Säilyykö ihminen maaseudulla

onkoseniin

tuoreempana ja naiivimpina kuin kaupungissa?

Ihminen näkee hyvin vähän ihmisiä ja nämä ovat lähinnä samoja naamoja. Elämä on yllätyksettömämpää ja pienemmät asiat ovat merkityksellisempiä kuin kaupunkiolosuhteissa.
Sään tarkkailu on yksi merkittävimmistä elementeistä. Ainoa ääni koko päivän, viikon tai kuukauden mittaan saattaa olla linnun liverrys ja kissan naukaisu.
Elämä on muuttumattomampaa. Jos tiellä ajaa auto, maaseudun asukki rientää katsomaan, kenen autosta on kysymys - onhan kysessä harvinainen moottorin ääni.

Huonoja puolia on, että maalaisella on hyvin suppea tieto ihmisen käyttäytymisestä. Maalaista on helppo käyttää hyväksi.

22

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä olen kaupungissa asunut (lapsuuteni ja osan aikuisuuttani), niin mulla on jäänyt käsitys, että moni kaupunkilainen on enemmän naiivi ja yksinkertaisempi. Ihme ittestään selvyyksiä pitää selittää toiselle, niin kun se ei itse tajuaisi mitään.

Eräänkin kerran mulle on kaupungissa sanottu (aikuisena), kannattaa varoa kadulle astuttaessa sitä jäätä siinä oven edessä, siihen voi kaaduta ja katolta voi sitten pudota lunta! Aijjaa elä ihmeessä! Ei olis tullut mieleen, kun maalla meillä ei ole edes hiekotushiekkaa tiellä saati oven edessä ja katolta tulee ja kuuluukin tulla lumet alas. Totta helvetissä niitä varotaan ettei ne päähän putoa. :-)

• Ja kerron nyt tänkin, kun ostettiin sänkyä viimeksi pääkaupunkiseudulta saakka. Niin siellä kaveri piti kauhean palopuheen kuinka lakana laitetaan sänkyyn. Ensin levitetään se suoraksi siihen päälle ja sitten työnnetään reunat kulmien alle, siinä sängyssä on sellaiset kulmat jos katsot tästä mallin mä piirrän. Ja piirsi paperille jonkun helvetin sutun. Sit seloti kuinka hoidetaan sänkyä, joo enhän mä ole tähän ikään mennessä koskaan sänkyä nähnyt tai hoitanut. :-)

Kokoamisohjeet samaten piti piirtää ja selostaa, kuin olisi muukalaisille avaruuteen sänkyä myynyt. x-') Meitä hiukan nauratti ja katseltiin toisiimme, että mitä helvettiä??!

Tai kerran kun ostin pannupizzaa, tarjoilija valisti ei saa sitten ksokea tähän kuumaan alustaan, koska siitä voi tulla pahoja palovammoja. Joo, minä idioottina ne ihmisiä pitää?

• alapas kertoa
        tinka_tiger kirjoitti:

Ja kerron nyt tänkin, kun ostettiin sänkyä viimeksi pääkaupunkiseudulta saakka. Niin siellä kaveri piti kauhean palopuheen kuinka lakana laitetaan sänkyyn. Ensin levitetään se suoraksi siihen päälle ja sitten työnnetään reunat kulmien alle, siinä sängyssä on sellaiset kulmat jos katsot tästä mallin mä piirrän. Ja piirsi paperille jonkun helvetin sutun. Sit seloti kuinka hoidetaan sänkyä, joo enhän mä ole tähän ikään mennessä koskaan sänkyä nähnyt tai hoitanut. :-)

Kokoamisohjeet samaten piti piirtää ja selostaa, kuin olisi muukalaisille avaruuteen sänkyä myynyt. x-') Meitä hiukan nauratti ja katseltiin toisiimme, että mitä helvettiä??!

Tai kerran kun ostin pannupizzaa, tarjoilija valisti ei saa sitten ksokea tähän kuumaan alustaan, koska siitä voi tulla pahoja palovammoja. Joo, minä idioottina ne ihmisiä pitää?

Missä saa noin hyvää palvelua?

• tinka_tiger kirjoitti:

Ja kerron nyt tänkin, kun ostettiin sänkyä viimeksi pääkaupunkiseudulta saakka. Niin siellä kaveri piti kauhean palopuheen kuinka lakana laitetaan sänkyyn. Ensin levitetään se suoraksi siihen päälle ja sitten työnnetään reunat kulmien alle, siinä sängyssä on sellaiset kulmat jos katsot tästä mallin mä piirrän. Ja piirsi paperille jonkun helvetin sutun. Sit seloti kuinka hoidetaan sänkyä, joo enhän mä ole tähän ikään mennessä koskaan sänkyä nähnyt tai hoitanut. :-)

Niinno emminä tiiä onko ne maalaisetkaan mitään neropatteja. Omanlaisia murisijoita iso osa, juoksee navetan taae piilon kun ihmisen näkee. Mutta emminä ole maalla koskaan vielä törmänny tommosiin päivänselviin asioihin sössöttäjiä ja neuvojia. :-)

Piirretään kaverille kartta kuinka pääsee ovesta sisään. Tossa on saranat ja tossa kahva, noin kato nyt tätä kuvaa että osaat avata oven. Jne.

• tinka_tiger
        alapas kertoa kirjoitti:

Missä saa noin hyvää palvelua?

En viitti mainostaa, tulee myötähäpeän tunnetta. :-)

• alapas kertoa
        tinka_tiger kirjoitti:

En viitti mainostaa, tulee myötähäpeän tunnetta. :-)

Millainen se pizza-alusta oli? En ole nähnyt kuin tavallisia pizzalautasia.
        - Mitä tulee tuohon lakanan sijaukseen, niin itse olisin luultavasti kuunnellut ja katsonut lumoutuneena.
        - Varoitus jäästä ja lumesta on ystävällistä ja huolehtivaista.

• alapas kertoa kirjoitti:

Millainen se pizza-alusta oli? En ole nähnyt kuin tavallisia pizzalautasia.
        - Mitä tulee tuohon lakanan sijaukseen, niin itse olisin luultavasti kuunnellut ja katsonut lumoutuneena.
        - Varoitus jäästä ja lumesta on ystävällistä ja huolehtivaista.

Astia jossa se paistetaan. :-)

http://3.bp.blogspot.com/_rasDzgIfAms/SmJMJsMEflI/AAAAAAAACGk/Mc4gCJIw-Xo/s400/london 343.JPG

Noh ystävällinen on eria sia, kun hölmöileminen ja taantuminen.

• tinka_tiger kirjoitti:

Astia jossa se paistetaan. :-)

http://3.bp.blogspot.com/_rasDzgIfAms/SmJMJsMEflI/AAAAAAAACGk/Mc4gCJIw-Xo/s400/london 343.JPG

Noh ystävällinen on eria sia, kun hölmöileminen ja taantuminen.

Oishan sitä voinut sanoa vaan, että on muuten liukasta. Jolloin kuulija nyt älyää ajatella itsekin, jollei muuten älynnyt. Mutta tulla nyt vasiten viereen selostamaan tohkeissaan, jos tiedät miten päivitellään ja touhotetaan. Ja kun oliskin vaan kerran, vois ajatella et se oli vaan sellanen hössöttäjä. Mut kun useampi tekee saman, niin herää kysymys että onko tää tääläpäin tapana selostaa päivänselviä asioita, ikään kuin ulkopaikkakunnalta tullut ei itse osaisi ajatella mitään vastaavaa. :-)

Tai jos mä näytän niin helvetin tyhmälle, voihan sekin olla. x-') No ulkonäkö pettää monessa suhtessa kyllä.

• Ei kaikki maalaiset nyt kuitenkaan yksin mökissä asu.

Mutta kieltämättä pinet asiat on merkityksellisempiä täällä. Musta tuntuu, että kaupungissa ollessa kaikki esittää jotain mitä ne ei oo ja siksi pitää hakea nk. isoja asioita, että ne tuntuis itsestä, etenkin muista joltain.

Sen verran olen kuitenkin kantakaupungin kuppiloita kiertänyt, että kyllä ne sellassiakin kyläpahasia on joissa nussitaan ristiin, eikä sen kuppilan ja työpaikan ulkopuolisesta elämästä tiedetä mitään. Maaseudulla on nykyään se hyvä puoli, että ku täällä ei oo ihimisiä niin on pakko lähtiä hakemaan sitä kumppania oman kylän ulkopuolelta.

Olen sitä joskus miettiny, että ei se oo häävistä elämää kaupungissa. Ensin meet töihin, töistä päästyäsi yksin siihen samaan tuttuun kuppilaan, kuppilasta yksin kotia, ammulla yksin töihin krapuloissa jne. Ja tämä toistuu päivästä ja vuodesta toiseen. Ollaan yliopistossa kirjoilla viidettätoista vuotta, kuitenkin töissä ollaan jossain kaupankassana ja sattuu törmäämään oman pienen yhteisönsä ulkopuoliseen ihmiseen, niin sitten on pakko esittää niin intelektuelliä että... Joo ei oo hääviä.

• Mahtaako tuo ihan koko kuva olla kaupunkilaiselämästä? Minusta Helsingin keskustassa asuvat kaverini elävät aika samanlaista elämää kuin maaseudullakin. Töissä käydään, lapsia hoidetaan, tuijotetaan telkkaria ja nettiä.

Kaupungissa kirotaan asuntojen hintoja, maalla bensan hintaa. Raittiita sekä kaljakuppiloissaistuskelijoita on molemmissa paikoissa.

• ...

sulla liittyy tuo kaupunkilaisuus vahvasti yksin olemiseen.

Onko ikäviä kokemuksia itsellä takana, vai mistä moinen?

Kaupungeissa asuu paljon enemmän perheitä ja pariskuntia kuin maalla, ja veikkaisinpa että kaupunkilainen on keskimääräisesti sosiaalisempi eläin kuin maalainen.

terveisin mies maalta - nähnyt toki muutakin

• jhdkslöajdgfh

Lapsuutensa maalla kasvaneet lapset ovat aikuisena normaalempia, henkisesti terveempiä, jos vaan kasvuympäristön muut ihmiset ovat olleet suht normaaleja.

