Soittokello

ripax

Kaikissa pyörissäni on lain vaatima soittokello, jolla voin varoittaa pyörätien puolella käveleviä jalankulkijoita. Kelloa tulee soittaa riittävältä etäisyydeltä paniikin estämiseksi. Soitan kelloa ajaessani esimerkiksi alikulkutunneliin, jossa on huono näkyvyys. Varoitan myös edellä ajavaa pyöräilijää kellon soitolla ohittaessani, ettei hän muuttáisi yllättäen ajolinjaansa. Käytän myös joskus hyväkseni kovaa komentoääntäni huutamalla: "Varokaa!". Vain häviävän pieni osa jalankulkijoista ei väistä kellonsoitosta huolimatta. En ymmärrä maantiepyöräilijöitä, joiden pyörässä ei ole lain vaatimaa soittokelloa! Ehkä vika on korvien välissä...

13

198

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäniinpä.

Ei ole lain vaatima tuo soittokello.

Minulla oli tapana kerran kun ajelin, voi itse huutaa "ALTA POIS".

• samuel34

Minulla ei ole soittokelloa, enkä sellaista asenna. Vakiolenkilläni Lauttasaaren-Kaskisaaren ympäristössä ajan pakostakin jalankulkijoiden seassa heitä väistellen. Mikäli he eivät huomaa minua (pyöräilijähän väistää aina jalankulkijaa) hiljennän ja sanon vienolla asiakaspalveluäänelläni "anteeksi" ja ohittaessani sanon "kiitos" ja kiihdytän vauhtia.

Itse asiassa soittokello pitäisi kieltää...

• Paaaappa

POLKUPYÖRÄSSÄ TULEE OLLA ÄÄNIMERKINANTOLAITTEENA SOITTOKELLO.

Soittokellottomat huutelijat ja höpisijät aiheuttavat epäselvällä mölinällään vain hämmennystä ja huvittuneisuutta muissa liikkujissa.

• ripax

Pyörätiellä (pelkkä iso pyöränkuva merkki) ajavan pyöräilijän ei ole pakko ensisijaisesti väistää jalankulkijoita, koska se on verrattavissa moottoritiehen, jolle ei jalankulkijoile ole asiaa. Yhdistetyllä jalankulku-ja pyörätiellä ( merkissä vasemmalla jalankulkijan kuva ja viivalla erotettuna oikealla pyörän kuva) on jalankulkijoitten puoli erotettu viivalla (myös jalankulkijan kuva) ja pyörätien puolella on taas pyörän kuva. Itse vältän viimeiseen asti ylittämättä viivaa, koska olen jo reippaasti yli 10-vuotias. Katkokeskiviivalla varustetulla kevyen liikenteen väylällä liikennöidään kuten isommallakin tiellä, jolloin jalankulkijat liikkuvat vasemmalla nähdäkseen vastaantulevat pyöräilijät. Ulkoilualueiden teillä, joilla ei ole kaistamerkintöjä eikä pyörätiemerkkejä, olen erityisen varovainen väistäen jalankulkijoita tarpeen mukaan. Ulkoilualueiden ulkopuolella pyörätie on AINA merkitty liikennemerkillä eikä pyöräily ole sallittua jalkakäytävillä, joilla ei ole pyörätiemerkintää. Poikkeuksen tekevät vain alle 11-vuotiaat, joiden tasolla olevia keski-ikäisiä miehiä ja naisia näkee jatkuvasti rikkovan sääntöä.

Monilla jalankulkijoilla kuin pyöräilijöilläkään ei ole ajokorttia, joten heitä on tarvittaessa informoitava pyörätiesäännöistä, joita eivät noudata monesti edes ajokortin haltijat, joilta voisi ottaa kortin pois määräajaksi...

• Pedelecci

Taas joku kirjoittaa ihan mututuntumaltaan paskaa!

Polkupyörässä tulee olla soittokello! Ote asetuksesta 19.12.2002/1250:

"21 §
      Äänimerkinantolaite
      Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello."

• Alkup. Maantiepyöräi

On minullakin kello kaiketi kaikissa pyörissä tällä hetkellä, koska laki sen vaatii eikä se montaa grammaa paina. Sinänsä täysin hyödytön laite. Ihan puhe ääni kuuluu paremmin ja on parempi tapa ilmoittaa tulostaan.

Tätä kellokeskustelua käytiin viimeksi muutama viikko sitten. Pääti yhtenä päivänä kotimatkalla töistä oikein kokeilla. Kilikello on täysin hyödytön laite! MOT

• Espooh
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

On minullakin kello kaiketi kaikissa pyörissä tällä hetkellä, koska laki sen vaatii eikä se montaa grammaa paina. Sinänsä täysin hyödytön laite. Ihan puhe ääni kuuluu paremmin ja on parempi tapa ilmoittaa tulostaan.

Tätä kellokeskustelua käytiin viimeksi muutama viikko sitten. Pääti yhtenä päivänä kotimatkalla töistä oikein kokeilla. Kilikello on täysin hyödytön laite! MOT

Se on kyllä pötypuhetta väittää, että puheääni tai huutaminen toimisi soittokelloa paremmin. Jos joku rupeaa yhtäkkiä puhumaan jalankulkijan selän takana, niin hän ei kyllä taatusti väistä automaattisesti tien laitaan vaan kääntyy katsomaan että kuka siellä ölisee. Ja sitten vasta väistää, jos yleensä sai mitään selvää pyöräilijän "ohjeistuksesta".

En tiedä olenko ainoa, mutta pääsääntöisesti jalankulkijat ja hitaammat pyöräilijät ovat antaneet hienosti tilaa kun olen kelloa soittanut. Kelloa täytyy toki soittaa riittävän aikaisin, jotta ihmiset ehtivät reagoida. Ja joskus ovat niin ajatuksissaan, että tarvitaan kaksi tai kolmekin soittoa.

• järkikäteenJ

Samaa mieltä. Tuollainen mölinä vain ihmetyttää jalankulkijoita, sitäpaitsi kirkas kello kuuluu kauempaakin.

• samuel34

Ei mitään mölinää, vaan ulkoiluteillä ystävällisesti ja joustavasti yhteispelillä, jarrukahvan napsuttelulla tai puheella hyvissä ajoin varoittaen. Siis ilman agressiivista kellon soittoa joka potuttaa kävelijöitä suunnattomasti.

• safdasf
        samuel34 kirjoitti:

Ei mitään mölinää, vaan ulkoiluteillä ystävällisesti ja joustavasti yhteispelillä, jarrukahvan napsuttelulla tai puheella hyvissä ajoin varoittaen. Siis ilman agressiivista kellon soittoa joka potuttaa kävelijöitä suunnattomasti.

olen samaa mieltä,ei pyöräilijä mitään lehmänkelloja tarvi.samoin autoilijat( suurin osa) eivät osaa käyttää äänimerkkiä oikein,tyyttäävät vasta aivan liian myöhään,säikyttävät vain.

• ei_mölinälle.

>ei pyöräilijä mitään lehmänkelloja tarvi.

Pyöräilijä ei ehkä tarvitse, mutta jalankulkijoita varten (ja lapsia) varten se on tehokkaampaa, kuin agressiivinen mölinä. Yksikin itselleni (=siis agressiivinen maantiepyöräilijä) huusi että: 'VALOT'. Tarkoitti kai heijastimia tai jotain. Ihme pahvi.

• ei_mölinälle.

Ja pakko sanoa myös se, että nämä useat maantiepyöräilijät ovat ainkakin omalla työreitilläni todella vaarallisia. Reitillä on paljon pahoja tunneli- rieteyksiä. Mp:t ovat ottaneet etuoikeudekseen ajaa täysillä nämä kohdat. Siinä missä normaaliälyllä varustetut pyöräilijät hidastuttavat ja soittavat kelloa. Näissä tapauksissa olisi edes parempi, että päästäisivät sieltä kurkustansa edes jotain mölinän tapaista.

• Tervetullut vieras

Jyrkkä ei soittokelloille täältäkin. En soita koskaan ovikelloakaan, turhaa pimputtelua. Riittää kun komennan oven takaa tai postiluukusta: "Avaa ovi!". Tehostan vielä komentoani narisuttelemalla postiluukkua tai väräyttelemällä ulko-oven kahvaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe