Kristityn lepopäivä - sapatti vai sunnuntai ?

Baskeri.

Kun täällä palstalla nyt näyttää liikkuvan " sapatisteja ", jotka itsepintaisesti väittävät, että sapatin (lauantain) pitäisi vieläkin olla kristittyjen lepopäivä, niin katsotaanpa, mitä Raamattu sanoo asiasta.

KOSKA JA KEITÄ VARTEN SAPATTI MÄÄRÄTTIIN ?

Jotta sapatti voisi vieläkin olla voimassa, se olisi täytynyt määrätä jo luomisen yhteydessä, jolloin se koskisi kaikkia eikä vain juutalaisia. Onko näin ?

Jumala kyllä lepäsi luomistyöstään sapattina, mutta ei vielä silloin määrännyt sitä ihmisille. Se oli Jumalan oma sapatti.

Neh. 9: 13-14. ja Hes. 20: 10-12. ilmoittavat selvästi: " Sinä ilmoitit heille (juutalaisille) pyhän sapattisi ... Mooseksen kautta... Kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta... sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään ".

Sapattia ei siis määrätty Aadamille, ei Aabrahamille, ei Nooalle vaan vasta juutalaisille Mooseksen kautta.

HUOMATTAVAA KYMMENESTÄ KÄSKYSTÄ.

Kymmeneen käskyynhän kuuluu lepopäivän, sapatin, pyhittäminen. Miten tärkeänä Uusi testamentti sapattia pitää ?

UT puhuu kymmenestä käskystä kristityille kuuluvina seuraavasti:

1. käsky - 62 kertaa
2. käsky - 4 kertaa
3. käsky (sapattikäsky) - ei yhtään kertaa
4. käsky - 6 kertaa
5. käsky - 6 kertaa
6. käsky - 12 kertaa
7. käsky - 6 kertaa
8. käsky - 4 kertaa
9. käsky - 9 kertaa
10. käsky - 9 kertaa

MITÄ PAAVALI SANOO ?

Gal. 4: 10-11. " Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen teistä turhaan vaivaa nähnyt."

Ainoa yksittäinen, merkittävä, päivä muiden mainittujen juhlien ohella juutalaisilla oli sapatti, ja sen viettämisestä Paavali nuhtelee galatalaisia kristittyjä.

APOSTOLIEN KOKOUS.

Apt. 15: 28-29. Apostolien kokouksessa päätettiin, mitä sääntöjä pakanuudesta kristinuskoon kääntyvien piti noudattaa: karttaa epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, ja haureutta. Sapattia ei käsketä viettämään.

JEESUKSEN TOIMINTA.

Joh. 5: 18 : "...juutalaiset ... tavoittelivat häntä tappaakseen, kun hän ei ainoastaan KUMONNUT SAPATTIA, vaan myös sanoi Jumalaa Isäkseen, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi." Jeesus kumosi sapatin.

Hän myös pyhitti sunnuntain seuraavilla tavoilla:
- nousi kuolleista sunnuntaina
- ilmestyi opetuslapsille Emmauksen tiellä sunnuntaina
- ilmestyi suljettuun huoneeseen opetuslapsille sunnuntaina
- ilmestyi epäilevälle Tuomaalle sunnuntaina
- vuodatti Pyhän Hengen helluntaina, joka oli sunnuntai.

MITÄ ALKUKIRKKO OPETTI ?

Jeesuksen opetuslapsen Johanneksen ystävä, Antiokian piispa Ignatius, kirjoitti: " Jos siis ne, jotka ovat vaeltaneet vanhan (juutalaisen) tavan mukaan, tulevat uuteen toivoon (kristityiksi),he eivät pidä sapatinpäivää,vaan viettävät Herran päivää (sunnuntaita)." (Ad magnesios, 8,9. N. v. 116 j.Kr.)

Barnabaan kirje: "Sen tähden me (kristityt) vietämme kahdeksatta päivää, jona myös Jeesus nousi kuolleista." (120 j.Kr.)

Rooman piispa Silvester vaikutti keisari Konstantinukseen niin, että keisari määräsi auringon päivän (sunnuntain) Rooman vapaapäiväksi v.321 j.Kr., sillä se oli jo silloin yleinen kristittyjen lepopäivä - oli ollut jo apostoleista asti.

Sunnuntai - lepopäivä jo vuodesta 33 j.Kr. Mieti sitä !

33

1660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakana(M)

      Kristityt alkoivat yleisesti viettämään sunnutaita
      lepopäivänä vasta joitain kymmeniä vuosia Rooman
      keisarin määräyksen jälkeen.

      Muutenkin selittelet asioilla, jotka ovat asian
      vierestä.

      • Baskeri.

        Onhan se helppo heittää noita paskanpuhumisväitteitä, mutta minulla oli kylläkin historiaan perustuvaa tietoa, sinulla taas vain väite, jonka olet keksinyt ettet vain joutuisi myöntämään mitään sellaista, mikä kuuluu kristinuskoon.

        Ja muuten, mihinköhän ovat kadonneet KTS ja Moshe, jotka niin innolla puolustivat sapattia?


