Agnostismi

Jos uskovainen ei voi todistaa ateistille jumalan/jumalten olemassaoloa.

Eikä ateisti todistaa (Eikä tarvitse) uskovalle ettei jumalaa/jumalia ole olemassa.

Niin. Eikö silloin molemmat ole agnostikkoja?
Koska mitään varmaa tietoa tai todisteita ei asian puolesta eikä vastaan ole esittää.

20

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naj. Agnostikko "ei ota kantaa" väitteeseen "Jumala on olemassa", kun taas ateismi on negatiivinen vastaus teesiin "Jumala on olemassa." Ateismi on järkevää vain jos ko. teesi on mahdollista kumota, kuten mielestäni on. Todisteet jumalan puolesta eivät ole tarpeeksi vankkoja kestääkseen.

      • ...jatkan vielä sitä, että niin kauan kuin ateismi ei esitä teesejä, arvoja tai normeja, se lakkaa olemasta teismin myötä.


      • herttainenhertta

        Oikeastaan on aika huvittavaa, että pitää edes etsiä todisteita jumalan olemassaolosta tai kehitellä argumentteja sen puolesta. Kyseessä väitetään kuitenkin olevan kaikkivaltiaan koko maailman luojan, jonka olemassaolon luulisi olevan ilmeistä aivan kaikille. Sen sijaan meillä on tuhansia eri uskontoja, tuhansia jumalia ja yhtä monta jumalan kuvaa kuin on jumaliin uskoviakin. Eikä yksikään jumalakäsitys perustu luotettaviin havaintoihin.


      • sderwaxc

        ''Agnostikko "ei ota kantaa" väitteeseen "Jumala on olemassa"
        Agnostikko voi uskoa jumaliin, tai olla uskomatta. Minä olen agnostinen ateisti, ja otan kyllä kantaa jumalväitteisiin.

        ''kun taas ateismi on negatiivinen vastaus teesiin "Jumala on olemassa.''''
        Tai uskon puutetta, ilman väitettä ''jumalia ei ole olemassa''.

        ''Ateismi on järkevää vain jos ko. teesi on mahdollista kumota, kuten mielestäni on.''
        Pitäisikö jokainen teistien keksimä jumala kumota erikseen? Vai riittäisikö se, että niin kauan kuin teistit eivät pysty todistamaan jumaliensa olemassaoloa, ei usko?

        ''Todisteet jumalan puolesta eivät ole tarpeeksi vankkoja kestääkseen.''
        Totta. Teisti voi tosin siirtää maalitolppia sitä mukaa kun väitteet hänen jumalastaan osoitetaan kestämättömäksi, joten lopullista jumalan kumousta voi olla vaikea, tai mahdotonta saavuttaa.


      • Xi40

        Todisteet Jumalaa vastaan eivät ole tarpeeksi vankkoja kestääkseen.


      • Ei pidä paikkaansa

        Agnostinen asema ottaa kantaa kysymykseen johon se liitetään, eikä kyseessä todellakaan ole missään mielessä neutraali asema. Ainoa todellinen neutraali asema koskien agnostista asemaa olisi asema jossa yksinkertaisesti ei ole tieoinen siitä mitä asiaa kysymys koskee, näin ollen omaamatta minkäänlaista tietämystä esitetyn kysymyksen suhteen.

        Kun joku esittää väitteen, joka on muuten väite: Todisteet joita asista X on annettu eivät ole riittäviä jotta voidaan tehdä mitään valintaa kyseisen asian X todellisuuden suhteen.
        On tämä väitteen tekeminen todisteista joita kyseisestä asiasta on annettu.
        Tämä itsessään välttämättömästi tarkoittaa sitä että olemassa olevat todisteet ovat riittämättömiä jotta voidaan katsoa tämän asian X olevan olemassa.
        Toisin sanoen tämä pois sulkee automaattisesti sen että positiivinen uskomus ko. X olemassaoloon olisi perusteltavissa.

        Tämä koskien ainoastaan kaikkein lievintä agnostisuuden muotoa jossa ei ns. oteta varsinaisesti kantaa kysymykseen.

        Ongelmat agnostisuuden suhteen, mentäessä yhtään tämän pidemmällä kasaantuvat kuitenkin varsin nopeasti. Joista äärimmäisenä esimerrkinä toimii agnostisuuden muoto joka tekee väittämän siitä että tämän X olemassaolosta ei voida koskaan saavuttaa tietämystä.
        Tämä on ongelmallinen jo sen suhteen että se tekee väittämän siitä mitä tulevaisuudessa kyetään tietämään, käytännössä tämä muoto agnostisuudesta tekee väittämän X:n olemassa olemattomuudesta.

        Viimeisin johtuen siitä että mikäli meidän on mahdollista ylipäätään tietää yhtään mitään, sekä olettaen että mitä voidaan kyetä tietämään on jossakin määrin rajallinen. Tarkoittaen sitä että todellisuudessa on olemassa ainoastaan rajallinen määrä asioita joita voidaan tietää ja että mikäli kukaan koskaan omaisi kaiken tämän tiedon tekisi se tästä kaikkitietävän.
        Näin ollen se tietämys joka meillä on olemassa, todellisuudesta jossa me olemme, on rajallinen itsessään jonka lisäksi meidän kykymme omaksua ja saavuttaa tietämysä olemassaolosta on rajoittunut tietyillä tavoilla.
        Tästäkin huolimatta koska me kuitenkin tiedämme jonkin osan siitä informaatiosta joka on osa absoluuttista tietämystä kaikesta, huolimatta siitä että me emme kykene omaksumaan tätä tietämystä kokonaisuudessaan: On meillä potentiaalisesti mahdollista omata mikä tahansa osa siitä tietämyksestä joka on mahdollista omata.
        Mikä tarkoittaa myös sitä ettei minkään olemassaolevan tiedon omaaminen itsessään ole mahdotonta ja että meidän on potentiaalisesti mahdollista omata tämä kyseinen tieto.
        Kun tehdään vaite siitä mitä voidaan kyetä tietämään, asettaa tämä kyseisen asian tämän potentiaalisen mahdollisuuden ulkopuolelle. Koska se tieto joka olemassaolosta on mahdollista saavuttaa pitää sisällään kaiken mitä on olemassa, asettaa kyseisenkaltainen agnostinen asema asian johon se ottaa kantaa käytännössä katekoriaan asioita joita ei ole olemassa.
        Näin ollen tehden väitteen asian X olemassa olemattomuudesta.


    • Nyt mä oikeesti panen yhden mp tietämättä yhtään mitään agnostismista ja jätänkin teidät sitten rauhaan, mutta usko on juuri sitä ettei se ole konkreettista. Jos Jumala olisi oikeesti todistettavissa oleva asia niin eihän siihen tarvisi silloin uskoa! vaan se vaan on.

      Joten uskovainen vaan uskoo siihen mikä ei ole todennettavissa.
      Joten Jumalan todistaminen ei ole uskossa ollenkaan oleellista, vaan usko siihen mitä EI OLE todistettavissa / konkreettisesti. Se on uskoa.

      Se nyt vaan oli mp (=mielipiteeni) tähän ikuisuus kysymykseen.
      Kukaan ei voi todistaa kumminkaan päin, siksi siihen voi vain uskoa, sehän se pointti just on.

      Ja tässä kysymyksessä ihmettelen sitä että mitä sen on väliä?
      Antaisitte toistenne olla ja kumpikin leiri voisi siivota omaa pesää, kun mietitte niin kuka tahtoo tulla kirkkoon tai ”ateismiin”? Just sen takia moni roikkuu vaan kirkonkirjoissa ajattelematta asiaa.

