lääkärin vaitiolovelvollisuus?

pakko tietää?

Kävin lääkärillä jurri äsken ja väsymykseni ja masennukseen viittaavien oireiden takia. Lääkäri kysyi multa, että onko mulla itsetuhoisia ajatuksia ja sanoin, että mielessä on joskus käynyt, että kun työskentelen apteekissa, että voisin pölliä jotain, miten helppo mun ois tappaa itseni.

Sitten lääkäri tivasi, että missä apteekissa työskentelet, kerroin tämän hänelle ja nyt mua vaivaa kauheasti että MEINAAKO LÄÄKÄRI SOITTAA/SAAKO SE SOITTAA TÄSTÄ MUN AJATUKSESTA TYÖNANTAJALLE? Kaikesta tyhmintä on se, että todella en itseasiassa oo työskennelly tuolla nyt vuoteen (en tiedä miks sanoin just nyt työskenteleväni siellä), mutta apteekkari lupasi harjoittelupaikan minulle. Olisin periaatteessa meneväni sopimaan työsopimuksen nyt tulevana maanantaina ja mua pelottaa, että tää lääkäri soittaa sille PELKÄSTÄ AJATUKSESTA!

Saako se lääkäri, levitellä mun itsemurha-ajatuksia toiselle laitoksesta ulkopuoliselle hoito-henkilölle. Periaattessahan kyllä, jos kyse on mun terveydestä, mutta musta nyt kun tää on työnantajani niin ei, Miksi muuten lääkäri olisi tivannyt, missä apteekissa työskentelen?

PITÄÄKÖ MUN SOITTAA JA KYSYÄ TÄSTÄ? EN HALUAISI OLLA TYHMÄ, MUTTA MENIN TIETOISESTI LÄÄKÄRIN PUHEILLE KUN EN HALUA OLLA IDIOOTTI JA OIKEASTI VARASTAA MITÄÄN? MUA KAUHISTUTTAA MENNÄ MAANANTAINA SINNE TEKEMÄÄN HARJOITTELUSOPIMUS, JOS TÄÄ LÄÄKÄRI SOITTIKIN SINNE?

41

4071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivoiuskoaTottasilti

Käytännössä Suomessa ei ole ihmisoikeuksia. Käytännössä, koko hoito-sosiaali-lääketiede, perustuu juoruämmien nti. Marplen leikkimiseen, kaikissa asioissa, jopa sellaisissa että koko valtio on uhattuna.
      Älä koskaan kerro itsetuhoisista ajatuksistasi, koska sitten saat kemikaalit, joilla pääset kyllä hengiltä joko nopeasti (antavat siis välineen) tai pitkien vuosien kuluessa koehenkilönä.
      Koko järjestelmä on täysin uskomaton, missä edes viranomaisilla ei automaattisesti ole mitään potilastietosuojaa, koska alalla ramppaa amanuenssia, harjoittelijaa, satunnaista työntekijää. Sairaaloissa samoin useita tuhansia henkilöitä vuorokaudessa, joten kulkukortin omistaminenkin on hölmöä. Koska silloinhan olit siellä rakennuksessa, jos jotain tapahtui esim. henkilökunnan edustajanakin, mistä seuraa salaiset diilit ja sopimukset. Viikonloppuisin sairaaloita hirveämpiä paikkoja tuskin on olemassakaan, koska siellä ramppaa toimijoita kuin bordellissa konsanaan.

• alalla_toiminut

Minkä ihmeen suljetun osaston harhaluuloisen potilaan kirjoitus tämäkin on?

"Käytännössä, koko hoito-sosiaali-lääketiede, perustuu juoruämmien nti. Marplen leikkimiseen, kaikissa asioissa, jopa sellaisissa että koko valtio on uhattuna."

Ai, että sinun mielestäsi lääkärit ja hoitajat punovat juonia yhteiskunnan tuhoamiseksi? Jaaha, ja lehmät lentää.

"Älä koskaan kerro itsetuhoisista ajatuksistasi, koska sitten saat kemikaalit, joilla pääset kyllä hengiltä joko nopeasti (antavat siis välineen) tai pitkien vuosien kuluessa koehenkilönä."

Kuuleppa, ei tuolla kaduilla enää kukaan uskaltaisi kulkea, jos kaikenmaailman hullut siellä ilman lääkkeitä juoksentelisi. En rupea edes kertomaan mitään ihmiskehon biokemiallisista prosesseista, joiden seurauksina saattaa tulla mielihäiriöitä. Sen verran pahasti harhaluuloinen olet, että senkin jutun tappouhkaukseksi luokittelet. Sanonpahan vaan alalla toimivana henkilönä, että suurin osa potilaista ei vaan kertakaikkiaan pärjää ilman lääkkeitä tavallisessa elämässä.

Kaikilla sairaaloissa työskentelevillä aina siivoojasta ylilääkäriin on vaitiolovelvollisuus. Sairaalaan ei pääse töihin edes kahvin myyjäksi ellei allekirjoita vaitiolovelvollisuussopimusta. Jos henkilö päättää rikkoa lakia, niin se on hänen päätöksensä, mutta rangaistukset ovat Suomen lain kovimmasta päästä ja tietosuojavalvonta on terveydenhuollossa aika tiukka.

• enikinäkerromitää

Ja osaako kukaan sanoa, että jos se apteekkari joka lupas mulle tän harjottelupaikan, täräyttäiski mun naamalle maanantaina, tyyliin "joo kuulin että sait lääkettä uniongelmiin ja sulla onkin ollu ajatuksissa lääkkeiden pölliminen täältä, mites on.., uskallanko luottaa suhun enää".

Mitä mun kannattais sanoa, jos tää lääkäri oikeasti oiski soittanu jo asiasta sille?

• soldier 10104

Poliisia epäillään törkeästä kavalluksesta, muutama poliisi ollut mielisairaalassa , yksi hukutti vaimonsa , yhdellä vissiin pönttö mennyt rokottteesta tai muuten sopimaton kun aseen kanssa juoksee ja puhuu mitä sattuu..

• varo sanojasi niin

Olit aloittaja tosi hölmö. Ei lääkäreillä ole vaitiolovelvollisuutta tuollaisessa asiassa. Ymmärrät kai että lääkäri ja apteekki ovat naimisissa keskenään. Mikäli lääkäri saa tietää, että pöllit lääkkeitä niin varmasti kertoo eteenpäin, koska se on lääkärille ja lääketehtaille tappiota sekin. Jää katos reseptit kirjoittamatta ja bonukset lääkäriltä saamatta.