      • Moshe Zew
        Baskeri. kirjoitti:

        Onhan se helppo heittää noita paskanpuhumisväitteitä, mutta minulla oli kylläkin historiaan perustuvaa tietoa, sinulla taas vain väite, jonka olet keksinyt ettet vain joutuisi myöntämään mitään sellaista, mikä kuuluu kristinuskoon.

        Ja muuten, mihinköhän ovat kadonneet KTS ja Moshe, jotka niin innolla puolustivat sapattia?

        Valitettavasti on muutakin touhua...
        ja sitten on vielä tämä Superlinja joka häiritsee
        vapaata internetin käyttöä :)


      • Pakana(M)
        Baskeri. kirjoitti:

        Onhan se helppo heittää noita paskanpuhumisväitteitä, mutta minulla oli kylläkin historiaan perustuvaa tietoa, sinulla taas vain väite, jonka olet keksinyt ettet vain joutuisi myöntämään mitään sellaista, mikä kuuluu kristinuskoon.

        Ja muuten, mihinköhän ovat kadonneet KTS ja Moshe, jotka niin innolla puolustivat sapattia?

        Uskon häntä tässä(kin) asiassa enemmän kuin sinua,
        patologista paskanpuhujaa. Tosin sapattiasiassa en
        tarvitse taustatukea keneltäkään. Minä tiedän,
        mistä puhun, sinä enintään luulet.


      • Baskeri.
        Pakana(M) kirjoitti:

        Uskon häntä tässä(kin) asiassa enemmän kuin sinua,
        patologista paskanpuhujaa. Tosin sapattiasiassa en
        tarvitse taustatukea keneltäkään. Minä tiedän,
        mistä puhun, sinä enintään luulet.

        Historian maisteri ei ole RAAMATUNHISTORIAN maisteri. Minun kanssani samaa mieltä puolestaan on useakin teologian tohtori, hah hah!

        Kukas muuten taannoin sanoikaan minulle: "Älä vetoa auktoriteetteihin!" ? Niin, se oli Pakana (M) eräässä keskustelussa. Onko historian maisteri auktoriteetti ?


    • Moshe

      B: "Jotta sapatti voisi vieläkin olla voimassa,
      se olisi täytynyt määrätä jo luomisen yhteydessä,
      jolloin se koskisi kaikkia eikä vain juutalaisia.
      Onko näin ?"

      Lue ajatellen 1 Moos 2:1-3. Vertaa sitä 2 Moos
      20:11. Sapatti annettiin lepopäiväksi koko
      ihmiskunnalle ja lisäksi kaikille työeläimille (2
      Moos 20:10, 5 Moos 5:14, Mark 2:27).

      Kristikunta viettää pyhiä joita ei ole Raamatussa
      ollenkaan, ja kiinnittävät niihin suurempaa
      huomiota kuin Raamatussa asetettuihin juhliin.
      Ajattelepa esim. joulua. Oletko huomannut
      millaisen jumalattoman hässäkän se aiheuttaa jo
      loppukesästä.

      B: "APOSTOLIEN KOKOUS.

      Apt. 15: 28-29. Apostolien kokouksessa
      päätettiin, mitä sääntöjä pakanuudesta
      kristinuskoon kääntyvien piti noudattaa: karttaa
      epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta
      veri ei ole laskettu, ja haureutta. Sapattia ei
      käsketä viettämään."

      Katsopa tarkemmin ko. Raamatunkohtaa. Kristityt
      lukevat tavallisesti vain yllä mainitsemasi,
      mutta he lopettavat lukemisen kesken. Katso
      seuraavaa jaetta, joka alkaa sanalla "sillä", eli
      se kuuluu edellisen yhteyteen
      saumattomasti: "Sillä Mooseksella on ammoisista
      ajoista asti joka kaupungissa julistajansa;
      luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina"
      (Apt 15:21). Mainitsemasi asiat ovat ne jotka
      opetetaan juuri kääntyneelle, myöhemmin
      opettaminen jatkuu ja sitä jatkuu koko loppu
      elämän. Ennen pitkää siis myös lepopäivä-asia
      tulee myös ajankohtaiseksi.

      B: "JEESUKSEN TOIMINTA.

      Joh. 5: 18 : '...juutalaiset ... tavoittelivat
      häntä tappaakseen, kun hän ei ainoastaan KUMONNUT
      SAPATTIA, vaan myös sanoi Jumalaa Isäkseen,
      tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.' Jeesus
      kumosi sapatin."

      Tässä on käännösvirhe. Juutalaiset tavoittelivat
      Häntä tappaakseen, koska heidän tulkintansa
      mukaan Hän rikkoi Sapatin pyhyyttä. Hän ei siis
      kumonnut Sapattia vaan rikkoi niitä lisäyksiä
      vastaan joita ihmiset olivat Sapattikäskyyn
      lisänneet.

      B: "Hän myös pyhitti sunnuntain seuraavilla
      tavoilla:
      - nousi kuolleista sunnuntaina"

      Hän nousi haudasta Sapatin päättyessä illalla.
      Raamatun mukaan Hän oli kolme vuorokautta
      haudassa. Ei enempää eikä vähempää.

      B: "- ilmestyi opetuslapsille Emmauksen tiellä
      sunnuntaina
      - ilmestyi suljettuun huoneeseen opetuslapsille
      sunnuntaina
      - ilmestyi epäilevälle Tuomaalle sunnuntaina
      - vuodatti Pyhän Hengen helluntaina, joka oli
      sunnuntai."