      Mutta jos ja kun me emme tiedä tuonpuoleisesta niin mitä pahaa siinä on elää nätisti?
      Suuriosa nyky-ateisteista elää lainkuuliaisemmin kuin uskovaiset, ihan viimeisimpien päivieni valossakin tarkasteltuani asiaa, miten pöyristyttävän rikollinen uskovainen voikaan olla.
      Ihan hävettää sen ihmisen ihmisyyden saati uskon puolesta.

      Ateismi ei tarkoita enää tänä päivänä pahuutta, jos se sitä on koskaan tarkoittanutkaan, mutta kirkko on niin onnistuneesti aivopessyt meidät uskomaan omaa näkemystään, ja nyt se jeesustelee olleensa monikulttuurinen iät ajat. just joo ja riippuu vähän siitä kummalla puolella aitaa seisoo.

      Kyllä kirkko on vainonnut niin paljon ja monia tahoja ettei sen nyt ainakaan tarvis henkseleitä paukutella. Lehtileike istuu tässä vieressä, ja kirjoitan sen kunhan ehdin ,,, ja kyllä jonnekin muualle, ja anteeksi häiriö, olkaa vaan niin kuin minua ei olisikaan. :) ja jatkakaa agnostismista mitä se on?

      • ja jatkan että minulle opetettiin että ateisti on Jumalan kieltäjä. Muistaakseni juuri se oli se lause. Minä taas en väitä että asia on niin mutta kait ateistit sen paremmin päättää mitä se on, mutta se että keksitään kokoajan paljon termejä ja uusia niin menee oikeesti sekaisin.

        On ihan tarpeetonta miettiä onko ateismi se jos ei mieti tai miettii muttei mieti ja miettiessäänkin miettii ettei mieti.

        Meidät nyt vaan on kasvatettu niin voimalla Jumala-käsitykseen ettei sitä voi olla miettimättä. Ja jos joku pystyy väittää ettei mieti Jumalaa tämä päivänä niin sen täytyy olla vihannes, kyllä tästä jumaluuksista niin paljon jauhetaan että tekee mieli jo itsekin sohasta jotain jonnekin.

        joskus vielä sanon mitä ateismi on mutta nyt hyvää yötä ja kirput myötä.
        vaihdan aihetta.


      • herttainenhertta
        fenno.maani kirjoitti:

        ja jatkan että minulle opetettiin että ateisti on Jumalan kieltäjä. Muistaakseni juuri se oli se lause. Minä taas en väitä että asia on niin mutta kait ateistit sen paremmin päättää mitä se on, mutta se että keksitään kokoajan paljon termejä ja uusia niin menee oikeesti sekaisin.

        On ihan tarpeetonta miettiä onko ateismi se jos ei mieti tai miettii muttei mieti ja miettiessäänkin miettii ettei mieti.

        Meidät nyt vaan on kasvatettu niin voimalla Jumala-käsitykseen ettei sitä voi olla miettimättä. Ja jos joku pystyy väittää ettei mieti Jumalaa tämä päivänä niin sen täytyy olla vihannes, kyllä tästä jumaluuksista niin paljon jauhetaan että tekee mieli jo itsekin sohasta jotain jonnekin.

        joskus vielä sanon mitä ateismi on mutta nyt hyvää yötä ja kirput myötä.
        vaihdan aihetta.

        Se, joka sinulle opetti, että ateisti on jumalankieltäjä, putosi siihen tavalliseen kristityn sudenkuoppaan, joka olettaa, että ateisti on ateisti nimenomaan kristinuskon jumalan suhteen ja oikein vaivautuu tuon yhden jumalan erikseen kieltämään.

        Tosiasiassa ihmisen kehittämiä jumalolentoja on tuhansia ja ateisti ei usko niistä yhdenkään olemassaoloon. Siinä mielessä ero kristittyyn on varsin pieni. Kristittykin on uskomatta tuhansiin jumaliin edes tietämättä niiden nimiä tai mitään niistä ominaisuuksista, joita niillä väitetään olevan. Sanotaanko kristittyä jumalankieltäjäksi siksi, kun hän on uskomatta tuhansiin jumaliin. Ei. Miksi ateisti sitten olisi sen enempää jumalankiletäjä, kun eroa kristittyyn on vain yhden jumalan verran?


