Osaisko joku kertoa, mikä ongelma on osapäiväduunissa? Olen ollut huomaavinani, ettei työttömän kannattaisi ottaa sellaista vastaan. Onko syy vain siinä, että palkkaa saa vähemmän, eikä lomia kerry?
Jos minä nyt työttömänä (ollut yli vuoden) menisin vaikka osapäiväduuniin ja vieläpä vaikka lyhytaikaiseen, esim. 3kk kestävään hommaan, niin mitä sitten tapahtuisi? Saisinko sitten taas työttömyyspäivärahaa?
Anteeksi tyhmät kysymykset.
Osapäivätyötä, järkevää vai ei?
9
5650
Vastaukset
- laöshjölh
Jos pärjäät sillä palkalla, niin ei siinä sitten mitään ongelmia ole.
Ongelmia voi tulla silloin, jos et pärjää pelkästään palkalla ja haet soviteltua päivärahaa palkan lisäksi. Käsittelyaika sovitellussa päivärahassa (ainakin ensimmäisessa hakemuksessa) on paljon pidempi kuin kokopäivätyöttämänä ollessa.
Sovitellun päivärahan päätöstä ei voida tehdä ennen kuin ensimmäinen palkkakuitti on toimitettu päivärahan käsittelijälle. - Järkee vai ei?
Käyn töissä 4h/päivä, 5 päivänä viikossa, palkka hieman alle 10€/h. Ei sillä pärjää vaikka saankin asumistukea niin silti joutuu hakemaan myös toimeentulotukea. Tuo toimeentulotuki on n. 50€/kk SUUREMPI kun työttömänä ja asumistuki n. 100€ PIENEMPI kun työttömänä.
Siis osa-aikatyö LISÄÄ toimeentulotuen tarvetta.
Järkee vai ei?
Ja sitten joku ihmettelee työmotivaation puutetta. Mistähän tuo työmotivaation puute mahtaisi johtua? - hmmm...
Työtön voi ottaa nykyään lyhyitä keikkoja tai osapäivätyötä maks. 2 kk menettämättä työttömyyskorvauksia. Eli saat soviteltua pv-rahaa.
Tarkoittaa että työttömyyskorvauksen lisäksi saat pitää puolet palkastasi mistä verot. Eli taloustilanne kuitenkin kohenee hieman. Merkkaat vain päiväraha hakemuksin "töissä" niinä päivinä kun olet ollut ja liität tositteen ansioistasi.
Itse tein viime jouluna pari viikkoa näin.Tietenkin hieman harmitti että puolet tuloista huomoitiin työttömyskorvauksista mutta jäi silti jouluksi mukavasti enemmän rahaa. Satunnaisesta työ ei katkaise työttömyskorvauksia. - Järkee vai ei?
Nimim. "hmmm...":lle
Nuo säänöt ei koske palkkatukityössä olevia. Ja jos on korkeimmalla palkkatuella, niin työssäoloehtoa ei kerry kun puolet työssäoloajasta. - Yks työtön
Itse olin 3 kk osa-aikatyössä ja pärjäsin hyvin palkalla, asumistuella ja sovitellulla päivärahalla vaikka matkaakin oli 50 km/suunta (kuljin omalla autolla joten bensaakin kului aika mukavasti). Tosin kokopäivätyöttömänä ois pärjänny vielä paremmin mutta ainakin sain lisää työkokemusta ja pääsin liiton rahoille. Mutta se huono puoli oli että rahoja sai aina odotella tovin koska päivärahahakemukseen piti liittää palkkatodistus joka tuli paljon myöhemmin..
- Kokopäivätyötön
Kiitos vastauksista. Onko tässä kuitenkin vielä sellainen riski, että kun joskus ennen sain palkkaa 2000/kk jonka mukaan lähti aikanaan rullaamaan nämä mun työttömyyskorvaukset, niin jos nyt teen sen työssäoloehdon täyteen vaikka pätkina ja palkka onkin 1500/kk, niin seuraavat työttömyyspäivärahat on sitten taas entistäkin pienempiä?
- Näin on
'''Onko tässä kuitenkin vielä sellainen riski, että kun joskus ennen sain palkkaa 2000/kk jonka mukaan lähti aikanaan rullaamaan nämä mun työttömyyskorvaukset, niin jos nyt teen sen työssäoloehdon täyteen vaikka pätkina ja palkka onkin 1500/kk, niin seuraavat työttömyyspäivärahat on sitten taas entistäkin pienempiä? '''
Juuri noin.
Osa-aikatyö on siitä hankala homma, että maksuaikataulut menevät sekaisin ja jos päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy, niin se tietää sitä, että päiväraha menee uudelleen laskentaan.
- ensiokäämi
niin se menee, valitettavasti
- Kokopäivätyötön
Noh tämähän meni sitten hienosti! Eli siis joko vakiduuni pienemmällä palkalla, osapäiväinen tai määräaikainen duuni isolla palkalla eikä missään nimessä niihin työpaikkoihin, joissa pitää olla ilmoittajan mukaan työttömänä työnhakijana TE-keskuksessa, jos se palkkatuki vähentää työssäoloehtoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865