      Näistä tapauksista yksikään ei osoita, että
      lepopäivä on muutettava sunnuntaiksi. Nehän
      todistavat päinvastoin, että Jumalakin
      työskentelee arkisin.

      B: "MITÄ ALKUKIRKKO OPETTI ?"

      Alkuseurakunnan ja alkukirkon väliin sopii
      satakunta vuotta. Alkuseurakunnan oppi ja tavat
      perustuvat Raamattuun ja alkukirkon
      ihmisopetukseen.


      B: "Sunnuntai - lepopäivä jo vuodesta 33 j.Kr.
      Mieti sitä !"

      Väite ei pidä paikkaansa. Jos väite olisi oikea,
      niin Paavali olisi sapatin-rikkoja matkustaessaan
      sunnuntaina. "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä
      olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin
      Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa
      pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti
      puhettaan puoliyöhön saakka...hän puhui kauan
      heidän kanssansa, päivän koittoon asti, ja lähti
      sitten matkalle" (Apt 20:7). Viikon ensimmäinen
      päivä jolloin he olivat koolla oli lauantai-ilta
      ja seuraavana aamuna (sunnuntaina) hän lähti
      matkaan.

      Paavalin elämästä tiedämme, että hän vietti
      Sapatin. Se nähdään monissa yhteyksissä
      Apostolien teoissa. Kun häntä syytettiin
      Kesareassa niin hän vastasi: "Minä en ole mitään
      rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä
      keisaria vastaan" (Apt 25:8).

      • Moshe Zew

        Tämä siis tarkennukseksi, koska vauhdissa unohtui
        sukunimi pois.


      • Baskeri.

        1. kohta. Tarkistan asian, kun ehdin. Palataan aiheeseen.

        2. kohta. "...sillä Mooseksella on..." tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin, nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan juutalaisten tapa.

        3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi" (sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi" (elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18: 18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".

        4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia" vaan päivien osatkin riittävät.

        5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin - eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.

        6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7 päivää, joten hän olisi voinut viettää jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä, sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.


      • Moshe Zew
        Baskeri. kirjoitti:

        1. kohta. Tarkistan asian, kun ehdin. Palataan aiheeseen.

        2. kohta. "...sillä Mooseksella on..." tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin, nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan juutalaisten tapa.

        3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi" (sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi" (elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18: 18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".

        4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia" vaan päivien osatkin riittävät.

        5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin - eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.

        6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7 päivää, joten hän olisi voinut viettää jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä, sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.

        2. kohta. "...sillä Mooseksella on..."
        tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin,
        nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa
        oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin
        sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että
        lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi
        loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan
        juutalaisten tapa.

        Tuo suluissa oleva sana on harhaanjohtava.
        Synagoogia oli kaikkialla missä juutalaisia asui
        (ja on vieläkin). Kiista ympärileikkauksestakin
        tapahtui Israelin ulkopuolella Antiokiassa.

        Lauseen alkuosaa voit vielä miettiä, mutta älä
        tee hätäisiä johtopäätöksiä.

        3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä
        nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi"
        (sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi"
        (elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä
        ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18:
        18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää
        synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida
        edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".

        Heprealaisessa UT:ssa on sana chilel, joka
        merkitsee "häväistä pyhä, rikkoa sapatti, rikkoa
        sapatin pyhyyttä". Tälläisesta "törkeydestä"
        kirjanoppineet syyttivät Jeshuaa. Todellisuudessa
        hän rikkoi vain ihmisten sääntöjä vastaan, mutta
        ei Tooraa vastaan. Hän itse on sanonut: "Älkää
        luulko, että minä olen tullut lakia tai
        profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut
        kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä
        sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei
        laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan
        piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" (Matt
        5:17,18).

        4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista
        johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka
        ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia"
        vaan päivien osatkin riittävät.

        Ei tuo ole mikään juutalainen puhetapa, vaan
        Raamatunselittelijöiden tulkinta. Jeshua
        ristiinnaulittiin keskiviikkona, ei perjantaina -
        Kirjoitusten mukaan (vrt. mm. Joona).

        5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti
        lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät
        välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin -
        eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.

        Eroavaisuuksia näkyy olevan. Paavali sanoi: "Minä
        tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän
        keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät
        laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne
        nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
        vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa
        sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme
        vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin
        neuvonut teitä itsekutakin" (Apt 20:29-31).
        Historia osoittaa hänen olleen oikeassa. Minä
        henkilökohtaisesti uskon vain Raamattuun.

        6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7
        päivää, joten hän olisi voinut viettää
        jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se
        tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä,
        sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla
        viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.

        Kyseessä ei ollut mikään
        sunnuntaijumalanpalvelus, vaan he olivat koolla
        Sapatin jälkeen illalla (lauantai-iltana). Viikon
        ensimmäinen päivä alkaa Sapatin jälkeen auringon
        laskettua.

        Omalta osaltani lopetan tähän tämän asian
        puinnin. Sinulla on oikeus uskoa miten haluat
        samoinkin minullakin.