      • herttainenhertta
        fenno.maani kirjoitti:

        ja jatkan että minulle opetettiin että ateisti on Jumalan kieltäjä. Muistaakseni juuri se oli se lause. Minä taas en väitä että asia on niin mutta kait ateistit sen paremmin päättää mitä se on, mutta se että keksitään kokoajan paljon termejä ja uusia niin menee oikeesti sekaisin.

        On ihan tarpeetonta miettiä onko ateismi se jos ei mieti tai miettii muttei mieti ja miettiessäänkin miettii ettei mieti.

        Meidät nyt vaan on kasvatettu niin voimalla Jumala-käsitykseen ettei sitä voi olla miettimättä. Ja jos joku pystyy väittää ettei mieti Jumalaa tämä päivänä niin sen täytyy olla vihannes, kyllä tästä jumaluuksista niin paljon jauhetaan että tekee mieli jo itsekin sohasta jotain jonnekin.

        joskus vielä sanon mitä ateismi on mutta nyt hyvää yötä ja kirput myötä.
        vaihdan aihetta.

        Lisäisin, että en todellakaan mieti jumalolentoja tai niiden mahdollisia ominaisuuksia juuri ollenkaan. En itse asiassa uhraa jumalille useimpina päivinä ajatustakaan. Ajattelen enemmän vampyyreitä, ihmissusia ja keijuja, koska True Blood on yksi lempisarjoistani. Minua ei vain taida olla kasvatettu jumalakäsitykseen yhtä voimalla kuin sinua. :)


      • herttainenhertta kirjoitti:

        Lisäisin, että en todellakaan mieti jumalolentoja tai niiden mahdollisia ominaisuuksia juuri ollenkaan. En itse asiassa uhraa jumalille useimpina päivinä ajatustakaan. Ajattelen enemmän vampyyreitä, ihmissusia ja keijuja, koska True Blood on yksi lempisarjoistani. Minua ei vain taida olla kasvatettu jumalakäsitykseen yhtä voimalla kuin sinua. :)

        Joo mä elin Jumalan ja äidin välissä ja juoppo isä löi tahtia.
        Pelkäsin pappia kun luulin että se on se Jumala jonka äiti on palkannut vakoilee minua olenko kiltti.
        En lapsena uskonut Jumalaan yhtään. Luulin että Jumala on pappi.
        Joskus isona sitten löysin kartan ja sieltä Israelin ja huusin "mitä toi tuolla tekee?"
        Kaikki tuli katsoo ihmettä, että mitääh ?
        ” Israel, onko se oikeesti joku maa? Minä luulin että se on satumaa taivaassa.?”

        Nyttemmin ajattelen uskosta että sen on hyvä olla olemassa, niitä varten jotka eivät osaa elää ilman raamatun opettamista. Ja joidenkin rauhallisten uskovaisten seurassa on rauhallinen olo. Sallin sen heille kuten itsellenikin omituisen uskoni Jumalaan tarkoittaen yksinkertaisesti hyvyyttä sen olemassa oloa, vatsakohtana pahuus ja piru ym saa*tana ym

        Elämää tää vaan on.

        Ja vaikka joskus kävisi ilmi ettei Jumalaa olekaan niin olen silti elänyt ihan riittävän kiltisti tai kristillisesti enkä muuta tahtoisikaan.

        On Jumala tai ei niin minä tahdon elää siltikin kiltisti, pahuus ei tee iholle hyvää ;)

        Ukon ja toivon sen saman ajatuksen olevan kaikilla hyvillä ihmisillä, niin ateisteilla kuin kristinuskoisillakin.

        Niin paljon saa toivoa.