• Millä tavalla ne on terveempiä? :-)

• tinka_tiger kirjoitti:

Millä tavalla ne on terveempiä? :-)

Mietin vaan, kun ekat 5 vuotta asuin maalaiskylässä, kirkonkylässä. Sitten muutettiin kaupunkiin ja mä aloin sairastelemaan, että mahtoiko se sairastelukierre olla kaupungin syytä? Sitten muutettiin maalle ja vieläkin sairastelut jatkui. Kävin aikuisena asumassa kaupungissa ja aina vaan sairastelu jatkui. Tulin takas maalle ja sairstin, sitten muutin elämänasennetta ja aloin vähän paranemaan.

Mutta onkohan se kaupunki sitten sellanen sairauksien laukaisija? Voisko periä kaupungilta korvauksia terveyden menettämisestä? ;-)

• q

kerro ihmeessä lisää

• onkoseniin

Jos kaupunkilainen olisi hedelmälautanen ruokapöydällä, niin maalainen olisi maito jääkaapissa.
        Maalainen voisi hapantua nopeasti, jos hänet siirrettäisiin kaupunkiin. Hän ei ole kehittänyt suojaavia elementtejä päinvastoin, kuin kaupungissa syntynyt, vaan jatkaa elämäänsä kuin navetasta laitumelle päässyt mullikka.

Maaseudulla puhdas luonto säilyttää ihon kimmoisana, mutta kaupunkilaisen on hankittava ryppyvoiteet jo nuorena, mikäli mielii säilyä kiinteäihoisena.

• onkoseniin kirjoitti:

Jos kaupunkilainen olisi hedelmälautanen ruokapöydällä, niin maalainen olisi maito jääkaapissa.
        Maalainen voisi hapantua nopeasti, jos hänet siirrettäisiin kaupunkiin. Hän ei ole kehittänyt suojaavia elementtejä päinvastoin, kuin kaupungissa syntynyt, vaan jatkaa elämäänsä kuin navetasta laitumelle päässyt mullikka.

Maaseudulla puhdas luonto säilyttää ihon kimmoisana, mutta kaupunkilaisen on hankittava ryppyvoiteet jo nuorena, mikäli mielii säilyä kiinteäihoisena.

Joo, noin se on.

Mieleeni on ikuisesti jäänyt yksi tupakaverini morttiaikana. Se sanoi olevansa kotikylänsä ulkopuolella ensimmästä kertaa elämänsä aikana. Ja intissäkin oltiin naapuripitäjässä. Ehkä se vähän liioitteli, mutta olihan friikkiä joka tapauksessa.

• onkoseniin

Jos maalainen lähtee kaupunkiin, se on sama, kuin kaupunkilainen lähtisi ulkomaille.
        Kaupunkilainen on etääntynyt luonnosta ja muodostanut itselleen suojakuoren.
        Tullessaan maaseudulle, kaupunkilainen ikäänkuin palaa menneeseen aikaan. Maalaisen näkökulmasta hän on kuin lentokoneteräkseen pukeutunut.

Kun maalainen kaataa metsästä kuusen ja myy sen kaupunkilaiselle, ollaan hetkessä ja ajassa, jolloin koko Suomi on yhtä ja kaikki erot katoavat. Tämä samuus kestää joulurauhan ajan.

• Kotiin paluu

Mielestäni aidoimmat ihmiset löytyvät Lapista, napapiirin pohjoispuolelta. Etelässä ihmiset ovat koppavia ja itseriittoisia ja alentuvia. Maaseudulla siltä väliltä, niitä en kovin hyvin tunnekaan, sillä en ole asunut ikinä esim Pohjanmaalla tahi Karjalassa.

• Ei lappilaiset aidompia ole kuin muutkaan. Fiksumpia vain.

• maaseudulla sentään vastaantulevat ihmiset osaavat antaa tietä toisille, riippumatta siitä missä päin suomea asutaan.
      sen sijaan kaupungeissa (varsinkin pk-seudulla) kukaan ei katso eteensä, kaikki rynnivät päin ja jos jäät jalkoihin se on oma vika kuitenkin,

kaupunkiasumisesta en tiiä, ku en oo asunu
      ainakaan kovin isossa kaupunnissa,

mur

• emmä usko

Emmä usko, nykyisin kaikki kuitenkin opiskelee itselleen ammatin,eli edes käväisee sivistyksessä muutaman vuoden.
      Täällä ainakin naapurustossa on yllättävän paljon eri alojen inssejä (ainakin muutama sähkö-, metsätalous-, ja rakennuspiolen) ja teknikoita (kone- ja logistiikkapuolelta ) sekä kasvatusalan ihmisiä ja musikantteja. Monet ovat yrittäjiä.Vanhempi polvi on erikseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      465
      1351
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1126
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      852
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      815
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      757
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      100
      723
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      72
      704
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      681
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      677
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      62