        Paavali kehoitti: "...vältä mielettömiä
        riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua
        ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja
        turhia". En ole "riitakysymyksien ja
        sanakiistojen kipeä" (Tiit 3:9, 1 Tim 6:4).


      • Kaizu<><
        Moshe Zew kirjoitti:

        2. kohta. "...sillä Mooseksella on..."
        tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin,
        nimittäin että joka (israelilaisessa) kaupungissa
        oli juutalainen synagooga, jossa kokoonnuttiin
        sapattina. Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, että
        lauseen alkuosa on asetettu vastakohdaksi
        loppuosalle: kristittyjen tapa toimia vastaan
        juutalaisten tapa.

        Tuo suluissa oleva sana on harhaanjohtava.
        Synagoogia oli kaikkialla missä juutalaisia asui
        (ja on vieläkin). Kiista ympärileikkauksestakin
        tapahtui Israelin ulkopuolella Antiokiassa.

        Lauseen alkuosaa voit vielä miettiä, mutta älä
        tee hätäisiä johtopäätöksiä.

        3. kohta. Eipä ole käännösvirhe, ei.Tässä
        nimittäin ei alkukielellä sanota "rikkoi"
        (sabbaton bebeluusin) sapatin, vaan "kumosi"
        (elyen), joka merkitsee "päästää jostakin". Sitä
        ilmausta käytetään myös esim. Matt. 16: 19 ja 18:
        18 -kohdissa, jossa se merkitsee "päästää
        synneistä", siis kumota synnin valta. Ei voida
        edes kieliopillisesti sanoa "rikkoa synneistä".

        Heprealaisessa UT:ssa on sana chilel, joka
        merkitsee "häväistä pyhä, rikkoa sapatti, rikkoa
        sapatin pyhyyttä". Tälläisesta "törkeydestä"
        kirjanoppineet syyttivät Jeshuaa. Todellisuudessa
        hän rikkoi vain ihmisten sääntöjä vastaan, mutta
        ei Tooraa vastaan. Hän itse on sanonut: "Älkää
        luulko, että minä olen tullut lakia tai
        profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut
        kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä
        sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei
        laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan
        piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" (Matt
        5:17,18).

        4. kohta. Ylösnousemuksessa kyse on sunnuntaista
        johtuen juutalaisesta puhetavasta, joka
        ei "päivistä" puhuttaessa edellytä "vuorokausia"
        vaan päivien osatkin riittävät.

        Ei tuo ole mikään juutalainen puhetapa, vaan
        Raamatunselittelijöiden tulkinta. Jeshua
        ristiinnaulittiin keskiviikkona, ei perjantaina -
        Kirjoitusten mukaan (vrt. mm. Joona).

        5. kohta. Muista, että alkukirkko eli ajallisesti
        lähellä alkuseurakuntaa. Opetuslasten ystävät
        välittivät saamansa tiedon tarkasti eteenpäin -
        eikä vain suullisesti vaan myös kirjallisesti.

        Eroavaisuuksia näkyy olevan. Paavali sanoi: "Minä
        tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän
        keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät
        laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne
        nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
        vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa
        sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme
        vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin
        neuvonut teitä itsekutakin" (Apt 20:29-31).
        Historia osoittaa hänen olleen oikeassa. Minä
        henkilökohtaisesti uskon vain Raamattuun.

        6. kohta. Apt. 20: 7. Paavali viipyi Trooaassa 7
        päivää, joten hän olisi voinut viettää
        jumalanpalvelusta jo sapattina - mutta ei. Se
        tapahtui seuraavana päivänä, viikon 1. päivänä,
        sunnuntaina. Tiedät varmasti, että juutalaisilla
        viikon 7. päivä on sapatti, 1. taas sunnuntai.

        Kyseessä ei ollut mikään
        sunnuntaijumalanpalvelus, vaan he olivat koolla
        Sapatin jälkeen illalla (lauantai-iltana). Viikon
        ensimmäinen päivä alkaa Sapatin jälkeen auringon
        laskettua.

        Omalta osaltani lopetan tähän tämän asian
        puinnin. Sinulla on oikeus uskoa miten haluat
        samoinkin minullakin.

        Paavali kehoitti: "...vältä mielettömiä
        riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua
        ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja
        turhia". En ole "riitakysymyksien ja
        sanakiistojen kipeä" (Tiit 3:9, 1 Tim 6:4).

        Et suinkaan ole juutalainen? Nimestäsi yrittäisin
        päätellä näin.

        Olisi kysyttävää, jos olet.

        Kuinka suhtaudut Jeesukseen?


      • Moshe Zew
        Kaizu<>< kirjoitti:

        Et suinkaan ole juutalainen? Nimestäsi yrittäisin
        päätellä näin.

        Olisi kysyttävää, jos olet.

        Kuinka suhtaudut Jeesukseen?

        Isäni oli juutalainen, äiti suomalainen.
        Virallinen sukunimeni on suomenkielinen (isoisän
        isä on sen aikanaan muuttanut).

        Uskon, että Jeshua on Messias.

        Voit tarkemmin tutustua mietteisiini
        websivustollani:
        http://www.kolumbus.fi/gematria


      • Kaizu<><
        Moshe Zew kirjoitti:

        Isäni oli juutalainen, äiti suomalainen.
        Virallinen sukunimeni on suomenkielinen (isoisän
        isä on sen aikanaan muuttanut).

        Uskon, että Jeshua on Messias.

        Voit tarkemmin tutustua mietteisiini
        websivustollani:
        http://www.kolumbus.fi/gematria

        Olet siis messiaaninen juutalainen.

        Oletko nähnyt Dick Reubenin videoita Pensacolasta?

        Siinä huomataan, kuinka juutalainen pystyy vielä
        paremmin yhdistämään VT:n ja UT:n.

        Tutustunkin paremmin sivuihisi. Näyttivät
        mielenkiintoisilta.

        Jeesuksen siunausta sinulle.


      • Baskeri.
        Moshe Zew kirjoitti:

        Isäni oli juutalainen, äiti suomalainen.
        Virallinen sukunimeni on suomenkielinen (isoisän
        isä on sen aikanaan muuttanut).

        Uskon, että Jeshua on Messias.

        Voit tarkemmin tutustua mietteisiini
        websivustollani:
        http://www.kolumbus.fi/gematria

        Hienoa, että olet löytänyt Messiaan, mutta messiaanisena et voi jäädä lain alle.

        Sinun on käsitettävä, ettet voi ajatella pelastuvasi sillä, että SEKÄ olet armahdettu uskova ETTÄ pidät sapatin ym. lain kohtia. Se on synergiaa, joka ei kuulu kristinuskoon.

        Me elämme VAIN armosta, ja kun joissain kohdin täytämme lakia, sekin on Jumalan armosta ja hänen voimastaan tapahtuvaa. Meitä ei vie lähemmäs Jumalaa sen paremmin sapatinviettomme kuin sunnuntainviettommekaan, sillä olemme jo Jumalassa kun olemme Kristuksessa.

        Kuitenkaan emme ole laittomuuden kannattajia, joten kun haluamme viettää lepopäivää, viettäkäämme se pyhittäen se Jumalalle - sunnuntaina, kuten hänen tahtonsa on.

        Kristityn ilo on toimia Jumalan tahdon mukaan, ilman pakottavuutta, ja sen sijaan vapain ja iloisin sydämin sillä tavalla ja niillä keinoilla, jotka Jeesus antaa. Myös pyhityksemme on Jumalan antamaa, ei omin voimin aikaansaatua. Siinä on lupa levätä.


      • pakanallinen Suomi
        Baskeri. kirjoitti:

        Hienoa, että olet löytänyt Messiaan, mutta messiaanisena et voi jäädä lain alle.

        Sinun on käsitettävä, ettet voi ajatella pelastuvasi sillä, että SEKÄ olet armahdettu uskova ETTÄ pidät sapatin ym. lain kohtia. Se on synergiaa, joka ei kuulu kristinuskoon.

        Me elämme VAIN armosta, ja kun joissain kohdin täytämme lakia, sekin on Jumalan armosta ja hänen voimastaan tapahtuvaa. Meitä ei vie lähemmäs Jumalaa sen paremmin sapatinviettomme kuin sunnuntainviettommekaan, sillä olemme jo Jumalassa kun olemme Kristuksessa.

        Kuitenkaan emme ole laittomuuden kannattajia, joten kun haluamme viettää lepopäivää, viettäkäämme se pyhittäen se Jumalalle - sunnuntaina, kuten hänen tahtonsa on.

        Kristityn ilo on toimia Jumalan tahdon mukaan, ilman pakottavuutta, ja sen sijaan vapain ja iloisin sydämin sillä tavalla ja niillä keinoilla, jotka Jeesus antaa. Myös pyhityksemme on Jumalan antamaa, ei omin voimin aikaansaatua. Siinä on lupa levätä.

        Kristitty pysyy kristittynä vaikka tulee uskoon.
        Juutalainen joka tunnustaa, että Jeshua on
        Messias tulee messiaaniseksi juutalaiseksi.
        Juutalaisesta ei voi tehdä helluntalaista,
        kirkollista, vapaakirkollista tai katolista.
        Juutalaisen juuret pysyvät aina juutalaisuudessa
        ja siinä, että sapatti on lauantai. Antakaa
        messiaanisten juutalaisten pysyä juurissaan.
        Joulukin on pakanallinen juhla, ennemmin
        hyljätkää joulun vietto, Jeesus syntyi kesällä ei
        joulukuussa. Joulukuusi on myös pakanallinen
        kapistus. Voitko hyljätä joulun vieton jos pyydät
        juutalaista hylkäämään sapatin ja laittamaan sen
        sunnuntaiksi!!!!!!!


      • Moshe Zew
        Kaizu<>< kirjoitti:

        Olet siis messiaaninen juutalainen.

        Oletko nähnyt Dick Reubenin videoita Pensacolasta?

        Siinä huomataan, kuinka juutalainen pystyy vielä
        paremmin yhdistämään VT:n ja UT:n.

        Tutustunkin paremmin sivuihisi. Näyttivät
        mielenkiintoisilta.

        Jeesuksen siunausta sinulle.

        En ole nähnyt Dick Reubenin videoita.
        Vasta pari viikkoa sitten saimme videonauhurin.
        Mistä tämän videon saisi lainaksi?