      • herttainenhertta kirjoitti:

        Se, joka sinulle opetti, että ateisti on jumalankieltäjä, putosi siihen tavalliseen kristityn sudenkuoppaan, joka olettaa, että ateisti on ateisti nimenomaan kristinuskon jumalan suhteen ja oikein vaivautuu tuon yhden jumalan erikseen kieltämään.

        Tosiasiassa ihmisen kehittämiä jumalolentoja on tuhansia ja ateisti ei usko niistä yhdenkään olemassaoloon. Siinä mielessä ero kristittyyn on varsin pieni. Kristittykin on uskomatta tuhansiin jumaliin edes tietämättä niiden nimiä tai mitään niistä ominaisuuksista, joita niillä väitetään olevan. Sanotaanko kristittyä jumalankieltäjäksi siksi, kun hän on uskomatta tuhansiin jumaliin. Ei. Miksi ateisti sitten olisi sen enempää jumalankiletäjä, kun eroa kristittyyn on vain yhden jumalan verran?

        Hyvä pointti, enpä ole ajatellut tuota koskaan, että niinpä, kiitos.
        Täällä sitä viisastuu, minähän sanoin että Te olette viisaita!!

        Täällä todellakin oppii näkemään miten ahtaasti kirkko on opettanut katsomaan maailmaa. Mutta onneksi äiti pakotti minut oppikouluun, mistä opin tiedonjanon ja aivojeni loputtomat mahdollisuudet kunhan vaan en anna kenenkään enkä minkään aivopestä minua.
        Aivoni on yksin minun ja kun ne pitää auki niin elämä menee kuin juna
        http://www.youtube.com/watch?v=uUN5vMIkIeM


    • Raine Keskikopsunen

      1) Uskonasioissa agnostisismi tarkoittaa, että jumaluuksista ei voida saada tietoa.
      Tämä ei käsittääkseni tarkoita sitä, että esimerkiksi henkilö A olisi agnostikko sen tähden, koska hän ei pysty todistamaan, että jumaluuksia on olemassa. Hän on agnostikko sen tähden, että hänen mielestään jumaluuksien olemassaolosta ei voida ylipäätään saada tietoa.
      Väitteen laajuus (välillä "minä en tiedä" ja "kukaan ei voi saada asiasta mitään tietoa" ja kesto (tällä hetkellä ei voida tietää, mutta ehkäpä tulevaisuudessa voidaan, kunhan teknologia/ihminen kehittyy tarpeeksi) ovat varmaankin jakaneet agnostisismin erilaisiin alahaaroihin.

      Agnostisismi käsittelee siis tietoa, kun taas teismi ja ateismi käsittelevät uskomuksia.
      Tämän takia ateistit ja teistit voivat myös olla samalla agnostikkoja.


      2) Sanaa käytetään myös kuvaamaan skeptikkoja, jotka eivät ole ateisteja tai teistejä. (Itse en käytä sanaa tässä tarkoituksessa, koska se vain sotkee mielestäni noita kolmea käsitettä tuomalla agnostisismin uskomusten piiriin.)

      Agnostisismista:
      http://plato.stanford.edu/entries/atheism-agnosticism/#3
      http://en.wiktionary.org/wiki/agnosticism#Noun
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi


      Kuolemanvakava esimerkki:
      Jos minä johtaisin tieteestä hataralla induktiolla päätelmän, että koko meidän havaitsemamme maailmankaikkeus on vain jumalan pikkuvarpaan kynnen alkeishiukkanen, niin miten tämmöisestä asiasta voidaan saada mitään tietoa?
      Käsittääkseni ei ainakaan tällä hetkellä mitenkään, mutta jos ihmiset kehittyisivät evoluution muokkaamina uusiksi ja taas uusiksi lajeiksi ja asuttaisivat muita planeettoja meille täysin käsittämättömällä teknologialla, niin ehkäpä joku voisi asian joskus miljardin vuoden päästä tietääkin. :-)

      Agnostikko siis sanoisi, että väitteestäni ei voida saada tietoa. Teisti uskoisi väitteeseeni ja ateistilta tuo usko puuttuisi.
      Agnostikot voisivat siis aivan hyvin tämän lisäksi joko uskoa tai olla uskomatta väitteeseeni.
      Jos jumalan sijaan asettaa jonkin "naturalistisen" jättiläisolion, niin asia voi olla helpommin hahmotettavissa. :-)


      Onko tällaista "varpaankynsiväitettä" mielekästä pohtia? Minun mielestäni ei - ainakaan kovin vakavasti. :-D

      • Kyllä agnostismin ja ateismin ero on aijassa. Agnostikon päätelmä antaa varaa sille että tulevaisuudessa asia voi olla aivan muuten kuin mitä nyt ymmärrämme. Ateismi kaatuu vasta kun jumalan olemassaolo on todistettu. Mutta ateistilla, ainakin positiivisella on jo käsitys siitä että jumalan olemassaoloa ei voida varmantaa tulevaisuudessakaan. Tai se on hyvin epätodenäköistä.


      • siksi

        Tiedemiehet eivät onnistu koskaan selittämään maailmankaikkeutta, sen selittää vain jokin yliluonnollinen - Jumala


      • 10
        siksi kirjoitti:

        Tiedemiehet eivät onnistu koskaan selittämään maailmankaikkeutta, sen selittää vain jokin yliluonnollinen - Jumala

        Oletus ei ole selitys.


      • siksi kirjoitti:

        Tiedemiehet eivät onnistu koskaan selittämään maailmankaikkeutta, sen selittää vain jokin yliluonnollinen - Jumala

        Ja mitä se Jumalasi on kertonut luomiskertomuksen lisäksi.

        Jos kaikki tyhjä tila otettaiin pois maapallolla. Niin koko plameetta ihmisineen ja esineineen mahtuisi pienemälle kuin skoreipalan kokoiselle alueelle.

        Year On Earth
        http://www.youtube.com/watch?v=IhqzW97_47w

        The Story Of Science E02 - What Is The World Made Of 6 of 6
        http://www.youtube.com/watch?v=_JrpaBDDKLw&feature=related


      • Raine Keskikopsunen
        atac kirjoitti:

        Kyllä agnostismin ja ateismin ero on aijassa. Agnostikon päätelmä antaa varaa sille että tulevaisuudessa asia voi olla aivan muuten kuin mitä nyt ymmärrämme. Ateismi kaatuu vasta kun jumalan olemassaolo on todistettu. Mutta ateistilla, ainakin positiivisella on jo käsitys siitä että jumalan olemassaoloa ei voida varmantaa tulevaisuudessakaan. Tai se on hyvin epätodenäköistä.

        Kun puhuin kestosta, niin tarkoitin sitä nimenomaan agnostisismin erilaisten alalajien välisenä erottavana tekijänä, enkä erottavana tekijänä ateismin ja agnostisismin tai teismin ja agnostisismin suhteen.
        Edellisessä viestissäni pidin erottavana tekijänä sitä, että ateismi ja teismi kuvaavat eri asiaa kuin agnostisismi.


        Ateismi ja teismi ovat uskomuksia jumalan/jumalien olemassaolosta, joten ne kuuluvat mielestäni ontologian puolelle, kun taas agnostisismi on käsitys tiedon mahdollisuudesta tai siitä, että tietoa jostakin asiasta ei ole, joten se kuuluu mielestäni epistemologiaan.


        >>>
        Agnostisismi tai agnostismi (kreik. α- a-, ei γνώσις gnōsis, tieto) on käsitys, jonka mukaan ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa. Käsitettä käytetään myös laajemmin käsityksestä, että ei ole mahdollista saada mitään tietoa joistakin asioista.
        >>>
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

        Näin minä käsitän ensisijaisesti sanan 'agnostisismi', kun se liitetään uskonnolliseen asiayhteyteen. Eli se käsittelee vain tiedon mahdollisuutta - tai että meille ei ole jostakin asiasta tietoa.


