Onko viinin juonnissa syntiä?

Tarvitsenviiniä

Pääseekö taivaaseen, jos juo jatkuvasti viiniä ja lyhentää siten elämäänsä todennäköisesti? Jo s kuitenkin uskoo Jeesukseen, Herraann!

28

104

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saarnaaja 9:7. "Tule siis, syö leipäsi ilolla ja JUO VIINISI HYVILLÄ MIELIN, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi".

• viininmaistaja

Sl 23:
        29 Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus? Kenellä torat, kenellä valitus? Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
        30 Niillä, jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
        31 Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
        32 Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko

1. Tim. 5:23
        Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

1 Kor 6:
        9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

-viini oikein käytettynä on lääke.

Raamatu ei kiellä viinin juontia, mutta varoittaa ankarasti väärinkäytöstä.

Jos viini alkaa hallita elämääsi, se voi johtaa juoppouteen ja juomarithan ei tunnetusti päse Jumalan valtakuntaan.

Jos vihjaat Jumalan tuolla yksittäisellä R -paikalla sallivan juoppouden, olevan välinpitämätön viinin käytöstä, olet väärässä, johdat ihmisiä harhaan.

Viiniasiakin tulee tarkastaa KOKO RAAMATUN ILMOITUKSEN KAUTTA.

.

• viininmaistaja kirjoitti:

Sl 23:
        29 Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus? Kenellä torat, kenellä valitus? Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
        30 Niillä, jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
        31 Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
        32 Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko

1. Tim. 5:23
        Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

1 Kor 6:
        9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

-viini oikein käytettynä on lääke.

Raamatu ei kiellä viinin juontia, mutta varoittaa ankarasti väärinkäytöstä.

Jos viini alkaa hallita elämääsi, se voi johtaa juoppouteen ja juomarithan ei tunnetusti päse Jumalan valtakuntaan.

Jos vihjaat Jumalan tuolla yksittäisellä R -paikalla sallivan juoppouden, olevan välinpitämätön viinin käytöstä, olet väärässä, johdat ihmisiä harhaan.

Viiniasiakin tulee tarkastaa KOKO RAAMATUN ILMOITUKSEN KAUTTA.

.

Niin, "viininmaistaja". En mä nyt harhaan vie, vaan osoitin, että Raamatusta löytyy vastaus vähän kaikkeen. Puolesta ja vastaan!

• elakim

Tarvitsenviiniä

Toi helsinkijokkerin kommentti on ihan totta.

Se ei ole kehoitus alkaa ryyppäämään! Se on rankka harrastus.

Mutta:

`Mitä minä en lapselleni antaisi, jos hän sitä pyytäisi?. Jos hän pyytää valoa, niin en kai antaisi hänelle käärmettä. Jos hän pyytää armoa, niin en kai hänelle kiveä antaisi.`.

• Juopot ei pääse taivaaseen, jos Raamattua lukis...Paavalin kirjeissä se on kerrottu ja muistaakseni ilmestyskirjassa.

• No hyvä, mave. Sitten Loot ja Nooa eivät pääse taivaseen, juoppolallit. Hah hah! Tekopyhiä paskoja!

• helsinkijokkeri kirjoitti:

No hyvä, mave. Sitten Loot ja Nooa eivät pääse taivaseen, juoppolallit. Hah hah! Tekopyhiä paskoja!

nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa. 12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. 13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.5.html#o8

Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.21.html

Eipä tuossa ilmestyksessä ollutkaan juopot mukana, mutta paavalissa oli...no mä komppaan toisella..

"Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, 19 heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille 20 ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' 21 Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.21.html#o54

Tossa paheksutaan juopottelevaa elämää ja käsketään kivittään sellainen poika...

• mave kirjoitti:

nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa. 12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. 13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.5.html#o8

Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.21.html

Eipä tuossa ilmestyksessä ollutkaan juopot mukana, mutta paavalissa oli...no mä komppaan toisella..

"Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, 19 heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille 20 ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' 21 Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.21.html#o54

Tossa paheksutaan juopottelevaa elämää ja käsketään kivittään sellainen poika...

Aivan oikein, mave. Paavali olisi kyllä poistanut Lootin ja Nooan, heidän juopottelunsa ja riettailunsa takia. Ja samalla voi Saarnaajan tekstit poistaa koko Raamatusta Raamatun vastaisina.

• elakim on väärässä. Saaranaajaa lisää: 8:15. "Ja minä ylistin iloa, koska ei ihmisellä auringon alla ole mitään parempaa kuin syödä ja juoda , ja olla iloinen."

Ja kauheinta omahyväisyyttä, mitä Jumala teki ruokaaan liittyen, oli 40 vuoden erämaavaelluksella, jolla Jumala tarjosi joka päivä pelkkää mannaa. Yli 14 000 päivää!

Kun kansalaiset tahtoivat välillä lihaakin, niin Jumala sydämistyi julkeaan pyyntöön, ja surmasi kaikki. Eli antoi pahempaa kuin "pyydettäesssä valoa olisi antanutkin käärmeen".

• Of course

Hassu kysymys, tottakai pääsee. Epäiletkö Herran suuruutta? Se on hyvä yrittää parannusta ja pyytää siihen Jumalan apua, mutta jos ei onnistu kaiketi Jumala sanoisi sinulle kuten Paavalille: minun armoni riittää sinulle.

Sen sijaan kannattaa muuten varoa, ettei tissuttelu muutu alkoholismiksi, josta koukusta on paha päästä ja silloin on heti parasta hakea apua ja myös Jumalalta.

Kohtuullisessa viininjuonnissa ei kai sinänsä ole mitään.

Jeesus muutti veden ihan oikeaksi viiniksi. Juopottelusta ei ollut kyse.
      Paavali suositteli Timoteukselle juotavaksi viiniä, koska siellä oli ilmeisesti huono juomavesi.

• Kyllähän se oli juopottelua siellä häissä....

• mave kirjoitti:

Kyllähän se oli juopottelua siellä häissä....

"Kyllähän se oli juopottelua siellä häissä.... "

- onko juopottelua, jos viini ilahuttaa mielen? Raamatun mukaan ei.

Niissä Kaanaan häissä ei juoppoudesta olut kysymys, eikä siinä kulttuurissa muutenkaan.

Eria asia voisi olla sitten, jos joka päivä oltaisiin rankasti "Kaanaan häissä".

Jeesustakin aikanaa pilkkasivat, että "syömäri ja juomari, syntisten ja publikaanien ystävä", eikä Hän varmasti juopo ollut. Viinimaljasta aterioitten jälkeen Hänkin nautti, muttei koskaan syntiä tehnyt.

Kirjanoppineet ja Fariseukset vain pykälineen olivat Hänestä pahaa puhumassa.

• huomannut
        Jumalanhullu kirjoitti:

"Kyllähän se oli juopottelua siellä häissä.... "

- onko juopottelua, jos viini ilahuttaa mielen? Raamatun mukaan ei.

Niissä Kaanaan häissä ei juoppoudesta olut kysymys, eikä siinä kulttuurissa muutenkaan.

Eria asia voisi olla sitten, jos joka päivä oltaisiin rankasti "Kaanaan häissä".

Jeesustakin aikanaa pilkkasivat, että "syömäri ja juomari, syntisten ja publikaanien ystävä", eikä Hän varmasti juopo ollut. Viinimaljasta aterioitten jälkeen Hänkin nautti, muttei koskaan syntiä tehnyt.

Kirjanoppineet ja Fariseukset vain pykälineen olivat Hänestä pahaa puhumassa.

> Niissä Kaanaan häissä ei juoppoudesta olut kysymys,
        > eikä siinä kulttuurissa muutenkaan.

Vieraat olivat juopuneita ja Jeesus teki heille lisää viiniä:

Johannes 2:9 Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

• Real Lalli

Minä juon joka päivä alkoholia Herramme kunniaksi ja iloksi. Sillä raamatussa (sanal) sanotaan, että "Joka viiniä karttaa se Jumalaansa häpeää"

• whiikari

Välillä kun näitä lukee, niin mietti, ettei tässä ole oikeasti mitään järkeä.
      Nämä keskustelut menee niin ( anteeksi ) lapsellisella tasolla suoraan sanoen. ( vielä kerran anteeksi )

Viinin juominen. Hyvä tavaton aikuiset ihmiset.
      Onko teille tullut mieleen, että viiniä voi juoda niin, että se on positiivinen neutraali asia.

Tai viinia, paremminkin viinaa voi juoda niin, että se tuhoaa sekä juojan itsensä, että puolet lähipiiristä.

Ja jos nyt raamatusta sen neuvon haluatte, niin viinin juomista sinänsä nyt ei kai missään kielletty, mutta varoitetaan juomasta sitä niin, että seuraukset ovat vahingolliset.

Viiniä juodaan ( yleensä )
      Viinasta juovutaan ( yleensä )

Siinä on aikamoinen ero.

• body

Missä se " synti " siinä viinissä on. ??

• whiikari

Missä sinä olet kuullut sanottavan, että viinissä on synti.

• body
        whiikari kirjoitti:

Missä sinä olet kuullut sanottavan, että viinissä on synti.

Otsikko oli " onko viinin juonnissa syntiä " ,
        siksi kysyin missä se synti siinä on ??

• PSARI

Tarvitsenviiniä,
      Raamatun kohdissa juodaan usein jar-viiniä lääkkeenä. Jar viiniä käytettiin yleisesti uskonnollisissa toimituksissa sairauksien parantamiseksi ja sillä oli voimakas vaikutus tuskien lievenemiseen. Se sisälsi useita kipuja vähentäviä ja poistavia huumausaineiksi luokiteltavia kasveja. Lääkejuomaan laitettiin samoja yrttejä ja kasveja kuin suitsukkeisiin, mutta juotavissa lääkkeissä aineet sekoitettiin viinin sekaan.

Raamattu kyllä kieltääkin viinin käytön ja varoittaa sen vaaroista, vaikka toisin paikoin kehottaakin viiniä käyttämään. Viiniä käytettiin myös palkkana työstä ja rahana kaupankäynnissä.

4. Moos. 6:3 niin pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä.

Jes. 28:1 Voi Efraimin juopuneitten ylvästä kruunua ja sen kunnian loisteen kuihtuvata kukkaa, joka on kukkulan laella, viinistä päihtyneitten lihavan laakson keskellä!

Jes. 28:7 Ja nämäkin horjuvat viinistä ja hoipertelevat väkijuomasta. Väkijuomasta horjuu pappi ja profeetta; he ovat sekaisin viinistä, hoipertelevat väkijuomasta. He horjuvat näyissä, huojuvat tuomioissa.

Miika 2:11 Jos tulisi mies, joka tuulta tavoittelisi ja petollisuudessaan valhettelisi: "Minä saarnaan sinulle viinistä ja väkijuomasta", siinä olisi saarnaaja tälle kansalle.

Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

3. Moos. 10:9 "Viiniä ja väkijuomaa älkää juoko, älä sinä älköötkä sinun poikasi sinun kanssasi, kun menette ilmestysmajaan, ettette kuolisi. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen,

5. Moos. 29:6 Leipää ette saaneet syödäksenne ettekä viiniä ja väkijuomaa juodaksenne, jotta tietäisitte, että minä olen Herra, teidän Jumalanne.

Tuom. 13:4 Varo siis, ettet juo viiniä ja väkijuomaa etkä syö mitään saastaista.

Tuom. 13:7 Ja hän sanoi minulle: 'Katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan; älä siis juo viiniä ja väkijuomaa äläkä syö mitään saastaista, sillä poika on oleva Jumalan nasiiri äitinsä kohdusta aina kuolinpäiväänsä asti'."

Tuom. 13:14 Älköön syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä tulee, viiniä ja väkijuomaa hän älköön juoko älköönkä syökö mitään saastaista. Noudattakoon hän kaikkea, mitä minä olen käskenyt hänen noudattaa."

1. Sam. 1:15 Mutta Hanna vastasi ja sanoi: "Ei, herrani, minä olen murheen raskauttama vaimo; viiniä ja väkijuomaa en ole juonut, vaan minä vuodatin sydämeni Herran eteen.

Sananl. 21:17 Puutteen mieheksi päätyy riemujen rakastaja, eikä rikastu se, joka viiniä ja öljyä rakastaa.

Sananl. 23:31 Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.

Sananl. 31:4 Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?"

Jes. 16:10 Ilo ja riemu on tauonnut puutarhasta, viinitarhoissa ei riemuita, ei remahdella; ei poljeta viiniä viinikuurnissa. "Minä olen vaientanut ilohuudon."

Jes. 24:9 Ei laulaen viiniä juoda, väkijuoma käy karvaaksi juojillensa.

Jer. 35:14 Joonadabin, Reekabin pojan, sanat, joilla hän kielsi poikiansa juomasta viiniä, pidetään voimassa, ja niin he eivät ole juoneet tähän päivään asti, sillä he ovat kuuliaiset isänsä käskylle. Mutta minä olen puhunut teille varhaisesta alkaen, ja te ette ole kuulleet minua.

Jer. 48:33 Ilo ja riemu on tauonnut hedelmätarhoista ja Mooabin maasta. Viinin minä olen lopettanut viinikuurnista; ei poljeta enää viiniä ilohuudoin, ilohuuto ei ole enää ilohuuto.

Hes. 44:21 Viiniä älköön kukaan pappi juoko tultuansa sisempään esipihaan.

Luuk. 1:15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.

Luuk. 7:33 Sillä Johannes Kastaja on tullut, ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on riivaaja'.

Room. 14:21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

1. Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

Dan. 1:16 Ja niin katsastaja jätti pois heille määrätyn ruuan ja heidän juotavansa viinin ja antoi heille vihannesruokaa.

1. Tim. 3:8 Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,

Tit. 2:3 niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,

• whiikari

Tietyt luonnosta löytyvät huumaavat aineetkin ovat varmasti aivan sinne Jumalan asettamia oikeassa käytössä hyödyllisä aineita mm. lääkkeinä. Väärin käytettyinä niistä tulee huumeita.
      Ei kaikessa tarvitse puhua aina synnistä. Voi puhua myös aivan tyhmyydestä ja elämän tuhoamisesta pelkästään.

Yksi tunnetuin tälläinen aine on kofeiini. Oikein käytettynä se piristää ja silä on tiettyjä terveydellisä vaikutuksia. Väärin ja liikaa käytettynä se sairastuttaa ja aiheuttaa riipuvuutta.
      Pitäisikö kahvista siis alkaa puhua syntinä.

Järkeä toverit. Järkeä.

• Kyllä whiikari. Meidän pitää keksiä lisää syntejä, kun Raamatusta niitä löytyy liian vähän. Ei siihen aikaan edes Jumala tiennyt, mitä kaikkea nykyään on, jotka olisi pitänyt Raamattuun laittaa varoituksi synneistä meille.

Ja jos kerran Jumalan armoitetut miehet Loot ja Nooa joivat itsensä känniin, niin ei se oo Jumalan silmissä paha asia. Ei Jumala mitenkään siitä heitä soimannut. Eikä se, että Jumalan armoitetetulla kuningas Salomolla oli 1000 vaimoa, ollut Jumalalle pahaa.

• PSARI

eiikari ja helsinkijokkeri,

Mooseskin osasi nauttia elämästä Jumalan kanssa, koska Jumala käski Mooseksen valmistaa suitsuketta, johon tuli kannabista. Sitä käytettiin myös ruokien maustamiseen.

2. Moos. 30:34 Ja Herra sanoi Moosekselle vielä: "Ota itsellesi hyvänhajuisia aineita, hajupihkaa, simpukankuorta, tuoksukumia, näitä hyvänhajuisia aineita, ja puhdasta suitsuketta, yhtä paljon kutakin lajia,

2. Moos. 40:27 ja poltti siinä hyvänhajuista suitsuketta, niinkuin Herra oli Moosesta käskenyt.

3. Moos. 2:1 "Jos joku tahtoo tuoda Herralle lahjaksi ruokauhrin, olkoon hänen uhrilahjanaan lestyjä jauhoja; ja hän vuodattakoon siihen öljyä ja pankoon sen päälle suitsuketta

Plutarkhos kirjoitti, jotta Isiksen ja Osiriksen palvontamenoissa papit polttivat suitsukkeita 3 kertaa päivässä. Ensimmäinen suitsukkeen poltto tapahtui aamunkoitteessa, mirhamia poltettiin puolivälissä päivää ja kyphiä iltahämärissä. Hän kertoo, että kyphi koostui 16 eri aineesta. Ne laitettiin ensin astiaan aine kerrallaan ja sen jälkeen, kun pyhät kirjoitukset oli luettu, aineet sekoitettiin. Tuloksena saatu seos kaulitttin ja siitä pyöriteltiin palloja, jotka aseteltiin kuumien hiilten päälle, jolloin ne vapauttivat tuoksuvaa savua.

Plutarkhos toteaa lisäksi, että seosta on käytetty myös juomana ja voiteluun.

Kaikissa kyphi-resepteissä on mainittu viini, hunaja ja kuivatut viinirypäleet eli rusinat. Muita tunnistettavia aineita ovat kaneli ja Cassia (kanelipuun kuori),
      Cyperus kasvin (vedessä kasvava) aromaattisia juurakoita,
      Kalmojuuri, joka tunnetaan myös nimellä calamus. Sen lehdet ja juurakko tuoksuvat voimakkaasti ja niitä on käytetty lääkkeenä. Kasvista saadaan eteeristä öljyä. Kasvin juurakon uskottiin lisäävän seksuaalista kiihotusta, ja siksi sitä juotiin viinin seassa. Se on myös aistiharhoja aiheuttava sekä jännitystä ja pelkotiloja poistava kasvi. Juuren palaa pureskeltiin suussa kurkkukipuun, seetripuu (voimakas tuoksu karkotti perhosia ja hyttysiä), sypressin marjoja (kuin katajanmarja),
      hartsit (pihkalajeja) ja kumeja (kumipuiden mahlaa).

Lisäksi oli suitsukkeina mirhaa, bentsoehartsia (karvasmanteliöljyä) ja Mastic-hartsia; hartsi kerättiin puun run-gon kuoreen tehtyjen pienten viiltojen avulla. Mahlaa sai ainoastaan kesäkuukausina kesä-syyskuussa. Keräyksen jäl-keen se pestiin käsin ja levitettiin aurinkoon kuivumaan.

Mastic hartsia on käytetty kuten purukumia n. 2 400 vuoden ajan. Sen maku on hieman savuinen ja pihkainen. Rooman vallan aikaan tiedetään lapsien pureskelleen sitä innolla.

Raamatussa mainitaan Mastic Bacaan laakson yhteydessä psalmissa 84. Sana baca eli bakha on peräisin hepreasta ja tarkoittaa itkua tai itkeä. Pensas itkee hartsi-kyyne-leitä, kun sen oksistoon tehdään viiltoja tai poljetaan oksia poikki. Raamattu viittaa mastic-pensaslaaksoon myös Daavidin oleskellessa Rephaimin laaksossa filistelialaisten kanssa.

2.Sam. 5:22-24 ”Kun askelten äänet kuuluvat bakhapensaikosta niiden oksien mennessä poikki, silloin hyökätään vihollisen kimppuun.”

2.Moos. 30:23 Jumala käski Moosek-sen tehdä pyhää öljyä mirhasta, kanelista, kaneh bosm'sta ja kassiasta. Kaneh bosm on hepreaksi cannabos tai kannabus; kan tarkoittaa kaislaruokoa ja bosm tuoksuvaa, aromikasta.

Jeesuksen aikaan suitsukkeiden poltto temppeleissä oli jokapäiväistä ja Jeesuskin itse poltti suitsukkeita ja oli näin ollen pöllyssä päivät pitkät. Suitsukkeita käytettiin myös parannettaessa sairaita ja suitsukehöyryissä ihmisten nähdessä harhoja, niitä pidettiin tosina.

• Uskisss

Kysymys on siitä miten paljon ja miten juot.

Syntiä on se, että juot itsesi umpi känniin siten, että aiheutat vaaraa itsellesi ja muille tai viet elämäsi väärille raiteille.

Minusta sivistynyt hyvässä seurassa nautittu kohtuullinen määrä viiniä on ihan ok, kunhan osaat jättää juomatta ne liaat lasit loppuillasta. Räkäryyppääminen on syntiä.

Meillä kaikilla on omat heikkoutemme ja teemme monissa asioissa syntiä. Pelastus on kiinni uskosta Jeesukseen. Oikea usko kuitenkin vie sinut pyhyttämään elämäsi niin, että yrität karttaa syntiä ja aika ajoin tutkiskelet syntejäsi katuen ennen ehtoollisella käymistä ja yritätä koko ajan parantaa sitä, miten elät.

• Kunnian mies

Missä se umpikännin ja kohtuullisen raja sitten on? Miten paljon valvontajakson aikana saa juoda viiniä ilman sen olemista syntiä? Mikä määrä on sitten se, jossa ollaan synnin puolella? Puoli pulloa viiniä? Pullo viiniä? Yhdelle henkilölle. Minä juon viinin yksin ja salaa muilta. Voin viettää aikaa ystävien kanssa ja salaa juoda, jotten joudu tarjoamaan vaan saan kaiken juoda itse. Alkoholia tulee juotua kerran pari kuukaudessa ja silloin juon nimenomaan hyvää viiniä päälle 20 euroa maksaa sellainen pullo, jota tykkään maistella. Perjantai-iltana jos aloittaa tai lauantaina silloin kun huvittaa niin se tulee juotua lauantai-iltaan mennessä ja kyllähän siinä hieman kännissä voi välillä olla, mutta onko kännissä olo syntiä silloinkin, jos siitä ei aiheudu mitään vahinkoa kenellekään? Osaan olla kännissä kuten selvinpäin. Minusta ei tule vihaista, naureskelen enemmän ja puhe voi sammaltaakin hieman, mutta muuten sitä ei huomaa kun katselen tv7:aa. Mulla onkin jo aikaa jonkin verran viime viinipullonsuun pussailusta.

Join alkoholia viimeksi joulukuussa faijan luona kun tarjosi jouluaterialla punaviiniä ja konjakkia. Silloin tulin hirpakan tapaiseen. Puheesen se ei vaikuttanut. Hymyä tuli lisää ja innokkuutta. Lahjaksi sain rahaa kirjekuoressa ja kortin ja oli ässäarpakin. Sillä ei tietenkään mitään voittanut. Voitot taitavat mennä voittoässäarpojen painajien omaisille ja tuttaville.

• Juon en juo

Eikö se uppoa kaaliin, että taivaaseen päästään vain ja ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta. Sinne ei mennä absolutistina, bodarina, himourheilijana tai mukavana ihmisenä. Sinne ei mennä omin ansioin.

• Normiäijä

Ei viinin juonti mitään syntiä ole, ainoa synti siinä hommassa voi olla seuraavana aamuna jos iskee ns. köyhien tauti eli krapula, pidä siis huoli, että sinulla on pari apupullloa aina kaapissa ;)

• Spiritus fortis

Viinan juonti esimerkiksi hellareissa on tapana ainakin joillakin pastoreilla. Eräs pastori otti kulisseissa aina huikat ennen astumista lavalle puhujakorokkeen taakse. Hänen mielestään pyhä henki irtoaa silloin paremmin.

• dsgsdfg

Kaikki addiktoiva on syntiä, Saa*anan houkutusta ja johtaa tuhoon ja kuolemaan.
      Alkoholi on hyvä esimerkki addiktoivasta juomasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3703
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2404
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1955
    4. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      19
      1699
    5. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1669
    6. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1588
    7. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      97
      1499
    8. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1447
    9. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      22
      1399
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      92
      1332
    Aihe