ÄLÄ LUOTA LÄÄKÄREIHIN ÄLÄKÄ TYÖNANTAJIISI ÄLÄKÄ TYÖKAVEREIHISI NYKY-YHTEISKUNNASSA. PIDÄ OMA PÄÄSI JA KÄYTÄ TERVETTÄ JÄRKEÄ. OLET MONESSA ASIASSA FIKSUMPI KUIN LÄÄKÄRI JA TYÖNANTAJASI.

Ja mietippä sitä asiaa, onko sinulla vaitiolovelvollisuus apteekkityöntekijänä. Kerrotko kahvipöydässä tai iltaa viettäessäsi kavereittesi kanssa, kuka arvovaltainen henkilö osti tänään sitä ja sitä lääkettä ja kuka on kenennkin kaupunkisi lääkärn potilas. Voitko itse pitää suusi kiinni. Tiedäs sellaisia apteekkityöntekijöitä, jotka kertovat juuri ed. mainittuja asioita. Sorry vaan.

• IDIOOTTIALOITTAJA

TIEDÄN ETTÄ OLIN TYHMÄ, MUTTA TARVIIN OIKEESTI APUA.

AINUT KYSYMYS: SOITANKO HUOMENNA SILLE LÄÄKÄRILLE JA MUISTUTTAISIN VAITIOLOVELVOLLISUUDESTA?

VOIKO MUN SOITOSTA OLLA OIKEESTI APUA? JOKO VAAN MUISTUTTELEN SILLE SELLASISTA ASIOISTA, JOTKA TÄÄ OIKEASTI UNOHTI JO TAI SITTEN PUHE VOIS MENNÄ, SILLE LÄPI JA SE SAATTAIS TAJUTA, ETTÄ EN OO MIKÄÄN TYHMÄ JA HALUSIN VAIN APUA!

Kuitenkin se halus tietää ihan, että missä kaupunginosassa asun. Pelkkä kaupunki ei riittäny, olisko lääkäri vaan ollu perusteellinen?

PLIIS SANOKAA NYT SOITANKO VAIN EN? HUOMENNA AINUT MAHD. KOSKA MA HAASTATTELU!

Se nainen oikeasti tuhoaa mun vakuuttavuuden ja lähitulevaisuuden, jos se soittaa sille? En varmana saa enää mistään harjottelupaikkaa jos tää peruuntuu!

Varmana syttyy sota jos tää meni tekee sen... Ilmoitan viranomaisille tästä.
        Ei lakisääteisesti, pelkkä ajatus,t jos sanon että kävi mielessä, mutta en oikeasti halua tehdä sitä voi velvoittaa lääkäriä levittelemään mun henk.koht. asioita laitoksen ulkopuolelle, jos ne ei KUULU MUN HOITOHENKILÖSTÖÖN?

• IDIOOTTIALOITTAJA kirjoitti:

AINUT KYSYMYS: SOITANKO HUOMENNA SILLE LÄÄKÄRILLE JA MUISTUTTAISIN VAITIOLOVELVOLLISUUDESTA?

VOIKO MUN SOITOSTA OLLA OIKEESTI APUA? JOKO VAAN MUISTUTTELEN SILLE SELLASISTA ASIOISTA, JOTKA TÄÄ OIKEASTI UNOHTI JO TAI SITTEN PUHE VOIS MENNÄ, SILLE LÄPI JA SE SAATTAIS TAJUTA, ETTÄ EN OO MIKÄÄN TYHMÄ JA HALUSIN VAIN APUA!

Kuitenkin se halus tietää ihan, että missä kaupunginosassa asun. Pelkkä kaupunki ei riittäny, olisko lääkäri vaan ollu perusteellinen?

Se nainen oikeasti tuhoaa mun vakuuttavuuden ja lähitulevaisuuden, jos se soittaa sille? En varmana saa enää mistään harjottelupaikkaa jos tää peruuntuu!

Ei lakisääteisesti, pelkkä ajatus,t jos sanon että kävi mielessä, mutta en oikeasti halua tehdä sitä voi velvoittaa lääkäriä levittelemään mun henk.koht. asioita laitoksen ulkopuolelle, jos ne ei KUULU MUN HOITOHENKILÖSTÖÖN?

Soita sille lääkärille.

• IDIOOTTIALOITTAJA kirjoitti:

soita ihmeessä sille lääkärille. toki heissä on p-päitäkin ja todellakin vastustavat useat nykyään lääkkeiden antamista masikseen tai uni-ongelmiin, on toki niitäkin jotka helposti niitä kirjoittavat (kertokaapa mulle kuka ois semmoinen, tarttisin yhtä sun toista :-)). Koeta luottaa lääkäriin ja kerro että olet nyt epävarma asiasta ja epäröit olla menemättä harjoittelupaikkaan (mihin lääkärin sinua pitää ehdottomasti kannustaa menemään). Ja voithan hienoisesti kysyä häneltä, että onhan sinun hänelle puhutut asiat luottamuksellsia.. ja painota ettet tosiaan ole koskaan varastanut, tuo ajatus nyt oli vain niiden masennus-ajatusten luoma idea, ei todellinen vaan masentuneen ihmisen mietiskelyä.
        Eikä lääkärillä ole oikeutta levitellä sun asioita, virallisesti. Mutta tosiaan, p-päitä on paljon alalla. Mutta vaikka apteekissa siitä mainitsisivatkin, vakuuta heille että sinusta on hienoa että tiedostit masennuksesi ja menit hakemaan siihen apua ja uskot paranevasi ja että työ nimenomaan auttaa siihen ja tosiaan että varastamis-idea oli todellakin vain masikseen liittyvä asia, ettet todellakaan ole sitä varastelevaa tyyppiä, ja aika vaikee kai noista apteekeista on varastaa nykyään..
        Tsemppiä ja rohkeutta! Ja hienoa että hait apua. Älä tyydy lääkäreiden pikapäätöksiin lääkkeistä tai helppoihin ratkaisuihin, etsi itse tietoa saamistasi lääkkeistä, kuulostele omia tuntojasi ja miten lääke vaikuttaa jne. Sekä masennuslääkkeitä että nukahtamislääkkeitä on todella monia ja osa sopii toiselle ja toiselle ei ollenkaan. Ja kun ei tunnu sopivalta lääkkeeltä, vaadi itsellesi hoitoa ja apua! siihen on meillä kaikilla oikeus. Pyydä vaikka tapaamista psykiatriselle sairaanhoitajalle ekaks.. niissäkin on monenlaisia mutta hyvällä tuurilla saat ihanan tukijan ja joka osaa myös lääke-asioissa neuvoa.

• Kysymään vaan
        IDIOOTTIALOITTAJA kirjoitti:

ainahan voit jutella ja kyselä keltä haluat ja mitä haluat. Sulle vaan sitten vastataan mitä vaan ja mitä halutaan. Ei se sen kummempää ole. Harva se on kysymiseen kuollut mutta jotkut on kyllä kuolleet kun eivät kysyneet.

• Tuppisuuna mä

Sanon sulle suoraan. Teit tyhmästi kertoessasi ed. olevat asiat lääkärille.

• ammattivala

Käytännössä ainakaan Satakunnan lääkäreilllä ei ole vaitiolovelvollisuutta. Kävin sitten julkisella tai yksityisellä sektorilla, niin aina he ovat kertoneet vastaanottoni keskusteluineen äidilleni ilman suostumustani eli ammattivalan vastaisesti. Tarkkailtu ajanjakso on täysi-ikäisen vuodet. Näin ollen voin sanoa lyhyesti, että lääkärinvala on unohdettu opintojen jälkeen välittömästi. Valitukset potilasasiamiehelle eivät ole tuottaneet tulosta.

• Suomessa olevat

lääkärit ovat kaikki julkisia lääkäreitä koska heillä on valtion myöntämä etuoikeus harjoittaa lääketiedettä.

Jos lääketiede yksityistettäisiin kokonaan, niin lääkärien määrä kasvaisi, palvelu paranisi ja palkat romahtaisivat.

• RaukkojenMaailma

Ei huomauttaminen 'vaitiolovelvollisuudesta' aiheuta mitään, paitsi leimaa soittajan hössöksi, hermostuneeksi, mahdolliseksi mentaalipotilaaksi, jolloin asiat voivat pahentua. Virkavelvollisuuden rikkominen on rikos, josta lääkäri saa sakon - kaksi vuotta linnaa. Käytännössä kuitenkin 6v 'eliittikoulussa' ollut ei juurikaan joudu vastuuseen, ellei sitten konkreettisesti asiakas pillastu ja 'kouluta' vastuullisuutta. Esimerkiksi ulkomaisilla palvelimilla olevat sosiaaliset mediat n.400 eivät luovuta tietoja pikkujutuissa, eikä joissain rikoksissakaan. Samoin 'pilvipalvelimet' voivat pitää mitä tahansa arkaluontoista/hävettävää sisällään ja ovat siis hajautettuja järjestelmiä eri valtioissa. Tästä syystä juuri maailmassa ei voi luottaa kehenkään ihmiseen, koska ovat pelkuriraukkoja ja nössöjä (pelkäävät sydänkohtausta, aivoverenvuotoa, joille ei voi kukaan mitään.)

• omalääkäri

ei tarvi olla mikään arvovaltanen..kyllä joka ainoa aptekissa samalla hetkellä asioiva kuulee mitä lääkkeitä tarvit.. Turha sinun murehtia huomista..nuku rauhassa ja aamulla sen näet..en usko että lääkärisi tuosta soittaisi..se EI kuulu hänelle.

• samaa mieltä... lääkärillä on paljon asiakkaita ja toivottavasti omakin elämä

• Juhanness

Mikset voisi kysyä lääkäriltä, että ethän sitten kerro siitä kenellekään.

Kyllä kaikkia lääkäreitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Jos puhuu esim. murhan suunnittelusta niin silloin se ei enää sido, mutta itsemurhapuheissa sitoo kyllä. Lääkärin pitäisi kyllä tietää, että ei juoruilulla voi saada kuin pahaa aikaan. Et ole uhannut kenenkään ulkopuolisen terveyttä ja lääkäri tietää myös sen, että meillä on jokaisella olla joskus itsetuhoisia ajatuksia, se on ihan normaalia, kunhan ei ole jatkuvasti toistuvaa eikä johda mihinkään käytännön toimenpiteisiin asian toteuttamiseksi.

Mielestäni voit olla huoletta, että lääkäri ei kerro asiasta. Syyllistyy aikamoiseen virkavirheeseen, ja tiedät varmasti kuka on syyllinen jos apteekissa alkaa olla outoa käytöstä, lääkäri tietää tämän myös, eikä varmasti muutenkaan halua vahingoittaa sinua. Toki niitä on mielisairaita lääkäreitäkin.

• 9+9

Ihme on jos ei tuo lääkäri ainakin jotain vihjaile apteekin suuntaan. Vaikka kuinka olisi hoitohenkiläkunnalla vaitiolovelvollisuus, niin eihän noihin pieniin "lipsautuksiin" mikään taho jaksa/välitä puuttua, ellei kyse ole jostain todella merkittävästä tietojen lauleskelusta.

Suomessa ei taida olla "oikeaa" vaitiolovelvollisuutta muilla kuin papeilla/lehtoreilla. Näille voi ripillä tunnustaa vaikka minkä murhan tai muun rötöksen, niin nuo eivät saa tietojaan laverrella edes oikeudessa.

• juoruämmientaivas

Outoa valtion propagandaa. Virkamiehen papin/lääkärin/juristin/asianajajan jne. vaitiolovelvollisuudet voidaan murtaa oikeuden päätöksellä, jos rikoksesta voi seurata yli 6 vuotta vankeutta. Tietysti jokainen säikky kansalainen laulaa aina kuin talonmiehen akka tietonsa, kun luulee olevan jotain vakavaa tekeillä tai tapahtumassa n.s. Nti.Marple-ilmiö (t.s. halu päästä osalliseksi jostakin mielenkiintoisesta, koska oma elämä on tylsää shaissea).

• allalla_toiminut

Olen monta vuotta psykiatriassa työskennellyt ja voin todeta, että siellä kaikilla on vaitiolovelvollisuus, myös siivoojilla. Sairaalassa työskentelevien vaitiolovelvollisuus kattaa kaikki potilastiedot, joista voi tunnistaa potilaan. Ikinä ei voi puhua sellaisista asioista, joista voisi tunnistaa tai edes arvata, kuka konkreettinen potilas on kyseessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon henkilökunnan työasiat ja henkilökohtainen elämä pidetään todella visusti erillään.

Kenenkään potilaan asioista ei saa puhua muiden kuin kyseisen henkilön hoitoon osallistuvien henkilöiden kanssa. Myöskään edes lähiomaisille ei saa kertoa edes potilaan sijaintia, mikäli potilas on tuon kieltänyt. Mikäli potilas ei sitä ole kieltänyt muttei sallinutkaan, niin asiaa on erikseen häneltä kysyttävä. Myöskin kaikki hoitohenkilökunnan kanssa käytävät keskustelut ovat täysin luottamuksellisia.

Lääkäri ei saa kertoa potilaan kanssa käydystä keskustelusta yhtään mitään kenellekään, joka ei suoranaisesti osallistu ko. potilaan hoitoon. Kaikki henkilöt, jotka potilaan hoitoon osallistuvat, näkevät lääkärin kirjaukset tietokoneelta ja muille tahoille voidaan potilaan luvalla lähettää potilastietoja. Vastikään voimaan tullut lakiuudistus rajoittaa entisestään tiedon saantia potilaasta.

Lääkäri on voi kertoa potilaskeskustelusta vain poliisille, mikäli on sitä mieltä, että on syytä epäillä potilaan oman tai toisen henkilön turvallisuuden ja terveyden voivan vaarantua potilaan toiminnan seurauksesta. Eli esimerkiksi jos potilas kertoo aikovansa räjäyttää pommin keskellä Helsinkiä tai haluavansa tappaa lapsensa, niin silloin lääkäri on velvollinen ilmoittamaan asiasta poliisille. Mikäli lääkäri kokee potilaan olevan itsetuhoinen, niin hän voi tehdä M1-tarkkailulähetteen lähimpään psykiatriseen päivystykseen, jolloin potilas voidaan vaikka ambulanssin toimittaa sinne. Siellä sitten voidaan asettaa potilas korkeintaan viideksi vuorokaudeksi tarkkailuun, minkä jälkeen tehdään vapauttava tai sulkeva pakkohoitopäätös.

Aloittajan kuvailemassa tapauksessa lääkäri ei katsonut potilasta niin sairaaksi, että tämä sairaalahoitoa tarvitsisi eikä potilas myöskään uhannut ketään kolmatta osapuolta. Täten voin vain todeta, ettei aloittajalla ole yhtään mitään pelkoa, että lääkäri kertoisi mitään tuosta tapaamisesta apteekkiin. Apteekeilla ei myöskään ole pääsyä terveyskeskusten potilastietoihin; he eivät näe mitään lääkäreiden kirjauksia.

• Jos todellakin olet ajatellut varastaa lääkkeitä apteekista ja ottaa hengen niillä itseltäsi en tiedä, mitä lääkärisi on tehnyt. Hänen tehtävänsä on kaikin voimin ehkäistä itsemurha.
      Ota häneen yhteyttä ja neuvottele. Puhuit todella vakavaa asiaa: lääkkeiden varastamista ja itsetuhoisuutta. Mieti, miten lääkärisi voisi sinua auttaa ja ota samaan lääkäriin yhteyttä. Hän tietää jo perusasiat.
      Lääkkeiden parissa työskentely on vaativaa. Jos se tuntuu sinusta liian raskaalta henkisesti, mieti muitakin vaihtoehtoja. On niitä muitakin työpaikkoja. Tsemppiä. Älä ajattele itsetuhoa, aina on toivoa!

• pharmis

Lääkäri ei saa hiiskua susta apteekkarille mitään.

• "Rikoslain mukaan jokaisen,joka tietää valtiopetoksen, maanpetoksen, murhan, ryöstön, ihmisryöstön, eräiden raharikosten ja eräiden toisen hengelle ja terveydelle vaarallisten rikosten olevan tekeillä, on ilmoitettava siitä viranomaiselle tai sille, jota rikos uhkaa. Tällöin salassapitovelvollisuus väistyy. Säännös ei koske jo tehtyjä rikoksia. "
        Lääkkeiden varastaminen on totta vie vaarallista toisen hengelle ja terveydelle ja on rikos. Tämä on hyvin tulkinnanvarainen juttu. Lukekaa se koko vaitiolovelvollisuuslaki.
        Aloittaja, ota siihen lääkäriin yhteyttä. Tsemppiä!!! On toivoa!!!

• nälnklknlnk
        boxi kirjoitti:

"Rikoslain mukaan jokaisen,joka tietää valtiopetoksen, maanpetoksen, murhan, ryöstön, ihmisryöstön, eräiden raharikosten ja eräiden toisen hengelle ja terveydelle vaarallisten rikosten olevan tekeillä, on ilmoitettava siitä viranomaiselle tai sille, jota rikos uhkaa. Tällöin salassapitovelvollisuus väistyy. Säännös ei koske jo tehtyjä rikoksia. "
        Lääkkeiden varastaminen on totta vie vaarallista toisen hengelle ja terveydelle ja on rikos. Tämä on hyvin tulkinnanvarainen juttu. Lukekaa se koko vaitiolovelvollisuuslaki.
        Aloittaja, ota siihen lääkäriin yhteyttä. Tsemppiä!!! On toivoa!!!

Koitas nyt käsittää hyvä boxi.

Lääkäri ei voi ilmoittaa siitä apteekkarille. Ainoastaan poliisille.

Sitäpaitsi, lääkäri ei selvästikään nähnyt asiakasta niin sairaaksi että olisi määrännyt hänet hoitoon, Lääkärihän ei edes ehdottanut osastohoitoa.

Toisinsanoen, hän ei voi ilmoittaa siitä silloin edes poliisille.

Aloittajan ei siis tarvitse ottaa lääkäriin yhteyttä.

Lähes jokainen mielenterveyspuolen potilas on puhunut AJATUKSISTA, EIKÄ AIKEISTA ottaa itsensä hengiltä. Lääkärit kuulevat niitä ajatuksia joka päivä. Sen lisäksi yleensä oikeasti itsemurha-alttiit potilaat jotka haluavat apua ja tukea, kertovat itse lääkärille että ovat harkinneet tekoa ja aikovat sen tehdä elleivät saa apua. Ne taas jotka aikovat tehdä sen oikeasti ja onnistua siinä, eivät kerro lääkärille yhtään mitään koska tietävät että joutuvat hoitoon.

Ajatukset eivät ole vaarallisia, mutta aikeet sen sijaan ovat. Jos lääkärit alkaisivat jokaisen ajatuksista tekemään pakkohoitopäätöksiä tai ehdottaa hoitopäiviä osastolla, olisi osastot välittömästi täynnä potilaita ja siinä kävisi hyvin pian niin että ne jotka ovat aikeissa ottaa itsensä hengiltä eivät saisi hoitoa kun potilaina hoidettaisiin niitä jotka ovat ainoastaan ajatelleet asiaa.

boxi, sinä teet tässä nyt kärpäsestä härkäsen kun et edes tiedä mitä aloittaja on oikeasti lääkärille puhunut.

• nälnklknlnk kirjoitti:

Koitas nyt käsittää hyvä boxi.

Lääkäri ei voi ilmoittaa siitä apteekkarille. Ainoastaan poliisille.

Sitäpaitsi, lääkäri ei selvästikään nähnyt asiakasta niin sairaaksi että olisi määrännyt hänet hoitoon, Lääkärihän ei edes ehdottanut osastohoitoa.

Toisinsanoen, hän ei voi ilmoittaa siitä silloin edes poliisille.

Aloittajan ei siis tarvitse ottaa lääkäriin yhteyttä.

Lähes jokainen mielenterveyspuolen potilas on puhunut AJATUKSISTA, EIKÄ AIKEISTA ottaa itsensä hengiltä. Lääkärit kuulevat niitä ajatuksia joka päivä. Sen lisäksi yleensä oikeasti itsemurha-alttiit potilaat jotka haluavat apua ja tukea, kertovat itse lääkärille että ovat harkinneet tekoa ja aikovat sen tehdä elleivät saa apua. Ne taas jotka aikovat tehdä sen oikeasti ja onnistua siinä, eivät kerro lääkärille yhtään mitään koska tietävät että joutuvat hoitoon.

Ajatukset eivät ole vaarallisia, mutta aikeet sen sijaan ovat. Jos lääkärit alkaisivat jokaisen ajatuksista tekemään pakkohoitopäätöksiä tai ehdottaa hoitopäiviä osastolla, olisi osastot välittömästi täynnä potilaita ja siinä kävisi hyvin pian niin että ne jotka ovat aikeissa ottaa itsensä hengiltä eivät saisi hoitoa kun potilaina hoidettaisiin niitä jotka ovat ainoastaan ajatelleet asiaa.

boxi, sinä teet tässä nyt kärpäsestä härkäsen kun et edes tiedä mitä aloittaja on oikeasti lääkärille puhunut.

Lääkkeiden kanssa voi toimia vain henkilö. joka suhtautuu niihin kuin pölyimuriin eli ei mitenkään.
        Lääkkeiden kanssa voi toimia vain, jos osaa toimia niiden kanssa, eli täysin neutraalisti. Olen nähnyt kerran, miten käy, kun lääkkeitä varastetaan. Huonoa oli.
        Vaitiolovelvollisuus ei siis koske tulevaa rikosta, jos siitä on edellä mainittuja haittoja. Menneistä rikoksista ei saa kertoa mitään.
        Esim jos Norjan pähkähullu ampuja olisi kertonut lääkärille aikeistaan, olisi lääkärin velvollisuus ilmoittaa poliisille. Lääkäri on Suomen lain alainen. Sitä noudatetaan. Ei lääkäri mikään tulevien rikosten suunnittelun siunaaja ole.
        Ei tarvitse ilmoittaa poliisille vaan esim sille "jota rikos uhkaa" sanoo laki. Se on se laki, jota lääkärin on noudatettava.

• boxi kirjoitti:

Lääkkeiden kanssa voi toimia vain henkilö. joka suhtautuu niihin kuin pölyimuriin eli ei mitenkään.
        Lääkkeiden kanssa voi toimia vain, jos osaa toimia niiden kanssa, eli täysin neutraalisti. Olen nähnyt kerran, miten käy, kun lääkkeitä varastetaan. Huonoa oli.
        Vaitiolovelvollisuus ei siis koske tulevaa rikosta, jos siitä on edellä mainittuja haittoja. Menneistä rikoksista ei saa kertoa mitään.
        Esim jos Norjan pähkähullu ampuja olisi kertonut lääkärille aikeistaan, olisi lääkärin velvollisuus ilmoittaa poliisille. Lääkäri on Suomen lain alainen. Sitä noudatetaan. Ei lääkäri mikään tulevien rikosten suunnittelun siunaaja ole.
        Ei tarvitse ilmoittaa poliisille vaan esim sille "jota rikos uhkaa" sanoo laki. Se on se laki, jota lääkärin on noudatettava.

Ansukan on kiitettävästi linkittänyt sen lain, jota noudatetaan. Siitä vaan lukemaan. Se on se, miten tehdään.
        Kaikki täällä keksivät omia virityksiään. Ei se niin mene: laki on ihan selvä.
        Olen itse lääkäri eikä onneksi koskaan kukaan ole mennyt hölimään tuollaista minulle.
        Kerran yksi hoitaja tunnusti toiselle hoitajalle, että oli pöllinyt sairaalasta lääkkeitä. Hoitaja käräytti, toinen hoitaja menetti työnsä ja sitten alettiin kissojen ja koirien kanssa hakea, onko kukaan kuollut niihin varastettuihin voimakkaisiin lääkeeisiin. Hoitajalle, joka kertoi ja on vaitiolovelvollinen ei seurannut yhtään mitään tietystikään. Lääkkeitä ei varastella!!! Vaitiolovelvollisuus on tarkoitettu sairaita ja ahdistuneita ihmisiä varten ja suojaamaan, ei rikoksia peittelemään.

• nälnklknlnk
        boxi kirjoitti:

Ansukan on kiitettävästi linkittänyt sen lain, jota noudatetaan. Siitä vaan lukemaan. Se on se, miten tehdään.
        Kaikki täällä keksivät omia virityksiään. Ei se niin mene: laki on ihan selvä.
        Olen itse lääkäri eikä onneksi koskaan kukaan ole mennyt hölimään tuollaista minulle.
        Kerran yksi hoitaja tunnusti toiselle hoitajalle, että oli pöllinyt sairaalasta lääkkeitä. Hoitaja käräytti, toinen hoitaja menetti työnsä ja sitten alettiin kissojen ja koirien kanssa hakea, onko kukaan kuollut niihin varastettuihin voimakkaisiin lääkeeisiin. Hoitajalle, joka kertoi ja on vaitiolovelvollinen ei seurannut yhtään mitään tietystikään. Lääkkeitä ei varastella!!! Vaitiolovelvollisuus on tarkoitettu sairaita ja ahdistuneita ihmisiä varten ja suojaamaan, ei rikoksia peittelemään.

Boxi,

Luitko tarkkaan vai jätitkö tarkoituksella lukematta ja ymmärtämättä lukemaasi?

Sanoit että: "Vaitiolovelvollisuus ei siis koske tulevaa rikosta, jos siitä on edellä mainittuja haittoja. "

Missä olen väittänyt toisin? Sen sijaan että lähden kyseisestä asiasta taittamaan peistä, huomautan uudestaan että ymmärtäisit tämän: Tuleva rikos on AIKOMUS, ei ajatus.

Ajatuksista ei ketään tässä maassa tuomita eikä syytetä, eikä ajatuksista yksikään lääkäri määrää tai kehota ketään osastohoitoon.

Jos hän ilmoittaa aloittajan ajatuksista poliisille, hän tekee virkavirheen koska ainakaan aloituksessa aloittaja ei kertonut aikovansa riistää itseltään hengen.

Kysyn uudestaan että missä aloittaja kertoi että hän AIKOO varastaa lääkkeet?

Sinun pelkkä oletus ei ole todistus.

Aloittaja kertoi näin: "Lääkäri kysyi multa, että onko mulla itsetuhoisia ajatuksia ja sanoin, että mielessä on joskus käynyt, että kun työskentelen apteekissa, että voisin pölliä jotain, miten helppo mun ois tappaa itseni."

Aloittajan mukaan mielessä on "joskus" käynyt. Ei siis että "mietin että varastan lääkkeet ja tapan itseni".

Suurimmalla osalla on itsetuhoisia ajatuksia, mutta myös suurin osa heistä ei koskaan aio toteuttaa niitä. Sen lisäksi niistä jotka aikovat toteuttaa niitä, suurin osa haluaa ja myös hakee apua ennenkuin tilanne äityy liian pahaksi.

Kun aloittaja on sanonut että hänellä on "joskus" ollut kyseisenlaisia ajatuksia, niin lääkäri ei voi tehdä siinä tilanteessa mitään.

"Vaitiolovelvollisuus on tarkoitettu sairaita ja ahdistuneita ihmisiä varten ja suojaamaan, ei rikoksia peittelemään."

Nimenomaan, mutta kerrotko nyt että missä ja miten se rikos tapahtui tai tulee tapahtumaan ja kuka sen AIKOO tehdä, miten, missä ja milloin?

Muistutan myös että toisen syyttäminen rikoksesta ilman perusteita ei ole mikään kevyt asia ja myöskin rangaistava teko. Se sinun pitäisi lääkärinä tietää.

• nälnklknlnk kirjoitti:

Boxi,

Luitko tarkkaan vai jätitkö tarkoituksella lukematta ja ymmärtämättä lukemaasi?

Sanoit että: "Vaitiolovelvollisuus ei siis koske tulevaa rikosta, jos siitä on edellä mainittuja haittoja. "

Missä olen väittänyt toisin? Sen sijaan että lähden kyseisestä asiasta taittamaan peistä, huomautan uudestaan että ymmärtäisit tämän: Tuleva rikos on AIKOMUS, ei ajatus.

Ajatuksista ei ketään tässä maassa tuomita eikä syytetä, eikä ajatuksista yksikään lääkäri määrää tai kehota ketään osastohoitoon.

Jos hän ilmoittaa aloittajan ajatuksista poliisille, hän tekee virkavirheen koska ainakaan aloituksessa aloittaja ei kertonut aikovansa riistää itseltään hengen.

Kysyn uudestaan että missä aloittaja kertoi että hän AIKOO varastaa lääkkeet?

Sinun pelkkä oletus ei ole todistus.

Aloittaja kertoi näin: "Lääkäri kysyi multa, että onko mulla itsetuhoisia ajatuksia ja sanoin, että mielessä on joskus käynyt, että kun työskentelen apteekissa, että voisin pölliä jotain, miten helppo mun ois tappaa itseni."

Aloittajan mukaan mielessä on "joskus" käynyt. Ei siis että "mietin että varastan lääkkeet ja tapan itseni".

Suurimmalla osalla on itsetuhoisia ajatuksia, mutta myös suurin osa heistä ei koskaan aio toteuttaa niitä. Sen lisäksi niistä jotka aikovat toteuttaa niitä, suurin osa haluaa ja myös hakee apua ennenkuin tilanne äityy liian pahaksi.

Kun aloittaja on sanonut että hänellä on "joskus" ollut kyseisenlaisia ajatuksia, niin lääkäri ei voi tehdä siinä tilanteessa mitään.

"Vaitiolovelvollisuus on tarkoitettu sairaita ja ahdistuneita ihmisiä varten ja suojaamaan, ei rikoksia peittelemään."

Nimenomaan, mutta kerrotko nyt että missä ja miten se rikos tapahtui tai tulee tapahtumaan ja kuka sen AIKOO tehdä, miten, missä ja milloin?

Muistutan myös että toisen syyttäminen rikoksesta ilman perusteita ei ole mikään kevyt asia ja myöskin rangaistava teko. Se sinun pitäisi lääkärinä tietää.

Ei pidä puhua lääkkeiden "pöllimisestä" jos aikoo niiden kanssa tehdä töitä. Olen suuressa sairaalassa töissä ja ympärilläni on kymmeniä kiloja lääkkeitä, eikä kukaan vitsaile niiden pöllimisestä koskaan mitään.
        Jos haluaa ammattilaiseksi lääkkeiden kanssa, ei niistä nyt vain puhuta noin.
        Onko kyseessä aie vai vitsi? No, tuskin lääkäri vaikeuksissa olisi, jos tulkkaisi pöllimispuheet aikeeksi.
        Kuten sanottu, ammattipiireissä ei tule edes mieleen. Ihan sama, jos puhuisi, että joskus tulee mieleen pölliä potilaiden rahoja, mutta se oli vain vitsinä sanottu. Ei vetele sekään. Ammattilainen vastaa puheillaan moraalistaan. Tämä tyttö halusi ammattilaiseksi. Silloin ei vitsailla tai kertoilla aikeistaan pölliä yhtään mitään. Kohde oli apteekkari. Saako hänelle kertoa: jaa-a. Miten sen sitten tulkitsee. Viranomaiset eivät halua levottomia sieluja lääkeiden pariin. On paljon muita kivoja töitä niille, joille lääkkeet ovat liian vaativia. Ei kaikkien ole niiden kanssa pakko touhuta.
        Ongelma on, että et tiedä, miten kova ja tiukka moraali näissä kysymyksissä -onneksi.- ammattilaisilla on. On asioita, joista ei edes vitsailla.

• fgLIFV

Niin... Itse oli sairaalassa maaliskuussa ja lääkäri kysyi harrastuksiani, kerroin ja tulos oli, että lääkäri rikkoi kaiken pyhintä, eli lääkärin valaansa.¨
      Viittaan uuteen aselakiin joka astui voimaan 13.06
      Asiastani nousi hirvittävä äläkkä ja puolestani ovat puhuneet Kansanedustajat, lääkäit, lääkärien organisaatio, poliisit, armeija, ja monet monet tahot ja kansalaisjärjestöt.
      Kaikki on ollut puolellani 100%
      Minulle seuraa asiasta jo muutoman vuoden päästä noin kymmenien tuhansien taloudellinen menetys. Hyväksyin asiankun en halunnut nuorelle erikoistuvalle lääkärille aiheuttaa ongelmia.
      Tässä asiassa lääkäriltä meni vain hieman sekaisin lain ja muut käsitteet.
      Olisin voinut viedä asian Hallinto-oikeuteen jossa mua olisivat poliisien, lääkäreiden, ja erilaisten kansalaisjärjestöjen lisäksi avustaneet erilaiset lakimiehet, mutta en viitsinyt, koska aloitteellisuus oli alkavan nuoren lääkärin.
      Siksi asiasta on kirjoiteltu erilaisissa julkaisuissa ja olen sitä mieltä, että itsestään ei voi liikoja kertoilla lääkäreille, ei edes harrastuksista tai paljon muustakaan.
      Mikäli lääkäri saa huomautuksen, niin sillä ei ole mitään merkitystä tulevaisuudessa, tekikö haän oikein tai ei.
      Kysymys ei ollut kohdallani mistään laittomasta, vaan lääkärin arviointi kyvystä ja jostainxxxxxxxxxvastaisuudesta.

• wannabe terapeutti

Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus! Jos hän olisi huoli voinnistasi hän voisi suostutella sinut osastolle, mutta mitään työntekijän terrorisointia ei voi tehdä. Kyllä lääkärille saa ja pitää kertoa omista ajatuksista ja vain ne kuulemalla hän voi sinua auttaa.

Mielestäni voit hyvillä mielin mennä sovittuun tapaamisiin ja luottaa siihen, ettei kukaan ole mitään tietoja vuotanut. Älä siis soita lääkärille.
      Jos jotain epäilyttäviä kysymyksiä ilmenee, niin tyhmänä esität vastakysymyksen, että mistä pomo olisi tällaista kuullut? Onpas erikoista. Aina kannattaa esittää tyhmää, eikä siis hyökätä ja puolustautua.
      Edelleen, jos lääkäri on vuotanut tietoja, voit tehdä hänestä valituksen.

Mutta, lääkäri varmasti teki vaan perusteellista työtä ja kysele. Älä huoli!

• wannabe terapeutti

Lisään vielä, että JOS johonkin lakipykälään viitaten muka pitäisi luopua vaitiolovelvollisuudesta, lääkäri on velvollinen kertomaan, että hänen täytyy tehdä ilmoitus sinne ja sinne.

Toinen pointti vielä, minne lääkäri ilmoituksen tekisi? Poliisille? Tuskinpa poliisia kiinnostaa, jos joku on ajatellut varastavansa lääkkeitä itsemurhan takia. Lääkäriähän sellainen ihminen tarvitsee ja lääkäri tekisi näin. Epäloogista.

Ei ihmisistä, jotka ovat AJATELLEET haluvansa tappaa ex-puolisonsa tai AJATELLEET ravistavansa vauvansa tehdä mitään ilmoituksi, koska kyse on ajatuksista, jotka ilmaisevat jotain tilaa. Ja kun tilanne on arvioitu, ihmiselle voi tarjota asianmukaista apua, joka sinun tapauksessasi juurikin on rehellinen lääkärin vastaanotto.

• Nyt järki päähän!
        wannabe terapeutti kirjoitti:

Lisään vielä, että JOS johonkin lakipykälään viitaten muka pitäisi luopua vaitiolovelvollisuudesta, lääkäri on velvollinen kertomaan, että hänen täytyy tehdä ilmoitus sinne ja sinne.

Toinen pointti vielä, minne lääkäri ilmoituksen tekisi? Poliisille? Tuskinpa poliisia kiinnostaa, jos joku on ajatellut varastavansa lääkkeitä itsemurhan takia. Lääkäriähän sellainen ihminen tarvitsee ja lääkäri tekisi näin. Epäloogista.

Ei ihmisistä, jotka ovat AJATELLEET haluvansa tappaa ex-puolisonsa tai AJATELLEET ravistavansa vauvansa tehdä mitään ilmoituksi, koska kyse on ajatuksista, jotka ilmaisevat jotain tilaa. Ja kun tilanne on arvioitu, ihmiselle voi tarjota asianmukaista apua, joka sinun tapauksessasi juurikin on rehellinen lääkärin vastaanotto.

Mielestäni voit rauhoittua asiasta. Lääkäri kysyi keskustelun vuoksi missä apteekissa työskentelet.
        Mutta toki soita ihmessä ja selvennä asia lääkäriltä, niin ei tarvitse moista enää hautoa. Ei ne lääkärit mihinkään ehdi soittelemaan joiden ajatuksista.

• eräs ihmeissään vain

miksi oikeasti kysyt näitä asioita kun olet kertonut ja uhannut itsesi tappaa ja varastaa tulevasta harjottelupaikasta lääkkeet . Ei mene vitsinä ja ei järkevää käytöstä . Parasta että et mene ollenkaan harjottelijaksi et sovellu sinne mitenkään
      Mene lääkärille hakemaan apua itsetuhoiseen käyttäytymiseen ja masennukseen se on nyt parasta . Kun olet kunnossa mieti sitten mitä haluat tehdä työksesi ja missä ja onko joku muu ammatti ehkä parempi . Ota siis sairauslomaa nyt heti näin on parasta.
      Jos lääkäri on vähänki järkevä hänen kuuluisi ehdottomasti noiden uhkailujesi vuoksi ottaa tosissaan vointisi ja arvioida kykysi nykyiseen työhön . Kerroit valehdelleesi työpaikan sekin on jo huono asia . Rehellinen kannattaisi olla sillä sillä tavalla vain menet eteenpäin oikeasti .
      Olisi varmaan parasta miettiä uudelleen uravalintaa ja ainakin sitä että olisi rehellinen vähintäinkin itselleen . Tottakai vastuu on jokaisella itsellä omasta itsestään ja tekemisistä myös joten uhkaus on aina otettava kuitenki vakavasti .
      Sinä itse olet vastuussa omasta elämästä ja omista tekemisistä ja apua saa jos sitä haluaa mutta itsensä tuhoamista ei hyväksytä missään mitenkään tietenkään .
      Mietipä sitä mitä haluat elämässäsi tehdä ja miten elää se ontärkeää ja tee päämäärät ja tavoitteet elämässäsi selväksi ja suunnittele tulevaisuutta mitä se sulle antaa mitä haluat sillä on sulla joku ajatus ja tarkoitus ja tavoite kun olet ammattiin kuitenkin haluamassa jonnekin .
      Ja tosiasiahan on vaikka miten suojeltais ja huolehdittais niin se joka itsensä haluaa tappaa onnistuu siinä ei kukaan oikeasti voi estää vaan voi ehkä siirtää tilanteen eteenpäin ehkä vaan . Toivottavasti saat ajatukset raiteilleen ja alat miettiä elämää ja tulevaisuutta ja välittämään itsestäsi oikeasti ja haet apua masennukseen jota se ehkä on tuo itsetuhoisuus mutta vain ammattiauttajat voi diagnostisoida mitä on oikesti eli mistä on kyse . Hae apua ja heti .

• pshoitsu

Mitäpä, jos lukisit aloitusviestin uudelleen, ihan vaikka ajatuksen kanssa. Kärsimätön toki minäkin, en jaksanut lukea ensimmäistä"kappaletta" pidemmälle.

Ap ei uhannut tappaa(edes itseään), eikä varastaa ja todellakaan kertomansa ei ollut tarkoitettu vitsiksi. Ja aivan itse aloituksessaan kertoikin, ettei ollut järkevää käytöstä... ihan totta, harvoin elämänsä lopettamista miettivät ihmiset ovat viimeisen päälle rationaalisia kaikissa ajatuksissaan, puheissaan tai teoissaan.

Ja sitten vielä lue tuo oma postauksesi, johon kai itse olet "peukuttanut", ja mietipä vielä miksi se ap seinne lääkärille meni...?

Aloittajalle "allalla_toiminut7.9.2011 14:47" tässä postauksessa vaitiolovelvollisuudesta hyvin kerrottu, samat periaatteet pätee muuallakin, kuin psyk puolella.Ja jos joku hoitohenkilökuntaan kuuluva näitä sääntöjä rikkoo (esim. sinun tapuksessasi harjoittelupaikan esimien kyselee asioita, joita ei ole voinut muualta saada tietoonsa) niin silloin on kyseessä vaitiolovelvollisuuden rikkominen.
        Alla lisää tietoa aiheesta..

http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/salassapito/salassapito-_ja_vaitiolovelvollisuus

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/hallinto/tietosuoja/salassapitovelvollisuus

• hehe7777

ei apteekki saa kertoa edes hoitavalle lääkärille asioita ilman potilaan lupaa(esmes suuremmat annokset pkv-lääkkeiden kohdalla.)

• pshoitsu

Lääkäri ei saa kertoa apteekin suuntaan juuri mitään, mutta kaikkien kela-korvattavien lääkkeiden tiedot... mm kuinka usein ja kuinka paljon olet lääkettä apteekista ostanut näkyy kyllä lääkärille. Ei apteekin, vaan kelan kautta.

• pshoitsu kirjoitti:

Lääkäri ei saa kertoa apteekin suuntaan juuri mitään, mutta kaikkien kela-korvattavien lääkkeiden tiedot... mm kuinka usein ja kuinka paljon olet lääkettä apteekista ostanut näkyy kyllä lääkärille. Ei apteekin, vaan kelan kautta.

Ei näy.

• nipuska

Mitä ihmettä, ihmiset?

Kaikki täällä taivastelee siitä, että onko lääkärit perseitä vai ei ja kertooko ne poliiseille ja apteekeille ja presidentille ja tuhannelle muulle työntekijälle ja kaiman kummeille.

Eiköhän tässä tapauksessa pitäisi kysyä, että haluaako kukaan meistä apteekkityöntekijäksi itsetuhoista lääkevarasta..?

Aloittaja, tsemppiä elämään ja kaikkea hyvää! Jos Sinulla on itsetuhoisia ajatuksia, niin hakeudu hoitoon. Oliko koko "lipsautus" lääkärille vain epätoivoinen avunhuuto, jota et itsekään tunnistanut - tai ehkä tunnistit ja jatkoit huutamalla apua netissä?
      Joka tapauksessa tsemppiä. Jos oikeasti uskot päätyväsi varastamaan lääkkeitä, niin jätä suosiolla koko harjoittelu väliin.

Tällaiset Suomi24:n keskustelut alkavat horjuttaa uskoani Jumalaan - Hänhän antoi ihmiselle lahjaksi terveen järjen?
      Oh well, ehkä se jäi Eedeniin.

Oikeasti, ihmiset, pyydän. Yrittäkää edes.

• Sairastunut

Lääkäri ei saisi, huom, saisi kertoa mitään minnekään. Paitsi lastensuojeluun olisi pakko kertoa kaikki. Mutta ei lääkärillä ole mitään velvoitetta kertoa millekkään kolmannelle osapuolelle asioistasi. Olet satuillut mitä tahansa. Tosin minun kohdalla kaikki tietoni, jotka eivät mielestäni kuulu sosiaaliviranomaiselle on sinne kerrottu. Lääkäri itse sanoi, että olivat soittaneet ja kysyneet terveydentilaani. Ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä erittäin harvinaisesta sairaudestani. Jos ei valtaosalla maamme lääkäreistäkään. Mutta tällaista on n.s vaiti-olo velvollisuus.

• nnklnlnl

Ei. Lääkäri ei voi soittaa kyseiseen puljuun ja paljastaa sinun puheistasi yhtään mitään, ei antaa edes pientä vihjausta että pitäisivät sinua silmällä.

Tässä on kyse kahdesta rikkomuksesta. Jos lääkäri tosiaan epäilee että voisit olla vaaraksi itsellesi, hän tekee siinä virkavirheen jos päästää sinut pois vastaanotolta. Toiseksi, jos hän ilmoittaa sinusta ja ajatuksistasi apteekkarille, hän rikkoo vaitiolovelvollisuutta.

Eli käytännössä lääkärin ainoa keino on määrätä sinut pakkohoitoon jos lääkäri epäilee että voisit tehdä jotain itsellesi. Lääkäri EI VOI estää sinua hankkimasta työharjoittelupaikkaa kertomalla sinun ajatuksistasi ulkopuoliselle taholle.

Yksi mahdollisuus rikkoa vaitiolovelvollisuutta on se jos olet suunnittelemassa rikosta tai jos olet tehnyt rikoksen josta kerrot lääkärille. Silloin lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa sinusta ja puheistasi poliisille.

Jos maanantaina käy niin että pomo sanoo sinulle ettei sinun palveluksiasi täällä tarvita, niin pyydä perustelu kirjallisena. Silloin sinulla on todiste siitä miksi sinut on "irtisanottu". Jos käy ilmi paperista että sinut on irtisanottu siksi että voit pölliä lääkkeitä ja tappaa itsesi, niin sen jälkeen marssit poliisilaitokselle ja teet rikosilmoituksen lääkäristä joka on vuotanut sinun yksityisiä tietoja ulkopuolisille.

Jos taas käy niin että paperissa on jokin keksitty perustelu miksei sinun palveluksiasi muka tarvita, niin haastat apteekin vain oikeuteen siitä että he valehtelevat koska se että sinut on pyydetty allekirjoittamaan työsopimus maanantaina todistaa sen että he ovat halunneet sinut sinne töihin ja sinulla on oikeus epäillä että lääkäri on rikkonut vaitiolovelvollisuutta.

• LääkeJättiHäpeä

Koko lääkejättisysteemin tulisi hävetä. Toivottavasti toiset jätit (YHTIÖT), kyykyttävät kunnolla, hölmöä lääkejättiä, joka sanoo mainoksissaan esim. NOUDA lääkkeesi (kuin koira). Ihminen vai 'koehenkilö', biorobotti, koe-eläin? Kuka sössötti mitään vainoharhaisuudesta. Luepas pikkiriikkisen niitä salaisia lakeja tai joudupas vaikka tiettyihin 'koulutusmalleihin'. Eiköhän se mieli ala pikkuisen muuttumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5111
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2792
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2609
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2408
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    6. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      21
      1620
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1530
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1284
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      94
      1158
    10. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1143
    Aihe