        Mielestäni ei ole järkevää sekoittaa agnostisismia uskomusten joukkoon, koska kyseisen sanan yleinenkin käyttö käsittelee tietoa, eikä uskoa tiedon kohteen olemassaoloon tai olemattomuuteen.


        Mitä tulee tulevaisuuden tietämistä esittäviin väitteisiin, niin ne ovat aika rohkeita väitteitä, joille tulee olla erittäin vahvat perustelut.
        Jos lähdemme arvioimaan sitä, miten asiat tulevat tulevaisuudessa olemaan, niin ne pohjautuvat pääosin induktiiviseen päättelyyn, jossa tulevaisuutta arvioidaan kokemuksen ja havaintojen pohjalta, eikä se ole aukotonta päättelyä.
        Mielestäni varmimpia väitteitä tulevaisuudesta tarjoaa deduktiivinen päättely, esim. on jokseenkin mahdotonta käsittää, miten loogiset totuudet voisivat muuttua tulevaisuudessa epätosiksi.


        Sovellettu esimerkki agnostisismista ja uskomuksista:

        Oletetaan, että minä olisin Pohjois-Amerikkaan laivalla ”siirtolaiseksi" muuttaneen englantilaisen pojan isä 1600-luvun kolonialismin aikakaudella, ja että itse asuisin jossain maaseudulla Englannissa.
        Minulle tulisi tieto, että laiva jolla poikani matkusti, on haaksirikkoutunut Pohjois-Amerikan itärannikon edustan karikoihin. Toistaiseksi ei ole löydetty ainoatakaan elossa olevaa henkilöä kyseiseltä laivalta (ja tuskin tullaan enää koskaan löytämäänkään), ainoastaan rantaan ajautuneita laivan kappaleita, ruumasta peräisin olevaa rahtia ja muutaman laivalla olleen ihmisen ruumis (ei kuitenkaan minun poikani ruumista).
        Jos minulta kysyttäisiin, onko minun poikani tällä hetkellä elossa, niin minä voisin aivan hyvin vastata "minä uskon poikani olevan elossa” (minulla on ominaisuus "uskon, että poikani on elossa") tai että minä en usko hänen olevan enää elossa (minulla ei ole ominaisuutta "uskon, että poikani on elossa"). Kun minulta alettaisiin tiedustella, voinko minä ylipäätään jollakin tavalla tietää poikani olevan elossa tai kuollut, niin minä voisin vastata, etten voi mitenkään tietää sitä tällä hetkellä, mutta minä vain uskon hänen olevan edelleen elossa. Vaihtoehtoisesti voisin uskoa hänen olevan kuollut, mutta siitäkään minulla ei voi tällä hetkellä olla mitään tietoa.
        Poikani elossa olemiseen uskomiseni voitaisiin esimerkiksi selittää minun toiveekseni hänen elossa olemisestaan. Uskomukseni siihen, että poikani on kuollut voitaisiin selittää selviytymisen epätodennäköisyydellä.

        Eli joku ihminen voi olla agnostinen jonkin asian olemassaoloa koskevan tiedon suhteen, mutta siitä huolimatta joko uskoa sen olemassaoloon tai olla uskomatta sen olemassaoloon.


    • Tiedän. Aloitukseni on vähän typerä ja samalla vanhan jauhamista, mutta lähdin tekemään sitä sen pohjalta. Että monille teisteille jumalan olemassaolo on ikäänkuin itsestään selvää. Vaikkakin juuri ilman mitään mainittavia kritiikkiä kestäviä todisteita ei asian puolesta ole esittää. Jolloin on täysin turha puhua mistää "Tietämisestä" kuin enemmänkin olettamuksesta, eli uskosta jumalten tai jonkun tietyn jumalan olemassaoloon.

    • >>> Eikö silloin molemmat ole agnostikkoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4414
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2385
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      183
      1139
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1076
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe