuin pyytää anteeksi olemassaoloaan eikä siihen anteeksipyynnöt auta koska sehän olisi sama kuin saisi anteeksi oman olemassaolonsa.
Häpeä sitoo ihmisen voimavarat, kuten narsistisistakin nähdään mutta sama koskee uhrejakin. Sitä kannattaa katsoa vakavasti silmiin sillä narsistinen kumppani ei voi sinua auttaa vaan se jeesi pitää tulla itsestäsi muiden avustuksella.
Häpeä saa myös peittelemään omaa tilannettaan tai eristäytymään.
Se on huomionarvoinen asia jota kannattaa koettaa käsitellä mahd paljon ja mahd pian, heti kun vain mahdollista.16+18 kirjoitti:
Tuonkin seikan paljastaa esimerkiksi se, kun narsisti puhuu siitä toisille, ulkopuolisille ihmisille. Ja äärettömän itserakkaana ja tyhmänä luulee, että kaikki kuulijat ovat samaa mieltä hänen kanssaan ja ihailevat häntä asian johdosta. Useimmat kuitenkin pitävät tuollaista hyvin sairaana kun kuulevat sen narsistin suusta ja haluavat kenties varoittaa uhria ja kertovat sen uhrille tai muille ihmisille."Tuonkin seikan paljastaa esimerkiksi se, kun narsisti puhuu siitä toisille, ulkopuolisille ihmisille. Ja äärettömän itserakkaana ja tyhmänä luulee, että kaikki kuulijat ovat samaa mieltä hänen kanssaan ja ihailevat häntä asian johdosta"
Dii ih.... =)16+18 kirjoitti:
Tuonkin seikan paljastaa esimerkiksi se, kun narsisti puhuu siitä toisille, ulkopuolisille ihmisille. Ja äärettömän itserakkaana ja tyhmänä luulee, että kaikki kuulijat ovat samaa mieltä hänen kanssaan ja ihailevat häntä asian johdosta. Useimmat kuitenkin pitävät tuollaista hyvin sairaana kun kuulevat sen narsistin suusta ja haluavat kenties varoittaa uhria ja kertovat sen uhrille tai muille ihmisille."Näetkö sinä, jos olet niin varma ettei näin ole?"
Miten sen nyt ottaa. ;)dizel kirjoitti:
"Näetkö sinä, jos olet niin varma ettei näin ole?"
Miten sen nyt ottaa. ;)"Miten sen nyt ottaa. ;) "
Mä otan koko kämmenellä "ympäriotteen" ja kittaan kurkusta alas ;)
Done.dizel kirjoitti:
"Näetkö sinä, jos olet niin varma ettei näin ole?"
Miten sen nyt ottaa. ;)Omaa mieltäni ainakin lämmitti, kun vaihdettiin narsku-eksäni kanssa kuulumisia yksi päivä ja hän toivotti mulle lopuksi kaikkea hyvää. (;
Kiitin ja sanoin vain, että samat sanat...Ja tarkoitin sitä myös.
On toisenlaisiakin tarinoita...Erilaisilla käsikirjoituksilla. Miksi niistä ei saisi puhua mitään???- henna...
Terapeutti ei voi auttaa, jos hänelle ei paljasta itseään ja ongelmiaan (aikaisemmassa viestissä kirjoitit jotain siitä).
Itsekin olen elämässäni näytellyt vahvempaa kuin oikeasti olin. Jonkinlainen suojautumiskeino kai. Myös narsistin kanssa petin siinä mielessä itseäni että halusin olla vahvempi kuin olin ja siksi jäin liian pitkäksi aikaa narsistin "tuhottavaksi".
On itse asiassa vahvuutta tunnustaa heikkoutensa. dizel kirjoitti:
Omaa mieltäni ainakin lämmitti, kun vaihdettiin narsku-eksäni kanssa kuulumisia yksi päivä ja hän toivotti mulle lopuksi kaikkea hyvää. (;
Kiitin ja sanoin vain, että samat sanat...Ja tarkoitin sitä myös.
On toisenlaisiakin tarinoita...Erilaisilla käsikirjoituksilla. Miksi niistä ei saisi puhua mitään???Mäkään en väitä, että jokin kokemukseni on vastaus kaikkeen vaan sitä, että kenenkään kokemus ei ole vastaus kaikkeen vaan on erilaisia tilanteita, eri syitä niille suhteille, eri selviytymistapoja ja omani voin tarjota, en muuta.
Eli "narsisteissa ja uhreissa" ei ole vain yksi tasapäinen joukko samalla tarinalla, samoista syistä vaan jokaisen pitää hakea eri näkökantoja jotta löytää omaansa sopivan "vastauksen" tai sen ensimmäisen lauseen sille ja siitä sitten voi jatkaa.
Mutta, kuten MB sanoi, tämä palsta on opettanut paljon ihmisten erilaisuudesta ; toiset ovat vaan niin tuomitsevan tiukkarajaisia ja toiset taas seilaavat "liberaalimmin" eri vesissä.
Kyllä tänne mahtuu huutamatikin =)henna... kirjoitti:
Terapeutti ei voi auttaa, jos hänelle ei paljasta itseään ja ongelmiaan (aikaisemmassa viestissä kirjoitit jotain siitä).
Itsekin olen elämässäni näytellyt vahvempaa kuin oikeasti olin. Jonkinlainen suojautumiskeino kai. Myös narsistin kanssa petin siinä mielessä itseäni että halusin olla vahvempi kuin olin ja siksi jäin liian pitkäksi aikaa narsistin "tuhottavaksi".
On itse asiassa vahvuutta tunnustaa heikkoutensa.Vahvuus on voimakkaana mm läheisriippuvuudessa, ns vahvuuteen sairastuminen mihin liittyy myös häpeän kohtaamisen vaikeus.
Kun kykenee myöntämään vajavaisuutensa ihmisenä, on jo matkalla =)
Se on vahvuutta tai kertoo ainakin siitä, että on uskaltanut astua eteenpäin.
NIistä omista heikkouksista kannattaa keskustella.
- kjglhjfkgkg
tämän palstan keskutelut alkaa jo mennä hiukan yli.eikö tällä ole perus idea se että vastataan ihmisten kysymyksiin kuten parhaiten jokainen osaa.muiden kommentteja ja neuvoja on turha alkaa sanoa oikeiksi tai vääriksi, kuhan kaikki saa sanoa mitä sanottavaa on.kyllä me "uhrit" sitten luemme kaikki näkökulmat ja valitsemme niistä ne jotka voisi omaan tilanteeseen soveltaa.puuduttavaa lukea tätä kun suurin osa on muutamien inttoa jostakin asiasta.
kiitos kuitenkin, välistä löytyy oikeinkin hyviä neuvoja ja tekstejä, kun vaan suodattaa ne pois mielestä jotka ei itseä kosketa.No niin, nyt puhutaan asiaa.
Jokainen kertoo omasta kokemuksestaan koska muiden pään sisällöstä ei voi tietää ja mitä enempi keittäjiä, sitä suurempi soppa...ja jokainen valitsee mitä lusikkaansa sieltä nappaa =)
Deal
Ps. mulle ne pinnalla kelluvat siskonmakkarat!
- Tyhmä vai naivi
Aloittajalle:
Ei ole muuta mahdollisuutta kuin katkaista kaikki välit. Kun et ole normaali-ihmisen kanssa tekemisissä, et voi ajatella normaalin kaavan mukaan. Tämä selkeni minulle tänä keväänä. Manipulointi on niin vahvaa kaikin tavoin, että siihen ei pidä antaa mitään mahdollisuutta. Itselläni hiljaisuutta kesti nyt kolmisen kuukautta ja sitten tuli anteeksipyyntöviesti kaikesta pahasta mitä on minulle aiheuttanut. Eipä tuo merkinnyt mitään, kun tietää, että narsisti ei tarkoita tällä muuta kuin, että haluaa palauttaa valtansa minuun. Ei onnistu enää. Sillä hetkellä, kun tajusin olevani tekemisissa narsistin kanssa, ero oli helppo. Lapseni takia olisin halunnut pitää yhteyttä, mutta normaali kanssakäyminen ei onnistunut alkuunkaan - alkoi sellainen päällepusku, että katsoin parhaaksi totaalisen hiljaisuuden. Huomaan toisinaan ikävöiväni, mutta olen ymmärtänyt ikävöiväni vain sitä harhakuvaa, minkä hän loi ja mitä ei todellisuudessa ollut, joten sitä kautta ikävä on helppo kuitata vain yleisesti rakkauden kaipuuksi. Ehkä todellinen rakkaus odottaa tuolla jossain... tämä ajatus auttaa jaksamaan. Kuuntele vain järkeäsi, kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2721768Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki141672- 1361258
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1261135- 83807
- 162741
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168721Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala412652- 52582
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52535