Olen lihonut muutamassa kuukaudessa lähes kymmenen kiloa, ja nyt on aika saada ne kymmenen kiloa ja enemmänkin pois. :) Ajattelin aloittaa laihdutuskuurini ja uuden elämäntapani syömällä kolme kertaa päivässä; Aamupala (arkisin n. klo 7, viikonloppuisin myöhemmin), päivällinen (n. klo 15-17) ja iltapala (n. klo 19-20). En ensimmäisellä kuukaudella aio liikkua kuin tunnin tai kaksi viikossa, mutta lisään liikuntaa muutamien viikkojen jälkeen. En syö isoa aamupalaa, koska muuten minulle tulee helpommin nälkä päivän aikana ja alkaa heikottaa. Aion syödä 800-1000 kaloria päivässä. Tiedän että se on melko vähän, älkääkä alkako puhua "säästöliekistä". Mutta haluaisin siis laihtua karppauksella. Kuinka paljon rasvoja, hiilihydraatteja ja proteiineja pitäisi syödä päivässä? Voinko esimerkiksi syödä täysjyväpastaa neljänä päivänä, neljä kertaa viikossa? Voinko syödä kaksi hedelmää per päivä? Vihanneksia puoli kiloa päivässä? Kanamunia? Olisi kiva tietää mikä määrä syödä mitäkin vähähiilihydraattisella dieetillä. :) Kiitos.
Haluan laihtua, karppaus?
14
770
Vastaukset
- 43234324
Haluat siis karppaaja anorektikoksi?
Onnea, saat varmasti tuplaten kilot takaisin. - Kioskinvartija
Laihdutin syömällä n. puoli vuotta sitten viimeksi n. 500 kcal päivässä ja laihduin 5 kiloa 3 viikossa, jonka jälkeen en enää jaksanut koska oli nälkä. Vaikka söin ihan älyttömästi ensimmäisen viikon, lihoin vain about kaksi kiloa. Ja ne kaksi kiloa oli turvotusta joka tulee normisyömisestä. Paino pysy muuten samana pari kuukautta, kunnes aloin syömään yli 3000 kcal päivässä masennuksen takia :) Joten omasta kokemuksesta voin sanoa, että paino pysyy samana dieetin jälkeen jos ravinto ja kulutus on tasapainossa. Ennen aina pelotti alkaa laihduttamaan, koska kaikki sanoivat että kilot tulee tuplaten takaisin. Eihän se edes ollut totta, kuten ei säästöliekkikään. :) Kunnollisia vastauksia, kiitos?
- ..
Siis voi jeesus. Ei syöntikertojen vähentäminen ole ratkaisu, annoskokojen pienentäminen on. Älä todellakaan syö isoa aamupalaa, vaan pieni aamupala, pieni lounas, pieni välipala, pieni päivällinen ja pieni iltapala. Tsadaa, kokonaiskalorimäärä ei ylitä kulutusta ja et ole ollut edes nälissäsi.
Mutta kiinnitä huomiota myös ruoan laatuun, unohda karppaus ja aloita liikunta. Tarvitset hiilihydraatteja yhä enemmän, mitä aktiivisemmin ryhdyt liikkumaan. Se jos mikä pitää kunnossa ja saa ihan syödä ihmisten lailla. Ja voin luvata, että olo on parempi, kuin sohvaperunalla joka kyttää jokaista suupalaa ja jolla riski lihoa takaisin samoihin mittoihin, tuntea itsensä väsyneeksi ja voimattomaksi ja riski "repsahtaa" on miljoona kertaa suurempi, kuin sinulla, joka olet ottanut uuden suunnan elämässäsi kokonaisvaltaisesti. Aineenvaihdunta kiihtyy, elämänilo lisääntyy ja näet tuloksia suuntana kiinteä ja sopusuhtainen vartalo. Kaikenkaikkiaan tällainen vartalo kuluttaa enemmän myös silloin kun ei ole liikkeessä, toisin kuin nälkäinen sohvaperuna. Haluatko olla kiinteä ja hyvinvoipa, vai nälkäinen lahna?
"Karppaaja-anorektikko" (hyvä ilmaisu nimim. 43234324) jää kelkasta jossain vaiheessa, kun katsotaan peliä pitkässä juoksussa, verrattuna hyvät elämäntavat omaavaan normaaliin ihmiseen, joka on tasapainossa itsensä ja syömänsä ruoan kanssa. Valitse nyt tiesi oikein, ettei tarvitse palata takaisin samaan risteykseen. Sehän siinä on, että ihminen joka ottaa aluksi helpomman tien (nälkäkuuri, anorektikko-karppaus tms.) joutuukin olemaan lopun elämäänsä "laihdutuskuurilla", jos haluaa välttää kilojen takaisin tulemisen. Olet oppinut vain tavan A toimia, jotta laihdut. Jos teet toisin - lihot. Siinä ei omaksuta muutosta elämäntapoihin, vaan pelkästään ruokavalioon jolla saat nopeasti kilot karisemaan. Very dangerous I say, don´t do that.
Please, omaksu uusi tapa elää ja olla, se on huomattavasti helpompaa ja rentouttavampaa kuin kuureilu. Muuta itsesi, älä pelkästään ruokavaliotasi. - Kioskinvartija
Kysyin neuvoja karppauksesta, niitä mielellään vielä kuulisin enkä tota suomalaisten nirppanokkien valitusta. :) Kiitos.
- Mimse
Olen karpannut kohta 3 kk ja voin hyvin. En laihduta, koska olen normaalipainoinen, vaan aloitin karppauksen kovien vatsakipujen/-kramppien sekä närästyksen ja vatsan turvottelun vuoksi. Vaivat ovat hävinneet. Kannattaa hakea kirjastosta Antti Heikkilän kirjoja; es. Diabeteksen hoito ruokavaliolla (sis. hyvän tietopaketin vähähiilarisesta dieetistä, tai Hyvän olon keittokirja joka sis. myös muuta kuin reseptejä)
- markalla itsareita
Mene sitten tuonne VHH-hihhulipalstalle. Täällä on terveellisesti laihduttavia.
- Zone-hippi
Olisko helpompaa alkaa jollekin VLCD-kuurille, kuten nutrilett. Siinä on ainakin kaikki tarvittavat ravintoaineet. Aika yksipuoliseksi menee, jos ruoasta yrittää ottaa sen alle 1000 kaloria.
Karppauksen idea ei oikein ole se, että rajoitetaan samalla kalorit, etenkään alle tonniin. - kokeile karppausta
Aloitin karppauksen n. 2.5 viikkoa sitten. Välillä on ollut huonoa oloa, mutta sekin meni noin viikon sisällä ohi. En oikein meinannut uskoa, että tämä karppaus on näin helppoa ja kilotkin lähtee aika nopeasti. Nyt tässä ajassa minulla on painoa pudonnut n. 4 kiloa. Ja olotila on ihan hyvä. Ajattelin vähän aikaa kokeilla ja sitten alkaa tasapainottamaan tuota ruokavaliota.
Syön aamulla kaurapuuron, päivällä salaattiannoksen tai jonkun hedelmän yms., päiväruoan aikana kalaa, kanaa tai lihaa (aika harvoin) sekä kasviksia tai kasviswokkia. Lisäksihän siinä voi syödä kananmunia ja pekonia ja makkaraakin. Illalla sitten syön rahkan kanssa marjoja tai hedelmiä. Välillä naukkaan vähän pähkinöitä.
Joten suosittelen sinuakin kokeilemaan, mutta älä heti lannistu, jos tulee huono olo. Mulla oli pari kolme ekaa päivää huonoa. Mua huippasi jne, mutta sitten tuli joku lehti ja siinä mainittiin, että se on ihan yleistä. Joillekin karppaus tekee ummetusta.
Joo..en ole mikään karppausintoilija, mutta ihan kiva, että kilot karisee.. Olen minä jonkun verran tehnyt vatsalihasliikkeitä jne ja lisäksi muutaman kerran olen käynyt sauvakävelyllä.
Toivottavasti tästä oli sinulle vähän apua, kun ei muita vastauksia vielä ole tullut. - Kioskinvartija
Kiitos paljon asiallisesti vastanneille, vihdoinkin sai asiallisia vastauksia. Ei kai sitten muuta kuin karppaamaan. :)
- Syö terveellisesti
Syö kuten vegaanit eli jätä pois kaikki eläinkunnan tuotteet, syö hyvälaatuisia proteiineja (pähkinät, pavut, linssit, tofu, soija, seitan...), TÄYSJYVÄtuotteita ja paljon hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Monet ihmiset ovat laihtuneet siihen omaan ihannepainoonsa aloitettuaan tällaisen ruokavalion ja painon pysyneen siinä. Voin itse sanoa samaa. Laihtumista ei tosin tapahtunut kuin muutama kilo, sillä en ollut lähtiissä ylipainoinen.
Karppaus ei ole terveellistä kropalle, jos täysjyvätuotteet jätetään pois. Hyvä on vaihtaa venhämössöt terveellisiin täysjyvätuotteisiin. Moni karppaaja ei ymmärrä, että tarkoituksena ei ole lisätä eläinkunnantuotteita vaan korvata ne kasviksilla, pavuilla, linsseillä ym.
Tuolla hyviä ohjeita:
http://www.vegaaniliitto.fi/kokki.html - hyihh
ai kuituja ja täysjyvää?? vain suomessa syödään niitä ja siksi lihotaan ja on vatsaongelmia. Ulkomailla jos on mahaongelmia se on ehkä stressistä. Mutta kukaan sielläpäin syö kuituja.
Itse olen jättänyt pois viljat ja kuidut, vatsa on litteä toimii joka päivä, oikein hehkuva olo! - Outolintu87
Entäs kun minä olen syönyt viljoja elämäni aikana ehkä pari kertaa vuodessa, muuten ruokavalio on kuin karppausta. :o
Ei vaan ole tehnyt leipiä yms mieli, lääkärikin ihmetteli mut sanoi sitten ettei viljat ole pakollisia jos ne saa jostain muualta terveellisesti. Enkä syö makeisia ja muita herkkuja. Karppaus eli vähähiilihydraattinen ruokavalio on hyvä ratkaisu jos haluat laihtua mutta sinun täytyy unohtaa kaloreiden laskeminen koska se johtaa harhaan. Vähennä siis hiilihydraatit minimiin ja lisää luonnollisia rasvoja sekä huolehdi proteiinien saannista.
Unohda ne pastat kokonaan kun niissä ei ole ravinteitaa juuri lainkaa. Monissa hedelmissä on paljon sokeria, vaihda ne kotimaisiin marjoihin.- kuinkahan lienee
Oppi-isäsi Antti H blogissaan joku aika sitten moitiskeli myös marjoja, ne sisältävät niin paljon hiilareita... ;))
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951486Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231248- 50988
- 70930
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53830- 56822
- 102804
- 82800
- 32745