G: Mistä saat kiksejä?

Mielihyvän lähteet

Mistä asioista saat voimakasta mielihyvää? Mitkä asiat saa dopamiiniratasi hyrräämään niin, että saat voimakkaita kiksejä?

Isot kiksit:
- läheisyys ja silitely (oksitosiini ryöppy)
- kova kestävyystyyppinen treeni tai kova puntti (endorfiinit)
- avantouinti
- seksi ja ihojen kosketus
- orgasmi
- syvä henkinen ja läheisyys yhteys ystävän tai kumppanin kanssa (tasaisempi ja loivempi kuin muut)

Pikkukiksit:
- chili
- omien tärkeiden tavoitteiden saavuttaminen ja tavoitteiden asettaminen
- adrealiinia aiheuttavat tilanteet, jotka eivät ole kuitenkaan liian hurjia
- flirtti
- kahvi

Sen sijaan ei kolahda:
- suklaa
- viina (jos otan, otan muista syistä)
- tupakka (en ole edes koskaan kokeillut)

31

2109

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF

Luonto, ystävät, läheisyys, seksi.

• Tässäpä nämä

Death metal/grindcore, räjähteet, konetuliaseella ampuminen, pillu.

• YTM-EVP

1) Läheisyys
      2) Seksi
      3) Kaipuu
      4) Tietoisuus siitä, että on tehnyt jotain hyvää toiselle ihmiselle
      5) Vaaran tunne = ardenaliini
      6) Haastavassa asiassa onnistuminen
      7) Hyvä väittely

Alkoholi ja tupakkakin lipuvat tuonne jonnekin väliin. Ei ne ole kuitenkaan kicksien aiheuttajia yksistään vaan pikemminkin boostereita.

• Kosketus, seksi, suklaa, useat tuoksut, keskustelu, nauraminen, hassuttelu

• ...........

"omien tärkeiden tavoitteiden saavuttaminen ja tavoitteiden asettaminen"

Miten tämä voi olla pikkukiksi?

• AP

Aiheuttaa mielihyvää, mutta ei kuitenkaan ole se elämän pääasia. Tavoitteen asettaminen ja siihen pyrkiminen itse asiassa yltää ison ja pikkukiksin väliin, mutta kun "projekti" tulee loppuun yleensä kiksit verrattavissa adrealiinikikseihin. Lyhyt ytimekäs, muttei samaa luokkaa kuin mitä esim. endorfiini- (avanto, liikunta), oksitosiin- (läheisyys) tai seksualalisuuteen liittyvät kiksit. Toki tavoitteiden saavuttaminen lisäksi aiheuttaa muuta tyytyväisyyttä, jota en laske kiksi-luokkaan.

• Kiks kiks kiks
        AP kirjoitti:

Aiheuttaa mielihyvää, mutta ei kuitenkaan ole se elämän pääasia. Tavoitteen asettaminen ja siihen pyrkiminen itse asiassa yltää ison ja pikkukiksin väliin, mutta kun "projekti" tulee loppuun yleensä kiksit verrattavissa adrealiinikikseihin. Lyhyt ytimekäs, muttei samaa luokkaa kuin mitä esim. endorfiini- (avanto, liikunta), oksitosiin- (läheisyys) tai seksualalisuuteen liittyvät kiksit. Toki tavoitteiden saavuttaminen lisäksi aiheuttaa muuta tyytyväisyyttä, jota en laske kiksi-luokkaan.

Eli suomeksi sama: nus*siminen hauskempaa kuin mitkään kunnianhimot ja pysyvät saavutukset elämässä.

• ap
        Kiks kiks kiks kirjoitti:

Eli suomeksi sama: nus*siminen hauskempaa kuin mitkään kunnianhimot ja pysyvät saavutukset elämässä.

Kiksit on kovemmat, toki. Ja tuskin voit väittää vastaan ettei "se" olisi kivaa ihmisen kanssa, josta tykkää. Mutta se kumpaa arvostaa enemmän ja se valitseeko mielihyvän vai osaako siirtää tarpeitaan sopivampaan hetkeen on ihan eri asia.

Olen kyllä savuttanut elämässä enemmän kuin useimmat ikäiseni, joten kiksit ei sulje tavoitteellisuutta ja kunnianhimoja pois.

• Aika vaikea kysymys... no muutama asia tulee mieleen:

- Autolla ajo kun saa painaa kaasua ja mennä mihin ikinä haluaakin
      - Rahan ja materian saaminen
      - Mielekkään työn tekeminen
      - Toisen suostuminen mun pyytämään asiaan
      - Ystävällisyys

• Liikunta on se arkinen kiksini.

• mies kommentoi

Tietenkin ne normaalit.

Toisinaan tosi hauskaa kun löytävät ongelman mitä kukaan muu ei ole pystynyt ratkaisemaan ja tulosta syntyy parissa päivässä. Useimmiten täysin eri alalta mistä on kokemusta.

Rahan tienaaminen on myös kivaa, jopa 200.000 euroa tuntuu mukavalta jos sen saa järkeilemällä ilman isoja riskejä.

• ghjghjghj

Hyvä ruoka ja nukkuminen, treeni, känni.

• nimimerkki 11111

- läheisyys
      - seksi (ja sen monimuotoisuus, orgasmi tietysti)
      - huumori, hyvä vastapuhuja, naururäjähdys kun molemmat hokaa xD
      - henkinen läheisyys ja terävä äly toisen kanssa, ystävällä ja kumppanilla
      - oma perhe
      - myötätunto ehdottomasti ja toisten auttaminen, itsekäs saa potkun persauksiin

asioista joista tulee:

- ruokaaaaaa ja cola
      - musiikki
      - loogiset haasteet ;) ei silti paineen alla koska muutenhan joku ne jo pilaa
      - nukkuminen
      - syksy ja talvi, viileys ja kylmyys
      - sauna
      - pimeys, lumihanget ja tähtitaivas :)
      - taide, "viihde" kuten piirretyt
      - tupakka mutta täytyy lopettaa terveyssyistä
      - viina tosi harvoin
      - viimeisenä lääkkeet/huumeet, mutta ne on jo niin hyviä että niihin jos koskee, elämää menee pilalle. Kipulääkettä suoraan suoneen saaneena, tiiän mistä puhun. Ne vie taivaaseen, wohoooo ja vie kaikki kivut mennessään.

• ........

Seksi, rahan tienaaminen, alkoholi, liikunta, onnistuminen.

• tuula-neiti

Peruukkileikeistä tulee kivat kicksit. Kannattaa kokeilla.

• Anonyymi

Kappas, ylläpito nostaa vanhoja aloituksia. Tunnistin itseni ajalta, jolloin kirjoittelin hetken sinkkuna, ennen katosin palstalta oikeaan elämään. 😆 t. Taas lähes kadonnut rekku

• Joo, ollaan varmaan oltu samoihin aikoihin palstalla silloin. Tässä ketjussa on muita kirjoittajia, joita muistan, varsinkin tuo "mies kommentoi" oli hauska. Hän sanoi olevansa miljonääri ja tiedemies, ratkaisi näemmä helposti ongelmia muiltakin aloilta kuin omalta, ja rahaa tuli myös helposti. Kertoi myös asuvansa jossakin kartanossa Helsingissä merenrannalla, mikäli muistan vielä oikein.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Joo, ollaan varmaan oltu samoihin aikoihin palstalla silloin. Tässä ketjussa on muita kirjoittajia, joita muistan, varsinkin tuo "mies kommentoi" oli hauska. Hän sanoi olevansa miljonääri ja tiedemies, ratkaisi näemmä helposti ongelmia muiltakin aloilta kuin omalta, ja rahaa tuli myös helposti. Kertoi myös asuvansa jossakin kartanossa Helsingissä merenrannalla, mikäli muistan vielä oikein.

Toivottavasti tuo mies on onnellinen elämässään rantakartanosssaan.

Itselle onnea tuo pienet isot asiat. Oikeastaan nuo kiksien aiheuttajat, rakkaus läheisiin ja puolisoon, toimivan parisuhteen henkinen läheisyys, luonto, luonnonkauneus, meri, vuoret ja järvet, omien arvojen mukaan eläminen, omat tavoitteet ja erityisesti niiden tavoittelu. Raha vaikuttaa onneen sillä, että voi tehdä kivoja asioita, laskujen maksu onnistuu ja on turvallinen olo. Kivoja asioita voi tehdä halvalla tai budjetilla ilman, että laatu kärsii ja pitkällä jänteellä menoja voi karsia, jos tulotaso tippuu. Kaikki raha mikä on tuon ”perustason” päälle, ei omakohtaisesti lisää onnellisuuttani. Käytän lainausmerkkejä, koska tuo taso on isolle osalle kaikkea muuta kuin perustaso. Tiedän siis olevani etuoikeutettu.