        *

        Oletko lukenut kirjoitukseni "Lammasportti"?
        http://www.kolumbus.fi/gematria/portti01.htm

        *

        Kiitos ystävällisestä siunaustoivotuksestasi.
        HaAdon Jeshua HaMashiach siunatkoon myös sinua
        kaikella hengellisellä rikkaudella Hänessä.


      • Baskeri.

        Ne Raamatunkohdat, jotka annoit, kertovat seuraavaa:

        1. Moos. 2: 1-3. Jumala siunasi ja pyhitti sapatin, ts. erotti lepopäiväkseen, muttei vielä määrännyt sitä ihmisille, ei ennen Moosesta.

        2. Moos. 20: 10, 11 ja 5. Moos. 5: 14. Kymmenen käskyn antaminen, joka, kuten kirjoitin jo aiemmin, annettiin juutalaista uskontoa varten.

        Mark. 2: 27 Ei käske kristittyjä viettämään sapattia, vaan sisältöhän on suorastaan päinvastainen: Jeesus opettaa JUUTALAISIA fariseuksia LÖYSÄÄMÄÄN omia sapattisääntöjään!

        Paavali synagogassa sapattina. Paavali kertoo mainitsemassasi kohdassa ajastaan ENNEN uskoon tuloa, juutalaisuudestaan, ja vihjaisee, ettei sapatti lähentänyt häntä Jumalaan.

        Alkukristityt kävivät kyllä synagogissa sapatteina, mutta Raamattu kertoo myös miksi. He EIVÄT menneet sinne jumalanpalvelusta varten, vaan evankelioidaksen juutalaisia. Missäpä muualla he olisivat tavoittaneet niin laajan juutalaisen kuulijakunnan kuin juuri synagogassa jumalanpalveluksen jälkeen, jolloin juutalaiset olivat herkistyneitä keskustelemaan Jumalasta !


      • Baskeri.
        pakanallinen Suomi kirjoitti:

        Kristitty pysyy kristittynä vaikka tulee uskoon.
        Juutalainen joka tunnustaa, että Jeshua on
        Messias tulee messiaaniseksi juutalaiseksi.
        Juutalaisesta ei voi tehdä helluntalaista,
        kirkollista, vapaakirkollista tai katolista.
        Juutalaisen juuret pysyvät aina juutalaisuudessa
        ja siinä, että sapatti on lauantai. Antakaa
        messiaanisten juutalaisten pysyä juurissaan.
        Joulukin on pakanallinen juhla, ennemmin
        hyljätkää joulun vietto, Jeesus syntyi kesällä ei
        joulukuussa. Joulukuusi on myös pakanallinen
        kapistus. Voitko hyljätä joulun vieton jos pyydät
        juutalaista hylkäämään sapatin ja laittamaan sen
        sunnuntaiksi!!!!!!!

        UT :n kirjoittajat olivat messiaanisia juutalaisia. Jos kerran he pystyivät hylkäämäään sapatin ja siirtämään pyhän sunnuntaille, jopa opettamaan tätä aihetta erikseen, niin - vastaan nyt kuten juutalaiset vastaavat kysymykseen vastakysymyksellä - miten sen ajan messiaaninen juutalaisuus eroaa nykyisestä ja miksei heidän malliaan voi vieläkin noudattaa ?


      • Kaizu<><
        Moshe Zew kirjoitti:

        En ole nähnyt Dick Reubenin videoita.
        Vasta pari viikkoa sitten saimme videonauhurin.
        Mistä tämän videon saisi lainaksi?

        *

        Oletko lukenut kirjoitukseni "Lammasportti"?
        http://www.kolumbus.fi/gematria/portti01.htm

        *

        Kiitos ystävällisestä siunaustoivotuksestasi.
        HaAdon Jeshua HaMashiach siunatkoon myös sinua
        kaikella hengellisellä rikkaudella Hänessä.

        Niitä on oikein sarja. Itse olen nähnyt videon,
        jossa VT:n pappeus ja UT:n kristuksen pappeus
        naulataan yhteen vaatteiden avulla. Todella
        opettavaisesti mies kertoo asiasta. En muista,
        mistä niitä sai tilattua, mutta otan selvää ja
        ilmoittelen.

        Imaisin sivujasi koneelleni. Ethän pane pahaksesi?

        Palaillaan ja jatketaan.

        Siun. / Kaizu


      • K.T.S.
        Moshe Zew kirjoitti:

        En ole nähnyt Dick Reubenin videoita.
        Vasta pari viikkoa sitten saimme videonauhurin.
        Mistä tämän videon saisi lainaksi?

        *

        Oletko lukenut kirjoitukseni "Lammasportti"?
        http://www.kolumbus.fi/gematria/portti01.htm

        *

        Kiitos ystävällisestä siunaustoivotuksestasi.
        HaAdon Jeshua HaMashiach siunatkoon myös sinua
        kaikella hengellisellä rikkaudella Hänessä.

        Kysy vaikka Helsingin juutalaisen seurakunnan
        rabbilta Bolotowskilta, ovatko VT ja UT
        yhtenäistä kirjakokoelmaa, niin vastaus on jyrkkä
        EI!


      • Moshe Zew
        K.T.S. kirjoitti:

        Kysy vaikka Helsingin juutalaisen seurakunnan
        rabbilta Bolotowskilta, ovatko VT ja UT
        yhtenäistä kirjakokoelmaa, niin vastaus on jyrkkä
        EI!

        "...vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan
        liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy
        poisottamatta, sillä vasta Messiaassa se katoaa.
        Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on
        peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän
        sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite
        pois" (2 Kor 3:14-16).

        Jos kysyt juutalaiselta joka jo tuntee Messiaan
        niin saat häneltä saman vastauksen jonka sinulle
        annoin.

        Noiden muiden kohdalla pyydän sinulta vähän
        kärsivällisyyttä. Jumala ei ole heitäkään
        unohtanut. Pian hekin tunnistavat Messiaansa.

        "Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan
        Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä
        minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan,
        niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä
        minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen
        heidän rukouksensa" (Sak 10:6). "Ja minä vuodatan
        Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten
        päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat
        Minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he
        valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista,
        murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan
        katkerasti esikoista" (Sak 12:10). Näiden
        toteutuminen on läheisessä tulevaisuudessa tämän
        viimeisen sukupolven aikana. "...kun Herra
        rakentaa Siionin ja ilmestyy kunniassansa, kun
        hän kääntyy niiden rukouksen puoleen, jotka ovat
        kaikkensa menettäneet, eikä enää heidän
        rukoustansa hylkää. Tämä kirjoitettakoon
        tulevalle (hepr. Raam.: viimeiselle) polvelle, ja
        kansa, joka vastedes luodaan, on kiittävä Herraa"
        (Ps 102:17-19).


    • vapaus

      Päivällä ei ole väliä. Kristityille sunnuntai,
      muslimeille perjantai ja juutalaisille lauantai.
      Mikä olikaan ongelmasi!? Tee työtä ja lepää yksi
      päivä viikossa. Kristityt osaavat lepäämisen
      taidon! Perjantai illasta maanantai aamuun!
      Juutalaiset sen sijaan perjantaina
      auringonlaskusta lauantaihin auringonlaskuun!
      Valitkaa yksi päivä viikossa ja levätkää milloin
      haluatte! Kuka käskee olla orjuutettu tiettyyn
      päivään.

    • hevoinen.cjb.net

      Missä muka Raamatussa pyhitetään sunnuntai? Lepopäivä kyllä pyhitetään, ja sitä me vietämme 7/360 Jeesuksessa, olipa sunnuntai tai keskiviikko.
      Jumalan selvän sanan vääristelemistä on väittely siitä, onko lepopäivä sunnuntai vai lauantai vai mikä, koska lepopäivä on lepopäivä vaikka se olisi milloin.

      Muuten, missä kohdin Raamattua, kukaan edes rikkoo tätä käskyä (paitsi fariseusten mielestä)?

      • Baskeri.

        Luulin sinun sanoneen olevasi funda? Tuo ei siltä kuullosta, kun jopa tavallinen konservatiivikin ottaa Raamatun kirjaimellisemmin.

        Mitä pyhittämiseen tulee, niin juuri siitä on kyse mainitsemissani tapauksissa. Pyhittäminen on Jumalalle erottamista, poistamista tavallisesta yhteydestään pyhempään yhteyteen.

        Kaikki Jeesuksen ilmestymiset ylösnousemuksen jälkeen tapahtuivat sunnuntaisin - hän siis antoi sunnuntaille suuren arvon. Olisi voinut ilmestyä sapattinakin jos olisi halunnut, mutta halusi osoittaa sunnuntaille uuden merkityksen.


      • Hevoinen.cjb.net
        Baskeri. kirjoitti:

        Luulin sinun sanoneen olevasi funda? Tuo ei siltä kuullosta, kun jopa tavallinen konservatiivikin ottaa Raamatun kirjaimellisemmin.

        Mitä pyhittämiseen tulee, niin juuri siitä on kyse mainitsemissani tapauksissa. Pyhittäminen on Jumalalle erottamista, poistamista tavallisesta yhteydestään pyhempään yhteyteen.

        Kaikki Jeesuksen ilmestymiset ylösnousemuksen jälkeen tapahtuivat sunnuntaisin - hän siis antoi sunnuntaille suuren arvon. Olisi voinut ilmestyä sapattinakin jos olisi halunnut, mutta halusi osoittaa sunnuntaille uuden merkityksen.

        fundamentalismi ja fariseuksena oleminen ovat kaksi eri asiaa.
        Yritän ollakkin fundamentalisti, ja niin mielestäni teenkin tuossa pyhäpäivän pyhittämis-jutussa.
        Täytyy miettiä miten pyhittää pyhäpäivä. Mielestäni sen tarkoitus on kunnioittaa Jumalaa, muuta tarkoitusta en sille keksi, joten sen väitteleminen mikä viikonpäivä on kyseessä, kun jokaisena sitä pitäisi tehdä kuiteniin, on mielestäni suht turha väittelynaihe.


    • Kaizu<><

      Hyvää tekstiä ja totuuden pohjalta.

      Siunausta.

      • Pakana(M)

        Sinulle on todistettu (mm K.S.T. ja Moshe Zew
        ) nyt se, mikä sinun olisi pitänyt tietää
        kristittynä muutenkin. Kuitenkin, asiallisten
        selitysten jälkeen alat palboa Baskerin valheita
        kuin ortodoksi ikoneita. Tuosta ei voi päätellä
        muuta kuin, että sinä olet sokea lammas, jolta
        puuttuu omat aivot kokonaan.

        Tuon kommenttisi jälkeen tunnen, että olet Aku
        Ankka, samaa kastia Baskerin ja Hevoisen kanssa.


      • Kaizu<><
        Pakana(M) kirjoitti:

        Sinulle on todistettu (mm K.S.T. ja Moshe Zew
        ) nyt se, mikä sinun olisi pitänyt tietää
        kristittynä muutenkin. Kuitenkin, asiallisten
        selitysten jälkeen alat palboa Baskerin valheita
        kuin ortodoksi ikoneita. Tuosta ei voi päätellä
        muuta kuin, että sinä olet sokea lammas, jolta
        puuttuu omat aivot kokonaan.

        Tuon kommenttisi jälkeen tunnen, että olet Aku
        Ankka, samaa kastia Baskerin ja Hevoisen kanssa.

        kenenkään valheita. Mutta se on totta, mitä on
        sanottu sapatista.


      • Baskeri.
        Pakana(M) kirjoitti:

        Sinulle on todistettu (mm K.S.T. ja Moshe Zew
        ) nyt se, mikä sinun olisi pitänyt tietää
        kristittynä muutenkin. Kuitenkin, asiallisten
        selitysten jälkeen alat palboa Baskerin valheita
        kuin ortodoksi ikoneita. Tuosta ei voi päätellä
        muuta kuin, että sinä olet sokea lammas, jolta
        puuttuu omat aivot kokonaan.

        Tuon kommenttisi jälkeen tunnen, että olet Aku
        Ankka, samaa kastia Baskerin ja Hevoisen kanssa.

        Kun kirjoitit minusta tuollaisia Kaitzulle, niin et taaskaan kyennyt osoittamaan konkreettisesti, missä minä olen väärässä. Ei kannata huudella, jos ei löydy faktaa. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.


      • Pakana(M)
        Baskeri. kirjoitti:

        Kun kirjoitit minusta tuollaisia Kaitzulle, niin et taaskaan kyennyt osoittamaan konkreettisesti, missä minä olen väärässä. Ei kannata huudella, jos ei löydy faktaa. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

        Onhan se osoitettu konkreettisesti, että kristityn
        lepopäivä on lauantai. Kaikki väitteesi, jotka
        tukevat sunnuntaita, ovat valhetta.

        Olet vain sellainen jästipää, että pysyt
        kannassasi, vaikka sinulle tekee rautalangasta
        mallia sinua viisammat henkilöt, esim historian
        maisterit.

        Olet kuin murrosikäinen, joka opettaa isäänsä
        naimaan!


      • Baskeri.
        Pakana(M) kirjoitti:

        Onhan se osoitettu konkreettisesti, että kristityn
        lepopäivä on lauantai. Kaikki väitteesi, jotka
        tukevat sunnuntaita, ovat valhetta.

        Olet vain sellainen jästipää, että pysyt
        kannassasi, vaikka sinulle tekee rautalangasta
        mallia sinua viisammat henkilöt, esim historian
        maisterit.

        Olet kuin murrosikäinen, joka opettaa isäänsä
        naimaan!

        Vai olen minä murkku ? Juuri äskettäin joku epäili minua 70 -vuotiaaksi. Hui kauhistus, minkä ikäinen minä mahdankaan olla?!?

        Kun sinä sanot minua murkuksi, niin oletkos itse sitten täysi mulkku - en malttanut olla käyttämättä hyvän sanaleikin paikkaa.


      • Pakana(M)
        Baskeri. kirjoitti:

        Vai olen minä murkku ? Juuri äskettäin joku epäili minua 70 -vuotiaaksi. Hui kauhistus, minkä ikäinen minä mahdankaan olla?!?

        Kun sinä sanot minua murkuksi, niin oletkos itse sitten täysi mulkku - en malttanut olla käyttämättä hyvän sanaleikin paikkaa.

        En epäile sinua murkkuikäiseksi, vain henkinen
        kehitys on jäänyt murkkuasteelle.

        Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos pidät
        minua mulkkuna. Melkeinpä pidän itsestäänselvänä,
        että pidät minua mulkkuna. Kaverini eivät pidä
        minua mulkkuna.


    • 12____13

      > Jeesus kumosi sapatin.

      Ei pidä paikkaansa. Jeesus osoitti, että Sapattina saa tehdä hyvää, kuten kaikkien olisi pitänyt tietää muutenkin. Olihan myös vartijat töissä Sapattina, eikä se yllättäen ollut tekopyhille mikään ongelma.

      Ja, Raamatun perusteella kristittyjen pitäisi olla myös Juutalaisia, ja jos rakastavat Jumalaa, pitävät myös Sapatin.

      "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka
      ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta".
      Room. 2:28-29

      "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat";
      Ensimmäinen Johanneksen kirje 5:3

      Valitettavasti moni "kristitty" ei mitä ilmeisemmin rakasta Jumalaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3016
    2. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2472
    3. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2441
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2131
    5. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      237
      1679
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      100
      1678
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      436
      1596
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1544
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1512
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1319
    Aihe