Sitten hän myös sanoo vasemmalla puollellaan oleville: "Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valamistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä: minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankedessa, te ette käyneet minua katsomassa. Matt.25:41-43.
Härättäkö tämä mitään ajatuksia kollektiivisen vastuun velvoitteista kansana?
Jeesus puhuu kansoille, jotka tuodaan hänen eteensä
22
53
Vastaukset
Ei, sillä käsitän "te kirotut" kuitenkin yksilöiksi, jotka eivät auttaneet elämänsä aikana. Olisihans se silti hienoa, että jokainen kansalainen olisi avulias, mutta sellaista kollektiivista toimintaa ei ole ollut maailmassa kansojen joukossa. Sellainen on liian vaativa kolletiivisen vastuun velvoite ilmeisesti.
- Vai mitä sanot
Kuningas ottaa kuintenkin eteensä kansat, ja Hän erottaa ne toisistaan...
Eikä erottele siis senmukaan mitä sanoit, että vaativa kollektiivinen vastuu olisi liian vaativa velvoite, sillä eikän kuningas muuten määräisi niin kovia tuomiota, vai pidätkö sinä häntä väärämielisenä tuomarina? Ai jaa. En siis ymmärtänyt. Eli on aivan sama mitä esimerkiksi mä teen, sillä tuomioni riippuu siitä mitä oikeamielinen kuningas määrää rangaistukseksi koko Suomelle. Ymmärsinkö nyt?
- Siitähän on kyse
Ei vaan kansoilla on selkeästi kyky harjoittaa sellaista yheistä politiikkaa, jossa todellisesti kohdataan tai sitten ei, mm: Jeesus outona ja hädänalaisena.
Hollanti oli ainanaa oiva esimerkki maasta jossa monet vainotut ihmiset löysivät turvapaikana ja niin edelleen. Jos Suomi kuuluu mielestäsi ruhmään "kansat", tulllaan sen harjoittamat teot ja suhtautumistavat myös arvioimaan tämä kuninkaan edessä, - eikös vaan? - tavix
Minä luen nämä sanat sekä konkreettisesti että hengellisesti:
Nälkä on sanan nälkää ja jano on armon janoa, outous on erilaisuutta ja joukkoon kuulumattomuutta, alastomuus on arvostelevien puheiden ja minuuden riepottelun kohteeksi joutumista, vaatettaminen piinasta pois päästämistä ja yksityisyyden suojelemista, sairaus ja vankeus on syvää syrjäytymistä ja osattomuutta, jossa ihminen ei tule enää ihmisenä kohdatuksi.
Jeesus lausui tuomionsa niille ihmisille, jotka etukäteen luulivat pääsevänsä taivasten valtakuntaan, ihmisille, jotka pitivät itseään hyvinä kristittyinä. Lukekaapa lainaus uudelleen tästä vertauskuvallisesta näkökulmasta."tavix". Voihan se jotenkin noinkin olla, mutta itse ajattelen noiden sanojen olevan samanlaista kuin Sodoman tuhoamisen syy esim. Hes 16.48 : eli auttamisen puute molemmissa tapauksissa. Silloin ei olisi hengellistä yhteyttä, vaan ankara rangaistus tulee nimenomaan, jos ei auteta lähimmäisiä.
Sen kohtalon koki sitten Sodoma lapsineen päivineen kollektiivisesti, vaikka olisi luullut joidenkin olleen auttavaisia luonteita.- tavix
helsinkijokkeri kirjoitti:
"tavix". Voihan se jotenkin noinkin olla, mutta itse ajattelen noiden sanojen olevan samanlaista kuin Sodoman tuhoamisen syy esim. Hes 16.48 : eli auttamisen puute molemmissa tapauksissa. Silloin ei olisi hengellistä yhteyttä, vaan ankara rangaistus tulee nimenomaan, jos ei auteta lähimmäisiä.
Sen kohtalon koki sitten Sodoma lapsineen päivineen kollektiivisesti, vaikka olisi luullut joidenkin olleen auttavaisia luonteita.Se miksi ajattelen tämän myös hengellisesti johtuu siitä, mitä Jeesus sanoo tässä samassa yhteydessä toisille näin:
'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet YHDELLE näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
ja toisille näin:
'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä YHDELLE näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
Jos yhden ihmisen ohittaminen johtaa noin kovaan tuomioon, täytyy ohittamisessa olla kyse hengellisestä ylemmyydentunteesta ja lähimmäisen ihmisyyden halveksimisesta. Nöyrille taas Jeesus oli äärimmäisen armollinen. Kovin vähän kokivat tehneensä, mutta yksikin riitti. - Onko mahdolista
tavix kirjoitti:
Se miksi ajattelen tämän myös hengellisesti johtuu siitä, mitä Jeesus sanoo tässä samassa yhteydessä toisille näin:
'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet YHDELLE näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
ja toisille näin:
'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä YHDELLE näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
Jos yhden ihmisen ohittaminen johtaa noin kovaan tuomioon, täytyy ohittamisessa olla kyse hengellisestä ylemmyydentunteesta ja lähimmäisen ihmisyyden halveksimisesta. Nöyrille taas Jeesus oli äärimmäisen armollinen. Kovin vähän kokivat tehneensä, mutta yksikin riitti.Mutta tämä voi olla myös hyvinvointivaltiossa yleinen elämänasenne, jota puolustetaan henkeen ja vereen omien etujen takaamiseksi, vai mitä?
Mooses on Mooses, mutta bisnes on bisnes - tyyliin. - Tarkalla oli tämäkin
"tavix". Voihan se jotenkin noinkin olla, mutta itse ajattelen noiden sanojen olevan samanlaista kuin Sodoman tuhoamisen syy esim. Hes 16.48 : eli auttamisen puute molemmissa tapauksissa. Silloin ei olisi hengellistä yhteyttä, vaan ankara rangaistus tulee nimenomaan, jos ei auteta lähimmäisiä.
Sen kohtalon koki sitten Sodoma lapsineen päivineen kollektiivisesti, vaikka olisi luullut joidenkin olleen auttavaisia luonteita.Ja kertomus Aabrahamista osoitti ettei Jumalan tehnyt virhearviota, sillä ei löytynyt edes kymmentä vanhurskasta noiden "kansojen seasta", kun Sodomma ja Gomorra tuhottiin, ja "lihallinen kristitty", Loot oli rajatapaus, ja pelastui juuri ja juuri itse, vaikka hänen maailmaan rakastunut vaimonsa tuhoutuikin.
Tarkalla oli tämäkin kirjoitti:
Ja kertomus Aabrahamista osoitti ettei Jumalan tehnyt virhearviota, sillä ei löytynyt edes kymmentä vanhurskasta noiden "kansojen seasta", kun Sodomma ja Gomorra tuhottiin, ja "lihallinen kristitty", Loot oli rajatapaus, ja pelastui juuri ja juuri itse, vaikka hänen maailmaan rakastunut vaimonsa tuhoutuikin.
Tarkalla oli Loot, tosiaan. Jälkeenpäin ajatellen Lootinkin olisi pitänyt tuhoutua muiden mukana Sodomaan, koska joi itsensä känniin, niin että tuli rakastelleeksi tyttöjensä kanssa. Mitä hänessäkään oli vanhurskautta? Ja oli ensin tarjonnut noita tyttöjään raiskattavaksi.
Hirveä saastainen mies, ja häntä uskovat arvostavat! Ja vihaavat homoja,
ei mee mun kaaliin. Jumala teki pahan virhearvion!- ??
Tarkalla oli Loot, tosiaan. Jälkeenpäin ajatellen Lootinkin olisi pitänyt tuhoutua muiden mukana Sodomaan, koska joi itsensä känniin, niin että tuli rakastelleeksi tyttöjensä kanssa. Mitä hänessäkään oli vanhurskautta? Ja oli ensin tarjonnut noita tyttöjään raiskattavaksi.
Hirveä saastainen mies, ja häntä uskovat arvostavat! Ja vihaavat homoja,
ei mee mun kaaliin. Jumala teki pahan virhearvion!"Tarkalla oli Loot, tosiaan
Hirveä saastainen mies, ja häntä uskovat arvostavat!
Kuka arvostaa ? Minä en ainakaan arvosta häntä yhtään. Mutta hänet valittiin Aabrahamin "siivellä" . Ei omien ansioidensa puolesta.
Toisaalta Raamattu kuvaa, ihmiset juuri siksi mitä he olivat.
Jos sieltä löytyisi vain kaunisteltuja versioita, miten heikko ihminen voisi kuvitella pärjäävänsä Jumalan edessä.
Oli uskon isä Aabraham,
oli surkea Loot !
Oli nuhteeton Job
Oli petturi Daavid, tai
luopio Saul.
Kaikkea löytyy. - luonnottomat himot..
Sen kohtalon koki sitten Sodoma lapsineen päivineen kollektiivisesti, vaikka olisi luullut joidenkin olleen auttavaisia luonteita.Syy Sodoman ja Gomorran hävittämiseen.
". samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta. " luonnottomat himot.. kirjoitti:
Syy Sodoman ja Gomorran hävittämiseen.
". samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta. ""luonnottomat himot". Tuo ei ole Jumalan sanaa. Jumalan sana asiasta löytyy Jesaja 1 ja Hesekiel 16: 48-49. Ihmiset nyt keksivät mitä vain, olen huomannut,
Mitä himoa se on, kun kaupungin kaikki miehet sanoivat Lootin talolle tulonsa syyksi: "Tuo yksi on tullut muukalaisena tänne ja pyrkii hallitsemaan meitä".
Pitää olla aika likainen mieli, jos siitä saa himot mieleen! Mulle tulee mieleen rasismi ja pelko. Joka tapauksessa sellaisille haluttiin antaa tuntuva nöyryytys myös perheenisien voimalla.
No, mä ajattelen asiaa joka tapauksessa yksilön tuomion kautta. Jumala kyllä Raamatussa tuhoaa Israelin kansaa kollektiivisesti, täystuho kaikille. Jeesus taas mielestäni, kun mennään kristinuskon puolelle, korostaa yksittäisten ihmisten, kuten rikkaan miehen, taivaasen pääsyjä tai sinne toiseen paikkaan. Samoin laupias samarialainen sopii Jeesuksen huomioimaan yksilön tekemään auttamistekoon, joka siis auttaa taivaaseen pääsyyn.
Lisään heti, että Raamtussa Jumala tuhosi kaikkia muitakin kansoja totaalisesti. Eli siihen sopii, että kansat tuomitaan kokonaan, vaikka joukossa olisi joku nuhteetonkin ihminen. Jumala ei katso henkilöön.
- Onnistusiko se?
Molemmissa vastauksissa oli kyllä tiettyä jujuakin, mutta kumpikaan ei esittänyt perustelujaan nimomaan kyseiselle tekstin asiayhteydelle, ja sanoille uskolliselta pohjalta, vaan korvasivat "kansojen vastuun", yksilön vastuulla, mihin tämä kansojen tuomitseminen ei anna oikeutusta. tai jos antaa niin voisitteko osioittaa sen teksin perusteeella?
- tavix
Olet jokkeri oikeassa, yksilöille siinä puhutaan: "Kaikki KANSAT kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa IHMISET toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Jokaisen kansan joukossa on vuohia ja lampaita. - tavix
tavix kirjoitti:
Olet jokkeri oikeassa, yksilöille siinä puhutaan: "Kaikki KANSAT kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa IHMISET toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Jokaisen kansan joukossa on vuohia ja lampaita.Siis tuo edellinen lainaus on jae 32 kyseisestä luvusta
- Että tältäpohjalta
tavix kirjoitti:
Siis tuo edellinen lainaus on jae 32 kyseisestä luvusta
Alkuteksissä lukee kansoista näin, jakeessa 32: "panta (kaikki) ta ethne (kansat) kai (ja) aforiei (erottaa) autus (ne) ap (pois) allelon (toisistaan)" ; joten tässä ei puhuttu ihmisten erottamisista toisistaan vaan kansojen.
- Että tällastakin
Että tältäpohjalta kirjoitti:
Alkuteksissä lukee kansoista näin, jakeessa 32: "panta (kaikki) ta ethne (kansat) kai (ja) aforiei (erottaa) autus (ne) ap (pois) allelon (toisistaan)" ; joten tässä ei puhuttu ihmisten erottamisista toisistaan vaan kansojen.
Sitäennen tietysti Kristuksen omat on kutsuttu ulos maailmasta, "ekkeleesia ek tu kosmos" mikä ilmaus merkitsee Jumalan seurakuntia maailmasta uloskutsuttujen jokkona.
- elakim
Jeesuksen sanoja
Ne tuomitut siihen iänkaikkiseen tuleen on Jeesuksen kastamia. Jotka pystyy kokemaan Helvetin tulen, jos sieltä pitää hakea joku oma takaisin.
Eli se ei ole tuomio.
Vaan se on se pelastus.
Ei sinne saunaan voi ketään turistia laittaa.
Vaan kovalla tulella koeteltuja. - girl22gr
Kyllä,thänks:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433623- 362264
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321885- 171639
- 171615
- 231568
- 241417
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai831315- 151293
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko881232