On vissiin useita, jotka piipahtaa palstalla, jatkaa elämää ja joskus palaa.

Oletko mode? Vastauksesi näkyi vellikellossa, vaikka vastaus oli muumina. Vellikellossa ei ollut juuri mitään pitkään aikaan. En tosin jaksa kirjautua nykyisin useimmiten, jos vilkaisen vaikka työmatkalla palstaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti tuo mies on onnellinen elämässään rantakartanosssaan.

Itselle onnea tuo pienet isot asiat. Oikeastaan nuo kiksien aiheuttajat, rakkaus läheisiin ja puolisoon, toimivan parisuhteen henkinen läheisyys, luonto, luonnonkauneus, meri, vuoret ja järvet, omien arvojen mukaan eläminen, omat tavoitteet ja erityisesti niiden tavoittelu. Raha vaikuttaa onneen sillä, että voi tehdä kivoja asioita, laskujen maksu onnistuu ja on turvallinen olo. Kivoja asioita voi tehdä halvalla tai budjetilla ilman, että laatu kärsii ja pitkällä jänteellä menoja voi karsia, jos tulotaso tippuu. Kaikki raha mikä on tuon ”perustason” päälle, ei omakohtaisesti lisää onnellisuuttani. Käytän lainausmerkkejä, koska tuo taso on isolle osalle kaikkea muuta kuin perustaso. Tiedän siis olevani etuoikeutettu.

On vissiin useita, jotka piipahtaa palstalla, jatkaa elämää ja joskus palaa.

Oletko mode? Vastauksesi näkyi vellikellossa, vaikka vastaus oli muumina. Vellikellossa ei ollut juuri mitään pitkään aikaan. En tosin jaksa kirjautua nykyisin useimmiten, jos vilkaisen vaikka työmatkalla palstaa.

En ole mikään mode, tämä palsta varmaan toimii välillä omituisesti. Mutta emme kyllä tiedä puhuiko tuo mies edes totta, vai tuliko vain palstalle vitsailemaan. En ole itse mikään varakas tyyppi, ja olen samaa mieltä siitä että rahalla on merkitystä vain tiettyyn pisteeseen asti.

Monilla näillä rikkailla USA:ssa on muuten yhtenä tavoitteena nykyään elää mahdollisimman pitkään terveillä elintatavoilla ja anti-age terapioilla. Tämä on iso muutos kuulemma, kun vielä noin 20 vuotta sitten rikkaat joivat paljon enemmän alkoholia ravintoloissa ja muualla kuin nykyään. Bryan Johnsonin tyyli taitaa olla in nykyään rikkaiden keskuudessa. Sen voi myös toteuttaa hyvinkin pienellä budjetilla, kun näitä asioita vain jaksaa tutkia itse. Tavalliset ihmiset USA:ssa taas elävät epäterveellisesti, ja lihovat.

Tästä oli vähän juttua yhdessä sijoituspodcastissa:
        https://m.youtube.com/watch?v=kZ3xp6HdYE0

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

En ole mikään mode, tämä palsta varmaan toimii välillä omituisesti. Mutta emme kyllä tiedä puhuiko tuo mies edes totta, vai tuliko vain palstalle vitsailemaan. En ole itse mikään varakas tyyppi, ja olen samaa mieltä siitä että rahalla on merkitystä vain tiettyyn pisteeseen asti.

Monilla näillä rikkailla USA:ssa on muuten yhtenä tavoitteena nykyään elää mahdollisimman pitkään terveillä elintatavoilla ja anti-age terapioilla. Tämä on iso muutos kuulemma, kun vielä noin 20 vuotta sitten rikkaat joivat paljon enemmän alkoholia ravintoloissa ja muualla kuin nykyään. Bryan Johnsonin tyyli taitaa olla in nykyään rikkaiden keskuudessa. Sen voi myös toteuttaa hyvinkin pienellä budjetilla, kun näitä asioita vain jaksaa tutkia itse. Tavalliset ihmiset USA:ssa taas elävät epäterveellisesti, ja lihovat.

Tästä oli vähän juttua yhdessä sijoituspodcastissa:
        https://m.youtube.com/watch?v=kZ3xp6HdYE0

Palsta toimii tosiaan hyvin omituisesti. Tavallisen duunarin, sairastuneet tai vaikka sodassa loukkaantuneen elämä ei ole jenkeissä kivaa.

• Anonyymi

Joo. Ja joku poistaa, kun haluaa itse päteä.

• Anonyymi

Mjoo

Ensin ajattelin vastata tyyliin, rööki, viina & suklaa, mutta tulin matkalla toisiin ajatuksiin.

Eli

Suurin mielihyvän lähde olen minä itse; ei ole hetkeä, jolloin en itseäni narauttaisi typeryyksistä.

Tällainen kierre tai jatkumo vaivaa mieltäni, sillä koen sen tekevän jotain väärin.

Mutta mikä on oikein tehdessä.

(reps)

• Anonyymi

Avaaja puhuu voimakkaista kikseistä. Juuri mikään noista hänen mainitsemista ei aiheuta voimakkaita kokemuksia itselleni, orgasmia lukuun ottamatta, mutta sekin vaihtelee. Orgasmit eivät ole toistensa veljiä!

Avantouinti voisi antaa kiksejä, mutta en ole koskaan kokeillut. Ehkä pitäisi?

Läheisyys ei anna juuri mitään ihmeellistä kokemusta introvertille. Mukavaahan se toki on, mutta ei kuulu tähän joukkoon. Treenaaminenkin antaa kovin lyhytaikaisen "endorfiinihumalan".

Sen sijaan oivalluksen ilo on itselleni aivan tajunnan räjäyttävää, kun keksin mielestäni jonkin uuden näkökulman kenties jo tuttuun asiaan. Sitä ei voi selittää.

• Minä saan kiksejä matemaattis-loogisesta ajattelusta.
      Ahmin pähkinöitä ja pähkäilen niitä pitkään.
      Yritän kai todistaa itselleni jotakin.

• Anonyymi

Kyllä se on tuo viestien poistelu, siitä saan adrenaliinia (raivo/vihahormonia) josta osa sitten aikanaan metaboloituu monoamiinioksidaasin estäjäksi eli masennuslääkeeksi, ihanaa.

• Pitäisi kirjoittaa pitkä lista. Ehkä palaan tähän vielä, mutta ensimmäisenä tulee mieleen se, kun laitat niin hyvää ruokaa, että talon nirso nuorimmainen haluaa santsata. Siinä tämän päivän pieni onnistuminen. 😊

• Anonyymi

Meillä ei ole tuota "ongelmaa", tytär on aktiivinen ja syö todella paljon, jopa häiritsevästi.
        Olen tehnyt tästä virallisen selvityspyynnön naisellen mutta tulokset siitä ovat olleet kehnoja.

Siispä äiti pitää elämää äitinä järjestyksessä missä lapselle annetaan "riittävästi terveellistä ruokaa" (mielestäni liikaa). Kolun jälkeistä vapaa aikaa tulee rajoittaa johonkin hyödylliseen, etsi siis jokin harrastus joka kehittää ja haasta lasta. Yöuni, tästä ei tingitä, lapsen tulee saada vähintään 10 tunnin unet kaikesta kiireisestä aikataulusta huolimatta.

Joskus tuntuu siltä miten äidit ovat taho jotka haluavat lapsensa "viisaiksi" ennen aikojaan, ja tämä kyllä meillä myös näkyy. Täydellinen äiti joka omalla tavallaan puskee synnyttämäänsä lastaan eteenpäin omalla tavallaan. Ja tuohon kuvioon ei edes vaikuta se olisiko palkattomia päiviä tai ei, kaikki tehdään ns. "suunnitelman mukaan" lapsen hyvinvontia kunnioittaen.

Mjoo, elämä on, oppia kai meille jokainen päivä. Ja se mitä aikaisemmin olemme pitäneet tärkeinä, ne asiat muuttuvat erillaisten ihmisten myötä.

Tunsin olevani itsekäs, ja olen oppinut jotain.

AV

• Anonyymi

Naisen itse leipoma tuote ja kutsuu kahville esim itse tehty kääretorttu masaliisa täytekakku tiikeri tai suklaa kakku omppu tai mustikka piirakka mut käy myös ostettu munkkipossu tai herkkumunkki taikka wiineri

• Anonyymi

Ja nainen sanoo huomenna olis raparperipiirakkaa tuu kahville saat muutakin piirakkaa niin paljon kuin haluat tästä hetkestä alkaen

• Anonyymi

herkut energiajuomat kahvi ja piirakka

• Anonyymi

Se krokotiili peli, jossa avautuneesta kidasta täytyy painaa hampaita alas ja mikäli painat väärästä sun sormi jää sinne kitaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7170
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      2002
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe