Anteeksiantamisen mahti.

vaikeata

Mitä voit antaa anteeksi?

21

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mea culpa

En voi antaa anteeksi ilkeyttä, pahansuopuutta, vahingoittamisen halua, rakkauden nimissä keinottelua. Pyydettäessä anteeksi, annan. Anteeksianto on inhimillistä, puhdasta, rakkautta. Anteeksi pyytäminen on katumuksen jaloin muoto, vaikeiten opittavissa.

• laupiassamarialainen

...mutta voitko vilpittömästi myöntää hiljaa itsellesi, että olet todellakin antanut anteeksi? Vai meneekö se kuitenkin niin, että olet vain sanonut sen ääneen, mutta sisälläsi ajatukset karkaavat ajattelemaan muutakin...

• 0-100

Riippuu niin vastapuolen persoonasta. Joillekin kaiken, toisille en mitään.

• Ei tule juurikaan sellaista mieleen, jota en voisi antaa anteeksi. Mutta sellaista en voi antaa anteeksi, jota ei ole koskaan vilpittömästi anteeksi pyydetykään. Unohtaminen on sitten toinen juttu. Vaikka antaisin jonkun teon anteeksi, en minä sitä unohtaisi.

• hörkki

Vaimon tappo?

• hörkki kirjoitti:

Vaimon tappo?

Äkkiseltään sanoisi, että ei ikinä, mutta 50 vuoden päästä kuolinvuotella asia voisikin olla ehkä.

Sitten tulisi mieleen vaikkapa pettäminen ja sen seuraukset. Jos pyydettäisiin anteeksi, voisin antaa. Vaan voisinko silti jatkaa suhdetta? Se onkin aivan eri asia.

Ai niin, jos joku tappaisi minut, niin sitä en teoriassakaan antaa anteeksi.

• alekeppanalta
        Ratikkakuski kirjoitti:

Äkkiseltään sanoisi, että ei ikinä, mutta 50 vuoden päästä kuolinvuotella asia voisikin olla ehkä.

Sitten tulisi mieleen vaikkapa pettäminen ja sen seuraukset. Jos pyydettäisiin anteeksi, voisin antaa. Vaan voisinko silti jatkaa suhdetta? Se onkin aivan eri asia.

Ai niin, jos joku tappaisi minut, niin sitä en teoriassakaan antaa anteeksi.

on Ratikan turhaa anteeksi pyydelläkään nyt maksan ja aivojen
        degeneraatio on jo muovannut verkkokassin kaltaisiksi.
        Turhaa haaveilla 50:stä vuodesta enää nyt, kun kokoomuksen asuntokupla puhkeaa, on Ratikankin tiimalasista hiekat
        hyvin vähissä jo.
        Näyttävämmän ja tradtionaalisen lähdön Ratikka saisi hyppäämällä ikkunasta Wall Streetille heti.

• Mitä joku mun anteeksiannolla tekisi, jos ei ensiksi itselleen anteeksi anna?

• niin,

ja sen jälkeen ei sun anteeksiannolla ole enää merkitystä.

• Sillä minun anteeksiannolla ei siltikään ole siinä tapauksessa mitään merkitystä. Ei itselleen anteeksiantamaton sillä itsensä ruoskimista lopeta.

• niin, kirjoitti:

ja sen jälkeen ei sun anteeksiannolla ole enää merkitystä.

Sillä ei pitäisikään olla mitään merkitystä.

• Genio.Mente kirjoitti:

Sillä ei pitäisikään olla mitään merkitystä.

Niinsiis... Silloin kun toinen antaa anteeksi itselleen, tulee minun anteeksianto sille tarpeettomaksi ja samalla minunkin tarve antaa anteeksi toiselle poistuu.

• Vasta sitten voi puhua mahtavuudesta kun pystyy näkemään ettei ole mitään anteeksiannettavaa - vain opetettavaa tai opittavaa.

• Aika paljon vaikka mitä. Se ei kyllä kannata aina :\

• Nippanappa pystyy antaa anteeksi jos ruaka ei oo lämpöösenä orottamas ku tuun kotia.

• Anteeksi ja kiitos

Voin antaa anteeksi silloin, kun toinen on selvästi ymmärtänyt, mitä on tapahtunut ja katuu aidosti. Silloin, kun kyse on vilpittämyydestä ja rehellisyydestä viimeiseen saakka. Toivoisin, että myös minulle annettaisiin vastaavassa tilanteessa anteeksi. Ja joskus sitä huomaa myös, että toinen on toiminut jonkinlaisen harhan tai väärinkäsityksen vallassa ja kokenut sitten täydellisen mielenmuutoksen. Silloin toivoisi, että voisi jatkaa eteenpäin tätä elämää ikään kuin uudistuneena tai uudestisyntyneenä. Eikä enää tarvitsisi siinä katumuksessa rypeä.

• Riippuu asiasta, ihmisestä ja siitä miten hyvin ymmärrän anteeksi annettavan ihmisen teot ja kykenen anteeksi antamaan. Jotkut asiat tuntuvat helpommin ymmärrettäviltä ja perustellummilta, kuin toiset. Kyllä mä pyrin tajuamaan ihmisen inhimillisyyden ja erehdyksen, mutta joskus asianhaarat vaan ei vaikuta edes kovin inhimillisille erehdyksille. Tai ihminen ei tunnu ottavan mokistaan opiksi, vaan toistuvasti mokaa uudelleen ja uudelleen. Jotenkin niitä voi olla hankalampaa antaa anteeksi.

Jos kaiken aikaa pitää olla anteeksi pyytelemässä, niin se kertoo mulle jo vakavammasta ongelmasta ko. asian suhteen. Tässä kohtaa pyrin ottamaan hajurakoa pysyvästi. Vaikuttaa sille, ettei ko. tyypistä ole kuin harmia tiedossa jatkossakin.

• Mutta joskus asianhaarat vaan ei vaikuta edes kovin inhimillisille erehdyksille. Vaan harkituille siirroille. Kieroilua ja harkiten suunniteltua kusetusta mä en helpolla anna anteeksi. Maksaa välien rikkoutumisen hinnan aika ehdottomasti.

• Kaiken. Itselle anteeksiantaminen taitaa loppujenlopuksi olla anteeksiantamisen perustana ja sitä kaikken vaikeinta anteeksiantamista.
      Loppujenlopuksi annan kaiken anteeksi, vaikka siihen menisi vuosia aikaa. Pieniä vaikeuksia on ollut antaa anteeksi esim. sellaisessa tilanteessa, kun nainen petti oman raiskaajansa kanssa, vähätteli minua suureen ääneen ja ylisti omaa raiskaajaansa Jeesukseksi ja kosti raiskatuksitulemisensa minulle, jonka hän koki jollain tapaa voittaneen, kun pettäminen osuikin omaan nilkkaan.

• surullinen sydän

Aika paljon. En ihan kaikkea, jos joku jatkuvasti loukkaa.

• en mitään,

koska ei ole mitään anteeksi annettavaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      422
      1227
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1106
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      842
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      795
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      717
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      100
      713
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      72
      684
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      671
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      26
      653
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      60